چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱ - Dec 24, 2003
با حضور شهردار،رئيس و اعضاي شوراي شهر آغاز شد
طرح بزرگ شهرداري تهران براي اهداي كتاب به ۵ هزار واحد آموزشي
گروه شهري: به ابتكار سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ديروز نخستين طرح بزرگ اهداي كتاب به حدود ۵ هزار واحد آموزشي به اجرا درآمد.
به گزارش خبرنگار ما، به همين مناسبت نمايشگاهي با حدود ۲۶۰۰ عنوان كتاب براي مقاطع مختلف دبستان، راهنمايي و دبيرستان به مدت يك هفته در محل كانون پرورش فكري كودك و نوجوان برپاست.
خبرنگار ما مي افزايد: در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر، تني چند از اعضاي شوراي اسلامي شهر، معاونان و مديران شهرداري و وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند.
احمدي نژاد طي سخناني گفت: امروز شاهد آغاز يك رويداد بزرگ و راهي طولاني هستيم كه چنانچه درست طي شود نقش مهمي در تحقق آرمان هاي فرهنگي انقلاب خواهد داشت.
وي وجه ممتاز ملت ايران را نسبت به ساير ملل دنيا فرهنگي بودن  آنها اعلام كرد و گفت: طبيعي است با توجه به حضور عناصر فرهنگي و فرهيخته در شوراي اسلامي شهر تهران شاهد چنين جهت گيري هاي فرهنگي در مديريت شهري باشيم.
شهردار تهران افزود: مدارس، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و ساير مراكز فرهنگي و هنري جزء مقدسترين مراكز است و ضروري است از آخرين دستاوردهاي علمي و روز دنيا جهت تجهيز كتابخانه هاي اين مراكز استفاده شود.
به اعتقاد احمدي نژاد، وزارت آموزش و پرورش گرچه سرمايه گذاري عظيمي در اين بخش مي كند اما از آنجايي كه با خيل عظيم جمعيت نوجوان سر و كار دارد عليرغم اين همه سرمايه گذاري باز هم به لحاظ مادي دچار محدوديت و فشار است.شهردار تهران تأكيد كرد كه مدارس ما بايد محيطي علمي و با نشاط و به لحاظ معماري زيبا و دلپسند و مناسب تحقيق و انديشيدن و مطالعه باشد كه مديريت شهري در برابر اين نيازها احساس مسئوليت مي كند و در حد توان ،خود را ياور مجموعه زحمتكشان سيستم آموزش و پرورش مي داند.
وي بر ضرورت تقويت جريانات فرهنگي در مدارس تأكيد كرد و مؤسسات آموزشي را دچار كسري شديد امكانات و تجهيزات و فضاي آموزشي دانست.
شهردار تهران ادامه داد: كار بعدي ما تجهيز مدارس به امكانات ورزشي است تا ساعت ها پشت ميز نشيني و كم تحركي دانش آموزان را به نحوي جبران كنيم.
وي ادامه داد: همكاران ما در سازمان فرهنگي هنري كاري را شروع كردند كه آغازش از تجهيز كتابخانه هاي مدارس بود اما در نظر داريم با گسترش اين طرح خدمات مناسب تري به اقشار معلمين، دانشجويان و اساتيد و دانشگاه ها ارائه دهيم.
مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين مراسم طي سخناني كتاب و كتابخواني را مبنا و يكي از پايه هاي توسعه دانست و گفت: سياست ما در شوراي شهر حمايت از حركت هاي بنيادي فرهنگي است چون انقلاب ما قبل از هر چيز فرهنگي بوده و هر چه در اين مسير سريعتر و بهتر پيش رويم در تحقق آرمانهاي انقلاب موفق تر خواهيم بود.

مقابله با خطر زلزله
مقاوم سازي ساختمانهاي تهران از سال ۸۳ آغاز مي شود
002916.jpg
گروه شهري: دومين همايش مطالعات طرح جامع پيشگيري و مديريت بحران ناشي از رويداد زلزله ديروز در محل هتل لاله تهران برگزار شد.
در اين همايش مازيار حسيني رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران از آغاز عمليات اجرايي مقاوم سازي ساختمانهاي شهر تهران در مقابل زلزله خبر داد كه از سال ۱۳۸۳ آغاز و به مدت ۱۰ سال به طول خواهد انجاميد.
وي تكرار وقوع زلزله مخرب در شهر تهران را هر ۱۵۰ سال يكبار عنوان كرد و گفت: از آنجايي كه شهر تهران بر روي گسل زلزله «آلپ هيماليا» قرار گرفته و از سال ۱۲۰۹ تا كنون زلزله شديدي را تجربه نكرده بنابراين وقوع اين زلزله بر اساس پريود زماني اعلام شده قطعي است.
وي رشد سريع و ناموزون شهر تهران و تمركز بيش از ۵۰درصد امكانات كشور در شهر تهران را از مسائل و مشكلات قابل توجه دانست و افزود: با توجه به مشكلات موجود، مطالعاتي براي تدوين طرح جامع مطالعات پيشگيري با همكاري موسسه مطالعاتي جايكا، براي بررسي وضعيت شهر تهران و ارائه راهكارهاي كارشناسي و عملي انجام گرفته است كه امروز گزارشي از فاز دوم طرح و اواخر دي ماه سال جاري نيز گزارشي از فاز سوم آن ارائه خواهد شد.
وي مدت زمان اجراي برنامه تدوين شده را ۱۰ سال عنوان كرد و افزود: بعد از اتمام مراحل مطالعاتي، عمليات اجرايي اين پروژه از سال ۸۳ تا ۹۴ آغاز خواهد شد كه در صورت همكاري و مشاركت كليه دستگاهها و مردم بعد از ۱۰ سال مي توانيم سطح خسارات را به يك دهم رقم خسارات فعلي برسانيم. رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران اجراي برنامه را در سه مرحله زماني ۲ ساله، ۵ ساله و سه ساله خبر داد و تصريح كرد: فاز اول پروژه كه فاز آمادگي است و نيازمند مشاركت مردم و نهادينه شدن فرهنگ ايمني لرزه اي هستيم كه افزايش ميزان آمادگي مردم در كاهش ميزان خسارات بسيار مؤثر است و فاز دوم و سوم آن به ترتيب مرحله مقابله و بازسازي است.
وي از تشكيل يك تيم تخصصي در شوراي شهر تهران براي بررسي مسئله مقاوم سازي و نظارت بر اين مسئله خبر داد و افزود: مقاوم ساختن بهتر از مقاوم كردن است و ما درمدت زمان اجراي پروژه به دنبال كاهش آسيب پذيري و خطرپذيري ساختمانها به يك دهم آسيبهاي فعلي هستيم به گونه اي كه ساختمانها در مقابل زلزله اي با شدت ۷ ريشتر نبايد آسيب ببينند و در مقابل زلزله اي با شدت ۹ ريشتر فقط خسارات مالي داشته باشند نه جاني.
رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران از اتمام مطالعات در تابستان سال ۸۳ خبر داد و در خصوص آغاز زمان عمليات اجرايي طرح جامع تصريح كرد:درحال حاضر اقداماتي در مناطق ۱۷ و ۱۰ به عنوان اولويتهاي اول آغاز شده است.
دكتر حمزه شكيب عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز طي سخناني تهران را در محاصره سه گسل شمال، مشاء و ري شمالي و جنوبي دانست و بر ضرورت آموزش مديران و آگاهي و مشاركت مردم در اين زمينه تاكيد كرد.

نگاه
رهبر ليبي داوطلبانه فعاليت هسته اي كشورش را متوقف كرد
002914.jpg
فريد مرتضوي

اعلام برنامه هاي شهرداري در امور حمل و نقل و ترافيك
هر ماه يك پل هوايي به بهره برداري مي رسد
گروه شهري:  برنامه هاي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ديروز در جلسه علني شوراي شهر تشريح شد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر حميد بهبهاني - معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با ارائه گزارشي نسبت به افزايش بي رويه خودروها هشدار داد و گفت: شبكه معابر تهران گنجايش اين حجم از خودروها را ندارد ودر صورت ادامه روند موجود، تا پنج سال آينده تهران به پاركينگ تبديل مي شود.
بهبهاني در تشريح برنامه هاي ترافيكي شهرداري همچنين گفت: برنامه كوتاه مدت معاونت حمل و نقل شهرداري تهران با چشم انداز ۵ ساله، ميان مدت ۱۰ ساله و بلندمدت بيش از ۱۰ سال طراحي شده است.
معاون حمل و نقل شهرداري، افزايش ناوگان اتوبوسراني از ۴ هزار دستگاه به ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه، افزايش ناوگان تاكسيراني از ۳۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه، استفاده از «ون» هاي با ظرفيت ۱۱ نفره به تعداد ۵۰۰ دستگاه و احداث خط مونوريل (فلكه صادقيه تا فرودگاه مهرآباد) به طول ۶ كيلومتر را از جمله برنامه  هاي كوتاه مدت براي بهبود وضعيت ترافيك دانست.
وي همچنين گفت: احداث خطوط سه و چهار مترو، تكميل خطوط قطار شهري، تكميل و احداث تقاطع هاي غيرهمسطح و تكميل كمربند داخلي تهران از برنامه هاي ميان مدت شهرداري براي بهبود وضعيت ترافيك مي باشد.
وي تكميل شبكه بزرگراهي و آزادراهي تهران، تكميل تقاطع هاي غيرهمسطح، انتقال برخي سازمان ها، دانشگاه ها و وزارتخانه ها به خارج از تهران و ارائه راهكارهاي مديريت ترافيك و تكميل خطوط مترو را نيز جزو برنامه هاي بلندمدت اعلام كرد.
بهبهاني با اشاره به عقد قرارداد ساخت ۵ پل عابر پياده مجهز به پله برقي در تهران گفت: نخستين پل عابر پياده مجهز به پله برقي در ۲۲ بهمن در ميدان هفت تير ساخته مي شود و از ۱۵ اسفند به بعد نيز هر ماه يك پل به بهره برداري مي رسد.
در اين جلسه اعضاي شوراي شهر نيز بر تدوين برنامه هماهنگ سازي مراكز تصميم گيري در حوزه ترافيك، تدوين طرح جامع حمل و نقل و ارتقاي سيستم حمل و نقل عمومي تاكيد كردند. مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو شورا و مخبر كميسيون برنامه و بودجه شورا در اين باره گفت: در سطح كلان براي روان ترشدن ترافيك هيچ تعاملي ميان دستگاه ها وجود ندارد.

بهره برداري از دو مجموعه ورزشي
گروه شهري:سالن توپي و استخر و سونا و خانه كشتي منطقه ۱۱ توسط مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح شد.
در اين مراسم مهندس چمران طي سخناني به اهميت توسعه فضاهاي ورزشي اشاره نمود و گفت: جواناني كه ممكن است انرژي، وقت و عمر خود را در راه هايي صرف كنند كه به هدر رود مي توانند با حضور در اين مكان ها ضمن پرورش جسم، روح خود را نيز بپرورند. با افتتاح اين دو سالن مساحت فضاهاي ورزشي در اين منطقه به ۵۵۰۰۰ متر مربع رسيد و تا پايان سال آينده ۲۰۰۰۰ متر مربع ديگر نيز به اين فضاها افزوده خواهد شد كه شامل ۶ مجموعه ورزشي ديگر مي باشد كه انشاءالله تا ۲۲ بهمن ماه سال  جاري كلنگ احداث آنها به زمين زده خواهد شد.

اين گوشه خلوت كريمخان
دوش به دوش ترافيك سنگين خيابان كريمخان زند تهران كه آرام آرام به يكي از محله هاي فرهنگي پايتخت تبديل مي شود، در بر شمالي، يك پارك كوچك، نوبنياد اما زيبا روي عابران پياده آغوش گشوده است. عابراني كه پس از سرك كشيدن به كتابفروشي هاي اين خيابان، كتابي يا مجله اي زير بغل دارند و جايي براي نشستن و تورق آنها مي جويند.
جاي بسي شگفتي است،  در شهري كه زمين تبديل به كالاي سرمايه اي شده است و هيچ باريكه اي از ساخت وساز در امان نمانده، در خياباني كه به دليل موقعيت تجاري زمين حكم كيميا را دارد، چنين پاركي براي مردم باقي ماند؟! جاي چنين پارك هايي در بسياري از خيابان ها و محله هاي تهران انباشته از بناهاي متراكم و درهم تنيده اي است كه حتي تبادل هوا در اين شهر بزرگ با هواي آلوده را با مشكل روبرو مي كند. اين گفته مسئول ستاد هواي پاك كه آلودگي هواي تهران هر سال ۷ هزار نفر را به هلاكت مي رساند، خبر تازه اي نيست، سالهاست كه چتر كشنده گازهاي سمي بر فراز شهر تهران گشوده شده و مدام قرباني مي گيرد. اين درست است كه گازهاي آلاينده  خودروها به ميزان ۷۰ درصد در آلودگي هواي پايتخت نقش دارند، اما نبايد مسئله را تنها روي اين علت متمركز كرد. هيچكس نمي داند حريم شهر تهران كجاست؟ تداوم ساخت وساز عنان گسيخته و گسترش بي رويه  شهر كه نشانه هاي نگران كننده  آن در مناطق حايل ميان كرج و تهران و همچنين تهران و دماوند و حتي محله هاي جنوبي و جنوب شرقي به چشم مي آيند، هر روز بر جمعيت شهري مي افزايد، مهاجرت ها را افزايش مي دهد و بر مشكلات آلودگي هوا، خدمات رساني به شهروندان، افزايش جرايم و ... مي افزايد.
تا حريم تهران مشخص نشود و سامانه دقيقي براي آن تعريف نگردد نمي توان براي محيط زيست شهري پايتخت چشم انداز روشني را نويد داد و لاجرم هر سال بايد شاهد اعلام آمارهاي بيشتري از قربانيان آلودگي هوا باشيم.
اسماعيل عباسي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |