سه شنبه ۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۰
عروس گنبد
001834.jpg
شهرستان گنبدكاووس در بخش شرقي استان گلستان واقع شده است كه از طرف شمال با جمهوري تركمنستان، از طرف غرب با شهرستان علي آباد، از طرف شرق با شهرستان مينودشت و از جنوب به استان سمنان محدود مي شود. اگر از شما بپرسند گنبد را به چه مي شناسيد حتما خواهيد
گفت :«اسب و كورس اسب دواني گنبد.»
معصومه صفايي 
گنبد كاووس واقع در بخش شرقي استان گلستان داراي زيبايي هاي طبيعي و تاريخي منحصر به فردي است كه معروف ترين آن ميله گنبد به ارتفاع پانزده متر است. ميله گنبد همان برج كاووس است كه مقبره قابوس بن وشمگير بوده و مربوط به دوران آل زياد يعني حدود هزار سال پيش است.
برج قابوس از مهم ترين بناهاي تاريخي سده ۴ هجري و بلندترين بناي آجري جهان است. اين بنا در سال ۳۹۷ ه-ق به دستور شمس المعالي قابوس بن وشمگير ساخته شد. اين برج در مركز شهر گنبد كاووس قرار دارد. برج قابوس استوانه اي شكل بوده و داراي ۶۰ متر ارتفاع است. بدنه برج با ۱۰ بريدگي يا پشت بند زينت داده شده است. اين برج به دليل موقعيت ويژه خود در شهر علاوه بر اينكه تفرجگاه دائمي ساكنين شهر گنبد و روستاهاي اطراف آن است، همه ساله علاقه مندان زيادي را براي سياحت و بازديد از ديگر استان ها و خارج از كشور رهسپار اين ديار مي كند.
از ديگر جاذبه هاي اين شهر مي توان به پارك جنگل دلند در يازده كيلومتري غرب آزادشهر اشاره كرد كه با داشتن امكانات تفرجي مانند آب آشاميدني و سرويس هاي بهداشتي و كمپ هاي چوبي مي تواند پذيراي گردشگران باشد.
۷ آبشار متوالي شيرآباد كه در ۶ كيلومتري جنوب شهر «خان به بين» در ميان جنگل هاي انبوه قرار دارد، ارتفاع بلندترين آن به ۲۰ متر مي رسد در بالاي آخرين آبشار غاري بسيار زيبا و ديدني وجود دارد. تالاب هاي بين المللي آلاگل، آجي  گل و آلماگل واقع در ۶۰ كيلومتري شمال گرگان كه همچون نگيني در صحرا نمايان است و در تمامي فصول به خصوص زمستان با حضور پرندگان مهاجر از انواع فلامينگو، قو، اردك، پرستوي دريايي، غاز، باكلان و ... هياهوي خاصي در منطقه برپاست. اين سه تالاب در بخش راشلي برون واقع است.
ارتفاعات قلعه ماران در جنوب شهر «راميان» با چشمه هاي بسيار زيبا در حاشيه جنگلي با طراوت و پديده نادر چشمه گل در جوار رودخانه هاي آب گرم و سرد و پارك جنگلي دره ملا و نيز روستاي پاقلعه با توليد كرم ابريشم و كارهاي دستي و نمدمالي، جاجيم، شال، ترمه و... داراي شهرت فراواني است.
باشگاه سواركاري و ميدان اسب دواني و پرورش اسب هاي تركمن و فرش هاي سرخ رنگ و مرغوب تركمن كه مظهر پايداري اين قوم است، هر يك شهرت جهاني دارند.
سواركاري و برگزاري مسابقات اسب دواني پاييزه وبهاره از جاذبه هاي جهانگردي اين شهر است كه از سرگرمي هاي مهم مردان و زنان شهر گنبد به شمار مي رود و شرط بندي به طور قانوني و مرسوم در اين مسابقات هيجان و جاذبه  خاصي به اين مسابقات بخشيده است.
ماشين عروسي در كنار بلوار توقف كرده يك ماشين آخرين مدل، نه دو ماشين آخرين مدل، يك رنگ و يك شكل، با نوارهاي رنگي تزئين شده. پارچه اي بزرگ، مزين به نخ ها و دوخت هاي رنگي جلو ماشين ها را پوشانده اول فكر كرديم حتما عروسي دو خواهر يا دو برادر است. اما نه؛ يكي ماشين عروس است و ديگري ماشين داماد!
... امروز سومين روز عروسي يك دختر و پسر گنبدي است يعني «عروس كشون». مي گويند مراسم عروسي هفت شبانه روز طول مي كشد. خواهر عروس زنگوله اي در دست دارد و تمام مدت عروس را همراهي مي كند. همگي دور ماشين عروس جمع شده اند. عروس با اجازه داماد از ماشين پياده مي شود. لباس قرمزي به تن دارد و شالي بزرگ روي سرش انداخته. زيورآلاتش بيشتر ما را به ياد هندي ها مي اندازد. داماد اجازه مي دهد كه آنها را در بلوار همراهي كنيم و عكس بيندازيم. صداي شاتر دوربين هاي مسافران لحظه اي متوقف نمي شود. همه يك صدا دست مي زنند و براي آنها آواز مي خوانند. مادر عروس قبل ازورود ماشين به كوچه روي پارچه جلو ماشين آرد مي پاشد كه نشانه بركت و روزي است. عروس از ماشين پايين مي آيد. مادر عروس روي سرش آرد مي ريزد و به ما خوشامد مي گويد. هديه اي به داماد مي دهيم و آنها هم به رسم ميهمان نوازي ظرفي شيريني محلي كه به آن پيشمه مي گويند به دستمان مي دهند و اصرار مي كنند كه نهار را با آنها بخوريم. غذايشان چكردمه است. چيزي شبيه استانبولي پلو با تكه هاي بزرگ گوشت گوسفند كه مخصوص جشن ها و مراسم خاص است. از مادر عروس مي خواهيم كه برايمان آواز گنبدي بخواند. او هم بي درنگ مي خواند: ...« هي آهاها، هي آها آها...»

دوره تخصصي خانه داري
001836.jpg
دوره تخصصي خانه داري جهت آموزش كاركنان و مديران واحدهاي اقامتي و پذيرايي برگزار مي شود.اقدام به برپايي دوره آموزشي تخصصي در زمينه خانه داري از سوي سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان ايلام صورت گرفت.شريفي مدير سازمان ايرانگردي و جهانگردي هدف از برپايي اين دوره ها را ارتقاء دانش علمي روز و كاربري مطلوب كاركنان و مديران واحدهاي اقامتي و پذيرايي در راستاي پيشبرد كيفي صنعت توريسم در استان عنوان كرد.وي گفت: بهترين تبليغ در صنعت هتل داري رضايت ميهمان است و رضايت ميهمان نيز ميسر نخواهد شد جز با ميزباني خوب هتل دار، به همين جهت مصمم به برپايي اين دوره ها شديم .

چه خبره!
001838.jpg
چه خبره! صبر كنيد. تازه از راه رسيديد. اول نفسي تازه كنيد، بعد ....
مسوولان تازه از راه رسيده عراقي بعد ازدستگيري صدام فكر برنامه ريزي توريسم به سرشان زده و قصد جذب توريست ها را دارند.آنهادر دو بخش اكوتوريسم و جذب زائر برنامه هايي را در دست اجرا دارند.
بابا كمي هم از ما ياد بگيريد. سال هاي سال است كه با خيال راحت نشسته ايم و گاهي هم با هم گلاويز مي شويم. ساعات اداري را روزنامه مي خوانيم، چپ و راست چاي مي خوريم. تلفن هاي احوالپرسي مي زنيم و خلاصه اگر مجالي پيدا شد بر روي صندلي مان لم مي دهيم و كمي هم راجع به توريسم فكر مي كنيم.

جذب توريست با فيلم
001840.jpg
بهره برداري از هر فرصتي براي تبليغ در جهت جذب توريست تا آنجا پيش رفته كه توليد فيلم هاي برجسته و مطرح در نيوزيلند توانسته است اثري مفيد در جهت جذب توريست و افزايش درآمد حاصل از اين صنعت براي اين كشور به همراه داشته باشد. به طوري كه تاثير بسزاي فيلم هاي «ارباب حلقه ها» و «سوار بر نهنگ» منجر به افزايش سريع تعداد ديداركنندگان از نيوزيلند شده است. اين مسأله بخصوص در بين خانواده ها مشهود است. چنانكه اصرار كودكان از تاثير اين فيلم ها براي ديدن سرزميني كه موقعيت هاي فيلم در آن ساخته شده است، خانواده ها را عمدتا از آمريكا و اروپا به سفر به اين كشور ترغيب كرده است.بنابر اظهارات يك مدير اجرايي در نيوزيلند؛ اين فيلم ها تاثير و كمك فراواني در جذب گردشگر، خارج از برنامه هاي اصلي ما در امر بازاريابي داشته اند.

سومين سمينار اكوتوريسم در گلستان
سومين سمينار اكوتوريسم و طبيعت گردي در شهر گرگان با حضور مقامات ايرانگردي و جهانگردي كشور و استان گلستان و مسوولان آژانس هاي فعال در زمينه اكوتوريسم و علاقه مندان و كارشناسان از سراسر كشور برگزارشده بود. سمينار اول در شاهرود وسمينار دوم در زاهدان برگزار شده بود. در اين سمينار كه به منظور بسترسازي جذب اكوتوريست به استان گلستان شكل گرفته بود مسوولان ضمن ارائه ديدگاه هاي خود به برشمردن پتانسيل هاي موجود در اين استان پرداختند.
تقي نسب مديركل ايرانگردي و جهانگردي استان گلستان ضمن خوش آمدگويي به مد عوين، به ۳۰۰ جاذبه طبيعي اين استان اشاره كرد و گسترش امكانات گردشگري و تبليغات را لزوم توسعه صنعت اكوتوريسم در كشور دانست.
پس از آن مهيمني استاندار و رئيس كار گروه گردشگري و ميراث فرهنگي استان گلستان ايران را طبق طبقه بندي يونسكو جزو ۱۰ كشور اول دنيا خواند و گفت: « دبي مانندايران در گذشته، اقتصادي متكي بر نفت داشت ، اما پيش بيني درآمد آنها براي سه پروژه گردشگري درحال حاضر با درآمد يكساله نفت ايران برابري مي كند.»
در اين سمينار بروجردي مديركل بازاريابي و امور بين الملل سازمان ايرانگردي كشور نيز حضور داشت. وي با تاكيد بر لزوم آشتي مردم با طبيعت، ايران را با تنوع اقليمي و زيستگاهي ويژه، قاره اي كوچك خواند كه استان گلستان معجزه كوچكي از آن است.
سمينار از استقبال خوبي برخوردار بود. سالن فخرالدين اسعد گرگاني مملو از جمعيت بود و علاقه مندان در كناره هاي ديوار ايستاده بودند و با دقت به صحبت ها گوش مي دادند و اين نشان از وجود بسترهاي فرهنگي در بين مردم دارد و اميد به ايجاد زمينه مناسب جهت جلب طبيعت گردان از سراسر جهان.
محمدعلي اينانلو روزنامه نگار و كارگردان مستندساز طبيعت و ايران شناسي ضمن برشمردن جاذبه هاي طبيعت استان گلستان گفت: «شما بر تمام ورودي هاي استانتان از مازندران، تهران، سمنان و خراسان بايد بنويسيد:
اين همه نقش عجب بر در و ديوار وجود
هركه فكرت نكند نقش بود بر ديوار
وي تاكيد كرد: «در حالي كه جهان در صنعت توريسم با رقم يك هزار ميليارد دلار سر و كله مي زند، درآمد كشور ما به يك ميليارد دلار هم نمي رسد در حالي كه قبرس پنج ميليارد دلار درآمد دارد.»
در اين سمينار ازموانع توسعه اين صنعت در كشور به نداشتن مديران با تجربه و قدرتمند در زمينه اكوتوريسم به خاطر نوپا بودن توريسم در كشور، امكانات كم و نياز به فرهنگ سازي در بين مردم اشاره شد و با بررسي هاي انجام شده نتيجه چنين بيان شد: با توجه به نيازهاي توريسم يعني هتل هاي چند ميلياردي و امكانات رفاهي آنچناني ما به جايي نخواهيم رسيد، نه پولش را داريم و نه امكاناتش را. پس بهتر است نيرويمان را صرف اكوتوريسمي بكنيم كه به كمترين امكانات نيازمند است و بيشترين بازدهي را دارد. اكوتوريسم هشت رشته اصلي دارد و هشتصد شاخه فرعي. اكوتوريسم با رشد ۳۰ درصدي خود بيشترين پيشرفت و اشتغال زايي را در صنعت توريسم داشته است.
هر توريسم به طور متوسط سي شغل ايجاد مي كند. اكوتوريسم دو مزيت دارد؛ اول اينكه كمترين بار منفي فرهنگي را دارد كه براي كشور اسلامي ايران با حساسيت هاي فرهنگي خاص خود بسيار مهم بوده و دومين خصيصه آن عدم نياز به امكانات گران است. يك طبيعت گرد در چادر زندگي مي كند و در كيسه خواب مي خوابد و با حداقل امكانات مسافرت مي كند، در حالي كه درآمدي بين هزار و پانصد تا چهل هزار دلار براي هر نفر دارد. اين مبلغ براي توريسم فرهنگي پانصد دلار مي باشد.بعد از سمينار، شركت كنندگان براي پرده برداري از تنديس چوبي تراشيده شده به طرف مجتمع تفريحي نهارخوران واقع در حدود ۵ كيلومتري جنوب گرگان حركت كردند.
بني مصدق، تراش دهنده اين مجسمه هدف از اين كار را تشويق كوهنوردان و رواج كوهنوردي بين مردم بيان كرد. ساخت اين مجسمه ۲۰ روز به طول انجاميده است.

ماجراهاي طبيعت -قسمت هفدهم
دونده سرخ
001832.jpg
نويسنده: ارنست تامپسون ستون
برگردان:حميد ذاكري  
آنجا كه به دام افتاده بودند از چشم بسياري از دشمنان پنهان و ايمن بودند، اما نه از پنجه هاي يك دشمن قهار: گرسنگي. و چون شب فرا رسيد، زندانيان خسته،  از پاي درآمده از گرسنگي و تلاش بي حاصل، آهسته آهسته در سكوت و نااميدي فرورفتند. در آغاز مي ترسيدند روباره به سراغشان بيايد و آنها را زنداني در حفره، به آساني شكار كند ولي چون شب دوم كند و سنگين گذشت، ديگر به هيچ چيز جز رهايي نمي انديشيدند و حتي آرزو مي كردند روباهي بيايد و يخ را بشكند و در از زندان هول انگيز بگشايد و حداقل فرصتي براي پرواز و فرار پديد آيد، كه اين مرگ سخت زجرآور و با تسليم محض مي نمود.
اما وقتي واقعاً اين اتفاق روي داد و روباهي بي خبر از انبوه برف يخ زده گذشت، حس عميق عشق به زندگي در آنان بيدار شد و كنج حفره چندان ساكت و بي تكان كز كردند تا او گذشت.
روز دوم با ارابه هاي توفان فرا رسيد. باد شمال اسبان برفي خود را به تاخت، نفيركشان و سوت زنان، روانه كرد. اسبان سم بر زمين برف پوش مي ساييدند و چون يال هاي پيچ پيچ سپيد خود را مي افشاندند و مي گذشتند، برف بيشتري فرو مي پاشيدند. به نظر مي رسيد برف طولاني، كمرشكن و درشت دانه كه بر زمين مي نشست،  لايه برف يخ بسته را نازكتر مي كند، چراكه روشنايي درون حفره بيشتر و قشر بالايي ظريفتر و تردتر مي شد.
پر قرمز تمام روز را به لايه زيرين سرپوش يخي نوك زده بود چنانكه سرش درد مي كرد و نوكش بي حس شده بود، اما وقتي خورشيد در غرب فرو نشست همچنان دور از هر كورسوي نجات بود. شب چون ديگر شب ها گذشت، جز اينكه هيچ روباهي از آن حوالي رد نشد و فقط تاريكي بود و سكوت كه با هوهوي باد درهم مي شكست.
صبح باز نوك زدن را از سر گرفت،  اما اين بار بس ضعيف و بي توان و ديگر آواي كمك يا صداي تقلا از اطرافش شنيده نمي شد. چون نور روز بيشتر شد توانست ببيند كه تلاش هاي طولاني اش گله جايي را نازكتر و روشن تر ساخته،  پس با ضعف تمام به نوك زدن ادامه داد. بيرون، اسب هاي توفان تمام روز به تاختن ادامه دادند، يخ زير سم هايشان نازك و نازكتر مي شد و سرانجام عصر بلند بود كه نوك او از قشر يخ بيرون زد و در هواي آزاد نفس كشيد. جاني تازه به وجود خسته اش دويد و با تواني مضاعف به نوك زدن پرداخت و درست پيش از فروشدن خورشيد توانست سر، گردن، و بعد تمام بدن زيبا و رنگارنگ خود را از زندان يخي بيرون كشد و بار ديگر آزادي را حس كند. اما كبك هاي جوان؟ پرقرمز به نزديكترين ساحل پريد،  با عجله مقداري ميوه قرمز نسرين جمع كرد تا اندكي گرسنگي را فرو نشاند، پس به زندان برفي برگشت و غدغد كرد و پا كوبيد. فقط يك پاسخ برآمد، «پي تي،  پي تي» ضعيفي كه مشخص بود از كبكي درحال ضعف و نابودي برمي آيد.
به سوي حفره اي كه صدا از آن مي آمد دويد و به ضرب پنجه و نوك ورقه برف يخ زده را سوراخ كرد و چيزي نگذشت كه «دم خاكستري»،  ضعيف و ناتوان،  از زندان بيرون خزيد و به زحمت روي پا ايستاد. اما فقط همو بود ؛ ديگران،  در توده برف بادآورده پراكنده و جايگاهشان نامشخص بود و چون هيچ جوابي به پيام هاي مكررش داده نشد، چاره اي جز ترك از دست رفتگان خويش نديد. دو كبك، خسته و خاموش از قربانگاه دور شدند تا به بازي مرگ و زندگي در ميدان سخت و سرد زمستان ادامه دهند و چون بهار فرا رسيد و برف ها آب شد بدن هاي كبك هاي مرده آشكار شد - پوست،  استخوان، پر و ديگر هيچ.
ديرزماني بود كه پر قرمز و دم خاكستري كاملاً بهبود يافته بودند؛ غذا و استراحت وافر شفابخش است.

گلستان گنجينه اكوتوريسم 
001830.jpg
استان گلستان با داشتن آب و هواي معتدل كوهستاني، بياباني، نيمه بياباني و با دارابودن ويژگي هاي طبيعي نظير جنگل، كوه و جلگه، دشت، مرتع، بيابان، صحرا، رود، درياچه، دريا، تالاب، خليج،  جزيره و بالاخره آبشارهاي متعدد يكي از استثنايي ترين استان هاي كشور محسوب مي شود. با دارابودن اين ويژگي هاي منحصر به فرد و متنوع، مي توان آنرا شمايي كوچك از يك قاره به شمار آورد. اين استان در مسير جاده بين المللي قرار داشته و فاصله آن از تهران حدود ۳۸۰ كيلومتر و تا مشهد ۵۵۰ كيلومتر است.استان گلستان از شمال با جمهوري تركمنستان، از جنوب به سمنان،  از غرب به مازندران و از شرق به استان خراسان محدود است.
شهرستان هاي مهم و ديدني استان گلستان گرگان، بندر گز، كردكوي، آق قلا، بندر تركمن، راميان،  مينودشت، گنبد كاووس، علي آباد كتول، آزادشهر و كلاله مي باشد كه به تفصيل درمورد هريك از اين شهرستان ها و جاذبه هاي گردشگري و راه هاي دسترسي به آنها سخن خواهيم گفت.

تازه هاي بازار سفر
هر روز وسايل و ابزار تازه اي براي هر چه راحت تر كردن سفر در اختيار گردشگران قرار مي گيرد. ما در صفحه سفر و طبيعت، طي يك سري مطالب، شما را با ابزار سفرهاي ماجراجويانه و نيز ابزاري كه براي زنده ماندن در طبيعت لازم است آشنا ساخته ايم و در سلسله مقالات «هنر زنده ماندن» باز هم با اين ابزار آشنا خواهيد شد.
به علاوه، خواهيم كوشيد با استفاده از كارشناسان و طبيعت مردان اهل قلم، شما را با ابزار لازم براي انواع سفرهاي طبيعت، يا طبيعت گردي در نقاط مختلف، كوهنوردي، اسكي، تركينگ، بيابانگردي، شكار و ... نيز آشنا كنيم.
در ستون «تازه هاي بازار سفر»، با ابزار و وسايلي كه تازه وارد بازار جهاني شده و طبعا به زودي به بازار ما نيز خواهد آمد، آشنا مي شويد.
دوربين فيلمبرداري جيبي 
روز به روز با وسايل عكاسي و فيلمبرداري كوچكتر و كم حجم تر مواجه مي شويم. بي گمان بسياري از گردشگران نمي خواهند پول زيادي صرف خريد يك دوربين فيلمبرداري كنند كه علاوه بر گراني جاگير هم هست و حمل و نقل آن در سفر، به ويژه سفرهاي طبيعي دشوار خواهد بود.
به تازگي شركت لوجي تك دوربين فيلمبرداري هوشمند ويديويي كوچكي راهي بازار كرده كه ديجيتالي است و به راحتي در جيب جا مي گيرد. اين دوربين در دو مدل عرضه شده: ۵۵۰ و ۷۵۰. مدل ۵۵۰ معمولي است و مدل ۷۵۰، كاملا اتوماتيك و داراي زوم مضاعف(۲XZOOM) است. با يك كارت ۳۲ مگابايت(۲۳mb SD) مي توانيد ۲۰ دقيقه فيلمبرداري كنيد.
شارژ باتري 
پيدا كردن پريز براي شارژ باتري موبايل در سفر مشكل است، از آن مشكل تر پيدا كردن آن در طبيعت! اگر در جنگل و كوه باتري موبايلتان خالي شود چه مي كنيد؟
پنل هاي خورشيدي چاره كار است، يعني شارژهايي كه با استفاده از انرژي خورشيدي باتري موبايل را شارژ مي كنند. اين پنل ها به صورت يك كيف، مثل كيف عينك، طراحي شده اند كه با باز كردن آن دو صفحه (پنل) در معرض تابش آفتاب قرار مي گيرند و انرژي خورشيدي را جذب كرده به باتري منتقل مي سازند. اين پنل ها مي توانند انرژي كافي براي شارژ كردن موبايل جي.پي.اس، پي.دي.اي يا استريوي شخصي را تامين كنند.
كوله بچه 
كوله پشتي هاي ويژه حمل كودك، هر روز كامل تر و راحت تر طراحي مي شوند. در مدل هاي جديد، بچه در كوله به حالت ايستاده جا مي گيرد و به پشت پدر يا مادر بسته مي شود. پنج نقطه اتكاي محكم، بچه را نگه مي دارد. جا براي شيشه شير و كيسه يا ساك لوازم كودك در اين كوله طراحي شده و بسيار راحت و بدون آزار رساندن به پشت و كمر ساخته شده است.
موسيقي در سفر
دستگاهي كه به تازگي توسط كمپاني اپل، كه يكي از شركت هاي معروف طراح كامپيوتر است، ساخته شده يك مجموعه تمام عيار موسيقي در اختيار مصرف كننده مي گذارد. اين پخش صوت كوچك۰۴gbipod نام گذاري شده و ۱۰ هزار آهنگ يا صدها عكس را ذخيره مي كند. بدين ترتيب با استفاده از دوربين ديجيتالي مي توان عكس گرفت و در اين دستگاه ذخيره كرد و حجم دوربين را براي عكاسي بيشتر خالي نمود. با استفاده از يك ميكروفن و اتصال آن به دستگاه، تبديل به ضبط صوت هم خواهد شد.
تصفيه آب 
به ويژه شما كه به گردشگري در طبيعت علاقه داريد به اهميت دستگاه تصفيه آب واقفيد. بطري هاي كوچكي به بازار آمده كه مي توانند تا ۷۵۰ ميلي ليتر (دوسوم ليتر) آب را تصفيه كنند. آن را از آب مشكوك پر كنيد، ۱۵ دقيقه صبر كنيد، سپس آن را خوب تكان دهيد، آنگاه آب سالم را بنوشيد. اين دستگاه ويروس ها و باكتري ها را مي كشد و انگل هايي چون كريپتوسپوريديوم و جيارديا را از بين مي برد. اين دستگاهAquapure Traveller نام دارد.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
فرهنگ
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  فرهنگ  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |