چهار شنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۱- Dec,24, 2003
به انگيزه برپايي همايش بزرگداشت سه هزار سال فرهنگ زرتشتي
كهن ترين يكتاپرستان
002550.jpg
گزارش: سارا زيباكلام
در حالي كه در هزاره پيش از ميلاد كليه تمدن ها خداي مادي و محسوس را مي پرستيدند اين تنها ايرانيان هستند كه خدايي يگانه و ناپيدا دارند
پنج شنبه ۲۰ آذرماه ۸۲، تالار فردوسي دانشگاه تهران ميزبان چشمان مشتاقي بود كه عشق به آئين كهن زرتشتي، دور هم جمعشان كرده بود. زرتشتيان از سراسر ايران، همراه با ميهماناني از فرهيختگان انجمن هاي زرتشتيان خارج از كشور، براي تجليل و بزرگداشت سه هزار سال فرهنگ زرتشتي، در اين مكان گردهم آمده بودند. همچنين به همين مناسبت و در ادامه همين مراسم، روز جمعه ۲۱ آذرماه نيز در تالارهاي خسروي، بهمن، ايرج، آدريان تهران، كتابخانه اردشير يگانگي و دبيرستان فيروز بهرام، به صورت دعوت همگاني از زرتشتيان، گراميداشت اين آئين ادامه داشت.
در مجموع، جو و فضا در هر دو روز تداعي كننده ژرفاي روزگاران كهن اين مرز و بوم بود و در خيال ،روزگاري را مرور مي كرد كه پيامبري يكتاپرست آئين گفتار و پندار و كردار نيك را ترويج مي كرد. لباس هاي مخصوص زرتشتيان باستاني ،چه آنان كه با رنگ هاي شاداب و لطيف بر تن زن هاي دور تا دور سالن جلوه مي كرد و چه آنان كه با سپيديشان بر تن موبدان، پاكي انديشه هاي زرتشت را متصور مي ساخت، به اين حال و هوا جان مي بخشيد.
شايان ذكر است كه اين مراسم پس از اعلام رسمي سال ۲۰۰۳ به عنوان سال بزرگداشت فرهنگ زرتشتي از سوي سازمان جهاني يونسكو، برپا شد. طبق گفته رئيس كميته علمي اين بزرگداشت، دكتر بوذرجمهر مهر، پيشنهاد چنين اقدامي را زرتشتيان تاجيكستان كه معتقدند زرتشت در سرزمين آنان زاده شده، به سازمان يونسكو داده اند.
مراسم، با نيايش و اجراي سرود جمهوري اسلامي ايران توسط كر كانون دانشجو يان زرتشتي آغاز شد و نخستين سخنران، مهندس رستم آباديان- رياست انجمن زرتشتيان تهران- در حالي براي ايراد سخنراني به پشت تريبون رفت كه روي آن،  تنديس بزرگي از فروهر (از نمادهاي باستاني زرتشتيان) نصب شده بود. پس از وي، در ميان همهمه مشتاقانه حضار، رئيس مجلس شوراي اسلامي، حجت الاسلام كروبي، آغاز به سخن نمود. وي با اشاره به اينكه دين زرتشت از قديمي ترين اديان آسماني است، گفت: اينكه پيش از گرويدن به دين اسلام، اجداد و نياكان ما، يكتاپرست و موحد بوده اند، از افتخارات ما مسلمانان ايراني است. كروبي همچنين اظهار داشت در قانون اساسي جمهوري اسلامي كه اديان الهي در آن به رسميت شناخته شده اند، دين زرتشت متقدم بر ساير اديان آورده شده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به آيه اي از قرآن كه مي فرمايد: «الله نور السموات و الارض»، گفت: اگر آتش در دين زرتشت مقدس خوانده شده، به دليل نور و روشنايي اي است كه از آن ساطع مي شود. در اسلام نيز مواردي وجود دارد مانند اينكه خداوند با موسي(ع) در هيبت نور و از دل آتش سخن گفت.
كروبي همچنين مشتركاتي چون توحيد، نبوت و معاد را ميان دو دين اسلام و زرتشتي، متذكر شد.
در ادامه برنامه، پيام سازمان جهاني يونسكو قرائت شد و نيز موبدان هومي گاندي، رئيس انجمن زرتشتيان نيويورك و كرسي آنتيا، بنيانگذار سازمان جهاني زرتشتيان انگلستان در سخناني از اقدام يونسكو در برپايي مراسم بزرگداشت زرتشتيان، قدرداني كردند. موبد فيروزگري نيز با اشاره به پيام هايي كه از انجمن هاي زرتشتيان ديگر كشورها و سفارتخانه هاي آنها رسيده بود، به ذكر برخي از آنان چون سفير كبير ژاپن و هند در ايران، انجمن زرتشتيان بريتيش كلمبيا، انجمن موبدان پارسي آمريكاي شمالي، انجمن زرتشتيان هنگ كنگ، سوئد و غيره، اكتفا كرد. محمد علي اسلامي ندوشن، سخنراني خود با عنوان «تداوم تاريخ ايران» را با طرح سئوالي در همين خصوص آغاز كرد و خود در پاسخ به سئوال مذكور كه «چرا تاريخ ايران تداوم يافت؟» گفت:  ايران، يكي از عجايب تاريخي بزرگ جهان را رقم زد. پس از گسترش اسلام و جرياني كه تاكنون ۵۵ كشور دنيا را در بر گرفته، ايران تنها سرزميني است كه زبان،  فرهنگ، آداب و رسوم و تاريخ باستاني خود را حفظ كرده. وي تصريح كرد: در حالي كه در هزاره پيش از ميلاد كليه تمدن ها، خداي مادي و محسوس را مي پرستيدند، اين تنها ايرانيان هستند كه خدايي يگانه و ناپيدا دارند. اين بدان جهت است كه قوم ايراني همواره ارتباطي نزديك ميان زمين و آسمان را تصور كرده اند. دكتر ندوشن، سپس با اشاره به اينكه نخستين امپراتوري جهاني توسط كورش تشكيل شد، گفت: ابتدا سرمنشأ مسئله جهاني شدن، از ايران بوده است و شاهد و گواه اين تفكر هم شاهنامه فردوسي است كه يك خطاب جهاني دارد. وي ادامه فرايند جهاني شدن را در ايران،  در قالب امپراتوري فرهنگي و تفكر عرفاني ذكر كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر كسري وفاداري نيز با تقسيم تاريخ فرهنگ زرتشتي به ۵ بخش، گفت: بخش نخست اين فرهنگ مربوط به پيش از اشوزرتشت است كه ريشه هايي از فرهنگ زرتشت در گوشه هاي ايران وجود داشت. با پيدايش اشوزرتشت، اين افكار در چارچوبي كه وي تعريف كرد درآمد و پس از اشوزرتشت، هخامنشيان اين چارچوب ها را به صورت يك فرهنگ كشوري و جهاني درآوردند.
در ادامه، ژاله آموزگار، ايران شناس و زبان شناس، ضمن بررسي «خردورزي در فرهنگ زرتشتي» در گفته هاي خود، زرتشتيان را متعلق به هزاره ها خواند. وي، اصل و شالوده فرهنگ زرتشتي را خرد و خردمندي دانست.
اين مراسم، علاوه بر سخنراني هاي متعدد ديگر در زمينه آئين زرتشت، اجراي سرود فروردين يشت يا همان سرود زايش زرتشت، شعرخواني توسط شاعر زرتشتي، «توران شهرياري» و ديگر برنامه هاي متنوع را نيز شامل مي شد.
روز دوم اين بزرگداشت در تالار خسروي، آدريان تهران و دبيرستان فيروز بهرام برپا شد. ديوارهاي تالار خسروي مملو بود از قاب عكس هاي بزرگان آئين زرتشت. نوع خاص تزئين و چيده شدن سن و جايگاه تريبون نمادهايي از ايران باستان و نيز طرز خاص آرايش خوراكي ها و آجيل هاي روي سن، فضايي خاص و سنتي را فراهم آورده بود. در اين روز نيز برنامه دف زني و دست افشاني توسط انجمن زنان و جوانان زرتشتي، اجرا شد.
ميهمان ويژه و اولين سخنران در روز دوم بزرگداشت آئين زرتشت، سيد محمد ابطحي، معاون پارلماني رئيس جمهور بود، كه پيرامون نقش و جايگاه اديان در استقرار صلح در جهان سخن گفت.
سپس موبد اردشير خورشيديان به ايراد سخنراني پرداخت. وي توضيحاتي در ارتباط با ديدگاه هاي زرتشتيان بيان نمود و ابراز داشت: ما، به ۶ صفت بارز در اهورا مزدا قائليم كه براي رسيدن به خدا، بايد از آنها پيروي كنيم. آنان عبارتند از: وهومن(انديشه نيك)، ارديبهشت(راستي و پاكي)، شهريور(شهرياري نيكو و تسلط به نفس)، سپندارمذ(دانش اندوزي، فروتني و پويايي)، خرداد(پارسايي) و مرداد(بي مرگي و جاودانگي).
در اين روز همچنين، معاون پارلماني رئيس جمهور، از كتابخانه اردشير يگانگي بازديد كرد و نيز مراسم پس از تالار خسروي و پذيرايي، با بازديد از دبيرستان فيروزبهرام، سخنراني خسرو دبستاني - نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي- پخش فيلم هايي از زيارتگاه هاي پيرسبز و پيرياس بانو، با توضيحات شادروان موبد رستم شهزادي (موبد موبدان) و شادروان خداداد خنجري، گاتهاشناس معاصر، پيگيري شد.

تازه هاي نشر در جهان عرب
امپراتوري ترس
نام اصلي كتاب: امپراتوري ترس ‎/ نام فرعي: جنگ، تروريسم و دموكراسي ‎/مؤلف: بنيامين باربر ‎/ناشر: نورتن و شركا ‎/ محل و سال چاپ: لندن، سال ۲۰۰۳ ‎/ شمار صفحات: ۲۲۰ صفحه‎/ قطع متوسط
مؤلف اين كتاب، بنيامين ر. باربر، انديشمند نامدار آمريكايي است. پروفسور باربر، استاد درس «جامعه مدني» در دانشگاه مريلند است. وي پيشتر كتابي با عنوان «جهاد عليه جهاني شدن آمريكايي» را منتشر كرده بود كه شهرت فراواني يافت و به چند زبان ترجمه شد.
بنيامين باربر در كتاب جديد خود، نقد سخت و در عين حال محكمي را متوجه دولت جرج دبليو بوش مي كند. وي معتقد است ترس را نمي توان با ترس شكست داد. بي گمان ترس، نخستين و تنها جنگ افزار تروريست هاست.كتاب دو جلد قطور است كه هر جلد آن به چند بخش تقسيم مي شود. عنوان جلد نخست «صلح آمريكايي يا جنگ پيشگيرانه» است كه شامل بخش هاي زير است: ۱- عقاب ها و بوف ها ۲- افسانه استقلال داخلي آمريكا يا هر كشور ديگري در جهان ۳- جنگ همه عليه همه ۴- عقيده «نوين» جنگ هاي پيشگيرانه ۵- عقيده «كهن» بازدارنده آمريكا.
جلد دوم كتاب «قانون بشري يا دموكراسي پيشگيرانه» نام دارد كه شامل بخش هاي زير است: ۱- دموكراسي پيشگيرانه ۲- آمريكا نمي تواند جهاني شدن سرمايه داري ددمنش را صادر كند و نامش را دموكراسي بگذارد ۳- آمريكا نمي تواند شيوه زندگي اش را به جهان صادر كند و نامش را آزادي بگذارد.
انجيل به روايت مسلمانان
002578.jpg

نام كتاب: انجيل به روايت مسلمانان ‎/ گردآوري: طريف خالدي‎/ سال نشر: ۲۰۰۳ ‎/چاپ: نخست ‎/ناشر: دارالنهار (بيروت)‎/ شمار صفحات:  ۲۲۹ صفحه
ناشر درباره اين كتاب مي گويد: كوشش طريف خالدي براي گردآوري اخبار مسلمانان درباره حضرت مسيح و حاشيه نويسي هايش بر آنها، كاري برجسته با چشم اندازي گسترده و داراي ژرفش علمي و براي فهم بسيار پرمعناست. هيچ اثر ديگري در زمينه تعامل ميان فرهنگ ها بر آن پيشي ندارد. تلاش خالدي براي نشان دادن اهتمام يك دين عمده به يك دين ديگر و محبتي كه به آن نشان مي دهد، تلاش نوين و جالبي است كه اين امر او را در رأس پيشگامان متبحر در تاريخ اسلام قرار مي دهد.

تازهاي انديشه
002548.jpg
انتشارات جديد پژوهشكده امام(ره)
پژوهشكده امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي پنج كتاب در دست انتشار دارد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» اين كتاب ها عبارتند از: حقوق زنان، انقلاب اسلامي و فرايند جهاني شدن/ زهرا گلداني، درآمدي بر تصوف و عرفان اسلامي/ ويليام چيتيك/ جليل پروين، انديشه سياسي امام خميني(ره)/ دكتر محمدحسين جمشيدي، چشم انداز فقهي و حقوقي(حقوق مالكيت هاي فكري) /جواد عربيان، مطالعه و ارزيابي تبيين هاي فرهنگي انقلاب اسلامي/ مصطفي مهرآئين. گفتني است از ويليام چيتيك كه در گستره عرفان اسلامي، به ويژه عرفان محي الدين ابن عربي در حال پژوهش است، تا كنون تصحيح «نص النصوص» از عبدالرحمن جامي، در ايران به چاپ رسيده است. همچنين وي دو گفت وگو با فصلنامه نقد و نظر درباره معارف اسلامي انجام داده است. مركز مطالعات اديان و مذاهب نيز اين كتاب را با ترجمه محمدرضا رجبي در دست ترجمه دارد.
پويايي فرهنگ و تمدن اسلام و ايران
نويسنده: علي اكبر ولايتي / مركز چاپ و انتشارات وزارت امورخارجه / جلد نخست، چاپ اول، ۱۳۸۲ / بها: ۱۷۰۰۰ ريال.
بررسي سير تطور تاريخي فرهنگ و تمدن اسلامي از صدر اسلام تا عصر حاضر از فراز و نشيب هاي گوناگوني حكايت مي كند. بر اين اساس «فرهنگ اسلامي در سايه بيداري و خيزش مسلمانان در حال بازسازي خويش است.» كوشش برخي از ملت هاي مسلمان در دستيابي به فناوري هاي پيشرفته كه گاه موجب وحشت استعمارگران غربي شده است، حكايت از طلوع مجدد تمدن اسلامي مي كند.
بنابراين شايد بتوان چكيده كتاب مذكور را در قالب سير چرخشي فرهنگ و تمدن ها بررسي كرد. بدين ترتيب نويسنده درصدد اثبات اين موضوع است كه نمودار سير تاريخي فرهنگ و تمدن اسلامي نشان از چرخش دوباره فرهنگ و تمدن اسلامي به شكوه و عظمت گذشته خويش دارد.
نويسنده با ترسيم منحني اوليه تمدن اسلامي كه مي تواند نمايانگر ترسيم منحني جديد در آينده نزديك باشد اشاره مي كند كه «شايد بتوان با تطبيق نقاط معلوم منحني جديد بر نقاط مشابه خود در منحني اوليه تمدن اسلامي، چنين نتيجه گيري كرد كه يك بار ديگر شاهد قدرت گيري و اعتلاي مسلمانان و فرهنگ و تمدن اسلامي در آينده نه چندان دور خواهيم بود.»

انديشه
ادبيات
اقتصاد
جهان
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |