پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۶ - Nov 27, 2003
مقام معظم رهبري در خطبه هاي نماز عيد فطر:
مردم عراق در برابر قانون اساسي تحميلي مقاومت خواهند كرد
دولت آمريكا با دمكراسي مخالف است
001864.jpg
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: ملت  مسلمان  ايران  يك  ماه  روزه داري  و عبادت  پروردگار را ديروز به  بهترين  شكل  ممكن  شكر و سپاس  گفت  و نماز عيد سعيد فطر را با شكوه  هرچه  تمامتر در سراسر كشور اقامه كرد.
در تهران  صدها هزار نفر از مردان  و زنان  مؤمن  و پرهيزكار نماز عيد فطر را به  امامت  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي وبا معنويتي  خاص  در مصلاي  امام  خميني  اقامه كردند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  در خطبه هاي  نماز عيد سعيد فطر با تبريك  اين عيد خجسته  به  همه  مسلمانان  جهان  به  ويژه  ملت  مؤمن  و عزيز ايران ، آحادمردم  را به  رعايت  تقواي  الهي ، حفظ ذخاير ارزشمند ماه  رمضان  و تلاش و مجاهدت  براي  جلب  رضايت  پروردگار و اعتلاي  مادي  و معنوي  خود و جامعه  توصيه كردند.
رهبر معظم  انقلاب  با اشاره  به  ثابت  شدن  عيد فطر براي  بعضي  از مراجع عظام  تقليد در روز سه شنبه، خاطرنشان  كردند: برخي  مراجع  معظم  و مقلدين آنها كه  روز سه شنبه حلول  ماه  شوال  برايشان  احراز شد و ديگر مراجع  عظام  در قم  ونجف  و مقلدين  آنها كه  حلول  ماه  نو براي  آنان  اثبات  نشد و روز چهارشنبه را عيدگرفتند همه  آنها به  تكليف  شرعي  خود عمل  كرده اند و به  همين  علت  نزدپروردگار متعال  مأجورند و از ثواب  الهي  برخوردارند ضمن  آنكه  اينگونه مسائل  در شرع  مقدس  اسلام  مايه  اختلاف  نيست  و نخواهد بود.
ايشان  در خطبه  دوم  نماز با تجليل  از حضور پرشكوه  ملت  ايران  درراهپيمايي  روز قدس  افزودند: روز جهاني  قدس  مظهر اراده  عمومي ملتهاي مسلمان  براي  مقابله  با آمريكا و اسرائيل  است  و ملت  بزرگ ، مؤمن  و متحد ايران  در روز قدس  امسال  پيشتازي  و عظمت  اراده  ملي  خود را در اين  عرصه نيز ثابت  كرد و با دفاع  مقتدرانه  و آگاهانه  از ملت  مظلوم  فلسطين  تنفر عميق  خود را از صهيونيستها و حاميان  آمريكايي  آنها نشان  داد و ايران  و جمهوري  اسلامي را در جهان  سرافراز كرد.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي،  فلسطين  را مهمترين  مسئله  جهان  اسلام  خواندند و با اشاره  به  جنايات  مستمر صهيونيست ها در حق  مردم  مظلوم  فلسطين  افزودند:با وجود مشكلات  فراوان  اقتصادي  و كشتار و سركوب  زنان ، كودكان  و جوانان  درسرزمينهاي  اشغالي،  ملت  بي پناه  و شجاع  فلسطين  به  بركت  اسلام  با همه  وجوددر مقابل  اشغالگران  ستمگر ايستادگي  مي كند.
ايشان  واقعيات  جاري  در سرزمينهاي  اشغالي  را نشان دهنده  بن  بست  كامل صهيونيست ها و آمريكايي ها در مقابله  با مردم  فلسطين  بر شمردند و خاطرنشان كردند: نسل  نوخاسته  فلسطين  بيدار شده  و از عمق  اعتقادات  و احساسات  ديني خود دريافته  است  كه  در مقابل  دشمن  اشغالگر هيچ  راهي  بجز مقاومت  و فداكاري به  سرانجام  نمي رسد و همين  درك  تاريخي پيروزي  بي ترديد ملت  فلسطين  و شكست  حتمي رژيم  صهيونيستي  و دولت  آمريكا را بدنبال  خواهد آورد.
رهبر معظم  انقلاب،  مسئله  عراق  را ديگر مسئله  دنياي  اسلام  برشمردند و بااشاره  به  شعارهاي  دولت  آمريكا مبني  بر ايجاد دموكراسي ، آزادي  و رعايت حقوق  بشر در عراق  افزودند: اشغالگران  آمريكايي  با اين  شعارهاي  دروغين  آنچنان  عرصه  را بر ملت  عراق  تنگ  كرده اند كه  اين  ملت  راهي  بجز مبارزه  با آنان  نيافته است .
حضرت  آيت الله  خامنه اي  خطاب  به  مردم  آمريكا افزودند: بدانيد كه  دولت  شمابا اشغال  عراق ، آمريكا را در يك  لجنزار فرو برده  و با گذشت  زمان  هر روزبيش  از پيش  در اين  لجنزار فرو مي رود.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي،  ادعاي  آمريكا در مورد حمايت  از دموكراسي  را دروغي  شرم آور خواندند و افزودند: آنها در واقع  با دموكراسي  مخالفند چراكه  مي دانند اگر همين  امروز در عراق  و يا هر جاي  ديگر جهان  اسلام  به  آراي عمومي مراجعه  شود ملتهاي  مسلمان  كساني  را انتخاب  مي كنند كه  با تمام وجود آمريكايي ها را دشمن  اسلام  مي دانند.
ايشان  در زمينه  مسائل  عراق  همچنين  تأكيد كردند: مردم  عراق  در برابر قانون  اساسي  تحميلي  و يا هر قانون  و تشكيلات  تحميلي  ديگر مقاومت  خواهندكرد.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  جنايات  و كودتاهاي  خونين  آمريكا در مناطق مختلف  جهان  و حمايت  بي وقفه  دولت  اين  كشور را از رژيمهاي  ديكتاتور،افشاكننده  ماهيت  حقيقي  شعارهاي  رئيس  جمهور كنوني  آمريكا خواندند و افزودند: دولت  آمريكا بداند حتي  اگر بودجه  نظامي خود را ده  برابر كند، نخواهد توانست  ملتهاي  مسلمان  خاورميانه  را اسير خود سازد؛ چرا كه  ملت  بزرگ ، مجاهد و ريشه دار ايران  همچون  يك  الگو به  ديگر ملتها درس  پايداري  و سرافرازي  مي دهد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي ايمان  و وحدت  را رمز موفقيت  ملت  ايران  درناكام  گذاشتن  توطئه هاي  دشمنان  خواندند و با اشاره  به  تبليغات  بسيارموذيانه  مراكز قدرت  جهاني  براي  جلوگيري  از برگزاري  پرشكوه  انتخابات  مجلس هفتم  افزودند: ملت  بايد در قبال  اين  گونه  تبليغات  كاملا بيدار باشد.
ايشان  انتخابات  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي را حادثه  بزرگ  ملي برشمردند و افزودند: در مورد انتخابات  حرفهاي  فراواني  وجود دارد كه انشاءالله  خواهيم  گفت  و آنچه  مهم  است  اين  است  كه  حضور پرشور و گسترده مردم  در اين  عرصه  مهم ، دشمن  را بار ديگر ناكام  مي گذارد و به  او مي فهماند كه  قادر نخواهد بود براي  سرنوشت  ايران  و ايراني  تصميم بگيرد.

ديدار مسئولان نظام و اقشار مختلف مردم با مقام معظم رهبري
001860.jpg
تهران ، خبرگزاري  جمهوري  اسلامي: همزمان  با عيد سعيد فطر، روساي  سه  قوه ، رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، مسئولان  و كارگزاران  نظام  اسلامي ، سفراي  كشورهاي  اسلامي  در تهران  و همچنين  جمعي  از قشرهاي  مختلف  مردم  ديروز با رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  ديدار كردند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  در اين  ديدار ضمن  تبريك  عيد سعيد فطر به  امت  بزرگ اسلامي  بويژه  مردم  ايران ، مهمترين  معنا و مضمون  اين  عيد را اتحاد و وحدت  ومستحكم  شدن  دلها بواسطه  ايمان  به  خدا دانستند و تأكيد كردند: تنها راه  موفقيت  و پيشرفت  امت  اسلامي  در عرصه هاي  مختلف  و تسلط بر سرنوشت  خويش  ومقابله  با تهديدهاي  مغرورانه  مراكز قدرت  جهاني ، وحدت  كلمه  و پرهيز ازاختلاف  و تفرقه  است .
ايشان  از توحيد كلمه  و كلمه  توحيد بعنوان  دو اصل  بسيار مهم  و سرنوشت  ساز براي  سعادت  امت  اسلامي  ياد كردند و افزودند: وضعيت  تلخ  و خونين  مردم  فلسطين ، سلطه  اشغالگران  بر عراق  و فريادهاي  مستانه  آمريكا بر ضد كشورهاي خاورميانه ، متاسفانه  همه  نتيجه  اختلاف  كلمه  در ميان  مسلمانان  است  و براي رهايي  از اين  وضعيت ، بايد ملتها و دولتهاي  اسلامي  متحد شوند و شعارهاي  آنان  يكي  شود.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  با اشاره  به  تلاش هاي  آشكار و پنهان  در دنياي  اسلام  براي  ايجاد اختلاف  ميان  شيعه  و سني ، بر لزوم  هوشياري  ملتها، دولتها، جريانهاي  سياسي  و روشنفكران  اسلامي  تأكيد و خاطرنشان  كردند: امروز درعراق ، استعمارگران  نقشه  تجزيه  اين  كشور را كشيده اند اما اشغالگران  بايدبدانند كه  عراق  متعلق  به  مردم  عراق  است  و قانون  اساسي  اين  كشور بايد بوسيله  مردم  عراق  نوشته  شود و نه  در واشنگتن ، و اگر غير از اين  عمل  شود، مردم  عراق  گريبان  اشغالگران  را رها نخواهند كرد و در مقابل  آنان  تسليم نخواهند شد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  همچنين  با اشاره  به  دفاع  مظلومانه ، غريبانه  و درعين  حال  شجاعانه  مردم  فلسطين ، ملت  قهرمان  را برازنده  مردم  فلسطين  دانستند و افزودند: امروز آمريكا و صهيونيستها در فلسطين  عاجز شده اند و راهي  جز تن دادن  به  خواست  مردم  ندارند.
ايشان  موفقيت  و پيشرفتهاي  ملت  ايران  در طول  ۲۵ سال  گذشته ، را نيز مرهون  وحدت  كلمه  دانستند و با تأكيد بر لزوم  حفظ اين  رمز پيروزي  خاطر نشان  كردند: ملت  ايران  استقلال  و مردم سالاري  ديني  خود را آسان  بدست  نياورده  است  كه  آنرا براحتي  از دست  بدهد و ايمان  به  خدا و اعتماد به  وعده  الهي  ضامن  پايداري  در مقابل  توطئه  دشمنان  و ادامه  مسير خواهد بود.
حجت الاسلام  والمسلمين  خاتمي  رئيس  جمهور نيز در اين  ديدار ضمن  تبريك  عيدسعيد فطر به  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  و مسلمانان  جهان  بويژه  ملت  مسلمان  ايران ، از ماه  رمضان  بعنوان  ماه  تقويت  ايمان  و اراده  و رهايي  از سلطه هواي  نفس  و قدرتهاي  زميني  ياد كرد و با اشاره  به  رنج  و گرفتاري  كنوني  امت  اسلامي  افزود: دين  اسلام  منادي  صلح  و عدالت  است  و پيروان  خود را عزيز وسربلند و آزاده  خواسته  است  لذا مسلمانان  جهان  بايد با پيروي  از دستورات  دين  اسلام  از اين  آلام  رهايي  يابند و به  عزت  و سربلندي  مورد نظر اسلام  برسند.
آقاي  خاتمي  اظهار اميدواري  كرد عيد فطر امسال  طليعه  رهايي  ملت  فلسطين ، عراق  و افغانستان  از رنجها و مشكلات  خود باشد.
رئيس  جمهور همچنين  با اشاره  به  گذشت  ربع  قرن  از انقلاب  اسلامي  و موفقيتهاي  ملت  ايران  در اين  ۲۵ سال  تأكيد كرد: با تعيين  چشم انداز اميدبخش ۲۰ ساله  كشور، ملت  ايران  مسير سربلندي  و عزت  خود را در دهه  سوم  به  ياري  خداوند طي  خواهد كرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر لزوم غيرنظامي ماندن خزر:
ايران بايد هم سطح ديگران در خزر حضور نظامي داشته باشد
001862.jpg
آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: با شرايطي كه در جنگهاي گذشته به ما تحميل شده بود نتوانسته بوديم در منطقه درياي خزر حضور نظامي درستي داشته باشيم. بنا هم بر اين نيست كه درياي خزر را نظامي كنيم ولي نبايد كمتر از حدي كه ديگران حضور نظامي دارند، حضور نظامي داشته باشيم و اميدواريم هيچ وقت در اين منطقه به استفاده از نيروي نظامي احتياجي نباشد.
به گزارش ايسنا رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه عصر ديروز در مراسم بزرگداشت روز نيروي دريايي ارتش و در جمع تعدادي از فرماندهان اين نيرو سخنراني مي كرد افزود: ماموريت اصلي نيروي دريايي، حفاظت از منافع ايران در جنوب و اخيرا در شمال كشور است كه در اين منطقه با ابرقدرتي متفاوت از خود طرف هستيم.
وي با تأكيد براينكه اميد ما در آينده به قدرت نيروي دريايي است گفت: امروز هر كشوري كه در دريا حضور قوي تري دارد، در معادلات جهاني حرف اول را مي زند.
هاشمي رفسنجاني با بيان اين كه امروز دعواي دو ابرقدرت دنيا به زير درياها كشيده شده، تصريح كرد: البته ما نمي توانيم در سطح ابرقدرتها در عرصه دريا رقابت كنيم ولي در سطح منطقه اين ظرفيت را داريم.
وي با بيان اين كه ايران در بين دو درياي مهم و استراتژيك قرار گرفته است تصريح كرد: آمريكايي ها با وجود هزاران مايل فاصله از ايران با گستاخي خليج فارس را نقطه حياتي منافع خود مي دانند و منافع حياتي، منافعي هستند كه بايد با قدرت ولو با جنگ از آن دفاع كرد. طبيعتا منافع حياتي ما در اين منطقه صد برابر بيشتر از آمريكاست.
آمريكا با گستاخي از حقوق خود تجاوز و منافع خود را در كنار كشورهاي ديگر تعريف مي كند.
وي درياي خزر را يكي از منابع مهم و تاثيرگذار در تاريخ آينده ايران و جهان دانست و با اشاره به نقش ژئوپلتيك خليج فارس و تنگه هرمز، كانال ترابري شمال ـ جنوب را براي كشورمان حائز اهميت بسيار خواند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت با بيان اين كه يكي از اشكالات اساسي كشور ما عدم حضور علمي و فني در صنايع دريايي است، تصريح كرد: بايد با حركتي سريع براي حضور در منابع عظيم دريايي جهش مي كرديم و با وجود اين كه منابع نفتي ما در دريا بسيار فراوان هستند حتي نمي توانستيم در حد اپراتور خارجي ها در اين عرصه حضور داشته باشيم. ما به سرعت اين عقب ماندگي را جبران كرديم؛ به طوري كه امروز خودمان سكوهاي بزرگ نفتي خليج فارس را مي سازيم و نصب مي كنيم.
در گذشته بدون قايق نمي توانستيم به سطح آب برويم ولي امروز در اعماق دريا مشغول زلزله نگاري، حفاري و برداشت از منابع نفتي هستيم.وي با تأكيد بر ضرورت پيشرفت در عرصه صنايع پيشرفته دريايي تصريح كرد: بايد بتوانيم اين عقب ماندگي را جبران كنيم تا قادر باشيم از اعماق هزار متري درياي خزر نفت استخراج كنيم.

دبير كميته روابط خارجي شورايعالي امنيت ملي
قطعنامه شوراي حكام مانع از ارسال پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت شد
در پي صدور قطعنامه شوراي حكام سازمان انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران دكتر سيدحسين موسويان دبير كميته روابط خارجي شوراي عالي امنيت ملي در گفتگو با همشهري، مفاد اين قطعنامه را تشريح كرد. متن اين گفتگو به شرح زير است.
*مهمترين اهداف آمريكا در اجلاس شوراي حكام چه بود؟
آمريكا بدنبال كشاندن موضوع به شوراي امنيت سازمان ملل بود . در وهله اول تلاش براي ارجاع مستقيم و در وهله بعد بطور غيرمستقيم تلاش گسترده اي در سطح بين المللي و در جريان اجلاس شوراي حكام به خرج داد.
آمريكايي ها براي موفقيت براي گنجاندن سه عبارت:
۱- عدم پايبندي جمهوري اسلامي ايران به معاهده هسته اي و ۲- انحراف فعاليتهاي هسته اي به سمت توليد سلاح هسته اي و ۳- نقض آشكار معاهده هسته اي توسط جمهوري اسلامي ايران از همه توان خود استفاده كردند.
سياستهاي جديد هسته اي ايران مانع موفقيت آمريكا شد. اكثريت قاطع اعضاء شوراي حكام در سخنرانيها و مواضع خود سياستهاي جديد هسته اي ايران را موجب اعتمادسازي دانسته و معتقد بودند كه با توجه به اين سياستها، نبايد قصورات گذشته ايران مورد سوء استفاده سياسي قرار گيرد بلكه بايد به آينده نگريست. آمريكاييها هم در جريان اجلاس شوراي حكام به منزوي بودن خود پي برده و درك كردند كه نمي توانند مانع تصويب قطعنامه شوند.
* ارزيابي شما از قطعنامه چيست؟
اول اينكه هيچ موردي كه دال بر ارجاع مستقيم يا غير مستقيم موضوع هسته اي ايران به سازمان ملل باشد، در اين قطعنامه وجود ندارد.
دوم اينكه از ذكر عبارات عدم پايبندي (Noncompliance)، نقض جدي و آشكار (violation) و انحرف (diversion) به سمت توليد سلاح هسته اي خودداري شده است.
نكته سوم اين است كه از همكاريهاي جديد ايران و آژانس استقبال شده است و به عنوان چهارمين نكته مورد توجه در قطعنامه مي توان گفت كه در آن از سياستهاي جديد جمهوري اسلامي ايران در مورد همكاري با آژانس ، شفافيت سازي، امضاء پروتكل الحاقي و تعليق غني سازي استقبال شده است و در نهايت اينكه در اين قطعنامه بيانيه تهران مورد تاييد قرار گرفته است. در بيانيه تهران ما به ملاحظات نظام در مورد امنيت ملي، حاكميت ملي و عزت ملي ايران اشاره كرده ايم. در بيانيه تهران به حق مشروع جهت بهره مندي از انرژي صلح آميز هسته اي و زمينه سازي براي تقويت همكاريهاي ايران و اروپا و نيز همكاري براي امنيت منطقه و عاري سازي منطقه از سلاحهاي كشتار جمعي تصريح گرديده است.
همچنين انجام اقدامات اساسي و فوري (essential and urgent) توسط ايران كه مورد در خواست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي بود، مورد تاييد قرار گرفته است. در بيانيه تهران روشن شده كه امر تعليق غني سازي توسط ايران و بصورت داوطلبانه صورت گرفته و همچنين ايران خود داوطلبانه از مدير كل آژانس جهت بازديد و تاييد تعليق  غني سازي ، دعوت نموده است.
بيانيه تهران اقدامات اصلاحي ايران در مورد تصورات گذشته را مورد تاييد قرار داده و خواستار تكميل آن شده است.
در نهايت اينكه دربيانيه تهران حق ايران براي دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي به رسميت شناخته شده است.
در عين حال از نظر جمهوري اسلامي ايران، اين يك قطعنامه مطلوبي نيست. در مواردي از جمهوري اسلامي ايران انتقاد شده كه مبناي منطقي ندارد و بنظر مي رسد بيشتر تحت فشارهاي سياسي، اين عبارت گنجانده شده است.
در عين حال قطعنامه فعلي از قطعنامه قبلي بهتر است و مانع استمرار همكاري ايران و آژانس نخواهد شد. ايران مايل است به همكاريهاي خود با آژانس براي رفع كليه سوء تفاهمات و ايجاد اعتماد كامل بين المللي در مورد صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي  ادامه دهد.
* اهداف آمريكايي ها از فشارهاي سياسي چه بود؟
مهمترين اهداف آمريكا  استفاده از اين فرصت براي اثبات ادعاهاي دو دهه گذشته خود عليه ايران در مورد سلاحهاي هسته اي و بهره برداري از آن براي تحقق راهبرد سياسي خود عليه جمهوري اسلامي ايران بود. آمريكاييها بدنبال ايجاد يك حربه جديد جهت حمايت بين المللي براي تهيه اجراي گسترده تر سياست هاي خصمانه عليه ايران بودند. بويژه اينكه ناكامي آمريكا در دستيابي به مدارك لازم در مورد سلاحهاي كشتار جمعي در عراق، نيازمند به موفقيت راجع به اتهامات هسته اي خود عليه ايران بود تا حيثيت خود را بازسازي كند.
بهرحال اگر آمريكاييها واقعا نگران صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي ايران هستند مي توانند با استفاده از اين فرصت،  با جامعه بين المللي همراهي كنند تا نه تنها به كاهش تشنج در روابط ايران و آمريكا كمك كنند بلكه در قالب همكاريهاي ايران و اروپا در زمينه خلع سلاح كل منطقه از سلاحهاي كشتار جمعي، موجب تقويت پايه هاي صلح و ثبات و امنيت منطقه حساس خاورميانه و خليج فارس گردند. همكاري جديد ايران و اروپا مي تواند ثابت كند كه در قالب ساز و كاري بين المللي، اعتمادساز، متقابل و محترمانه ايجاد يك ديالوگ و همكاري وسيع و جامعي با ايران مقدور است و شيوه هاي مبتني بر خصومت و تهديد و زور كاربردي ندارد و به نفع صلح ،ثبات و امنيت منطقه و جهان نيست.
* رفتار اروپاييها در پيگيري بيانيه تهران چگونه بود؟
اروپاييها حسن نيت خود را نشان دادند و از تمام ظرفيت خود استفاده كردند . بدون بيانيه تهران، چنين دستاوردي در شوراي حكام براي جمهوري اسلامي ايران مقدور نبود. در عين حال مرحله اول اما مهمي از بيانيه تهران با موفقيت نسبي طي شده و بايد براي بهره برداري از زمينه هاي ايجاد شده در توسعه روابط ايران و اروپا و حل و فصل ساير مسائل مهم ، اقدام كرد.
* آيا تصميمات نظام در رفع بحران هسته اي موثر واقع شد؟
نبايد ترديد كرد كه يكي از بحران هاي سياسي تاريخ ايران بعد از انقلاب اسلامي، با تصميمات مناسب و كارآمدترين شكل ممكن مديريت شد كه اين مهم از موفقيتهاي كم نظير ديپلماسي كشور مي باشد.
* موضع گيري منفي آمريكايي ها درباره قطعنامه شوراي حكام و ابراز خرسندي مقامات آنها از جمله وزيرخارجه قدري متناقض به نظر مي رسد، علت اين رفتار آنها چيست؟
- آمريكايي ها درپي اين بودند كه در متن قطعنامه، ايران به نقض مفاد ان.پي.تي متهم شود. اما وقتي با مخالف كشورها به ويژه اروپايي ها و غيرمتعهد هاي عضو شوراي حكام روبرو شدند و به اين نتيجه رسيدند كه سه يا چهار كشور بيشتر به پيشنهاد آ نها راي نمي دهند نظر خود را تغيير دادند.
نماينده آمريكا قبل از صدور قطعنامه صريحا ايران را به عدم تبعيت ازمفاد ان.پي.تي متهم كرد اما پس از صدور آن گفت به رغم آنكه آمريكا بر نظر قبلي خود اعتقاد دارد اما براي جلوگيري از شكستن اجماع در شوراي حكام با حذف اين عبارت (و تبديل آن به نقض) موافقت كرده است. نكته ديگر اين است كه حتي متحدين آمريكا كه لحن منفي عليه ايران داشتند مانند كانادا، ژاپن و هلند، چه قبل از جلسه شوراي حكام و چه پس از آن خود، از ارجاع پرونده به شوراي امنيت سخن نگفتند. بنابراين به نظر ميرسد آمريكا پس از حصول اطمينان از عدم موفقيت در قانع كردن اكثريت اعضاء شوراي حكام به منظور ارايه چهره يي كه فعلاً قصد ناهماهنگي با اكثريت را ندارد و به منظور حفظ وجهه خود ناچار به اعلام رضايت از مفاد قطعنامه شد.
* خبرگزاريهاي غربي از محكوم شدن ايران در قطعنامه سخن گفتند، آنها اين عبارت محكوم شدن را از كجاي قطعنامه استنباط كرده اند، ؟
- در قطعنامه از واژه Condemn به معناي محكوميت استفاده نشده بلكه از واژه deplore به معناي سرزنش و مذمت استفاده شده است و اينكه خبرگزاريها آن را محكوميت تعبير كرده اند، تفسير خودشان بوده است. در اين باره مي توان به اظهارات پس از صدور قطعنامه اشاره كرد. نمايندگان بسياري از كشورها با مراجعه به هيات نمايندگي ايران اين موفقيت را تبريك گفتند.در اين زمينه مي توان به مواضع روسيه، مالزي به عنوان نماينده جنبش عدم تعهد، چين، كوبا، برزيل، ايتاليا رئيس دوره اي اتحاديه اروپا اشاره كرد كه قبل و بعد از صدور قطعنامه درباره آن مثبت سخن گفتند.
تنها موردي كه منفي سخن گفته شد و قدري عجيب مي نمايد، موضع كره جنوبي است و معلوم نيست اين كشور كه روابط تجاري گسترده اي با ايران دارد و از فشار بر ايران سودي نمي برد، چرا چنين موضعي گرفت. حتي ژاپن كه از متحدان نزديك آمريكا است با وجود ادامه لحن انتقادي خود، پس از صدور قطعنامه، مواضع خود را تعديل كرد و از همكاري ايران با آژانس تشكر كرد.
* يعني در واقع اين صف بندي و غلبه حاميان ايران را علت موضع نرم كالين پاول مي دانيد؟
- نمايندگان بيشتر كشورها به صراحت گفتند كه از به كارگيري واژه هاي تندي مثل عدم پايبندي ايران به مفاد آن.پي.تي در قطعنامه مخالفند. حتي يوشكا فيشر و جك استراو وزيران خارجه آلمان و انگليس در ديدار اخير خود با كالين پاول به وي گفتند كه ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت خط قرمز آنهاست و در مقابل آن مقاومت خواهند كرد.
به همين علت به نظر مي رسد آمريكا زير فشار ديگر كشورها مجبور به عقب نشيني شد.

ديروز تصويب شد
قطعنامه شوراي حكام درباره فعاليت هاي هسته اي ايران
وزارت خارجه ايران از قطعنامه استقبال كرد
آمريكا از مفاد قطعنامه ابراز رضايت كرد
001858.jpg
تحليلگران صدور قطعنامه را شكست طرح آمريكا براي كشاندن پرونده ايران به شوراي امنيت ارزيابي كردند
پيش نويس قطعنامه شوراي حكام آژانس درباره فعاليت هاي هسته اي ايران پس از گزارش محمد البرادعي دبيركل آژانس، از سوي وزراي خارجه آلمان، انگليس و فرانسه تهيه شد.
اين پيش نويس پس از انجام اصلاحات بر روي آن از سوي تعدادي از اعضاي شورا و رايزني هاي فشرده با نمايندگان ايران، آمريكا و آژانس، سرانجام ديروز با اجماع ۳۵ عضو شوراي حكام آژانس به تصويب رسيد.
ترجمه غيررسمي قطعنامه بدين شرح است:اجراي  توافقنامه  پادمان هاي  هسته اي  پيمان  منع  گسترش  سلاح هاي  هسته اي  در جمهوري  اسلامي  ايران
 پيش  نويس  قطعنامه  ارائه  شده  از سوي  انگلستان ، آلمان  و فرانسه شوراي  حكام
الف ) با در نظر گرفتن  قطعنامه  مصوب  شوراي  حكام  در تاريخ  ۲۱ شهريور ۱۳۸۲كه  طي  آن شورا:
- ابراز نگراني  كرد نسبت  به  كوتاهي هاي  جمهوري  اسلامي در ارائه  گزارش درباره  مواد، تأسيسات  و فعاليت هايي  كه  ايران  جهت  پايبندي  به  توافقنامه  خود براي  پادمان هاي  هسته اي  موظف  به  گزارش  آنها بود،
- تصميم  گرفت  كه  براي  تضمين  راستي آزمايي  (بازرسي  و تأييد) آژانس بين المللي  انرژي  اتمي از تغيير نيافتن  موارد استفاده  از مواد هسته اي ، و براي  جبران  تمام  كوتاهي ها از سوي  ايران  كه  مورد شناسائي  آژانس  قرار گرفته اند، اتخاذ كليه  اقدامات  لازم  از سوي  ايران  تا ۹ آبان  ۱۳۸۲ امري  لازم و ضروري  است ،
- از ايران  خواست  با دبيرخانه  همكاري  كند و پروتكل  الحاقي  را فورا و بدون  قيد و شرط تصويب  و به  طور كامل  اجرا كند و تا آن زمان  براي  اعتمادسازي ، مطابق  با مفاد پروتكل  الحاقي  عمل  نمايد، و
- از ايران  خواست  كليه  فعاليت هاي  مربوط به  غني سازي  اورانيوم  و هرگونه فعاليت  بازفرآوري  را به  حالت  تعليق  درآورد،
ب  ) با استقبال  از بيانيه  توافق  و منتشر شده  مورخ  ۲۹ مهرماه  ۱۳۸۲ بين وزيران  خارجه  فرانسه ، آلمان  و انگلستان  و دبير شوراي  امنيت  ملي  ايران  در تهران ،
ج) با در نظر گرفتن  توام  با قدرداني  گزارش  ۱۹ آبان  ۱۳۸۲ مديركل  آژانس  درباره  اجراي  پادمان هاي  هسته اي  در ايران ،
د) با قدرداني  از مديركل  و دبيرخانه  براي  تلاش هاي  حرفه اي  و بي طرفانه  خودجهت  اجراي  قرارداد پادمان هاي  هسته اي  با ايران  و براي  حل  و فصل  كليه  مسائل  باقيمانده  در رابطه  با پادمان  هسته اي  در ايران  كه  در چارچوب  انجام  مأموريت هاي  آژانس  و مفاد قطعنامه  مورخ  ۲۱ شهريور ۱۳۸۲ شوراي  حكام  انجام داده اند،
هـ) با در نظر گرفتن  نامه  (مورخ  ۲۸ مهرماه  ۱۳۸۲) آقازاده ، معاون  رئيس جمهوري  اسلامي  ايران  كه  وي  طي  آن تصميم  كشور خويش  مبني  بر ارائه  تصويري  كامل  از فعاليت هاي  هسته اي  خود و اجراي  سياست  همكاري  و شفافيت  كامل  را مجددا مورد تأكيد قرار داد،
و ) با در نظر داشتن  توام  با نگراني  شديد آن كه  بر اساس  بند ۴۸ از گزارش مدير كل ، ايران  در موارد متعدد و طي  مدتي  طولاني  نسبت  به  انجام  تعهدات خود در قبال  توافقنامه  پادمان هاي  هسته اي  مبني  بر ارائه  گزارش  درباره  موادهسته اي  و بازفرآوري  و استفاده  آنها و همچنين  اعلام  تاسيساتي  كه  اين  مواد در آنجا بازفرآوري  و انبار شده اند كوتاهي  كرده  است ،
ز) به  ويژه  با در نظر داشتن  توام  با شديدترين  نگراني  كه  ايران  در تاسيسات  اعلام  نشده  و بدون  وجود پادمان هاي  هسته اي  به  غني سازي  اورانيوم  و جدا كردن  پلوتونيوم  پرداخته  است ،
ح  ) همچنين  با در نظر داشتن  همراه  با همان  اندازه  نگراني  كه  يك  نوع  پنهان كاري  در گذشته  وجود داشته  كه  منجر به  نقض هاي  وظايف  پادماني  (از سوي  ايران ) شده  است  و اطلاعات  جديد فاش  شده  توسط ايران  و گزارش  شده  از سوي مدير كل  حاوي  نكات  بسيار بيشتري  مي باشد كه  در تناقض  با اطلاعات  از قبل  ارائه  شده  از سوي  ايران  است ،
ط) با در نظر گرفتن  اظهارات  افتتاحيه  مديركل  كه  وي  درآن خاطرنشان  كرد ايران  همكاري  فعالانه تر را با آژانس  آغاز كرده  و ضمانت هائي  داده  است  كه  به سياست  افشاي  كامل  پايبند باشد،
ي ) با مورد شناسايي  قرار دادن  اين  كه  ايران  علاوه  بر اتخاذ اقدامات  اصلاحي ، متعهد شده  است  در جريان  بازرسي هاي  آينده  كليه  مواد هسته اي  را براي  راستي آزمايي ارائه دهد،
ك  ) با تأكيد بر اين  كه  ضروري  است  براي  اعتمادسازي ، همكاري  و شفافيت  كامل  از سوي  ايران  تداوم  داشته  باشد؛ به  طوري  كه  آژانس  بتواند تمام  مسائل  باقيمانده  را حل  و فصل  كند و با گذشت  زمان  ضمانت هاي  خواسته  شده  از سوي  كشورهاي  عضو را فراهم  و حفظ نمايد،
ل  ) با رضايت  توجه  دارد كه  ايران  خاطرنشان  كرده  است،  آماده  امضاي  پروتكل الحاقي  مي باشد و تا پايان  دوره  لازم  براي  امضا و تصويب  آن مطابق  با مفاد پروتكل  عمل  خواهد كرد،
م) با در نظر گرفتن  سخنراني  افتتاحيه  مديركل   كه  وي  در آن  گزارش  داد ايران  تصميم  گرفته  است  فعاليت هاي  غني سازي  و بازفرآوري  را به  حالت  تعليق  درآورد،
ن) با تأكيد بر اين  كه  تعليق  داوطلبانه  كليه  فعاليت هاي  مربوط به  غني سازي  اورانيوم  و فعاليت هاي  بازفراوري  از سوي  ايران  همچنان  براي  بازسازي  اعتماد بين المللي  از اهميت  كليدي  برخوردار مي باشد،
س) با شناسائي  حق  انكار ناپذير كشورها در توسعه  و كاربرد عملي  انرژي  هسته اي  براي  اهداف  صلح جويانه ، از جمله  توليد نيروي  برق ، و با عنايت  به نيازهاي  مناطق  توسعه  نيافته  جهان ،
ع ) با تأكيد بر نياز به  پادمان هاي  كارساز براي  جلوگيري  از استفاده  ازمواد هسته اي  جهت  اهداف  منع  شده  و مغاير با توافقنامه هاي  پادمانهاي  هسته اي ، و با تأكيد بر اهميت  حياتي  پادمان هاي  كارساز براي  تسهيل  همكاري در زمينه  استفاده هاي  صلح  جويانه  از انرژي  هسته اي ،
۱) استقبال  مي كند از پيشنهاد ايران  براي  افتتاح  و همكاري  فعال  و واكنش  مثبت  نسبت  به  خواسته هاي  مندرج  در قطعنامه  مورخ  ۲۱شهريور ۱۳۸۲ شوراي  حكام ، و شورا تأكيد دارد براي  روند كار خود ضروري  مي داند اظهارنامه هايي  كه  ايران  تاكنون  ارائه  كرده  است  شامل  تصوير صحيح ، كامل  و نهايي  برنامه  هسته اي ايران  در گذشته  و حال  باشد تا از سوي  آژانس  مورد راستي  آزمايي  قرار گيرد،
۲) قويا تقبيح  مي كند كوتاهي ها و نقض هاي  گذشته  ايران  نسبت  به  تعهدات  در پايبندي  به  مفاد توافقنامه  پادمان ها كه  مدير كل  آنها را گزارش  كرده  است ، و مصرانه  از ايران  مي خواهد از وظايف  خود در قبال  توافقنامه  پادمان  ها منطبق  با متن  و روح  آن مؤكداً پيروي  كند،
۳) در نظر مي گيرد بيانيه  مدير كل  مبني  بر اينكه  ايران  اقدامات  مشخصي  به  عمل  آورده  است  كه  انجام  آنها به  عنوان  اقداماتي  اساسي  و فوري  مورد درخواست  بند ۴ از قطعنامه  ۲۱ شهريور شوراي  حكام  بود،
۴) درخواست  دارد كه  مدير كل  براي  تصديق  صحيح  و كامل  بودن  تمام  اطلاعات ارائه  شده  از سوي  ايران  درباره  فعاليت هاي  هسته اي  گذشته  و كنوني  خود و همچنين  براي  حل  و فصل  اين  گونه  مسائل  باقيمانده ، تمامي گام هاي  لازم  را بردارد،
۵ ) تأكيد مي كند كه  بر اساس  نظر مديركل  براي  دست  يافتن  به  چنين  هدفي ، آژانس  بايد به  ويژه  داراي  يك  نظام  قوي  و كارآمد راستي  آزمائي  باشد و همچنين  يك  پروتكل  الحاقي  به  همراه  سياست  باز و كاملا شفاف  از سوي  ايران  ضروري  خواهد بود،
۶ ) مجددا تأكيد دارد كه  همكاري  فوري  و كامل  و نزديك  كليه  كشورهاي  ثالث با آژانس  براي  روشن  شدن  سئوال هاي  باقيمانده  درباره  برنامه  هسته اي  ايران  بسيار اساسي  مي باشد،
۷) از ايران  مي خواهد با فوريت  لازم  كليه  تدابير اصلاحي  لازم  را اتخاذ و تكميل  نمايد، همكاري  كامل  را با آژانس  براي  اجراي  تعهدات  خود مبني  بر اعلام  كليه  اطلاعات  و اجازه  دسترسي هاي  نامحدود حفظ نمايد و بدينسان  گشودگي و شفافيتي  را ارائه  دهد كه  براي  آژانس  جهت  تكميل  ميزان  چشمگيري  از كارهاي لازم  به  منظور تامين  و حفظ ضمانت هاي  خواسته  شده  از سوي  كشورهاي  عضو ضروري مي باشد،
۸ ) تصميم  مي گيرد در صورت  معلوم  شدن  كوتاهي هاي  جدي  بيشتر ايران  در آينده ، شوراي  حكام  بلافاصله  تشكيل  جلسه  خواهد داد تا با توجه  به  شرايط و راهنمائي هاي  مدير كل  تمام  انتخاب هاي  ممكن  را مطابق  با اساسنامه  آژانس بين المللي  انرژي  اتمي  و توافقنامه  پادمان هاي  هسته اي  مورد بررسي  قراردهد
۹ ) با رضايت  توجه  دارد كه  ايران  تصميم  گرفته  است  يك  پروتكل  الحاقي  به توافقنامه  پادمان  هسته اي  خود را امضا كند، و مجددا تأكيد دارد كه  حركت سريع  ايران  به  سمت  تصويب  پروتكل  الحاقي  و ادامه  فعاليت  تا آن زمان  براساس  مفاد پروتكل  كه  شامل  تهيه  اظهارنامه هاي  مربوطه  در مهلت هاي  زماني  مشخص  شده  مي باشد حائز اهميت  است ،
۱۰ ) استقبال  مي كند از تصميم  داوطلبانه  ايران  براي  معلق  كردن  كليه فعاليت هاي  مربوط به  غني سازي  و بازفرآوري ، از ايران  درخواست  دارد به گونه اي  كامل  و قابل  راستي  آزمايي  از آن تصميم  متابعت  كند، و همچنين  تصميم مدير كل  را براي  پذيرش  دعوت  ايران  جهت  راستي  آزمايي  اجراي  آن تصميم  و ارائه  متعاقب  گزارش  مورد پشتيباني  قرار مي دهد،
۱۱ ) درخواست  دارد مدير كل  تا اواخر بهمن  ماه  ۱۳۸۲ گزارشي  جامع  درباره  چگونگي  اجراي  اين  قطعنامه  ارائه  دهد تا در نشست  فروردين  ماه  ۱۳۸۳ شوراي  حكام  و يا قبل  از آن مورد بررسي  قرار گيرد، و ۱۲) تصميم  دارد اين  مساله  را همچنان  تحت  نظر داشته  باشد.

درخواست اردوغان و حمايت آلمان درباره پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا
رجب  طيب  اردوغان  نخست  وزير تركيه  اعلام  كرد، پس  از انفجارهاي  استانبول  اين  مسئله  كه  تركيه  در دسامبر ۲۰۰۴ تاريخي  را براي  آغاز گفتگوهاي  الحاق با اتحاديه  اروپا بدست  آورد، اهميت  بيشتري  يافته  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از رم : اردوغان  در مصاحبه اي  كه  ديروز در روزنامه  ايتاليايي  كوريره  دلاسرا منتشر شد همچنين  تأكيد كرد، با وجود آنكه  عامل  انفجارهاي  استانبول  شماري  از شهروندان  كشورش  بودند، طراحي  و سازماندهي  اين  انفجارها در خارج  صورت  گرفته  است .
نخست وزير تركيه  با اين  همه  در اين باره  هيچ  توضيحي  ارائه  نكرد.وي  گفت: تحقيقات  ادامه  دارد و زمان  اظهار نظر قطعي  و رسمي  فرا نرسيده  است.
اردوغان  درباره  ورود تركيه  به  اتحاديه  اروپا گفت: عادلانه  و درست  است  كه  تركيه  در دسامبر ۲۰۰۴ تاريخي  را براي  آغاز گفتگوها بدست  آورد.
وي  افزود: اكنون  اين  مسئله  اهميت  بيشتري  يافته  است. اينكه  كشور ما به اروپا مي نگرد و درپي  جايگاه  خود در درون  اتحاديه  اروپاست،  سازگاري  بين اسلام  و دمكراسي  را نشان  مي دهد.
در همين حال، گرهارد شرودر
صدر اعظم آلمان ديروز چهارشنبه در سخناني اعلام كرد: برلين با هرگونه تأخير در جدول زماني اتحاديه اروپا براي آغاز گفتگو هاي مربوط به عضويت آنكارا در اين اتحاديه مخالف است.

فرصت يكماهه شوراي نگهبان به وزارت كشور براي تهيه نرم افزار شمارش ماشيني آرا
دبير شوراي  نگهبان  در نامه اي  به  وزير كشور با تأكيد بر پاسداري  از آراء مردم  در انتخابات ، تا پايان  ماه  جاري  به  اين  وزارتخانه  فرصت  داد تا نسبت  به  تهيه  متن  نرم  افزاري  شمارش  ماشيني  آراء اقدام  كند.
آيت الله  جنتي  در نامه  خود تأكيد كرد: در صورت  عدم  رعايت  اين  مسئله ، هيأت  مركزي  نظارت  به  عنوان  ناظر بر حسن  جريان  انتخابات  نمي تواند مسئوليت  دقت  و سلامت  انتخابات  با نرم  افزار و سخت  افزاري  كه  بررسي  نكرده  است  را تضمين  كند.
در نامه  جنتي  به  موسوي  لاري ، با بيان اينكه قرار بود كليه  نسخ  نرم افزاري  رايانه اي  شدن  انتخابات  به  منظور بازخواني  متن  كامل  برنامه ها وبررسي  آنها حداقل  ۳ ماه  قبل  از روز اخذ رأي (اول  اسفند ماه  سال  جاري ) به  شوراي  نگهبان  ارسال  شود و با اشاره  به  سپري  شدن  زمان  مقررجهت  ارائه  متن  نرم  افزار مزبور، به  وزارت  كشور مجددا فرصت  داد جهت  اجرايي شدن  پيشنهاد آن وزارتخانه  تا پايان  آذرماه  نسبت  به  ارائه  نرم  افزار موردنظر به  اين  شورا اقدام  كند.
آيت الله  جنتي  همچنين  با بيان  اين  مطلب  كه  شمارش  انتخابات  تهران  باروش  دستي  همانند دوره  ششم  قابل  اطمينان  نيست ، تأكيد كرد: هيأت  مركزي  نظارت  مجبور خواهد بود خود راسا نسبت  به  شمارش  جداگانه  به  روش  ماشيني  كه از قبل  پيش  بيني  كرده  است ، اقدام  كند.

نخستين واكنش ها به قطعنامه شوراي حكام در باره فعاليت هاي هسته اي ايران
در پي تصويب قطعنامه شوراي حكام درباره فعاليت هاي هسته اي ايران، سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: اين قطعنامه تأييدي بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران و دستاوردي براي جمهوري اسلامي ايران است.
قطعنامه مذكور ديروز به اتفاق آرا به تصويب رسيد.
آصفي كه در واكنش به تصويب اين قطعنامه با ايرنا گفت وگو كرد افزود: آنچه در روزهاي اخير اتفاق افتاده شكست سياستهاي يك جانبه اسرائيل محور و كارآمدي همكاري جمعي، مشاركت و سياست مبتني بر گفت وگو و خرد جمعي بود.
سخنگوي وزارت امورخارجه گفت: انتظار داريم آژانس در مأموريت هاي آتي خود با صداقت با جمهوري اسلامي ايران همكاري سازنده داشته باشد تا ايران نيز بر مبناي بيانيه تهران، همكاري هاي خود را با آژانس ادامه دهد.
هيأت نمايندگي ايران در آژانس بين الملل انرژي اتمي نيز با صدور يك بيانيه نقطه نظرات خود در مورد اين قطعنامه را اعلام كرد.
در بيانيه مذكور با اعلام اينكه قطعنامه به نحوي تدوين شده كه حاوي نقطه نظرهاي تمامي اعضاي شورا باشد آمده است: اين قطعنامه براي شمار معدودي از تندروها، آسودگي خيال محدود و اندكي به دنبال داشت .در ادامه بيانيه آمده است: در قطعنامه شوراي حكام به اين موارد مشخص به روشني اشاره شده است:
بيانيه هيأت ايران در آژانس
- كوتاهي هاي ايران در زمينه گزارش جنبه هاي معيني از برنامه هسته اي صلح آميز خود،  مصداق «عدم پايبندي» نيست.
- موضوع فعاليتهاي هسته اي ايران در چارچوب آژانس باقي مي ماند و موردي براي مداخله شوراي امنيت وجود ندارد.
- ايران تمامي جنبه هاي برنامه هسته اي خود را به طور كامل گزارش كرده است.
- قطعنامه، گذشته و حال را به وضوح از يكديگر متمايز مي كند و اين موضوع را به رسميت مي شناسد كه فصل جديدي مبني بر همكاري فعالانه و داوطلبانه و شفاف از سوي جمهوري اسلامي ايران آغاز شده است.
- ايران با انجام تمامي ملزومات ضروري و فوري و اجراي اقدامات اصلاحي براي جبران كوتاهي هاي گذشته خود، حس مسئوليت خود را اثبات كرده است و اين امر بايد راه را براي عادي كردن روابط با آژانس هموار سازد.
- ايران همچنان بر تعهد خود نسبت به شفاف سازي و همكاريهاي خود با آژانس پايبند است.
در بيانيه هيأت نمايندگي ايران آمده است برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران صلح آميز بوده و صلح آميز خواهد ماند و بازرسي هاي ناگهاني نيز صرفا همين واقعيت را اثبات خواهد كرد.
اين بيانيه در پايان اشاره كرده است كه «وزراي خارجه فرانسه، آلمان و انگليس حسن نيت خود را در فرآيندي كه منجر به اين تصميم شد، نشان داده اند و ما نيز در ايران همين گونه عمل كرده ايم.»
در اين بيانيه آمده است: هم اكنون بيش از هر زمان ديگر محتمل به نظر مي رسد كه اين بحران به نقطه عطفي در روابط ما با اروپا و با غرب بطور كلي منجر شود.
انتظارات ايران براي تداوم همكاريها
در همين حال نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي، ديروز طي سخناني احساس هيأت ايراني در نشست شوراي احكام را نسبت به قطعنامه مصوب شورا، دوگانه توصيف كرد.
به گزارش ايرنا از وين علي اكبر صالحي اشاره كرد كه متن و محتواي برخي از بندهاي اين قطعنامه بيشتر تحت تأثير جو سياسي ۲۴ سال گذشته است و كمتر از واقعيت هايي كه ايران به آژانس گزارش داده و در گزارش مدير كل آژانس نيز منعكس شده، اثر گذاشته است.
وي گفت: به همين دليل است كه مهم ترين نتيجه گيري گزارش مدير كل كه همانا نبود مدركي مبني بر اثبات تسليحاتي بودن هدف فعاليتهاي قبلا اعلام نشده ايران، در اين قطعنامه درج نشده است.
صالحي تأكيد كرد كه ايران به اين واقعيت نيز توجه دارد كه با تصويب اين قطعنامه، كساني كه بي پروا تلاش مي كردند برنامه هاي هسته ِاي ايران را به يك بحران بين المللي تبديل كنند، ناكام ماندند.
نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس اتمي در پايان سخنراني خود گفت:  جمهوري اسلامي ايران انتظار دارد در برابر گامهاي بلندي كه در راه اعتمادسازي برداشته است، با پايان يافتن محدوديتها عليه دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي، پاسخ مناسب خود را دريافت كند.
واكنش آمريكا
آمريكا يك روز پيش از ارائه و تصويب قطعنامه شوراي حكام از مفاد آن ابراز رضايت كرد.
به گزارش ايرنا، كالين پاول وزير امورخارجه آمريكا مدعي شد يك بند در قطعنامه وجود دارد كه روشن مي كند اگر ايران به وظايف خود و توافقنامه هاي ديگر كه آنها را قبول كرده است پايبند نباشد، در آن صورت موضوع فورا براي اقدامات مناسب و مطابق با اساسنامه هاي مختلف، به شوراي حكام آژانس ارجاع داده خواهد شد.
اين در حالي است كه پيش از اين آمريكا تلاش كرده است در قطعنامه مذكور بندي گنجانده شود كه در صورت تخلف احتمالي ايران، موضوع بدون واسطه به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود.
خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز پس از گفت وگو با ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه با ابراز خرسندي از توافق به عمل آمده بين اروپا و آمريكا بر روي قطعنامه آژانس گفت: از اينكه تلاشهاي اتحاديه اروپا و ديپلماسي اين نهاد توانسته است نتايج خوبي به ارمغان آورد خوشنود هستيم.
پيروزي ايران
بسياري از تحليلگران و برخي مقام هاي مسئول ايراني، صدور قطعنامه شوراي حكام را پيروزي ديپلماسي جمهوري اسلامي ارزيابي كردند. به اعتقاد بسياري از تحليلگران غربي، آمريكايي ها كه اميدوار بودند بندي در قطعنامه گنجانده شود كه در آينده به وسيله آن پرونده ايران را به شوراي امنيت بكشانند به علت مخالفت كشورهاي اروپايي و غيرمتعهدهاي عضو شوراي حكام، موفق به اين كار نشدند.
حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز در گفت وگو با تلويزيون ايران برهمين نكته تاكيد كرد و قطعنامه ديروز را پيروزي ديپلماسي ايران خواند.

خبرهاي كوتاه
* كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل اعلام كرد درباره چگونگي و روند بازگشت مهاجرين افغانستان با جمهوري اسلامي ايران و پاكستان گفتگو خواهد كرد.
به گزارش ايرنا دفتر اين كميساريا در كابل با اعلام اين خبر افزود: به همين منظور كنفرانسي در سوم دسامبر (۱۲ آذرماه جاري) در شهر دوبي امارات متحده عربي با شركت مقامهاي ايران، پاكستان، افغانستان و كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل برگزار خواهد شد.
* سيدحميدالبار وزير امور خارجه مالزي در ديدار با غلامعلي خوشرو معاون وزير امور خارجه ايران از تلاش هاي ايران در عمل به خواسته هاي سازمان بين المللي انرژي اتمي ابراز خرسندي كرد. مالزي رئيس دوره اي جنبش غيرمتعهدها يكي از اعضاي فعلي شوراي حكام سازمان بين المللي انرژي اتمي است.

البرادعي:
آژانس، به علت همكاري ايران موفق شد
ايران يك بار ديگر با انجام عمليات بازرسي در كشورش موافقت كرده است و ما پروتكل الحاقي را به اين كشور ارايه كرديم و ايران متعهد شد كه مساله  غني سازي اورانيوم را به تعويق بيندازد و به همه ي تعهداتش عمل كند و همه  اين امور، گام هايي مثبت هستند.
به گزارش ايسنا به نقل از شبكه ي خبري الجزيره، محمد البرادعي، رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز پس از نشست شوراي حكام با شركت در يك كنفرانس خبري با اشاره به مطالب فوق افزود: ما يك تصميم دسته جمعي گرفتيم؛ تصميمي كه مربوط به مقامات ايراني است و از همگان مي خواهيم كه اين ماموريت را تكميل كنند. كار ما در ايران يك كار مهم است و بايد تدابيري زيادي بينديشيم كه در آن ثابت شود، فعاليت هاي هسته اي ايران مسالمت آميز هستند.
البرادعي بيان داشت: معتقديم كه ما در كارمان موفق شديم و اين به دليل همكاري ايران بوده است. بايد اطمينان دهيم كه ايران توانسته است با همكاري خوبش با جامعه  جهاني، صفحه جديدي از روابط را باز كند.
رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين افزود: كارهاي ما در هفته هاي آينده بسيار زياد خواهد بود و ما در فوريه آينده (بهمن) گزارش كاملي را درباره ي ايران به شورا ارايه مي دهيم.
من از تصميم اخير شورا بسيار خشنودم و همچنين از تدابيري كه باعث انجام مطلوب وظايف ما شده است، بسيار خرسندم.
وي در بخش ديگري از اين كنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت: ايران تأكيد كرده است كه با امضاي پروتكل الحاقي موافقت خواهد كرد. نقض جديد تعهدات از سوي ايران، ممكن نيست كه از سوي آژانس پذيرفته شود و ما سعي داريم كه فصل جديدي از روابط را با ايران طي هفته هاي آينده ايجاد كنيم.
البرادعي در پاسخ به سئوالي درباره  اينكه آيا آژانس از ابزار مشخصي در اين چارچوب استفاده كرده است، گفت: معتقدم كه قطعنامه كاملا واضح بوده است و اگر كه نقض هايي از سوي ايران انجام شود، كار مشكل و خطرناك مي شود و اين مساله به شوراي امنيت فرستاده مي شود تا براساس شرايط ويژه با ايران رفتار شود. وي توضيح داد: معتقدم كه طي مذاكرات روز چهارشنبه، شوراي حكام اين مساله را كاملا مورد بررسي قرار داده است و معتقدم كه ما در نشست ازهمه راه حل هاي موجود استفاده كرديم.
رئيس آژانس درباره امور مهمي كه در آينده پيش مي آيد و نقض هايي احتمالي از سوي ايران گفت: اميدواريم كه همه چيز در اين زمينه به خوبي به پايان برسد.
البرادعي از بندي از قطعنامه كه ايران را به دليل نقض هاي صورت گرفته در گذشته، محكوم كرده، ابراز رضايت كرد؛ اما در عين حال از گشايش صفحه جديد در روابط دو طرف ابراز خرسندي كرد. وي توضيح داد: من از قطعنامه تصويب شده خوشحالم؛ چرا كه اين مساله دست ما را در اجراي وظايفمان باز مي گذارد. اين كاملا روشن است كه شورا يك پيام بسيار جدي براي ايران فرستاده است مبني بر اينكه قصورهاي ايران در آينده تحمل نخواهد شد و شورا از تمامي گزينه هاي در دسترس خود براي مواجهه با اين قصورها استفاده خواهد كرد. رئيس آژانس انرژي اتمي در انتها ابراز اميدواري كرد، ايران در سريعترين وقت ممكن پروتكل الحاقي را امضا كند.
در همين حال ايگور ايوانف وزير امور خا رجه روسيه با ابراز رضايت از قطعنامه روز چهارشنبه شوراي حكام گفت: گر چه تمامي مفاد قطعنامه ما را راضي نمي كند ولي نكته بسيار مهم اين است كه اين مسئله به جاي انتقال به شوراي امنيت سازمان ملل در آژانس بين المللي انرژي اتمي بررسي مي كند.
وي كه در ورشو با خبرنگاران صحبت مي كرد افزود: منتقل شدن مسايل مربوط به برنامه هسته اي ايران به شوراي امنيت قطعا وضعيت سخت گذشته را پيچيده تر مي كرد اما قطعنامه روز چهارشنبه چشم انداز خوبي براي همكاري ايران با آژانس را فراهم مي سازد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |