چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱ - Dec 24, 2003
۱۸ هزار كودك خياباني و كار از پايانه ها جمع آوري شدند
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي گفت: طي ۹ ماهه سال جاري ۱۸ هزار و ۸۹۵ كودك خياباني و كار توسط ستاد پذيرش و جذب كودكان خياباني مستقر در پايانه ها و گشت سيار بهزيستي جمع آوري شدند.
دكتر سيدحسن علم الهدايي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: از تعداد ۱۸ هزار و ۸۹۵ كودك جمع آوري شده، خراسان با ۳ هزار و ۷۵۳ نفر بيشترين فراواني و پس از آن تهران با ۳ هزار و ۶۴۸ نفر، همدان با ۲ هزار و ۲۸۱ نفر، لرستان با ۹۶۰ نفر، خوزستان با ۹۰۳ نفر و اتباع بيگانه ۶۳۴ نفر رتبه هاي بعدي را به خود اختصاص داده اند و اين در حالي است كه بوشهر با ۷۷ نفر كمترين كودكان فراري را به تهران فرستاده است.
وي ا ظهار داشت: ۱۸ هزار و ۱۹۴ نفر از اين كودكان پسر و ۷۰۱ نفر دختر هستند و تحصيلات آنها عمدتا راهنمايي، دبيرستان و ابتدايي بوده است كه ۹ هزار و ۵۲۱ نفر از پسران جوياي كار، ۳ هزار و ۹۳۲ نفر فراري، ۳ هزار و ۵۱۰ نفر مهمان، يكهزار و ۲۳ نفر دستفروش و ۱۹۸ نفر نيز بي جا و مكان هستند، در مورد دختران نيز ۲۸۰ نفر فراري، ۲۶۱ مهمان، ۵۷ نفر دستفروش، ۵۹ نفر جوياي كار و ۴۴ نفر بدون مكان بودند.
علم الهدايي شهريور را بالاترين و آذرماه را كمترين زمان مهاجرت كودكان خياباني به تهران عنوان كرد و افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاري سهم تهران از كودكان خياباني و كار ۲۰ درصد بود اما با اضافه شدن ۳ ماهه پاييز آمار استان تهران بالاتر رفت، چرا كه بسياري از استانهاي ديگر به دليل بعد مسافت و سرما از تعداد مهاجرت كودكان آن شهرها كاسته شد.
وي با بيان اين كه اغلب اين كودكان براي اولين بار اقدام به فرار كرده اند، اظهار داشت: به عنوان نمونه در مركز قرنطينه ياسر، از ۲ هزار و ۶۴۵ كودك خياباني و كار يكهزار و ۶۸۲ نفر به خانواده و بقيه به مراكز شبانه روزي براي نگهداري دائم ارجاع شدند، در مورد دختران از تعداد ۲۰۲ نفر حدود ۴۱ نفر به خانواده بازگشته و بقيه در مراكز بهزيستي نگهداري مي شوند.
علم الهدايي، تهران، خراسان و قم را مشكل دارترين شهرها در رابطه با معضل كودكان خياباني و كار دانست و تصريح كرد: در بسياري از شهرهاي كشور مانند تبريز معضل كودكان خياباني كاملا برطرف شده و تصميم داريم با فعال كردن ستاد ساماندهي كودكان خياباني در تهران، اين معضل را در رابطه با تهران و ساير استانهايي كه بيشترين فراواني را دارند برطرف كنيم.
طرح ساماندهي ايدز در هيأت دولت
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي همچنين گفت: «طرح ساماندهي اجتماعي ايدز» كه در دست بررسي است، سال آينده به هيأت دولت مي رود.
دكتر علم الهدايي با اعلام اين خبر به خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: اين طرح با هدف ساماندهي و هماهنگي فعاليتها جهت پيشگيري، كاهش و بهبود مشكلات اجتماعي ناشي از «ايدز» و عوارض و مشكلات آن در دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي بهزيستي در حال بررسي است.

معاون طرح و برنامه مركز امور مشاركت زنان:
اعتبارات بيمه زنان خانه دار تا پايان سال پرداخت مي شود
002902.jpg
معاون طرح و برنامه مركز امور مشاركت زنان گفت: سازمان بهزيستي تمام اعتبارات سال ۸۲ طرح حمايت از بيمه زنان خانه دار را تا پايان سال دريافت مي كند.
رضا توفيقي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: با توجه به تغييراتي كه بايد در فصل هاي بودجه اي خاص براي افزايش كارآيي اعتبار مورد نظر سازمان بهزيستي صورت مي گرفت، پرداخت اعتبار ۴۵۰ ميليوني زنان خانه دار به دليل محدوديت هاي اجرايي و ضوابط اداري كمي به تعويق افتاد.
وي در ادامه افزود: پس از ارسال نامه اي به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اين سازمان با درخواست مجدد مركز مشاركت براي تغيير فصلهاي بودجه بيمه زنان خانه دار سازمان بهزيستي موافقت كرد و هم اكنون نيز در حال آماده كردن مقدمات كار پرداخت بودجه مورد نظر به بهزيستي هستيم.
معاون طرح و برنامه مركز امور مشاركت زنان تاكيد كرد: سازمان بهزيستي تمام اعتبارات سال ۸۲ طرح حمايت از بيمه تامين اجتماعي زنان خانه دار را تا پايان سال دريافت خواهد كرد.
توفيقي خاطرنشان كرد: بدليل اينكه اصل اين طرح از سوي مركز امور مشاركت زنان مطرح شده، بنابراين پرداخت آن را از اولويت هاي برنامه هاي كاري خود در مركز قرار داده ايم.
گفتني است رئيس سازمان بهزيستي كشور اعلام كرده است كه مركز مشاركت زنان در پرداخت بودجه بيمه زنان خانه دار خلف وعده كرده و پس از گذشت ۵ ماه هنوز مبلغي به بهزيستي پرداخت نشده است.

جزئيات ثبت نام اينترنتي كنكور سال ۸۳
نحوه و جزييات ثبت نام اينترنتي آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور اعلام شد.
دكتر احمد توكلي- معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور در گفتگو با ايسنا در اين باره گفت: داوطلبان در صورت تمايل مي توانند طبق دستورالعمل اعلام شده از طريق سايت سازمان سنجش آموزش كشور به آدرس:
www.sanjesh.orgنسبت به ثبت نام خود از طريق اينترنت اقدام كنند.
وي ادامه داد:  داوطلبان براي ثبت نام اينترنتي بايد هزينه ثبت نام را به شماره حساب ۸۷۴ خزانه نزد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران واريز كرده ، سپس شماره فيش را وارد كرده و فرم تقاضانامه را تكميل كنند.
معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور  همچنين تصريح كرد: داوطلبان متقاضي ثبت نام اينترنتي مي توانند عكس خود را اسكن كنند، ولي مداركي همانند فرم شماره ۲ را در صورت نياز بايد در روز توزيع كارت ورودي آزمون به همراه داشته باشند و پس از ارايه آن كارت خود را دريافت كنند.
معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور در پايان خاطرنشان كرد: ثبت نام آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ در پايان وقت اداري روز دوشنبه ۸ دي ماه پايان مي يابد، لذا به داوطلبان توصيه مي شود در مهلت مقرر نسبت به ثبت نام خود اقدام نمايند.

دانشگاه تربيت مدرس دانشجويان ممتاز را بدون كنكور در دوره دكترا مي پذيرد
مدير كل آموزش دانشگاه تربيت مدرس اعلام كرد: دانشگاه تربيت مدرس در صورت تصويب شوراي آموزش دانشگاه از سال تحصيلي آينده دانشجويان ممتاز را بدون كنكور در مقطع دكترا مي پذيرد.
دكتر سهراب حاجي زاده در گفت وگو با ايسنا افزود: اگر دستورالعمل پذيرش اين دسته از دانشجويان را شوراي آموزش دانشگاه به تصويب برساند، سال تحصيلي آينده اين دانشجويان براساس وضعيت علمي، سوابق، مقالات، سنوات تحصيلي، موفقيت در جشنواره و المپيادها به گروه معرفي مي شود درنهايت در رشته هايي كه پذيرش دانشجو وجود دارد، يك نفر پذيرفته مي شود.
وي همچنين پيرامون اعتبارات مالي وزارت علوم براي دانشجويان استعدادهاي درخشان، گفت: براساس اين آيين نامه  امكاناتي براي اين دانشجويان از جمله شركت در كنفرانس هاي خارجي پيش بيني شده است، ولي از آنجا كه دانشگاه تربيت مدرس تنها دانشگاه تحصيلات تكميلي است و شرط فارغ التحصيلي دانشجويان آن ارائه مقاله است، در نتيجه شركت كليه دانشجويان ممتاز در كنفرانس هاي خارجي نيازمند هزينه زيادي است.

۹۰ هزار معتاد در سال آينده درمان مي شوند
مديركل امور درمان ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در صورت افزايش اعتبارات ستاد، با همكاري وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشكي، سازمان بهزيستي و سازمان زندانها، رقم درمان معتادان در ايران طي سال ۸۳ به يكهزار و ۳۵۰ تن در هر يك ميليون خواهد رسيد و ۹۰ هزار معتاد تحت پوشش درمان اعتياد قرار مي گيرند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر سعيد صفاتيان افزود: متوسط جهاني تعداد معتاداني كه به مراكز درمان اعتياد مراجعه مي كنند، حدود ۷۰۰ معتاد در هر يك ميليون است.
به گفته وي، اين رقم براي كشور آمريكا حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر، فرانسه يكهزار و ۴۰۰ نفر و كشورهاي آمريكاي لاتين، اروپاي شرقي و اقيانوسيه زير ۴۰۰ نفر در هر ميليون است.مديركل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: طي اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته، تعداد معتاداني كه در ايران به مراكز درمان اعتياد (دولتي، خصوصي و سرپايي و بستري) مراجعه كرده اند از ۵۰۰ نفر به هزار نفر در هر ميليون افزايش يافته است.

خطر ۴، هزار خانوار مسجد سليماني را تهديد مي كند
خبرگزاري فارس: نماينده مردم مسجد سليمان گفت: به دليل نشت گاز از مخازن نفتي مسجد سليمان، زندگي و سلامت شش ناحيه شهر مسجد سليمان با تعداد ۴هزار خانوار در معرض خطر قرار دارد.
اميدوار رضايي در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: اگر چه سابقه نشت گاز در اين مناطق به ۴۰ سال گذشته بر مي گردد، اما در روزهاي اخير به دليل زلزله، نشتي شدت گرفته است. وي گفت : تاكنون با اعتباري ۲۰ ميليارد ريالي منازل ۳۰۰ خانوار شهر خريداري شده است و در خواست ۲۰ ميليارد ريال ديگر نيز براي خريد تعداد ديگري خانه به سازمان مديريت پيشنهاد داده  ايم كه اميدواريم هر چه زودتر تصويب شود. ولي برآورد ما نشان مي دهد براي خريد كل ۴ هزار خانه، نياز به حداقل ۲۰۰ ميليارد ريال است.
عضو كميسيون برنامه بودجه با اشاره به اين كه نشتي گاز و عدم امكان سكونت در شهر مسجد سليمان باعث شد درهيأت دولت اعتبار ۱۵ ميليون دلاري براي احداث يك شهر جديد در اطراف شهر مسجد سليمان به تصويب برسد، گفت: اما باوجود تصويب اين اعتبار، كارشناسان سازمان مديريت با ايجاد شهر جديد مخالف هستند و لذا سازمان مديريت و برنامه ريزي از در اختيار گذاشتن اين مبلغ به شركت شهرهاي جديد براي احداث زيربناهاي لازم در شهر جديد ممانعت مي نمايد. وي افزود: با توجه به مصوبه هيأت دولت و مجلس مبني بر احداث يك شهر جديد دراطراف مسجد سليمان، مكان يابي اين شهر توسط وزارت مسكن انجام شد و بهترين مكان در
۱۰ كيلومتري شهر مسجد سليمان درنظر گرفته شد.
رضايي با اشاره به اين كه نام اين شهر نيز «پارسوماش» تعيين شده است، گفت: در حال حاضر با يك ميليارد تومان نيز مي توان كار زيربناهاي اين شهر را آغاز كرد.

رشته «مشاور مدرسه» در دانشگاه ها ايجاد مي شود
مديركل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از ايجاد رشته «مشاور مدرسه» در دانشگاه ها خبر داد .
حميدرضا كفاش گفت: رايزني هايي با تعدادي از دانشگا ه هاي كشور انجام شده تا نيروي انساني مورد نياز اين رشته را در مقطع كارشناسي تربيت كنند.
به گزارش ايسنا، حميدرضا كفاش ديروز در مراسم افتتاحيه دومين «همايش علمي جايگاه مشاور در نظام تعليم و تربيت» اظهار داشت: در گذشته به دلايل مختلف نگرش تخصصي نسبت به مشاوران مدارس وجود نداشت، اما با رايزني ها و اقدامات مختلف به تدريج اين نگرش تغيير يافته و از سوي ديگر رويكرد تخصصي در اين زمينه موجب شد تا هم اكنون همه مشاوران مدارس داراي مدرك ليسانس باشند.
وي با تأكيد بر تخصصي شدن مشاوره و جذب نيروهاي متخصص گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار مشاور در دبيرستانهاي كشور فعاليت مي كنند كه از اين تعداد، حدود هزار و ۲۲۴ نفر داراي مدرك فوق ليسانس و دكترا هستند.
مديركل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، قانونمندكردن مراكز هسته اي مشاوره در مدارس، افزايش معلومات تخصصي مشاوران را از جهت گيريهاي مهم اين دفتر عنوان كرد و افزود: آموزش مشاوران و افزايش معلومات تخصصي و تثبيت جايگاه آنان از مهمترين برنامه هايي است كه دنبال خواهيم كرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |