چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱ - Dec 24, 2003
رئيس جمهوري در مجلس تشريح كرد
شاخص هاي كلان اقتصاد در بودجه ۸۳
تورم ۱۵ درصد رشد سرمايه گذاري ۹/۷ درصد نرخ بيكاري ۳/۱۲ درصد
002912.jpg
بودجه سال ۱۳۸۳ كه ديروز توسط رئيس جمهوري تقديم دولت شد، آخرين برنامه سالانه دولت در چارچوب برنامه سوم توسعه است. از اين رو داراي ويژگي هايي است كه آن را از لوايح بودجه سال هاي قبل متمايز مي سازد، مهمترين اين ويژگي ها به گفته آقاي خاتمي عبارتند از: بهينه سازي اندازه دولت با تاكيد بر توسعه كيفي ،حفظ قدرت خريد كارمندان، اهتمام جدي در جهت اتمام طرح هاي نيمه تمام و عدم شروع طرح جديد و تداوم سياست هاي تمركززدايي.
درواقع بر خلاف آنچه در روزهاي گذشته عنوان شد ،رئيس جمهوري ديروز تصريح كرد كه با استناد به ماده ۳ قانون برنامه سوم توسعه و به منظور جلوگيري از كاهش سطح رفاه شاغلان بخش دولتي، حقوق و دستمزد آن ها به ميزان تورم پيش بيني شده در سال ۱۳۸۳ افزايش خواهد يافت تا آثار منفي تورم بر سطح زندگي آنها جبران شود.
آقاي خاتمي، رئيس جمهوري ديروز «لايحه بودجه ۱۳۸۳ كل كشور» را به مجلس شوراي اسلامي تقديم كرد و برخي از مهمترين ارقام بودجه و جهت گيري هاي اصلي آن را يادآور شد.
بودجه كل
به گزارش ايرنا، بودجه كل كشور در سال ۱۳۸۳، معادل ۱۰۶۹۵۳۷ ميليارد ريال است كه در مقايسه با بودجه مصوب امسال رشدي معادل ۵/۱۰ درصد دارد.
بودجه  عمومي دولت  در سال  ۱۳۸۳ بيش  از ۵۰۹ هزار و۱۳۱ ميليارد ريال  است  و در مقايسه  با امسال  به  ميزان  ۸/۱۶ درصد، رشدنشان  مي دهد.
از كل  منابع  عمومي دولت ، سهم  درآمدهاي  عمومي و واگذاري دارايي هاي  سرمايه اي  و مالي  به ترتيب  ۴/ ۳۴ ، ۳/ ۴۳ و ۳/ ۲۲ درصد است  و اعتبارات  هزينه اي  (جاري ) و تملك  دارايي هاي  سرمايه اي  (عمراني ) و مالي  به  ترتيب  ۱/۶۱ و ۳/۲۷ و ۶/۱۱ درصد از كل  مصارف  بودجه  عمومي  را به خود اختصاص  مي دهند.
بودجه شركت هاي دولتي
بودجه  شركتهاي  دولتي ، بانكها و مؤسسه هاي انتفاعي  وابسته  به  دولت  در لايحه  بودجه  سال  ۱۳۸۳ كل  كشور معادل  ۶۸۴ هزارو ۱۷۸ ميليارد ريال  برآورد شده  است .
 اين  ميزان  نسبت  به سال  جاري، ۴/۲۳ درصد افزايش  خواهديافت  و دليل  اصلي  آن ، افزايش  سطح  فعاليت  شركتها، سرمايه گذاري  شركتها واجراي  مفاد بند «د» ماده  ۱۲ قانون  بودجه  سال  ۱۳۸۲ كشور است .
از رقم  مجموع  دريافتهاي  بودجه سال  ۱۳۸۳ شركتهاي  دولتي ، بانكها و مؤسسه هاي  انتفاعي  وابسته  به دولت  ۴۵۸ هزارو ۲۳۲ ميليارد ريال  (معادل  ۶۷درصد) مربوط به  درآمدهاي  عملياتي  شركتهاي  مزبور و مبلغ  ۲۱ هزار و ۳۲۰ ميليارد ريال  نيز بابت  جبران  زيان  و اجراي  طرحهاي  تملك  دارايي هاي  سرمايه اي  به شركتهاي  دولتي ، بانكها و مؤسسه هاي  انتفاعي  وابسته  به  دولت  پرداخت  خواهد شد.
سرمايه گذاري  شركتهاي  دولتي ، بانكها و مؤسسه هاي  انتفاعي وابسته  به دولت  درسال  ۱۳۸۳ معادل  ۲۳۱ هزارو ۴۱۱ ميليارد ريال  است  كه  ۸/۱۱درصد نسبت  به سال  ۱۳۸۲ افزايش  داشته  و ۱/۸ درصد از محل  منابع  عمومي و بقيه ازساير منابعي  كه طبق  پيش بيني هاي  انجام شده  دراختيار شركتهاي  دولتي ، بانكهاو مؤسسه هاي  انتفاعي  وابسته  به  دولت  قرار خواهد گرفت ، تأمين  مي شود.
سرمايه گذاري
رئيس جمهوري در گزارش خود به مجلس گفت: سياست ها و راهكارهاي بخش صنعت و سرمايه گذاري هاي  صورت  گرفته  در اين  بخش  شرايط مناسبي  براي  تداوم  رشد اين  بخش  فراهم  نموده و انتظار بر آن است  در سال  ۱۳۸۳ از رشدي  معادل  ۵/۹ درصد برخوردار باشد.
بر اساس  اطلاعات  موجود، رشد تشكيل  سرمايه  در سال ۱۳۸۱ به  ميزان  ۱۲ درصد بوده  است .
رشد مذكور ناشي  از تمهيدات  مناسب  دولت  جهت  تشويق  سرمايه گذاري  بخش  خصوصي  در ماشين  آلات ، افزايش  سرمايه گذاري خصوصي  و دولتي  در ساختمان ، ثبات  نسبي  قيمت  نفت  به  همراه  افزايش  ذخيره ارزي  و امكان  بهره گيري  از آن در بخش هاي  اقتصادي  و همچنين  تصويب  لايحه  سرمايه گذاري  خارجي  بوده  است .پيش بيني  مي شود عملكرد رشد سرمايه گذاري كل  در سال  ۱۳۸۲ به  ۸/۷ درصد و در سال  ۱۳۸۳ به  ۹/۷ درصد برسد.
بازار كار
بر اساس  برآوردهاي  انجام  شده ،با توجه  به  ساختار جمعيت  فعال  و كاهش  عرضه  نيروي  كار به  واسطه  كاهش  نرخ رشد جمعيت  واقع  در سن  كار نسبت  به  سالهاي  قبل ، در صورتي  كه  اهداف  رشداقتصادي  مصوب  تحقق  يابد، به  جمعيت  شاغل  كشور در سال هاي  ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ به ترتيب  حدود ۶۵۳ هزار نفر و ۷۵۴ هزار نفر افزوده  خواهد شد و تعداد بيكاران روندي  نزولي  خواهد يافت .
اين  روند باعث  خواهد شد نرخ  بيكاري  طي  سال هاي  ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ به  ترتيب به  ۶/۱۲ درصد و ۳/۱۲درصد تنزل  يابد.همچنين در صورت  تحقق  اهداف  رشد اقتصادي ، رشد اشتغال  و ساير الزامات  برنامه ، بهره  وري  كل ، بهبود خواهد يافت  كه ناشي  از ارتقاي بهره وري  نيروي  كار است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني:
جلوگيري از خرد شدن زمين هاي كشاورزي يك وظيفه ملي است
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : استقلال  هيچ  كشوري  بدون  دستاوردهاي بخش  كشاورزي  ممكن  نيست  و كشوري  كه  كشاورزي  درستي  نداشته  باشد، نمي تواندمدعي  استقلال  باشد.
به  گزارش  ايرنا، آيت الله  «اكبر هاشمي رفسنجاني» روز سه شنبه  در «دومين  كنگره  سراسري  خانه  كشاورز» در تهران ، استقلال  كشور در بخش  كشاورزي  را يك  ارزش  دانست  و افزود: وابستگي  كشور درمحصولات  كشاورزي و ديگر بخش هاي  صنعتي  و علمي ، خسارات  زيادي  را براي  كشور بدنبال  دارد.
وي ، پرداخت  يارانه  از سوي  دولت ها به  بخش  كشاورزي  را از راههاي  تقويت اين  بخش  براي  حضور بهتر در بازارهاي  بين المللي  دانست كه نبايد حتما بصورت  مستقيم  باشد.
وي با تأكيد بر اين كه كشاورزي ركن توسعه است، گفت: «جلوگيري از خرد شدن اراضي كشاورزي يك وظيفه ملي است و بايد آنچه را كه در گذشته در اين زمينه اتفاق افتاده جبران كنيم.»
آخرين فرصت
دكتر عيسي كلانتري نيز در اين كنگره با اشاره به پديده جهاني سازي چهارمين  برنامه  توسعه  را آخرين  فرصت  بخش  كشاورزي ايران  براي  باقي  ماندن  در عرصه  رقابت  بين المللي  خواند.
وي  افزود: كشاورز ايراني  خواستار ادامه  كار به  صورت  پايدار است  و اين امر تنها با سرمايه گذاري  گسترده  و زيربنايي  در بخش  كشاورزي  ميسر خواهدبود.
كلانتري ، سرمايه گذاري هاي  صورت  گرفته  در بخش  كشاورزي  را ناكافي  دانست و گفت : ما فرصت  زيادي  براي  نوسازي  و بازسازي  كشاورزي  خود نداريم .

گفتگوي امروز
دولت الكترونيك
نمايشگاه دولت الكترونيك امروز در تهران افتتاح مي شود .در زمينه تحولات تجارت الكترونيك و اهميت آن و ضرورت برگزاري اين نمايشگاه با نصرالله جهانگرد دبير شوراي عالي اطلاع رساني گفتگو كرده ايم.
***
* قانون تجارت الكترونيك در چه مرحله اي است؟
- تصويب قانون مراحل نهايي را طي مي كند. بيش از ۸۰ ماده دارد و همه قلمروها و مستندات ديجيتالي از جمله امضاي الكترونيكي، مبادله پول،  خدمات و عقد قرارداد در محيط هاي رايانه اي را در برمي گيرد. قانون با سرعت خوبي در مجلس و شوراي نگهبان رسيدگي شده و چند ايراد فني محدود از سوي شوراي نگهبان گرفته شده كه ديروز در كميسيون صنايع مجلس با حضور نمايندگان شوراي نگهبان بررسي شد. يكي از پيشرفته ترين قوانين است و اميدواريم در مراحل اجرا نيز تحولي در اقتصاد و تجارت ايجاد كند.
* آيا زمينه عيني و ذهني تحقق دولت الكترونيك فراهم است، چه ضرورتي براي برگزاري نمايشگاه در اين زمينه وجود دارد؟
- زمينه عيني انجام تجارت الكترونيك و مبادله هر گونه خدمات و كالا در محيط رايانه مدت ها است كه در كشورهاي ديگر شروع شده و مردم ما نيز در حال حاضر با آن آشنا هستند. در بسياري از موارد افراد در ايران مجبورند از طريق رايانه كار كنند و به مبادله استاد و اطلاعات بپردازند. پس بنابراين از نظر عيني آشنايي شروع شده و بسياري از دست اندركاران در اين زمينه فعال هستند،  از نظر ذهني نيز آمادگي وجود دارد كه با تصويب قانون اين روند سرعت مي گيرد. در بخش غير دولتي آمادگي بيش از بخش دولتي است. در بخش دولتي نيز خوشبختانه دستگاه هاي مختلف كه در اين مسئله دخالت دارند فعاليت را آغاز كرده اند . گمرك تقريبا همه مسيرهاي كارخود را الكترونيكي كرده، بخش هاي بيمه اي و بانكي و خود وزارت بازرگاني نيز مجهز شده اند و با مشاركت ديگر بخش ها اين امر سرعت خواهد گرفت. نمايشگاه دولت الكترونيك نيزنمايشگاهي است تا ظرفيت هاي بخش خصوصي و دولتي در زمينه نرم افزار و سخت افزار عرضه شود و با دست آوردهاي يكديگر آشنا شوند و به تبادل اطلاعات بپردازند.
* بخش خصوصي در تجارت الكترونيك فعال است و در انتظار دولت نيست اما حمايت براي تسريع در توسعه اين امر از سوي دولت ضروري است ،در اين مورد چه اقدام هايي شده است؟
- خوشبختانه در قلمرو فن آوري اطلاعات بخش خصوصي در ايران از آغاز حضور توانمندي داشته است ولي با افقي كه پيش رو ترسيم شده نيازمند حمايت هاي قانوني و اجرايي مي باشد. بخش خصوصي در اين زمينه هر چه توانمندتر باشد و عمل كند به نفع دستگاه هاي دولتي و در جهت ارتقاي منافع ملي است. در حال حاضر در زمينه قراردادهايي كه در بخش دولتي براي بكارگيري فن آوري اطلاعات بسته مي شود دولت تصريح كرده اولويت با بخش خصوصي است. علاوه بر اين از انواع ايده هاي جديد در اين بخش با وام هاي بانكي و سوبسيد حمايت مي كنيم. همچنين براي صدور خدمات فني مهندسي و بازاريابي تضمين هاي صادراتي و حمايت هايي در نظر گرفته شده است.

خبر كوتاه
* ايرنا:وزير راه  وترابري  گفت : موافقتنامه  ۱۹۳ ميليون  دلاري  با يك  سرمايه گذار از كشور تركيه  براي تكميل فرودگاه  بين المللي  امام  خميني (ره )، به  امضا رسيده  و قرارداد آن  در حال  تهيه  است .
*ايرنا: وزير مسكن و شهرسازي گفت: برخي شهرهاي جديد به دليل رسيدن به سوددهي مي توانند وارد بورس اوراق بهادار شوند.
* سيپنا:سازمان خصوصي سازي در پيش نويس لايحه اي كه قرار است اواسط زمستان، به وزارت امور اقتصادي و دارايي و پس از آن به دولت ارائه شود، براي تسهيل رقابت توسط بخش خصوصي و جلوگيري از انحصار در جريان فروش شركت هاي دولتي تمهيدات ويژه اي انديشيده است.
*ايسنا:سيد مهدي ميرمعزي، معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفت :اميدواريم در برنامه چهارم توسعه با تصويب هيات دولت و مجلس شوراي اسلامي  شركت ملي نفت ايران نيز مانند ساير شركت هاي نفت دنيا هرچند با تاخير تجاري شود.

در ۸ ماه گذشته
تعداد پرونده هاي قاچاق ۴۱ درصد افزايش يافت
تعداد پرونده هاي  متشكله  قاچاق  با ۶/۴۱ درصد افزايش  در هشت  ماهه  اول  سال جاري  نسبت  به  مدت  مشابه  سال  قبل  به  ۵۳ هزار و ۱۶۲ فقره  رسيد.
به  گزارش  روابط عمومي گمرك  ايران ، ارزش  پرونده هاي  متشكله قاچاق  در اين  مدت  هزار و ۳۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون  ريال  بود كه اين  ميزان در مقايسه  با مدت  مشابه  سال  قبل  ۳/۲۵ درصد افزايش  داشت .
تعداد پرونده هاي  كمتر از ۱۰ ميليون  ريال  در اين  مدت  حدود ۴۶ هزار و ۵۹۰ فقره  و به  ارزش  ۴/ ۱۷۶ ميليارد ريال  بوده  كه  در مقايسه  با سال  قبل  از حيث تعداد ۵/۵۲ درصد و از لحاظ ارزش  ۵/ ۱۰ درصد افزايش  يافت .از تعداد كل  پرونده هاي  متشكله  قاچاق  در مدت  يادشده  ۶/۸۷ درصد مربوط به پرونده هاي  كمتر از ۱۰ ميليون  ريال  بود.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۸
۱۴۳۳
۶۷۵۱۳۱
افست
۲
۵۳۴۶
۲۷۲۴۸
ساسان
۸۵-
۵۸۶۴
۵۹۱۴۸
گاز لوله
۲۴-
۵۹۵۱
۳۲۰۷۲
معادن روي ايران
۳۹۹-
۹۶۱۶
۱۰۵۱۷۹
گلوكوزان
۳-
۱۷۱۵
۲۱۱۹۸
پارس الكتريك
۲۰۴
۵۱۰۰
۶۱۴۸۸
نوردولوله اهواز
۵۷-
۳۱۵۱
۲۰۰۸۸
آذرآب
۱۷۰
۳۵۸۳
۱۸۱۴۰
پتروشيمي اصفهان
۱۲۰۵-
۳۹۸۰۵
۶۷۸۷۸
توسعه صنايع بهشهر
۱۱
۱۸۹۹۳
۵۵۵۵۸
پتروشيمي آبادان
۱۸۰
۴۷۷۲۵
۷۹۴۵
كمباين سازي
۶۷
۹۷۹۳
۳۳۰۱۰
پارسيلون
۱۴۶-
۹۳۵۶
۴۸۶۳۲
تراكتورسازي
۲۶۹۳-
۱۵۰۰
۲۰۰۰
مهرام
۳-
۸۵۰۴
۸۹۶۲۳
كنتورسازي ايران
۲۳۷-
۲۲۵۹۷
۳۶۶۸۱
فولاد كاويان
۶۸-
۷۱۴۶
۲۶۳۴۱۷
نوش مازندران
۱۱۱-
۱۰۴۱۳
۱۱۲۰۴۲
لبنيات پاك
۷-
۱۲۹۰۱
۱۴۵۳۳
حق تقدم سرمايه گذاري رنا
۹-
۶۸۸۱
۵۸۸۸۷
پارس مينو
۱۵۰
۱۴۱۹۵
۱۰۷۹۹
ناب
۶۳
۹۱۷۹
۲۲۸۳۱
ماشين آلات تراكتور
۲۵
۲۳۷۲۶
۷۴۹۵
سرمايه گذاري ملي
۳۲
۲۶۶۷
۱۷۰۰۴
شيشه وگاز
۲۶
۳۰۰۸
۱۷۶۷۳
صنايع شيميايي اير
۶۰
۲۰۷۲
۲۶۵۱۰
مرتب
۴۹-
۳۵۳۳
۱۳۲۹۲
مس باهنر
۳۴
۱۱۹۷
۵۴۳۴۶
سرمايه گذاري سامان گستراصفهان
۷۸۷-
۱۷۲۳۸
۱۶۶۷۰
لاستيك سهند
۴۴-
۴۸۰۰
۴۹۵۶۰
بهنوش
۱-
۵۸۶۱
۲۲۷۲۹
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۴-
۳۳۸۴
۱۱۳۰۹
مارگارين
۸۷۹
۴۵۳۴۹
۱۲۲۷۵۵
داروپخش
۶۹
۵۳۰۷۱
۱۲۷۷۰
پيام
۶۹
۲۸۷۷۰
۲۰۳۴۷
روغن نباتي پارس
۵۱۵
۲۳۵۱۶
۲۰۶۳۲۶۶
كمك فنرايندامين
۱۱۰۹
۲۳۲۹۱
۵۱۰۰۰۰
سرمايه گذاري ساختمان
۱۳۱-
۴۴۰۱۶
۳۷۶۱۱
صنعتي بهشهر
۱۷۴۲
۳۶۵۸۹
۷۹۹۹۸
سرمايه گذاري بانك ملي
۱-
۵۸۳۴۳
۵۲۱۷۵۳
پاكسان
۵۰۵
۱۳۱۷۴
۶۰۰۱۰
ايران خودرو
۱۵۳
۴۹۵۴
۳۷۹۷۰
كف
۹۷
۴۴۹۳
۱۰۸۶۴۲
لاستيك دنا
۳۳۸-
۲۵۰۱۷
۱۱۷۴۱
داروجابرابن حيان
۵۹-
۴۱۲۷
۲۷۶۳۹۱
صنايع ريخته گري
۲۵۰-
۸۴۳۸
۲۸۹۷۱۴
لعابيران
۴
۱۸۱۱
۲۸۷۷۴
چادرملو
۳۲-
۲۰۱۹
۲۷۴۳۰
پتروشيمي خارك
۶۴
۷۰۸۰
۲۱۳۵۹
دارو رازك
۵۲-
۵۰۰۶
۱۰۰۱۰
كربن ايران
۱۱۳-
۴۰۵۴
۲۸۱۹۰۳
حق تقدم ايران خودروديزل
۲۹۶
۳,261
۳۰,500
حق تقدم سرمايه گذاري معادن وفلزات
۲,270
۴۷,400
۲,215,999
حق تقدم سيمان سپاهان
۱,250
۲۶,250
۷۲,000
سيمان غرب
۱۶۷
۳,508
۱۸۳,660
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۳۶۴
۷,653
۶۶۷,681
چادرملو
۸۹
۱,873
۴۰,532
سرمايه گذاريتوس گستر
۵۳۹
۱۱,455
۳۱۸,593
تراكتورسازي
۲۳۴
۵,011
۱,522,185
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۶۱
۱,324
۲۱,510
شوكوپارس
۸۹
۲,129
۳۲,440
نوردولوله اهواز
۱,298
۳۵,151
۴۵۳,815
سيمان فارس وخوزستان
۱۴۶
۴,782
۲۸,610
قند نقش جهان
۱۳۹
۴,557
۱۰۳,331
سرمايه گذاري ساختمان
۶۸۳
۲۳,525
۲۹۰,015
صنعتي دريايي
۱,342
۴۷,176
۳۶,140
سيمان سپاهان

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۱۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۲۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي)۸۳۰۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۳۳۳

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |