سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۱
كداميك برنده خواهد شد؟
پاسخ به اين پرسش روشن نيست، اما آنچه كه در طرح ها ديده مي شود، مطمئن مي كند كه به لطف اين طرح ها، وينترگاردن در نيويورك ميزبان خود را ساعاتي به فكر فرو خواهد برد و شايد ياد مركز تجارت جهاني نيويورك را در خاطرش زنده كند.
همه طرح ها، بهره گيرنده از بازي نورهستند و ايجادكننده فضاهاي چشمگير بسته يا نيمه باز، بدون كاربري و فقط انتزاعي اند. فضاهاي بيروني در هر يك با بهره گيري از عناصر سبز، آب نما و اختلاف ارتفاع ها براي سپري كردن ساعاتي سخت چشمگير و هوس برانگيزند. به چند نمونه در سه طرح متفاوت توجه كنيد كه چقدر بازي نور در آنها چشمگير است:
A:طرح »وارونگي نور» ؛نور مصنوعي ايجاد شده نقطه اي را ببينيد كه به آسمان اشاره دارد.
:B طرح »نذرهاي ادا نشده»؛ فضايي معنوي در داخل به لطف تعدد چراغ ها ايجاد شده است.
:C طرح »رودپست»؛ يك فضاي نيمه باز داخلي با چند منفذ تيرهايي از نور را به درون مي كشاند و حاضرين را بهت زده مي كند.به طرحD دقت كنيد: فضايي داخلي، بهره گرفته از منشوري نوراني. طرح »خاطره معلق» نام دارد و اين فضا چقدر مي تواند خاطره برانگيز باشد.

گزارشي از مسابقه معماري، يادمان مركز تجارت جهاني نيويورك
هشت طرح  در فينال 
000848.jpg

از بيست و يكم نوامبر (سي ام آبان) نمايشگاهي از نقشه ها، ماكت ها، طراحي هاي كامپيوتري و ديگر اسناد هشت طرح حاضر در مرحله نهايي مسابقه طراحي يادمان برج هاي مركز تجارت جهاني نيويورك در وينترگاردن نيويورك برپاست. اين طرح ها در حالي به نمايش گذارده شده اند كه هيات داوري سيزده نفره اين مسابقه معماري در حال تبادل نظر براي انتخاب طرح برتر و برنده اين مسابقه هستند. شركت توسعه جنوب منهتن برگزاركننده اين مسابقه فراخواني را در ماه آوريل امسال به سراسر دنيا اعلام كرد و در نهايت 5201 طرح از شصت و سه كشور جهان به اين شركت ارسال شد.
تمامي اين طرح ها مورد ارزيابي هيات داوران قرار گرفت. داوران در يك مسابقه دو مرحله اي به هشت انتخاب رسيدند. به هشت فيناليست فرصت بازنگري و تجديدنظر در جزييات كار داده شده و برنده در شب پاياني سال 2003 معرفي خواهد شد.
000852.jpg
000850.jpg

از محورهاي مسابقه مي توان به توصيف و يادآوري خاطره قربانيان حمله تروريستي يازده سپتامبر 2001 و بمب گذاري سال 1993 در برج هاي دوقلوي مركز تجارت جهاني و قابليت معرفي طرح به عنوان سمبل اقتصادي شهر نيويورك اشاره كرد. بر اساس قوانين مسابقه معماران فيناليست و اعضاي هيات داوري تا زمان اعلام برنده نهايي حق اظهارنظر درباره آثار در محافل عمومي را نخواهند داشت.
000846.jpg
000844.jpg

هر كدام از هشت اثر انتخاب شده در مرحله نهايي بزرگترين مسابقه معماري تاريخ از لحاظ تعداد شركت كننده و كشورهاي آنان، يك نام دارند كه يادآوري كننده وقايعي است كه در آن محل رخ داده. طرح هاي برگزيده عبارتند از:
۱- نذرادانشده » معلق» از نورمن لي و مايكل لوئيس 
۲-آب پايين دست از برادلي كمپبل و ماتياس نويمن 
۳-وارونگي نور اثر گيزلابورمن، ساوارد بروكس و يونال كورسماير
۴-خاطره معلق اثر جوزف كاراداين و سين يي وو
۵ -باغ نور از توشيو ساساكي 
۶-هاله يادمان از پيرديويد، شان كوريل و جسيكا كمترويچ 
۷-غيبت بازتاب شونده اثر مايكل آراد
۸-خاطره دوقلو از برايان استراون و كارلا سيرالتا
000842.jpg
000840.jpg

هيات داوري مسابقه كه مركب از سيزده سياستمدار، بازمانده از حوادث برج ها، خانواده كشته شدگان، مديران شركت هاي ساكن در برج هاي دوقلو، منتقدين هنري و معماران حرفه اي است در اطلاعيه اي اعلام كرد: مفتخريم كه آثاري از شصت و سه كشور مختلف جهان را بررسي كرديم.
طرح هايي از مردماني با عقايد، نژادها و پيشينه هاي فرهنگي و تاريخي مختلف و متضاد در اين مسابقه، كه به لحاظ تعداد شركت كننده تا كنون سابقه نداشته، شركت كرده اند. از ابتدا توافق شد تا به جز يادماني بودن طرح هيچ شرط و منع ديگري براي طراحي در نظر گرفته نشود و اين كار باعث بروز تنوعي فوق العاده در آثار ارسالي شد.
000838.jpg
000834.jpg


جان سي وايت هد، مدير شركت توسعه جنوب منهتن و مجري مسابقه مي گويد: وقتي دو سال پيش اين شركت آغاز به كار كرد، يكي از اهداف كليدي ما ساختن يك بناي يادبود زيبا و در خور خاطره قربانيان يازدهم سپتامبر 2001 و بمب گذاري سال 1993 ساختمان مركز تجارت جهاني نيويورك بود. از آن به بعد شخصيت هاي حقوقي بسياري به اين پروژه پيوستند تا در ساخت يادمان قربانيان سهمي داشته باشند.

اما هيچكدام بيشتر از هيات داوران تلاش نكردند. با تلاش هاي بي وقفه آنها بهترين آثار از ميان گروه هاي معماري و معماران منفرد از سراسر جهان انتخاب شده اند.

000836.jpg
000854.jpg

نسل هاي آينده قطعا با ديدن ساختمان جديد ياد قربانيان تروريسم را زنده مي كنند.
مسابقه و نمايشگاه طرح هاي مسابقه معماري بناي يادبود با حمايت هاي سازمان مسكن و توسعه شهرسازي آمريكا برگزار شده است.
طرح ها، تصاوير گرافيك، زندگي نامه و تمامي اطلاعات مربوط به آثار فيناليست در سايت
www.lower manhatan.info
قابل مشاهده اند.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |