شنبه ۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۳
درمانگاه
Front Page

امسال و شيوع جدي  آنفلوآنزا
000296.jpg
يك قضيه
آقاي دكتر رسول دبير انجمن ويروس شناسي ايران گفتند: يكي از برنامه هايي كه كارايي خود را در كنترل ايدز در بسياري از كشورهاي دنيا نشان داد ارائه رايگان سرنگ  هاي يك بار مصرف به معتادان است و به همين علت ارائه اين سرنگ ها به معتادان در كشور ضروري به نظر مي رسد. ايشان آموزش و پايبندي  به اصول اخلاقي را نيز مهمترين راه پيشگيري از ايدز دانست. اما آن چه براي جلوگيري از انتقال ايدز انجام شده بايد فقط همين حد از اطلاع رساني باشد و چند پيشنهاد؟
در خبري آمده كه تا چند سال بعد شيوعHIV ميانگين عمر را در 9 كشور آفريقايي تا 17 سال پايين خواهد آورد. آمارهاي ايران چه چيز را نشان خواهند داد، در كشوري كه معتادان تزريقي با آب دهانشان سرنگ را استريل مي كنند...
اديب وحداني
yahoo.com؛Adib- vahdani
در زمستان سال گذشته ميلادي، ويروسي كوچك به نام سارس در صحنه دنيا شروع به خودنمايي كرد. اما بايد حواسمان جمع باشد كه هياهو و جنجال رسانه ها درباره سارس (سندرم حاد دستگاه تنفسي) توجه مان را از يك بيماري در دسترس و بسيار نزديك تر، دور نكند. بيماري اي كه «آنفلوآنزا» نام دارد. وجود يا نبود داروهايي كه در اين مقاله معرفي شده اند، معلوم نيست. بسياري از شركت ها در ايران سرخود دارو وارد مي كنند و امكان دارد واكسن و اسپري و قرص ها در ايران موجود باشند يا نه! پس آنها را معرفي مي كنيم. اما يك نكته محرز است ، اين كه واكسن «آنتي گريپ» به وفور در ايران وجود دارد و طبق برخي شنيده ها با قيمتي حدود 2 تا 3 هزار تومان در بازار به فروش مي رسد.

آنفلوآنزا در سال گذشته نسبتا كمتر فعال بود، اما متخصصين بر اين باورند كه امسال، سال شيوع فوق العاده آنفلوآنزا است. به همين دليل مقامات رسمي بهداشتي در ايالات متحده سعي در ترغيب مردم به تزريق هر چه سريع تر و بيشتر واكسن آنفلوآنزا در سال جديد دارند.
دكتر گريگوري پولند، مسوول گروه تحقيقات واكسن در كلينيك مايو و رئيس انجمن بين المللي واكسيناسيون مي گويد: «واكسيناسيون آنفلوآنزا براي افراد مسن و افراد مبتلا به بيماري هاي مزمن، فوق العاده ضروري است.»
در آمريكا سالانه 36 هزار نفر از آنفلوآنزا مي ميرند و 114 هزار نفر در بيمارستان بستري مي شوند. دكتر پولند مي افزايد: «مثلا اگر گزارش شود كه سالانه 36 هزار نفر از آبله مرده اند، باعث توجه اذهان عمومي مي شود، در حالي كه هر سال، همين تعداد آدم از ابتلا به آنفلوآنزا مي ميرند، در حالي كه با واكسيناسيون مي توان به راحتي از آن جلوگيري كرد.
فصل آنفلوآنزا در ايالات متحده و بسياري از نقاط نيمكره شمالي، از اوايل آبان شروع مي شود و تا شب عيد ادامه مي يابد. اوج شدت ابتلا به آن، اوايل دي و اواسط اسفند است و ماه هاي مهر، آبان و آذر بهترين ماه ها براي انجام واكسيناسيون هستند. گرچه، اگر نتوانستيد واكسن گير بياوريد، بدانيد كه اگر ديرتر هم واكسن بزنيد ضرر نمي كنيد.
افرادي كه در معرض خطر بيشتري قرار دارند
بيشتر مردم آنفلوآنزا را به عنوان يك بيماري فصلي مي شناسند در حالي كه همين بيماري مي تواند بيماري هاي جدي تري مثل ذات الريه را ايجاد كند. اگر شما 50 سال يا بيشتر از آن سن داريد، در معرض خطر جدي تري قرار داريد، اگر مبتلا به بيماري مزمني (مثل ديابت و ...) هم باشيد كه خطر خيلي جدي تر است. علاوه بر اين، خطر ابتلا شما به آنفلوآنزا و عوارض خطرناك آن در حالت هاي زير بيشتر مي شود:
۱ - اگر در خانه هاي سالمندان زندگي مي كنيد يا از تسهيلات آنجا براي درمان بيماري مزمن خود استفاده مي كنيد.
۲ - پرستار كودكان باشيد.
۳ - از افرادي مراقبت مي كنيد كه احتمال ابتلاي آنان به آنفلوآنزا زياد است.
۴ - در سه ماهه دوم يا سوم دوران حاملگي خود در فصل آنفلوآنزا قرار داريد.
۵- قدرت سيستم دفاعي بدنتان به علت بيماري هايي نظير: ايدز يا لوسمي (نوعي سرطان خون) و يا به خاطر استفاده از داروهاي جلوگيري كننده از دفع پيوند اعضا، ضعيف باشد.
۶ - دچار بيماري هايي چون: قند (ديابت)، قلبي، كليوي و ريوي باشيد. در صورتي كه دچار ديابت باشيد امكان ابتلاي شما به ذات الريه نيز بيشتر مي شود.
كودكان نيز خطر ابتلاي بيشتري به آنفلوآنزا را دارند اگر:
۱-دچار بيماري آسم يا ساير بيماري هاي مزمن ريوي باشند.
۲ - دچار بيماري هاي قلبي - عروقي باشند. اين كودكان ممكن است در شش هاي خود احساس احتقان خفيف كنند كه اين باعث مي شود آنان مستعد ابتلا به بيماري هاي ويروسي شوند.
۳ - داروهايي مصرف مي كنند كه باعث كاهش قدرت دفاعي بدنشان مي شود.
۴ -مبتلا به بيماري هايي نظير كم خوني داسي شكل،ايدز،ديابت و بيماري هاي مزمن كليوي و متابوليسمي بوده و يا به مدت طولاني با آسپرين درمان شده باشند. درمان با آسپرين در نوجوانان با سن 16 سال و كمتر خطر ابتلا  آنان را به سندروم ري(Reys syndromes) درمان شده باشند . درمان با آسپرين، نوعي بيماري نادر و كشنده متابوليسمي در كودكان را كه منشا آن نيز نامشخص است، افزايش مي دهد.
۵ - كودكان 6 تا 23 ماهه كه در صورت ابتلا مي بايست در بيمارستان بستري شوند.
در حدود دو هفته زمان نياز است تا ايمني كامل در بدن بزرگسالان ايجاد شود. كودكان كمتر از 9 سال كه براي اولين بار واكسينه مي شوند ممكن است كه نياز به 2 نوبت تزريق به فاصله يك ماه داشته باشند تا ايمني كامل برايشان ايجاد شود.
طبق گفته دكتر پولند تزريق واكسن براي نوزادان حداقل 6 ماهه نيز مشكلي ايجاد نمي نمايد. اگر كودك شما در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزانباشد ولي با افرادي مثل پدر بزرگ و مادر بزرگ خود يا كساني كه دچار بيماري هاي قلبي - عروقي مزمن يا ريوي و يا سيستم ضعيف دفاعي بدن هستند، در تماس است بايد او را واكسينه كنيد. اين تنها راهي است كه احتمال ابتلاي او را از ديگران كمتر مي كند. در حقيقت هر چه مردم بيشتر واكسينه شوند احتمال همه گير شدن بيماري در جامعه كمتر خواهد شد. براي پيدا كردن زمان و مكان مناسب جهت واكسيناسيون مي توانيد با پزشك خود نيز مشورت كنيد.
واكسيناسيون به وسيله اسپري 
روشي جديد براي ايمن سازي بدن در مقابل آنفلوآنزا استفاده از اسپري(FluMist) است. با اين روش واكسن را مي توان از طريق اسپري در بيني وارد بدن كرد. اين اسپري براي افراد سالم 5 تا 49 ساله قابل دسترس و قابل استفاده است. اسپري ويروس زنده، پس از استفاده از آن براي اشخاصي كه مبتلا به بيماري هاي مزمن هستند و يا داروهاي جلوگيري از دفع پيوند استفاده مي كنند، توصيه نمي شود.
عوارض جانبي كه ممكن است در اثر استفاده از اسپري پيش آيد شامل: گلودرد، سرفه، احتقان و آبريزش بيني است. به علاوه اسپري نسبتا گران تر از واكسن است.
واكسيناسيون عليه پنوموكوكسي 
مقامات رسمي بهداشت به افرادي كه در معرض خطر بيشتري قرار دارند توصيه مي كنند كه در مقابل پنوموكوكسي ها نيز واكسينه شوند، اين باكتري ها عامل بيماري هايي نظير: مننژيت، عفونت خون(Sepsis) ، ذات الريه و عفونت هاي حادي چون تورم گوش مياني و سينوزيت هستند.
اين واكسيناسيون را مي توان در هر موقع از سال انجام داد. بزرگسالان اغلب همزمان با تزريق واكسن آنفلوآنزا كه در ابتدا يا اواسط پاييز است، آن را تزريق مي كنند. واكسيناسيون عليه پنوموكوكسي را نمي توان جايگزين واكسن آنفلوآنزا دانست. در صورتي كه شما واكسن پنوموكوكسي را در مواقع ديگر سال تزريق كرده ايد هنوز هم به اين نياز داريد كه عليه آنفلوآنزا در پاييز واكسينه شويد.
واكسن پنوموكوكسي عموما يكبار به آنهايي كه در 65 سال يا بالاتر هستند تزريق مي شود. ممكن است لازم باشد بزرگسالاني كه كمتر از 65 سال دارند يا بيماري هاي مزمن خاص مثل ديابت دارند تا حداقل 5 سال بعد از اولين تزريق دوباره واكسينه شوند.
پيشگيري 
براي اينكه سيستم دفاعي بدن خود را قوي نگهداريد و آنفلوآنزا را مغلوب كنيد بايد:
۱-غذاهاي سالم ميل كنيد و مرتب ورزش كنيد و به مقدار كافي نيز بخوابيد.
۲-دستان خود را قبل از لمس كردن چشمان و دهانتان بشوييد.
در نبود واكسن، مي توان از داروهاي موثر در مقابل ويروس ها چون ريمانتادين يا فلومادين و اوسلتاميويريا تاميفلو و يا ساير داروهايي كه قابليت پيشگيري و درمان آنفلوآنزا را دارند استفاده كرد.
دكتر پولند اظهار مي دارد كه: «اين داروها عموما براي پيشگيري در افرادي توصيه مي شود كه خطر كمتري تهديدشان مي كند. يك دوره پيشگيري با استفاده از اين داروها بيش از 50 دلار هزينه در بر خواهد داشت. اما براي افرادي كه فكر مي كنند اين هزينه ارزشش از هدر رفتن يك هفته كار كمتر است و يا كساني كه نمي توانند واكسن تزريق كنند، اين داروها انتخاب مناسب تري اند.
مترجم: وفا نوروزي فر
منبع: بنياد تحقيقات و آموزش پزشكي كلينيك مايو
۹ اكتبر 2003

نارسايي مزمن كليه
كليه چه مي كند؟
همانطور كه از نام آن پيداست، نارسايي كليه بيماري است كه در آن عملكرد طبيعي كليه ها با اشكال مواجه مي شود. كليه ها از اندام هاي حياتي بدن هستند كه اعمال بسيار مهمي را بر عهده دارند. آنها نقش بي نظيري در تنظيم مقدار آب، مواد معدني و املاح خون دارند. كليه ها مواد زايد و سمي موجود در خون را كه در اثر سوخت و ساز بدن توليد مي شوند دفع و از تجمع آنها در خون جلوگيري مي كنند. كليه ها وظايف ديگري هم دارند؛ آنها با فعال كردن ويتامين «د» موجود در بدن باعث كمك به جذب كلسيم و استخوان سازي شده و نقش مهمي را در جلوگيري از ايجاد پوكي استخوان دارند. همچنين آنها ماده اي به نام اريتروپويتين ترشح مي كنند كه در مغز استخوان در توليد گلبول هاي قرمز و خونسازي موثر است.
نارسايي كليه چه مشكلاتي را براي بدن ايجاد مي كند؟
در بعضي موارد نارسايي كليه، اين عضو نمي تواند به خوبي آب اضافي و ساير مواد زايد را از خون جذب و از طريق ادرار دفع كند. بنابراين آب اضافي ممكن است در بافت هاي مختلف بدن تجمع و باعث ايجاد ورم در اندام ها و پف كردگي صورت و اطراف چشم ها به خصوص در صبح ها شود. جمع شدن آب در ريه ها و اطراف آنها مي تواند منجر به تنگي نفس شود.
بعضي ديگر از موارد نارسايي كليه نيز وجود دارند كه در آنها كليه ها توانايي دفع آب را دارند اما نمي توانند مواد سمي و زايد موجود درخون را دفع كنند. در اين موارد بيماران ادرار كافي دارند و بنابراين ممكن است به غلط اين طور گمان كنند كه مبتلا به نارسايي كليه نيستند.
املاحي چون پتاسيم نيز ممكن است در كم كاري كليه ها در خون افزايش يابد و باعث ايجاد مشكلات فراوان براي بيماران شود. تجمع مواد زايدي چون اوره مي تواند باعث بروز علايمي چون تهوع، استفراغ و بروز برخي علايم عصبي شود.
كليه هاي كم كار نمي توانند ويتامين «د» را به صورت فعال درآورند و همين امر باعث كاهش جذب كلسيم و اختلال در ساخت استخوان و در نهايت افزايش خطر ابتلا به پوكي استخوان در افراد مبتلا به نارسايي مزمن كليه مي شود.
همچنين كليه ها نمي توانند اريتروپويتين ترشح كنند و اين باعث مي شود كه بيماران مبتلا به نارسايي كليه در طولاني مدت دچار كم خوني شوند.
علت هاي ايجادكننده نارسايي كليه چيست؟
گروهي از بيماري ها باعث ايجاد ورم و التهاب در كليه ها مي شوند. يكي از اين بيماري ها «درگيري كليه ها بعد از ابتلا به گلودرد چركي» است كه در كشور ما نيز يكي از مهم ترين و شايع ترين علل نارسايي كليه ها محسوب مي شود. ناديده گرفتن و عدم توجه به درمان كامل يك گلودرد چركي ساده در كوكان علاوه بر ايجاد خطر ابتلا به روماتيسم قلبي مي تواند با التهاب و درگيري كليه ها به نارسايي كليه در كودكي بينجامد.
يكي ديگر از علل مهم نارسايي كليه ها ابتلا به ديابت و افزايش فشار خون است. عدم توجه به كنترل مناسب قند خون در افراد ديابتي بعد از مدتي به آسيب كليه ها و نارسايي آنها منجر مي شود.
بنابراين كنترل قند خون در افراد ديابتي و در صورت نياز مصرف انسولين طبق دستور پزشك، مهم ترين اقدام براي پيشگيري از ابتلا به نارسايي كليه است.
يادتان باشد كه درد جزيي ناشي از تزريق انسولين بسيار كمتر از درد سوزن دستگاه دياليز است.
فشار خون بالا به عروق كليه آسيب وارد مي كند و به مرور زمان باعث نارسايي آن مي شود. بنابراين اگر مبتلا به افزايش فشار خون هستيد حتما به پزشك مراجعه كنيد تا با دريافت داروي مناسب، فشار خون خود را كنترل كنيد. اگر نتوانستيد يك داروي خاص را تحمل كنيد، درمان را رها نكنيد بلكه با پزشك خود مشورت كنيد تا در صورت لزوم داروي ديگري را برايتان تجويز كند.
بعضي از ميكروب ها با ايجاد عفونت در كليه ها و دستگاه ادراري به سلول هاي كليه آسيب مي زنند و باعث نارسايي كليه ها مي شوند. بنابراين سنگ ها و عفونت هاي دستگاه ادراري را جدي بگيريد و در صورت بروز علايمي چون سوزش يا تكرر ادرار، درد پهلوها يا خوني شدن ادرار حتما با پزشك مشورت كنيد.
اثر سمي بعضي از داروها بر روي كليه به اثبات رسيده است. بنابراين هرگز بدون توصيه پزشك دارويي را مصرف نكنيد و اگر به بيماري اي مبتلا هستيد كه نياز به مصرف طولاني دارو داريد حتما در مورد عوارض كليوي آنها با پزشك خود مشورت كنيد.
بعضي از بيماري هاي ارثي و اختلالات مادرزادي نيز وجود دارند كه باعث آسيب كليه ها مي شوند. مثلا در نوعي بيماري كليه به نام «پلي كيستيك»، كيست هايي در كليه ها ايجاد مي شوند و با آسيب به بافت كليه به مرور زمان به نارسايي آنها منجر مي شوند. بنابراين حتما براي معاينات دوره اي فرزندان خود به پزشك مراجعه كنيد و وجود يا پيدايش هر گونه توده اي در پهلو يا شكم كودك خود را به پزشك اطلاع دهيد.
همچنين گروهي از بيماري هاي مادرزادي دستگاه ادراري وجود دارند كه باعث آسيب رسيدن كليه ها مي شوند. بسياري از اين بيماري ها در طي دوران بارداري در جنين قابل تشخيص و درمان هستند. بنابراين انجام پيگيري هاي دوره اي در طي بارداري و بررسي جنين با سونوگرافي كه روشي كاملا بي خطر است مي تواند به تشخيص به موقع و درمان مناسب بسياري از ناهنجاري هاي درگيركننده كليه ها كمك كند.
علايم نارسايي كليه چيست؟
مهم ترين نكته اين است كه نارسايي مزمن كليه، در اغلب موارد كاملا بي سر و صدا ايجاد مي شود و پيشرفت مي كند و بيمار هنگامي دچار علايم آن مي شود كه ديگر كار از كار گذشته. بهترين اقدام براي مبارزه با اين بيماري، پيشگيري از آن و مراجعه منظم به پزشك است. بيماران مبتلا به ديابت يا افزايش فشار خون حتي اگر هيچگونه علايمي ندارند بايد حتما به صورت دوره اي به پزشك متخصص مراجعه كنند.
در صورت عدم توجه به وضعيت سلامت كليه ها و پيشرفت نارسايي كليه، علايمي چون خستگي زودرس، بي حالي، تنگي نفس، تهوع يا استفراغ، ورم اندام ها و صورت و پف آلودگي اطراف چشم ها به خصوص در صبح ها و در مراحل مزمن كم خوني و پوكي استخوان ايجاد مي شود. بيماران مبتلا به نارسايي كليه همچنين ممكن است از افسردگي و كاهش فعاليت هاي روزانه رنج ببرند.
درمان نارسايي كليه 
درمان نارسايي مزمن كليه ها بسيار مشكل است. مهمترين اقدام، برطرف كردن علت ايجاد اين بيماري است تا باقيمانده بافت سالم كليه حفظ شود و بتواند كار خود را به خوبي انجام دهد.
در مراحل اوليه نارسايي كليه ممكن است به روش هاي مصنوعي تصفيه خون مانند دياليز نيازي نباشد. ولي بيماران بايد همواره رژيم مايعات و رژيم غذايي خود را تحت نظر پزشك و متخصص تغذيه رعايت كنند. مصرف مايعات و نمك و مواد غذايي حاوي پتاسيم يا فسفر زياد بايد محدود شود زيرا كليه هاي كم كار، نمي توانند اين مواد را از بدن دفع كنند. از طرف ديگر بيماران مبتلا به نارسايي كليه نياز به مصرف مكمل هاي غذايي حاوي كلسيم، آهن و ويتامين ها دارند تا به عوارضي مانند كم خوني يا پوكي استخوان مبتلا نشوند. در بعضي از بيماران پزشك داروهاي مدرن را تجويز مي كند تا به دفع آب اضافي از بدن كمك كند.
در مراحل پيشرفته، كليه ها ديگر نمي توانند عمل تصفيه خود را به خوبي انجام دهند و بيمار به روش هاي مصنوعي تصفيه خون مانند انواع دياليز و يا پيوند كليه نياز خواهد داشت.
چه در بيماراني كه به دياليز نياز پيدا مي  كنند و چه در آنهايي كه به دياليز نياز ندارند، رعايت اصول تغذيه صحيح، تحت نظر يك متخصص تغذيه و عمل كردن به دستورات و توصيه هاي پزشك از مهم ترين اركان يك زندگي بهتر همراه با اين بيماريست.
اگر به نارسايي مزمن كليه مبتلا هستيد در حد توان خود ورزش كنيد. از انجام ورزش هاي بسيار سنگين و خارج از حد توان خودداري كنيد. با ترك سيگار طول عمر خود را افزايش دهيد. به ياد داشته باشيد كه بيماران مبتلا به نارسايي مزمن كليه بيش از افراد سالم در معرض خطر افزايش فشار خون، افزايش چربي هاي خون و حملات قلبي قرار دارند. در صورت بروز علايمي مانند تنگي نفس، تهوع، استفراغ و درد قفسه سينه با پزشك خود تماس بگيريد.
با تشكراز واحد آموزش و پژوهش 
بنياد امور بيماري هاي خاص 

واكسن هاي ضد سرطان و آسم در ايران
000298.jpg
واكسن هاي ضد آسم و ضد سرطان در مركز آموزش و تحقيقات بهداشتي اروميه وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تهران ساخته شد.
دكتر محقق رئيس مركز آموزش و تحقيقات بهداشتي اروميه و رئيس انجمن بيوتكنولوژي ايران در گفت وگو با خبرنگار سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با اعلام خبر اين موفقيت علمي افزود:« اين واكسن ها در پي بيش از 10 هزار تزريق در حيوانات آزمايشگاهي به دوز مناسب و موثر كه فاقد عوارض باشند به دست آمده و در پي بررسي هاي اوليه در بيماران آسمي كه در بيش از 33 نفر مورد آزمايش قرار گرفت، مشاهده شد كه بيش از 50 درصد از اين بيماران بهبودي كامل يافتند. مشاهدات اوليه حاكي از تاثيرات مثبت اين واكسن ها در آسم كودكان بوده است.» كميته اخلاق در پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران، مجوز بررسي و كارآزمايي باليني اين واكسن ها را در بيماران صادر كرده است.
وي با اشاره به روش كار اين واكسن افزود: «واكسن  ها مي توانند مورد استفاده بسيار زيادي در كنترل و كمك به درمان ساير بيماري ها نيز داشته باشند. بيماري  هايي از قبيل انواع آلرژي ها، انواع سرطان ها، كمك به مجروحين شيميايي، بيماري هاي ويروسي از قبيل هپاتيت هايB،C، آفت دهاني و احتمال بيماري  ايدز كه نياز به بررسي وتحقيق دارد.

گوجه فرنگي مسموم نمي كند
000294.jpg
سارا صرافي زاده- كارشناس تغذيه
گوجه فرنگي نوعي سبزي است كه عمدتا فقط در سالاد استفاده مي شود. در صورتي كه بايد شانس استفاده از اين سبزي را بيشتر به خود بدهيد و وقتي ميل مي كنيد خوشحال باشيد كه يك روز ديگر را با سلامتي كامل تا شب به پايان خواهيد رساند. حال بهتر است چند عامل موثر در سلامتي و بقا كه در گوجه فرنگي موجود است بدانيد: يكي از انواع آنتي اكسيدان ها (ضدسرطان و ضد اكسيداسيون   سلول ها و موثر در حفظ سلول)ي بسيار قوي «ليكوپن» است كه به طور چشمگيري در گوجه فرنگي يافت مي شود.
-گوجه فرنگي از نوع غذاهاي Lipo philic (چربي دوست) است، بدين معني كه در اثر پختن گوجه فرنگي در روغن اثر تغذيه اي آن افزايش مي يابد. -گوجه فرنگي از نظر ويتامينA وC و فيبر بسيار غني است. -گوجه فرنگي به مقدار فراوان آنتي اكسيدان (ليكوپن) دارد.
همچنين رابطه خاصي بين سلامت قلب و مصرف گوجه فرنگي وجود دارد. در يك بررسي كه توسط دانشمندان دانشگاه كارولينا انجام شد، آنها دريافتند عواملي كه باعث از بين بردن سكته قلبي شده و سلامتي را به دنبال دارند ليكوپن و ديگر كاروتينوئيدها مي باشند. نكته جالب اينكه در گذشته بسياري از افراد، گوجه را در ظروف قلعي مي پختند و سبزيجاتي مثل گوجه فرنگي كه مقدار اسيدشان زياد بود، باعث هدايت مقداري سرب به درون غذا مي شد و در نتيجه آن خوراك را مسموم مي كرد و اين عاملي بود كه افراد تصور مي كردند گوجه فرنگي باعث مسموميت مي شود، حال آنكه اين سبزي خوش رنگ باعث سلامتي، شادي و فعاليت آنها خواهد شد.

سيگار فروشي و مجوز عامليت
000300.jpg
مشكل سيگار نه فقط در ايران، بلكه در بسياري از ديگر نقاط جهان هم خيلي خيلي جدي است. اخيرا در آمريكا بخشنامه اي آمده كه كارخانه هاي سيگارسازي را موظف مي كند يك سوم فضاي روي قوطي سيگار را به تبلغ ضد سيگار اختصاص دهند.
در ايران هم با هماهنگي وزارت بهداشت و سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات به منظور تحقق هدف كنترل مصرف دخانيات و مبارزه با عرضه غيرقانوني آن، تا اول اسفندماه عرضه كنندگان مجاز، «مجوز عامليت» دريافت مي كنند.
وزارت بهداشت در اطلاعيه اي اعلام كرد: «از ابتداي آذر لغايت اول اسفندماه جاري براي عرضه كنندگان مجاز شامل خواربارفروشي ها و سوپرماركت هاي داراي پروانه كسب، مجوز عامليت صادر مي شود وپس از آن از عرضه انواع دخانيات در ساير مراكز و اماكن جلوگيري خواهد شد.» بنا به اين گزارش، از اول اسفندماه، متخلفان ابتدا به دادگاه معرفي و پس از آن محل كار آنان به طور موقت تعطيل خواهد شد. همچنين، با متخلفان خارج از شبكه نيز بر اساس مفاد ماده 5 قانون تعزيرات حكومتي برخورد خواهد شد.
مبارك است.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |
|  درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |