يكشنبه ۲ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۳۳- Nov. 23, 2003
فوتبال در دو كشور لاتين
كالچو در التهاب؛ لاليگا در آرامش
حسن حيدري
001520.jpg

فوتبال اروپا با معرفي ۵ تيم باقي مانده يورو ۲۰۰۴ به آرامش نسبي رسيد و حالا بعد از يك هفته تعطيلي، رقابتهاي باشگاههاي مختلف مجددا از سرگرفته مي شود.
در ايتاليا يوونتوس، رم و ميلان رقابت تنگاتنگي براي رسيدن به عنوان قهرماني دارند.
تيم هاي يوونتوس و اينترميلان بازي هاي خود را روز گذشته برابر مودنا و رجيانا برگزار كردند.
در ادامه هفته نهم، رم و ميلان رقباي اصلي يووه دو بازي دشوار خارج از خانه را انجام مي دهند.
رم بعد از موقعيتي كه لاتزيو دراختيارش گذاشت تا در هفته نهم با غلبه بر اين تيم با تفاضل گل بهتر در مكان دوم قرار گيرد، در هفته دهم در ورزشگاه رناتودال آرا ميهمان تيم بولوناست. اين بازي به نوعي ملاقات يك تيم بالاي جدولي با تيمي از قعر جدول است.
بولونا در اين فصل ۴ بازي خانگي انجام داده كه تنها در يكي از آنها به پيروزي رسيده و در حال حاضر رده پانزدهم جدول را اشغال نموده است. در آن سوي ميدان رم پرونده مثبتي را در بازي هاي خارج از خانه دارد و در ۴ بازي در يك بازي پيروز شده و در سه بازي مساوي كرده است. كاپلو درباره اين بازي و موقعيت تيمش مي گويد: بازيكنان ما در هفته اي كه كالچو تعطيل بود تمرينات خود را ادامه دادند و اكنون آماده اين ديدار هستند. نشانه هاي پيشرفت در تيم ما نمايان شد و همه بازيكنان بطور يكسان در اين پيشرفت شريك هستند. در اين بازي توتي و كاسانو در خط حمله مي توانند اندوخته هاي رم را افزايش دهند.
از سال ۱۹۹۹ تا كنون اين دو تيم ۹ بازي با يكديگر انجام داده اند كه آث رم به ۷ پيروزي نائل شده و دو پيروزي ديگر متعلق به بولوناست. آخرين پيروزي آث.رم به سال ۲۰۰۱ تعلق دارد كه اين تيم به پيروزي سه بر يك رسيد.
ديدار با غول كش
براي آث.ميلان شايد اين ديدار كمي دشوار به نظر برسد كيه وو هنوز هم خاصيت غول كشي خود را فراموش نكرده و در كالچو نيز در بين ده تيم برتر بالاي جدول قرار دارد. دل نري سرمربي كيه وو به همراه تيمش براي نخستين بار در اين فصل درصدد ثبت اولين شكست تيم روسونري است.
آث ميلان مثل تيم هاي يووه و رم ۸۱۰ دقيقه است كه شكست نخورده است. كيه وو آخرين بار در سال ۲۰۰۲ موفق شد در «مارك آنتونيو بنته گودي» ورزشگاه اختصاصي خود سه بر دو اين تيم را شكست دهد . آث ميلان هفته پيش در اينوتارديني متوقف شد تا سومين تساوي اش را در اين فصل بدست آورد. آنجلوتي ضمن خطرناك توصيف كردن كيه وو گفت: غيبت اينزاگي در خط حمله اشكالاتي به وجود آورده است و قدرت گلزني تيم ما را كاهش داده است. اين نظر در حالي بيان مي شود كه كا كا در هفته هاي اخير در خط حمله مهره موثري بوده است. آث ميلان در اين بازي بايد بازيكني را مامور مهار انريكو كيه زا كند تا زهردارترين مهاجم كيه وو خنثي شود.
در حال حاضر كيه وو با ۱۴ امتياز در مكان هفتم قرار دارد. اندري شوچنكو در بازي هاي دو تيم به عنوان بهترين مهاجم تاكنون ۳ گل به ثمر رسانده است. از نتايج شگفت آور بازي دو تيم بايد به شكست پنج بر دو اشاره كرد.
روي لبه پرتگاه
اوضاع در انتهاي جدول براي تيم هاي امپولي، انكونا، پروجا و بولونا بسيار وخيم است به جز بولونا، سه تيم ديگر با گذشت ۹ هفته هنوز طعم شيرين پيروزي را تجربه نكرده اند.
امپولي كه در اين فصل در شرايط بحراني قرار دارد اكنون با ۲ امتياز تيم آخر جدول است. اين تيم در هر ۵ بازي خارج از خانه شكست خورده و در بازي هاي خانگي نيز ۲ تساوي و ۲ باخت در پرونده اش به ثبت رسيده است. اين تيم امروز به مصاف پارما قدرتمند مي رود كه تيم چهارم جدول كالچوست.
امپولي آخرين بار در سال ۱۹۹۸ با دو گل پارما را شكست داد و از آن تاريخ به بعد تاكنون در ۵ بازي ديگر با اين تيم مغلوب شده است.
001522.jpg

در حقيقت اين هفته را بايد به نام جنگ شمال تا جنوب جدول ناميد زيرا پروجا نيز با لاتزيو ديدار مي كند و اين بازي ها به طور حتم اوضاع را در منطقه جنوبي جدول وخيم تر خواهد كرد.
پروجا از ۵ بازي خانگي تنها ۵ امتياز به دست آورده، اين تيم فصل پيش در ورزشگاه اختصاصي خود با لاتزيو به تساوي دو بر دو رسيد.
پروجا از سال ۱۹۹۹ در هيچ ديدار موفق به پيروزي برابر گلادياتورهاي رمي نشده است. لاتزيو بعد از شكست هفته نهم برابر آث رم از گروه پيشتازان فاصله گرفت و به مكان ششم سقوط نمود. با بررسي كارنامه بازي دو تيم به يك پيروزي پنج بر صفر برمي خوريم كه در سال ۲۰۰۰ لاتزيو موفق به ثبت آن شد.
امروز آنكونا نيز به مصاف برشيا مي رود. برشيا تيم سيزدهم جدول اكنون با تهديد روبرتو باجو روبه روست. باجو هشدار داده اگر شرايط به همين منوال دنبال شود در پايان نيم فصل به تيم بولونيا خواهد رفت. اين در حالي است كه كوريني رئيس باشگاه برشيا چندي پيش گفته بود كه او تا چهل سالگي در اين تيم توپ خواهد زد. باجو عقيده دارد كه براي تقويت برشيا نياز به چند تغيير اساسي به ويژه در خط دفاع دارد. تا تيم لومبارديايي ها از منطقه خطر دور شوند. برشيا اكنون تنها ۷ امتياز دارد. اين تيم در بازي هاي خانگي پيروز نشده است و حاصل كار آنها ۴ تساوي و يك شكست بوده، برشيا در بازي هاي خارج از خانه يك تساوي و سه باخت دارد.
لاليگا ،آرامش در سرزمين ماتادورها
اسپانيا يك هفته دلهره آور را سپري كرد، كه از پيروزي ضعيف دو بر يك برابر نروژ آغاز و تا شكست قاطعانه اين تيم در اسلو به پايان رسيد.
حالا هواداران اين كشور با صعود تيم ملي اسپانيا به يورو ۲۰۰۴ بار ديگر رقابت هاي داخلي را مورد توجه قرار خواهند داد.
در پايان هفته يازدهم همه اتفاقات به سود ديپورتيو لاكرونيا بود تا اين تيم در صدر جدول قرار گيرد شكست رئال برابر سويل و پيروزي راسينك در زمين والنسيا زمينه اين صعود را براي ياران ايروريتا فراهم كرد. لاكرونيا ديروز به مصاف بتيس رفت.
اين بازي ها امروز با انجام چند ديدار ديگر دنبال مي شود. رئال مادريد در سانتياگو برنابئو بدون روبرتو كارلوس (مصدوم) و گوتي (محروم) به ديدار آلباسته مي رود. رئال اكنون ۴۵۰ دقيقه بدون باخت را در برنابئو داشته است و اكنون با ۲۱ امتياز در مكان سوم ايستاده، اين تيم برخلاف صلابت در ديدارهاي خانگي در بازي هاي خارج از خانه پرنوسان ظاهر مي شود. اين تيم در ۶ بازي بيرون مادريد ۲ برد، ۲ تساوي و ۲ شكست را در پرونده دارد. آخرين بازي اين دو تيم در لاليگا به سال ۱۹۹۶ برمي گردد كه رئال در برنابئو و در بازي برگشت فصل حريف را دو بر صفر شكست داد تا جبران تساوي يك بر يك دور رفت را كرده باشد. البته با توجه به نزول فاحش رئال در هفته يازدهم بايد در انتظار ديداري طوفاني برابر آلباسته باشيم.
شايد براي والنسيا ديدار با تيم ۷ امتيازي مورسيا ديداري باشد تا اين تيم باخت خانگي هفته يازدهم را به فراموشي بسپارد. والنسيا در بازي هاي خارج از خانه با چهار پيروزي و تنها يك شكست داراي شرايط خوبي است. اين تيم همواره تيم هاي سرشناسي چون رئال و بارسلون را شكست مي دهد و هنوز علت باخت هفته يازدهم اين تيم به درستي مشخص نشده است. بنيتس در اين باره مي گويد: اگر من آيمار را از ابتدا در تركيب اصلي قرار مي دادم به طور حتم اين شكست نصيب تيم ما نمي شد. من به هواداران قول مي دهم تا در بازي هايي كه در پيش رو داريم اين اتفاقات تكرار نشود .
بنيتس دوست ندارد مثل كوئيرز و همتايش در رئال مادريد بعد از يك شكست در خطر اخراج قرار گيرد.
در ساير بازي هاي هفته دوازدهم كه امروز برگزار مي شود سلتاويگو ميزبان آتلتيكو بيلبائوست. سلتا نماينده اسپانيا در جام باشگاه هاي اروپا با گذشت يازده هفته هنوز نتوانسته در لاليگا به شرايط آرماني برسد و با ۱۱ امتياز در مكان شانزدهم جدول قرار دارد. سلتا در بازي هاي خانگي تنها به يك پيروزي رسيده است.
در ديگر بازي ها اسپانيول به ديدار سويل غول كش مي رود كه در هفته يازدهم رئال را گلباران كرد. سويل در اين بازي داريو سيلوا را به دليل اخراج در بازي قبلي در اختيار ندارد. مالاگا با اوساسونا، سانتادر با زاراگوزا ،والادوليد با آتلتيكو مادريد ساير بازي هاي اين هفته را تشكيل مي دهند.

فوتبال ايران در مرحله نهايي جام ملت هاي آسيا
برانكو با شيوه تهاجمي فوتبال امروز
001524.jpg
معراج مژده - پيروزي در مقابل لبنان و در شهر بيروت با نتيجه سه بر صفر براي فوتبال ما جالب و از نظر خبري ستودني است، در واقع اين پيروزي ما را به مرحله نهايي جام ملت هاي آسيا برد. از نظر كسب نتايج و رسيدن به اهداف اوليه برانكو با درايت و تدبير خاصي موفق بود.
آنچه در عملكرد برانكو به خوبي قابل رويت است، شناخت از نظرات خودي و بازي خواني حريف است. با آنكه بازي در خانه حريف انجام مي شد، اما تيم ملي با شيوه اي كاملا تهاجمي بازي را آغاز كرد. اين تاكتيك را ما بيشتر پس از سال ۱۹۷۰ ميلادي در فوتبال اروپا و تا حدودي برزيل شاهد بوديم كه با فوتبالي شناور و يورش از ابتداي بازي حريف را وادار به يك عقب نشيني اجباري مي كردند:فاينورد سال ۱۹۷۰، آژاكس سالهاي ۷۴، ۷۳ و ۷۲ و تيم ملي هلند جام جهاني ۱۹۷۲. برزيل نيز از آغاز سال هفتاد اين ويژگي را داشت. تيم ما نيز در مقابل لبنان از همان ابتدا بخش ويژه و ناحيه درخشان خود را در مقابل حريف قرار داد. مهدوي كيا كمي متمايل به خط طولي تيم و دفاع لبنان را متوجه خود كرد و تيم آشفته لبنان تازه متوجه شده بود كه علاوه بر دايي و كريمي بايد براي مهدوي كيا نيز حساب جداگانه اي باز مي كرده است. حضور نويدكيا در سمت چپ نيز از جمله تاكتيك هاي سنجيده اي بود كه برانكو براي اين بازي انتخاب كرد.
نويدكيا كاملا يك بازي گروهي انجام داد و تا زماني كه تعويض شد در خدمت تيم بود. هر چند نيك بخت زماني كه به ميدان آمد يك گل هم زد اما راندمان تيمي و گروهي او در همان زمان كوتاه صفر بود. او دوبار مي توانست دايي را صاحب توپ در موقعيت گل كند كه بدون توجه به بازي جمعي توپ را به خارج زد. شيوه انتخاب برانكو (۱-۱-۴-۴) است. او با انتخاب اين شيوه كه در شكل كلان خود (۲-۴-۴) است، فوتبال ما را از كهنگي و تكرار مكررات (۲-۵-۳) نجات داد.
كعبي در راست، نصرتي در چپ، رحمان رضايي و گل محمدي در وسط بهتر از تمام بازيهاي گذشته وظايف خود را انجام دادند. حال سئوال اين است، پس چرا لبنان صاحب چند موقعيت گل شد.
هافبك هاي برانكو در اين شيوه (نويدكيا، كاويانپور، نكونام، مهدوي كيا) هنوز شرايط استقرار در زمانيكه تيم ما توپ را از دست مي دهند پيدا نكردند. حتي در هافبك مياني نكونام و كاويانپور نمي دانند كداميك جلوتر از ديگري بايد به حريف صاحب توپ زودتر نزديك شود و موقعيت دفاعي آنها در جلوي مدافعان مياني ما چيست؟
مهدوي كيا و نويدكيا تقريبا روي خط طولي با يار خود عقب مي آمدند و هر دو وظايف خود را به شكل عالي انجام دادند. در واقع اشكال اصلي ما در بازگشت به زمين خود و مستقرشدن صحيح نكونام و كاويانپور است هر چند هر چهار هافبك ما در زمانيكه صاحب توپ هستيم جزو بهترين هافبكهاي آسيا انجام وظايف مي كنند. اگر حامد نيز چون نويدكيا (البته با وظايف متفاوت) بتواند بازي روبه جلو خود را بيشتر انجام دهد، آن زمان تيم ما در زمان حمله با سه هافبك كه پشتوانه مهاجمان قوي مي باشند، قادرند هر دفاعي را به هم بريزند. تيم ما اين ويژگي را با داشتن علي دايي و علي كريمي دارد كه به دو شكل كاملا متفاوت حريف را درگير بازي خود كنند. بازي با لبنان نسبت به ديگر بازيهايي كه تيم ما انجام داد، داراي اشكالات جزئي بيشتري بود: پاس هاي اشتباه، ضربه هاي ناقص، باختن در درگيري هاي فردي، از دست دادن توپ هايي كه از خط دفاع به ما رسيده بود و تك روي بيش از اندازه. در اين مورد حتما بايد با نيك بخت صحبت شود، او اگر از نشستن روي نيمكت ناراحت است نبايد در زمان حضور در ميدان دست به تك روي بزند و براي خود بازي كند. اين ذهنيت را بايد از اين بازيكن گرفت كه خود را برتر از بقيه مي داند و تقريبا براي تماشاگر بازي مي كند نه براي تيم.
تيم ما در مجموع سه گل بدست آورد كه زدن گل اول از روي نقطه پنالتي بر خلاف گزارشگر تلويزيون شهامت و جسارت زيادي مي خواست و زدن آن بسيار دشوار بود.
دايي يكي از نوادر فوتبال ماست كه كمتر بازيكني در تاريخ فوتبال ما عرق و علاقه ملي او را داشته و مانند او تمام ابزارهاي فوتبال مدرن را داشته است.
دايي چه بعضي ها دوست داشته باشند و چه نداشته باشند، بهترين بازيكن تاريخ فوتبال ماست كه در حال زدن يكي از ركوردهاي افسانه اي جهان است. او با زدن يك گل ديگر افتخاري براي ايران كسب مي كند كه هميشه در رويا آنرا مي ديديم.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |