چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۰
آيا هميشه و همه جا بايد گوشت بخوريد؟
اهميت سويا را باور كنيد
تفاوت هزينه ها بسيار زياد است. قيمت هر كيلو گوشت قرمز حدود ۴۲۰۰ تومان است، در صورتي كه براي خريد هر بسته ۲۵۰ گرمي سويا ۱۷۰ تا ۲۰۰ تومان هزينه مي پردازيد
مرجان نماينده 
001346.jpg

غذاي مورد علا قه شما چيست؟ احتمالا ً از كباب و خورش هاي گوشتي و يا در نهايت تركيبات مرغ و ماهي نام مي بريد. اما تا كجا و چه حد مي توانيد از گوشت استفاده كنيد و در كنار آن قيمت بسيار قابل توجه - كيلويي ۴۲۰۰ تومان- را بپردازيد؟
مصرف مداوم گوشت نه تنها سلا متي مصرف كننده را تهديد مي كند بلكه سبد اقتصادي خانواده را بيش از آن چه به نظر مي رسد تحت فشار قرار مي دهد. اكثر افراد در اشاره به ماده اصلي غذاي خود از گوشت نام مي برند. احتمالا  مي دانيد - و اگر نمي دانيد بدانيد- مصرف گوشت براي افرادي كه داراي فشار خون بالا  يا كلسترول هستند - و شمار افراد درگير اين عوامل در خانوارها پرشمار است- آشكارا مضر شناخته شده و پزشكان دائماً در اين زمينه هشدار مي دهند. از طرفي گران بودن قيمت گوشت باعث شده خانواده هايي عملا ً توانايي خريد دائمي گوشت را نداشته باشند. آنچه كه از سوي ديگر موجب بيماري هاي ديگري شامل سوءتغذيه به واسطه كمبود آهن و پروتئين خصوصاً در كودكان مي شود.
بنابراين بايد در دو جبهه سلا متي و اقتصاد دنبال راه حل هايي بود. از اين رو استفاده از برخي مواد خوراكي گياهي مانند سويا و قارچ بسيار برجسته شده و اين مواد مي توانند جايگزين مناسبي براي گوشت باشند. اين مواد، نه عوارض استفاده از گوشت را دارند و نه به گراني گوشت هستند. سويا ماده اي است كه مي تواند جايگزين گوشت شود. ماده اي خوراكي كه از لوبياي سويا تهيه شده و طي همه اين ادوار محجور باقي مانده و به همين دليل بسيار هم ارزان است. شايد براي كساني كه نمي دانند عجيب به نظر برسد ولي ۵۰ درصد سويا پروتئين است كه اين مقدار ۵/۲ برابر پروتئين موجود در گوشت است! سويا منبع آهن، كلسيم، روي، پتاسيم و ويتامين هاي گروهB به شمار مي رود.
استفاده از سويا موجب كاهش كلسترول خون مي شود و از بروز بسياري از بيماري ها جلوگيري مي كند. به همين دليل استفاده از آن براي همه افراد مناسب است. اما با وجود همه اين مزايا سويا در مقايسه با گوشت درمرتبه نازلي قرار گرفته و هنوز مورد توجه خانواده هاي ايراني نيست. اما شايد ارزان تر بودن آن نسبت به گوشت، خانوارها را به استفاده از آن وسوسه يا وادار كند.
001348.jpg

سويا چيست؟
پروتئين: ۵۰-۴۰ درصد
روغن: ۵/۱ درصد
فيبر: ۴درصد
نيتروژن: ۵۰-۴۰ درصد
در هر صد گرم سويا موارد زير موج مي زنند
كالري: ۴۳۲
پروتئين كامل: ۲/۴۳ گرم 
كلسيم: ۰۹/۲۰ گرم 
كربوهيدرات: ۹۰/۲۰ گرم 
آهن: ۵/۱۱ گرم 
فسفر: ۶۹۰گرم 
ويتامين۱۱/۰۵ :A گرم 
ضرب و تقسيم بديهي 
محرمي، خانمي كه براي خريد گوشت به فروشگاه آمده، در پرسش آيا از سويا استفاده مي كنيد؟ مي گويد: در طبخ بعضي از غذاها از سويا استفاده كردم، گاهي آن را با گوشت چرخ كرده مخلوط مي كنم. اوايل بچه هايم مي گفتند طعم گوشت كمي تغيير يافته ولي اكنون مشكلي ندارند. اما با قيمت كنوني گوشت چاره اي ندارم. سويا از نظر اقتصادي با صرفه است و سعي مي كنم طوري اين كار را انجام دهم كه بچه هايم چندان متوجه نشوند. نمي خواهم سر سفره غذا در مورد محدوديت هاي مالي مان توضيح بدهم.
احمديان يكي از شهروندان تهراني مي گويد: هرگز از سويا در تهيه غذا استفاده نكرده ام. چرا كه كودكانم آن را نمي خورند. سويا مكمل خوبي براي گوشت قرمز است و از نظر قيمت هم بسيار باصرفه است ولي طعم مطلوبي ندارد و توازن در طعم غذاي تهيه شده با سويا نياز به تلا ش بسياري دارد. از طرفي نمي توان از سويا در پخت هر غذايي استفاده كرد.
خانمي كه براي سويا به سوپر ماركت مراجعه كرده مي گويد: براي طبخ برخي از غذاها مثل ماكاروني يا همبرگر از سويا استفاده مي كنم. زيرا خواص بيشتري نسبت به گوشت دارد. سويا قيمت بسيار مناسبي دارد. هزينه خريد گوشت بسيار بالا  است در صورتي كه مي توان هر بسته ۲۰۰ توماني سويا را در چند وعده غذايي به كار برد.
آن چه در وهله نخست درسخنان اين شهروندان جلب توجه مي كند طعم ويژه سويا است كه ظاهراً برخي از افراد خانواده نسبت به آن واكنش نشان مي دهند. اما طعنهآميز است همان افرادي كه به استفاده از سويا در غذاهاي خانگي حمله مي كنند، ساندويچ ها و غذاهايي را خارج از خانه خريده و با اشتها مي خورند كه سويا در آن نقش اساسي دارد. مصرف كنندگان بدانند در اكثر كالباس ها و سوسيس هاي موجود، سويا در حجم قابل توجهي به كار رفته.
قيمت 
قيمت هر كيلو گوشت قرمز حدود ۴۲۰۰ تومان است، در صورتي كه براي خريد هر بسته ۲۵۰ گرمي سويا ۱۷۰ تا ۲۰۰ تومان هزينه مي پردازيد. در برخي از فروشگاهها سويا به صورت باز و كيلويي به فروش مي رسد. هزينه خريد يك كيلو سويا ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان است. بنابراين قيمت سويا حدود يك چهارم قيمت گوشت قرمز است.
براي خريد ۵۰۰ گرم گوشت حدود ۲۱۰۰ تومان هزينه مي كنيد، در صورتي كه قيمت ۵۰۰ گرم سويا حدود ۴۰۰ تومان است و اين قيمت در مقايسه با قيمت گوشت بسيار پايين است. در صورتي كه خواص موجود در آن بيشتر است.
چه كنيد؟
بسياري از خانواده ها چگونگي استفاده از سويا را نمي دانند. در صورتي كه با مخلوطي از گوشت و سويا مي توان غذاهايي را تهيه كرد كه هزينه آن بسيار اندك باشد و يا مي توان در پخت بسياري از غذاها كه از گوشت چرخ كرده استفاده مي شود از سويا استفاده كرد و گوشت را حذف كرد. كه در اين صورت هزينه پخت آن غذا به حداقل مي رسد.
مقايسه هزينه ها
براي يك بار هم كه شده غذاهاي زير را با سويا درست كنيد:
شامي كباب: ۵۰۰ گرم گوشت، يك عدد پياز، دو عدد تخم مرغ، آرد نخودچي، زردچوبه ، نمك و فلفل به ميزان لا زم.
001350.jpg

هزينه احتمالي كه براي تهيه اين غذا صرف مي شود حدود ۲۵۰۰ تومان است. اگر اين غذا با مخلوط گوشت چرخ كرده و سويا تهيه شود، قيمت صرف شده براي تهيه آن به ۱۳۰۰ تومان كاهش مي يابد. در صورتي كه براي تهيه اين غذا تنها از سويا استفاده شود، ضمن اينكه استفاده از آن براي همه افراد بلا مانع است و در حقيقت غذايي رژيمي هم به شمار مي رود، هزينه اي كه براي تهيه آن پرداخت مي شود معادل ۷۰۰ تومان مي شود اين قيمت در مقايسه با غذايي كه در تهيه آن از گوشت استفاده مي كنيد بسيار باصرفه تر خواهد بود.
همبرگر: ۵۰۰ گرم گوشت چرخ كرده، ۲ عدد پياز، نمك و فلفل به ميزان لا زم. اگر اين غذا با گوشت خالص تهيه شود هزينه اي حدود ۲۲۰۰ تومان صرف مي شود ولي اگر اين غذا با مخلوطي از گوشت و سويا تهيه شود هزينه اي كه صرف توليد آن مي شود به ۱۲۵۰ تومان مي رسد. در صورتي كه با اين روش سويا مي تواند مكمل گوشت شود. اگر همين غذا با ۵۰۰ گرم سويا تهيه شود قيمت آن ۶۰۰ تومان مي شود. كه اين قيمت در مقايسه با غذايي كه در تهيه آن تنها از گوشت استفاده مي شود بسيار با صرفه است.از سويا در تهيه غذاهاي ديگري نيز مي توان استفاده كرد. با اين روش بسياري از ويتامين هاي مورد نياز بدن تأمين مي شود و هم از بسياري هزينه ها صرفه جويي مي شود.

آيا مي دانيد؟
تاريخچه سويا ۴۰۰۰ ساله است و بيش از ۲۰۰۰ سال پيش از تولد مسيح مورد استفاده قرار مي گرفته. كشاورزان چيني از آن به عنوان «جواهر بزرگ زرد» ياد مي كردند و شن نانك امپراطور چين آن را يكي از پنج محصول مقدس زمين مي ناميد. در مصر، سويا براي درمان بيماراني كه با سوءهاضمه روبه رو بودند مورد استفاده قرار مي گرفت و بيش از صد مزرعه ويژه كشت سويا براي بيماران آماده شده بود. استفاده از اين محصول در ژاپن، كره و مالزي هم طي قرون متمادي به دليل ارزان و سودمند بودن متداول است.در حال حاضر بيش از ۸۸ درصد سوياي دنيا در مدهيا پرادش هند پرورش داده مي شود. ايالت هاي پنجاب، بريگ، انكور، جواهر و گوراو هم به پرورش سويا در مقياس فراوان مشغول هستند.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |