يكشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۶
براي بهبود بيماري هاي پيكان  نسخه نپيچيد
خط توليد پرطرفدارترين خودروي مورد علا قه مردم ايران ظاهراً به زودي به آخر خواهد رسيد.
بر اساس كدام قوانين خودروي پيكان با وجود تغييرات متعددي كه در آن ايجاد شده ديگر در سال آينده يا حداكثر سال ۸۴ نخواهد توانست استانداردهاي تعيين شده را پوشش دهد مگر موتور آن تغيير كند كه حتي در صورت عملي بودن با توجه به افزايش قيمت ديگر >پيكان< نخواهد شد.در اين شرايط ايران خودرو تلا ش گسترده اي را براي تغيير موتور پيكان آغاز كرده است تا بلكه خط توليد پيكان تا سال ۸۴ دوام بياورد.
مديران ايران خودرو اميد دارند تا دو سال آينده با افزايش توليد خودروهاي جديد و اشباع بازار، قيمت اين خودروها كاهش يابد تا با حذف پيكان، بازار دچار آشفتگي نشود.قطعات ارزان قيمت، آشنايي همه تعميركاران و حتي رانندگان با موتور پيكان، فرهنگ مسافران و .. از جمله دلا يل محبوبيت پيكان است.
در همين حال ، اوستا گودرزي، عضو هيأت علمي دانشگاه علم و صنعت در واكنش به تلا ش هاي جديد براي كاهش مصرف سوخت پيكان و آلا يندگي هاي آن گفت: اگر مي خواهيم مصرف بنزين پيكان از ۱۷ ليتر به ۹ يا ۸ ليتر برسد، اين كار با تغيير سيستم كاربراتور امكانپذير نيست.وي با اشاره به اين كه راه حل خودروي فرسوده، انهدام است، گفت: از اين به بعد نيز ملا ك براي توليد خودرو بايد تكنولوژي روز دنيا در حد متعادل باشد و سعي كنيم، حداقل فاصله تكنولوژي خودروهايمان با تكنولوژي روز دنيا ثابت بماند.

تنوع روغن موتور و كاهش  تدريجي قيمت
افزايش تعداد شركتهاي توليدكننده، روغن موتور موجب افزايش تنوع محصولا ت در بازار و كاهش تدريجي قيمتها از سال جاري شده است. گرچه متوسط قيمت در بازار روغن موتور يكي دو سال اخير دائماً با افزايش روبه رو بوده؛ اما اين افزايش قيمت به دليل افزايش سطح كيفي محصولا ت بوده است.
طي سالهاي اخير باتوجه به افزايش تعداد خودروهاي جديد و گران قيمت توجه به روغن موتورهاي يارانه اي و ارزان قيمت كاهش يافته است.
صاحبان خودروهاي نو كه بهاي بيشتري براي خريد خودرو مي پردازند حاضر نيستند سلا مت موتور خودروي خود را با خريد محصولا ت ارزان قيمت به خطر بيندازند.
ماده اوليه همه روغن موتورهاي توليد در كشور از طريق پالا يشگاه هاي داخلي تأمين مي شود و كيفيت روغن موتور به مواد افزودني، نحوه توليد، دريافت استانداردهاي رايج و نام تجاري بستگي دارد.
يكي از مواردي كه صاحبان خودروهاي نو و گران قيمت در خريد روغن موتور به آن توجه مي كنند كاركرد آن است كه با بالا  رفتن كيفيت ميزان آن افزايش مي يابد. فناوري هاي جديد به توليد محصولا تي  انجاميده كه صاحب يك خودرو در طول يك سال نيازي به تعويض روغن موتور ندارد و با اين حساب اتلا ف هزينه و وقت به حداقل مي رسد.باتوجه به اين موضوع تعداد شركتهاي توليد كننده روغن موتورهاي با كاركرد بالا ، مواد افزودني مرغوب تر و با نامهاي تجاري معتبر طي يكي دو سال اخير افزايش يافته و قيمتها در اين نوع روغن موتورها روبه كاهش است.قيمت هر گالن ۴ ليتري روغن موتور در ايران ۳۰ تا ۵۰ درصد به نسبت قيمتهاي جهاني پايين تر است.در اين راستا همچنين اخباري مبني بر حذف تدريجي روغن موتورهاي يارانه اي ارزان قيمت از بازار به گوش مي رسد. اكنون اين نوع روغن موتورها با نام تجاري الوندبه قيمت هر ظرف ۴ ليتري ۱۲۵۰ تومان در پمپ بنزين ها به فروش مي رسد.رانندگان خودروهاي فرسوده به دليل تبخير زياد روغن، توانايي مالي كم و عدم آگاهي از تأثيرگذاري روغن موتور بر كاركرد و عمر موتور، مشتريان اصلي روغن موتورهاي يارانه اي هستند.

بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |