سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۴۸- Dec,9, 2003
دورپاياني مرحله مقدماتي جام قهرمانان
ساعت شلوغي
اشكان نعمت پور- شب وداع با روياها فرارسيد. امشب و فردا، روز ششم از مرحله گروهي جام قهرمانان برگزار مي شود و طي آن شانزده  تيم برتر رقابت ها، كه قرار است به گونه اي حذفي وهله بعدي را آغاز كنند، بازشناخته مي شوند. در اين كشاكش برخي از بزرگان در ورطه سقوط قرار گرفته اند و بعضي تيم هاي كوچك، راه خود را در راه رسيدن به كاميابي هموار كرده اند. در شرايطي كه اين برهه مي تواند با خلق شگفتي هاي بسيار همراه شود، گروهي از باشگاه هاي پرآوازه كه داعيه قهرماني قاره سبز را در سر داشتند، بايد با آمال خود وداعي زود هنگام داشته باشند.
002084.jpg

گروه E
منچستر يونايتد و اشتوتگارت در شرايطي جدالي سخت را در اولدترافورد آغاز مي كنند كه صعود هر دو تيم به دور بعدي آشكار شده است. ستيز اين دو تنها براي دستيابي به عنوان سرگروهي است. همچنين يونايتد هنوز تلخي شكست دو بر يك مسابقه رفت را به خاطره ها نسپرده است. فرگوسن مردانش را با شوري روانه ميدان خواهد كرد كه نتيجه آن تنها جبران آن باخت سنگين خواهد بود.
در ديگر مسابقه اين گروه گلاسكو رنجرز در ورزشگاه ايبروكس ميزبان پاناتينايكوس است. بازي رفت - كه در نهايت به تساوي يك بر يك ختم شد - نشان داد تيم يوناني حتي قادر به متوقف كردن رنجرز نيست. پاناتينايكوس تا به حال حتي به يك برد هم نرسيده تا سهميه گروه براي حضور در جام يوفا هم به احتمال فراوان به نام رنجرز ثبت شود. نبردهاي واپسين گروه E  از حساسيت لازم برخوردار نيستند.
گروه F
رئال مادريد امشب در سانتياگوبرنابئو ميزبان پورتو است. قوهاي سپيد مادريد در بازي رفت - كه آن را با پيروزي سه بر يك پشت سر نهادند - نشان دادند كه قهرمان جام يوفا هرگز از قابليت لازم براي رويارويي زيدان، رائول، فيگو، بكام و رونالدو چنان زبده مي نمايد كه بسياري مهار نمايش پرهيجان آنان را ناممكن مي دانند. به هر جهت امشب پورتو به زحمت در اسپانيا خواهد توانست براي رئال دغدغه اي ايجاد كند. كسب عنوان دوم گروه براي مردان پرتغالي، خود افتخاري بزرگ به شمار مي رود.
در ديگر بازي اين دسته، پارتيزان در بلگراد، ميزبان مارسي است. مارسي در پنج بازي قبلي خود، تنها به يك برد، آن هم برابر پارتيزان رسيده و تيم صربستاني هم دو امتياز را در كارنامه خود ثبت كرده، تا ستيز امشب براي رسيدن به سهميه جام يوفا، از اهميتي ويژه برخوردار شود. اگر چه مردان سرزمين گل به يك تساوي براي باقي ماندن در عرصه اروپايي - ولو در سطحي پايين تر - نياز دارند، اما با در نظر گرفتن شرايط نابسامان و آشفته  اين تيم در چند هفته اخير، به زانو درآمدن مارسي برابر پارتيزان چندان بعيد نمي نمايد تا پارتيزان پس از خلق شگفتي در دور مقدماتي با حذف نيوكاسل، اين بار هم يكي ديگر از تيم هاي بسيار محبوب اروپا را كنار بزند.
گروه G
شصت ويك كشته و بيش از هفتصد مجروح. آنچه در پي چند عمليات تروريستي در تركيه بر جاي ماند، چنان هراس انگيز بود كه يوفا تصميم به برگزاري بازي هاي تيم هاي ترك در آلمان - جايي كه هواداران ترك تبار لحظه اي تيم شان را تنها نخواهند گذاشت - گرفته است . همانگونه كه بازي در وستفالن دورتموند براي گالاتاسراي خوش يمن بود و اين تيم توانست يوونتوس را به زانو درآورد، شايد ورزشگاه آره ناي شالكه هم براي بشيكتاش بخت يار شود و ترك ها با رسيدن به پيروزي، بتوانند در كنار چلسي صعودكنندگان اين مجموعه لقب بگيرند، در غير اين صورت بايد با تشويش به انتظار نتيجه نبرد اسپارتاپراگ و لاتزيو بنشينند تا شايد تساوي آنها، مانع از حذف زودهنگام بشيكتاش از جام قهرمانان شود. به هر حال برد دو بر صفر در ورزشگاه استمفورد بريج در مسابقه رفت هم مي تواند براي ترك ها در جدال پرآوازه شان با انگليسي ها اعتماد به نفس بيافريند.
لاتزيو كه هفته پيش در خانه با بشيكتاش يك بر يك مساوي كرد، پيشتر نيز با تساوي دو بر دو برابر اسپارتا در رم متوقف شده بود تا هم اكنون به قعر جدول دوخته شود. شاگردان مانچو ديگر نيازي به تساوي ندارند، براي صعود حتي به جام يوفا، تنهاو تنها سه امتياز چاره ساز مشكلات كنوني آبي پوشان رمي مي شود.
تيم پيروز ستيز در چك، صرف نظر از بازي كه درآلمان برگزار مي شود، دست كم خود را در جام يوفا خواهد ديد.
گروه H
ميلان، قهرمان اروپا، هفته پيش آژاكس را در آمستردام با يك گل از هم گسيخت تا اكنون با آرامش حاصل از صعود به دور بعد به عنوان تيم اول اين دسته، در سان سيرو پذيراي سلتا باشد. با اين وجود، هر سه تيم ديگر بخت رسيدن به مقام دوم را دارند. آژاكس و سلتا شش امتيازي هستند و بروژ - به مدد تساوي يك بريك هفته قبل در اسپانيا - پنج امتياز پيش روي نام خود ثبت كرده است .
تيم بلژيكي اگر در «يان بريدل»، ورزشگاه خانگي خود موفق به از پيش رو برداشتن آژاكس شود و ميلان هم فارغ از صعود، سلتاويگو را متوقف كند، آن گاه كم اقبال ترين تيم مجموعه پاي به دور بعدي خواهد نهاد. به هر روي بسياري از كارشناسان معتقدند سلتاويگو در ايتاليا امتياز از دست خواهد داد و آژاكس نيز قادر است ميزبان خود را واپس نهد تا قهرمان روزهاي دور اروپا، بار ديگر به صف اول مدعيان بازگردد. رونالد كومان به خوبي با سياق چنين مبارزاتي آشنا است. شاگردان او در بازي رفت با دو گل بروژ را خرد كرده بودند.
گروه A
بزرگ ترين شگفتي مسابقات مي تواند در اين گروه شكل بگيرد و بنام ترين نماينده ژرمن ها در جام قهرمانان، از دور رقابت ها كنار برود. سلتيك، اندرلشت و ليون هر سه هفت امتياز دارند و بايرن شش امتياز. دست كم اوتمار هيتسفلد اين اقبال را دارد كه بايرن مي تواند با شكست دادن اندرلشت به دور حذفي صعود كند. اما حتي تساوي هم مي تواند منجر به چهارم شدن بايرن و كوتاه شدن دست اين تيم از بازيهاي اروپايي شود. در مقابل اندرلشت كه در بازي رفت به تساوي يك بر يك رسيده، با تكيه بر برد روحيه بخش مقابل ليون، خوشبختانه به كسب امتياز از جدال با بايرن و گام نهادن به برهه بعدي مي نگرد.
در ميدان ديگر، ليون ميزبان سلتيك است. تساوي به سود سلتيك است و براي ليون مرگبار، از اين رو است كه ياران جوواني البر- كه با زدن گل پيروزي بخش ليون در مونيخ، انتقام خود را از باشگاه سابقش گرفت- قصد جبران شكست دور رفت را دارند.
گروه B
آرسنال در هايبري به مصاف لوكوموتيو مي شتابد و دينامو در كيف با اينتر رويارو مي شود. احتمال حذف اينتر و آرسنال، چنان بر هيجان حاكم بر اين مجموعه افزوده كه امكان هرگونه لغزشي را براي تيم ها ناممكن ساخته است. لوكوموتيو، در بازيهاي خارج از خانه هرگز صلابت مسابقاتي را كه در مسكو برگزار كرده، نداشته است، از اين رو توپچي ها با وجود ابرگلزن خود، تيري آنري، قصد به زير كشيدن صدرنشين گروه را دارند تا خود گام به دور بعدي بگذارند. در صورتي كه آرسنال، لوكوموتيو را با اختلافي اندك پشت سر بگذارد، نتيجه تساوي هم براي اينتر كارگشا نخواهد بود و مجموعه اي كه ماسيمو موراتي به زاكه روني سپرده، از معتبرترين بازيهاي اروپايي جدا خواهد شد. اينتر كه حالا برتري عجيب سه بر يك برابر يوونتوس را در كارنامه خود دارد، ناچار است ميزبان خود را مغلوب سازد ،در غير اين صورت ممكن است دوران مربيگري زاك هم چندان به درازا نينجامد.
002082.jpg

گروه C
صعود موناكو، با خط حمله آتشيني كه تاكنون پانزده گل به ثمر رسانده و قعرنشيني آ.ا.ك، كه تا به حال فقط به يك تساوي رسيده در اين مجموعه محرز شده است. تنها موناكو- كه در نبرد رفت با چهار گل پيروز شده- در پي رسيدن به سه امتياز در يونان است تا صدرنشيني خود را قطعي كند. دپورتيوو نيز در ورزشگاه فيليپس ميهمان آيندهوون است تا با گرد آوردن تنها يك امتياز از كارزار هلند، به جمع شانزده تيم برتر اروپا راه يابد. در صورتي كه شاگردان خاوير ايرورتا در هلند شكست سنگيني بپذيرند، آيندهوون آنها را به زير خواهد كشيد و تنها جام يوفا نصيب قهرمان پيشين اسپانيا خواهد شد.
گروه D
نمي توان انتظار داشت يوونتوس پرقدرت كه در ديدار نهايي فصل قبل جام قهرمانان حاضر بوده است ، به اين سرعت از دور بازيها كنار برود.
صعود يووه بسيار پيش تر آشكار شده بود، اما احتمال امتياز از دست دادن راه راه پوشان در ورزشگاه دل آلپي برابر المپياكوس مي رود. شور بازيكنان يوناني و مصيبت هاي يووه، كه دو باخت وحشتناك برابر اينتر و گالاتاسراي را پشتوانه خود مي بيند، امكان رقم خوردن هر نتيجه اي را به وجود آورده است و اين يعني ديگر نماينده اين دسته از ميان سوسيه داد و گالاتاسراي برگزيده خواهد شد. اگر سوسيه داد در خانه بتواند يك امتياز از گالا بگيرد، عنوان دومي گروه به اين تيم خواهد رسيد، ولي قهرمان سابق تركيه- كه در بازي رفت دو بر يك شكست خورده است ،براي ادامه سير موفقيت آميز خود، تنها به برتري در اين كارزار نياز دارد.
مسابقات امشب
گروه E
منچستر يونايتد- اشتوتگارت
رنجرز- پاناتينايكوس
گروه F
پارتيزان- مارسي
رئال مادريد- پورتو
گروه G
بشيكتاش- چلسي
اسپارتاپراگ- لاتزيو
گروه H
بروژ- آژاكس
ميلان- سلتاويگو

فردا شب
گروه A
بايرن مونيخ- اندرلشت
ليون- سلتيك
گروه B
آرسنال- لوكوموتيو مسكو
ديناموكيف- اينتر
گروه C
آ.ا.ك- موناكو
آيندهوون- لاكرونيا
گروه D
يوونتوس- المپياكوس
رئال سوسيه داد- گالاتاسراي

ورزش
ادبيات
انديشه
سياست
هنر
|  ادبيات  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |