شنبه ۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۳
قوانين شهروندي روزبه روزضعيف تر مي شوند
۱۹۸۴
روحيه نظامي گري پس از 11 سپتامبر همه شئون زندگي فردي را تحت تأثير قرار داده است 
000320.jpg
امروز همه آنها كه مي خواهند زندگي آرام و پرونده سفيدي داشته باشند در ترس و لرز بسر مي برند

در شيكاگو، نيروي كار تروريسم وابسته به اف. بي. آي كه داراي پرسنل زيادي است چنان اداره پليس را پر كرده كه افراد به هم تنه مي زنند. پرونده ها روي ميزهاي به هم چسبيده روي هم انباشته است. ماموران پشت كامپيوترها به صفحه نمايشگر زل زده اند و آهسته با تلفن ها صحبت مي كنند. جان راكي، مامور اف. بي. آي با 16سال سابقه مي گويد: «به اينجا مي گوييم پاركينگ تريلي ها» از بس شلوغ و ميزها به هم چسبيده است.
با قدرت يافتن پليس در تعقيب تروريست ها، قوانين شهروندي روز به روز ضعيف تر مي شود. به منظور پيدا كردن ردپايي از تروريست هاي القاعده حجم انبوهي از اطلاعات شخصي شهروندان و شركت ها و موسسات در اختيار پليس قرار مي گيرد، از جمله گروه هاي سياسي و مذهبي بسيار تحت نظر قرار گرفته و سازمان    هاي اطلاعاتي كليه فعاليت هاي اعضا و ارتباطات آنها را تحت نظر دارند. مقامات، اكنون دسترسي آسان تري به تلفن ها، اي ميل ها، اطلاعات سفر، پرونده هاي مالي، ثبت هاي كتابخانه  اي و ديگر اطلاعات خصوصي مردم دارند. بر اساس تسهيلات قانوني كه در اختيار نيروهاي كنترل و مراقبت مردم قرار گرفته ، آنها مي توانند بفهمند هر كس از چه پايگاه هاي اينترنتي ديدن مي كند و به چه كلاسي مي رود. آنها مي توانند جلسات سياسي و مذهبي مردم را تحت نظر بگيرند، تلفن ها را كنترل كنند، نامه ها را باز و اتاق هاي گفتمان اينترنتي را تماشا و حتي مخفيانه خانه و محل كار افراد را بازرسي  كنند. پس از 11 سپتامبر تقاضاي فزاينده اي براي مجوزهاي بازرسي- كه به نمايندگان دولت اجازه مي دهد بدون مراجعه به مقامات قضايي، خانه و محل كار مردم را بازرسي و در هر مورد جاسوسي كنند - افزايش يافته و كار به جايي رسيده كه موسسات كاري مختلف مجبور به ارائه اطلاعات خصوصي مشتريان خود به ماموران هستند و دولت در پي آن است كه اطلاعات پراكنده در فايل هاي عمومي و خصوصي بي شمار را در يك مركز اطلاعاتي عظيم جمع كند تا بتواند كليه فعاليت هاي مالي و عادات سفرو ديگر اطلاعات مربوط به افراد را يكجا مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.
اطلاعات شخصي وجود ندارد
بيشتر اين فعاليت ها به طور سري انجام مي گيرد و به همين سبب دريافت اينكه سيستم اطلاعاتي آمريكا چگونه و با چه گستردگي عمل مي كند، تقريبا غير ممكن است. اما بعضي از موارد آشكار شده است. به عنوان مثال در دانشگاه ماساچوست، اف. بي. آي با همكاري پليس هاي ويژه تازه استخدام در زمينه مبارزه با تروريسم، مشغول كار روي عقايد سياسي، مليت و ديگر اطلاعات شخصي دانشجويان است و تمام پرونده هاي دانشجويان را در اختيار دارد. دانشگاه ايلي نويز اخيرا مطالعه اي را انجام داد و دريافت كه 550 كتابخانه تاكنون چنين تقاضايي را از مقامات امنيتي دريافت كرده اند و از آنها خواسته شده اطلاعات اعضاي خود را در اختيار پليس بگذارند اما اف. بي. آي مي  گويد كه مامورانش فقط با 50 كتابخانه تماس گرفته اند. سال گذشته صاحبان يك فروشگاه لوازم ورزشي در بورلي هيلز آشكار ساختند كه اف. بي. آي تلاش داشت تا نام افرادي كه در كلاس هاي آموزش غواصي و شناي زير آب با وسيله اسكوبا ثبت نام كرده اند را جمع آوري كند.
شبكه اطلاعاتي داخلي آمريكا به سرعت رو به رشد است. راكي مي گويد: «ما از 11سپتامبر به بعد دو برابر و حتي سه برابر، شده ايم.» افراد زير دست راكي درنيروي كار تروريسم شيكاگو شامل 120 افسر اف. بي. آي و نيز نمايندگاني از سازمان سيا و سرويس داخلي ماليات؛ بازرسان پست، گمرك، و اداره مهاجرت، اداره الكل، دخانيات و سلاح هاي گرم؛ و پليس شهري ناحيه و ايالتي مي باشد.
در اين ميان فقط تعدادي به افراد مشكوك به وابستگي افراد با القاعده و ديگر گروه هاي بين  المللي مي پردازند و ديگر قسمت ها كارشان تفحص در گروه هاي داخلي آمريكا، اعم از سياسي، مذهبي، ورزشي و...است. حتي گروه هاي طرفدار حيوانات و علاقمندان حيات وحش و محيط زيست نيز از اين قاعده مستثني نيستند. گروه راكي يكي از 66 گروهي است كه در ايالات متحده تشكيل شده و در ايالات و شهرهاي مختلف مشغول كار است.
چشم هاي مراقب در خيابان ها
در خيابان هاي شيكاگو قدرت دستگاه اطلاعاتي جديد به خوبي حس مي شود و هر شهروندي خود را تحت نظر مي بيند، نه به وسيله تروريست ها، بلكه به وسيله نيروهاي به اصطلاح خودي.
اميلي شپرز، يكي از فعالان محلي و مسوول كميته دفاع از لايحه حقوق شيكاگو، مي گويد: از يازدهم سپتامبر به اين طرف، همه چيز تغيير كرده است. او در ادامه با لحني معترض و خشمگين  مي گويد: « ماه گذشته ما يك تظاهرات بزرگ ضد جنگ برگزار كرديم. در اين تظاهرات اتفاقي افتاد كه مغاير همه حقوق انساني است. يك پليس دوربين به دست به طرف من آمد، درست رو به رويم ايستاد و از چهره  من عكس گرفت. در جريان اين تظاهرات، پليس 800 نفر را دستگير كرد. براي بازجويي و بررسي بيشتر، پليس به ميان مردم رفت و فعالان و رهبران را انتخاب و دستگير كرد.»
بيل فيتز جرالد، رئيس پليس پيشين جوليت، مسووليت «انستيتو مشاركت ايمني عمومي»، -شاخه اي از اداره دادگستري - را به عهده دارد كه در تربيت پليس محلي فعاليت مي كند. فيتز جرالد توضيح مي دهد كه در سيستم جديد حاكم بر جامعه، هر كس در جوليت موظف است هر حركت مشكوكي كه از همسايه اش ديد به پليس گزارش دهد. آن وقت پليس به سراغ آن شخص (مشكوك) خواهد رفت و گزارشي پر خواهد كرد و به افسر اطلاعاتي خواهد داد كه او آن را براي نيروي كار تروريسم «اف.بي.آي» خواهد فرستاد. در اين ساز و كار گرفتاري هاي عجيبي براي شهروندان پيش مي آيد.چندي پيش يك شهروند كه ديده بود شخصي دستار بسته با دستپاچگي تعدادي جعبه را داخل اتومبيل مي گذارد، گزارش داد و اين گزارش به دستگيري تعداد زيادي عرب انجاميد.
امروز بسياري از شهروندان آمريكايي كه مي خواهند زندگي آرامي داشته باشند، كساني كه در پي ثبت نام در دانشگاه، مسافرت، استخدام و انجام كارهايي كه نياز به ارائه سوء پيشينه و به اصطلاح روشن بودن سابقه دارد، هستند، سخت با ترس و لرز زندگي مي كنند. هر اتفاق كوچكي ممكن است به تشكيل پرونده براي آنان و ارائه آن به نيروي كار اف.بي.آي بينجامد و آن وقت در هر مقطع از كارهاي خود با دردسرهاي گوناگون اداري مواجه خواهند شد. وقتي كسي در رابطه با مسائلي از اين دست مورد مواخذه قرار مي گيرد، سوالات جورواجوري را بايد پاسخ دهد. از جمله عقيده اش راجع به فلسطيني ها، اسرائيلي ها، جنگ عراق و ... و هر پاسخ نابجا ممكن است به نقطه سياهي در پرونده اش منجر شود.حتي پليس موظف است در رابطه با اعضاي گروه هاي سبز، فعالان زيست محيطي و امثال آن مطالعه كند و ساختار، فلسفه، تعداد اعضا، گرايشات سياسي و... اين گروه ها و افراد را ثبت كند؛ «دشمن در حياط خانه» شعار حاكم است.
يك استاد دانشگاه مي گويد: «ما در دهه 1950 در به دربه دنبال دستگيري و شناسايي هواداران كمونيست ها بوديم و حالا به دنبال هواداران تروريست ها هستيم!»
استخدام ماموران تازه 
در سر فرماندهي واشنگتن، رئيس اف.بي.آي، رابرت مولر، يك اسكادران ويژه از متخصصان تروريسم پديد آورده است. او از كنگره خواسته كه بودجه او را به مبلغ غيرقابل تصور 6/4 ميليارد دلار براي سال آينده افزايش دهند. اين مبلغ تقريبا 50 درصد بيشتر از بودجه 1/3 ميليارد دلاري اف.بي.آي درسال 2000 است.
با اين همه هيچ كار خاصي انجام نشده و دستگيري هايي كه صورت گرفته همه بي حاصل و فاقد اهميت بوده است. افراد مختلفي به علت فعاليت هاي خشونت آميز - البته - دستگير شده اند، اما اعمال خشونت آميز آنان هيچ ارتباطي با تروريسم نداشته است. جامعه امروز آمريكا يادآور كتاب 1984 «جورج اورول» است. برادر بزرگ همه جا مراقب شماست. پشت هر شيشه، پشت هر پنجره، حتي در خصوصي ترين موقعيت ها.
پس از 11 سپتامبر تقاضاي فزاينده اي براي مجوزهاي بازرسي- كه به نمايندگان دولت اجازه مي دهد بدون مراجعه به مقامات قضايي، خانه و محل كار مردم را بازرسي و در هر مورد جاسوسي كنند - افزايش يافته

غول ژاپني در شيشه
سئول در برابر توكيو
000318.jpg
شركتي كه زماني غول بزرگ لوازم صوتي و تصويري محسوب مي شد و محصولات آن بازارهاي جهاني از ژاپن تا ايالات متحده را قبضه كرده بود، اين روزها براي متوقف كردن سير نزولي سود خود و احتمالا جلوگيري از نابودي زيرپاي رقباي قدرتمند، دست به اقداماتي نظير تعديل نيروي كار، ادغام بخش هايي از شركت با شركت هاي ديگر و همكاري هاي دوجانبه با رقباي كره اي زده است.
مديران شركت ژاپني «سوني» حتي فكرش را هم نمي كردند كه روزي مجبور به كاهش نيروي كار خود بشوند، دردسرهاي سوني از وقتي شروع شدكه شركت هاي كره اي «سامسونگ» ، «ال جي» و ديگر شركت هاي آسياي جنوب شرقي و خاوردور در دهه نود، به سرعت پيشرفت كرده و با توليد و تبليغات فراوان جاي خود را در آسيا و اروپا باز كردند.
افت فروش محصولات گران قيمت سوني در نهايت، كار را به جايي رساند كه مقامات اين شركت تصميم گرفتند بيست هزار نفراز كارمندان خود را از كار بركنار كنند. گرچه مديران ژاپني اين خبر را در آبان امسال اعلام كردند. اما اين تعديل نيرو سه سال طول خواهد كشيد. سوني كه اين روزها بحران همه جانبه اي را تجربه مي كند اميدوار است با چنين اقداماتي افت فروش و ضرر مالي خود را متوقف كند. اعلام ضرر مالي شركت سوني در سه ماه اول سال جاري ميلادي باعث شد كه يك چهارم از ارزش سهام اين شركت ظرف چند روز پايين بيايد و از سويي گرچه اين شركت توانست در تابستان امسال فروش كمي خود را چهار دهم درصد افزايش دهد اما سود كلي شركت 25درصد پايين تر از مدت زمان مشابه سال قبل بود.
اين مشكلات باعث شد تا مقامات سوني تصميم بگيرند علاوه بر تعديل نيروي كار، دست به تلاش هاي ديگري هم بزنند. يكي از اين برنامه ها، پروژه مشتركي است كه سوني و سامسونگ در مورد تلويزيون هاي مسطح شروع خواهند كرد. ارزش اين پروژه حدود دوميليارد دلار برآورد شده است. اين پروژه به سوني كمك خواهد كردتا دربخش هايي از صنايع تجاري كه از رقباي خود عقب مانده بود، بازار خود راتامين كند.
خبر ديگري هم اخيرا به گوش رسيده و آن هم اينكه سوني قصد دارد با ادغام بخش ضبط موسيقي خود با بخش ضبط موسيقي شركت آلماني برتلزمن جلوي ضررهاي توليد سي دي و نوارهاي صوتي خود را بگيرد. افت فروش محصولات اين شركت ها هم تا حدودي از موج فزاينده تكثير غير مجاز سي دي ها و نوارهاي صوتي- تصويري ناشي مي شود و البته سوني و بي. ام .جي تنها شركت هايي نيستند كه به فكر ادغام براي مقابله با چنين معضلي افتاده اند.
شركت بي. ام. جي، از زير مجموعه هاي برتلزمن، عمدتا آهنگ هاي خواننده هاي پرفروش مثل پينك و بريتني اسپيرز را ضبط و عرضه مي كند و سوني هم آثار خواننده  هاي معروف اروپايي و آمريكايي را تكثير مي كند . حالا اين دو شركت تصميم گرفته اند گروه مشتركي را ايجاد كنند.گروهي كه شركت يونيورسال ميوزيك، بزرگترين و خاطره انگيزترين مارك ضبط آهنگ هاي دنيا را به وسيله آن احيا خواهد كرد. اين گروه تازه قرار است يك چهارم فروش آثارمجاز موسيقي در جهان را به خود اختصاص دهد.
چيزي كه باعث شده چندين شركت بزرگ ضبط موسيقي جهان به فكر ادغام بيفتند، معضل تكثير غير مجاز محصولات اين شركت ها و دريافت اين محصولات از شبكه اينترنت است. اين پديده كه باعث شده شركت هاي بزرگ توليد محصولات موسيقي براي متحد كردن قواي خود تمايل نشان دهند، در آمد و سود اين شركت ها را به شدت كاهش داده است. اين معضل كه مصرف كنندگان بدون پرداخت پول آهنگ هاي مورد علاقه خود را از اينترنت به دست مي آورند در بخش هايي از آسيا به صورت تكثير غير مجازCD ، شركت هاي بزرگ را تحت فشار قرار مي دهد.
اينCD هاي تكثير شده حدود نود درصد كل فروش اين محصولات را تشكيل مي دهد معضلي كه باعث شده شركت هاي وارنر ميوزيك و اي. ام.اي هم به فكر ادغام بيفتند.

مادريد
000312.jpg
در حدود يك سال پيش يك تانكر نفتي محتوي نفت خام در درياي مرزي كشور اسپانيا غرق شد تا 64 هزار تن نفت خام آب را دربر بگيرد. اينك،  پس از گذشت يك سال همچنان محيط آبي اين منطقه آلوده به نفت است و اين مسئله آسيب شديدي به بخش هاي اقتصادي، ماهي گيري، توريسم و ميراث طبيعي موجود در سه هزار كيلومتري ساحل درياي اسپانيا وارد كرده و خوب است بدانيد پاكسازي كامل اين دريا از آلودگي نفتي 5 ميليارد يورو هزينه دربر خواهد داشت كه 5/97 درصد آن توسط مردم پرداخت خواهد شد.
در اثر اين حادثه پس از بازگشايي مجدد مراكز ماهي گيري مهم، صيد هريك از ماهي گيران 80 درصد تنزل يافته است. پژوهشگران در اين باره مي گويند: بخش اعظم مواد آلاينده ، وارد نواحي كم عمق آب (منطقه نريتيك كه داراي بيشترين حجم موجودات قابل صيد درياي است) شده است كه به راحتي وارد چرخه غذايي انسان خواهد شد. به گزارش صندوق جهاني حيات وحش(WWF) اين حادثه باعث نابودي 300 هزار پرنده دريايي شده است. دولت اسپانيا اخيراً اعلام كرده است، درنظر دارد 5/12 ميليارد دلار براي اجراي برنامه پاكسازي بندر و دريا از آلودگي نفتي هزينه كند.

هنگ كنگ
000316.jpg
اولين اجلاس منطقه اي در زمينه امنيت فناوري اطلاعات با بيش از 120 كارشناس فناوري اطلاعات و مدير تجاري افتتاح شد.
به گزارش روزنامه خلق در چين، هدف از اين اجلاس ارائه خط مشي براي متخصصان در منطقه آسيا - پاسيفيك و فراتر از آن تبادل نظرات و تجربيات در خصوص اين موضوع مهم است. طبق بيانيه اي كه در اين اجلاس ارائه شد،  در يك اقتصاد جهاني كه اعتماد زيادي در جريان اطلاعات از طريق شبكه هاي رايانه اي وجود دارد، امنيت اطلاعات شرط لازم براي اقدامات تجاري است.
ميهمانان از كشورهاي استراليا، فرانسه، آلمان ، چين، ژاپن و آمريكا بودند كه در خصوص مهمترين مسائل تبادل اطلاعات به بحث پرداختند.
امنيت فن آوري و اطلا عات شهري يكي از مهمترين مباحث دهه گذشته است كه در خصوص آن مطالعات فراواني صورت گرفته است.

رياض
000314.jpg
اگر رانندگي يك زن به تيتر خبري بسيار مهم برخي از خبرگزاري ها تبديل شود، بايد نكته جالبي در ميان باشد.
يك زن عربستاني با رانندگي و نقض قوانين موجود در عربستان مبني بر غير قانوني بودن رانندگي زنان، جان هفت تن را كه در جريان حمله انتحاري هشتم نوامبر زخمي شده بودند نجات داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، خانم صبا ابوليزان، هنگام انتقال اين مجروحان به بيمارستان از سوي مقام هاي عربستاني متوقف شد،  اما به دليل شرايط موجود، پليس وي را تا بيمارستان  همراهي كرد. اين زن عربستاني با اين اقدام خود توانست جان يك زن باردار را نجات دهد.
رانندگي براي زنان در بسياري از كشورهاي عربي ممنوع است علاوه بر رانندگي، زنان از بسياري از حقوق اجتماعي در اين كشورها محروم اند كه از آن جمله مي توان به عدم حق راي براي زنان اشاره كرد.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |