سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۱
ايدز در ايران
شايد كخ، پاستور، كربس، بالتيمور و بسياري ديگر از دانشمندان صاحب نام در عرصه مبارزه با بيماري هاي واگير گمان نمي كردند، پس از ريشه كن كردن اين بيماري ها، نسل بشر ناگزير باشد در آستانه هزاره سوم و باوجود پيشرفت هاي علمي قابل توجه، در جدال با بيماري ديگري به شكست اعتراف كند.
كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد هشدار داده است كه جهان درحال شكست در نبرد با ايدز است.
باآنكه براساس آمار ثبت شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تنها 5780 بيمار آلوده به ايدز در ايران به ثبت رسيده است، اما آمار تخميني حكايت از آلودگي حدود 30 تا 40 هزار نفر ايراني به ويروسHIV دارد.
رقمي كه به واسطه نقصان آموزش و قبح پردازش كامل و همگاني موضوع گمان مي رود،  در سال هاي آتي افزايش هم پيدا كند.
كوفي عنان در مصاحبه اي به مناسبت روز جهاني ايدز گفته بود: اين كه ايدز در كشورهاي ثروتمند تحت كنترل درآمده اما براي كشورهاي فقير همچون سلاح كشتارجمعي است و حكم مرگ را دارد، بي عدالتي است.
به گفته دبيركل سازمان ملل براي مبارزه با ايدز، اراده سياسي وجود ندارد.
شايد به همين دليل كه كشورهاي ثروتمند توانسته اند، با واكنشي به موقع در مقابل ايدز، اين بيماري را تحت كنترل خود درآورند، باعث شده از مبارزه جمعي عليه اين بيماري بي ميل باشند.
با اين حال ايدز در كشورهاي فقير قربانيان خود را مي گيرد تا آنجا كه كنسرتي با نام ايدز و به منظور افزايش آگاهي عمومي درمورد ويروسHIV در آفريقاي جنوبي برگزار شد.
اين كنسرت به ابتكار نلسون ماندلا و با حمايت جمعي از هنرمندان صاحب نام جهان به اجرا درآمد. رئيس جمهور آفريقاي جنوبي ايدز را چالشي بزرگتر ا ز  آپارتايد عنوان كرد و خواهان مبارزه جدي با آن شد.
ايدزي در ايران بيش از 40هزار
در ايران نيز وضعيت مبتلايان به ويروسHIV بهتر از بقيه دنيا نيست. مضاف بر اينكه شرم عمومي از اعتراف به آلودگي به آن،  مساله پيشگيري از ابتلا را دشوارتر و پيچيده تر مي كند. چه هنوز راه درماني براي ايدز شناخته نشده و تنها بايد به پيشگيري از آن اكتفا كرد.
به گفته دكتر كيانوش كمالي كارشناس مسوول ايدز و هپاتيت مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، تا پايان تابستان سال 1382، 5780 مورد فرد مبتلا به ايدز در ايران شناسايي شده است. كه حدود 95 درصد از اين موارد مرد و 7/4 درصد زن هستند.
در ايران هنوز هم اعتياد تزريقي مهمترين عامل ابتلا افراد به ويروسHIV است.
دكتر كمالي در توضيح درصد مبتلايان به ايدز با تفكيك راه هاي ابتلا مي گويد:» 8/62 درصد از مبتلايان از راه اعتياد تزريقي، 3/7 درصد از راه آميزش، 5/3 درصد از طريق دريافت خون و فرآورده هاي خوني آلوده، 3/0 درصد از راه انتقال آلودگي از مادر به كودك و 26 درصد ديگراز مبتلايان نيز از طرق ناشناخته به ايدز مبتلا شده اند. اين تعداد مبتلاياني بوده  اند كه يا براي مشاوره وعلت يابي مراجعه نكرده و يا در دسترس نبوده  اند.
آن سوي آب
آمار مبتلايان به ايدز به تفكيك استان محل سكونت عنوان نمي شود. چرا كه كارشناسان، اين آمار عنوان كرده را باعث به وجود آمدن وحشت كاذب در مورد استان هاي پرشيوع و اطمينان كاذب دربقيه شهرها مي دانند. به همين دليل به گفته دكتر كمالي آمار مبتلايان به تفكيك استان در وزارت بهداشت محرمانه تلقي مي شود.
اما هنوز ذهن جامعه هشداري را كه مسوولان استان سيستان وبلوچستان در مورد شيوع بالايHIV در اين استان دارند از ياد نبرده است. چندي پيش شايد حدود يك سال قبل در آستانه روز جهاني مبارزه با ايدز از سوي برخي از منابع عنوان شد. به دليل مهاجرت بسياري از مردان اين استان به كشورهاي اطراف و به منظور پيدا كردن كار، اين مردان در بازگشت سوغاتHIV را براي همسران خود به ارمغان مي آورند. سوغاتي كه به گفته دكتر كمالي در اغلب جمعيت هاي مهاجر ديده مي شود و به خاطر زمان طولاني دور بودن شخص از خانواده امكان اقدام به رفتارهاي پرخطر وجود داشته و از اين بابت در همه جاي دنيا جمعيت هاي مهاجر جزو جمعيت هاي پرخطر به لحاظ ابتلا به ايدز محسوب مي شوند.
محروميت مبتلايان به ايدز از حقوق اجتماعي
اغلب كشورهايي كه موفق شده اند ايدز را مهار كنند، تنها با استفاده از پيشگيري در اين مبارزه سخت برHIV فائق آمده اند. ايران نيز اگر بخواهد به وضعيت آفريقا مبتلا نشود، (نكته اي كه چندي پيش از سوي مسوولان وزارت بهداشت هشدار داده شده و عنوان شده بود ايران در وضعيت ده سال قبل آفريقا به لحاظ شيوع ايدز قرار دارد) چاره اي جز پيشگيري ندارد و پيشگيري نيز تنها با تكيه بر آموزش همگاني امكان پذير است. با اين حال به نظر مي رسد مسوولان هنوز از طرح عمومي مشكلات ايدز و روش هاي مقابله با آن از طريق رسانه هاي همگاني ابا دارند. هنوز بيان ابتلا به ايدز براي بيماران مشكل است، چرا كه در اين صورت از بسياري از حقوق اجتماعي خود محروم مي شوند.
ديده شده كودكي به دليل ابتلا به ايدز با اعمال فشار والدين ديگر كودكان، از مدرسه اخراج شده وحق تحصيل را از دست داده است. حتي در برخي موارد اين بيماران از محل كار خود اخراج شده اند. يك  آشپز كشتي فقط به دليل ابتلا بهHIV كار خود را از دست داد و اين در حالي بود كه بيماري او كنترل شده و خطري براي همكارانش نداشت. حتي مي توانست در شغل خود ماندگار باشد، اما اكنون مجبور است هزينه هاي بيماري و خانواده را بدون داشتن درآمد، تامين كند.
دكتر كمالي مي گويد: »چه بسا زن آلوده به ايدز در صورت محروميت از خدمات اجتماعي به راحتي به سمت فحشا كشيده شده و در نتيجه به منبع آلودگي متحرك تبديل شود.»
به گفته وي ويروس ايدز آنقدر ضعيف است كه با ساده ترين روش هاي استريليزاسيون از بين مي رود و به همين دليل حتي وحشت بيش از اندازه از دندانپزشكي در صورت رعايت نكات اوليه بهداشتي بي مورد است، چه رسد به زندگي اجتماعي با بيماران مبتلا به ايدز.
آموزش تنها راه پيشگيري 
به اعتقاد دكتر محبوبه حاج عبدالباقي، رئيس بخش عفوني بيمارستان امام خميني سطح اطلاعات بيماران مبتلا به ايدز بسيار پايين است. در حالي كه آموزش درست، روشن و دقيق در مورد اين بيماري بايد از سنين آموزش پذير در مقطع راهنمايي آغاز و تا سنين بالاتر در مقاطع دانشگاهي ادامه يابد.
اين كارشناس مي گويد: »بايد برخوردها در سطح جامعه به گونه اي باشد كه صحبت از اين مسائل و بيان مشكلات آن، امري عادي شود. همچنين به جوانان كه گروه هاي در معرض خطر هستند، بياموزيم تا به دنبال مسائل پرخطر نرفته و در اين راستا راه هاي محفوظ ماندن از خطر را آموزش دهيم.»
اما هنوز فقدان آموزش به نحو چشمگيري به چشم مي خورد و تنها 23 مركز مشاوره بيماري هاي رفتاري در ايران براي آموزش و مشاوره بيماران ايدزي وجود دارد.
تاسيس اين مراكز به گفته دكتر كمالي از دو سال قبل شروع شده و رو به گسترش است.
اشخاصي كه به دليلي نگران ابتلا به ويروسHIV هستند، مي توانند با مراجعه به مراكز بهداشتي يا معاونت هاي بهداشت دانشگاه هاي علوم پزشكي مناطق خود به اين مراكز راهنمايي شده و به شكل رايگان آزمايش شوند. اين افراد در صورت ابتلا، آموزش هايي در خصوص پيشگيري از انتقال ايدز خواهند ديد.
بيماري ايدز مي تواند بين 7 تا 10 سال از زمان ابتلاء شخص به ويروسHIV در حالت كمون بماند و پس از آن وارد مرحله ايدز و بروز نشانه ها شود. با اين حال، در زمان آلودگي به ويروسHIV علائمي چون تب، درد عضلات، گلودرد، دانه هاي پوستي و مننژيت قابل مشاهده است.
اعتياد و زندان دو عامل اصلي 
اكنون بيشترين موارد ايدزي در ايران در زندان ها قابل شناسايي است. چرا كه از طرفي افراد زنداني بيشتر مورد بررسي قرار گرفته و از سوي ديگر حدود 70 درصد جمعيت زندان ها را معتادان تشكيل مي دهند. اين دليل كافي است تا پرخطر بودن جمعيت زنداني به اثبات برسد. به نظر مي رسد با توجه به آمارهاي منتشره از سوي وزارت بهداشت، مقابله با انتقال بيماري از طريق سرنگ هاي آلوده نقش بسزايي در كنترل ايدز در ايران داشته باشد. اين مقابله هم مي تواند با كنترل اعتياد انجام شود و هم بهداشتي كردن تزريق مواد مخدر، توزيع سرنگ هاي رايگان چندي پيش در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفت. اين طرح كه مي توانست از شيوع بيشتر ايدز جلوگيري كند، در كشاكش چرايي و چگونگي اجرا بين ارگان هاي ذي ربط هنوز كامياب نشده است.

مدرسه مرغداري خيالي است
نخواستيم اين مطلب را يك جوابيه تلقي كنيم . روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استان تهران پس از چاپ گزارشي با عنوان مدرسه مرغداري با اين چند خط واكنش خود را ابراز كرده است . لحن مطلب و استفاده از (؟!)مقابل واژه گزارشگر براي ما جالب بود :
متاسفانه گزارشگر(؟!) محترم، منبع تهيه اخبار خود را ذكر نكرده است و باتوجه به پراكندگي مطالب، از جوانمرد قصاب گريزي به رباط كريم زده و از آنجا به كهريزك مي رود پس از آن وارد اسلامشهر مي شود، حال آنكه شرايط مدارس در هريك از چهار منطقه كاملاً متفاوت مي باشد و شباهتي بين آنان نيست. درست است كه معضل عمده سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران باتوجه به سيل مهاجرت ها به اين حوزه بحث فضاهاي آموزشي است و باتوجه به همت بلند خيرين در محدوده جغرافيايي شهرستان هاي استان تهران كماكان اين مشكل به قوت خود باقي است. اما لازم به ذكر است، نظر به اينكه همكاران فرهنگي اين سازمان غالباً مسافت هاي طولاني را از شهر تهران به شهرستان ها براي تدريس طي مي نمايند و باتوجه به حمايت مسوولان، توانسته ايم به عنوان يكي از برترين استان هاي كشور درخصوص اجراي پروژه مهر كه بحث آماده سازي فضاهاي آموزشي را براي آغاز هر سال تحصيلي دنبال مي  نمايد، مطرح و برنامه هاي اين سازمان را به عنوان الگوي اجرايي طي دو سال گذشته به ساير استان ها نيز معرفي كنيم.
تهيه و تنظيم شيوه نامه پروژه مهر، تهيه و تنظيم تقويم زمان بندي فعاليت هاي مدارس براساس اولويت هاي هر سال، اختصاص بودجه و واريز آن به حساب ادارات، برگزاري جلسات توجيهي، برنامه ريزي بازديدهاي اوليه و ثانويه و نظارت بر انجام امور از اهم اقدامات اين سازمان در سه سال گذشته بوده كه منجر به زيباسازي ورودي هاي مدارس، زيباسازي راهروها و ديوارها با گچبري و نصب آينه،  ايجاد فضاي سبز و محوطه سازي، كاشت درخت، ايجاد باغچه، و... جمع آوري وسايل اسقاطي، استفاده از پوشش هاي مناسب با رنگ هاي روشن براي دانش آموزان، تهيه امكانات ورزشي و ساخت ميز شطرنج در محوطه مدرسه، تهيه و نصب نيمكت هاي رنگي در محوطه مدرسه،  تهيه ويترين جوايز و هدايا براي دانش آموزان، نصب تابلو با پيام هاي بهداشتي، اخلاقي، علمي،  فرهنگي و... تعمير سرويس هاي بهداشتي و تنظيف مستمر آنها، ايجاد اتاق بهداشت و ... از اهم اقداماتي است كه در بيش از 80 درصد مدارس اين استان صورت گرفته است.
اولويت هاي سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران در اجراي پروژه مهر در سال تحصيلي 80-81:بهسازي و بازسازي سرويس هاي بهداشتي و آبخوري دانش آموزان، رنگ آميزي مدارس و فضاهاي آموزشي زيباسازي مدارس سال 81-82 ؛ زيباسازي و شاداب سازي فضاهاي آموزشي از طريق اقدامات فوق الذكرسال 82-83 علاوه بر موارد فوق احياي هويت فرهنگي مشاركت دانش آموزان در ايجاد فضاي سبز و بهينه سازي فضاهاي آموزشي بوده است.
به همين منظور نمايشگاهي از اقدامات صورت گرفته ستادهاي پروژه مهر در سال تحصيلي جاري از هفته اول ماه مبارك رمضان در محل سازمان برپا شده است كه مخاطبان ومراجعان با اين اقدامات بيشتر آشنا شوند.
بنابراين شايسته نيست كه يك گزارشگر(؟!) با عنوان كاملاً ذهني و خودساخته »مرغداري» به روي يك كانتينر كه درحال حاضر محل تحصيل دانش آموزان بوده و در گذشته نيز به هيچ وجه به اين منظور مورد استفاده قرار نگرفته است به تشويش اذهان عمومي بپردازد.
اگر چنانچه گزارشگر(؟!) محترم به خود زحمت داده و در همان محل كه قطعاً خود نمي دانند كجاست، حضور پيدا مي كردند، درمي يافتند كه در كنار همين كانتيرها كه مجوز تخريب آن دريافت شده هم مدرسه اي درحال ساخت است كه به محض آماده شدن،  دانش آموزان به اين مدرسه منتقل خواهند شد.
توضيح ايرانشهر:
جوابيه آموزش و پرورش نيز خود تاييد مي كند كه برخي دانش آموزان تهراني هنوز هم در كانتينرها درس مي خوانند. درمورد مدرسه مرغداري كه آموزش و پرورش آن را ساخته ذهني و خودساخته گزارشگر مي داند، لازم است مسوولا ن محترم آموزش و پرورش به اين آدرس مراجعه كنند.
تهران - اسلام شهر - خيابان آيت الله طالقاني (دوازده متري اول) مدرسه شهيد حائري شيرازي (معروف به مدرسه مرغداري) همچنين جهت اطمينان مسولا ن به اطلاع مي رساند نويسنده اين سطور مدت چهار سال از تحصيلات خود را در اين مرغداري كه تبديل به مدرسه شده گذرانده است.

دغدغه اول پاركينگ بدون آب و برق
در ستون اهالي ايرانشهر مطلبي تحت عنوان »دغدغه هاي ترافيكي» چاپ شده بود. در اين متن آقاي دكتر بهبهاني معاون حمل ونقل ترافيك شهر تهران آمادگي خود براي پرداختن به دغد غه هاي ترافيكي شهرتهران را اعلام كرده بود.
اين كه مسوولان شهرداري به ارگان اطلاع رساني خود دقت و توجه دارند، جاي بسي خوشبختي است و همين امر سبب شد كه من نيز اين فرصت را غنيمت شمرده و نكته كوچكي از دغدغه هاي ترافيكي را به اطلاع اين عزيزان برسانم.
- جناب آقاي بهبهاني، مطمئنا حضرتعالي بهتر از هر كسي مي دانيد يكي ازمشكلات ترافيكي شهر تهران فقدان پاركينگ هاي عمومي مناسب در نقاط پر ازدحام شهر است.
عدم وجود پاركينگ هاي عمومي علاوه بر افزايش ترافيك در سطح شهر، به صورت مستقيم وغيرمستقيم باعث آلودگي هاي زيست محيطي حاد مي شود. اما گاهي اوقات با وجود پاركينگ هاي طراحي و ساخته شده، به دليل عدم بهره برداري صحيح و يا حتي عدم بهره برداري، اين معضل دو چندان مي شود.
اينجانب يكي از ساكنان خيابان خرمشهر هستم كه مدت مديدي در انتظار افتتاح پاركينگ آهنچي واقع در خيابان شهيد قنبرزاده هستم.
عمليات ساختماني اين پاركينگ مدتي است كه به پايان رسيده وچندين بار با پلاكاردهاي مختلف مژده افتتاحش را به ساكنين محدوده پاركينگ داده اند. اما با گذشت حدود شش ماه از آخرين اطلاع رساني در مورد افتتاح، هنوز از بهره برداري خبري نيست.
آگهي مزايده اين پاركينگ چندين بار در صفحات روزنامه همشهري به چاپ رسيده است.
»اما چرا تاكنون اين پاركينگ افتتاح نشده است؟» سوالي است كه براي من نيز بوجود آمده بود.
تا اينكه پس از چاپ آگهي مزايده اخير اين پاركينگ، از روي كنجكاوي جهت دريافت اسناد و همچنين بازديد ازمحل پاركينگ به سازمان حمل ونقل ترافيك شهر تهران مراجعه كردم.
پس از مطالعه اسناد مزايده و همچنين بازديد از محل پاركينگ به چند نكته جالب برخورد كردم كه تا حدودي دليل عدم بهره برداري را به دست آوردم چون فكر مي كنم براي شما و خوانندگان ايرانشهر جالب باشداين دلايل را خدمتتان عرض مي نمايم:
۱-پاركينگ فاقد آب و برق بود ودر اسناد قيد شده بود كه وضعيت فعلي ،ملاك مزايده است و سازمان هيچ گونه تعهدي براي تامين اين امكانات ندارد.
حتما براي شما نيز اين سوال بوجود آمده است كه از وسايلي همچون سيستم اطفاء حريق، سرويس بهداشتي، آسانسور، سيستم اعلام حريق، روشنايي و... چگونه استفاده مي شود؟
پاسخ اين سوال را حتما برگزار كنندگان مزايده مي دانند!
۲-مبلغ اجاره بهاي به صورت سه ماهه و آن هم به صورت پيش پرداخت دريافت مي شود!
(با تحقيق پيرامون اجاره بهاي ديگر پاركينگ هاي شهرداري، معلوم شد كه اجاره بهاي اين پاركينگ ها به صورت پيش پرداخت يك ماهه دريافت مي شود.)
۳-دو ماه مبلغ اجاره بهاء به عنوان تضمين به مدت سه سال ( يك سال زمان قرارداد و دو سال بعد از قرارداد) به صورت مسدودي نزد سازمان حمل ونقل باقي مي ماند!
۴- ملكي در محدوده تهران (علاوه بر دو ماه اجاره مسدودي) به عنوان تضمين قرارداد با ارائه اصل سند تملك براي مدت سه سال نزد سازمان باقي مي ماند!!!
۵- تعهد محضري علاوه بر موارد سه و چهار!!!

سردار لباس نظامت پوشيد
000856.jpg
بزرگراه حقاني. تمام مسيرهايي كه يك جوري با اين بزرگراه مرتبط مي شوند در ترافيكي وحشتناك گرفتار شده اند. ساعت 30/20 دقيقه، باران امان همه را بريده ،يكريز مي بارد. هيچ سر قطع شدن هم ندارد. برق بزرگراه هم قطع شده است.
ترافيك بزرگراه حقاني، مسير غرب به شرق و برعكس و همچنين بزرگراه آفريقا، شمال به جنوب و برعكس را كاملاً قفل كرده است. كلافگي و سردرگمي همه كاملاً به چشم مي آيد. ناگهان يك پليس كه با ديگر پليس هاي شهرمان كمي تفاوت دارد، وارد معركه مي شود و مي خواهد اين ترافيك به گل نشسته را باز كند. او با پاي پياده از ايستگاه متروي ميرداماد خودش را به چهارراه جهان كودك رسانده و حالا ترافيك را از چنين گره كوري نجات مي دهد.
باران تمامي ندارد و او خيس خاليست. اما او قبل از هر چيز يك پليس است. بعضي از راننده ها با ديدن اين مامور پليس خودشان هم پياده مي شوند تا مشكل ترافيك را حل كنند.
منظره عجيبي است. خيلي ها ديگر ترافيك را فراموش كرده اند و با اين مامور پليس، خوش و بش مي كنند و او عاجزانه از آنها مي خواهد به مسير خود ادامه دهند تا گره كور ترافيك باز شود....
ساعت 30/22 دقيقه شب است و بزرگراه حقاني و تمام شريان هاي متصل به آن كاملاً عادي به نظر مي رسند و خودروها با سرعت تمام، در آمد و شد هستند و اين ميان فردي كه در تاريكي شب تنها يونيفورم انتظامي اش او را از ديگران متمايز مي كند و در انتظار خودرويي است كه بايد او را به منزل برساند، كسي نيست جز سردار طلايي رئيس نيروي انتظامي تهران بزرگ. كسي كه مي گويد من پليس اين شهرم.
مي توانيد گفت وگوي ما را در شماره هاي بعدي با سردار طلا يي بخوانيد .

ايرانشهر
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |