ياسر مرادي
نزديك به۸۰ سال پيش نخستين قانون نظام وظيفه اجباري در ايران به تصويب رسيد. در طول اين مدت با وجود ايجاد تغييراتي در برخي از مواد اين قانون، ساختار اساسي آن همچنان حفظ شده است. نظام وظيفه با وجود آنكه در ظاهر تنها با جوانان جامعه ارتباط دارد، اما دامنه آثار آن تمام خانوارها و ابعاد مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و رواني را در بر مي گيرد.
نقاط ضعف متعددي كه در قانون نظام وظيفه عمومي فعلي كشور وجود داشت، عدم جامعيت اين قانون كه در اثر پيشرفت در تجهيزات و تسليحات نظامي خودنمايي مي كرد و اهميت بهره برداري بهينه از نيروهاي متخصص و تحصيل كرده كشور و كمك به آسايش خاطر خانواده ها ضرورت تصويب قانون جديد نظام وظيفه يا اصلاح قانون فعلي را ايجاب مي كرد.
بر همين اساس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ،چندي پيش يك فوريت طرح اصلاح قانون «خدمت نظام وظيفه عمومي» را در صحن علني به تصويب رسانيد. اين تصميم مجلس با واكنش نهادهاي مختلف مرتبط مواجه شد. مهمترين مسائلي كه در اين طرح به آنها پرداخته شده ، كاهش مدت ضرورت خدمت وظيفه عمومي به ۱۸ ماه است كه در زمان صلح به پيشنهاد شوراي عالي امنيت ملي و تأييد فرماندهي كل قوا مي توان اين دوره ضرورت را به كمتر از ۱۸ ماه هم تقليل داد.
تحول جديد ديگري كه در اين طرح مشاهده مي شود لغو دوره سربازي براي مشمولين فوق ديپلم و بالاتر با هدف حرفه اي كردن سيستم نظامي و دفاعي كشور است.
يكي از مهمترين اهدافي كه اين طرح دنبال مي كند جدا شدن نظام وظيفه از نيروهاي مسلح و واگذاري آن به وزارت كشور و ممكن ساختن فروش خدمت سربازي است.
از ديگر مواردي كه در اين طرح به آن پرداخته شده است افزايش سن پدر و مادرهايي است كه فرزندان آنها شامل معافيت كفالت مي شوند. در قانون فعلي معافيت كفالت براي افرادي در نظر گرفته شده بود كه پدر آنها بيش از ۶۰ سال سن داشته باشد در حالي كه در قانون جديد اين حد به ۶۵ سال افزايش يافته ولي كفالت علاوه بر پدر شامل مادران هم شده است. همچنين كفالت به واسطه فوت پدر براي برادري كه زير سن مشموليت است، كفالت براي جّد بالاتر از ۶۵ سال كه فاقد فرزند است، كفالت براي جده فاقد همسر و فرزند، كفالت براي خواهري كه فاقد درآمد كافي و پدر، همسر و فرزند ذكور بالغ باشد، كفالت براي مادر فاقد همسر به شرط فوت شوهر و كفالت براي پدري كه به تشخيص شوراي پزشكي نياز به مراقبت داشته باشد نيز در نظر گرفته شده است. نكته مهم ديگر اين طرح، در نظر گرفتن حقوق ثابت ماهانه بالا براي سربازان نظام وظيفه است، به طوري كه ديپلمه ها۸۰ درصد حقوق ثابت ماهانه سال اول گروهبان سوم كادر ثابت و افراد زير ديپلم۶۰ درصد حقوق ثابت ماهانه سال اول گروهبان سوم كادر ثابت را دريافت مي كنند. در اولين واكنش نسبت به اين طرح ستاد كل نيروهاي مسلح آن را مغاير با قانون اساسي خواند. سرتيپ «حسين ياسيني» معاون نيروي انساني ستاد كل نيروهاي مسلح در اين زمينه گفت: اين طرح بدون اطلاع و هماهنگي با ستاد كل نيروهاي مسلح و بدون نظرات كارشناسانه، تنظيم شده است.
وي تأكيد كرد: اين طرح بين مشمولان ديپلم و بالاتر از ديپلم تبعيض قائل شده و براي ما قابل پذيرش نيست.
ساير مخالفين اين طرح نيز شرايط فعلي كشور را براي ايجاد تغيير ساختاري در نيروهاي مسلح مطلوب نمي دانند و اعتقاد دارند از نظر زماني ارائه اين طرح مناسب نيست. سرتيپ دوم «موسي كمالي» مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح اين طرح را غيركارشناسي، غيرمنطقي، تبعيض آميز و مغاير با قانون اساسي توصيف و اعلام كرد: اين طرح ،تضعيف توان رزمي نيروهاي مسلح را به دنبال دارد.
وي افزود: پيش از اين ستاد كل نيروهاي مسلح در سال ۱۳۷۲ با اخذ مجوز از مقام معظم رهبري تصميم گرفت كه لايحه تغيير قانون خدمت وظيفه عمومي را تنظيم كند. سال ۱۳۷۵ اين لايحه با كسب نظرات كارشناسي تنظيم و براي تصويب به هيأت وزيران رفت ولي تا سال ۱۳۷۹ در هيأت دولت مسكوت ماند. علاوه بر اين، ستاد كل نيروهاي مسلح در سال ۱۳۸۱ جلساتي با نمايندگان عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي برگزار كرد ولي از آن تاريخ تاكنون هيچ نظر كتبي از سوي نمايندگان به اين ستاد ارائه نشده است. اما موافقين طرح استدلال هاي ديگري دارند.
ميثم سعيدي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و از طراحان طرح اصلاح قانون نظام وظيفه در گفتگو با خبرنگار همشهري گفت: محور قانونگذاري و اصلاح قوانين ،مجلس است، همان طور كه قانون فعلي نظام وظيفه در مجلس به تصويب رسيده است اصلاح آن نيز بايد از سوي مجلس صورت بگيرد و اين اظهارات كه اصلاح اين قانون در حوزه اختيارات مجلسنيست ، حرف سنجيده اي نيست.
وي تأكيد كرد: اين طرح به نوعي به تمام خانواده هاي ايراني ربط دارد و مسئولين سازمان نظام وظيفه و يا ستاد كل نيروهاي مسلح اگر مي خواهند در حل اين مشكل ما را ياري كنند، بايد در كميسيون مربوطه در مجلس حاضر شده و نظرات خود را بيان كنند، يا در قالب لايحه نظرات خود را به مجلس ارائه كنند و مطمئن باشند كه ما با استقبال از نقطه نظرات آنها استقبال خواهيم كرد. وي تأكيد كرد: اصلاح اين قانون موجب تضعيف قواي مسلح كشور نمي شود ،چرا كه تخصص گرايي در نظام وظيفه يك بحث است و تقويت نيروهاي مسلح يك بحث ديگر و نبايد اين دو را با هم خلط كنيم.
ابوالفضل شكوري عضو ديگر كميسيون امنيت ملي نيز به خبرنگار ما گفت :اين طرح حاصل سي جلسه با مركز پژوهش هاي مجلس است. در اين مدت ما چند پروژه را انجام داديم كه مبناي تهيه اين طرح شد، البته بايد توجه داشت كه طرح فعلي، طرح نهايي نيست.
وي تأكيد كرد: برخي ايرادات نمايندگان ستاد كل نيروهاي مسلح قابل رفع است. مثلاً آنها اعتقاد دارند كه سن كفالت كه در اين طرح به ۶۵ سال افزايش پيدا كرده بايد به ۵۵ سال كاهش يابد كه ما هم مشكلي با اين پيشنهاد آنها نداريم.
وي افزود: كل مشمولين فوق ديپلم و بالاتر از آن، تنها ۹ درصد از مشمولين نظام وظيفه ما را تشكيل مي دهند، لذا معاف كردن آنها از خدمت يا تخصصي كردن فعاليت آنها مشكل چنداني را ايجاد نمي كند، در اين زمينه هم حاضريم از برخي نظرات خود كوتاه بياييم. البته بايد اين نكته را مد نظر داشت كه مشكلات حادي در زمينه سربازي براي خانواده ها وجود دارد كه نمونه بارز آن عدم تصميم مسأله كفالت بود كه ما در طرح جديد سعي كرديم اين مشكل را برطرف كنيم . ولي به هر حال اصلاح قانون قبلي را تنها راه موجود براي رفع اين مشكلات و معضلات مي دانيم.
همچنين ميرطاهر موسوي نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و طراح اصلي اين قانون گفت: ما مصمم هستيم با تفاهم زمينه هاي تدوين و تصويب اين طرح را فراهم كنيم چرا كه از سال ۸۳ با بحراني به نام «واقعه جمعيتي» روبه رو خواهيم شد كه طي آن كاهش چشمگير جمعيت مشمولان را شاهد خواهيم بود. ما به دنبال فراهم كردن مقدمات ارتش هستيم. ما طبق برنامه سوم توسعه تلاش داريم شرايط لازم براي تبديل ارتش سنتي به حرفه اي را فراهم كنيم.
سردار كارگر رئيس حوزه نظام وظيفه عمومي نيز در گفتگو با همشهري با انتقاد از نحوه تنظيم طرح توسعه دركميسيون امنيت ملي آن را سطحي و فاقد كارشناسي خواند و افزود: به هيچ وجه از نظرات كارشناسي ما به عنوان مجري اصلي اين قانون استفاده نشده است و حتي ما را در جريان اين طرح نگذاشتند تا حدي كه ما تصويب يك فوريت اين طرح و جزئيات آن را از اخبار راديو شنيديم.
وي تأكيد كرد: اين عادلانه نيست كه به واسطه تحصيلات كسي را معاف كنند و قطعاً بر افرادي كه معاف نشوند ،تأثير منفي خواهد داشت. در ضمن اين طرح بار مالي زيادي را براي دولت به دنبال خواهد داشت كه با توجه به شرايط موجود قطعاً دولت آن را نخواهد پذيرفت چرا كه براي پرداخت حقوق ناچيز فعلي مشمولين هم مشكل دارند.
وي افزود: سيستم فعلي كه در كشور ما برقرار است در بسياري از كشورهاي ديگر هم حاكم است. مثلاً آلمان هم سيستمي مشابه سيستم ما دارد.
پس از مناقشات فراوان بين مجلس و ستاد كل نيروهاي مسلح مقرر شد كميته اي پنج نفره از نمايندگان مجلس براي برآورده كردن نظرات ستاد كل نيروهاي مسلح تشكيل شود و اختلافات موجود را به حداقل برساند.
اميد مي رود اين كميته ضمن توجه به مسائل و مشكلات مردم در اين زمينه، دغدغه درست جلوگيري از تضعيف احتمالي نيروهاي مسلح را نيز مد نظر قرار داده و با واقع نگري و احساس مسئوليت قانوني جامع و منطبق با مقتضيات زمان تدوين كنند، تا با اتفاق نظر از تصويب نمايندگان مجلس بگذرد.