پنج شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۰
مادر دورتي ماكسلي:
خواهش مي كنم به قتل دخترم اعتراف كن 
مرضيه ورواني فراهاني 
001296.jpg

۲۷ سال پيش

۲۷ سال پيش اتفاقي بي سابقه در خاندان كندي افتاد كه همه را مبهوت و حيرت زده كرد. مايكل اسكاكل برادرزاده كندي معروف، دختر همسايه ديوار به ديوارشان را با چوب گلف از پا درآورد.
مايكل اسكاكل
مايكل اسكاكل برادرزاده اتل كندي، بيوه رابرت كندي است. در زمان وقوع قتل، او ۱۵ ساله بود. قتلي كه در آن ماكسلي با ضربه چوب گلف از پا درآمد. جان ماكسلي برادر قرباني به خبرنگاران گفته بود او از يافته هاي قاضي بسيار بسيار خوشحال است. او در ادامه گفته بود ما كاملا مطمئنيم كه در هر دادگاهي و در هر زماني كه محاكمه صورت بگيرد احساس عمومي موفق خواهد بود.
دفاع از پرونده 
دادستان عالي ايالت اوهايو چهارشنبه گذشته از پرونده مايكل اسكاكل كه منجر به ۲۷ سالا زنداني شدن وي از سال ۱۹۷۵ تاكنون شده است دفاع كرد. او با دفاع از تكنولوژي جديدي كه براي اثبات اتهام قتل اسكاكل مورد استفاده قرار گرفته بود دفاع كرد و هرگونه فرجام خواهي در اين پرونده را رد كرد.
وكلاي مدافع اسكاكل در هفته هاي گذشته درخواست استيناف خود را به دادگاه عالي ايالات متحده ارائه كردند كه در آن بنا به دلايل مختلف خواهان رفع اتهام از موكل خود و تبرئه وي بخاطر حكمي كه سال گذشته در مورد پرونده اي  كه از سال ۱۹۷۵ در جريان بوده است شدند. آن زمان مايكل اسكاكل ۱۵ ساله بود و در شهر گرينويچ همسايه ديوار به ديوارش را با ضربات هولناك چوب گلف به قتل رسانده بود. اسكاكل حالا ۴۳ ساله است و ۲۰ سال از عمر خود را پشت ميله هاي سرد و يخ زده زندان طي كرده است.
وكلاي مايكل اسكاكل مدعي هستند كه ۲۷ سال پيش هنگامي كه اتهام قتل به موكلاشان تفهيم شد، بازپرسان مربوطه، با او مثل يك پسر بچه پانزده ساله برخورد نكرده اند. بلكه با او مثل قاتلان حرفه اي كه چندين و چند قتل را انجام داده اند رفتار كرده اند. آنها مدعي هستند كه با توجه به شرايط دشواري كه اسكاكل در آن قرار داشته است، هر بچه ۱۵ ساله ديگري هم كه بجاي موكلشان بود به انجام چنين قتلي اعتراف مي كرد.
اتهام بازپرسان
001302.jpg

وكلاي مدافع اسكاكل معتقدند كه علاوه بر غلط بودن نحوه بازپرسي از موكلشان، بازپرسان پرونده، اين پرونده را به انحراف و بيراهه كشاندند و در مصاحبه ضبط شده اي كه از وي ارائه كرده اند با مونتاژ تصوير خنده بر تصوير موكلشان او را قاتل جلوه داده اند.
تماس تلفني باCNN
۲۷ سال پيش وقتي غوغاي پرونده اسكاكل در و ديوار اوهايو را پر كرده بود، سر بازرس «فرانك گار» طي تماسي تلفني باCNN اظهار داشت: «ما پيش بيني مي كنيم ا ين محاكمه به دادگاه بزرگسالان انتقال داده خواهد شد.» همان زمان مايكل شرمن وكيل مدافع اسكاكل به خبرنگاران گفته بود: «اين اتفاق قابل پيش بيني بود زيرا يك قاضي از قبل دليلي براي صدور حكم جلب يافته بوده كه دست به چنين كاري زده است. او همچنين پيش بيني كرده بود كه اسكاكل حتما در دادگاه محاكمه خواهد شد و هيچ فرقي ندارد كه محاكمه در دادگاه نوجوانان برگزار شود يا بزرگسالان.»
محكوميت ۶۰ ساله 
۲۷ سال پيش اسكاكل به عنوان يك بزرگسال محاكمه شدو به حداكثر ۶۰ سال حبس در زندان محكوم شد. در حالي كه اصلا مشخص نبود كه اگر قرار باشد اسكاكل را به عنوان يك نوجوان محاكمه كنند او با چه مجازاتي روبرو مي شد. همان زمان وكيل مدافع اسكاكل به خبرنگاران گفته بود: «اينكه قاضي با اسكاكل به عنوان يك بزرگسال رفتار مي كند براي من كاملا مبهم است و اين يك راهكار غيرديني و اخلاقي است و براي همگي تازگي دارد. من فكر مي كنم قاضي دنيس اين كار را تنها به اين خاطر مي كند كه ديگران را مطمئن كند كه روش او درست بوده است.»
بعد از دستگيري 
001288.jpg

اسكاكل هنگامي كه ۳۹ ساله بود فرصتي براي سخن گفتن در دادگاه نوجوانان پيدا كرد. او در آن هنگام با ضمانت پانصد هزار دلاري آزاد شد و در دادگاه كانكتيكات به اتهامات مبني بر اين كه او دختربچه همسايه شان را كشته است پاسخ داد. مارتا ماكسلي هنگامي كه ۱۵ سال داشت به وسيله چوب گلف مضروب شد و جسد او در زير خانه آنها در گرينويچ پيدا شده بود. اين در حالي بود كه مايكل در تمام مدت اظهار بي گناهي كرده بود و همه جا اعلام كرد كه هيچ اطلاعي در اين مورد نداشته است و او در اين قتل نقشي نداشته و بي گناه است. آن زمان «دورتي ماكسلي» مادر قرباني پيامي براي مردي كه عقيده دارد قاتل دخترش نيست داشت. او در حضور خبرنگاران گفته بود: «اعتراف كن! نگذار طولاني تر شود! خواهش مي كنم به قتل دخترم اعتراف كن! اجازه بده كارها زودتر انجام شود! و به كس ديگر صدمه نزن.»
آخرين خواسته وكلاي مدافع 
آخرين خواسته  آنها نمايش مجدد فيلم جعل شده ايست كه آنها مدعي اند در آن تصوير و صداي مايكل اسكاكل به واسطه مونتاژ جعل شده است و در آن او به اين گناه اعتراف كرده است و اين تنها مدرك دادگاه براي محكوم كردن موكلشان است.

تيراندازي و قتل در بزرگراه
آيا آمريكا باز هم با يك قاتل حرفه اي روبرو است؟
001294.jpg
مقامات امنيتي اوهايو، بخش بزرگي از جاده بين ايالتي۲۷۰، كه دور شهر را احاطه مي كند بستند. اين واقعه كه به مدت دو ساعت به طول انجاميد، به دنبال يك سري تيراندازي در اين ناحيه روي داد.
اداره حمل و نقل اوهايو اعلام كرد بستن بزرگراه ۲۰ مايلي، از شرق به غرب، به منظور بازرسي اتومبيل ها و يافتن مظنون هاي احتمالي صورت گرفته است.
استيومارتين، رئيس پليس ناحيه فرانكلين در اين رابطه گفت: بازرسان اداره الكل و دخانيات و اسلحه گرم در طول زمان بسته بودن جاده تحقيقات وسيعي را در منطقه انجام دادند. وي تاكيد كرد: براي بررسي بيشتر لازم است عمليات مشابهي به هنگام شب نيز انجام مي گيرد.
مارتين گفت كه در تيراندازي هاي اخير كه روزهاي يكشنبه ۳۰ نوامبر و دوشنبه اول دسامبر روي داد، هيچ كس زخمي نشد. كارآگاهان اين تيراندازي ها را با ۱۲مورد تيراندازي ديگر در ماه هاي اخير مربوط دانسته اند. در يكي از اين تيراندازي ها، يك پيرزن ۶۲ ساله كشته شد.
روز سي ام نوامبر، زني مشغول، رانندگي در نزديك ناحيه جنوبي جاده ۲۷۰ -۱بود كه صدايي شنيد و متعاقب آن تاير اتومبيلش پنجر شد. گلوله اي پيدا نشد، اما اثر گلوله وجود داشت.
آخر شب همان روز، خانه اي در مجاورت بزرگراه در شهر اوبتز مورد اصابت گلوله قرار گرفت. در آن ساعت هيچ كس در خانه نبود و حادثه اي پيش نيامد. گلوله اي كه بر اين خانه اصابت كرد از همان اسلحه اي شليك شده بود كه روز ۲۵ نوامبر به خانم گيل نيسلي، ضمن رانندگي شليك شده بود.
مارتين گفت: به طور كلي بايد گفت نحوه وقوع جنايت نشان مي دهد كه شخص يا اشخاصي كه دست به اين تيراندازي  ها مي زنند مي خواهند خود را به گونه اي در جامعه مطرح كنند! با گسترش وحشت درميان اهالي منطقه، او از همه شهروندان خواست در جهت شناسايي تيرانداز يا تيراندازان با پليس همكاري كنند.
هنوز پليس مسبب اين وقايع «تيراندازحرفه اي به مردم» را نناميده و مشخص نيست آيا فرد يا افرادي با تفنگ  دورزن در جايي كمين كرده و به مردم تيراندازي مي كنند يا در اثر اتفاق ديگري اين تيراندازي ها انجام شده است.
به دنبال گزارش يك راننده كاميون، دو زن دستگير شده اند. اين تنها دستگيري در اين ارتباط تاكنون بوده است.

برق از سر سارق كنتورها پريد
فردي كه با معرفي خود به عنوان مامور اداره برق از مردم كلاهبرداري مي كرد دستگير شد.
ماموران در پي گزارشات مردمي، متوجه شدند شخصي با جعل عنوان، اقدام به دستكاري كنتورهاي شهروندان اصفهاني نموده و براي آنها كنتورهاي خراب و فرسوده نصب مي كرد و از اين كار خود پول خوبي بدست آورده است.
ماموران سپس با هماهنگي ماموران اداره برق، تحقيقات گسترده اي را براي شناسايي و دستگيري اين كلاهبردار حرفه اي آغاز كردند كه سرانجام حوالي غروب روز گذشته ماموران هنگام گشت زني به شخصي كه مشغول دستكاري كنتور برق بود ظنين شدند و او رادستگير كردند.
متهم كه غلامرضا نام دارد در بازجويي ها به چندين فقره سرقت كنتور و كلاهبرداري از شهروندان اعتراف كرد.
سرگرد افشين حقيقت رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان اصفهان با بيان اين خبر، در توصيه اي به شهروندان گفت: خانواده ها در برابر روبرو شدن با اين گونه موارد حتما از اين افراد كارت شناسايي بخواهند و صحت ادعاي آنها را از اداره و يا سازمان مربوطه جويا شوند.
شهروندان در برابر روبرو شدن با موارد مشكوك موضوع را بلافاصله به پليس ۱۱۰ اطلاع دهند.

برنج دزدها
با دستگيري اعضاي يك باند ۶ نفره از سارقان موتورسيكلت در اهواز، راز دزديده شدن گوني هاي برنج از انبار شركت ها فاش شد.
كارآگاهان اداره آگاهي اهواز كه از مدت ها قبل در پي شكايت هاي متعدد مردم در رابطه با سرقت موتورسيكلت در جست و جوي عاملان اين دزدي ها بودند، پس از انجام تفحص هاي پليسي و تحقيقات ويژه توانستند ردپاي باند سرقت را به دست بياورند و در يك عمليات ضربتي تمامي ۶ عضو اين گروه را به دام بيندازند.
اين متهمان پس از دستگيري به اداره آگاهي منتقل شده و تحت بازجويي قرار گرفتند و علاوه بر سرقت چندين دستگاه موتورسيكلت اعتراف كردند بارها به منازل افراد دستبرد زده اند.
در ادامه اين بازجويي ها يكي از متهمان گفت: «من و دو نفر ديگر از اعضاي باند طي ۳ ماه گذشته به انبار يك شركت دستبرد زده و توانسته ايم ۴۵ كارتن قطعات يدكي موتور برق بدزديم.»
وي در ادامه اعتراف كرده: «ما علاوه بر اين سرقت ها، شركت هايي را كه براي ناهار كاركنان خود آشپزخانه و انبار برنج داشتند، شناسايي مي كرديم و به آنها دستبرد مي زديم به طوري كه تاكنون از ۲۲ شركت دزدي كرده ايم.»
اين متهمان پس از اعتراف با صدور قرار بازداشت روانه زندان شدند.

در جست وجوي قاتلان
كارآگاهان ويژه دايره قتل اداره آگاهي مشهد تحقيقات گسترده اي را براي شناسايي عاملان ۲ جنايت كه هفته پيش در اين شهر روي داد، آغاز كرده اند.
در اين جنايت هاي جداگانه، ۲ پسر جوان در جريان نزاع خياباني با ضربات چاقو به قتل رسيدند.
يكي از جنايت ها در محله پنجراه مشهد روي داد و پس از اعلام گزارش اين قتل به كلانتري مصلي، تحقيقات ماموران در اين رابطه آغاز شد.
در جنايت ديگر كه در شهرك طرق به وقوع پيوست نيز مرد جواني پس از آن كه مرتكب قتل شد به سرعت از محل حادثه گريخت و هم اكنون ماموران پليس آگاهي مشهد و كلانتري طرق در جست وجوي وي هستند.

سفارتخانه هاي قاچاقچي
001304.jpg
سازمان تحقيقات فدرال پاكستان هم به سفارتخانه هاي چند كشور گير سه پيچ داده است. آن قدر در كارشان كنكاش كرد تا بالاخره فهميد چند سفارتخانه در قاچاق انسان دست دارند. هر چند شواهد محكمي در اين باره به دست نيامده، ولي دولت پاكستان گزارشي را دريافت كرده كه برخي از نمايندگي هاي خارجي در پاكستان به قاچاق انسان مشغولند.
وزير كشور پاكستان با تاييد خبر بازداشت تعدادي از مسوولان شركت  هاي مسافرتي در همين ارتباط گفت: عمليات شناسايي و دستگيري متخلفان ادامه دارد.
بعضي از افراد و يا شركت هاي مسافرتي، مدارك و رواديد جعلي براي جويندگان كار تهيه مي كنند و كاركنان برخي سفارتخانه ها نيز با آنها همدست هستند.
قاچاقچيان انسان با دريافت مقادير هنگفتي پول، اين افراد را از راههاي غير قانوني به كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و يا اروپا برده وبعضا آنها را در نيمه راه رها مي كنند.

محاكمه قرن
001300.jpg
تا به حال «محاكمه ماه» و «محاكمه سال» شنيده بوديم اما «محاكمه قرن» يك چيز خارق العاده است. محاكمه يك گروه تروريستي در يونان محاكمه قرن لقب گرفت. اين هم يك جور ركوردشكني است. اعضاي اين گروه تروريستي كه گروه «هنوز هم نوامبر » نام دارد، از دهه ۱۹۷۰ تا كنون ۲۳ بازرگان، سياستمدار و ديپلمات انگليسي ، آمريكايي و ترك را كشته اند.
محاكمه اين گروه تحت تدابير شديد امنيتي در زنداني در شهر «آتن» پايتخت يونان برگزار شد. اين دادگاه ويژه بيش از ۹ ماه است كه جريان دارد و وظيفه آن رسيدگي به حدود دو هزار پرونده و اتهامي است كه به اين تشكيلات نسبت داده شده است. علاوه بر آن دسته از اعضاي اين گروه كه به منظور رسيدگي به اتهاماتشان در دادگاه حاضر شده اند، چند تن از روسا واعضاي عملياتي اين تشكيلات نيز به چشم مي خورند كه در صورت اثبات اتهاماتشان هر يك به حبس ابد محكوم خواهند شد. ترور يك وابسته نظامي انگليسي درماه ژوئن سال ۲۰۰۰ ميلادي در واقع آخرين مورد تروريستي اين گروه بوده است.

محموله بزرگ
001290.jpg
توجه! توجه! بزرگ ترين محموله كالاي قاچاق ظرف ۱۰ سال گذشته در بندر گناوه كشف شد.اگر ارزش اين محموله را بخوانيد مختان سوت مي كشد.
فرمانده نيروي انتظامي گناوه گفت: ارزش اين محموله افزون بر ۸ ميليارد ريال برآورد شده است.
فرمانده نيروي انتظامي گناوه تصريح كرد: اين محموله بزرگ از يك فروند موتور لنج كه به صورت مخفيانه وارد «خور» آبراه شده بود، كشف و ضبط شد.سرهنگ عيسي خاني عمده كالاهاي مكشوفه را يك هزار و ۷۵ عدد انواع مختلف رسيور ماهواره، افزون بر ۵۰۰ هزار عدد ترقه، ۳۲۵ هزار و ۹۳۹ عدد لوازم آرايشي، ۲۸ هزار و ۶۲۴ دست آلت قمار «پاسور»، ۸۲ هزار و ۹۴۴ عدد كاندوم، ۱۱ دستگاه موتور سيكلت، ۲۲۸ عدد تفنگ بادي و ۱۴ دستگاه رايانه ذكر كرد.فرمانده نيروي انتظامي گناوه همچنين گفت: همزمان با كشف اين محموله ماموران نيروي انتظامي اين شهرستان، يك محموله بزرگ مشروبات الكلي شناسايي و كشف كردند.

خوك هاي گرسنه
001298.jpg
شكم گرسنه كه خانه و صاحبخانه سرش نمي شود مخصوصا اگر اين شكم گرسنه براي خوك ها باشد.اين خبر را بخوانيد!تلاش خوك هاي گرسنه براي سير كردن شكم خود موجب شد تا يك منزل مسكوني در منطقه  اي واقع در غرب پايتخت كامبوج به آتش كشيده شود و صاحبخانه و همسرش جان خود را از دست بدهند.اين اتفاق زماني رخ داد كه پنج خوك گرسنه براي يافتن غذا ناگهان وارد آشپزخانه منزل صاحب خود شدند و پس از برخورد با ظرف حاوي بنزين كه در آنجا بود، خانه را به آتش كشيدند.با اين كه زن و شوهر صاحبخانه توانستند با پريدن در بركه اي كه در نزديكي منزلشان بود، خود را از شعله هاي آتش دور كنند اما سوختگي زياد باعث مرگ آنها شد.

شپش كشي
001314.jpg
اين ديگر چه مدل است. انگار در يمن حمام پيدا نمي شود آخر كدام آدم عاقلي با حشره كش، شپش سر بچه هايش را مي كشد.
يك كشاورز يمني كه مي خواست شپش هاي سر ۵ بچه اش را بكشد با حشره كش به جان آنها افتاد و حالا اسپري نزن، كي بزن!
آن قدر حشره كش به سر بچه هاي بدبخت زد كه ۳ نفر از آنها مسموم شدند و مردند. ۲ نفر ديگر هم الان در بيمارستان بستري هستند و تحت درمان قرار دارند.
پدر اين بچه ها كه «محمد صالح محمد» نام دارد اكنون متهم است كه باعث مرگ ۳ فرزندش شده است.

آقاي رئيس جمهور
001292.jpg
شنيده ايد مي گويند در هميشه روي يك پاشنه نمي چرخد؟ رئيس جمهور سابق نيكاراگوئه اين را به خوبي تجربه كرده است.
«آرنولدو آله مان» رئيس جمهور سابق نيكاراگوئه يك دفعه از اوج قدرت به زمين افتاد و به ۲۰ سال زندان محكوم شد.يك قاضي در اين كشور، رئيس جمهور سابق را به اتهام ارتكاب يك سري از جرايم به ۲۰سال حبس محكوم كرد.او معتقد است آقاي رئيس جمهور در طول ۴ سال رياست خود جرايمي مانند پول شويي، كلاهبرداري، اختلاس و جرايم انتخاباتي انجام داده است.در همين حال وكيل آله مان محكوميت موكلش را خلاف قانون دانست و گفت دادگاه تجديدنظر، اين حكم را لغو خواهد كرد.

معاونت در كلاهبرداري
فرض كنيد يكي از بستگان شما به هر دليلي به زندان افتاده است و شما براي رهايي او دست به هر كاري مي زنيد و هر دفعه تيرتان به سنگ مي خورد و بدتر از آن بعد از پرداخت پول به وكيل، وكيلتان متواري مي شود.
زني به خاطر آزاد كردن شوهرش از زندان، از دوست شوهرش به خاطر گرفتن وكيل رو دست خورد.
اين زن در شكايت خود گفت: شوهرم وقتي از مسافرت آمد به علت يك موضوع خصوصي دستگيرش كردند. من براي آزادي او به يكي از دوستانش مراجعه كردم كه گفته بود مي تواند يك وكيل خبره براي شوهرم پيدا كند. سه ماه متوالي به دوست شوهرم پول دادم و از او رسيد گرفتم. اما او هنوز وكيل را به من معرفي نكرده است و تنها چيزي كه مي گويد اين است كه وكيل پولها را گرفته و فرار كرده است.
من هيچ دسترسي به وكيل ندارم و طرف حساب من دوست شوهرم است.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
فرهنگ
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  فرهنگ  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |