سه شنبه ۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۰
شماره ها تغيير مي كنند
حافظه تلفن همراهتان را پاك كنيد
طالبي نژاد مي گويد: «در بازار، قيمت تلفن همراه با پيش شماره ۰۹۱۱ گران تر از ۰۹۱۳ است درحالي كه ازنظر ما فرقي نمي كند حتي از نظر ما ۰۹۱۳ بهتر از ۰۹۱۱ است چراكه تكنولوژي و سيستم آن جديدتر است.»
001786.jpg
سعيده عليپور
كافي است جاي رقم چهارم و پنجم شماره همراهتان را با احتساب صفر پيش شماره عوض كنيد. آن وقت شما هم به طرح شماره گذاري جديد تلفن همراه كشور مي پيونديد. اما لطفاً تا ۲۲ دي ماه دست نگه داريد.
از ابتداي دي ماه امسال، طرح شماره گذاري تلفن هاي همراه در سراسر كشور شروع مي شود و تا پايان ماه نيز ادامه خواهد داشت.
مهندس حسن  طالبي نژاد، مديركل طرح مهندسي ارتباطات سيار اعلام كرد: «با انجام اين طرح، ما امكان خواهيم داشت تا بدون اينكه رقمي به شماره تلفن همراه اضافه كنيم، ظرفيت خطوط تلفن همراه را از ۱۰ ميليون به ۸۰ ميليون برسانيم.»
اين طرح در تهران مشمول كساني خواهد شد كه پيش شماره موبايل آنها با ۰۹۱۱ و ۰۹۱۳ باشد. از اين جهت مشتركان ۰۹۱۲ خيالشان آسوده باشد چراكه تغييرات قبلاً بر خط تلفن همراهشان اعمال شده است.
تغيير در شماره تلفن همراه در استان هاي ناحيه ۲ كشور يعني؛ تهران، قم، سمنان،  قزوين و زنجان از تاريخ ۲۲ دي ماه آغاز مي شود و به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت.
در مدت تغيير شماره ها، قطعي ارتباط وجود نخواهد داشت. اما با اين حال شركت مخابرات ۲۴ ساعت پس از اتمام، كار را به رسيدگي به مشكلات احتمالي ناشي از اجراي اين طرح كه امكان دارد براي مشتركين ايجاد شود اختصاص داده است.
مهندس طالبي نژاد مي افزايد: «ما اين تغييرات را بعد از ساعت ۱۲ شب انجام مي دهيم كه بار شبكه به حداقل خود مي رسد.»
شماره مشترك موردنظر تغيير كرده است لطفا...ً
اين پيامي است كه احتمالاً در ايام تغيير شماره ها فراوان مي شنويد. راه كار ما اين است كه در چهار روز اجراي طرح، ابتدا شماره تغيير يافته تلفن همراه موردنظر را بگيريد اگر موفق به برقراري ارتباط نشديد همان شماره سابق را بگيريد. تنها حسن اين كار اين است كه پيغام فوق را كمتر مي شنويد.
طالبي نژاد درمورد چگونگي اطلاع رساني اين طرح به مشتركان توضيح مي دهد: «توضيحات مربوط به تغيير شماره در فيش هاي مشتركاني كه مشمول اين طرح مي شوند داده شده است. همچنين از چندي پيش خبر آن به صورت زيرنويس از تلويزيون پخش مي شود. طبق آخرين آماري كه روابط عمومي مخابرات ارائه داده است اكثر مشتركين تلفن همراه از اين تغييرات مطلع هستند.» اما وقتي اين موضوع را از چند نفر از دارندگان تلفن همراه مي پرسم آنها اظهار بي اطلاعي مي كنند.
حافظه دستگاه تلفن همراه خود را پاك كنيد
توصيه بهداشتي ما اين است كه در زمان تغيير شماره ها حافظه دستگاه موبايل خود را پاك كنيد و از نو، شماره ها را وارد كنيد يا باEdit شماره قبلي، مشكلتان را رفع كنيد مثلاً اگر شماره موردنظر شما با پيش شماره ۰۹۱۱۲۳۱ شروع مي شود با جابه جاكردن رقم چهارم يا پنجم و تبديل شماره به ۰۹۱۲۱۳۱ تغيير لازم اعمال مي شود.
از ابتداي واگذاري تلفن همراه در كشور يعني سال ۷۳، بحث خصوصي سازي، چندان مطرح نبود اما اكنون بحث اپراتور دوم و سوم يا همان موسسات خصوصي كه در كنار شركت مخابرات به واگذاري تلفن همراه مشغول مي شوند به طور جدي مطرح است. به طوري كه هم اينك در كيش و اصفهان بخشي از واگذاري تلفن همراه به بخش خصوصي واگذار شده است.
مديركل طرح مهندسي ارتباطات سيار مي گويد: «توسعه شبكه تلفن همراه بيش از آني بود كه انتظار مي رفت. باتوجه به تغييرات سريعي كه در تكنولوژي و سرويس هاي خدماتي آن به وجود مي آيد ما مجبور بوديم تغييراتي را در شماره تلفن همراه به وجود آوريم تا حجم وسيعي از سرويس ها را به مشتركين ارائه دهد.»
تلفن همراه داراي كارت اعتباري و تلفن همراه بخش خصوصي هركدام به شماره گذاري خاص خود احتياج دارند كه طرح مذكور اين امكان را در اختيار آنها قرا رمي دهد.
براساس طرح قبلي، پيش بيني شده بود كه در برنامه ۵ ساله سوم و چهارم، حجم تقاضاي تلفن به ۱۰ ميليون مي رسد درحالي كه اين پيش بيني غلط از آب درآمد و ظرف ۲ سال آينده اين ظرفيت تكميل مي شود و امكان واگذاري خطوط بيشتر نخواهد بود.
مهندس طالبي نژاد، سيستم تلفن همراه كشور را مطابق با استانداردهاي جهاني مي  داند و مي گويد: «ما از استاندارد اروپاييjsm پيروي مي كنيم و در اين سيستم توصيه شده است كه تعداد ارقام موبايل از ۱۵ رقم بيشتر نشود.»
هر ايراني يك خط موبايل 
با تعويض شماره هاي تلفن همراه و با بالارفتن ظرفيت وگذاري تلفن همراه به ۸۰ ميليون، اگر فرض را بر اين بگذاريم كه جمعيت كشور ۷۰ ميليون نفر است و دوباره اگر فرض را بر اين بگذاريم كه وزارت بهداشت، رشد جمعيت را تا حد بسيار زيادي كنترل كند، آن وقت حتماً روياي (هر ايراني يك خط تلفن همراه) تحقق پيدا مي كند. حالا اگر خواستيد چند خط تلفن همراه داشته باشيد نگران نباشيد بخش خصوصي به دادتان مي رسد.
طالبي نژاد مي گويد: «بيشترين ضريب نفوذ تلفن همراه در دنيا مربوط به كشور سنگاپور است يعني ۷۰ درصد جمعيت اين كشور خط تلفن همراه دارند.»
اين درحالي است كه در كشور ما ضريب نفوذ تلفن همراه تنها ۵/۳ درصد است.
تبعيض بين شماره تلفن همراه از بين مي رود
اما تغيير در شماره تلفن هاي همراه بر روي قيمت آن نيز اثر دارد. مخصوصاً قيمت تلفن همراه با پيش شماره ۰۹۱۱.
طالبي نژاد مي گويد: «در بازار، قيمت تلفن همراه با پيش شماره ۰۹۱۱ گران تر از ۰۹۱۳ است درحالي كه ازنظر ما فرقي نمي كند حتي از نظر ما ۰۹۱۳ بهتر از ۰۹۱۱ است چراكه تكنولوژي و سيستم آن جديدتر است.»
طفلك دبيرسرويس ما حالا كه پول لازم دارد، بايد تلفن همراهش را زير قيمت بفروشد. گفته بود بنويسيد گران مي شود اما ما مي نويسيم، ارزان مي شود.

اتفاق عجيبي كه براي سربخشيان افتاد
خاتمي جان مرا نجات داد
محمد محمدپور
001790.jpg

حسن سربخشيان حالا بايد در بغداد باشد. او عكاسAP است و از طرف اين آژانس خبري بايد ماموريت ديگري را تجربه مي كرد. اما اينطور نيست. او به كارهاي روزمره اش مي پردازد و تهران را ترك نكرده. به هم خوردن برنامه ها مصادف شد با احساس دردي از ناحيه گردن، دردي كه ناشي از حمل دوربين هاست و به هر حال از سختي هاي اين حرفه به شمار مي آيد. وضعيت عراق پس از دستگيري صدام شايد سوژه اي باشد كه كمتر سراغ عكاس ها را بگيرد اما سربخشيان به نوعي با اين مساله كنار آمده است.
به همراه همكار ديگرش، او يك سابقه كار ۵ ساله در AP (آسوشيتدپرس) دارد و به اين حرفه مي بالد. حق هم دارد، چون وقتي خاطرات خود را مرور مي كند لبخندي حاكي از رضايت مي زند، لبخندي دلنشين. به طور مثال او به نوعي جان خود را مديون سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهوري اسلامي ايران است. كافي بود تا او چند قدم به عقب تر برمي داشت، آن وقتAP بايد به دنبال استخدام عكاس ديگري مي بود! سربخشيان با شور و هيجان اين خاطره را تعريف مي كند، هر چند گذشت هفته ها و ماه ها از آن واقعه، جزئياتش را از خاطرش برده است:
«۱۸ خرداد سال ۸۰ بود. نمي دانم يك روز بعد از انتخابات بود يا دو روز... آقاي خاتمي در دفتر خود نماز مي خواندند و عده اي از مسوولان هم پشت ايشان به نماز ايستاده بودند. من، مرحوم نوربخش خاطرم مانده. آن روز آقاي خاتمي بايد خطبه دو عقد خصوصي را هم مي خواندند. قصدم اين بود كه از چهره شاد و خندان ايشان عكس بگيرم، چون نتايج انتخابات مشخص شده بود و آقاي خاتمي دوباره را‡ي آورده بودند.»
اما چهره سيدمحمد خاتمي خندان نبود. استنباط سربخشيان اين بود كه شايد سقوط چرخبالي در خرم آباد كه براي حمل صندوق هاي راي رفته بود، باعث شد تا رئيس جمهوري منتخب لبخندنزند يا شايد دليل ديگري پشت اين چهره نه چندان شاد نهفته بود كه خاتمي روزي در كتاب خاطرات خود آن را خواهد نوشت. محمد خاتمي عجله زيادي داشت درحالي كه سربخشيان به رئيس دفتر او، ابطحي، اصرار مي كرد كه از دفتر شخصي رئيس جمهوري عكس بيندازد.
«ناگهان متوجه شدم كه آقاي خاتمي مي خواهند آنجا را ترك كنند. دنبال ايشان دويدم. حواسم نبود ساختمان پاگرد دارد. روبه روي ايشان كه قرار گرفتم كادر را تنظيم كردم. بعد از چند لحظه آقاي خاتمي از كادر خارج شدندو صدايي بلند شنيدم كه آقا... چكار مي كني؟ مي افتي. ايستادم. ديگر حركتي نكردم. برگشتم و به پشتم نگاه كردم. يك حركت كوچك ديگر كافي بود تا از نرده ها به پايين پرت شوم...»
001788.jpg

بعد از اينكه رئيس جمهوري با صداي خود منجي من شد محل را ترك كرد و سربخشيان دو مرتبه به حالت اوليه بازگشت! بله، او دوباره اصرار داشت كه از دفتر شخصي محمد خاتمي عكس بيندازد و بعد از اين اتفاق «جو» به گونه اي بود كه ديگر امكان انجام چنين كاري وجود نداشت.
از ميان آن همه عكس هاي جورواجور، سربخشيان كه هميشه به خود مي گفت بالاخره روزي از خاتمي عكسي منحصر به فرد خواهد گرفت، به يك عكس توجه ويژه دارد؛ عكسي كه در نشريات مختلف دنيا منتشر و روي بيشتر سايت هاي خبري ارسال شد. داستان ثبت اين عكس هم خاطره اي است، خاطره اي كه گوينده اش را به شور و شوق مي آورد:
«ششم آبان بود. طبق برنامه قبلي، آقاي خاتمي بايد در جمع خواهران بسيجي سخنراني مي كردند. سالن سر پوشيده اي در شرق تهران كه به نظرم ۵ هزار نفر جمعيت داشت، تمام آن پر شده بود. معمولا ما زودتر به محل مي رويم تا بتوانيم مكان مناسبي را براي عكاسي بيابيم. با ميني بوس به محل سخنراني رفتيم و منتظر مانديم تا كه ايشان آمدند. من عجله داشتم. مي خواستم چند عكس از اين مراسم بيندازم و سريع به مجلس بروم تا از جلسه مجلس هم كه قرار بود در آن كميسيون اصل ۹۰ گزارش خود را درباره پرونده زهرا كاظمي قرائت كند، عكس بگيرم.»
بعد از صحبت هاي فرمانده بسيج، محمد خاتمي پشت تريبون رفت. سربخشيان ابتدا در فاصله ۱۰ متري او ايستاد تا پس زمينه عكسش دكور خاص مراسم باشد كه پشت خاتمي قرار داشت. سپس به سمت راست حركت كرد و در همان حال متوجه جنبنده اي شد كه روي عمامه خاتمي پريد. او چند عكس انداخت و همانطور كه كادر خود را تنظيم مي كرد در حال فكر كردن بود كه اين جنبنده چه مي تواند باشد.
«مطمئن بودم كه پشه نبود. سه متر جايم را عوض كردم. روبه روي آقاي خاتمي قرار گرفتم. خدا خدا مي كردم ايشان نروند عقب تريبون، چون كاملا از كادر من خارج مي شدند. پس از گذشت تنها چند ثانيه يكي از محافظين ايشان با چنان مهارتي  آن جنبنده را از روي عمامه آقاي خاتمي برداشت كه آقاي خاتمي فقط تغييري در حالت چشمانشان ايجاد شد. اين را بعد من از مرور عكس هايم متوجه شدم. از آن سالن ۵ هزار نفري فكر نمي كنم ۱۰نفر هم متوجه ماجرا شده باشند.»
سربخشيان با مسوولان سالن هماهنگ مي كند كه از آنجا خارج شود چون هر چه سريع تر بايد به مجلس مي رسيد. او  توانست خود را به جلسه علني مجلس هم برساند، البته زماني كه خطوط آخر گزارش كميسيون اصل ۹۰ در حال قرائت شدن بود. «بالاخره يك عكس منحصر به فرد از ايشان انداخته بودم. البته بعدا گويا به آقاي خاتمي گفتند كه اين عكس مونتاژ است. پيغام به من رسيد و قرار شد پرينتي از عكس بگيرم و به دست ايشان برسانم.»
عكس منحصر به فرد او البته عكس روز سايت خبري اشپيگل و در اكثر روزنامه هاي جهان به چاپ رسيد.
سربخشيان ۴۷ ساله، كار ژورناليستي خود را از روزنامه صبح امروز آغاز كرد. او كه تحصيلات آكادميك اين رشته را نيز دارد، مي خواهد همچنان به خاطرات خود اضافه كند. لابد شما نيز تصديق مي كنيد كه يكي از شغل هاي جذاب و در عين حال خطرناك! نصيب او شده است؛ خطرناك از اين جهت كه ممكن است خداي ناكرده از نرده اي سقوط كند.

قانون ۱۷۱
چرا چانه مي زنيد؟-۱۲
۱۱۱- نداشتن وسايل ايمني سالم و مناسب با فصل از قبيل زنجير چرخ و يا لاستيك يخ شكن و دو عدد برف پاك كن و بخاري: ۵هزارتومان 
كاش پليس صبح به صبح بخاري مسافركش ها و تاكسي ها را كنترل مي كرد. (حداقل در فصل زمستان و پاييز)
۱۱۲- حركت با استفاده از شماره موقت پس از ده روز از زمان تحويل پلاك: ۱۰ هزارتومان 
اين همه وقت و پول گذاشته ايد، خودروي صفر خريده ايد، يك روز هم معطل نصب پلاك شويد، آسمان به زمين مي رسد يا زمين به آسمان.
۱۱۳- حركت با پلاك غيرمجاز و فاقد اعتبار: ۱۰هزارتومان 
در اين صورت با چه شماره اي بايد راننده را جريمه كرد.
۱۱۴- حمل مسافر با وسيله نقليه شخصي و يا غيرمجاز در شهرها: ۱۰ هزارتومان 
مسافركش ها به كنار، تكليف مسافرهاي در خيابان مانده چه مي شود؟ چند ساعت بايد منتظر اتوبوس هاي تاكله پر بمانند.
۱۱۵- حمل جنازه با وسايل نقليه عمومي: ۱۰هزارتومان 
با اين نعش كش هاي الگانس مگر كسي فرصت سواري گرفتن را از دست مي دهد؟ همين چند سال قبل بود. بنده خدايي، پدر مرحومش را داخل يخچالي گذاشته و آن را به شهرستان مي برد كه زمان صرف صبحانه دزد ناشي به هوس يخچال به كاهدان زد و جنازه پدر را برد.
۱۱۶- حركت در سرازيري با دنده خلاص:۱۰هزارتومان 
در همه سرازيري ها، كنار دست راننده حضور يك مامور پليس الزامي است.
۱۱۷- نداشتن كارت بيمه سرنشين وسايل نقليه عمومي حمل مسافر در جاده ها: ۱۰هزارتومان 
به نفع خودتان است. پرداخت حق بيمه از پرداخت ديه كم دردسرتر است.
۱۱۸- حمل بار تجارتي توسط وسايل نقليه عمومي حمل مسافر در جاده ها: ۱۰ هزارتومان 
چرا چانه مي زنيد؟ مسافر هم بار تجارتي است، ديگر.
۱۱۹- حركت با دنده عقب غيرضروري (خلاف جهت حركت): ۱۰هزارتومان 
گفته مي شود، مرتكبان اين مورد در كشورهاي توسعه يافته به روان پزشكان معرفي مي شوند.

ممنوعيت آلودگي صوتي
001794.jpg
عاقبت خودروهاي آلوده كننده صوتي نيز به سرنوشت خودروهاي آلوده كننده هوا دچارشد. راست گفته اند كه گذر پوست به دباغ خانه خواهد افتاد.
مدير كل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: استانداردهاي آلودگي صوتي خودروها تا پايان امسال تدوين و پس ازتصويب هيات دولت لازم الاجرا مي شود.
سعيد متصدي در گفتگو با ايسنا اعلام كرد: بر اساس ماده ۸ آيين نامه اجرايي نحوه جلوگيري از آلودگي صوتي -مصوب ۱۹ خرداد ۷۸ -توليد كنندگان، سازندگان و واردكنندگان وسايل نقليه موتوري موظفند هنگام ساخت، توليد يا وارد كردن قطعات، استانداردها و حد مجاز آلودگي صوتي را رعايت كنند.

ثروتمندها بيشتر عمر مي كنند
001798.jpg
اگر مي خواهيد بدانيد چند سال عمر خواهيد كرد، اول ببينيد كجا به دنيا آمده ايد. اختلاف طبقاتي از نوع خوراك و پوشاك و درآمد به سن و سال هم سرايت كرد. گزارش سازمان بهداشت جهاني حكايت از اين دارد كه ميان سن متوسط زندگي در نقاط مختلف دنيا تفاوت چشمگيري وجود دارد.آژانس سازمان ملل در گزارش بهداشتي جهاني سالانه خود نوشت: مرگ ومير كودكان، بسيار بيش از مرگ و مير آنها در سال ۱۹۹۰ شده است و در سيرالئون از هر هزار نوزاد متولد شده، ۳۰۰ نفر از آنها در سن كمتر از ۵ سالگي مي ميرند.بنابراين گزارش ۱۹۴ صفحه اي، در بسياري از مناطق جهان، متوسط سن افزايش يافته اما برخلاف آن در برخي كشورها اين شاخص كاهش چشمگيري داشته است.

دردسر مد!
001802.jpg
قابل توجه خانم هايي كه براي همراهي با مد روز حاضرند هاون به پاي خود كنند. يك متخصص ارتوپدي كه دلش از مدل هاي عجيب و غريب كفش هاي امروز به درد آمده است اعلام كرد كه ۹۹درصد كفش هاي زنانه موجود در بازار استاندارد نيستند.
دكتر علي ديانت با اشاره به كفش جديد با نوك تيز و مثلثي به خبرنگار ايسنا گفت: انگشتان پا در اين كفش ها فضايي براي حركت نداشته و اغلب زنان با پوشيدن اين كفش ها دچار كمردرد، زانودرد، خستگي و حتي دردهاي مبهم در ساق پا و مچ مي شوند. وي در پايان اضافه كرد: كه پاهاي طبيعي از كفش استاندارد و پاهاي بد شكل و دفرمه شده بايد از كفش هاي طبيعي استفاده كنند.

كاهش رتبه مرگ و مير در ايران
001796.jpg
خوشبختانه كاهش رتبه در ايران در يك زمينه دل همه را شاد كرد. ايران در رتبه ۸۱ مرگ و مير كودكان زير ۵ سال در سال ۲۰۰۳ قرار گرفت.
تحقيقات يونيسف نشان مي دهد كه رقم ۴۲ نفر در ۱۰ هزار نفر براي كودكان زير ۵ سال ايراني در سال ۲۰۰۳ اين رتبه را درجهان به نام ايران كرده است.
همچنين شمار نوزادان كم وزن زير ۵ سال در هنگام تولد از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ در ايران ۷ درصد، كودكان زير ۶ ماه كه منحصرا با شير مادر تغذيه شده اند ۶۶ درصد، كودكان ۶ تا ۹ ماه كه منحصرا با شير مادر و غذاي كمكي تغذيه شده اند ۹۶ درصد و كودكاني كه با شير مادر و تغذيه به زندگي ادامه داده اند ۴۶ درصد است.

۳ هزار تاكسي سمند ديگر
001792.jpg
شهروندان تهراني مي توانند اميدوار باشند كه تا چند سال آينده رسم سوار تاكسي هاي فرسوده شدن به كلي ور مي افتد.سيدجمال هاشمي عرب مدير عامل سازمان تاكسيراني اعلام كرد: طرح نوسازي ناوگان تاكسيراني همچنان ادامه دارد و در همين راستا تا پايان سال جاري ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاكسي سمند به ناوگان تاكسيراني خواهد پيوست.عرب گفت: علي رغم مشكلات فراواني كه اين طرح در مراحل اوليه اجرا با آن مواجه بود، اما در حال حاضر با استقبال خوبي از سوي رانندگان تاكسي مواجه شده به طوري كه تاكنون ۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه تاكسي سمند آماده تحويل به متقاضيان است كه اين رقم تا پايان سال به ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسيد.

شب يلداي گران قيمت!
001796.jpg
گراني ميوه و آجيل در شب چله «يلدا» حال همه هموطنان ايراني را گرفت.
ربابه حاجي احمدي پيرزني كه براي خريد به ميدان ميوه تره بار صادقيه آمده بود  گفت: «دلم خوش بود كه همه بچه ها و نوه هايم امشب به ديدارم مي آيند و مرا از تنهايي در مي آورند اما واقعا با اين حقوق ۱۰۰ هزار توماني بازنشستگي چگونه مي توانم آجيل كيلويي ۵ هزار تومان بخرم. مجبورم از خرج ماهانه ام بگذرم تا پيش بچه هايم شرمنده نشوم.»
سوء استفاده برخي از فروشندگان در بازار ميوه فروشي و آجيل، نظارت بيشتر مسوولا ن ذيربط را مي طلبد

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
فرهنگ
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  فرهنگ  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |