وحيدرضا نعيمي
ياشوانت سينها وزير خارجه هند ۶۷ سال دارد. مانند بسياري ديگر از هنديان راست قامت است و از جايگاه وزارت خارجه بزرگترين دموكراسي جهان با اعتماد به نفس سخن مي گويد. عضويت در احزاب سكولار جاناتا، جاناتا دال و حزب متعصب هندويي بهاراتياجاناتا و نيز وزارت دارايي هند را در كارنامه خود دارد. وي كه از سال ۱۹۹۸ منصب وزارت دارايي كشور را در اختيار گرفت و سال ۲۰۰۲ به وزارت خارجه راه يافت، معتقد است تغييرات چشمگير اقتصادي از خود به يادگار گذاشته است، از جمله كاهش تورم به كمتر از دو درصد و كاهش بدهي هاي خارجي كشور.
انتصاب وي را به سمت وزير خارجه هند اقدامي در جهت انتقال اقتصاد و تجارت به پيكان ديپلماسي خارجي اين كشور ارزيابي كرده اند. با همين ديدگاه است كه سفر هفته گذشته سينها براي شركت در كميسيون مشترك تجاري هند و ايران قابل تفسير است.
عليرغم آن كه حزبي كه آقاي سينها از رهبران آن است به گرايشات فرقه گرايانه هندويي و مخالفت با مسلمانان شهرت دارد ولي وي نهايت تلاش را به عمل مي آورد تا چهره اي معتدل و غيرفرقه گرايانه از سياست خارجي هند به نمايش بگذارد. زيرا معتقد است كه در صحنه بين الملل امروز حركت هاي اقتصادي بيشتر به نفع هند است تا مناقشات سياسي. اما شرايط پس از ۱۱ سپتامبر موقعيت مناسبي را براي هند فراهم ساخت تا با تشبث به خطرات تروريزم تسويه حساب هايي را با پاكستان يعني همسايه اي كه تولد آن با خصومت هندو و مسلمان آغاز شد به عمل آورد زيرا القاعده مهم ترين مظهر تروريزم در اين كشور رشد يافته بود.
* پيام اصلي كه در اين سفر حامل آن هستيد، چيست؟
- پيام اصلي پيام دوستي، حسن نيت و صميميت فراوان است. همان طور كه مي دانيد من براي شركت در كميسيون مشترك اقتصادي به اين سفر آمده ام و مسائل مورد بحث در اين كميسيون غالباً اقتصادي است. از اين رو در نشست اين كميسيون و در ديدار با وزير خارجه شما، همكاري اقتصادي، تجارت و همكاري در زمينه انرژي و كشاورزي را مطرح كرديم. به علاوه در زمينه همكاري دفاعي و مواردي ديگر نيز بحث شد.
ما اعتباري به ارزش ۲۰۰ ميليون دلار در اختيار ايران قرار داده ايم كه در جريان سفر آقاي خاتمي به هند زمستان پارسال اعلام شد. در مورد استفاده از اين اعتبار صحبت كرديم. البته اين اعتبار اساساً براي استفاده در طرحهاي زيربنايي در نظر گرفته شده است. در هيأت همراه من، گروهي از وزارت راه آهن حضور دارند. آنها در مورد نوسازي و ارتقاء شبكه راه آهن ايران با همتايان خود مذاكره كردند.
در بخش انرژي، اساساً دو موضوع مورد علاقه ماست: مشاركت در توليد نفت در ايران و مشاركت در نوسازي پالايشگاهها كه در اين زمينه از دانش فني برخورداريم. مسئله خط لوله گاز هم در مذاكرات ما مطرح شد.
* آيا در مورد ساخت اين خط لوله پيشرفتي حاصل شد؟
- در حال حاضر ما مطالعه اي را در مورد گذر خط لوله ياد شده از بستر دريا در دست انجام داريم كه هنوز به پايان نرسيده است. يك گروه كاري شكل گرفته است كه به طور منظم براي بررسي طرح تشكيل جلسه مي دهد. قرار است اين گروه نتايج بررسي ها را عرضه كند تا براساس آن تصميم گيري شود. در مذاكره با آقاي هاشمي رفسنجاني و كمال خرازي پيشنهاد كردم ما علاقه منديم ترتيباتي با ايران سازمان دهي كنيم كه نهايتاً به ايجاد يك منطقه آزاد تجاري بين ايران و هند منجر شود. اما چنين منطقه آزاد تجاري از جهات مختلف بدون حضور پاكستان كامل نخواهد بود. بنابراين پيشنهاد من اين بود كه مي توانيم به تشكيل يك منطقه آزاد تجاري با حضور ايران، پاكستان و هند بينديشيم؛ به عبارت ديگر يك بازار مشترك مانند الگوهايي كه در ديگر نقاط جهان ديده ايم. هند با تعدادي از كشورها وارد چنين سازوكاري شده است، مانند كشورهاي عضو آسه آن، تايلند و سري لانكا. در ارتباط با سنگاپور در حال اجراي طرح هستيم. مذاكرات اوليه به همين منظور در چارچوب كشورهاي سارك و مائوريتوس آغاز شده است.
* آيا حضور پاكستان، امكان شكل گيري اين منطقه آزاد تجاري را با توجه به حساسيت اسلام آباد و دهلي نو نسبت به يكديگر دشوار نمي كند؟
- نبايد اين گونه باشد. تجارت نبايد فداي سياست شود. مسائل اقتصادي بايد با ضرباهنگ خود حركت كند، نه آنكه وجه المصالحه اختلافات سياسي قرار بگيرند. اين رويكرد ماست. من اين انديشه را مطرح كرده ام و اميدوارم مقامات ايراني آن را بررسي كنند. همچنين تصميم گرفتيم به منظور تسريع پيشرفت در برخي از اين نقاط محوري، گروه كوچكتري از مقامات شامل سفراي دو كشور در تهران و دهلي نو و مديران كل مرتبط و وزارتهاي خارجه و كشور تشكيل شود. اين گروه چهار نفره هر از چندي تشكيل جلسه مي دهد تا روند پيشرفت و موانع احتمالي طرحها را مورد بررسي قرار دهد. در صورتي كه مشكلاتي وجود داشته باشد، به اطلاع ما خواهد رسيد و ما تصميم لازم را اتخاذ خواهيم كرد.
* ظاهراً كشور شما موافقت كرده است به افغانستان سرباز اعزام كند.
- خير اين طور نيست.
* به عراق چطور؟
- خير به آنان اعلام كرده ايم، اعزام سرباز براي ما امكان پذير نيست.
* حتي اگر از فرصت كشورهايي كه مي توانند در بازسازي شريك باشند، حذف شويد؟
- به نظر من انتخاب با آنان است، چون پول آنهاست. اگر پول مال ما بود، حق انتخاب با ما بود. بنابراين انتخاب كسي كه بخواهد كارها را انجام دهد، با آنان است.
* فكر مي كنم شما در سخناني اعلام كرديد اگر آمريكا مي تواند در چارچوب سياست پيش دستي با عراق برخورد كند، اين حق براي هند نيز موجود است كه در چارچوب همين سياست با پاكستان برخورد كند، چرا كه اسلام آباد حامي تروريسم است و سلاحهاي كشتار جمعي دارد.
- من اين را در شرايط و سياق ديگري گفتم. من گفتم اگر داشتن سلاحهاي كشتار جمعي و تكثير آن و صدور تروريسم معيار مداخله نظامي باشد، پس آمريكا بايد در پاكستان هم مداخله كند، چرا كه مورد پاكستان توجيه كننده تر از عراق بود. در آن زمان احساس كردم بين عراق و پاكستان، زمينه براي مداخله آمريكا در پاكستان قويتر از عراق است، نه مداخله نظامي هند.
* از شما نقل شده است كه فكر و ذكر پاكستان كشمير است. اين دلمشغولي پاكستان نسبت به كشمير چه پيامدهايي بر سياست آن نسبت به هند داشته است؟ البته به نظر مي رسد دلمشغولي هند نسبت به كشمير نيز كمتر از پاكستاني ها نيست.
- درست است. اين گفته من است. هر وقت با پاكستاني ها درباره تجارت، فرهنگ، مرز دريايي، روابط مردم با مردم و هر چيز ديگر صحبت مي كنيم، پاي كشمير را به وسط مي كشند. به همين علت در ميان آنان دلمشغولي زيادي نسبت به كشمير وجود دارد.
براي ما، پاكستان فقط يكي از انبوه مسائلي است كه در عرصه سياست خارجي وجود دارد و البته موضوع اصلي هم نيست. اما از واكنش پاكستان چنين برمي آيد كه هند و به خصوص مسئله جامو و كشمير مسئله اصلي سياست خارجي اين كشور است. فكر مي كنم پاكستان نوعي احساس دشمني وسواسي نيز به هند دارد. هند به سرعت در تمام جهات در حال پيشرفت است، اما متأسفانه پاكستان اين گونه نيست. اگر پاكستان دست از اين دشمني غير ارادي بردارد، به نفع مردم اين كشور است.
* در زمستان سال گذشته آقاي خاتمي به دهلي نو سفر كرد و در پايان سفر وي بيانيه دهلي نو منتشر شد كه بر مشاركت راهبردي اين دو كشور به منظور تحقق منطقه اي امن تر، با ثبات تر و آبادان تر و تقويت همكاري منطقه اي و بين المللي تأكيد داشت. اين بيانيه تا چه اندازه در تعيين مسير پيشرفت روابط دو كشور مؤثر است؟
- اين نقشه راهي است كه آقاي خرازي و من امضا كرديم. مسائلي كه نيازمند توجه مضاعف دو طرف است، در آن ذكر شده است. برخي از موضوعهايي را كه قبلاً گفتم، مانند همكاري در زمينه هاي علوم و فناوري، انرژي، كشاورزي، زيرساخت و تجارت و سرمايه گذاري، جزو اين موضوعات مهم است.
* هند يكي از اعضاي پايه گذار جنبش عدم تعهد است. در گذشته شماري از كشورها و افراد به هند به ديده كشوري مي نگريستند كه يك نقش رهبري در جهان ايفا خواهد كرد. اما به نظر مي رسد در سالهاي اخير اين اميد تا حدي كم رنگ شده است. آيا طرفدار سياستهاي اين و آن هستيد؟
- نه موضوع سياستهاي اين و آن نيست. حتي موضوع، نقش رهبري نيست. جهان عوض شده و بايد بدانيم هيچ كشوري امروز نمي خواهد تحت رهبري كشوري ديگر باشد. بنابراين اگر بگوييد مي خواهم رهبر شما باشم، كسي به حرف شما گوش نخواهد داد. رهبري در سطح ملي، رهبري در سطح بين المللي منبعث از اتخاذ مواضع اصولي است كه در مورد مسائل مختلف منطقه اي و جهاني اتخاذ مي شود.
|
|
در آن روزها هند جزو اولين كشورهايي بود كه پس از استعمار، به استقلال دست يافت، سپس به كشورهاي ديگر كمك كرديم تا يوغ استعمار را پاره كنند. مثلاً شروع به مبارزه با نژادپرستي در آفريقاي جنوبي كرديم. در آن شرايط اين امكان وجود داشت كه يك يا چند كشور در خط مقدم اين مبارزه باشند، اكنون اين مبارزات را پشت سرگذاشته ايم. در آفريقاي جنوبي تبعيض نژادي وجود ندارد. جهان امروز بيش از هر چيزي درگير مسائل اقتصادي است، چرا كه در كشورها صحبت از بهبود زندگي مردم مي شود. مذاكرات ما در اينجا حول محور اين موضوع است و هند از هر مشاركتي كه بتواند، فروگذار نمي كند. رهبري هند در عرصه اي ديگر در حال ظهور است. رهبري و اهميت هند ناشي از اين حقيقت است كه اقتصاد ما يكي از سريعترين ميزان رشد را در ميان كشورهاي در حال توسعه دارد. ما در زمينه توسعه منابع انساني، دستاوردهاي بزرگي داريم. در عرصه علوم فناوري، ما از جمله راهبران بخش اطلاع رساني و فناوري و تحقيقات بنيادي هستيم. در اين زمينه هاست كه رهبري هند را كشورهاي ديگر به رسميت شناخته اند.
* هند يك قدرت هسته اي است. شما برخوردي را كه در ارتباط با فعاليتهاي هسته اي ايران صورت گرفت، چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- فرق هند و ايران اين است كه ما در سال ۱۹۹۸ به سلاح هسته اي مجهز شديم. ما ان پي تي را امضا نكرده ايم. ايران ان پي تي را امضا كرده است، بنابراين وظايفي متوجه ايران شده است. ما با توجه به نگراني هاي امنيتي كلي خود تصميم گرفتيم به سلاح هسته اي دست يابيم و اكنون سياست هسته اي خود را داريم كه براساس آن هند از سلاح هسته اي ضد كشورهاي فاقد سلاح هسته اي استفاده نخواهد كرد. به علاوه هند اولين كشوري نخواهد بود كه از آن استفاده كند.
* برخورد شما با مسئله كشمير گاه به نوعي سياست خصمانه دهلي نو با مسلمانان تعبير مي شود. آيا اين درست است؟ اصولاً سياست هند در مورد مسلمانان چيست؟
- اين جزو اتهاماتي است كه معمولاً پاكستان به ما وارد مي كند و البته بي پايه است. سياست رسمي ما در قبال مسلمانان كشور هماني است كه قانون اساسي هند معين كرده است. براساس اين قانون، نظام حكومتي هند سكولار است. اما در اين دموكراسي هر كسي اجازه دارد دين خود را برگزيند و به آن عمل كند. اسلام هم در اين چارچوب در كنار ساير اديان قرار دارد.
* در ايران نگراني هايي در مورد توسعه روابط بين دهلي نو و تل آويو وجود دارد. شما چه اطمينان خاطري در اين زمينه به ايران مي دهيد؟
- هند در زمينه هاي مختلف از جمله سياست خارجي داراي تصميم گيري ها و سياست هاي مستقلي است كه براساس منافع ملي اتخاذ مي كند. روابط ما و اسرائيل هم در اين چارچوب مي گنجد. البته بايد خاطرنشان كنم اصولاً رابطه هند با هيچ كشوري به منظور تهديد كشوري ديگر برقرار و تقويت نمي شود.
* آينده روابط ايران و هند را چگونه مي بينيد؟
- بسيار خوب. همان طور كه قبلاً به بيانيه دهلي نو اشاره كرديد كه در پايان سفر آقاي خاتمي به هند امضا شد، اين بيانيه خطوط كلي گسترش روابط دو كشور را تعيين مي كند كه عملاً نامحدود است، به خصوص از نظر اقتصادي امكان بالقوه و سعي براي گسترش روابط وجود دارد. به هر حال فكر مي كنم در اين روابط مي توان به بلنديهاي استراتژيك جديدي دست يافت.