چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱ - Dec 24, 2003
لَا تَصْحَبِ الْمَائِقَ، فَإِنَّهُ يُزَيِّنُ لَكَ فِعْلَهُ وَيَوَدُّ أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ.
همنشين بي خرد مباش كه او كار خود را براي تو آرايد و دوست دارد تو را چون خود نمايد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
ناز كم كن كه درين باغ بسي چون تو شكفت
صبحدم مرغ چمن با گل نوخاسته گفت
گل بخنديد كه از راست نرنجيم ولي
هيچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت
جشنواره فيلم باران هفته آينده آغاز مي شود
سومين  جشنواره  سراسري  فيلم  كوتاه  «باران » با محوريت  «زنان » هشتم دي  ماه  همزمان  در فرهنگسراي  هنر (ارسباران ) تهران ، شيراز و اصفهان  گشايش مي يابد.
اين  جشنواره  كه  اختصاص  به  فيلمهاي  كوتاه  ساخته  زنان  يا درباره  زنان دارد، با همكاري  خانه  سينماگران  جوان  و با همكاري  مركز امور مشاركت  زنان نهاد رياست  جمهوري  برگزار مي شود.
«نيكي  كريمي » دبير جشنواره  باران  در گفت  و گو با خبرنگاران افزود: هيأت  انتخاب  از ميان  ۸۷۳ اثر ارسال  شده ، ۶۱ عنوان  فيلم  كوتاه  رابراي  بخش  مسابقه  اين  جشنواره  انتخاب  كردند.
«چيستا يثربي »، «رامتين  شهبازي » و «سودابه  مراديان » هيأت  انتخاب جشنواره  فيلم  باران  و «پرويز شهبازي »، «فرزاد موتمن »، «رويا تيموريان »،«آنتونيا شركا» و «ناهيد رضايي » هيأت  داوران  اين  رويداد هنري  را تشكيل مي دهند.كريمي  توضيح  داد: آثار نمايشي  بخش  مسابقه  در دو بخش  «زنان  فيلمساز» و«كارگردانان  مرد» و در بخش  «الف » ۳۳ فيلم  كوتاه  از فيلمسازان  زن  و دربخش  «ب » ۲۸ فيلم  كوتاه  از فيلمسازان  مرد با موضوع  زنان  به  نمايش  درمي آيد.
دبير جشنواره  فيلم  باران  ادامه  داد: ۱۱ اثر كوتاه  از فيلمسازان  زن  دربخش  «نقش  خيال » اين  جشنواره  به  نمايش  گذاشته  مي شود.
فيلمهاي  «مردي  براي  تمام  دلايل » از فاطمه  معتمدآريا، «داشتن  و نداشتن »به  كارگرداني  نيكي  كريمي ، «دروغ » اثر فاطمه  گودرزي ، «افغانستان ، حقيقت گمشده » كار ياسمين  ملك  نصر، و «زنانه » به  كارگرداني  مهناز افضلي ، ازجمله آثار نمايشي  بخش  «نقش  خيال » جشنواره  باران  هستند.
«من  و عروسكم » كار پريوش  نظريه ، «شكست » از فقيهه  سلطاني ، «تاروپود»به  كارگرداني  لادن  طباطبايي ، «زيرخاكستر» اثر پرند زاهدي  و «گناه  مريم »كار پريسا شاهنده ، ديگر آثار نمايشي  اين  بخش  را تشكيل  مي دهند.
كريمي  افزود: همچنين  گروههاي  ديگري  جوايزي  را در رشته هاي  تصويربرداري و فيلمنامه نويسي  به  برگزيدگان  اعطا مي كنند و تعدادي  از موسسه هاي  غيردولتي و نشريات  هنري  نيز جوايزي  را براي  برگزيدگان  خود در جشنواره  باران  در نظرگرفته اند.
«محمود كلاري »، «عزيز ساعتي » و «محمدرضا شريفي » ارزيابي  آثار بخش تصوير برداري  و «گلي  ترقي » داوري  بخش  فيلمنامه  را عهده دار هستند.
دبير جشنواره  فيلم  باران ، برپايي  نشستهاي  نقد و بررسي ، كارگاههاي آموزشي ، نشستهاي  تخصصي  با موضوعهاي  «نقش  تاثير ادبيات  معاصر در ادبيات سينماي  ايران »، «فيلمبرداري  در سينماي  كوتاه »، «نقش  و تاثير هنرهاي  تجسمي در سينما» و «آسيب شناسي  حضور كمرنگ  زنان  در عرصه  سينماي  بلند» را ازبرنامه هاي  جنبي  اين  جشنواره  عنوان  كرد.

جايزه يلدا، داستان هاي برگزيده را معرفي كرد
دومين دوره جايزه ادبي يلدا امشب با حضور برخي از نويسندگان، ناشران و علاقه مندان به ادبيات داستاني، در تالار فرهنگ برگزار شد.
در اين برنامه در ابتدا فيلمي از گفته هاي داوران جايزه درباره ملاك داوري ها، ارزيابي آثار بررسي شده و اينكه چرا داوري را پذيرفته اند، پخش شد و در آن، برخي از نويسندگان كه از داوران اين دوره جايزه ادبي يلدا نيز بودند، ازجمله امير آريان، محمد محمدعلي و شهلا زرلكي به ارائه ديدگاه هاي خود پرداختند.
در ادامه ، بيانيه هيأت داوران در بخش داستان كوتاه، توسط صفدر تقي زاده خوانده شد.
در بخشي از اين بيانيه آمده بود: فضاي سرد تيره و تار داستان هاي كوتاه امسال شايد به نوعي بازتاب فضاي سرد جامعه امروزمان باشد.
اتفاق خاص و قابل توجهي رخ نداده و چهره قابل توجهي ظهور نكرده است.
به گزارش ايسنا، حسين پاينده ـ مترجم ـ نيز به عنوان نماينده، بيانيه هيأت داوران را در بخش رمان قرائت كرد.
بنا بر اين گزارش و اعلام هيأت داوران، در بخش داستان كوتاه جايزه نخست مشتركا به آفتاب و مهتاب نوشته شيوا ارسطويي و آن طرف خيابان از جعفر مدرس صادقي اهدا شد.
البته جعفر مدرس صادقي اعلام كرد كه به دليل مشترك بودن جايزه، از گرفتن آن منصرف شده است.
در بخش رمان نيز جايزه به پرنده من،نوشته فريبا وفي تعلق گرفت.
همچنين جايزه سپاس به خاطر يك عمر فعاليت فرهنگي ـ ادبي، امسال در حوزه نقد ادبي، به رضا براهني ـ نويسنده و منتقد مقيم كانادا ـ اهدا و پيامي از وي براي حاضران پخش شد.
علاوه بر اين در بخش بررسي آثار نويسندگان خارجي كه به زبان فارسي مي نويسند، جايزه به خاكستر و خاك نوشته عتيق رحيمي از كشور افغانستان تعلق گرفت. در اين دوره از جايزه يلدا تقدير ويژه برگزاركنندگان جايزه ادبي يلدا از عبدالرحيم جعفري- - بنيانگذار موسسه انتشاراتي اميركبير- به عمل آمد و فيلمي از گفته هاي وي پخش شد.

سينماي مقاومت در سرزمين هاي اشغالي
002894.jpg
مدير عامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره بين المللي سينماي مقاومت گفت: با توجه به فشارهاي تبليغاتي صهيونيستي، سينماي لبنان و فلسطين در جهان ناشناخته مانده و چشم انداز سينماي مستند فلسطين و لبنان، نخستين جشنواره بين المللي براي شناساندن سينماي مقاومت در سرزمين هاي اشغالي است.
همچنين در كنار نمايش فيلم قرار است مجموعه نشست هايي در زمينه سينماي مقاومت و فيلمسازي در لبنان و فلسطين با حضور مديران جشنواره هاي فيلم مستند بيروت و كودك الجناي لبنان برگزار شود. در كنار آثار فيلمسازان لبناني، فلسطيني و ايراني، حضور۳ فيلم از آثار فيلمسازان آمريكايي و كانادايي در اين جشنواره قابل تعمق است.
تاكنون از ميهمانان دعوت شده به جشنواره سينماي مقاومت محمد هاشم، مدير جشنواره فيلم مستند بيروت، هشام قائد، مدير جشنواره كودك الجناي لبنان،  كاتيا جارجورا، رامي صباغ و رانيه متيري از فيلمسازان لبناني و فلسطيني وارد تهران شده اند.

نگارستان
002892.jpg
الهه
۱.كارلوكارا Carlo Carra
۲.تولد: كوارگنتو ۱۸۸۱ /وفات: ميلان ۱۹۶۶
۳.سبك نقاش: فيوچريسم آينده گرايي يا ماشين ستايي. از سال ۱۹۰۹ در ميلان ايتاليا پايه گذاري شد. نقاشان اين سبك، محصور و افسون تكنيك مدرن شده بودند (تكنيكهايي مثل؛ ماشينهاي مدرن؛ حمل ونقل و...) نقاشان اين سبك از خطوط پررنگ براي نشان دادن حركت و پويايي زندگي مدرن استفاده مي كردند.
۴.زندگينامه نقاش: او پس از ديدار با «دي چريكو» در سال ۱۹۱۷، به سرعت سبك كارش را تغيير داد. چريكو از سال ۱۹۱۰ يكي از پيروان و مبلغين سبك «فيوچريسم» و نظريه هاي اين سبك بود. از سال ۱۹۲۴ سبك متافيزيكي كارهاي كارا به سوي موضوعهاي حقيقي و رئاليسم، پيش رفت و به همراه بعضي از بزرگان هنر هم دوره اش؛ سبك رنسانس را احيا كرد.
۵.نام تابلو و مشخصات تابلو: «الهه صنعت متافيزيكي» /۱۹۱۷ /رنگ روغن روي بوم/ ۶۵*۸۹ سانتي متر/ در اتاقي با سقف كوتاه؛ «مانكن گچي مونث و تنيس باز؛ با سري پوشيده و بدون صورت» ديده مي شود. نقشه و يك هرم رنگي؛ بارنگهاي تند و روشن و تابلويي كه روي آن ساختمان يك كارخانه طراحي شده؛ در پس زمينه ديده مي شود. فضا غيرواقعي؛ روياگونه و نامعقول به نظر رسيده و حالتي متافيزيكي دارد!؛ اما جالب و تفكر برانگيز است.
۶.محل نگهداري تابلو: موزه پينا كوئتادي بردا/ميلان.

مولانا در دبي
سمينار «پيام انسان ساز اشعار مولانا» با حضور بيش از ۱۵۰ شخصيت علمي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و امارات، امروز در دبي افتتاح مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در اين سمينار چند تن از استادان و پژوهشگران دانشگاه هاي ايران به ارايه مقاله و سخنراني خواهند پرداخت.
اين سمينار به همت وابستگي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در دبي برگزار مي شود و از هم اكنون روزنامه ها و رسانه هاي گروهي امارات اقدام به انتشار مقاله، پخش گزارش و اخبار مربوط به آن كرده اند.

۲ سينما در ۲ شهر بازگشايي شد
با تلاش مسئولين محلي، دو سينما در دو شهرستان مجددا بازگشايي شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با تلاش وهمكاري مسئولين شهرهاي محلات و گيلانغرب، سينما قدس شهرستان محلات و سينما خرداد شهرستان گيلانغرب فعاليت مجدد خود را از سر گرفتند.
اين گزارش حاكي است: سينما قدس شهرستان محلات با ظرفيت ۴۰۰ صندلي و درجه كيفي يك، تنها سينماي اين شهرستان چهل هزار نفري مي باشد كه از تاريخ شانزدهم آذرماه جاري با نمايش فيلم توكيو بدون توقف مجددا بازگشايي شد.
همچنين سينما خرداد شهرستان گيلانغرب نيز كه در سال ۱۳۷۹ تاسيس شده با ظرفيت ۳۰۰ صندلي و مالكيت شهرداري گيلانغرب به عنوان تنها سينماي اين شهرستان شصت هزار نفري از روز هفدهم آذرماه جاري با نمايش فيلم دنيا فعاليت مجدد خود را از سر گرفت.

«تهران ساعت ۷ صبح» در جشنواره فيلم رتردام
فيلم سينمايي تهران ساعت ۷ صبح ساخته اميرشهاب رضويان در سي و سومين جشنواره، فيلم رتردام كه از اول بهمن ماه در شهر رتردام هلند برگزار مي شود، به نمايش در مي آيد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، سال گذشته اولين ساخته اين فيلمساز سفر مردان خاكستري نيز در بخش مسابقه اين جشنواره به نمايش درآمد، تهران ساعت ۷ صبح محصول مشترك ايران و ژاپن و آلمان دومين تجربه سينمايي اميرشهاب رضويان است. وي بيش از ۳۰ فيلم كوتاه و دو فيلم سينمايي ساخته است.
اين فيلم پيش از اين درجشنواره هاي قاهره، اسلو، وايادوليد، شيكاگو، آسياتيكاي رم، كلكته، بمبئي و توكيو، به نمايش درآمده است.
داستان فيلم از ساعت ۷ صبح پشت يك چراغ قرمز در تهران آغاز مي شود و هفت شخصيت اصلي فيلم بدون آن كه يكديگر را بشناسند، پشت چراغ قرمز حضور دارند. در طول ۲۴ ساعت با اين ۷ نفر، تك تك همراه مي شويم و صبح فردا در ساعت ۷ صبح مجددا آن ها را پشت همان چراغ قرمز مي يابيم.
اولين شخصيت فيلم سربازي است كه به خاطر ديدن دختر مورد علاقه اش چراغ قرمز عابران پياده را طولاني تر از معمول نگه مي دارد.

بهارستان
به اقتداي تو
تكبيري زدم
قيامتي نبود
قدقامتي نبود
بي صور
به بلنداي دار منصور
تا خون را به اعتراف وادارد
كه در عشق دو ركعت است كه وضوي آن درست نيايد
الا به شك.
حسين منزوي

كارنامه شاعران در جايزه شعر كارنامه
جايزه شعر امروز ايران (كارنامه) بيست و هفتم دي ماه جاري، برگزيدگان نهايي خود را معرفي مي كند.
اين مراسم مانند دوره هاي گذشته، در خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد.
تاكنون بيست و يك عنوان مجموعه شعر به مرحله نيمه نهايي اين جايزه راه يافته اند كه هيأت داوران (منوچهر آتشي، حافظ موسوي، شاپور جوركش، عنايت سميعي و نازنين نظامي شهيدي) اين اسامي را اعلام نكرده اند.
نگار اسكندرفر - مدير مسئول ماهنامه كارنامه - در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: به دليل اينكه سال هاي قبل، هر بار اسامي را اعلام كرديم، با واكنش هاي مختلفي مواجه شديم و تجربه خوبي نداشتيم و حتي بعضي در روز قبل از برگزاري مراسم ما را آزرده خاطر كردند، در نتيجه تصميم گرفتيم فعلاً اسامي را اعلام نكنيم.

رونمايي گهواره سبز افرا
جشن رونمايي كتاب «گهواره سبز افرا» شعر و زندگي سيمين بهبهاني، بزودي برگزار مي شود.اين مراسم با حضور سيمين بهبهاني شاعر و احمد ابومحبوب مؤلف كتاب و برخي از علاقه مندان به وادي شعر، برگزار خواهد شد.
در اين جلسه همچنين ضياء موحد، قمر آريان (پژوهشگر ادبيات و همسر عبدالحسين زرين كوب) و علي دهباشي، درباره شعر سيمين بهبهاني سخن خواهند گفت و سيمين بهبهاني سروده هاي جديدش را براي حاضران خواهد خواند.
اين مراسم، پنج شنبه چهارم دي ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در فروشگاه نشر ثالث برگزار مي شود.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
روباه
پير كلاغي بود. پنيري به منقار داشت. بر روي درختي نشسته بود. روباهي مي گذشت. گفت: ببينم! پنيرت، پنير پيتزا است؟
كلاغ سرش را به علامت نه بالا انداخت. روباه بي اعتنا گذشت.
كلاغ در دل گفت: روباه هم روباه هاي قديمي!
اردلان عطارپور

روزنگار
سقوط تيمورتاش
غلامحسين تيمورتاش، وزير دربار رضاشاه در چنين روزي در سال ۱۳۱۱ به دستور شاه از كار بركنار شد و در خانه اش تحت نظر قرار گرفت. وي كه در جريان انقراض قاجاريه و به سلطنت رسيدن سردار سپه نقش مهمي داشت،  در چهار سال اول حكومت رضاشاه قدرتي بي بديل يافت و پس از شخص شاه، فرد دوم كشور محسوب مي شد. او كه با نصرت الدوله فيروز ،دوستي داشت به همراه او،  به تدريج كنترل دولت و مجلس را به دست گرفت. در مجلس، ديگر صداي مخالفي شنيده نمي شد و همه گوش به فرمان دربار بودند. دولت نيز پس از پايان كار دولت فروغي به تدريج تحت نفوذ تيمورتاش درمي آمد و سرانجام در زمان نخست وزيري مخبرالسلطنه هدايت، تيمورتاش عملا دولت را اداره مي كرد. اما در سال ۱۳۰۸ - چهارمين سال سلطنت رضاشاه - نخستين ضربه به اقتدار تيمورتاش وارد شد. نصرت الدوله به ظن مشاركت در طغيان ايلات فارس و توطئه عليه شاه، و ظاهرا به اتهام فساد مالي بركنار و زنداني شد. چندي بعد با ورود فروغي - به عنوان وزير خارجه - و تقي زاده - به عنوان وزير ماليه - به دولت مخبرالسلطنه، ضربه دوم به قدرت تيمورتاش وارد آمد. فروغي كه تيمورتاش را عامل عزل خود از صدارت نخستين دولت پهلوي مي دانست،  تن به قدرت او نمي داد.
تقي زاده هم كسي نبود كه زير بار تيمورتاش برود. تيمورتاش ناچار شد با آن دو كنار بيايد و طرح دوستي بريزد، اما به هرحال اين وضعيت از نفوذ او كاست. اما آنچه سرانجام باعث سقوط او شد، از ماجراي نفت و لغو قرارداد دارسي آغاز شد. رضاشاه مطلع شده بود كه انگليسي ها از مذاكراتي كه او و چند وزير مورداعتمادش درمورد نفت مي كنند مطلع مي شوند و به تيمورتاش ظنين شد. علت ديگري كه براي مغضوب شدن تيمور گفته شده است،  احتمال جاسوسي او براي شوروي است. گفته مي شود در آخرين سفر او به لندن و مسكو، جاسوسان انگليس كيف اسنادي را كه او براي روس ها تدارك ديده بود از او ربودند و به رضاشاه رساندند . اما دليل مهم ديگر كه باور پذيرتر است ، نگراني اي است كه رضاشاه از وضعيت پس از مرگش داشت و نگران بود كه آدم هاي جسور و با جربزه اي مانند تيمورتاش، سلطنت را از پسر ضعيفش بگيرند. به هرحال تيمورتاش در چنين روزي ناگهان عزل شد و به بازداشت خانگي رفت. چندي بعد به اتهام تدليس، سوءاستفاده و ارتشاء دوبار محاكمه شد و مجموعا به هشت سال زندان و پرداخت جريمه اي بسيار هنگفت محكوم شد. او در دادگاه دومش ضعف بسيار از خود نشان داد و عملا به التماس افتاد. روز نهم مهرماه ۱۳۱۲ و درحالي كه به نظر مي رسيد شوروي ها درصدد ياري رساندن به او و درخواست آزادي اش از زندان بودند، به وسيله پزشك احمدي مسموم و آنگاه خفه شد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
پايان موتورسيكلت هاي اسكورت كننده
پكن: دولت چين اعلام كرد از اين پس، رهبران كشورهاي جهان در هنگام سفر به اين كشور با موتورسيكلت اسكورت نخواهند شد. هر سال بيش از ۴۰ رهبر جهان به كشور چين سفر مي كنند كه موتورسيكلت هاي اسكورت كننده اين ميهمانان خيابانهاي پكن را براي عبور آنان مسدود مي نمايند.با توجه به وضع نابسامان ترافيك در پكن، تصميم گرفته شد كه موتورسيكلت ها ديگر به اسكورت ميهمانان نپردازند تا وضعيت ترافيك پكن بدتر از وضع موجود نشود.
تولد صدام حسين جديد
جاكارتا: يك مرد در اندونزي نام صدام حسين را براي پسر تازه متولد شده خود برگزيد.اين مرد در توجيه عمل خود گفت: صدام انساني است كه از شجاعت لازم براي مبارزه با جنايات آمريكا در عصر مدرن برخوردار بود و با انتخاب اين نام براي پسرم اميدوارم كه او نيز شجاع شود.
گربه در موتور خودرو
ميشيگان: گربه اي مسافت ۲۵۰ كيلومتري را داخل موتور يك خودرو طي كرد. اين گربه براي اينكه خود را گرم نگاه دارد وارد موتور خودرو شد كه ناگهان راننده خودرو را روشن كرد و بدون توقف مسير ۲۵۰ كيلومتري را طي كرد. هنگامي كه راننده به مقصد رسيد، متوجه شد كه از داخل موتور صداي گربه مي  آيد. هنوز مشخص نيست كه چگونه گربه در هواي بسيار گرم موتور دوام آورده است.
۵۰ تن موز در ساحل
ليتواني: ساكنان يكي از شهرهاي ساحلي ليتواني زودتر از موعد، هديه كريسمس خود را دريافت كردند. ديروز صبح موج دريا بيش از ۵۰ تن موز را به ساحل آورد و مردم به جمع آوري اين موزها پرداختند.
اين موزها از يك كشتي باربري به داخل دريا افتاده بود.
در جستجوي الماس
آمستردام: دهها هزار نفر از شهروندان هلندي ديروز را به جستجوي زباله هاي منازلشان اختصاص دادند. چند روز قبل صاحب يك مغازه بزرگ الماس فروشي به مناسبت دهمين سالگرد تاسيس اين فروشگاه ۴ هزار پاكت براي مشتركانش ارسال كرد كه درون ۲۰۰ پاكت يك تكه الماس به عنوان هديه قرارداده شده بود. اما اغلب مشتركان با دريافت اين پاكت تنها كارت تبريك درون آن را خواندند و سپس آنرا داخل سطل زباله انداختند.پس از اينكه اين فروشگاه اعلام كرد درون پاكت ها الماس قرار داشته، مشتركاني كه پاكت را دور انداخته بودند، به جستجوي زباله ها پرداختند تا شايد صاحب تكه اي الماس شوند.
خودزني شوهر
نايروبي: يك مرد در كنيا در حين جر و بحث با همسرش با چاقو اقدام به قطع انگشتان پاي خود كرد. وي پس از اينكه يكي از انگشتان پايش را با چاقو قطع كرد به سوي اداره پليس براه افتاد، اما به دليل خونريزي شديد در مقابل اداره پليس، بيهوش روي زمين افتاد.اين مرد در بيمارستان علت انجام اين كار را اختلاف نظر با همسرش اعلام كرد.
تشك به جاي نفت
برلين: كشور آلمان صاحب ذخاير نفت محدودي است اما يكي از نيروگاه هاي اين كشور موفق به يافتن يك منبع جديد انرژي شده است. اين منبع جديد تشك هاي فرسوده و دستمال هاي مصرف شده خانه هاي سالمندان اين كشور است. با توجه به اينكه جمعيت آلمان هر روز پيرتر مي شود جمعيت خانه سالمندان افزايش مي يابد و به موازات آن زباله هاي خانه هاي سالمندان نيز حجم بيشتري پيدا مي كند.
اين نيروگاه اخيرا قراردادي با يك خانه سالمندان امضا كرده كه براساس آن ۱۰۰ تن از زباله هاي اين مركز كه در حدود ۱۰ هزار تشك فرسوده در سال است خريداري مي شود. در ازاي خريد اين زباله، ۲ هزار يورو از ماليات جمع آوري زباله اين مكان كسر مي گردد.در حال حاضر سه درصد از مردم آلمان بالاي ۸۰ سال دارند كه اين رقم در سال ۲۰۴۰ به ۱۰درصد افزايش خواهد يافت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۴ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۲ دقيقه

گل و گياه
گل بابونه
002890.jpg
نام علمي: Anthemis tinctoria ,E.C.Buxton,
خانواده: COMPOSITAE
گياهي دايمي و هميشه سبز كه توده گلهاي مينايي شكل آن به رنگ زرد- ليمويي هر يك در انتهاي ساقه اي باريك در فصل تابستان ظاهر مي شوند. برگها بسيار منقسم و سرخس مانند بوده و در فصل زمستان جذابيت گياه را تامين مي كنند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به يك متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب، پس از پايان گلدهي گياه را كف بر مي كنند تا در فصل زمستان بوته اي سرسبز و پرپشت توليد شود. حداقل دماي قابل تحمل آ ن ۱۵-درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |