سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۱
غير قابل چشم پوشي
متني فلسفي درباره شيريني!
000874.jpg

چنان حلاوتي جاري مي گردد
كه از سر تا به پا بر خود مي لرزم.
ويليام باتلرييتس، »دوستان»
جادويي ترين و شگفت انگيزترين چيزها آنهايي اند كه بر ما اثر مي گذارند و زندگي خاص خود را دارند، حتي وقتي كه زندگي شان تحت نظارت ماست. شايد تمام اين چيزها همان هايي اند كه ما آرزو داريم نهايتاً بخشي از وجود ما شوند يا فكر مي كنيم هم اكنون بخشي از وجود مايند و شايد جادويي ترين اين چيزها آنهايي باشندكه مي توانيم به بخشي از وجود خود تبديل شان كنيم و مي توانند در طي اين تبديل باعث تغييراتي در خود و در ما شوند.
چيزهاي خوردني از اين قسم اند، گرچه اشتباه است فكر كنيم كه ما فقط چيزهاي واقعي را مي خوريم. راهي خيالي براي بلعيدن و جذب هر چيزي هست كه براي ما مهم است، براي هر چيزي كه به نظر ما قابل پذيرش يا لذت بخش است. ظاهرا ما از آن دست موجوداتي هستيم كه براي شان هر چيز لذت بخش يا مهمي بايد به يك معنا خوردني هم باشد.
شيريني و شكلات تشكيل دهنده يك شيوه زندگي اند و فرهنگ خاص خود را دارند. همه از زمان كودكي خود اسطوره هاي جمعي مربوط به شيريني ها را به ياد دارند و هر كسي براي خوردن شيريني اسطوره هاي شخصي خود را دارد. در تبليغات و آگهي ها غالباً بر همين شيوه هاي فردي مصرف شيريني هاي خاص و لذت به بيان نيامدني شيريني خوردن تكيه مي شود و تلويحاً به اين نكته اشاره مي شود كه شيريني نه فقط يك چيز، كه مجموعه كاملي از فنون خوردن است.
شيريني چيست؟ شيريني فقط يك مزه يا فقط يك مزه خوب نيست. شيريني طعم و مزه خوبي (خير) به معناي واقعي كلمه است، ميزان و معيار خوردني بودن. شيريني، خوبي و فايده خوردن است. اگر مي توانستيم مزه مزه را بچشيم، درمي يافتيم كه شيرين است. از همين روست كه شيريني فقط مزه نيست و از آن فراتر است و شيريني چون جوهره مزه است شيك و قيمتي و لوكس هم هست و همين امر آن را خطرناك و مردود و جلف هم مي كند.
شيريني و شيريني ها جوهر خوردن را در خود دارند و به همين دليل متضاد آن نيز هستند. از اين روست كه دوست نداريم شيريني را ببلعيم،  چون مي دانيم بلعيدن پايان و غايت آن است. شيريني در گياهان و ميوه ها به وجود آمده تا موجودات ديگر را به خوردن آنها ترغيب كند،  بنابراين براي انسان شيريني باعث انحراف و فساد است، از مقصود يا هدف ظاهرا بجا و مناسبش دور شده است. ما دوست داريم شيريني را از زشتي و ابتذال گرسنگي و تغذيه دور نگه داريم.
شيريني و شكلات اين اصل خوردن را كه وقتي چيزي در دهان تان مي گذاريد بايد همان جا بماند تا فرو برود مي شكنند. غذا تا در دهان قرار مي گيرد درواقع تبديل به چيزديگري مي شود. اما شكلات و آب نبات اصلا بايد وارد دهان و از آن خارج شود. شيريني و شكلات تنها نوع اغذيه اند كه اجازه داريم هرازگاهي نتيجه خوردن شان را ببينيم.
درواقع شيريني راز اسرارآميزترين و ناديدني ترين فرايند حيات را براي ما مي گشايد، فرايند تبديل جزيي از دنياي خارج به جزيي از وجود خودمان. موقع خوردن آب نبات چوبي و قرص مكيدني چند لايه، وسوسه و تشويق مي شويم مدام آن را از دهان درآوريم و ببينيم به چه رنگي درآمده است آدامس را هرگز قورت نمي دهيم و شايد به همين دليل اساسي ترين شيريني دنيا باشد. وقتي شيريني آدامس را مي گيريم ناچيز مي شود و آن وقت است كه مي توان خود را از شرش خلاص كرد.
البته شيريني از دسترس كلام و زبان دور است. وقتي شيريني مي خوريم مي گوييم »هوممممم»، يعني صوت جاي كلام را مي گيرد، شيريني جايگزين زبان مي شود. شايد درست تر اين باشد كه بگوييم شيريني رقيب زبان است. شيريني، ما را به ابداع زباني ديگر ترغيب مي كند،  زباني ساخته شده از هورت، ملچ ملوچ، شره كردن آب از دهان و قرچ قروچ؛ تمام اين اصوات نشانه يك ضدزبان پايه و خالص است كه اغلب اوقات شنيده نمي شود يا در كلام حل مي شود. شيريني و شكلات باعث مي شوند چيزهايي را بشنويم كه هرگز اجازه نداريم مثلا در راديو بشنويم. زبان شيريني صدالبته زبان كودكانه و كودكانه كردن هم هست كه درواقع مرز ميان خوردن و حرف زدن محسوب شده و باعث مي شود ما صداي خوردن را بشنويم و خوردن معنا پيدا كند. واژه هاي آدامس و شكلات تخته اي مثل چيزهايي كه اين دو، نام شان به شمار مي روند دهان را جمع مي كنند و زبان را به سقف دهان مي چسبانند. واژه هاي ژله و آب نبات چوبي و خروس قندي باعث مي شوند زباني كه آنها را تلفظ مي كند به آب بيفتد و آويزان شود. حتي اسم هايي كه بزرگسالان بر شكلات و شيريني فروشي مي گذارند سرشارند از آسايش و گرمايي جادويي. شنيدن اين واژه ها از زبان يك بزرگسال يا شنيدن آنها از زبان خود، مانند بودن در دو زمان يا دو مكان در آن واحد است و تسليم شدن به نعمت و نقمت كودكي. تمام چيزهاي جادويي بيرون از زمان قرار دارند. شيريني ها زمان را متوقف مي كنند و از همين رو سخت باستاني و قديمي مي نمايند. شيريني ها هميشه به گذشته ما تعلق دارند. شيريني ها به بقاي ما كمك مي كنند. در واقع ممكن است شيريني ها دور از دسترس واژگان باشند، اما زبان شيريني ها جزيي حياتي از قدرت و حضور آنهاست. نام هاي شكلات و شيريني غالبا به اعتلا و والايي اشاره دارند. در اين ميان به ويژه شكلات ها و شيريني هاي دهه 1960 بيانگر تجربه كيهان كهكشان ها توسط بشرند: شكلات هايي مثل »ميلكي وي»، »مارس» و »گلكسي.»شيريني ها عناصري سخت خصوصي و شخصي اند، باعث اعتياد، وسواس و دلمشغولي دهشتناك و غلبه ناپذير و دست كم براي كودكان از عناصر ورود به جامعه هستند. شيريني  ها نقش رسانه همگاني تبادل و كنش متقابل را دارند، عاملي جادويي براي ايجاد و استحكام روابط اند و موجد دشمني ها وجدايي ها.
000872.jpg

درست كردن و خوردن شيريني با هنرهاي جادويي خلق تصوير و شمايل، پيوندي نزديك و اسرارآميز دارد. ما چيزهايي را مي خوريم كه از قيافه و شكل شان خوشمان مي آيد. كيك تولدي كه شكل خاصي دارد يا روي آن جمله يا عبارت خاصي نوشته شده به صاحب جشن تولد اين فرصت را مي دهد كه خودش يا علائقش را بخورد: طرفدار تيم فوتبال آرسنال يا گروه »اسپايس گرلز» كيكي را كه به شكل آنها درست شده به نشانه چيزي كه دوست دارد مي خورد و شيريني آنها را دوباره و از نو تجربه مي كند. شيريني بايد شكلي داشته باشد كه دگرگون شود. معناي آنها در دگرگوني آنهاست. ما به واسطه شيريني ها تلفيق و تجزيه ر ا تجربه مي كنيم. شيريني ها چيزهايي جادويي اند، چون شكلشان دگرگون مي شود، چون تا به آنها دست مي زنيم دگرگون مي شوند. شيريني ها ظريف، تناقض آميز، همچون كيميا و چند شكلي اند.شكلات و شيريني با طراحي شان اشاره به ماده در وضعيتي افراطي يا غايي دارند: مثلا آب نبات سخت است مثل آهن و شكلات تافي كره اي، چسبناك است و انعطاف پذير. شكلات ها سنگين اند مثل گل و سبك مثل هوا،داغ اند مثل چاي وخنك مثل هواي دم صبح. ما شكلات هايي را دوست داريم كه در درون خود سوراخ يا حباب دارند، چون اينطور مي توانيم خلاء را مزه كنيم. شكلات و شيريني مي تواند خشك تر از خشك باشد و خيس تر از خيس. نظير رنگ آنها در طبيعت يافت نمي شود و در واقع با رنگ خود بر طبيعت چيره شده اند. تعجبي ندار د كه براي تبليغ شكلات از كارتون استفاده مي شود، چون شكلات و شيريني كارتون و كاريكاتور تجربه خوردن اند. اما شكلات و شيريني فقط نمايانگر ماده در شكلي افراطي نيستند، بلكه نشانه گردهم آمدن آزادانه و بي قيد و بند عناصر مختلف نيز هستند. همين چسبندگي شكلات ها رديه اي است بر رمزگان رفتار مودبانه كه براي جدا نگه داشتن چيزها و قرار دادن هر چيز در جاي خود طراحي شده است. بيخود نيست كه بر سازندگان شكلات و شيريني نام شريف »كنفكسيونر» (قناد) را گذاشته اند كه در لغت به معناي جمع كننده چيزها در كنار يكديگر است.شكلات و شيريني موجد و افاده گر جريان تجزيه، ادغام و دگرگوني اندومي گذارند چيزي در وضعيت فعلي خود بماند. شايد تا اندازه اي به همين دليل است كه شيريني خوردن هميشه لذت بخش نيست. هنگام خوردن شيريني، كل هستي آدم بر جذب طعم و مزه متمركز مي شود. كافي است به چهره كسي نگاه كنيد كه اولين جرعه از شربت به ليمو يا اولين تكه از قطعه اي شكلات شيري را خورده است. چشمان اين فرد مثل يك هروييني كه تازه تزريق كرده خمار و مرطوب مي شود. شيريني ما را به چالش مي طلبد و بر مي انگيزد؛ مي گويد: »مرا بخور»! و بعد آن است كه او ما را مي خورد. شايد از همين روست كه شيريني خوردن خطرناك هم هست و شيريني دندان هاي ما را خراب مي كند. قرص را هم به آساني مي شود با شكلات اشتباه گرفت، چون اصلا مثل شكلات طراحي مي شود تا براي ما يادآور حالت مخدر و آرام بخش شيريني و شكلات باشد. ما از همان ابتدا مي دانيم كه هيچ چيز از شيريني قوي تر نيست.
استيون كانر
ترجمه اميد نيك فرجام

ماجراي سنگ قبر 900 ساله
000860.jpg
سنگ قبر 900 ساله ايراني بعد از سه سال در به دري بالاخره به وطن بازگشت. اين اثر تاريخي سه سال قبل از مسجد جامع يزد به سرقت رفته بود.پليس اسكاتلند يارد، موفق شد اين سنگ قبر را توقيف كرده و به سفارت ايران در لندن تحويل دهد.اين اثر تاريخي 900 ساله كه در محراب مسجد جامع ابرندآباد يزد قرار داشته و اندازه  آن 19*29 اينچ بوده، روي آن برخي جملات به خط كوفي نوشته شده است.فردي كه در دبي اقدام به ارسال محموله كرده است، شناسايي شده و دو مرد و يك زن كه قرار بود سنگ قبر تاريخي را در بازار عتيقه لندن به قيمت 100 هزار پوند به فروش برسانند، توسط بخش هنري و عتيقه جات پليس اسكاتلنديارد تحت بازجويي قرار گرفته و آزاد شده اند. سالانه تعدادي از اشياي عتيقه ايران در حراجي هاي كريستي و موباتي عتيقه لندن به فروش مي رسد و اين اولين مورد ي است كه كشف و به ايران عودت داده شده است.

اولين پارك  زنانه در خوزستان
000864.jpg
تصميم  احداث پارك هاي مخصوص بانوان چندي است كه مجددا ذهنيت مسوولان امور بانوان و شهري تهران را به خود مشغول كرده است.
محيطي سرباز، پر درخت و داراي ويژگي هاي بوستان وپارك كه در آن خانم ها بتوانند آزادانه و بدون قيد در آن تفريح و وزش كنند، انگيزه زنانه كردن برخي از پارك ها بوده است. اما به تازگي معاون اجتماعي وزارت كشور، اشرف بروجردي اعلام كرده كه اين بحث تازگي ندارد و پارك طالقاني از سال 77، ساعاتي از روز(6 تا۱۰ صبح) به خانم ها اختصاص دارد.
وي گفت: از زمانيكه خانم شهلا حبيبي، مشاور رئيس جمهور بوده اند بحث احداث بوستان هاي ويژه بانوان مطرح شده است و در سال 77 اولين بوستان ويژه زنان در خوزستان احداث شده است.


رايانه اي براي افراد استثنايي
000862.jpg
خانواده ها ديگر نگران نباشند از اين پس افراد ناتوان ذهني از طريق كامپيوتر ناطقي(UB Talker- Laptop) كه دانشجويان دانشگاه بوفالوي آمريكا اختراع كردند به راحتي مي توانند ارتباط و گفتگو برقرار كنند.
اين دستگاه شباهت چنداني با سيستم هاي تجاري امروزي ندارد. حافظه آن با جملات و عبارات كاربردي پر شده و حساس گر زماني آن، اين دستگاه را از نمونه  هاي مشابه مجزا ساخته است. حساس گر زماني بر اساس ساعات روز تنظيم شده است. مثلا زماني كه كاربر بخواهد ناهار بخورد، فهرستي از عبارات مورد نياز در اين زمان بر روي صفحه نمايشگر ظاهر مي شود و كاربر با تماس انگشت بر روي يكي از عبارات، كامپيوتر به صدا درآمده و عبارت انتخاب شده را تلفظ مي كند. همچنين امكان گفتگو و ارتباط با ديگران با اين دستگاه به صورت طبيعي است.

در نمايشگاه بين المللي شكلا ت تهران
شكلات ها چشمك مي زنند
000866.jpg

اشتباه نكنيد. اين دنياي قصه هانسل و گرتل و كلبه شكلاتي آنها نيست. اين روياي يك كودك شكمو و شيطان هم نيست. اين نمايشگاه بين المللي شيريني و شكلات است كه تجار و فروشندگان شيريني و شكلات سراسر دنيا را به گرد خود آورده تا صنعت شيريني و شكلات را به رخ يكديگر بكشند.

اين دنياي لذيذي است كه حتي آدم بزرگ ها را هم به ياد قند بالا و كلسترول خون و دندان هاي پوسيده نمي اندازد. اين شكلات ها با بسته بندي هاي لوكس شان آنقدر به آدم چشمك مي زنند تا هوس كني رژيم غذايي خود را بشكني.
شركت كنندگان در اين نمايشگاه اگرچه همه صنايع شكلات دنيا را شامل نمي شوند اما در زمره برترين هاي صنعت شكلات محسوب مي شوند. حضور 220 شركت كننده داخلي و 30 شركت كننده خارجي در سه بخش معرفي محصولات، مواد اوليه و بسته بندي و ماشين آلات به مدت 5 روز در تهران معرف روند رو به رشد صنايع غذايي در كشور است. اگر چه جاي معروف ترين شركت هاي شكلات و شيريني از جمله كيندكر، كلاسيك و ژاكوبز خالي است اما صنايعي چون ويلد آلمان، دات ورث انگلستان و بولر ميهمانان جديدي در بازار واردات شيريني و شكلات به شمار مي آيند.
بازارهاي خارجي 
جوليا مدير قسمت بازاريابي شركت ويلد آلمان است. جوليا از طريق يكي از دوستانش كه سال قبل به ايران آمده بود با بازار شيريني و شكلات ايران آشنا شد. جوليا مي گويد: او اينجا را خوب پيدا كرد!
شركت ويلد آلمان يكي از بزرگترين كارخانجات دنيا در سه زمينه، ساخت آب ميوه هاي طبيعي، ماشين آلات توليد آب ميوه و شيريني و شكلات است.
»ما بهترين مزه را در نظر مي گيريم.» اين شعار شركتي است كه در 14 كشور جهان كارخانه تاسيس كرده و محصولات آن در سراسر دنيا به فروش مي رسد.جوليا يكي از اهداف شركت در اين نمايشگاه را معرفي مواد اوليه شيريني و آب نبات عنوان مي كند. به گفته جوليا غالب شركت هاي معتبر شيريني و شكلات دنيا مواد اوليه محصولات و ابزار و ماشين آلات محصول را خود تهيه مي كنند.
جوليا كه تبعه آلمان و تركيه اي تبار است و به آلماني، فرانسه و انگليسي صحبت مي كند، نمي تواند با توليدكنندگان ايراني ارتباط برقرار كند. جوليا با فارسي آشنا نيست و شركت هاي ايراني، انگليسي نمي دانند! البته انجمن صنفي شيريني و شكلات 2 مترجم در اختيار هر شركت خارجي گذاشته است.
جوليا از محدوديت هاي توليد شكلات در ايران به خوبي با خبر است. او دور از منفي نمايي با احتياط مي گويد: وزارت بهداشت محدوديت هاي زيادي براي مواد اوليه شيريني و شكلات ايجاد مي كند.
اگرچه به عقيده جوليا بسياري از كمپاني هاي ايراني توانايي رقابت با شركت هاي بزرگ دنيا را دارند اما بازار خوبي در دنيا ندارند: محصولات ايراني فقط در برخي از فروشگاه هاي ترك زبان ها در آلمان به فروش مي رسد.
دانش وارداتي 
»محصولات توليد شده در ايران يا وارداتي است و يا تحت ليسانس شركت هاي خارجي»به ادعاي يكي از شركاي ايراني شركت دات ورث انگلستان هيچ كمپاني در ايران مستقلا شيريني و شكلات توليد نمي كند، چون دانش آن را ندارد.
به عقيده محسن نامي محصولات داخلي هيچ تفاوتي با مشابه خارجي خود ندارند و دليل آن را هم وارداتي بودن تكنولوژي شكلات در ايراني مي داند.
يك توليدكننده داخلي برگزاري اين نمايشگاه ها را براي شناسايي بازار صادرات محصولات ايراني بسيار مفيد ارزيابي مي كند.
به عقيده عضو هيات مديره انجمن صنفي صنايع بيسكويت، شيريني وشكلات كشور گروهي از تجار، بازرگانان تخصصي، فروشندگان شيريني و شكلات، قنادها و اساتيد صنايع غذايي به گرد هم مي آيند تا ضمن مبادله اطلاعات زمينه را براي رقابت در عرصه داخلي وسعت ببخشند.
به گفته ژائله ايران مي تواند در صنعت شكلات سازي با محصولات مشابه خارجي در سراسر جهان رقابت كند.
قدمت يكساله 
برگزاري نمايشگاه شيريني و شكلات در ايران قدمت يك ساله دارد و معرفي محصولات و توسعه بازار صادرات از شاخص هاي موقعيت در رشد صنايع داخلي است. مهمترين كاركرد يك نمايشگاه بازاريابي است. به ويژه اگر در سطح بين المللي نيز باشد. محسني دبير اجرايي نمايشگاه شيريني و شكلات در زمينه موانع اجرايي جهت بازاريابي خارجي مي گويد: ما در بازاريابي خارجي و داخلي مشكلات مجزايي داشتيم. در زمينه بازاريابي خارجي قيمت گذاري بالا براي غرفه هاي خارجي بود. به گفته وي اجاره هر متر از غرفه براي ايراني ها 300 هزار ريال به مدت 5 روز است اما براي غرفه هاي خارجي هر متر 230 دلار مطالبه مي شود كه مشاركت خارجي ها را كم رنگ مي كند.
محسني در خصوص مشكلات بازاريابي خارجي مي گويد: تصميم شهردار تهران براي انتقال نمايشگاه به خارج از شهر روي بازاريابي داخلي تاثير گذاشته است. بسياري از توليدكنندگان از بيم اقدام قريب الوقوع شهرداري براي جمع آوري نمايشگاه براي اجاره غرفه ها تعلل مي كردند. اما به هر ترتيبي بود نمايشگاه  را برگزار كرديم.وي استقبال از اين نمايشگاه را از سوي كارشناسان و شهروندان جدي ارزيابي كرد.
اصل اول؛ اشانتيون 
شكلات و شيريني يكي از پرطرفدارترين محصولات غذايي ميان همه اقشار جامعه اعم از كوچك و بزرگ، مرد و زن و باسواد و بيسواد است. لذت شكلات تا آنجاست كه بخشي از شهروندان را به هواي گرفتن اشانتيون به بازديد از نمايشگاه مي كشاند تا دست آخر با پاكتي پر از انواع واقسام شكلات تحفه اي رايگان به خانه ببرند.
غرفه داران معتقدند كه بسياري از بازديدكنندگان فقط به انگيزه گرفتن اشانتيون به نمايشگاه مي آيند و هجوم آنان مانع فعاليت عادي غرفه داران مي شود.
شكلا ت و صنعت!
وقتي چشم آدم به شكلات هاي رنگارنگ مي افتد كه شايد زيباترين قسمت ويترين مغازه است باور نمي كنند كه شكلات و شيريني هم صنعتي دارد درخور توجه!
صنعتي كه كارخانجات آن در برخي از كشورها وسعتي دارد به عظمت كارخانه ايران خودرو.
000858.jpg

زياده روي ممنوع
چشم و دل  اهالي شكم  نوراني باد كه سرانجام صنعت شكلات سازي هم در رديف صنايع درخور توجهي چون خودروسازي، ماكاروني سازي و تراكتور سازي قرار گرفت و از اين پس قرار است كه در راستاي ارتقاي جايگاه شيرين شكلات سازي در سطح دنيا به طور مرتب هر ساله نمايشگاه بين المللي با حضور قويترين رقباي شكلاتي جهان برگزار شود.
البته فراموش نشود كه مصرف بي اندازه شكلات همچنان موجب افزايش قند و كلسترول خون و در نهايت پوسيدگي دندان ها مي شود.
پس لطفا زياده روي نفرماييد.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |