طرح هاي اشتغال زايي درگفت وگوبا دكتر صادق بختياري معاون برنامه ريزي و سياستگذاري اشتغال وزارت كاروامور اجتماعي
علي ابراهيمي
اشاره:
بيكاري يكي از معضلات جامعه ماست و مي توان گفت هم اكنون مهم ترين بحران اجتماعي و اقتصادي كشور فراهم كردن فرصت هاي شغلي جديد است. اين پديده از شكاف بين عرضه و تقاضاي نيروي كار در جامعه ناشي مي شود.براي مقابله با اين مشكل طرحهاي اشتغال زايي مورد توجه قرارگرفته
است .در اين زمينه سئوالهاي زير قابل طرح است.
مبنا، اصول و هدف اجراي طرح هاي اشتغالزايي چيست؟ با توجه به كوتاه مدت بودن اشتغالزايي اين طرح ها كه راه حل بنيادي براي حل معضل بيكاري و ايجاد اشتغال نيست، مسئولين امر چه راهكارهايي را انديشيده اند تا طرح هاي اشتغالزايي موجب جذب بيكاران در درازمدت شود و اجراي اين طرح ها هزينه هاي اقتصادي و اجتماعي كمتري را
در بر داشته باشد؟ راه حل اصولي و جامع حل معضل بيكاري و ايجاد اشتغال در كشور چيست؟
به همين منظور، با دكتر صادق بختياري ، معاون برنامه ريزي و سياستگذاري اشتغال وزارت كار و امور اجتماعي گفت وگو كرده ايم. بخش اول اين گفت و گو را در صفحه ۱۰ مي خوانيد .
زير ذره بين
سخت تر شدن شرايط اعطاي تسهيلات اشتغا ل زايي باعث كاهش استقبال از اين طرح شده ،چرا كه در سال جاري فقط كارگاه هاي توليدي و خدمات فني مخاطب اصلي طرح هستند. ولي قبلاً هر كارگاه توليدي، خدماتي، توزيعي، فني و حتي مغازه ها مي توانستند متقاضي باشند و محدوديتي هم وجود نداشت.
* پرداخت تسهيلات اشتغالزايي براساس چه مبنا و اصولي شكل گرفت؟
- ريشه و مبناي تسهيلات اشتغالزايي قانون برنامه سوم توسعه است كه در اين قانون براي اولين بار فصلي تحت عنوان اشتغال در نظر گرفته شد و ۱۰ ماده تدوين گرديد كه در اين مواد مسائلي مانند خوداشتغالي، اتباع بيگانه و اشتغال، اشتغال ايرانيان مقيم خارج از كشور و تخفيفاتي كه در زمينه ماليات و بيمه براي كارفرماياني كه نيروي كار جديد را جذب مي كنند، پيش بيني شده بود. مواد شاخص در اين قانون ماده ۴۹ و ۵۶ است. در ماده ۵۶ به منظور ايجاد خود اشتغالي از محل منابع قرض الحسنه سيستم بانكي تا ده ميليون ريال وام ارزان قيمت پيش بيني شد تا خود بيكار بتواند با اين وام براي خود اشتغال ايجاد نمايد. در ماده ۴۹ نيز گفته شده بود كه كارفرماياني كه بيكاران جوياي كار را به كار مي گيرند دولت تخفيفاتي در رابطه با حق بيمه سهم كارفرما و ماليات آنان قائل مي شود.
در اين دو ماده برجستگي هاي خاصي از نظر اشتغال وجود داشت ضمن اين كه براي اشتغال در خارج از كشور و جايگزيني نيروي كار داخلي به جاي اتباع بيگانه نيز تمهيداتي انديشيده شده بود.
طرحي كه در سال گذشته تحت عنوان طرح ضربتي اشتغال در وزارت كار و امور اجتماعي اجرا شد براساس مواد ۴۹ و ۵۶ قانون برنامه سوم توسعه شكل گرفت. در اين طرح پيش بيني شد كه كارفرمايان بتوانند از تسهيلات پرداختي و معافيت از حق بيمه سهم كارفرما به طور همزمان استفاده كنند. همچنين به جاي اين كه تسهيلات را به بيكاران بدهيم تا براي خود اشتغال ايجاد كنند آن را به كارفرماياني پرداخت نموديم كه كارگاه دايري داشتند و در اين كارگاه سرمايه گذاري اوليه انجام شده بود. مشروط بر اين كه يك نيروي كار معرفي شده از طرف وزارت كار و امور اجتماعي را به كار گيرند.
علت پرداخت تسهيلات به صاحبان كارگاه ها اين بود كه ايجاد اشتغال نياز به سرمايه گذاري به مراتب بيشتر از ۱۰ ميليون ريال و حتي ۳۰ ميليون ريال بعدي داشت و بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون ريال با در نظر گرفتن نوع صنعت، مورد نياز بود و اين امكان وجود نداشت كه كسي بتواند با ۳۰ ميليون ريال شغل جديدي ايجاد كند. بررسي هاي انجام شده نيز نشان داد كه بسياري از افرادي كه تسهيلات خوداشتغالي را دريافت كرده بودند آن را در زمينه هاي ديگري هزينه كرده و بعد از مدتي اين افراد نه تنها شاغل نشدند، بلكه بدهكاري نيز بر بيكاري آنان افزوده شد.
* انگيزه ادامه طرح ضربتي اشتغال در قالب طرح اعطاي تسهيلات كارفرمايي چيست؟
- طرح ضربتي اشتغال با تمام مشكلاتي كه با آن روبه رو شد، اجرا گرديد و در سال ۸۲ موضوع ادامه طرح ضربتي اشتغال در شوراي عالي اشتغال، كميسيون تخصصي و ستاد ويژه اشتغال مطرح شد. در سال جاري، وزارت كار و امور اجتماعي به دليل محدوديت هايي كه داشت داوطلب اجراي اين طرح نبود. ما معتقد بوديم اگر اين سياست هاي اشتغالزايي استمرار پيدا كند موجب اختلال در روند عمومي اقتصاد مي گردد، چرا كه به طور عادي و معمول هر ساله ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار شغل ايجاد مي شد. اما با اعطاي اين تسهيلات، كارفرمايان ترغيب مي شدند تا نيروي كاري را كه به طور معمول جذب مي كردند در قالب طرح هاي اشتغالزايي به كار گيرند.
از طرف ديگر، انتقاداتي وجود داشت كه بعضي از آنها وارد بود. به دليل اين كه وزارت كار و امور اجتماعي در بسياري از شهرستان ها (حدود ۱۶۰ شهرستان) هيچ اداره يا نمايندگي نداشت، اين وزارتخانه تصميم داشت تا اجراي طرح در سال جاري را نپذيرد ولي به هر حال با بررسي هايي كه صورت گرفت در مهرماه سال ۸۲ مجدداً ستاد ويژه اشتغال تصميم گرفت كه اين طرح در وزارت كار و امور اجتماعي اجرا شود.
با استفاده از تجربيات گذشته و مشورت با صاحب نظران، طرح جديدي را تهيه و براي همكارانمان در سازمان هاي مختلف و كميسيون تخصصي اشتغال ارسال كرديم و با جمع آوري نظرات مختلف و با توجه به تصميماتي كه به طور همزمان در شوراي پول و اعتبار اتخاذ شده بود فرم جديد را براي طرح اعطاي تسهيلات كارفرمايي در سال جاري، طراحي كرديم.
* تفاوت هاي طرح ضربتي اشتغال با اعطاي تسهيلات كارفرمايي و مزاياي طرح جديد چيست؟
- تفاوت هاي اين دو طرح، در اين بود كه سال گذشته تسهيلات اشتغالزايي به هر كارگاهي داده مي شد و كارگاه نيز طبق ماده چهار قانون كار تعريف شده بود. مثلاً بقالي، تراشكاري و فولاد و ذوب آهن همه و همه يك كارگاه محسوب مي شدند. از سوي ديگر، در سال قبل تعدادي از كارگران شاغل بيمه نشده بودند، بر اين اساس در قالب طرح جديد تصميم گرفته شد تا در سال جاري كارگاه هايي بتوانند از تسهيلات استفاده كنند كه داراي كد بيمه كارگاهي باشند.
تفاوت ديگر اين است كه در سال گذشته هر كارگاه در ازاي به كارگيري حداقل يك نفر نيروي كار مي توانست حداكثر ۳۰ ميليون ريال تسهيلات دريافت نمايد ولي طبق قانون جديد در سال جاري هر كارگاه مي تواند تا پنج نفر نيروي كار را جذب كند. مشروط بر اين كه اولاً داراي كد بيمه باشد و ثانياً تعداد كارگران پذيرفته شده در كارگاه از ۲۰ درصد تعداد كارگران موجود در كارگاه بيشتر نشود. يعني كارگاه مورد نظر بايد ۲۵ نفر كارگر بيمه شده داشته باشد تا بتواند پنج نفر نيروي كار جديد را جذب نموده و از تسهيلات ۱۵۰ ميليون ريالي و معافيت از پرداخت حق بيمه سهم كارفرما برخوردار شود.
نكته سوم اين كه در سال گذشته براي كارگاه هاي مختلف جرايم سبكي در حد ۱۰ درصد (۶ درصد جريمه و ۴ درصد سود تسهيلات) در نظر گرفته شده بود كه با توجه به نرخ بازار، اين جريمه رقم بالايي نبود. اما در طرح جديد شوراي عالي پول و اعتبار در مصوبه خود جريمه تخلف را ۱۶ درصد اعلام كرد.
تفاوت ديگر اين دو طرح در شكل صوري اخذ تضمين لازم براي پرداخت تسهيلات بود كه در گذشته تسهيلات با دريافت سفته پرداخت مي شد ولي در مصوبه جديد شوراي عالي پول و اعتبار علاوه بر دريافت سفته، تعهد محضري نيز از كارفرما اخذ مي شود.
همچنين قبلاً كارفرمايان با مراجعه به ادارات كار براي بهره مندي از تسهيلات ثبت نام مي كردند ولي اكنون اين كار در چند مرحله صورت مي گيرد، يعني ابتدا كارفرما كتابچه هاي حاوي ضوابط، شرايط و مقررات طرح تسهيلات كارفرمايي را از طريق مراكز پستي دريافت مي كند و پس از پركردن فرم مربوطه آن را ارسال مي دارد - اين مرحله تا ۲۹ آبان ماه جاري عملي شده است- سپس فرد بيكار فرم مربوط به خود را دريافت مي دارد - اين مرحله نيز از اول آذرماه آغاز شده است- و در مرحله بعد، بيكاران متناسب با نياز كارفرما و يا كارفرمايان متناسب با تخصص و نياز كارگر به يكديگر معرفي شده و كارفرمايان از بين افراد بيكار، كارگر مورد نياز خود را انتخاب مي كنند.
* دارا بودن كد بيمه كارگاهي و پرداخت پلكاني تسهيلات از دلايل كاهش استقبال از اين طرح و تمديد مهلت توزيع دفترچه هاي تسهيلات كارفرمايي عنوان شده است، ارزيابي شما چيست؟
- اين تمهيدات باعث سخت تر شدن شرايط پرداخت تسهيلات شده، حال آن كه قبلاً شرايط دريافت تسهيلات اشتغالزايي بسيار آسان بود. اين سخت گيري ها از سوي كميسيون تخصصي اشتغال و شوراي پول و اعتبار كه مرجع قانوني براي تصويب اين مقررات است در نظر گرفته شده و وزارت كار و امور اجتماعي در آن نقشي نداشته است. در قانون جديد از آزادي عمل سال گذشته كارفرمايان كاسته شده وگرنه براساس قانون سال گذشته هر كارگاهي مي توانست متقاضي دريافت تسهيلات اشتغال شود و در اين خصوص محدوديتي وجود نداشت.
* آيا سخت تر شدن شرايط اعطاي تسهيلات به كارفرمايان، تأثيري در كاهش ميزان استقبال از اين طرح داشته است؟
- سخت تر شدن شرايط اعطاي تسهيلات قطعاً باعث كاهش استقبال از اين طرح شده چرا كه در سال جاري فقط كارگاه هاي توليدي و خدمات فني مخاطب اصلي طرح هستند ولي قبلاً هر كارگاه توليدي، خدماتي، توزيعي، فني و حتي مغازه ها مي توانستند متقاضي باشند و محدوديتي هم وجود نداشت.
نكته قابل توجه اين است كه تسهيلات اشتغالزايي از محل منابع قرض الحسنه و نظام بانكي پرداخت مي شود و شوراي پول و اعتبار هم بايد تضمين لازم و كافي براي بازگشت تسهيلات توسط كارفرمايان را فراهم سازد و به رغم آن كه در قانون پيش بيني شده است كه اگر كسي مرتكب تخلف شد مي توان اعتبار پرداختي به وي را باز پس گرفت و متخلف را جريمه كرد ولي گرفتن اين پول وجريمه كردن متخلف هزينه هاي اجتماعي را به همراه دارد كه مد نظر قرار گرفته است، افزون برآن، در پرداخت تسهيلات نيز به منظور جلوگيري و كاهش اين هزينه هاي اجتماعي، اصلاحاتي به عمل آمده است.
ادامه دارد