كجا برويم؟ چگونه برويم كه زمان كمتري را تلف كنيم؟ و حتي چطور برويم كه هزينه هاي كمتري را متحمل شويم؟ اينها سوالاتي است كه مركز اطلاع رساني ايران با نصب كيوسك زرد رنگ در 6 ميدان كليدي شهر تهران سعي كرده است، به آنها پاسخ دهد.
از من بپرسيد
در انتهايي ترين قسمت ميدان وليعصر به سمت شمال، در انحناي پياده رو عريض شمالي - غربي ميدان، در كنار بساط دست فروشان، درست پشت اتاقك راهنمايي و رانندگي كه يك نفر به عنوان پاسخگو هميشه در آنجا حضور دارد و تازگي حضورش را مي توان حس كرد. اثري از دودزدگي ناشي از ايستادن در ميدان پر رفت و آمدي به نام وليعصر هنوز بر پيكره اش نقش نبسته است، تيغ رهگذران بر بدنه آن هنوز جملات يادگاري حك نكرده است، فرسوده نيست، تر و تازه، شاداب و جوان و با رنگي براق و روشن ايستاده است. اولين چيزي كه بيش از همه نظرت را به خود جلب مي كند پلاك سفيدي است كه آن را مثل گاو پيشاني سفيد ميدان كرده است. «از من بپرسيد» بي ريا و ساده، جمله اي كه بار محتوايي آن عميق تر از سه كلمه اي است كه در ذهن ظهور مي كند. «كوچه نور بخش كجاست؟»، كتاب سفيد مسيرها را باز مي كند و بعد از چند ثانيه عابر را به سمت مقصد هدايت مي كند. «دستگاه كپي كجا هست؟»، «يكي، دو تا خيابون بالاتر، يك مغازه فتوكپي هم تو بلوار كشاورز نرسيده به خيابون فلسطين.» اين جملات از سوي پسر جوان بيست ساله اي كه مسووليت كيوسك مركز اطلاع رساني ميدان وليعصر را دارد در پاسخ به پرسش هاي متعدد رهگذران، بيان مي شود.
يك گام مثبت
نصب كيوسك هاي اطلاع رساني مركز كنترل ترافيك، به منظور اطلاع رساني ترافيكي در سطح شهر تهران، از سوي شهرداري با همكاري مركز كنترل ترافيك از چند ماه قبل در ترمينال شرق، ترمينال غرب، ترمينال جنوب، ميدان انقلاب، ميدان هفت تير و ميدان وليعصر صورت گرفته است و قرار است تا تعداد آن افزايش يابد.
نصب و راه اندازي اين كيوسك ها در نقاط كليدي و پرترافيك شهر، علاوه بر اينكه نيازهاي اطلاعاتي افراد را برطرف مي كند، سعي دارد در راستاي ضرورت هاي تمركزگزيني در حيطه اطلاع رساني، با بهره گيري از انواع روش هاي ممكن روز، چه به صورت مكتوب و در قالب بولتن، كتاب راهنما و نقشه شهري و چه به صورت الكترونيك و با بهره گيري از اينترنت، گام هاي مثبتي را بردارد.«نامي» مدير مركز اطلاع رساني ايران، هدف از اجراي اين پروژه را اطلاع رساني سريع در زمينه ترافيك شهري، تسهيل در امر عبور و مرور وسايل نقليه و كاهش زمان هاي از دست رفته در مسافرت هاي درون شهري عنوان مي كند.
وي معتقد است مردم با مراجعه به اين كيوسك ها مي توانند ضمن اطلاع از وضعيت ترافيك شهر تهران، اطلاعاتي نظير استفاده از وسايل جايگزين، راهنماي خيابان ها، مساجد، بيمارستان ها، داروخانه ها، مسيرهاي اتوبوسراني، ميني بوسراني، تاكسيراني، ايستگاه هاي مترو، مراكز تفريحي، تجاري، خدماتي و بسياري از اطلاعات مورد نياز ديگر را به صورت رايگان و در قالب نقشه، بانك هاي اطلاعاتي مكتوب و الكترونيكي، كاتالوگ و بروشور تهيه نمايند.
فر وش اطلاعات خوب است
پيش از راه اندازي كيوسك هاي اطلاعاتي وعده داده شده بود كه اين مراكز به سيستم هاي رايانه اي مجهز خواهند بود و با اتصال به شبكه هاي ترافيكي اينترنتي، گزارش لحظه به لحظه اي از كليه نقاط پرترافيك و پرتردد شهري را به مسافران ارائه مي دهند. با وجود اينكه اين مساله هنوز در اين كيوسك ها تعبيه نشده، اما مراجعاتي كه به آنها صورت مي گيرد قابل توجه است، اين مساله با حضور 15 دقيقه اي در داخل آن كاملا محسوس است. به طوري كه مرد جوان كه مسووليت دكه ميدان وليعصر را به عهده دارد، معتقد است فروش اطلاعاتي نظير كتاب طلايي كرج، كتاب سفيد، كتاب اول و خطوط و نقشه ها بسيار خوب است و به طور معمول ميانگين 50 هزار تومان تا 80 هزار تومان در روز اين محصولات تنها در همين كيوسك به فروش مي رسد. اين در حالي است كه در دكه هايي كه در ترمينال ها قرار دارد اين مساله بيشتر است. به نظر مي رسد نصب اين دكه هاي اطلاعاتي علاوه بر مرتفع ساختن نياز به كسب اطلاعات روزانه، نوعي اشتغال زايي را نيز براي قشر بيكار جامعه به همراه داشته است.
خواسته يا ناخواسته احتمالا براي يك بار هم كه شده دچار اين حالت شده ايد: آدرس يك شركت كه قرار است كار جديدي در آنجا به شما محول شود، قرار با يك دوست دوران مدرسه كه حالا مدير يكي از مدارس گمنام شهر شده است و يا حتي مراجعه به مطب پزشك. اين حالت براي شهروندي كه در كلان شهري به نام تهران زندگي مي كندكاملا طبيعي به نظر مي رسد.نكته جالب اينجاست كه حالت گم گشتگي در خيابان هاي تهران درست زماني كه فرصت كم و مكان از اهميت خاصي برخوردار است، شكل و فرم جدي به خود مي گيرد.
گسترش خيابان ها، شهرها، مدفون شدن كوچه ها و مكان هاي ريزنقش و كوچك در برج هاي بلند و رنگ و وارنگ و يا حتي آزادراه ها و اتوبان هايي كه براي كاهش بار ترافيكي تعبيه شده اند و گاهي عبور اشتباه از فرعي هاي همين آزادراه ها و بزرگ راه ها، سر درگمي بسيار بزرگي را به همراه دارد.
در گذشته به دليل تعداد اندك خيابان ها و كوچه ها و محدوديت مرزي تهران از يك سو و اصالت و قدمت ساكنان آن از سوي ديگر ساكنان شهر كمتر دچار سردرگمي ناشي از عدم يافتن برخي از مكان هاي مورد نياز خود مي شدند، اما امروز تعداد افرادي كه هاج و واج به دنبال آدرس و نشاني مقصد مورد نياز خود مي گردند كم نيستند.
خلا ئي كه پر نمي شود
دادن اين اطلاعات به شهروندان كه كدام مسير، آنها را سريع تر به مقصد مي رساند و اساسا چگونه به مكان مورد نظر برسند كه وقت و هزينه كمتري را به همراه داشته باشد، در حل يكي از معضلات كلان شهري به نام تهران نقشي اساسي دارد. پس نگران نباشيد؛ از اين به بعد از كيوسك زرد رنگ اطلاع رساني بپرسيد، آنها جواب مي دهند.
به نظر مي رسد تعداد اندك اين كيوسك ها در ابرشهري مثل تهران و پاسخگويي به شيوه سنتي چهره به چهره در اين باجه ها، باز هم خلا ء اطلا ع رساني تهران را پر نخواهد كرد.
از خودم بپرس
«از كي بپرسم؟» «از خودم بپرس» اين كلمات برايتان آشنا نيست؟ مسابقه هفته را كه يادتان هست؟ منوچهر نوذري و مابقي ماجرا. ولي اين جا استوديوي برگزاري اين مسابقه نيست. اما همان سوال تكرار مي شود. از كي بپرسم؟ از من بپرس(بپرسيد). شما در ذهنتان اين سوال را مي كنيد و باجه هاي تازه زرد رنگ شهرداري جوابتان را مي دهند. هر اطلاعاتي را كه مي خواهيد، در مورد مسيرهاي شهري از اين باجه دريافت مي كنيد. كافي است برويد جلوي يكي از اين باجه ها -حتي لازم نيست براي ديدن آقايي كه آنجا نشسته روي پنجه پا بلند شويد و كفش نويتان خراب شود- از متصدي اين باجه ها بپرسيد كه مثلا چطور مي توانيد از ميدان هفت تير برويد به ميدان خراسان. تازه يك مزيت ديگر هم دارد؛ جلوي اين باجه ها خبري از صف- اين مشكل لا ينفك جامعه ما - نيست و كف كفش بغل دستي شما واكسي نمي شود.