يكشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۶
رشد قيمت مسكن تا ناكجاآباد
عليرضا قاسمي 
زماني خلبان شدن روِياي كودكيمان بود ولي هرگز تحقق نيافت. اكنون خانه دار شدن روِياي زندگيمان است. آيا به تحقق مي پيوندد؟
اساسي ترين نياز هر انسان مسكن است كه در شرايط فعلي بيشترين سهم ازهزينه خانواده ها را به خود اختصاص داده است. اين شرايط براي تمامي اقشار يكسان است، بدين معني كه چه بي دردان، و چه دردمندان، هنگفت ترين هزينه زندگي خود را تأمين مسكن مي دانند. چرا كه يقيناً اولين گزينه اي كه درآمد را تحت الشعاع قرار مي دهد، همانا مسكن است.
در دو دهه‡ پيش خريدن ملك در تهران آرزوي محالي نبود و پس از مدتي تلا ش و پس انداز و گاه با كمكهاي دوستان و خويشاوندان، مي توانستيم صاحبخانه شويم. بسياري از افراد وقتي ثبات نسبي قيمت مسكن را مي ديدند، اجاره كردن مسكن را به خريد آن ترجيح مي دادند. به اصطلا ح به جاي خ-واباندن سرمايه، عاقلا نه بود كه با سرمايه گذاري مطمئن و بعضاً تجارت (ونه احتكار) كه سود بيشتري را نسبتبه بالا  رفتن قيمت مسكن عايدشان مي كرد در پي افزايش نقدينگي خود بر ميآمدند.
ولي هم اكنون سير صعودي قيمتها به حدي رسيده كه سودآورترين سرمايه گذاري خريد آپارتمان و ملك است. در شرايطي كه با مهاجرت سرسام آور، كمبود امكانات و نبود تكنولوژي روز، شرايطي ايجاد شد كه تقاضا پارا فراتر از عرضه گذاشت، سياستهاي غلط و سودجويي بسازو بفروشها و دهها دليل ديگر (كه ذكر آنها تكرار مكررات است) كار را به جايي رساندند كه افزايش قيمت نه به روز بلكه به ساعت رسيد.
در اين راستا ما قصد داريم قيمتهاي موجود را در چارچوب مشخصي قرار دهيم تا ديگر براي هر افزايش احتمالي، دليل منطقي
(و نه سودجويانه) بيابيم. سه دوره پياپي از درج قيمتها در ۲۰ منطقه تهران گذشته و اين دوره چهارمي است كه قيمتها را به اطلا ع شما مي رسانيم. مي دانيم كه متأسفانه مسكن مقوله اي نيست كه بتوان قيمت دقيقي براي آن تعيين كرد به همين دليل برخي موارد را كه باعث اين تغيير مي شدند در قسمت توضيحات خدمتتان ارائه نموديم.
تلا ش جمعي گروه مسكن بازارچه بر آن است كه با شفاف شدن بازار، در كنار درج قيمتهاي پيشنهادي، به قيمتهاي معامله شده كه يقيناً كمتر از اين مي باشند، دست پيدا كند.
در اين مدت تغيير محسوسي در بازار مسكن نبوده است و در اكثر مناطق قيمتها ثابت مانده كه اين ثبات به دليل تكميل ظرفيت قيمت در بازار است. به جز استثناهايي از قبيل تخريب زندان قصر كه باعث افزايش نسبي قيمت مسكن در محدوده آن شده، ديگر شاهد نوسان قيمت نبوديم.
از آنجايي كه قيمتهاي فعلي بالا تر از توان جامعه است و اكثر فروشندگان نيز درصدد حفظ قيمتهاي پيشنهادي خود هستند، پيش بيني مي كنيم كه ركود در بازار مسكن همچنان ادامه يابد و به مرور از قيمتها كاسته شود؛ ولي در اين مدت يقيناً قيمت اجاره بها همچنان بالا خواهد بود و احتمال افزايش آن نيز وجود دارد.
اگر شهروندان قادر به خريد آپارتمان نباشند، مجبور به اجاره آن هستند و اين امر باعث مي گردد كه اجاره بهاي مسكن در فصل نقل و انتقال افزايش يابد.
در اين بين تصميمات مسؤولا ن و دست اندركاران تنها عامل اساسي تأثيرگذار بر اين بازار آشفته است.
توضيحات
قيمت هاي فروش هر متر مربع به >هزار تومان< و قيمت هاي اجاره هر مترمربع به >ريال< درج شده است.
هزينه اجاره بهاي آپارتمان و قيمت خريد و فروش در هر منطقه در پايين ترين سطح در ستون كمترين و در بالا ترين سطح در ستون بيشترين درج شده است.
براي محاسبه اجاره بها و قيمت فروش بايد قيمت اجاره بها يا فروش هر متر در مساحت آپارتمان ضرب شود.
قيمت هاي فوق به موقعيت جغرافيايي، تعداد طبقات، مصالح ساختماني، تعداد واحد در هر طبقه، پاركينگ، انباري، امكانات برودتي و حرارتي، تميزي، سبك معماري داخلي، نما و ساير امكانات و تجهيزات بستگي دارد.
001232.jpg


بازارچه مسكن
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |