شنبه ۱ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۳۲- Nov. 22, 2003
فرانسوي  سرخپوش
مريم دري منش- ده سال پيش هنگامي كه انگلستان بنيانگذار و صاحب فوتبال مدرن هنوز در انزواي فوتبال سبك بريتانيا با آسودگي و غرور بي اندازه و سنتي چندين ساله اش، رفته رفته موقعيت خود را از دست داد ، يك فرانسوي نابغه و سركش با نام اريك كانتونا و مربي با شهامتي در اين رشته به نام آرسن ونگر درصدد گسترش مرزهاي حرفه اي خود برآمده و به اين سرزمين پانهادند.
001476.jpg

همين امر باعث گشودن دروازه هاي بريتانيا به سوي فرانسوي ها شد تا آنها به اين جزيره اسرارآميز سفر كنند.
هم اكنون در كنار بازيكنان ليگ برتر كه مدت زمان طولاني تحت تأثير فوتبال ايتاليا قرار داشت، مردان بسياري از كشور فرانسه در اين سرزمين به هنرنمايي پرداختند.
يكي از نخبگان، روبرت پيرس جوان بود .روبرت پيرس با بازي هاي درخشان و حركات منحصر به فرد و تأثيرگذارش اكنون به يك ستاره دوست داشتني در آرسنال تبديل شده است. او از نسل جديد فوتبال فرانسه است. مربع جادويي (هانري، پيرس، ويلتورد و ويرا) بازي هاي بهترين باشگاه انگلستان، آرسنال را تحسين برانگيز مي كند. پيرس فوتبال را از تيم باشگاهي متز در سال ۹۶ آغاز كرد. او طي سه سال بازي در متز ۱۶۲ بازي و ۴۳ گل براي اين باشگاه به ثمر رساند.
او سپس به بندر مارسي رفت تابه روياهاي خود برسد. او تنها در يك فصل در اين تيم حضور داشت و در ۸۳ بازي ۹ گل زد.
سپس پيرس راهي انگليس شد تا در لندن به عضويت آرسنال درآيد.
پيرس با آرسنال به افتخارات زيادي از جمله قهرماني ليگ برتر و جام حذفي رسيد. پيرس تا كنون براي اين تيم ۱۴۴ بازي و ۴۱ گل به ثمر رسانده است.
روبرت پيرس در جام باشگاه هاي اروپا به انتهاي خط رسيده است. در گفت وگوي زير، پيرس دلايل اين امر را بيان مي كند.

* كيكر: گويا تابستان آينده آرسنال را ترك مي كنيد. آيا شايعه است يا موضوع جدي است؟
- مسئله جدي بود. پيشنهاداتي از والنسيا، چلسي و اينترميلان داشتم، ولي دست آخر ديدم كه در اينجا احساس خوبي دارم. من خيلي تلاش كردم تا موقعيت فعلي را در انگليس به دست بياورم و نمي خواهم راحت همه چيز را كنار بگذارم، به همين علت قراردادم را براي دو سال ديگر تمديد كردم.
*كيكر: فكر نمي كنيد در ليگ قهرمانان اروپا با يك باشگاه ديگر موفق تر خواهيد بود؟
- الان نتايج اروپايي ما آن طور نيست كه انتظار داشتيم. شايد پيروزي برابر كيف كمكمان كند. آرسنال تا الان دو چهره داشته است، چهره اي خوب در ليگ برتر و چهره اي كمتر خوب در جام اروپا. شايد ما خيلي محتاط يا خيلي عصبي هستيم. شايد هم مشكل به استيل ما برمي گردد و شايد هم حريفان اروپايي آنها مثل باشگاه هاي انگليس از ما نمي ترسند.
* كيكر: اگر در بازي آخر بتوانيدبر دينامو كيف غلبه كنيد اوضاع چه تغييري مي كند؟
- احتمالاً فشاري كه چهار روز بعد در دربي مقابل تاتنهام داشتيم از بين مي رفت. ما بايد كيف را مي برديم تا مي توانستيم اعتماد به نفسمان را حفظ كنيم.
*كيكر: و دربي مقابل تاتنهام را چگونه ديديد؟
- من به خوبي اولين حضور خود در دربي برابر تاتنهام را به ياد مي آورم. آن موقع سول كمپل تازه از آنجا به تيم ما آمده بود، يك انتقال داغ، البته ديدار با تاتنهام هميشه همين طور است.
*كيكر: ولي اغلب هواداران معتقدند كه دربي واقعي لندن، رويارويي آرسنال با چلسي است. شما هم اينطور فكر مي كنيد؟
- نمي دانم. تاتنهامي ها رقيب هميشگي ما هستند، به خصوص كه از شمال لندن مي آيند. با آنها هميشه نبرد زيبايي درمي گيرد، روي چمن و نيز هواداران دو تيم و هميشه هم بين دو طرف چشم و هم چشمي وجود دارد.
*كيكر: آيا مي توانيد با آرسنال صدر جدول را حفظ كنيد؟
- ما چند بازي مشكل خارج از خانه انجام داده ايم، در منچستر با يونايتد و سيتي و در ليورپول بازي كرده ايم و هنوز هم شكست نخورده ايم. اين ثابت مي كند كه آرسنال هنوز هم قدرت فوتبال انگليس است.
*كيكر: در مقابل منچستر يونايتد شما تا آخر ذخيره بوديد. آيا برايتان ناراحت كننده نبود؟
001478.jpg

- هنگام آن بازي چندان روي فرم نبودم و آرسن ونگر فكر مي كرد كه يك بازيكن ديگر مي تواند مفيدتر از من در تيم باشد. اين فوتبال است. به عنوان يك حرفه اي بايد آن را پذيرفت.
*كيكر: جريان هاي غيرقابل تحسين و تأييد و اغتشاش در آخر بازي باعث بدنامي فوتبال مي شود. آيا نظر شما هم همين است؟
- بله متاسفانه ماجراهاي بدي پيش آمد. در اين بين موضوع مواد نيروزا هم در ميان است. نبايد در برابر چنين مسائلي سكوت كنيم. بايد همه ما كاري كنيم كه مردم ورزش ناب را تجربه كنند. فوتبال ورزش اول اروپا بوده و براي خيلي از جوانها مهم است.
*كيكر: در اين ارتباط چه اقداماتي بايد انجام گيرد؟
- فوتباليست هاي جواني كه به دنياي حرفه اي مي آيند بايد در مسير صحيحي هدايت شوند، بطوري كه در دام هايي كه سرراهشان قرار مي گيرد، نيافتند. هميشه در اطراف فوتبال جرياناتي هست كه شما را به بيراهه مي برد، اين خطرناك است. هر بازيكن جواني بايد فقط روي فوتبال تمركز كند و تا آنجا كه امكان دارد، نزديك خانواده اش باشد.

سايه روشن
001480.jpg
۱۰ بازي _ ۹ قضاوت خوب
نوذر رودنيل كارشناس و مدرس داوري فوتبال در گزارشي به تحليل قضاوت داوران در رقابتهاي نيم فصل ليگ برتر فوتبال كشور پرداخته كه خواندني است:
در كشورهاي صاحب فوتبال ضرب المثل خوب و منطقي وجود دارد كه مي گويد: «هر فدراسيوني سعي مي كند ليگ خوب و قوي اي داشته باشد مشروط بر اينكه داوران خوب و با دانشي داشته باشد.»
لازمه داشتن داوران خوب، ناظرين و مدرسين خوب و آگاه به قوانين داوري است كه خوشبختانه اين مهم در كشورمان وجود دارد، ولي فدراسيون فوتبال كه سكاندار آن، شخصيت برجسته و انسان متديني است به طور مطلوب از اين سرمايه هاي گرانمايه استفاده نمي كند.
به همين دليل اگر مروري بر قضاوت هاي داوران در طول ۹ هفته گذشته  داشته باشيم و يا از صاحبنظر و كارشناس امر داوري و همچنين سرپرستان و مربيان و بازيكنان و تماشاچيان ليگ برتر سوال كنيم كه آيا از قضاوت هاي داخلي راضي هستند يا خير مطمئنا جواب خوبي دريافت نخواهيم كرد. چرا؟!
اخيرا به دليل اختلال در مكاتبات، چند داور براي قضاوت در محل حاضر نشدند. از طرفي با وجود كارشناسان و ناظران و داوران متخصص چرا بايد در قضاوت داورانمان شاهد نارساييهاي زيادي باشيم؟ ما در عصر فوتبال و داوري حرفه اي قضاوت مي كنيم. ۷۰ درصد فوتبال كشورمان حرفه اي است و بايد حداقل كيفيت قضاوت داوران به همين  اندازه حرفه اي باشد.
بزرگان داوري معتقدند داور ايده آل بايد در ۱۰ قضاوت، ۹ بازي را خوب قضاوت كند و يك بازي را متوسط؛ در حالي كه اين روند در كشورمان اين گونه نيست و اگر با اين شكل پيش برويم، آينده  خوبي در داوري نخواهيم داشت و بايد به فكر راه حل اصولي باشيم.
در ۹ هفته اي كه از ليگ برتر گذشته در ۵ بازي به طور ميانگين دو بازي با مشكل داوري همراه بوده است كه اين آمار چندان جالب نيست. تعداد ۲۶۴ كارت زرد و ۲۲ كارت  قرمز و نيز ۱۹۵ گل  زده در نيم فصل اول، حاصل قضاوت ۹ هفته  داوران ليگ برتر بوده است. اميدوارم درنيم فصل دوم شاهد كارت هاي كمتر و گل هاي بيشتري باشيم.در ارتباط با حضور داور خارجي براي قضاوت بازي پرسپوليس و استقلال بايد بگويم شديدا با به كارگيري داور خارجي، مخالفم. زيرا قضاوت ديدار اين دو تيم توسط داوران خارجي نه تنها هيچ سودي براي فوتبال ما در بر نداشته است، بلكه در بعضي از مواقع متضرر شده ايم. ولي چون داور خارجي بوده كسي اعتراض نكرده است لذا اگر حمايتي از داوران خارجي مي شود بهتر است اين حمايت شامل حال داوران داخلي نيز بشود، چراكه در اين صورت مشكل آن چناني در داوري نخواهيم داشت.

گام به گام تا المپيك
از آتن تا آتن
001482.jpg
* در ملاقات پاپاندرئو وزير خارجه يونان و لي ژياچينگ وزير خارجه چين در آتن بيانيه مربوط به حسن نيت المپيك توسط وزير خارجه چين به امضاء رسيد.
* خانم دتورا باكوياني شهردار آتن طي ملاقات با آقاي ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه، از وي دعوت كرد تا در زمان برگزاري بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن از يونان ديدار كند.
* شهردار آتن در سفر به تركيه با نخست وزير اين كشور ديدار و از وي دعوت كرد تا از مسابقات المپيك ۲۰۰۴ آتن ديدار كند.
* بر اساس اعلام مقامات كميته سازماندهي بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن تقاضاهاي مربوط به اولين مرحله پيش فروش بليت بازيهاي المپيك آتن كه از ۱۲ ماه مه تا ۱۲ ماه ژوئن به طول انجاميد بالاتر از انتظار كميته برگزاري بازيهاي المپيك بوده است.
* مليت متقاضيان بليت بازيهاي المپيك تاكنون به شرح زير است:
اتباع يونان ۸۲ درصد، اتباع انگليس ۱۱ درصد، آلمان ۴ درصد، فرانسه ۲ درصد و اتباع هلند ۱ درصد.
تعداد ۳ ميليون بليت براي فروش به مردم عادي و تعداد ۳/۲ ميليون بليت به حاميان مالي بازيها، مقامات كميته بين المللي و دارندگان حق پخش تلويزيوني بازيها به قيمت ۸۰ ميليون يورو اختصاص داده شده است.
* مرحله بعدي فروش بليت بازيهاي المپيك از ۹ مهرماه آغاز خواهد شد.
* به علت استقبال بيش از حد ورزش دوستان بليت هاي مربوط به مراسم افتتاحيه، اختتاميه، فينال مسابقات دو و ميداني، بسكتبال، وزنه برداري، شناي موزون، واترپلو، تيراندازي به هدف متحرك، ژيمناستيك هنري، واليبال و تنيس جهت تقسيم عادلانه، قرعه كشي شد.
* مقامات كميته سازماندهي بازيهاي المپيك اميدوارند از فروش بليت بازيها ۱۸۳ ميليون يورو سود ببرند.
* در نشست كميته بين المللي المپيك در پراگ مدال هاي جديد المپيك طراحي شده توسط كميته سازماندهي بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن در معرض ديد همگان قرار گرفت.
* طراح مدال هاي بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن خانم «الني وتسي» هنرمند يوناني مي باشد. طرح روي مدال تصوير Nike، الهه پيروزي يونان باستان و در طرف ديگر مشعل بازيهاي المپيك باستان ،كوه مقدس المپيك و آرم المپيك ۲۰۰۴ آتن آورده شده است.
* قرار است در المپيك ۲۰۰۴ آتن ۱۱۳۰ مدال طلا، ۱۱۳۰ مدال نقره و ۱۱۵۰ مدال برنز توزيع شود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |