سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۴۸- Dec,9, 2003
گفت وگوي فاكس نيوز با كاندوليزا رايس
راه بي انتها
002068.jpg
كاندوليزا رايس اكنون مشاور امنيت ملي بوش و به گفته بسياري بانفوذترين فرد كاخ سفيد است. گزارشگر شبكه خبري فاكس نيوز آمريكا كه تلويزيون دولتي لقب گرفته چندي پيش با او گفت وگويي انجام داده كه خلاصه آن را مي خوانيد. اين گفت وگو پيش از تصميم اخير شوراي حكام درباره ايران انجام شده و برخي اشارات آن به تحولات پيش از اين نشست بازمي گردد.
* ماه مارس گذشته من در برنامه «صبح به خير آمريكا» در اين تلويزيون گفتم كه به اعتقاد ما وارد شدن به جنگ عراق كار درستي بوده و اين اعتقاد براساس خطر صدام حسين و همچنين سلاح هاي كشتار جمعي بود. در آن گفتم كه اگر موضوع سلاح ها قلابي بود، آن وقت بايد به خاطر اين موضعگيري ام عذرخواهي كنم. الان بايد عذرخواهي كنم؟
- خير، نبايد عذرخواهي كنيد. ما به اين دليل وارد جنگ شديم كه اين رژيم رژيم ستمگري بود كه پيش از اين نيز از سلاحهاي كشتار جمعي استفاده كرده بود. سه دولت آمريكا وهمه سرويس هاي اطلاعاتي در دنيا و سازمان ملل مي دانستند كه او اين سلاحها را داشته است و در گذشته از آن استفاده كرده است. ما اكنون در مرحله يافتن اين هستيم كه چه اتفاقي براي سلاحهاي كشتار جمعي افتاد و فراموش مي كنيم كه دنيا بدون صدام مكان بهتري است. زيرا اگر مي گذاشتيم اين تهديد ادامه يابد نه براي امنيت آمريكا خوب بود و نه براي امنيت دنيا.
* به طور كلي موافقم اما بالاخره قرار نيست بفهميم تكليف سلاحهاي كشتار جمعي چه شد؟
- چرا مي فهميم.
* كي؟
- ديويد كي از بازرسان سابق و معتبر تسليحاتي است. رئيس جمهور به كي گفت: «برو و اين تصوير را كامل كن. نمي خواهم تو را تحت فشار بگذارم و بگويم كي كارت را تمام كن.»
ديويد كي هزاران صفحه مدرك براي مطالعه دارد. صدها نفر هستند كه بايد با آنها مصاحبه كند. ما هر روز اشاراتي از سوي عراقي ها، درباره آنچه روي داده دريافت مي كنيم. او در حال جمع آوري شواهد فيزيكي است وقتي كار او كامل شد دقيقاً  متوجه مي شويم كه سلاحهاي كشتار جمعي صدام چه شده است. ما كار درستي كرديم.
* پرزيدنت بيل كلينتون هم مي دانست.
- بله درست است. هم كلينتون مي دانست و هم بوش پدر.
* اما در ۳۰ مارس گذشته دونالد رامسفلد وزير دفاع گفت ما مي دانيم سلاحهاي كشتار جمعي كجاست. آنها در مناطق اطراف تكريت و بغداد هستند. اما اشتباه بود.
- خوب ما هنوز در حال جست وجو هستيم و منطقه اطراف تكريت و بغداد يكي از دشوارترين مناطق است و همان است كه به اصطلاح مثلث سني نشين خوانده مي شود.
* صدام در همين جا پنهان شده؟
- شايد.
* نمي دانيد او كجاست؟
- ما به موقعيت او نزديك شده ايم. اما چون افراد ما نمي خواهند خيلي اميدواري ايجاد كنند،  نمي آيند و بگويند كه فردا او را دستگير مي كنيم. اما بالاخره او را پيدا مي كنيم.
* او در عراق است؟
- ما پسران او را پيدا كرديم، او را هم پيدا مي كنيم. فكر مي كنيم كه در عراق است، بله.
* اسامه كجاست؟
- شايد افغانستان، پاكستان و يا جايي در منطقه.
* چرا مشرف چند واحد نيرو نمي فرستد تا او را بگيرند؟
-اگر كسي بخواهد پنهان شود، بويژه كسي كه در غارها پنهان مي شود و از ارتباطات قومي قبيله اي استفاده مي كند، پيدا كردنش بسيار دشوار است. اما او را پيدا مي كنيم. درباره اسامه بايد بگويم كه ما دو سوم رهبران گروه او را پيدا كرده ايم، يا كشته ايم و يا آنها را ناتوان و يا دستگير كرده ايم و اين خيلي مهم است.
* ... اما نمي فهمم چرا مشرف چند واحد نيرو نمي فرستد تا به همراه نيروهاي ويژه آمريكا او را دستگير كنند؟
- ما با پاكستاني ها همكاري بسيار خوبي داريم. به همين دليل است كه در برابر القاعده آنقدر موفق بوده ايم. شايد اين فرستادن نيرو راه درستي نباشد. داشتن اطلاعات خوب و توان حمله سريع با هم ما را قادر به گرفتن اسامه بن لادن مي كند.
* مشرف نگران آن نيست كه در صورت انجام اين كار بنيادگراها او را سرنگون كنند؟
- فكر مي كنم مشرف در جنگ با ترور خوب عمل كرده است. به ياد داشته باشيد يكي از مناطقي كه درباره آن صحبت مي كنيم يعني بخش هايي از پاكستان منطقه اي است كه تا به حال در تمام طول تاريخ هيچ كس به آن وارد نشده است. ما مي خواهيم كاري را بكنيم كه مؤثر است.
* چرا چند واحد نيروي آمريكايي نمي فرستيد كه ژاك شيراك را بگيرند؟ مي توانيم اين كار را بكنيم؟
- ما هميشه با فرانسوي ها اختلاف داريم.
* او فرد مضري نيست؟
- اغلب وقتي بحث تئوري پيش مي آيد همين طور مي شود. در زمينه هاي عملي مثل همكاري درباره عدم تكثير سلاح يا در جنگ با تروريسم مشكلي نداريم و با هم همكاري نزديكي داريم چه از نظر نيرويي و چه از نظر اطلاعاتي، اما وقتي بحث تئوري پيش مي آيد و اين بحث پيش مي آيد كه چه كسي قرار است در دنيا حكومت كند، مشكل شروع مي شود.
* يعني مي گوييد شيراك با اهرم مردم در فرانسه بازي مي كند،  در مقابل نيروي بزرگي مثل آمريكا مي ايستد اما پشت صحنه چندان هم مضر نيست.
-فكر مي كنم فرانسوي ها اين تصور را از خودشان دارند كه نقش تعادلي در برابر آمريكا دارند. اين اصلاً خوب نيست. ما به فرانسوي ها گفته ايم كه در اين كشور نوعي واكنش عليه شما وجود دارد. آنها اين را مي دانند.
* اگر ژاك شيراك بعد از جنگ همكاري مي كرد نيروهاي ما امن تر بودند؟
- فرانسوي ها بعد از جنگ همكاري مي كنند.
* بعضي در آمريكا هستند كه عليه دولت بوش به دليل اهداف سياسي موضع مي گيرند. آنها مي خواهند كه در عراق هرج و مرج ايجاد شود. مي خواهند شما شكست بخوريد تا بوش دور بعدي انتخاب نشود. آيا اين يك كار و يك نظر ضدآمريكايي نيست؟
- به نظر من مي توان در هر موردي بحث داشت:درباره سياست ها و درباره چگونگي اجراي آن و نتيجه آن. به نظر من اين كاملاً آمريكايي است و بد هم نيست. بايد اين را در حد مدني آن نگاه داشت و آن را به حملات شخصي تبديل نكرد.
* درباره ايران صحبت كنيم. دو مشكل بزرگ درباره ايران وجود دارد. اول اين كه آنها سلاح هسته اي دارند. حداقل اين كه در آنجا پلوتونيوم درحد قابل استفاده در سلاح پيدا شده است و آنها به القاعده هم پناه داده اند. سيا اين را مي گويد. بعضي از مهمترين مهره هاي القاعده را در اختيار دارند و حتي اين را پذيرفته اند. پس چرا كاري در اين مورد نمي كنيم؟
- خوب ما با افراد مختلفي كه مشغول گفت وگو با ايراني ها هستند گفت وگو مي كنيم. ما تماس واقعي با ايراني ها نداريم. گاه به گاه وقتي نياز به گفت وگو با ايراني ها درباره موضوعي وجود دارد اين كار را كرده ايم. مثلاً  گفته ايم: « دليلي ندارد كه القاعده را در كشورتان نگاه داريد بگذاريد بروند به كشورهاي خودشان يا آنها را به ما تحويل دهيد يا كار ديگري بكنيد.» هنوز هم روي اين موضوع كار مي كنيم.
* پس مي خواهيد در اين مورد به ديپلماسي فرصت بيشتري بدهيد.
- اين بهترين كار است. با اين وضعيت بهترين راه مقابله همين راهي است كه ما مي رويم. درباره برنامه هسته اي ايران بايد بگويم ما همان هايي هستيم كه چند سال پيش گفتيم ايراني ها در پوشش برنامه هاي هسته اي غيرنظامي در حال سوخت سلاح هسته اي هستند.
* بله اما پوتين همه خدمه هسته اي مورد نياز را به آنها داد، حالا نمي تواند كاري كند؟
- اما عده زيادي هستند كه با ايران معامله كرده اند. ايران برنامه اي براي استفاده هسته اي غيرنظامي داشت كه مورد تحريم آژانس بين المللي انرژي هسته اي قرار گرفت. مشكل اينجاست كه به نظر مي رسد ايراني ها به تعهدات خود پايبند نيستند. كاري كه ما تاكنون انجام داده ايم مؤثر بوده و اكنون ايراني ها بايد به طور كامل براي آنچه انجام مي دهند پاسخگو باشند.
* آيا نمي دانيد كه اين موضوع از نظر بسياري از كشورهاي جهان به اندازه آمريكا فوريت و ضرورت ندارد؟
- اما بگذاريد بگويم اين رئيس جمهور در اعمال فشار بين المللي بر ايران بيشتر از گذشته پيشرفت خواهد داشت.
* به سراغ كره شمالي برويم؛ آيا چين در اين مورد به ما كمك مي كند؟
- چين واقعاً  در اين مورد مفيد بوده است. روسيه، كره جنوبي و ژاپن هم همين طور. وقتي كره شمالي به نشست هاي شش جانبه در پكن وارد شد خود را در انزوا يافت و ديد كه همه مي گويند آنها بايد برنامه هسته اي خود را متوقف كنند.
* اما هنوز نكرده اند.
- فرصتي براي حل مسالمت آميز اين موضوع مي يابيم و رئيس جمهور معتقد است چنين مي شود اگر چه او هيچ گزينه اي را رد نمي كند.
* فكر مي كنم چنين فرصتي بيابيد چون آنها به غذا و سوخت نياز دارند.
- و البته به رابطه با چين، ژاپن و كره جنوبي هم نياز دارند.
* آخرين سؤال اين كه رئيس جمهور از بهار گذشته تا به حال ۲۱ رتبه در نظر سنجي ها نزول داشته است. چرا؟
- چون اين رئيس جمهور با مشكلات آمريكا روبه رو شده است و با آمريكايي ها در تماس است.
* اما چرا محبوبيتش ۲۱ درصد كاهش يافته است؟
- خوب فكر مي كنم اول بايد نظرسنجي ها را بررسي كرد و با اين بررسي روشن مي شود كه او به طور نجومي در رديف هاي بالاست. وقتي با آمريكايي ها حرف مي زنيد درمي يابيد كه به او اطمينان دارند.
* به نظر شما او اشتباهي مرتكب شده است؟
- اقتصاد در حال بهبودي است و مي دانيد كه نظرسنجي ها تغيير مي كند. نظرسنجي اصلي انتخابات سال ۲۰۰۴ است و فكر مي كنم او در آن نظرسنجي  خوب ظاهر شود.
ترجمه: نيلوفر قديري

سايه روشن سياست
مرتدكشي در عربستان
خبرگزاري فرانسه به نقل از يك پايگاه اينترنتي گزارش داد، يك گروه تندرو اسلامي موسوم به «گردانهاي الحرمين» با صدور اعلاميه اي تهديد كرد كه «افراد مرتد» در عربستان را از بين خواهد برد.اين گروه تأكيد كرد كه جمعه شب در محله «عليشه» رياض با تيراندازي به سوي سرلشكر عبدالعزيز هويريني مسئول اداره آگاهي عربستان او را مجروح كرده است.
براساس اين گزارش گروه مزبور از هويريني به عنوان يكي از بزرگترين جلادان و دژخيمان رژيم عربستان و دست چپ شاهزاده نايف بن عبدالعزيز وزير كشور عربستان نام برد.
گردان هاي الحرمين متعهد شد كه كشور حرمين شريفين (عربستان سعودي) را از لوث عوامل شكنجه در زندانهاي عربستان از قبيل زندان «الحائر»، «الرويس» و «عليشه» پاك كند.
بيانيه يادشده افزود، از آنجايي كه مشاهده مي كنيم گروه القاعده مشغول جنگ بر ضدصليبي هاست به همين دليل بر خود لازم ديديم كه كشور حرمين شريفين را از شر مزدوران رهايي بخشيم.اين بيانيه تهديد كرد، هر كس كه با آمريكا همكاري و يا در شكنجه مجاهدان دست داشته باشد، از بين خواهد رفت.
گروه هاي شبه نظامي، نه
هيأت علماي مسلمين عراق در بيانيه اي نسبت به تشكيل نيروي شبه نظاميان وابسته به احزاب كرد و شيعه و مستثني شدن ساير گروه هاي مسلمان از اين امر هشدار داد.به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، در بيانيه هيأت مذكور آمده است، تشكيل نيروي شبه نظامي كرد و شيعه براي مقابله با خشونت، ممكن است به قرار گرفتن گروه هاي مستثني شده در صفوف مخالفان منجر شود.
امريكايي ها نمي روند
پل برمر حاكم غيرنظامي امريكا در عراق روز شنبه اعلام كرد نيروهاي امريكايي حتي پس از انتقال قدرت به عراقي ها در پايان ژوئن آينده براي كمك به حفظ ثبات و آرامش در عراق خواهند ماند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد برمر در مصاحبه با شبكه تلويزيوني العراقيه كه امريكايي ها و متحدانش شب گذشته آن را راه اندازي كردند گفت دولت عراق، شوراي حكومت انتقالي و دولت انتقالي ابراز تمايل خواهند كرد كه نيروهاي امريكايي پس از ژوييه سال آينده در عراق بمانند زيرا نيروهاي امنيتي عراق تا آن زمان آماده نخواهند بود.
وي افزود: ما به شوراي حكومت انتقالي اعلام كرده ايم كه قصد داريم توافقنامه اي امضا كنيم كه به موجب آن نيروهاي امريكايي و متحدانش بتوانند پس از اول ژوئيه، عراق را در دفاع از خود در برابر عناصر رژيم سابق ياري كنند.
باكو در پي همكاري نظامي با امريكا
وزير دفاع جمهوري آذربايجان با تأكيد بر گسترش همكاريهاي نظامي با امريكا اعلام كرد: نتيجه دستاوردهاي همكاري نظامي، امنيتي با واشنگتن بزودي مشخص خواهد شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از باكو به نقل از واحد مطبوعاتي وزارت دفاع آذربايجان صفرابيف وزير دفاع اين كشور بدون توضيح بيشتر در مورد نحوه همكاري هاي نظامي دو كشور تأكيد كرد: همكاري نظامي، امنيتي جمهوري آذربايجان و امريكا تأثيرات بسزايي در تأمين امنيت انتقال نفت و گاز به غرب و برقراري ثبات و امنيت در خزر خواهد داشت.
ابيف ادعا كرد: همكاري جمهوري آذربايجان و آمريكا براي ثبات منطقه اي ضروري است.

نگاه
مشكلات در قانون اساسي آينده عراق
روزنامه واشنگتن پست در مقاله اي به قلم «والتر پينكاس» نوشت، مذاكره كنندگان آمريكايي و عراقي براي تدوين چارچوب قوانين اساسي اوليه و نقش اسلام در دولت و وضعيت و حقوق مناطق كردنشين عراق به مذاكره نشسته اند.طبق برنامه جديد برمر در عراق، قبل از تدوين قانون اساسي كامل، نخست سري قوانين اوليه براي تشكيل دولت موقت تدوين مي شود و پس از انتقال قدرت به دولت موقت عراق انتخابات عمومي برگزار مي گردد و قانون اساسي كاملي براي اين كشور نوشته خواهد شد.براساس اين برنامه تاريخ تكميل قانون اساسي موقت ۲۸ فوريه (۹ اسفند) اعلام شده است.برطبق برنامه برمر پس از تكميل قوانين اساسي اوليه، دولت موقت تشكيل مي شود كه در تاريخ ۳۰ ژوئيه سال آينده (۹ مرداد ۸۳) قدرت اداره كشور را از آمريكا تحويل خواهد گرفت. اما اكنون ضرب الاجل انتقال قدرت با بروز بحث ها و منازعه هاي حل نشده در مورد جايگاه دين در امور سياسي كشور عراق به خطر افتاده است.در قانون اساسي اوليه، علاوه بر تعيين زمان برقراري انتخابات بايد مجموعه حقوق مدني براي مردم عراق تعيين شود ضمن اينكه ضوابط و شرايط لازم و اوليه براي يك نوع حكومت فدرال بايد مشخص گردد و چارچوب يك سيستم قضايي مستقل كه ناظر براعمال دولت و قانون گذاران است نيز بايد مشخص شود.به گفته وي در كشورهاي ديگر عربي، قوانين اساسي موقتي قبل از اينكه قانون اساسي كامل جايگزين آن شود، براي چندين سال به مرحله اجرا گذاشته شده بود.
«سين مك كورميك»، سخنگوي سياست خارجي دولت بوش مي گويد، در نتيجه تعيين شرايط و ضوابط قانون اساسي اوليه، چندان آسان و بي دردسر نخواهد بود و در تدوين قوانين اساسي اوليه بايد تمامي مسائل كشور مد نظر باشد.به نوشته اين روزنامه، نقش دين در جامعه و ضوابط حاكم بين دولت ملي و مقامات محلي، در رديف مسائلي است كه عراقيها و برمر در مورد آن هم اكنون به مذاكره و بحث پرداخته اند.طبق قانون اساسي سال ۱۹۲۵ عراق، اسلام دين رسمي اين كشور محسوب مي شد و طي حكومت صدام نيز براساس همين قانون اساسي، كشور اداره مي شد اما دين تحقيرمي شد وروحانيون شيعه به دستورصدام ترور مي شدند. برمر بارها اظهار داشته كه تصميم گيري در مورد نقش اسلام در دولت به عهده خود عراقي هاست. ماه گذشته برمر در مصاحبه اي اظهار داشت كه به نظر وي احتمالاً قانون اساسي كشور عراق به نفع اسلام تدوين خواهد شد.ولي مقامات رسمي و تحليلگران آمريكايي بارها نگراني خود را از تشكيل يك حكومت ديني مشابه ايران در عراق ابراز داشته اند. جوديت يافي، از محققان دانشگاه ملي دفاع و تحليلگر سابق سيا در امور عراق مي گويد، اسلام نخستين و مهمترين مشكل در تدوين قانون اساسي عراق محسوب مي شود، زيرا اگر كنگره عراق در مورد جدايي دين و سياست پافشاري كند مشكلات جديد بروز خواهد كرد.وي ضمن اعتراف به اينكه قرآن ازحقوق يهوديان ومسيحيان و آزادي اديان حمايت مي كند،اما ازبافت مذهبي جامعه عراق اظهار نگراني كرد.مشكل ديگر قانون اساسي آينده عراق موضوع فدراليسم است . به گفته يكي از فعالان كرد، كردها به  طور داوطلبانه خواهان پيوستن به سيستم فدرال در عراق شده اند و اگر حكومت ائتلافي و شوراي حاكميت عراق سعي كند از طريق قوانين اساسي اوليه يك دولت مركزي را بر كردستان تحميل نمايند، كردها مجبور خواهند شد مدعي حق مشروع خود كه خودمختاري و استقلال است شوند. وي افزود: «كردها هرگز حاضر به پذيرش يك حكومت مستبد و عرب ديگري نيستند.»

سياست
ادبيات
انديشه
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |