شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۴۵- Dec,6, 2003
آواز قو
001952.jpg
اشكان نعمت پور- سال ها حضور در استمفوردبريج او را به اسطوره  چلسي تبديل كرده بود، اما دقيقاً همان روزي كه رومن آبراموويچ گام به لندن گذاشت، آخرين نماينده نسل پرفروغ چلسي كه تا قهرماني اروپا پيش رفته بود، در سي و هفت سالگي و در حالي كه هنوز در اوج به سر مي برد، جمع آبي پوشان را ترك كرد. در حقيقت محبوب ترين بازيكن چلسي، برخلاف ديه گو مارادونا كه زماني با او در ناپل بازي مي كرد، به خانواده اش بسيار اهميت مي دهد. او به خاطر سه فرزندش تصميم گرفت به جاي مشاركت در انقلاب آبراموويچ به ايتاليا و اين بار كالياري بازگردد و فوتبال خود را در كشور چكمه اي از سر گيرد.زولا به ايتاليا باز گشته است. كالياري او را دوست دارد.
كالياري را در۳ دهه پيش با جياني ريوا در سري A ايتاليا مي شناختند.
اما حالا جيان محبوبترين است. محبوبيت در سن ۳۷ سالگي براي خيلي ها چيز غريبي است. مگر مي شود در اين سن چون مدعيان كالياري دويد و در تمام جنگهاي تن به تن شركت كرد. در تاريخ فوتبال جهان در پست حمله كم داشته ايم. خوزه آلتافيني تا ۴۰ سالگي در اسپانيا بازي كرد؛ اما نه در خط حمله. او در ميانه ميدان چون يك تانك زرهي و قديمي بازي كرد، زولا نيز امروز چون آلتافيني قصد دارد تا ۴۰ سالگي بازي كند. كالياري او را دوست داردو جيان نيز با خانواده اش در كالياري زندگي با آرامشي دارد. هفت سال دوري و حالا پاسخهاي او:
*در هفت سال گذشته كه از ايتاليا دور بوده اي، اين كشور تفاوت زيادي كرده است؟
- گمان مي كنم اين من هستم كه عوض شده ام و ايتاليا را از منظري نو نگاه مي كنم. شيوه زندگي در اين دو كشور متفاوت بود و ناچار بودم با آن كنار بيايم. گپ زدن در حالي كه كاپوچينو مي نوشيد يك چيز است و نشستن در كافه و نوشيدن مشروبات الكلي يك تجربه ديگر. حتي همسرم هم كه اهل اينجاست وقتي به ساردينيا برگشتيم احساس غربت مي كرد. اما ايتاليايي ها هميشه يك جور مي مانند؛ مثلاً آنها در هر چيزي دنبال ردپاي توطئه مي گردند!
* ترك چلسي درست در همان هنگام كه آبراموويچ به تيم پيوست نشان مي دهد كه براي تو پول همه چيز نيست.
- هيچ گاه براي پول كار نكرده ام و نمي خواستم اين كار را در اين وهله از دوران بازيگريم شروع كنم.
به هر روي انتخابي ميان كسب درآمد بهتر و يا تجربه نبردي جديد بود. ارزشش را دارد كه بازيكني در اواخر دهه چهارم زندگي اش مبارزه اي نو را آغاز كند.
* در كالياري حضور تو در تركيب ثابت تضمين شده اما در چلسي چنين نبود.
- بله، اين موضوع هم صدق مي كند. اگر فوتبال بازي كني نمي تواني بازيكن فوتبال باشي.
* درست است كه كلوديو رانيري، هنگامي كه مربيگري چلسي را پذيرفت، از اين كه تماشاگران حريف تو را تشويق مي كردند تعجب كرد؟
- نمي دانم او اين را گفته يا نه. اما هواداران بريتانيايي حيرت انگيز هستند. آنها واقعاً  از فوتبال لذت مي برند و اين تنها مختص تيم محبوبشان نيست.
*ونتورا، مربي كالياري، عنوان كرده از فروتني تو به شگفت آمده، فكر مي كني چه منظوري داشته است؟
- گمان مي كنم مقصودش اين بوده كه من تنها يكي از يازده بازيكن تيم در زمين هستم. فوتبال يك بازي گروهي است، هر آنچه بتوانم، تلاشم را در راستاي كار تيمي به كار مي بندم و علاقه اي به اداهاي ستاره هاي بزرگ ندارم.
* يكي از دلايل بازگشت را وجود بچه هايت ابراز كرده اي.
- بله، يكي از دلايلم اين بود. مي خواستم سياق زندگي را در محيطي آرام و آسوده بياموزند و پرورش يابند. در لندن همه چيز خيلي سريع روي مي دهد.
* بازي هاي اين فصل چلسي را ديده اي؟
- بازي هايشان را در تلويزيون ديده ام و در ديداري كه لاتزيو را در رم چهار بر صفر شكست دادند به ورزشگاه رفتم.
* از ترك اين تيم پشيمان نيستي؟
- به هيچ وجه، چهار ماهي مي شود كه به ايتاليا برگشته ام و مطمئنم تصميم بجايي گرفته ام. البته نمي توان استمفوردبريج را با ورزشگاه هايي كه در سري B در آنها بازي مي كنم و زمين هاي وحشتناكي كه در آنها مصاف مي دهيم مقايسه كرد. ولي خوب، خيلي از زمين ها هم در انگليس آن قدرها خوب نيستند.
*  در ساردينيا، طرفداران كالياري، تو را تا حد پرستش دوست دارند. انتظار چنين واكنشي را داشتي؟
- نه، اصلاً. براي من تنها اين سفر بازگشت به خانه بود. نمي دانستم مردم چه احساسي درباره من دارند. صادقانه بگويم، زياد هم به اين امر اهميت نمي دادم.
* شرايط فوتبال ايتاليا افسرده ات نكرده است؟
- افسرده نه، اما از ديدن اين همه مشكل در اينجا، خصوصاً كاستي هاي مديريتي ليگ، مأيوس شدم. اصلاً نمي توانم مشكلات مالي، آشوب طلبي، توطئه چيني براي دوپينگ، جنگ بر سر قراردادهاي تلويزيوني و ... را بفهمم. فهرست اين مشكلات طولاني است.
* مي تواني باعث صعود كالياري شوي؟
-يك بازيكن به تنهايي نمي تواند قهرماني را به دست بياورد. حتي مارادونا هم در اولين فصل حضورش در ايتاليا نتوانست ناپولي را به قهرماني برساند.
ما در كنار ترنانا و تورينو از اميدهاي صعود به شمار مي رويم، اما خيال مي كنم در ابتداي فصل انتظار از ما خيلي زياد بود.
* چه منطقه اي را بيش از سايرين براي بازي مي پسندي؟
- هنوز هم همان گونه به بازي در پيشاني خط حمله علاقه مندم، اما دوست دارم به كناره ها هم بروم، با اين حربه، حتي در اين سن هم، مهار من دشوارتر مي شود.

خبرها و نگاه ها
صنعت و ورزش
كيوان آشفته-رئيس كميته ملي المپيك در كارگاه آموزشي صنعت و ورزش كه در دومين كنگره خاورميانه اي ايچ پر برگزار شد، گفت: ورزش و تربيت بدني همان تكنولوژي است.
«مصطفي هاشمي طبا» گفت: موضوع ورزش و تربيت بدني از ديدگاه تكنولوژي مي تواند به عنوان مهندسي انسان مطرح شود.
وي ادامه داد: در واقع مهندسي ورزش از يك سو با شناخت ابعاد فيزيكي انسان در جهت بهينه سازي سرعت، قدرت و شكل ظاهري انسان تلاش دارد و از سوي ديگر با شناخت معرفتي انسان از طريق تربيت بدني، تربيت بهينه انسان را در وجود او جايگزين مي سازد.
مي توان نتيجه گرفت كه ورزش و تربيت بدني خود يك تكنولوژي مثمرثمر در رشد و تعالي انسان است.
در ادامه اين مراسم، دكتر ايرج سلطاني از دانشگاه آزاد نجف آباد با اشاره به نقش ورزش در توسعه منابع انساني و ارتقاي كيفيت كار صنعتي افزود: براي پرورش منابع انساني راهكارهاي مختلفي وجود داردكه يكي از آن كه به شكل عملياتي و درازمدت موجب توسعه موزون و همه جانبه انسان ها مي شود، ورزش است.
وي افزود: از طريق نهادينه كردن ورزش در سازمانها مي توان ميان جسم و روان كاركنان تعادل ايجاد كرد تا از اين طريق كاركنان شخصيت و رفتار استاندارد پيدا كنند.
دكتر محمدرضا فياض از دانشگاه تربيت مدرس و دكتر مصطفي جعفري از دانشگاه علم و صنعت از ديگر سخنرانان اين كارگاه بودند كه در مورد صنعت و ورزش نظريات خود را به حاضران در اين مراسم ارائه كردند.
محروميت دو ساله در انتظار فرديناند
001954.jpg

ژوزف بلاتر رئيس فدراسيون بين المللي فوتبال فيفا مي گويد ريو فرديناند بازيكن تيم منچستر يونايتد كه مظنون به دوپينگ است از لحاظ قانوني حق بازي كردن در تيمش را ندارد. رئيس فيفا اعلام كرد تا زماني كه حكمي راجع به پرونده اتهام دوپينگ فرديناند صادر نشده او حق همراهي كردن تيمش را ندارد. وي توضيح داد: در حقيقت نتيجه تمام ديدارهايي كه فرديناند در آنها حضور دارد، به علت دوپينگي بودن بازيكن باطل و غير معتبر تلقي مي شود. بلاتر بار ديگر فدراسيون فوتبال انگليس را به خاطر كوتاهي و تعلل در صدور حكم راجع به فرديناند مورد سرزنش قرار داد و گفت:  مراتب نارضايتي خود را از عملكرد آنها رسما با ارسال نامه به اين سازمان اعلام مي كند. فرديناند به علت اينكه در ماه گذشته در جلسه آزمايش دوپينگ كه در باشگاه منچستر يونايتد انجام شد شركت نكرد، از سوي اين فدراسيون متهم به دوپينگ شناخته شده و محروميت دوساله در انتظار وي خواهد بود. اما فرديناند ادعاي بيگناهي كرده و گفته است كه تاريخ زمان انجام آزمايش را فراموش كرده است.

سايه روشن ورزش
شكاف عميق
محمدرضا منصوريان-همياري و همكاري يكي از سياست هاي اصلي در ورزش دانشجويي است كه مي تواند در دانشجويان باعث ارتقاي اعتماد به نفس و مهارت هاي اجتماعي، توسعه ورزش، احساس مفيد بودن، داشتن زندگي سالم و كسب تجاربي در زمينه هاي مديريت و مسئوليت پذيري براي آماده سازي به عنوان يك شهروند مفيد در جامعه باشد.
در زمينه توسعه ورزش دانشجويي سال هاي سال است كه هيچ مقام و ارگاني نتوانسته است دو واحد فعال و پوياي اين بخش دانشجويي را به يك شكل واحد تبديل كند و شكاف موجود بين اداره كل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي و وزارت علوم روز به روز عميق تر مي شود.
حال در چنين فضايي زماني كه بحث همياري و همكاري مورد توجه قرار مي گيرد، چگونه مي توان در فضاي پديد آمده به اين باور رسيد كه در برنامه سوم توسعه ورزش دانشجويي مي تواند به جايگاه معتبري برسد.
كساني كه امروز رسيدن به جايگاه بالا در ورزش دانشجويي را نيازمند مشاركتي همه جانبه مي دانند، با كمي روشنگري مي توانند به اين واقعيت برسند كه جنبش هاي موجود در ورزش دانشجويان در گام نخست نيازمند تحول فكري و از خودگذشتگي است.
يقينا اعتماد به نفسي كه شعار آن داده مي شود و سپس به بي احترامي ها و تعاملات منفي مزين مي گردد، اگر با گامي جلوتر به مرحله عمل برسد آنوقت است كه مي توان به آينده ورزش دانشجويي و برنامه هاي آن خوشبين بود.
با اختلافات موجود و افزايش دشمني ها، ارتقاء ورزش دانشجويي تنها يك روياست. رويايي كه ممكن است نسل آينده هيچگاه پايه گذاران آن را مورد عفو و بخشش قرار ندهد.
منصور برزگر: با كشتي گير سالاري مبارزه مي كنم
001956.jpg

يكي از بزرگ ترين گرفتاري هاي موجود كشتي كه به شدت فعاليت هاي روزانه آن را تحت الشعاع قرار داده مسئله قهرمان سالاري و حركت هايي است كه در حاشيه آن ديده مي شود. منصور برزگر سرمربي تيم ملي كشتي آزاد ايران به شدت از اين ناحيه تهديد مي شود و اين چيزي است كه او به خوبي با تمام حشو و زوائد آن آشنايي دارد. برزگر در تازه ترين اظهاراتش به خبرگزاري دانشجويان گفته است: به هيچ وجه ،بي نظمي را از هيچ كس حتي پسرم تحمل نخواهم كرد و به آقاي مهرعليزاده هم گفته ام يا به المپيك نمي روم و يا اگر رفتم كشتي گيران با انضباط و شايسته را همراه خود خواهم برد. جالب اينجاست كه در همين گفتگو برزگر در رابطه با كشتي گير سالاري و مبارزه با آن اين را هم اضافه كرده است كه از اين به بعد ديگر اجازه نخواهم داد سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك، كشتي گير را طوري حمايت كنند كه كشتي گير زير چتر حمايت آن ها قرار بگيرد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |