جمعه ۳۰ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۱
جنسيت در رحم مادر
تفاوت
هميشه زماني كه كودك بوديم، مادرها و مادربزرگ هايمان كارهايي را كه بايد و نبايد بكنيم به ما گوشزد مي كردند. اگر دختر بوديم، مي گفتند، دخترها بايد خجالتي و كمرو باشند، وقتي حرف مي زنند، سرشان را پايين بندازند، با شرم و حيا باشند. عروسك بازي و مامان بازي بكنند و از رنگ صورتي خوششان بيايد؛ اگر هم پسر بوديم مي گفتند: پسرها بايد قرص و محكم باشند، حق خودشان را از ديگران بگيرند، گريه و زاري نكنند، ماشين بازي و پليس بازي بكنند و از رنگ آبي خوششان بيايد.
005528.jpg

هميشه و همه جا اين چيزها را شنيديم و ديديم و ناخودآگاه خود ما نيز با آنها موافق بوديم و هرجا هم كه خلاف آنها را ديديم تعجب كرده ايم. اما آيا واقعاً همين طور است، يعني دخترها از همان شكم مادر عاشق عروسك بازي و پسرها به ماشين بازي علاقه مند هستند. آيا حقيقتاً دخترها از رنگ صورتي و پسرها از رنگ آبي خوششان مي آيد؟ درواقع آيا اين تفاوت هايي كه ما براي دخترها و پسرها قايل هستيم ذاتي است يا از محيط و رفتارهاي ما كسب شده است. به هرحال با اين تفاوت هاي ذاتي يا اكتسابي چه بايد كرد؟ در اين مقاله سعي كرده ايم با استناد به تحقيقات علمي انجام شده به روشن شدن موضوع و پاسخ به سؤالات بالا بپردازيم.
از همان لحظه اي كه نطفه كودك در رحم مادر بسته مي شود، جنسيت مشخص است، اما اندام هاي جنسي در حدود هفته هشتم و نهم شكل مي گيرد و مشخص مي شود. در هفته دوازدهم با اسكن مي توان جنسيت بچه را مشخص كرد.
وزن جنين
نوزادهاي متولد نشده در رحم مادر بدون توجه به جنسيتشان در هر مرحله از رشد به طور مساوي وزن مي گيرند.
براساس گفته هاي پزشكان، وزن نوزاد بستگي به وضعيت تغذيه مادر، سيگاري بودن و نبودن او و عوامل مختلفي چون بيماري  هاي مادر مثل ديابت دارد. اين عوامل و تاثير آنها روي وزن جنين در مورد نوزاد دختر و پسر يكسان است.
وضع سلامتي كودك
امروزه با توجه به پيشرفت هاي انجام شده، درصد بسيار كمي از كودكان با ناهنجاري هاي جسمي و ذهني متولد مي شوند، آن درصد كم نابهنجاري ها در نوزادان متولد شده نيز به چند دليل است. مسايل ژنتيك، مشكلات كروموزومي، اثرات محيطي و مشكلات چندعلتي كه تركيبي از مشكلات ژنتيك و محيط است. اما به هرحال بروز برخي ناهنجاري ها در پسرها يا دخترها شايع تر است. براي مثال بيماري هموفيلي در پسرها شايع تر است اما دررفتگي لگن در نوزادان دختر بيشتر ديده مي شود.
تفاوت هاي پس از تولد
ساختار مغز كودكان در پسرها و دخترها با هم كمي متفاوت است. به طور مثال پسرها در كارهاي عملي واردتر هستند، چون نيمكره راست مغزشان فعال تر است. در حالي كه در دخترها نيمكره چپ مغز فعال تر است و همين امر باعث شده كه دخترها در مهارت هاي حركتي قدرت بيشتري داشته باشند، مثل برداشتن چيزهاي كوچك از روي زمين.
تحقيقات نشان مي دهد كه دخترها برخلاف پسرها به خودشان متكي ترند، درحالي كه پسرها به والدين شان بيشتر وابسته هستند. پسرها ديرتر به حرف مي آيند، درحالي كه الگوهاي گفتاري در كودكان دختر سريع تر ايجاد مي شود. پسرها در بيان احساساتشان مشكل دارند، درحالي كه دخترها در بيان احساساتشان بسيار راحتند.
005530.jpg

پسرها در برابر استرس و نگراني حساس تر هستند و اين امر به علت سطح بالاي هورمون تستسترون در پسرها است. طبق تحقيقات انجام شده پسراني كه هنگام تولد وزن كمي دارند، نسبت به دختران كم وزن از نظر تحصيلي و درسي در سطح پايين تري قرار مي گيرند.
مهارت هاي رشدي
قدرت و توانايي پسرها و دخترها در يادگيري مهارت هاي مختلف به طور طبيعي فرق مي كند و اين تفاوت در اولين سال تولد خودش را به خوبي نشان مي دهد. به نظر مي رسد كه پسرها به اشيا و طرز كار آنها بيشتر علاقه مند هستند تا دخترها. درواقع پسرها نسبت به دنياي فيزيكي اطرافشان دقيق تر و آگاه تر هستند.از طرف ديگر دخترها مهارت هاي اجتماعي پيشرفته اي دارند و بيشتر ترجيح مي دهند كه با افراد ارتباط برقرار كنند تا با اشيا. مهارت هاي رفتاري را زودتر از پسرها مي آموزند، زودتر به حرف مي افتند و زودتر راه مي روند. مهارت هاي گفتاري آنها زودتر و سريع تر رشد مي كند و اين مسئله به اين دليل است كه آنها از قدرت شنوايي بالاتري برخوردارند. دخترها زودتر به اهدافشان مي رسند، اما پسرها در رسيدن به اهدافشان نياز به تشويق بيشتري دارند.
طبيعت كودك و محيط اطرافش
طبيعت و ذات بچه ها هرچه كه باشد و هر چقدر دخترها و پسرهاي ما با نظرات ما و جامعه مطابق باشند، اما به هرحال نظرات خود نسبت به تفاوت ميان پسرها و دخترها نقش بزرگي در رشد و پيشرفت الگوهاي رفتاري آنها بازي مي كند.
در تحقيقي كه اخيراً انجام شده است، يك سري كودك دختر و پسر را به طور اتفاقي، لباس هاي صورتي و آبي پوشاندند و آنها را به افراد غريبه معرفي كردند. رفتارهايي كه اين افراد با كودكان داشتند درست براساس رنگ لباسشان و تصور آنها از دختر و پسر بودن بچه ها بود.
اگرچه تجربيات ما از دوران كودكيمان و رفتاري كه والدينمان با ما داشتند، روي رفتارمان با كودكانمان تاثير زيادي مي گذارد اما به هرحال نبايد از تاثير محيط بر كودكان غافل بود. درواقع آنچه كه در ذات و طبيعت كودكان وجود دارد، يا آن تاثيري كه محيط و ديگران روي او مي گذارند و پيوند ناگسستني دارد و تفكيك آنها بسيار مشكل به نظر مي رسد. البته درست است كه بعضي از رفتارها و خصوصيت ها در بچه ها ذاتي است اما به هرحال نقش محيط و جامعه را هم نمي توان ناديده گرفت.
در هرحال آنچه مهم است اين است كه نمي توان به درستي گفت كه شخصيت كودكان از كجا شكل مي گيرد، اما صرفنظر از جنسيت بچه ها همواره بايد خصوصيات مثبت را در كودكان تقويت و خصوصيات منفي را به تدريج حذف كرد.
005526.jpg

در اين كه پسرها و دخترها از همان روز اول باهم متفاوت هستند شكي نيست. درواقع ما بايد به اين تفاوت ها احترام بگذاريم، نه اين كه سعي در رفع آنها و ايجاد هماهنگي و يكساني ميان آنها بكنيم. آنچه كه مهم است درك اين تفاوت ها و اهميت و احترام به آنهاست. ما مي دانيم كه پسرها در بيان احساساتشان مشكل دارند و مثل دخترها نمي توانند احساساتشان را واضح بيان كنند، پس بايد دركشان كنيم و اين مسئله را عيب نپنداريم.
ما مي دانيم كه دخترها در انجام كارهاي سخت و عملي زياد مهارت ندارند، پس نبايد از آنها انتظار بيش از حد داشته باشيم. اما به هرحال نبايد زياد  روي اين تفاوت ها تكيه كرد و آنها را يك اصل غيرقابل تغيير فرض كرد. ما بايد دور از تفكرات جنسيتي كه در جامعه و از دوران گذشته وجود داشته است، با كودكان دختر و پسر رفتار و از همان ابتدا آنها را با انواع اسباب بازي ها آشنا كنيم. بگذاريم خودشان اسباب بازي مورد علاقه شان را پيدا كنند. بسياري از فعاليت ها هست كه دخترها و پسرها به يك اندازه از آن لذت مي برند، پس به جاي اين كه از همان ابتدا براي دخترها عروسك بخريم و براي پسرها ماشين، بگذاريم آنها خودشان انتخاب كنند. چه بسيار دختراني كه به توپ بازي علاقه دارند و چه بسيار پسراني كه از مامان بازي لذت مي برند.
پس بايد با قبول و پذيرش تفاوت هاي جسمي و روحي ميان كودكان دختر و پسر، فرصت امتحان هر چيزي را براي هر دوي آنها فراهم كنيم. خصوصيات مثبت را صرفنظر از پسر يا دختر بودنشان در آنها تقويت كنيم. نگذاريم فقط به اين علت كه فرزند ما پسر است، از گريه كردنش جلوگيري كنيم و مرتب به او گوشزد كنيم كه پسرها گريه نمي كنند، گريه كار دخترهاست. بگذاريم كودكان در بيان احساساتشان راحت باشند، اگر پسري دوست داشت با عروسك بازي كند او را منع نكنيم. اگر دختري خواست تفنگ بازي كند، فرصت امتحان را به او بدهيم. بگذاريم آنها خودشان با بالا رفتن سن و افزايش تجربياتشان به اين تفاوت ها و اهميت آنها پي ببرند، نه اين كه با گوشزد كردن تفاوت هايشان آنها را از هم دور و دورتر كنيم. سعي كنيم، انتظاراتمان از كودكان براساس توانايي هاي آنان تنظيم شده باشد.
منبع: پرنتينگ
مترجم: ماندانا ناصر

هوش، خرد و خلاقيت
005532.jpg

خلاقيت در شرايط اجتماعي خوب، به عنوان ارتباط منطقي ميان هوش و خرد است. به طور كلي هوش مي تواند در خصوص پيشرفت عادات اجتماعي موجود استفاده شود. خلاقيت، آنتي تز استدلال و سؤال كردن و اغلب مخالفت با عادات اجتماعي است و تركيبي از استدلال، توازن گذشته و حال را تشكيل مي دهد.
براي رسيدن به پايداري و تغيير شرايط اجتماعي به ايجاد تعادل ميان هوش و خلاقيت نياز است.
هوش
هوش به عنوان توانايي سازگاري با محيط تلقي مي شود و افراد باهوش آنهايي هستند كه به طريقي مهارت هاي مناسب خود را در محيط هاي فعلي به دست مي آورند. بعضي از نظريه پردازان معتقدند اين مهارت ها دانش عمومي هستند در حالي كه بعضي معتقدند كه آنها دانش نسبتاً خاصي هستند و برخي ديگر نيز بر اين باورند كه اين مهارت ها هم مشخصات دانش خصوصي و هم دانش عمومي را دارند.
هوش در جوامع در سطح گسترده تر به عنوان تفاوت هاي فردي اساسي تعريف مي شود كه به منظور توضيح اين كه در حقيقت بعضي افراد بيشتر از ديگران در تحصيل، زندگي و ساير زمينه ها موفق ترند. مك نوبر (۱۹۶۴) اشاره كرد كه مفهوم هوش در نهايت به عنوان يك حس به وسيله تست هاي روان سنجي هوش اندازه گيري شده كه ممكن است هيچ گاه در تفاوت هاي فردي پنهان، آشكار نشود. هوش توجه روان شناسان تجربي گذشته را كمتر از روان شناسان افتراقي، به خود جلب كرده است، شايد به دليل اين كه در گذشته تفاوت هاي فردي كمتر مورد توجه قرار مي گرفته است.
خلاقيت
005534.jpg

تعريف خلاقيت با تعريف هوش تفاوت دارد، اما به طور كلي تاكيد مشترك آنها بر توانايي مردم براي ايجاد فرآورده هايي است كه كيفيت بالايي ندارند، اما جديد است. فرآورده هايي كه به وسيله افراد باهوش با كيفيت بالا ساخته شده، اما الزاماً جديد نيستند. بنابراين به نظر مي رسد خلاقيت زيرمجموعه هوش است. برخي،  افراد خلاق را ضداجتماعي مي دانند چرا كه ممكن است دست به كارهايي بزنند كه غيرمعمول بوده و خلاف انتظار مردم است. خلاقيت فقط در زمينه سيستمي كه آن را قضاوت مي  كند معني  دار است و امكان دارد در ساير زمينه ها خلاق نباشد. به اين دليل خلاقيت بايد به عنوان خاصيت فردي، طوري كه فرد در كنش متقابل با يك يا چند سيستم  است، بررسي شده باشد. مانند پيكاسو كه از نظر زمان و مكان خلاق بوده و عقيده كوبيسم را بر روي تابلوهاي نقاشي خلق كرد. اما آيا هر چيز جديدي خلاقيت است؟!
مثلاً پاولينگ تغييراتي در تئوري ظرفيت پيوندها در شيمي دارد و در مورد ساختار Dna و ارزش ويتامين c در جنگ هاي سرد نظراتي ارايه كرد كه بسيار مورد توجه قرار گرفت اما اين عقايد اشتباه بود و بنابراين عمر كوتاهي داشت يا داروين كه نظريه تكاملي را ارايه كرد ولي هم از نظر عقيده هاي علمي و هم مذهبي بسيار بحث انگيز بود و هم هنگام حياتش بسيار كم  ارزش شد. اغلب به مردم خلاق بهاي كمي داده مي شود و معمولاً به واسطه عقايدشان مورد حمله قرار مي گيرند. در حالي كه آنها توقع ديگري دارند، زيرا عقايد غيراجتماعي آنها ناهماهنگ با روش هاي قراردادي فكري و منافع عمومي است. بنابراين هوش پيش نياز خلاقيت است زيرا فرآورده هاي خلاقيت در سطح بالايي هستند. پاولينگ اشاره كرده است افراد خلاق فقط عقايد زيادي به وجود نمي آورند بلكه همچنين عقايد را تجزيه و تحليل مي  كنند و با هوشمندي ميان عقايد بهتر و عقايد بدتر تمايز قايل مي شوند اما به جز هوش و ساير توانايي ها، خلاقيت در بخش گسترده و تصميم گيري نمايان مي شود.
برخي افراد از هوش خود براي خوشحالي اجتماع استفاده مي كنند، برخي براي مخالفت  با جمع و بيشتر افراد باهوش اميدوارند كه اجتماع را نه تنها به صرف باور اين پيش فرض ها سوق دهند، بلكه گام هاي بعدي را در تفكر و رسيدن به مراحل پيشرفته تر قبل از اينكه ديگران برسند، تجزيه و تحليل كنند (استرنبرگ ۱۹۹۸).
افراد خلاق، از ميان موارد زياد تصميم مي گيرند، تعريف مشكلات را تغيير مي دهند و عقايد ديگران را تجزيه و تحليل مي كنند و تلاش مي كنند ديگران را متقاعد كنند، ريسك مي كنند و توقع دارند ديگران عقايدشان را بپذيرند.
خرد
خرد حاكي از هوش است و آنتي تز آن خلاقيت نيز هست. افراد خردمند بين نياز به خلاقيت و نياز به سازگاري يعني هوش و ادامه امور انساني توازن ايجاد مي  كنند و در شيوه تفكرشان بيشتر محافظه كار هستند. اين افراد تاثيرگذار هستند و مي توانند در موقعيت هاي رهبري قرار بگيرند.
افراد باهوش مي  توانند بي خرد باشند و مثلاً در مدرسه خوب كار كنند و به تست هاي روان شناختي خوب پاسخ بدهند اما اگر در زندگي شان گرفتاري وجود داشته  باشد، چنانچه خرد غالب شود، برخي توازن ها بين قديم و جديد پذيرفته مي شود. هر حركت در يك زمينه به سمت جلو پژوهشي براي دانش و دانستن است اما اين حركت به سمت جلو هرگز رسيدن به نقطه نهايي نيست و ماهيت اين استدلال از تركيب بعدي و عقايدي كه در مرحله بعدي به سمت جلو حركت مي كند، حاصل مي شود و سرنوشت عقايد به صورت يك مارپيچ در طول زمان شكل مي گيرد و عقيده هوش امروز به وسيله عقايد خلاقيت فردا مورد سؤال قرار مي گيرد.
نويسنده: رابرت استرنبرگ
ترجمه: رويا زارع

تازه هاي علم
شناسايي باكتري هاي بيماري زا
به گزارش منابع امنيتي آمريكا در ۳۱ شهر اين كشور سامانه شناسايي حملات ميكروبي نصب شده است.
با نصب اين سامانه كه «بيوواچ» نام دارد و ۶۰ ميليون دلار هزينه دربر داشته است در هر شهري مي توان نمونه هاي هوا را در بيش از ده منطقه مختلف جمع آوري و مورد آزمايش قرار داد.
به گفته «پارني آلبرايت»، معاون امور علوم و تكنولوژي در وزارت امنيت ملي، هدف از نصب اين سامانه، كشف هر نوع باكتري يا ويروسي است كه طي حمله ميكروبي در هوا پخش مي شود.
در صورت شناسايي هر نوع باكتري بيماري زا توسط اين سيستم، وزارتخانه مزبور سريعاً به بسيج مامورين بهداشت و پليس اقدام خواهد كرد.
به گفته آلبرايت اين سامانه فقط مي تواند باكتري بيماري زا را كه در هوا پخش شده باشد شناسايي كند و پخش باكتري در هوا به معناي ابتلاي احتمالي مردم به آن است.
اما شناسايي زودرس هر باكتري بيماري زا در هوا به دولت امكان مي دهد كه باكتري مزبور را تشخيص داده و راه هاي درمان و جلوگيري از گسترش آن را به كار گيرد.
از زماني كه اين سيستم در شهرهاي بزرگي چون نيويورك، واشنگتن دي. سي، هوستون و غيره نصب شده است بيش از نيم ميليون نمونه هوا مورد آزمايش قرار گرفته و فقط نتيجه يكي از اين آزمايش ها مثبت بود.
سامانه مزبور ماه گذشته وجود باكتري عامل تب خرگوش را در يكي از نمونه هاي هواي شهر هوستون اعلام كرد.
هرچند كه باكتري تب خرگوش به دليل عفونت زايي شديدش در رديف سلاح هاي بيوزيستي قرار گرفته است، اما بسياري از مواقع اين باكتري به طور طبيعي در محيط زيست وجود دارد.
نمونه هاي هواي شهرها حداقل روزي يك بار توسط اين سامانه برداشت مي شود و سپس به آزمايشگاه ارسال مي شود تا مورد آزمايش هاي «دي .ان.اي» قرار گيرد. اين سامانه ساليانه براي هر شهر دو ميليون دلار هزينه دربر دارد.
005536.jpg

پيوند سلول هاي مادر مي تواند بيماري هاي قلبي را درمان كند
يك متخصص بيولوژي سلولي اسپانيا اعلام كرد كه پيوند سلول هاي مادر مي تواند برخي از بيماري هاي قلبي را در ده سال آينده درمان كند.
مانوئل گارسيا وردوگو استاد دانشگاه والنسيا اسپانيا در يك همايش علمي گفت كه دورنماي خوبي براي بهبود بيماري هاي ديگر از طريق پيوند سلول هاي مادر وجود دارد.
به گزارش روزنامه محلي «ال پاييس»، وي افزود كه آزمايش ها و پژوهش هاي باليني مربوط به اين امر با سرعت رو به پيشرفت است و هر روز بر تعداد آن افزوده مي شود.
وردوگو در عين حال گفت كه براي استفاده از اين روش در مبارزه با بيماري پاركينسون بايد انتظار بيشتري كشيد و اين امر ناشي از پيچيدگي ساختمان مغز انسان است.
اين متخصص اسپانيايي تصريح كرد كه سلول هاي مادر بالغ در اين فرآيند نقش مهمي دارند به خاطر آن كه از ظرفيت نامحدودي براي تقسيم برخوردار هستند.
به گفته وي نكته مهم ديگر در اين است كه سلول هاي مادر مي توانند به انواع مختلف سلول تقسيم شوند و همين امر قدرت آنها را در بازسازي سلول هاي آسيب ديده توجيه مي كند.
وردوگو اضافه كرد كه علاوه بر اين، امكان امتزاج سلول هاي مادر با ديگر سلول ها وجود دارد.
وي گفت: در اين فرآيند قدرت امتزاج سلول هاي مادر مهم ترين نكته نيست بلكه معما در اين است كه چگونه يك سلول آسيب ديده و در آستانه مرگ مي  تواند پيامي را براي سلول ديگر بفرستد كه به كمك او بشتابد، آن را بازسازي كند و ژن هاي لازم را براي اين امر در اختيار آن بگذارد.
متخصص اسپانيايي گفت كه بر اساس تحقيقات تازه، بيشتر سلول هاي مادر در مغز استخوان و مغز انسان وجود دارد با اين حال مي توان گفت كه تقريباً در تمام بافت ها آثاري از اين سلول ها يافت مي شود.
وي از مقامات اسپانيا خواست يك مجموعه بيمارستاني ويژه درمان سلولي در اين كشور ايجاد كنند تا از اين طريق امكان كشت سلول هاي مادر و برخورداري از تجهيزات مربوط و همچنين تحقيقات بيشتر فراهم آيد.

نسخه
ساخت دريچه هاي جديد قلب
جراحان آلماني موفق به ساخت دريچه هاي قلبي از سلول هاي بدن بيماران شدند.
بنابه گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي، جراحان بيمارستان چاريت برلين موفق شدند با خارج كردن بخش كوچكي از وريد هاي پا يا بازوي بيماران به كشت سلول هاي پوششي درون رگ ها يا اندوتليال بپردازند.
اين سلول ها به دور دريچه قلبي گرفته شده از يك بيمار مرده رشد داده شد. در واقع اين دريچه همچون يك قالب پايه براي رشد سلول هاي اندوتليال بيمار عمل مي كرد. اين محصول جديد سپس در قلب بيمار كار گذاشته شد. بنابه گفته جراحان آلماني تاكنون اين روش در ۲۳ بيمار مبتلا به نارسايي دريچه هاي قلبي به كار برده شده است.
آنها مدت سه سال تحت نظر قرار داشتنه اند و از شرايط جسمي بهتري در مقايسه با بيماران داراي
دريچه هاي قلبي مصنوعي، برخوردار هستند.
پيش از اين دريچه هاي قلبي از موادي چون پلاستيك يا فلز ساخته مي شدند.

تشخيص زود هنگام بيماري
دانشمندان به روش آزمايش جديدي براي تشخيص زودهنگام بيماري ارتريت روماتوئيد دست يافتند.
بنابه گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي، محققان دانشگاه اوميا در سوئد از روش آزمايش جديدي براي تشخيص زودهنگام بيماري ارتريت روماتوئيد خبر دادند كه مي تواند شرايط درمان موفقيت آميزتري براي اين بيماري پديد آورد.
اين روش مبني بر شناسايي پادتن هايي است كه در بدن بيمار پيش از بروز علايم بيماري توليد مي گردد.
بيماري ارتريت روماتوئيد بر اثر حمله سيستم ايمني بدن فرد به غضروف درون مفاصل بروز مي كند و در بسياري از موارد به دردهاي شديد و انحراف مفاصل عمدتاً در ناحيه دست و انگشتان منتهي مي شود.
پژوهشگران سوئدي دريافتند كه اين پادتن ها كه در پاسخ به آغاز اولين مراحل بيماري در بدن فرد توليد مي شود مي تواند چندين سال پيش از پيشرفت بيماري و ظهور علايم باليني در تشخيص آن موثر باشد.

تشك هاي سفت و افزايش كمر درد
محققان مي گويند تحقيقات نشان داده است كه كساني كه از درد در قسمت تحتاني كمر خود رنج مي برند نبايد از تشك هاي سفت استفاده كنند.
هر چند كه كارشناسان بهداشتي عموماً استفاده از تشك هاي سفت را تجويز مي كنند، اما براي كساني كه دچار كمر درد در بخش تحتاني پشت خود هستند، استفاده از تشك هاي سفت باعث تشديد درد خواهد شد.
دكتر فرانسيسكو كوواكس در پالماده اسپانيا براي سنجش تاثير تشك سفت و نيمه سفت بر روي افراد، ۳۱۳ نفر را مورد آزمايش قرار داد.
در اين آزمايش به پاره اي از بيماران تشك سفت و به پاره اي تشك نيمه سفت داده و از آنها خواسته شد كه هر روز ميزان درد قسمت تحتاني پشت خود را در زماني كه روي تخت دراز كشيده اند و بعد از برخاستن از خواب ثبت كنند.
بعد از گذشت سه ماه بررسي اطلاعات به دست آمده از اين افراد نشان داد، گروهي كه از تشك هاي نيمه سفت استفاده كرده اند، در مقايسه با گروه ديگر كاهش قابل توجهي در ميزان درد كمر خود مشاهده كرده اند.
به گفته دكتر كوواكس تشك هاي سفت در برابر قوس و انحناي طبيعي ستون فقرات انعطاف پذير نيست و در نتيجه به ستون فقرات و ماهيچه هاي اطراف آن در موقع خواب فشار بيشتري وارد مي شود كه در طول زمان به صورت درد بروز مي كند.

اولين قرص جويدني ضد بارداري
سازمان نظارت بر مواد غذايي و دارويي آمريكا اولين قرص جويدني ضد بارداري را براي زنان تاييد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن، اين قرص  با طعم نعنا «اووكن ۳۵» نام دارد.
مسئولان سازمان نظارت بر مواد غذايي و دارويي آمريكا اعلام كردند: اين قرص جويدني حاوي پروژسترون و استروژن، هورمون هاي مورد استفاده در قرص هاي استاندارد ضد بارداري است.
اين قرص جديد را مي توان بلعيد يا اين كه ابتدا جويده و سپس قورت داد. زناني كه تصميم به جويدن قرص مي گيرند بايد بلافاصله پس از آن يك ليوان مايعات بنوشند تا دوز كامل دارو به معده برسد.
اين داروي جويدني در ۲۸ روز رژيمي مصرف مي شود.

بي خبري از هپاتيت
براساس تحقيقات جديد پژوهشگران دانشگاه سنگاپور بيشتر بيماران مبتلا به هپاتيت نوع بي، دست كم به مدت يك سال از وضع خود آگاه نمي شوند كه ممكن است اين امر به نارسايي احتمالي كبد و حتي مرگ منجر شود.
به گزارش خبرگزاري آلمان از سنگاپور، بر اساس اين مطالعه دو سوم بيماران و بسياري از ناقلان ويروس هپاتيت بي، در اين گروه قرا مي گيرند كه تا زماني كه آسيب جدي به كبد آنان وارد نشود علامتي از بيماري در آنها ايجاد نمي شود.
پروفسور ليم سنگ گي رييس بخش بيماري هاي دستگاه گوارش بيمارستان دانشگاه ملي سنگاپور گفت: هپاتيت بي، ممكن است حتي در كساني كه به صورت نهفته ناقل ويروس هستند نيز دوباره فعال شود.
وي افزود: به اين پرسش كه آيا آنها ناقلان نهفته هستند يا خير نمي توان با يك آزمايش ساده خون پاسخ داد.

علم
ادبيات
ايران
جامعه
داستان
رسانه
زمين
شهر
كودك
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  كودك  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |