چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱ - Dec 24, 2003
تظاهرات ضد جنگ در كره جنوبي
002896.jpg
هزاران نفر از مردم كره جنوبي ديروز در اعتراض به تصميم دولت اين كشور مبني بر اعزام نيرو به عراق، تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاريها از سئول، تظاهركنندگان كه عمدتاً جوانان بودند با سردادن شعارهاي ضد جنگ خواستار خروج نيروهاي اشغالگر از عراق شدند و از دولت خود خواستند در تصميم خود براي اعزام نيرو به عراق تجديد نظر كند.دولت كره جنوبي اعزام ۳ هزار نيرو به عراق را تصويب كرده است. اين تصميم براي قانوني شدن بايد به تصويب پارلمان هم برسد.
دستگيري سه تن از نزديكان
عزت ابراهيم
ارتش آمريكا ديروز اعلام كرد، نظاميان اين كشور سه فرد مسلح را كه با «عزت ابراهيم الدوري» معاون فراري صدام حسين رئيس جمهوري مخلوع عراق در ارتباط بودند، دستگير كرده اند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بعقوبه، سرهنگ دوم «ويليام آدامسون» فرمانده نيروي ضربت آمريكا در اين شهر گفت: «ما سه عضو سازمان هاي تندروي مذهبي را كه با عزت ابراهيم در ارتباط بودند، دستگير كرديم.»
دوري نفر ششم در فهرست ۵۵ نفره عراقي هاي تحت تعقيب آمريكاست و بعد از دستگيري صدام اكنون آمريكايي ها با تمام قدرت در پي او هستند.
يك قاضي تركمن در موصل كشته شد
يك پليس عراقي ديروز گفت، يك قاضي تركمن در اثر شليك گلوله توسط افراد ناشناس در شهر موصل كشته شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، افراد مسلح دوشنبه شب در منطقه «مثني» به خودروي «يوسف خورشيد» قاضي تركمن شليك كردند.«احمد عبدالله رجب» گفت: اين قاضي در اثر اصابت شش گلوله كشته شد.
يك قاضي مسيحي نيز دو هفته پيش در موصل كشته شد.
عضو شوراي حكومت انتقالي عراق
به آمريكا هشدار داد
يك عضو شوراي حكومت انتقالي عراق روز يكشنبه هشدار داد كه آمريكا در صورتي كه اداره امور عراق را به عراقي ها واگذار نكند و قدرت را به صورت تدريجي به آنها منتقل نسازد در ايجاد يك عراق با ثبات و دموكراتيك شكست خواهد خورد.
خبرگزاري رويتر ديروز از بغداد گزارش داد كه «نصير كامل چادرچي» در گفتگو با اين خبرگزاري افزود: واشنگتن بايد فورا قدرت را به شوراي حكومت انتقالي واگذار كند در غير اين صورت انتقال قدرت در نيمه سال آينده ميلادي با شكست مواجه خواهد شد.
در همين حال يك سرهنگ سابق ارتش صدام و يكي از مقامهاي سابق حزب بعث عراق در عمليات گسترده ارتش آمريكا در شهر سني نشين فلوجه در غرب بغداد دستگير شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از فلوجه، فرد مذكور عدنان عبدالطيف اسماعيل است كه همراه پسرش دستگير شد.
عبدالمجيد حمدي يك مقام محلي حزب بعث نيز در عمليات تحقيقاتي نيروهاي آمريكايي دستگير شد.يكي از ساكنان فلوجه گفت، برخي از محله هاي شهر فلوجه كه حملات بسياري عليه نيروهاي آمريكا صورت مي گيرد، از بخشهاي ديگر شهر جدا شده و سربازان ،عمليات جستجو در اين محل انجام مي دهند.
ارتش آمريكا با بلندگو پيامهايي را به زبان عربي در اين شهر اعلام كرده است كه از مردم براي دستگيري تروريستها و جنايتكاران طلب كمك كردند و قول دادند به كساني كه اطلاعاتي درباره افراد تحت پيگرد ارائه كنند، پاداش خواهند داد.
عمليات نيروهاي آمريكا در برخي از محله هاي شهر فلوجه در بعد از ظهر ديروز همچنان ادامه دارد.همچنين نظاميان آمريكايي روز دوشنبه به يك مسجد در حومه بغداد يورش بردند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره شاهدان گفتند نظاميان آمريكايي با سه خودروي نظامي كه با يك فروند هلي كوپتر آپاچي حمايت مي شد وارد منطقه اي در حومه بغداد شدند و مسجد العاتقه را براي يافتن اسلحه بازرسي كردند موذن اين مسجد گفت نظاميان آمريكايي در اين محل يك قبضه كلاشينكف يافتند.كه از آن براي محافظت از مسجد استفاده مي شد.

امنيتي ترين كريسمس تاريخ در واتيكان
واتيكان مركز مذهب كاتوليك كه در حلقه شديدترين تدابير پليسي و انتظامي قرار گرفته، براي برگزاري امنيتي ترين جشن زادروز حضرت عيسي مسيح (ع) در تاريخ آماده مي شود.
به گزارش ايرنا، از چند روز قبل كه گزارش هايي مبني بر احتمال بروز عمليات تروريستي در واتيكان منتشر شد، كليساي «سن پيترو» و خيابان هاي اطراف آن با حضور گسترده ماموران تحت كنترل قرار گرفت.
بازديدكنندگان و گردشگران براي ورود به صحن كليساي سن پيترو بايد از دستگاه هاي الكترونيكي ويژه بازرسي بدن عبور كنند و براي حضور در داخل كليسا نيز دوباره مورد بازبيني بدني قرار گيرند.
پليس و سازمان هاي امنيتي مسئول در ايتاليا با بسيج نيروهاي خود و استقرار آشكار و پنهان آنان در اطراف واتيكان، اين منطقه را به صورت شبانه روزي و به شدت زيرنظر دارند.باتوجه به آغاز برگزاري جشن هاي ميلاد مسيح (ع) از فردا شب و تداوم آن تا صبح پنجشنبه با حضور پاپ ژان پل دوم رهبرمذهبي كاتوليك ها و هزاران مسيحي و گردشگر، اين تدابير شدت بيشتري خواهد يافت.
تاكنون واتيكان شاهد اجراي چنين برنامه هاي امنيتي براي برگزاري اين جشن نبوده است.

حماس و جهاد اسلامي حمله به احمد ماهر را محكوم كردند
وزير امور خارجه مصر پس از حادثه اي كه در حرم مسجد الاقصي برايش اتفاق افتاد، به قاهره بازگشت.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، احمد ماهر پس از بازگشت به قاهره گفت: حادثه كوچكي بود كه اصلاً نگران كننده نيست.
احمد ماهر كه به اسرائيل سفر كرده بود عصر دوشنبه بعد از ديدار با مقام هاي اسرائيلي هنگام ورود به مسجد الاقصي مورد هجوم عده اي از نمازگزاران معترض فلسطيني قرار گرفت و به دليل اينكه پيش از اين از ناراحتي تنگي  نفس رنج مي برد بيهوش شد. او ديروز ساعتي را در بيمارستان گذراند ولي بعد مرخص شد و به قاهره بازگشت.
گروههاي فلسطيني حماس و جهاد اسلامي ضمن محكوم كردن اين واقعه هدف از آن را ضربه زدن به روابط ميان فلسطين و مصر اعلام كردند.
به عقيده تحليلگران اين واقعه پرسش هاي بسياري را به همراه دارد: چرا مقامات اسرائيلي چند ساعت بعد از پخش تصاوير احمد ماهر در كنار اسرائيلي ها به عنوان دوستان جديد، او را به مسجد الاقصي بردند و در حالي كه احتمال وقوع چنين حادثه اي وجود داشت چرا تدابير امنيتي به اندازه كافي رعايت نشده است؟ خود احمد ماهر چرا به مسجدالاقصي رفته است؟ شايد اين كار با هدف نشان دادن نزديكي با فلسطيني ها بعد از ديدار با مقامات اسرائيلي صورت گرفته است. اگر هدف چنين بوده باشد واقعه ديروز نشان داد كه مصري ها به آن دست نيافته اند.
پليس اسرائيل ديروز هفت فلسطيني را در ارتباط با اين واقعه دستگير كرد.

شوراي همكاري خليج فارس:
اسرائيل بايد بازرسي هسته اي شود
سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در بيانيه پاياني خود ضمن تأكيد بر ضرورت پيوستن اسرائيل به پيمان منع گسترش سلاحهاي اتمي خواستار اجراي بازرسي هاي بين المللي از تأسيسات هسته اي اين كشور شدند.
به گزارش ايرنا دوشنبه شب در پايان نشست دو روزه سران كشورهاي قطر، بحرين، امارات، كويت، عربستان و عمان كه در كويت برگزار شد آنها بر عاري شدن منطقه خاورميانه از هرگونه تسليحات كشتار جمعي از جمله سلاح هاي هسته اي تأكيد كردند.
همچنين سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس تحولات سرزمين هاي اشغالي فلسطين را بررسي و از جامعه جهاني خواستند كه به منظور جلوگيري از ادامه سياست هاي تشنج آفرين اسرائيل در منطقه و ممانعت از تهديد كشورهاي سوريه و لبنان بر اسرائيلي ها فشار وارد آورند.سران عرب خليج فارس در بيانيه خود اصرار اسرائيل در ساختن ديوار حايل و ترور شخصيت هاي فلسطيني و سركوب و ويران سازي منازل فلسطيني ها را محكوم كرده و آن را مانع بزرگي بر سر راه صلح عادلانه خاورميانه دانستند.
آنها همچنين خواهان پايان بخشيدن به اشغال سرزمين هاي فلسطيني ها، بلندي هاي جولان و خاك لبنان شدند.
در بيانيه شوراي همكاري در عين حال طرح صلح «نقشه راه» بعنوان راه حل مناسب براي منازعه اسرائيل - فلسطين توصيف شده است و بر ضرورت برقراري صلح عادلانه و همه جانبه با كليه طرفهاي درگير از جمله سوريه و لبنان تأكيد شده است. اعضاي اين شورا همچنين از ناامني در عراق ابراز نگراني كردند.

گزارش نيويورك تايمز از احتمال تغيير وزير امور خارجه آمريكا
خبرگزاري فرانسه ديروز در گزارشي از واشنگتن به نقل از روزنامه نيويورك تايمز اعلام كرد اطرافيان كالين پاول، وزير امور خارجه كنوني آمريكا از جيمز بيكر وزير امور خارجه پيشين اين كشور كه در حال حاضر نماينده ويژه دولت آمريكا در امور بخش بدهي هاي عراق است به عنوان نامزد احتمالي پست وزارت امور خارجه آن كشور خبر داده اند.
با اين حال، كالين پاول كه دوران نقاهت پس از عمل پروستات را طي مي كند در پاسخ به اين پرسش خبرنگار نيويورك تايمز كه آيا او قصد استعفا يا ادامه كار تا پايان دولت كنوني بوش تا پاييز آينده را دارد سكوت كرده است.
وي افزوده است: «وقتي با مسئله اي همچون عراق مواجه هستيم كه بخش عمده اي از يكسال ما را تحت الشعاع قرار داده، صحبت از اين كه ما قصد داريم چكار كنيم چندان مهم نيست.»
پاول با توصيف بوش به عنوان «يك رئيس جمهور بزرگ دوران جنگ» كه هميشه از اهميت روابط بين الملل آگاه بوده، ديپلماسي آمريكا در قبال چين، روسيه و اروپا را موفقيت آميز خوانده است.
جيمز بيكر، جانشين احتمالي كالين پاول كه هفته گذشته به عنوان نماينده ويژه بوش براي بخش بدهي هاي عراق سفر موفقيت آميز به مسكو، پاريس، برلين، رم و لندن داشت قصد دارد اين هفته به همين منظور به ژاپن، كره جنوبي و چين سفر كند.

نظام سياسي آينده افغانستان «رياستي» است
گروهي  از نمايندگان  لـــويه  جرگه  قانون  اساسي  افغانستان  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا اعلام  كردند: باتوجه  به  روند موجود، حدود ۹۰ درصد مفاد پيش نويس  ۱۶۰ ماده اي  قانون  اساسي  جديد افغانستان  تغيير نخواهد كرد و به  تصويب  خواهد رسيد.
فيض الله  فياض  يكي  از اين  نمايندگان  گفت : تاكنون  ۱۴۰ مــاده  از قانون  اســـاسي  بدون  هيچگونه  تغيير با اكثريت  مطلق  آرا در كميته  تفاهم  به  تصويب  رسيده  است  و فقط در مورد هشت  ماده  بين  نمايندگان  اختلاف  نظر وجود دارد.
وي  افزود: با توجه  به  تغييراتي  كه  در آراي نمايندگان  مخالف  نظام  رياستي در چند روز اخير ايجاد شده  است ، نشان  مي دهد كه  نظام  رياستي  به عنوان  نظام  حكومتي  آينده  افغانستان  تصويب  خواهد شد.
نمايندگان  لويه  جرگه  ماده هاي  ديگري  را كه  مورد اختلاف  در لويه جرگه  است ، سرود ملي  و زبان  رسمي  عنوان  كردند و افزودند، زبان هاي  پشتو و فارسي  بعنوان زبان  رسمي  افغانستان  انتخاب  شده  است  هر چند كه  نمايندگان  ازبك  خواستار رسميت  زبان  ازبكي  به  عنوان  يكي  ديگر از زبان هاي  رسمي  اين  كشور هستند.
موضوعاتي  چون  دمكراسي ، حقوق  بشر و اختيارات  رئيس  جمهوري  از ديگر ماده هاي  جنجالي  ذكر شده  است  كه  تاكنون  در مورد اختيارات  رئيس  جمهوري  تعديل هايي  ايجاد شده  است .
از سوي ديگر حامد كرزاي رييس دولت انتقالي افغانستان از نمايندگان لويه جرگه قانون اساسي اين كشور خواست، در تصويب نهايي اين قانون سرعت عمل بيشتري به خرج دهند.
يك نماينده لويه جرگه قانون اساسي افغانستان كه خواست نامش ذكر نشود، ديروز به ايرنا گفت: كرزاي در يك يادداشت رسمي با گوشزدكردن اين موضوع كه زمان تعيين شده براي تشكيل لويه جرگه ۱۰ روز پيش بيني شده است،  از آنان خواست، از طولاني شدن زمان اين نشست اجتناب كنند.
لويه جرگه ۵۰۲ عضوي قانون اساسي افغانستان ديروز دهمين روز خود را پشت سر گذاشت، اما پيش بيني مي شود زمان آن دست كم تا پايان هفته جاري تمديد شود.

زلزله ۵/۶ ريشتري كاليفرنيا را در تاريكي فرو برد
002920.jpg
زلزله شديدي مناطق وسيعي از ايالت كاليفرنيا در آمريكا را به لرزه درآورده و خسارات و تلفاتي برجاي گذاشته است.
اين زمين لرزه، كه شدت آن ۵/۶ درجه در مقياس ريشتر ثبت شده و شديدترين زلزله اين منطقه در سال هاي اخير بوده است،  در نواحي گسترده اي از لوس آنجلس تا سان فرانسيسكو احساس شد.
در شهر پاسو روبلز، واقع در سيصد كيلومتري شمال لوس آنجلس و نزديك مركز زمين لرزه كه بيشترين خسارت را ديده است، فرو ريختن يك برج ساعت متعلق به سده نوزدهم به كشته شدن دو زن منجر شد.
زمين لرزه باعث قطع برق منازل حدود چهل هزار نفر از ساكنان منطقه شد و به بيش از هشتاد ساختمان نيز خسارت وارد آمد.
در ساعات بعد از وقوع زلزله، چندين پس لرزه نيز در منطقه ثبت شد.
ايالت كاليفرنيا بر گسل زلزله سن آندرياس قرار دارد و يكي از زلزله خيزترين مناطق جهان است.

كوتاه از سياست جهان
مشرف به آمريكا اطمينان داد
مقامات دولت بوش مي گويند، پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان به آمريكا اطمينان داده است كه دولتش حداقل در حال حاضر هيچ اسرار هسته اي را در اختيار كشورهايي چون ايران و كره شمالي قرار نمي دهد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اسكات مك كلان سخنگوي كاخ سفيد تضمين شخصي مشرف را بسيار مهم خواند و گفت: روابط و همكاري نزديك ميان آمريكا و پاكستان در جنگ با تروريسم ادامه مي يابد، اگرچه ممكن است در گذشته انتقال تكنولوژي هسته اي از پاكستان به ديگر كشورها روي داده باشد. ديپلمات ها در وين چندي پيش به خبرگزاري ها گفتند سازمان بين المللي انرژي اتمي مشغول تحقيق درباره اين ادعاست كه بخشي از سانتريفوژهاي ايران از پاكستان يا كشور ديگري وارد شده است. مطبوعات آمريكايي طي دو روز گذشته با تاكيد بر اين ادعا اعلام كردند كه مدارك بدست آمده اين خبر را تاييد نمي كنند.
دولت پاكستان اعلام كرده است كه عبدالقادر خان پدر بمب اتم پاكستان درباره اين گزارش ها مورد بازجويي قرار گرفته است.
روشنفكران سعودي خواستار اصلاحات در آن كشور شدند
بيش از ۱۰۰ تن از روشنفكران و چهره هاي دانشگاهي سعودي بار ديگر با ارسال درخواستي براي حكام اين كشور بر ضرورت اجراي اصلاحات سياسي و تبديل نظام پادشاهي مطلق به نظام مشروطه به منظور كمك به مهار موج ناآرامي هاي اخير و حملات در اقصي نقاط عربستان سعودي تاكيد كردند.به گزارش رويتر از رياض روشنفكران سعودي در اين سند ضمن تاكيد بر لزوم روي كارآمدن پارلمان منتخب، ايجاد دستگاه قضايي مستقل و حقوق مساوي براي زنان را خواستار شدند.
انتقاد مفتي اهل سنت لبنان از ممنوعيت حجاب در فرانسه
شيخ محمد رشيد قباني، مفتي اهل سنت لبنان اقدام تازه دولت فرانسه در ممنوعيت پوشيدن حجاب در مدارس و مركز آموزشي آن كشور را محكوم كرد و آنرا بخشي از پديده خصومت ورزي با اسلام و غرب دانست. به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، شيخ قباني طي سخناني در بيروت گفت: اين اقدام دولت فرانسه با آزاديهاي فردي مغايرت دارد و نشاني از خصومت ورزي با اسلام است.
نخستين سفر اردوغان به آمريكا
منابع خبري از سفر قريب الوقوع نخست وزير تركيه به امريكا خبر مي دهند. به گزارش خبرگزاري امارات عربي متحده، رجب طيب اردوغان براي گفت و گو با مقامات دولت آمريكا درباره راه هاي گسترش روابط دوجانبه ۲۶ ژانويه به امريكا سفر خواهد كرد.
اين نخستين سفر اردوغان به امريكا به عنوان نخست وزير تركيه است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |