چهار شنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۱- Dec,24, 2003
رسانه ها و هويت فرهنگي
اشاره: اغلب ما در روز با بمباران اطلاعاتي و رسانه اي مواجه هستيم. اگر در كوچه ،  بازار،  تاكسي و اتوبوس به رفتار، گفتار و كردار مردم عادي توجه كنيد شايد متوجه مي شويد كه هر يك از آنها در طول گفتگوهاي روزانه به بخشي از هويت القايي رسانه ها اشاره مي كنند. كافي است در خانه به رفتار پيرامون خود كمي دقت كنيد تازه متوجه مي شويد كه چقدر رسانه هاي اطرافتان در شكل دهي هويت فرهنگي خانواده و شما نقش دارند. احتمالاً در برخي از جلسات اداري هم مديران و كاركنان به برخي از واژه ها، تصاوير و يا رفتار رسانه اي اشاره مي كنند. بنابراين، باور كنيد كه ابزارهاي رسانه اي نقش مهمي را در شكل دهي هويت ما دارند.
002574.jpg

چندي قبل، «دكتر محمدي» استاد دانشگاه ناتينگهام انگليس به دعوت دكتر محمد سلطاني فر، سردبير ايران نيوز از استادان دانشگاه آزاد اسلامي در جمع دانشجويان كارشناسي ارشد ارتباطات مطالبي را در زمينه هويت و تاثير رسانه اي ايراد كرده اند كه با هم آن را مرور مي كنيم:
ما همگي تحت تاثير رسانه ها هستيم. لذا اگر رسانه  هاي ارتباطي را در جامعه به عنوان دستگاه عصبي تلقي كنيم، بايد براي فهم و درك رسانه ها به نحوه زندگي در قرن بيستم مراجعه كنيم. همه ما به نوعي تحت نفوذ رسانه ها هستيم پس رسانه ها مي توانند فرهنگ و هويت ما را شكل دهند.
به عنوان مثال، وقتي در انگليس مردم عصباني مي شوند نوع عصبانيت آنها به شكل يكساني بروز مي كند زيرا آنها اين نوع رفتار فرهنگي منفي را از بازيهاي فوتبال آموخته اند. پس رسانه ها، يك نوع عادت رفتاري را به ما مي آموزند كه خود ما هم متوجه آن نيستيم.
امروزه در دنياي صنعتي ۵۰ تا ۸۰ درصد از نيروي كار فعال در بخش ارتباطات مشغول هستند، علاوه بر آن مردم كشورهاي توسعه يافته بيش از ۶ تا ۷ ساعت از وقت خود را صرف ارتباطات مي كنند. اما متاسفانه ارتباطات در كشور ما اينگونه نيست و به شكل سنتي ادامه دارد، لذا با توجه به آنچه كه گفته شد پس كي مي خواهيم به سوي مدرنيته پيشرفته ترگام برداريم؟
در حال حاضر، اغلب كشورهاي توسعه يافته در عرصه رسانه هاي ارتباطي خود توليدكننده اطلاعات هستند و از پيشرفت هاي رسانه اي نيز براي توليدات خود بهره مي جويند، در حالي كه در كشور ايران، ابزارهاي ارتباطي همچون تلفن و كامپيوتر صرفاًبراي ايجاد ارتباطات شخصي و دوستانه مورد استفاده قرار مي گيرد و كمتر در زمينه تجارت و فعاليت هاي جانبي مورد بهره برداري قرار مي گيرند.
عليرغم استفاده محدود از تلفن و كامپيوتر در ايران، اين نوع ابزارهاي رسانه اي تا حدودي توسعه يافته اند، امروزه با تركيب تلفن و كامپيوتر مي توان در كنترل زندگي مردم نيز بهره گرفت.
بنابراين، با استفاده از اين تكنولوژي مي توان كاملاً به نظارت در زندگي افراد پرداخت؛ حتي در اين زمينه مي توان اشخاصي را كه به كامپيوتر دسترسي ندارند، تحت كنترل درآورد.
امروز جهان سرمايه داري از جهان فقر وحشت دارد، زيرا فقراي جهان سوم از طريق بكارگيري كامپيوتر و ابزارهاي رسانه اي مي توانند به نظارت بر كار ثروتمندان بپردازند و با استفاده از اين ابزارهاي تكنيكي مي توانند نظم جهاني را درهم بريزند. پس مي توان گفت هم اينك حوادث تاريخي جهان را ابزار رسانه اي رقم مي زنند يا به عبارت ديگر حوادث امروزي، حوادث رسانه اي هستند.
به طور مثال، واقعه ۱۱ سپتامبر اين حادثه را از حالت ملي به يك موضوع جهاني مبدل كرد و موجب ارتباط رسانه اي بين جوامع مختلف شد.بنابراين مي توان گفت كه جمعيت جهان ارتباط تنگاتنگي با اطلاعات توليدي رسانه ها دارند.
پس بايد گفت كه زندگي امروز تا حد زيادي انعكاسي از رسانه  است و آگاهي و تجربه فرد منوط به ميزان استفاده از رسانه ها است. ابن خلدون در مورد هويت ما بر اين باور است: «فضا و محيط ما، پر از پيامهاي خوب و بد است و اين فضا هويت ما را تشكيل مي دهد .»
با اين تعبير «رسانه» را مي توان محيط برتر نيز نام نهاد، به عبارت ديگر رسانه ابزار و واسطه اي است كه پيوسته بر رفتار، كردار، احساسات و تفكر انسان نفوذ مي كند.
رسانه ها و هويت شخص
زمان و مكان دو عامل مهم در شكل  گيري هويت شخص است. من كي هستم؟ ما كي هستيم؟ امروزه هر فردي به عنوان عضو گروه يا جامعه  شناخته مي شود.
ابزارهاي رسانه اي كم كم ما را از حالت محلي- شهري- كشوري به هويت جهاني تبديل مي كنند.
بنابراين در آينده هويت افراد متكي به مكان خاصي نخواهد بود.امروزه بحثي در جوامع توسعه يافته شكل گرفته است و آن اينكه قرن ۲۱، قرن شكل دهي به شهروند جهاني است بنابراين تلاش دولت ها براي محدودكردن انسان ها در يك حوزه جغرافيايي تاثيرگذار نخواهد بود.
تكنولوژي ماهواره هم اينك امكان جهاني شدن را براي افراد فراهم كرده است به طوري كه افراد خود را به مكان واحدي مقيد نمي دانند.
قدرت بزرگ بازارهاي تجارت بين المللي موجب از بين رفتن تضاد بين شرق و غرب شده است از سويي ديگر اروپا كم كم در مقام يك ابرقدرت نقش خود را ايفا مي كند، شركت هاي چندمليتي و جهاني شدن سبب بروز تضادهاي ملي و قومي در كشورهاي جهان سومي مي شود.
به تعبير جامعه شناسان رشته ارتباطات، در قرن ۲۱، شاهد بروز تضادهاي قومي در جوامع خواهيم بود چرا كه جهاني شدن، آزادي زبان،  فرهنگ و برابري زن و مرد را مطرح مي كند.
002572.jpg

هم اينك جوامع سنتي به مرور در حال تبديل شدن به جوامع انتقالي و سپس صنعتي هستند،  اين تغييرات اجتماعي به خودي خود، ناخواسته تبعاتي را در جوامع سنتي در پي خواهد داشت.
با افزايش تضادهاي موجود در جوامع سنتي، ابزارهاي رسانه اي ديگر پاسخگوي افراد جامعه نخواهد بود. اگر دولت ها در پي برآورده كردن نيازهاي روحي افراد جامعه نباشند شرايط دشواري در پيش خواهند داشت، در شرايط فعلي روزنامه نگاران و دست اندركاران رسانه اي وظيفه خطير سوق دادن جامعه از سنت به مدرنيته را عهده دار هستند. به باور مارشال مك لوهان نظريه پرداز ارتباطات، ما رسانه ها را خودمان به وجود آورده ايم ولي اكنون رسانه ها هستند كه ما را به وجود آورده اند.
انسان مخترع تكنولوژي است اما طرز كاربرد و محتواي آن زاييده فكر انسان است.
عليرغم اين نگره، بعدها شكل و شيوه كاربرد رسانه  اي  آن روي تفكر، رفتار و احساس ما اثر گذاشت و ما آنگونه شديم كه رسانه ها مي خواستند.

آن سوي مرزها
اينترنت در چين
002568.jpg
نتايج  يك  نظر سنجي  نشان  مي دهد كه  اينترنت  مهمترين  منبع  كسب  اطلاعات  واخبار براي  چيني ها محسوب  مي شود.
بنابر اين  نظرسنجي  كه  از سوي  شركت  تحقيقاتي  هورايزن  چين  به  عمل  آمد ۷۶ درصد افراد اظهار داشتند كه  اخبار روزانه  خود را از طريق  اينترنت  به  دست  مي آورند.
در اين  گزارش ، تنها ۱۲ درصد پرسش شوندگان  اعلام  كردند كه  اخبارمورد نظر خود را از تلويزيون  دريافت  مي كنند و درصد كساني  كه  اخبار را ازطريق  روزنامه ها و مجلات  دريافت  مي كنند، بسيار پايين تر از ۱۲ درصد بود.۸ درصد افرادي  كه  از آنها در اين  زمينه  نظر سنجي  شده  و زير ۳۵ سال سن  داشتند، گفته اند كه  از طريق  شبكه  جهاني  اينترنت  مي توانند اخبار روزرا سريع تر دريافت  كنند و حجم  اطلاعات  به  دست  آمده  از طريق  اينترنت  نيزبه  مراتب  بيشتر از روزنامه ها و مجلات  است .
همچنين  ۲۵ درصد اين  افراد اظهار داشته اند كه  اخبار اينترنت  به  مراتب  قابل  اعتمادتر از اخبار ديگر منابع  است  اما نزديك  به  پنجاه  درصد اخبار تلويزيون ، ۶/۱۷ درصد اخبار روزنامه ها و ۶/۲ درصد نيز اخبار راديو راموثق  دانسته اند.
چين  با داشتن  ۷۸ ميليون  كاربر اينترنت  تا پايان  سال  جاري  ميلادي ، موقعيت خود را بعد از آمريكا به  عنوان  دومين  كشور صاحب  بيشترين  تعداد كاربران  اينترنت  حفظ مي كند.
انتقاد نيازاف از تلويزيون
رئيس  جمهوري  تركمنستان  با انتقاد از كيفيت  پايين  برنامه هاي  تلويزيوني  و انعكاس  نيافتن  دستاوردهاو پيشرفت هاي  دوران  جديد اين  كشور، خواستار ارتقاي كيفيت  برنامه هاي  تلويزيوني  اين  كشور شد.
به نوشته مطبوعات  تركمنستان  صفرمراد نيازاف  ضمن  انتصاب  مسئولان  جديد شبكه هاي  مختلف  تلويزيوني  تركمنستان ، از آنان  خواست  فعاليت هاي  تلويزيون  تركمنستان  را به  مرحله اي  جديد سوق  داده  و در ارتقاي  كيفيت  برنامه هاي  آن  بكوشند.
نيازاف  با تاكيد بر ضرورت  استفاده  از ظرفيت هاي  گسترده  تلويزيون  براي تهيه  برنامه هاي  مطلوب  كه  معرف  دستاوردهاي  دوران  جديد تركمنستان  باشد، ازمسئولان  جديد اين  رسانه  خواست  با شناسايي  و بكارگيري  نيروهاي  توانمند اعم  از خبرنگاران ، كارگردانان  و فيلمبرداران  اين  هدف  را محقق  كنند.

راديو و تخلفات رانندگي
شبكه تهران راديو قصد دارد با استفاده از حضور افسران راهنمايي و رانندگي مستقر در استوديوهاي پخش اين شبكه و دوربين هاي سطح شهر، براي تخلفات رانندگي و تصادفات روزمره حكم صادر كند.
بنابر اين گزارش، مركز اطلاع رساني صداي پايتخت (شبكه تهران) همچنين در حوزه هاي مختلف اجتماعي، علمي، ادبي، پزشكي و اقتصادي اخبار مرتبط به هر يك از گرايش هاي مذكور را اعلام مي كند، ضمن آن كه كارشناسان مركز نيز در صورت لزوم به بحث و بررسي كارشناسي موضوعات مطروحه مي پردازد.
راديو تهران با اعلام رويدادهاي مختلف در گرايش هاي متعدد هر نيم ساعت يك بار به صورت مداوم مي توانند در تصميم گيري شنوندگان و يا اقدام به هر كاري مؤثر باشد. اين مركز در حال حاضر با يازده گرايش و حوزه خاص و در ساعات مختلف فعاليت مي كند.

فيلم هاي سيما در پايگاه  اطلاع رساني  سروش
به گفته مدير عامل  شركت  صوتي  و تصويري  سروش ، فيلم هاي  توليدي  سازمان  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي  ايران  در پايگاه  اطلاع  رساني  سروش  در دسترس  جهانيان  است .
پيشگاهي فر افزود: متخصصان  شركت  صوتي  و تصويري  سروش  توانستند با تلاش  و پشتكار دوسالانه، بزرگترين مجموعه هاي  توليدي  تاريخ  تلويزيوني  سازمان  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي  ايران  را در پايگاه  اطلاع رساني  سروش  قرار دهند.
وي  گسترش  خدمت  رساني  به  ايرانيان  سراسر جهان را اصلي ترين هدف  شركت  صوتي  و تصويري  سروش  دانست  و افزود: هموطنان  در سراسر جهان  مي  توانند با ورود به  اين  پايگاه  با نام ، ۲۵ سريال  توليدي  سازمان  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي  ايران  و ۲۰۰ اثر موسيقي  ايران  توليد سروش  را مشاهده  كنند.

وضعيت تله تئاتر در تلويزيون
002576.jpg
تلويزيون ايران نيز در چند سال اخير، كوشش هايي جسته و گريخته در ضبط و نمايش تله تئاتر از خود نشان داده است كه از نمونه هاي آن مي توان به تاجر ونيزي (شكسپير) به كارگرداني تاجبخش فنائيان، «خانه هاي اجاره اي» اثر «جرج برناردشاو» و «همه پسران من» اثر «آرتور ميلر» و به كارگرداني «محمد رحمانيان» اشاره كرد.
نكته قابل توجه در سياست گذاري برنامه سازان تلويزيوني براي تهيه تله تئاتر كه البته تقريبا منحصر به شبكه۴ سيما شده است فعاليت نسبتا كمرنگ تلويزيون در اين زمينه در سال اخير بوده است كه تنها مي توان به دو يا سه نمايش تهيه شده با عنوان هاي بازرس نوشته نيكلاي گوگل - اواخر آبان ۱۳۸۱ و به سوي دمشق نوشته «آگوست استريندبرگ» به كارگرداني حميد سمندريان - اواخر خرداد ۸۱- اشاره كرد.
مساله قابل تامل در زمينه تله تئاترهاي ضبط شده در تلويزيون، عموما خارجي بودن متن اين نمايش ها است. در صورتي كه با توجه به اعلام حمايت هاي متفاوت از تريبون هاي مختلف در زمينه كمك به تئاتر ملي تقريبا ندرتا متني ايراني به تله تئاتر تبديل مي شود. در اين زمينه نمايش «مرغابي در مه» به كارگرداني «حسين پناهي» همواره خاطره انگيز بوده است.
درباره اينكه چرا نمايشنامه هاي ايراني تله تئاتر نمي شوند و عموماً متن هاي خارجي انتخاب مي شوند، داود دانشور كارگردان نمايش «تله موش» نوشته «آگاتاكريستي» (يكي از پر اجراترين تله تئاترهاي جهاني) به خبرنگار تئاتر ايسنا گفته است: اجراي نمايش نامه هاي خارجي به اين معني نيست كه علاقه اي برا ي اجراي نمايشنامه هاي ايراني نداشته باشيم، اگر ساز و كار يك نمايش خارجي براي اجرا انتخاب مي شوند به اين علت است كه معيارهاي داخلي گروه از نظر محتوايي و شرايط و امكانات كارگرداني و بازيگري با آن نمايش منطبق است، پس گروه آن كار را بر مي گزينند.
وي مي افزايد ما دوست داريم نمايشنامه هاي ايراني هم اجرا كنيم ولي گاهي اوقات، شرايط متن هاي ايراني آن طور كه بايد داراي جذابيت  هاي نمايشي نيستند.
اما همچنان مساله اصلي در اين رابطه كم توجهي تلويزيون به تهيه تله تئاتر همچنان باقي است.
علي اصغر آزادان تهيه كننده تله تئاتر زارع شيكاگو در اين باره مي گويد: تلويزيون در گذشته ، توجه بيشتري به تئاتر داشت، حتي برنامه هاي مختلفي براي «آموزش تئاتر» در آن توليد مي شد، اما اكنون وظيفه توليد تئاتر تنها به عهده يك شبكه گذاشته شده و اين مساله، كار را مقداري انحصاري كرده است.
وي مي افزايد: در كم توجهي به تئاتر از سوي تلويزيون شكي نيست اما اگر نگاهي هم به وظايف تلويزيون و نياز آن به مخاطبان گسترده داشته باشيم ممكن است مقداري هم حق را به تلويزيون بدهيم.
ساسان اميرپور، كارگردان تلويزيوني تله تئاتر نيز درباره مسائل تله تئاتر در تلويزيون به خبرنگار ايسنا گفته است: تله تئاتر، ساختاري نمايشي دارد اما متكي بر ادبيات نمايشي است كه با ادبيات روزمره و عاميانه بسيار متفاوت است و به متن هاي ادبي قوي، عميق و با مفاهيم جهاني نياز دارد.

نگاه
يوميوري شيمبون با اينترنت
002570.jpg
يوميوري شيمبون، روزنامه شماره يك جهان، از هر شگردي براي برقراري ارتباط با خوانندگانش سود مي جويد، به ويژه با نوجوانان كه داستان هاي كارتوني و كميك، بازي هاي رايانه اي و اينترنت را به اخبار روزنامه ترجيح مي دهند.
* * *
«يوميوري شيمبون» بزرگترين روزنامه جهان، نيمي از تمام يك بلوك شهر توكيو را نزديك كاخ سلطنتي اشغال مي كند. ساختمان يوميوري غمبار، موقر و سنگين است، همان طور كه بايد شايسته يك روزنامه ۱۲۹ ساله با شمارگان روزانه ۱۴ ميليون نسخه باشد.
گرچه كه اين روزنامه قدرتمند و بزرگ است، اما ويراستارانش خود را در همان مسأله اي گرفتار مي يابند كه ساير سازمان هاي خبري جهان در گيرش هستند، يعني چگونه خود را در برابر اين رسانه اي كه شبكه سراسري جهان يا اينترنت نام دارد، زنده نگه دارند؟
ويراستاران «يوميوري» نسل جوان را مي شناسند و مانند آنان كه زير نور درخشان چراغ هاي محله شيك «شيبويا»ي توكيو گردهم مي آيند، به جاي اين كه در باغ هاي كاخ سلطنتي قدم بزنند،مي باشند.
ويراستاران مي دانند كه آينده متعلق به نسل جوان است و آنان مي دانند كه بيشتر نوجوانان و جوانان، روزنامه نمي خوانند.
ويراستاران و ناشران ژاپني در پنجاه و پنجمين كنوانسيون روزنامه هاي ملي در اكتبر (آبان) گرد هم آمدند و نگراني خود را در باره اين كه «شمار فزاينده اي از نوجوانان ديگر روزنامه نمي خوانند و اين كه ديگر روزنامه خواني، ملاك روشنفكري نيست»، ابراز داشتند.
«كوجيرو شيرايشي» رئيس رسانه اي «يوميوري ديجيتال» در مقاله اخير خود براي مؤسسه توسعه اقتصادي ژاپن نوشت: «چيزي كه ناشران روزنامه هاي ژاپني را بيش از همه نگران مي كند، اين است كه تا كي خواهند توانست از شمارگان بالا كه كسب و كارشان را رونق بخشيده، بهره مند باشند.»
وي ادامه داد: «آنان مي ترسند كه نسل هاي آينده بيشتر وقت خود را صرف جست وجو در اينترنت و بازي هاي الكترونيكي كنند تا خواندن مطالب چاپ شده. در سال ۱۹۹۵، وب سايت يوميوري تنها ۸۹۶۱ صفحه براي خواندن داشت. در آن زمان سايت يوميوري روزي دوبار به روز مي شد تا منطبق با روزنامه هاي صبح و عصر شود. ۸ سال بعد «يوميوري آن- لاين»
۲۴ساعته به روز مي شود و خبرهاي تازه و جديدي (بريكنيگ نيوز) هم دارد.
شمار صفحات آن نزديك صد ميليون در ماه است. در نوامبر گذشته (آذرماه) هنگامي كه كره شمالي چند شهروند ژاپني را كه ۲۰ سال پيش در يك آدم ربايي ربوده بود آزاد كرد، صفحات خواندني «يوميوري» به ۱۲۰ ميليون صفحه رسيد. بيشتر آنچه كه در روزنامه چاپ مي شود، در «يوميوري آن-لاين» (الكترونيكي) هم اعلام مي شود. حدود ۲۰ درصد محتواي سايت تازه و جديد است كه شامل سايت هاي منافع ويژه مي شود كه در سال ۱۹۹۹ آغاز به كار كرد- مانند اخبار براي زنان كارگر، كه ۶ ميليون صفحه در ماه، بخش علاقه مندان به خودرو، يك ميليون صفحه در ماه، و اخبار مالي ۳ ميليون صفحه در ماه دارد.
يوميوري الكترونيكي همچنين صفحاتي براي سفر، خانه، روش زندگي و سايت هاي خبري دارد.
تحت رهبري «شيرايشي»، تيم «يوميوري الكترونيكي» وب سايت هاي راديويي، تلويزيون كابلي، تلويزيون ماهواره اي، اخبار راديويي، تابلوهاي الكترونيكي در خيابان ها و قطارهاي سريع السير را اداره مي كند. بازوي رسانه هاي ديجيتالي يوميوري هم اينك يكصد ويراستار، گزارشگر، عكاس، طراح گرافيكي و تكنيسين در استخدام خود دارد. در حالي كه اين رقم به نظر زياد مي آيد، اين گروه تنها ۳ درصد نيروي كار تحريريه است. بيش از ۲۸۰۰ گزارشگر و ويراستار يوميوري اطلاعات خود را در ۳۸۹ دفتر كار در سراسر جهان جمع آوري مي كنند. اين روزنامه در ۲۲ چاپخانه به چاپ رسيده و با ۲۷۰۰ كاميون توزيع مي شود. اين روزنامه ۲۵۱۰ رول (حلقه) كاغذ در روز مصرف مي كند، يعني مقداري كه هفت هشتم خط استواي زمين را مي پوشاند.
۱۶۰ سال انتشار پيوسته
انتشار «اكونوميست» هفته نامه معروف اقتصادي لندن از سال ۱۸۴۳ آغاز شد و در سال ۱۹۳۲ «اكونوميست» دوره جديد با تلفيق در دو روزنامه اقتصادي ديگر كه يكي متعلق به بانكداران و ديگري از آن سهامداران راه آهن بود، شكل گرفت و سعي كرد مطالب سياسي، ادبي و اجتماعي را علاوه بر مطالب اقتصادي ارائه كند. اكنون «اكونوميست» به صورت هفته نامه اي منظم چاپ و در ۶ كشور به طور همزمان منتشر مي شود. در تمامي نسخه هاي «اكونوميست» مطالب يكي است، اما آگهي ها متفاوت هستند. در انگليس هفته نامه اكونوميست با تعدادي صفحات بيشتر كه ويژه اخبار و رويدادهاي اين كشور است، منتشر مي شود.
از سال ۱۹۲۸ روزنامه تايمز مالي چاپ لندن نيمي از سهام اكونوميست را خريداري كرد. نيمي ديگر از سهام اكونوميست متعلق به سهامداران مستقل و از جمله اعضاي تحريريه و كاركنان اين مجله مي باشد. سردبير اكونوميست، توسط هيأت امناي مجله انتخاب و نصب مي شود و بدون اجازه هيأت امنا كسي حق بر كناري سردبير را ندارد.

جهان
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |