پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۶ - Nov 27, 2003
امروز با حافظ
كه هم ناديده مي بيني و هم ننوشته مي خواني
هوا خواه توام جانا و مي دانم كه مي داني
نبيند چشم نابينا خصوص اسرار پنهاني
ملامتگو چه دريابد ميان عاشق و معشوق
كلام معصوم
مَا مَزَحَ امْرُو مَزْحَهً إِلَّا مَجَّ مِنْ عَقْلِهِ مَجَّهً
هيچ كس به شوخي نپرداخت مگر آنكه اندكي
از خرد خود بپرداخت.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه

«گاو خشمگين» در حوزه هنري
001820.jpg
فيلم سينمايي گاو خشمگين به كارگرداني مارتين اسكورسيزي پنجشنبه ۱۶ آذر در سالن كوچك حوزه هنري بر روي پرده مي رود.
به عقيده منتقدين، اين فيلم بهترين اثر دهه هشتاد سينماي آمريكا است.
بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش هاي هنري ايسنا، گاو خشمگين محصول سال ۱۹۸۰ آمريكا بود و با مدت زمان ۱۷۶ دقيقه بازيگراني چون رابرت دونيرو و كتي مورياني را به خدمت گرفته است.
فيلمنامه بيوگرافيك اسكورسيزي گاو خشمگين بر مبناي اتوبيوگرافي بوكسور ميان وزن نيويوركي جيك لاموتا توسط پل شريدر به نگارش درآمده است.
گاو خشمگين احتمالا تيره ترين و تلخ ترين فيلمي است كه تا كنون درباره بوكس ساخته شده است. درباره قهرماني كه بر روي رينگ با خشونت تمام عمل مي كند و در زندگي شخصي اش از حسادتي نامعقول رنج مي برد. قهرماني كه مشاهده سقوط او براي بيننده  ترسناك است فيلم از سال ۱۹۴۱ شروع مي كند تا اواسط دهه شصت پيش مي رود.

نگارستان
مريم
001818.jpg
۱-فرناندو بوترو »Fernando Botero»
۲-تولد: مارلين ۱۹۳۲
۳-سبك نقاش: گوتيك (طرفداران اين سبك، تمركز خود را روي نقاشي از طبيعت، گياهان، حيوانات و مضامين واقعي زندگي معطوف مي كردند. اگر چه اين سبك با زمان زندگي «بوترو» فاصله زيادي دارد ولي او به سبك گوتيك نقاشي مي كرد).
۴-زندگينامه نقاش: بوترو؛ در كلمبيا متولد شد و يكي از دلايل انتخاب مضامين مذهبي براي نقاشي هايش؛ تعلق او به خانواده اي مذهبي و ثروتمند است. در كشورهاي آمريكاي لاتين كه مذهب «كاتوليك» دارند؛ نقاشي هاي او ساده اما زيباست. او تا سال ۱۹۷۱ در پاريس زندگي مي كرد و در همانجا بسياري از آثارش را خلق كرد.
۵-نام تابلو و مشخصات تابلو: «زني از كاجيكا» /تاريخ نقاشي ۱۹۷۲/ رنگ روغن روي بوم/ ۸/۱۸۱*۴/۲۳۴ سانتي متر.
تصوير حضرت مريم از ديدگاه نقاش؛ به اين شكل تصوير شده است. اين نقاشي، تصوير منحصر به فردي از «مريم مقدس» است. كودك موجود در تصوير؛ مسيح(ع) است.
۶-محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

رضا ميركريمي:
سياست گذاران نگران واگذاري عرصه فرهنگ به بخش خصوصي هستند
متاسفانه تاكنون از پتانسيلهاي موجود براي سرمايه گذاري در مسايل فرهنگي به درستي استفاده نشده است و يكي از دلايل آن اين است كه ما به شكل كلان به مسايل فرهنگي نگاه نمي كنيم.
به گزارش ايسناسيد رضا ميركريمي كارگردان سينما و عضو هيات داوران جشنواره سوني با بيان اين مطلب به روابط عمومي اين جشنواره گفت: ما هميشه با ديده شك به مسايل فرهنگي نگاه مي كنيم و سياستگذاران كلان فرهنگي ما نگران واگذاري عرصه فرهنگ به بخش خصوصي هستند.
وي گفت: برگزاري اين جشنواره با تلاش هاي دوستاني چون آقاي مجيدي و جلب نظر كمپاني بزرگ سوني براي اختصاص بخشي از بودجه تبليغاتي خود امكان پذير شده است و بايد از اين رويداد فرهنگي استقبال كرد.
سيدرضا ميركريمي افزود: بلكه بايد سعي كرد تا برگزاري جشنواره سوني به الگويي براي ديگران تبديل شده و حاميان مالي مختلفي بتوانند در زمينه مسايل فرهنگي سرمايه گذاري كنند.
اين عضو هيات داوران جشنواره  سوني با بيان اينكه سرمايه گذاري در امور ورزشي توسط حاميان مالي نهادينه شده است، افزود: با توجه به اينكه سينماي ايران، از اعتبار قابل توجهي در سطح دنيا برخوردار است، نسبت به ورزش پتانسيل بيشتري براي سرمايه گذاري دارد.
ميركريمي تصريح كرد: بسياري از شركتها در زمينه نفت و گاز با كشور ما قراردادهاي كلاني دارند و مي توان درصدي از سود اين شركتها را براي سرمايه گذاري در مسايل فرهنگي جذب كرد.
اين عضو هيأت داوري جشنواره كارگردانان جوان سوني درباره وضعيت فيلم كوتاه در كشور گفت: فيلم كوتاه عرصه ناپيموده بسيار و بازار فراواني در داخل و خارج دارد و موقعيت ظهور و عرضه گسترده اي براي اين سينما فراهم است.

فراخوان شركت در مسابقه عكاسي اسلواكي
آژانس عكس ايران وابسته به انجمن سينماي جوانان از علاقه مندان براي شركت در نوزدهمين مسابقه بين المللي عكاسي محيط زيست اسلواكي، دعوت كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، علاقه مندان شركت در اين مسابقه تا اول بهمن فرصت دارند عكس هاي خود را به دفتر اين آژانس ارسال كنند. در اين مسابقه فقط عكس هايي پذيرفته مي شوند كه به موضوعات زيست محيطي مانند نمايش طبيعت با ديدگاهي هنري پرداخته باشند. اين مسابقه در دو بخش عكس «رنگي» و «سياه و سفيد» برگزار مي شود و هر عكاس مي تواند چهار عكس ۴۰*۳۰ سانتي متر در آن شركت دهد.

همايش يك روزه كمال الدين بهزاد در اصفهان
در استقبال از همايش بين المللي كمال الدين بهزاد ، نگارگر قرن نهم هجري قمري، كه در آذر ماه جاري در تهران و تبريز برگزار مي شود، همايش يكروزه كمال الدين بهزاد به همت فرهنگستان هنر و با همكاري دانشكده هنر اصفهان برگزار مي شود.
اين همايش يكروزه يكشنبه ۹ آذرماه،  با افتتاح نمايشگاه موزه هنرهاي تزئيني و سخنراني عبدالمجيد شريف زاده، دبير علمي همايش، آغاز مي شود. سپس دكتر نوشين نفيسي درباره «طبيعت در آثار كمال الدين بهزاد» به ايراد سخنراني خواهد پرداخت. در ادامه اصغر جواني درباره «تك پيكره نگاري در آثار بهزاد و فرآيند آن تا مكتب اصفهان» سخن خواهند گفت. اين همايش با سخنان علي محبوبي صوفياني در مورد «بنيان هاي عناصر تجسمي در آثار كمال الدين بهزاد» ادامه خواهد يافت و در پايان دكتر نامور مطلق  «كرانگي و بيكرانگي در آثار كمال الدين بهزاد» را بررسي خواهند كرد.
همايش بين المللي كمال الدين بهزاد ۲۴ تا ۲۷ آذرماه در تهران و تبريز برگزار مي شود.

۲ سينماي جديد در نسيم شهر احداث مي شود
روز گذشته طي مراسمي پروژه سينمايي دو سالنه نسيم شهر با حضور مقامات محلي و دو تن از مسئولان اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما اين مجتمع فرهنگي كه عمليات ساختماني آن در حضور شهردار، فرماندار، رئيس شوراي اسلامي شهر، افشار جم و نظري نمايندگان اداره كل نظارت و ارزشيابي آغاز شد پنج هزار متر زيربنا و ۴۰۰ صندلي خواهد داشت و قرار است ۱۸ ماه ديگر به بهره برداري برسد.
احداث سالن هاي جديد سينما و تعطيلي تدريجي سينماهاي قديمي و فرسوده كه كارايي خود را از دست داده اند طرحي است كه در ماه هاي اخير به شدت دنبال مي شود و يكي از سياست هاي جديد مسئولان سينمايي كشور به شمار مي آيد.

از اول بهمن در ۵ شهر كشور
اكران حرفه اي فيلم كوتاه آغاز مي شود
طرح اكران حرفه اي فيلم كوتاه از بهمن ماه در سال جاري با نمايش آثار برگزيده كوتاه در سينماهاي تهران، تبريز، زنجان، كرج و اردبيل آغاز مي شود.
حسن نجفي مدير طرح اكران حرفه اي فيلم كوتاه در گفت وگو با ايسنا افزود: اعضاي هيات انتخاب، ۱۸ ساعت فيلم كوتاه را براي نمايش در اين سينماها برگزيده اند.
حسن نجفي استقبال فيلمسازان جوان از اين طرح را بسيار بي نظير خواند و گفت: بسياري از سينماهاي شهرستان ها درخواست اجراي اين طرح را در شهرهاي خود دارند.
وي افزود: فرهنگسراها نيز از متقاضيان جدي اين طرح هستند.
نجفي همچنين از احتمال اضافه شدن، شهرهاي آبادان و شيراز به اين طرح خبر داد و گفت: براي هر دوره نمايش فيلم كوتاه، پوستر و سردر خاصي در نظرگرفته شده است.
به گزارش ايسنا، طرح اكران حرفه اي فيلم كوتاه با نمايش آثار برگزيده در سينماهاي سپيده و شاهد، سينماهاي ۲۹ بهمن تبريز، ياسمن (زنجان) و نصر (كرج) و سينما اردبيل صورت مي گيرد.
بهاي بليت نمايش اين فيلم ها در شهرستان ها ۲۰۰ تومان و در تهران ۴۰۰ تومان است.
برگزاري جلسات نقد و بررسي ماهانه و گزينش فيلم برتر در طول ماه از ديگر برنامه هاي طرح اكران حرفه اي فيلم كوتاه است.

بهارستان
ما را با بيابان
تنها گذاريد
بگذاريد تا خود هر يك
تنهايي بيابان را حس كنيم
مجيد نفيسي

خاطرات دختر بهار بر پرده سينما
فيلمي سينمايي بر مبناي خاطرات دختر ملك الشعراي بهار از سفر به كشورهاي مختلف دنيا، ساخته خواهد شد.
به گزارش ايسنا در مدت زمان كوتاهي كه پروانه بهار ـ دختر ملك الشعراي بهار ـ به منظور حضور در مراسم جشن رونمايي كتاب خاطرات مصورش با عنوان «مرغ سحر» در تهران حضور يافته بود، چهار كارگردان سينماي ايران در پيشنهادهاي جداگانه اي، تمايل خود را براي ساختن فيلمي سينمايي بر مبناي اين خاطرات، ابراز كرده اند.
گويا قرار است پروانه بهار كه هم اكنون به ايالات متحده آمريكا بازگشته است، پس از خواندن فيلم نامه ها، درباره ساخته شدن فيلمي سينمايي بر مبناي يكي از آنها تصميم گيري كند.
وي مي گويد: «وقتي ديدم فرزندانم بزرگ شده اند و از فرهنگ اصلي و ايراني خود چيزي نمي دانند، اين كتاب را نوشتم. البته در ابتدا به زبان انگليسي؛ اما سه سال پيش كه به ايران آمدم، تشويق شدم تا آن را به زبان فارسي هم بنويسم».
پروانه بهار كه بيشتر عمر خود را در خارج از كشور به سر برده است، در خاطرات منتشرشده خود، ابتدا خاطرات ايران قرن بيستم و در ادامه، تحولات تاريخي دهه ۱۹۷۰ـ۱۹۶۰ آمريكا را بازگو مي كند.
وي در زماني كه ملك الشعراي بهار براي گذراندن مراحل درمان بيماري در سوربن سوييس به سر مي برده، يار همواره همراه پدر بوده است.
گفتني است: شنبه گذشته در مراسم جشن رونمايي كتاب خاطرات پروانه سحر كه با مقدمه اي از مجيد تهرانيان و ويراستاري علي دهباشي، ازسوي نشر شهاب منتشر شده است، دكتر قمر آريان ـ همسر عبدالحسين زرين كوب ـ ، محمد گلبن، احسان نراقي و توران شهرياري بهرامي، سخنراني و شعرخواني كردند.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
بي خوابي در بيابان
شب بيابان يكدست است و تاريك. البته از سمت افق. به سمت بالا پولك هاي نقره اي بي شمار تا ته سياهي بي انتها رفته اند. نشسته ام روي كنگره بلندترين برج كاروانسرا. بي خواب شده ام. همه همراهانم خوابيده اند. قدري توي چادر اين پهلو و آن پهلو شدم. قدري زير نور چراغ قوه كتاب خواندم. قدري راه رفتم. قدري ستاره ها را شمردم، اما بازهم خوابم نبرد فقط صداي نفس هاي خودم را مي شنوم و صداي پرنده اي را كه در دوردست، شايد در حاشيه آب انبار، هرچند لحظه يك بار نفيري كشدار و سوزناك مي كشد. «چرا صدايش غمگين به نظر مي رسد؟... اما اين شايد فقط نظر من باشد... چرا اصلا پرنده توي اين بيابان غمگين باشد؟... لابد دارد چيزي را به خاطر مي آورد؟... يك پرنده تنها، توي بيابان چه چيزي براي به خاطرآوردن دارد؟» قبل از آنكه به جواب مشخص برسم، دوباره در افكار خودم غوطه ور مي شوم. خيلي طول مي كشد تا دوباره پرنده را به خاطر بياورم و متوجه شوم كه لحظات طولاني است كه ديگر صدايش خاموش شده است. «رفت كه بخوابد؟ چطور مي خوابد؟ مثل مرغ هاي خانگي با يك پاي فرورفته در شكم و قوزكرده توي بالها؟ چطور توانست بخوابد؟ لابد به اين نتيجه رسيده بود كه هر چيزي را نبايد به خاطر آورد، يا در خاطر نگه داشت... چطور فراموش كرد چيزي را كه از اول هم نبايد به خاطر مي آورد؟»
شب بيابان يكدست است و ساكت. مي روم كه بخوابم.
ناصر كرمي

روزنگار
لغو امتياز دارسي
مدتي بود كه بحث سهم ايران از نفت و موضوع امتياز نامه دارسي در مطبوعات، محافل و مجلس شوراي ملي مطرح بود. رضاشاه از ابتداي نشستن بر كرسي پادشاهي در پي اين بود كه درآمد كشور از فروش نفت را بيشتر كند. اما امتيازنامه دارسي كه امتياز نفت ايران را براي ۶۰ سال به شركت سهامي نفت ايران و انگليس واگذارده بود و سهم بيشتر به انگليسي ها تعلق داشت، مانع از تحقق خواست او بود. مذاكراتي هم كه دولت ايران با مقامات شركت نفت انجام مي داد به سرانجامي نمي رسيد. از اوايل سال ۱۳۱۱ در مطبوعات و مجلس شوراي ملي بحث نفت مطرح بود و همه به سهم ناچيز ايران از درآمد نفت معترض بودند.
تصميم گيري در مورد نفت ظاهرا به عهده دولت بود، ولي در واقع كميسيوني متشكل از رضاشاه، مخبرالسلطنه هدايت (نخست وزير)، تيمورتاش (وزيردربار)، محمدعلي فروغي (وزير امور خارجه) و سيد حسن تقي زاده (وزير ماليه) در اين مورد تصميم مي گرفتند. در اين جمع، نقش فروغي و تقي زاده - البته بعد از رضاشاه - بيش از سايرين بود.
روز ششم آذر ۱۳۱۱ (روزي چون امروز) رضاشاه كه از به نتيجه نرسيدن مذاكرات با مقامات شركت نفت برآشفته بود امتيازنامه دارسي را خواست و با خشم و عتاب فراوان آن را در آتش بخاري انداخت و به اعضاي كميسيون امر كرد كه آن را ملغي كنند. گفته مي شود يكي از دلايل عزل تيمورتاش، بدگماني رضاشاه نسبت به او در مورد رساندن خبر از گفتگوهاي كميسيون به انگليسي ها بود. روز بعد روزنامه ها از اين تصميم استقبال كردند و در سراسر كشور جشن و چراغاني برپا شد. مجلس نيز تصميم دولت را تاييد و تحسين كرد. دولت انگلستان به تندي و با تهديد، واكنش نشان داد و سرانجام به شوراي جامعه ملل شكايت برد.
روز نهم دي ماه علي اكبر داور (وزير عدليه)، حسين علاء، انوشيروان سپهبد و نصرالله انتظام براي دفاع از تصميم ايران در جلسات جامعه ملل عازم اروپا شدند. جامعه ملل روز ۱۴ بهمن قراري صادر كرد كه به موجب آن دوطرف مكلف شدند در مذاكره مستقيم به مسئله بكوشند و چنانچه راه حلي نيافتند، موضوع دوباره در جامعه ملل مطرح شود. اواسط فروردين سال بعد نمايندگان شركت نفت براي مذاكره وارد تهران شدند. مذاكرات روز ۱۹ ارديبهشت آغاز شد.
محمدعلي فروغي، حسن تقي زاده ، علي اكبر داور از طرف دولت ايران با سرجان كدمن، رئيس كل شركت نفت مذاكره مي كردند. سرانجام دو طرف به توافقاتي دست يافتند كه منافع ايران را تا حدود زيادي تامين مي كرد، اما در آخرين مرحله مذاكره، مسئله زمان قرارداد مطرح شد. ايران عقيده داشت كه اين توافق در امتداد قرارداد دارسي است كه بيش از ۳۰ سال از مدت ۶۰ ساله آن گذشته است. اما طرف انگليسي استدلال مي كرد كه آن قرارداد را شما فسخ كرده ايد و اين قرارداد تازه اي است و بايد براي ۶۰ سال معتبر باشد. مذاكره براي حل اين اختلاف موثر نشد و طرف انگليسي قصد ترك ايران را داشت كه رضاشاه در ملاقاتي با سرجان كدمن به اعتبار ۶۰ ساله قرارداد رضايت داد. تاكنون معلوم نشده است در اين ملاقات چه گذشت اما گفته مي شود رضاشاه احتمالا تهديدي در مورد تداوم سلطنت دريافت كرده كه به تمديد مدت قرارداد رضايت داده است. به هر تقدير قرارداد تازه روز ۲۴ ارديبهشت در قالب لايحه اي از طرف دولت ايران تقديم مجلس شد و روز ۷ خرداد به تصويب رسيد.
درگذشت ذكاءالملك فروغي
يازده سال پس از روزي كه رضاشاه امتياز نامه دارسي را جلوي چشمان محمدعلي فروغي، وزير خارجه به بخاري انداخت و از جمله با او تغير و عتاب كرد، ذكاءالملك فروغي درگذشت و اين پنجم آذر ۱۳۳۱ بود.
محمدعلي فروغي فرزند محمدحسين خان فروغي اصفهاني، ملقب به ذكاءالملك بود. محمدعلي در سال ۱۳۱۰ هـ. .ق وارد مدرسه دارالفنون شد و ابتدا به تحصيل طب پرداخت. هر چند بعدا رشته فلسفه و ادبيات را ترجيح داد و تحصيلات خود را در اين رشته ها ادامه داد. او در سالهاي پاياني سلطنت ناصرالدين شاه وارد دارالترجمه سلطنتي شد و در دوران مظفرالدين شاه معلم مدرسه ملي بود. پس از درگذشت پدرش لقب ذكاءالملك به او رسيد و رئيس مدرسه علوم سياسي شد. در سال ۱۲۹۰ خورشيدي در كابينه اول صمصام السلطنه وزير ماليه و در كابينه دوم صمصام وزير عدليه بود. او تا زمان به سلطنت رسيدن رضاشاه در پست هاي مختلف در دولتهاي گوناگون مشغول بود و بعد از ياري رساندن به سردار سپه در نشستن بر تخت سلطنت ايران، به عنوان نخستين رئيس الوزراي دوران پهلوي انتخاب شد. پس از آن هم تا سال ۱۳۱۴ در سمت هاي مختلف از قبيل وزارت جنگ، وزارت امور خارجه، نماينده ايران در جامعه ملل، سفير ايران در تركيه و نخست وزيري مشغول بود. پس از ۱۳۱۴ تا پايان حكومت رضاشاه از كارهاي دولتي كناره گرفت و به مطالعه و تاليف پرداخت. روز پنجم شهريور ۱۳۲۰ و به هنگام اشغال ايران به دست متفقين دوباره نخست وزير شد و توانست آسيب جنگ جهاني دوم را تا حدودي از ايران دور نگاه دارد. او آثار ارزشمندي در ادبيات، فلسفه و علوم تاليف كرده است كه از او باقي است.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
موسيقي آرام براي چاق شدن بوقلمون ها
لندن: برخي از كشاورزان انگليس معتقدند، پخش موسيقي آرام براي بوقلمون ها باعث چاق شدن و لذيذتر شدن طعم گوشت اين حيوانات مي شود.
به همين دليل، اتحاديه ملي كشاورزان انگليس سي دي هاي موسيقي در اختيار كشاورزان قرار مي دهد تا آن را براي بوقلمون ها پخش كنند.
همچنين گفته مي شود، بوقلمون هايي كه كمتر در معرض فشارهاي روحي قرار دارند، كمتر به بيماري هاي مختلف مبتلا مي شوند. پخش موسيقي آرام نيز باعث كاهش فشارهاي عصبي مي گردد.
بازرسي بدني نخست وزير
سيدني: ديروز يكي از وزراي دولت استراليا فاش كرد كه چندي پيش، نخست وزير نيوزلند توسط مأموران پليس فرودگاه سيدني مورد بازرسي بدني قرار گرفت.هنگامي كه نخست وزير نيوزلند وارد فرودگاه سيدني شد، مأموران امنيتي با وجود اينكه از سمت او آگاه بودند اقدام به بازرسي بدني وي كردند با اين حال نخست وزير اعتراض نكرد و با مأموران همكاري نمود.پس از اين ماجرا نخست وزير گفت: كاملا درك مي كنم كه امنيت فرودگاه بسيار مهم تر از پست سازماني اشخاص است.
نوجواني در دودكش
اوهايو: ديروز يك نوجوان ۱۵ ساله كه كليدهايش را داخل منزل جا گذاشته بود تصميم گرفت از طريق لوله دودكش وارد منزل خود شود. اما چند ثانيه پس از ورود به داخل دودكش گير افتاد و نتوانست تكان بخورد.به همين دليل آنقدر فرياد كشيد تا مأموران آتش نشاني به كمك او آمدند و نجاتش دادند.
قوانين عجيب
كنتاكي: اخيرا يك فرد علاقه مند اقدام به استخراج قوانين كرده است كه در اواخر قرن نوزدهم در كنتاكي اجرا مي شد. برخي از اين قوانين به اين شرح بودند:
- شهروندان تنها حق دارند يك بار در سال حمام كنند.
- پرتاب تخم مرغ و يا گوجه فرنگي به سخنرانان رسمي، يك سال حبس در پي خواهد داشت.
- فروش خرگوش و يا مرغابي رنگ كرده ممنوع است مگر اينكه به طور همزمان ۶ خرگوش و يا مرغابي رنگ شده بفروش برسد.
- صاحب هر سگ براي حيوانش بايد ماليات بپردازد كه كلانتر محل موظف است در صورت پرداخت نشدن ماليات، با شليك يك گلوله، سگ مورد نظر را خلاص كند.
جلوگيري از حركت خودرو نخست وزير
اسلو: نخست وزير نروژ اجازه ندارد از خودرو ضد گلوله خود در خيابانهاي اين كشور استفاده كند به همين دليل اين خودرو بيش از يك ماه است كه درگوشه اي از يك پاركينگ متوقف شده است.
وزن اين خودرو ضد گلوله ۴ تن، يعني حدود ۴۵ كيلوگرم سنگين تر از حداكثر وزن مجاز اتومبيل ها در اين كشور است به همين دليل، پليس حاضر به شماره گذاري آن نشده است.قرار است در چند روز آينده قسمت هايي از اين خودرو جدا شود تا وزن آن به حد مجاز برسد.شركت بي.ام.و آلمان اين خودرو را براي مقامات دولتي جهت جلوگيري از حملات القاعده ساخته است.
بابانوئل سارق
آمستردام: بابانوئل در فرهنگ غرب، سمبل مهرباني است اما اين بار بابانوئل در هلند در قالب سارق نمايان شد. روز سه شنبه دو سارق در شهر آمستردام هلند در حاليكه لباس بابانوئل را بر تن داشتند وارد يك پستخانه شدند و با تهديد  كاركنان اين مكان، يك كيسه به سرقت بردند.
نكته جالب اينكه، هنگامي كه ساير مراجعه كنندگان پستخانه به تعقيب آنها پرداختند، دو بابانوئل سارق با دوچرخه پا به فرار گذاشتند و كيسه پول را در خيابان رها كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۵۲ دقيقه

گل و گياه
آنمون
001816.jpg
نام علمي: Anemone blanda
خانواده: RANUNCULACEAE
گياهي است غده اي و دائمي كه در اوايل بهار گل مي دهد. برگهاي آن پهن تخم مرغي، نيمه افراشته و داراي ۳ لوب دندانه دار بوده و بر روي هر ساقه گل مسطح سفيد، صورتي يا آبي با ۱۴-۹ گلبرگ تشكيل مي شود. بلندي آن بين ۵ تا ۱۰ سانتي متر و گستردگي آن ۱۰ تا ۱۵ سانتي متر است.
نيازها: مكان آفتابي تا نيمه سايه همراه با خاك مرطوب و غني از هوموس را نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم در بهار، كاشت بذرتازه در اواخر تابستان و يا تهيه قلمه ريشه در زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |