چهار شنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۱- Dec,24, 2003
گفت وگو با ژاك سانتيني ،مربي تيم ملي فوتبال فرانسه
خروسخوان
گروه ورزشي- نگرش فرانسوي در سياست و تحولات اقتصادي و فرهنگي در اين كشور هميشه توجه جهانيان را جلب كرده است. اما بيست سالي است كه مردم فرانسه بعد از سياست به نوعي خوش خلقي و آرامش روحي رسيده اند. اين طريق بحث انگيز و مفرح تنها از طريق فوتبال اتفاق افتاده است. اتفاق خوشايندي كه فرانسوي ها به آن مباهات مي كنند و در عرصه ورزش جهان ماندگار مانده اند. از سال ۱۹۵۸ تا اوايل دهه هشتاد فاصله طولاني بود، از زمان درخشش فونتن، كوپا و ويسنته در جام جهاني ۱۹۵۸ كه فرانسه در نيمه نهايي مغلوب برزيل بزرگ شد و در بازي رده بندي شش بر سه بر آلمان غلبه كرد تا سال ۱۹۸۴ كه فرانسه با ميشل هيدالگو قهرمان جام ملت ها شد ۲۶ سال گذشت. در اين سالها ستاره اي ظهور كرد كه يك دهه فوتبال فرانسه را به اوج رساند. ميشل پلاتيني قلب هيدالگو و قلب ملت فرانسه بود. او از پاري سن ژرمن به يوونتوس ايتاليا رفت و اين تيم را قهرمان اروپا كرد. از آن سالها فرانسه در فوتبال اروپا و جهان ريشه دوانيد. ژيرس، تيگانا ژانويون، بوسيس، ژانگيني، اتوري، روشتو و ... در ادامه،اين حركت شدت گرفت تا جام جهاني ۱۹۹۸ و قهرماني فرانسه، پايه هاي اين اوج را مارسي در بندر مه آلود خود محكم نمود و سرانجام زيدان ظهور كرد.
002564.jpg

امروز فوتبال فرانسه را تمام جهان پذيرفته است، از برزيل تا مهد فوتبال جهان يعني انگليس، بزرگترين متفكران فوتبال امروز را فرانسوي ها تشكيل مي دهند: يكي در آنفيلد، ديگري در هايبوري و تمام گوشه جهان. آفريقا نيز فرانسويها را باور داشته است و سپس ژرارد هوليه، لمه، حال نوبت ژاك سانتيني است تا فرانسويها را در دامنه بلند قهرماني حفظ كند. او از ليون به تيم ملي آمده است و حرفهايش در اين مورد شنيدني است.
* پس از هدايت المپيك ليون به ليگ فرانسه در فصل گذشته شما تصميم گرفتيد كه پست مربيگري خود را ترك كنيد و مربي فني باشگاه شويد. چرا؟
- با مانسيو اولاس (رئيس ليون، جين مايكل اولاس) درباره امكان اين كه من پست مديريت ورزشي مهمي را در اين باشگاه بگيرم صحبت كردم و گفتم كه آينده من لزوماً  در اولين تيمي كه وارد آن مي شويم نيست. به هر حال من مسير خودم را تعيين كرده بودم حتي اگر به اين پست نمي رسيدم.
به عنوان يك مربي باشگاه هميشه نمي تواني هر چه مي خواهي داشته باشي. هميشه مشكلات بسيارند و بازيكناني كه كار با آنها پيش نمي رود. (ويكاش دوراسو و توني وايرلز كه تابستان گذشته به ليون بازگشته بودند و بعد از قضيه وام مربوط به بوردو و باستيا هر دو با سانتيني برخورد داشتند).
* شما يكي از چهار كانديدا براي پر كردن جاي «روژه لمه» مربي فرانسه بوديد (همراه با «فيليپ تروسيه»، مربي زير ۲۱ سال فرانسه ريموند دومنيك و مشاور لمه، رنه جيرارد). از انتصاب خود به اين پست مطمئن بوديد؟
- من چيزي در مورد مطمئن بودن نمي دانم. من به هيچ قيمتي به دنبال اين شغل نبودم. در مصاحبه،سيمونه (كلود سيمونه رئيس فدراسيون فرانسه) از من سؤالاتي پرسيد و من هم پاسخ دادم. اين من نبودم كه مي بايست در مورد انتصاب اين شغل تصميم مي گرفتم! با توجه به اين كه من با حدود ۲۰ سال حضور در فوتبال فرانسه و موفقيتهايم در ليون خودم را ثابت كرده بودم بنابراين فكر مي كردم به اندازه افراد ديگر اين ليست كوتاه شانس انتخاب شدن را دارم. من نه اطمينان داشتم و نه مي ترسيدم. من نگفتم: « سيمونه، من حالا براي گرفتن اين سمت كاملاً  آمادگي لازم را دارم.» من با اين مسأله راحت برخورد كردم.
* فكر مي كنيد سيمونه چرا شما را انتخاب كرد؟ به غير از بردهاي شما در ليون، مي گويند رئيس فدراسيون از يكي از پرونده هاي تيم فرانسه كه شما ارائه كرده بوديد خوشش آمد.
- شما بايد اين سؤال را از سيمونه بپرسيد. اما اين حقيقت است كه من از زماني كه مربي شدم عادت داشته ام كه يادداشت زياد بردارم. وقتي كه به ليون هم رفتم همين كار را مي كردم؛ در درجه اول از ديد يك ناظر، بعد در جلسات كميته و سپس به عنوان يك مربي، من تمام پرونده ها را نگه مي داشتم. در هر صورت، من فكر نمي كنم كه اين كار تفاوتي در اين امر ايجاد مي كرد.
* چه چيز ديگري در انتخاب شما مؤثر بود؟
- من فكر مي كنم نشان داده ام كه در باشگاه بزرگي مثل ليون با آن همه بازيكنان فرانسوي و خارجي بزرگ مي توانم خوب كار كنم. با تيم فرانسوي كه ستاره هايي چون زيدان و ويرا با آن مربوط بودند. بايد مربي بداند چطور از پس همه اين چيزها برآيد و فكر مي كنم كه ثابت كرده ام كه من مي توانم.
* نظر شما در مورد از دست دادن جام جهاني گذشته چيست؟
- من از صحبتهاي روژه لمه متوجه شدم كه بازي فصلي باشگاههاي داخلي كه بسيار طولاني بود تأثير زيادي بر اين مسأله داشت. مشكلات يكي پس از ديگري پيش مي آمدند. تيري هانري جراحت داشت، زيدان صدمه ديده بود، پيرس هم كه در بازي نبود. بازيكنان در حالي وارد تورنمنت شدند كه از نظر فكري و جسمي خسته بودند. جراحت زيدان و پيرس بسيار مهم بود. آنها موتور تيم و مردان اصلي سيستم تهاجمي تيم بودند. من فكر مي كنم عوامل زيادي دخيل بودند. اما چون من آنجا نبودم،  نمي توانم با اطمينان بگويم كه چه چيزي پيش آمده است. اما اين حقيقت باقي است كه تيم فرانسه نه تنها حذف شد بلكه يك بازي را از دست داد و حتي يك گل هم نزد. در هر حال، من اين را تصادفي مي دانم كه ممكن است پيش آيد.
* آيا به همين دلايل است كه شما به اكثربازيكنان شركت كننده در جام جهاني وفادار مانده ايد؟
002562.jpg

- بله، در كره براي بيشتر بازيكنان، اين اولين باخت آنها بود. آنها با فرانسه جام جهاني، جام كنفدراسيون ها و قهرماني اروپا را برده بودند و در باشگاههايشان جوايز و مقامهايي را درخانه و در اروپا برنده شده اند. ارزش اين تيم و بازيكنان آن كم نشده است. من عميقاً بر اين باورم كه اين بازيكنان به جايگاه اصلي خود جهش خواهند كرد.
* بعد از جام جهاني بسياري بازيكنان فرانسه را به غرور و تكبر متهم كردند. آيا شما باور داريد كه تيم شما متواضع تر هستند و يك عقب نشيني مي تواند تأثير مثبتي بگذارد؟
- من كاملاً با اين مسأله موافقم. اينطور نيست كه شكست چيز خوبي باشد. اما مطمئناً يك دل شكستگي خود مي تواند محرك و انگيزه بازگشت به ارزشهاي اوليه: تواضع، سخت كوشي و عشق مبارزه اي تازه باشد. بعد از انتصاب وقتي بازيكنان را ديدم، چيزي كه خيلي جلب توجه مي كرد انگيزه آنها و ميلشان به درست شدن اوضاع و كسب لياقت براي بازيهاي قهرماني اروپا بود.
* مشخص است كه فرانسه بيشترين و مستعدترين گروه بازيكنان جوان اروپا را دارد. آيا مي خواهيد بگوييد آنها روبه ترقي هستند؟
- در فوتبال بين المللي نمي شود اين گونه كار كرد. شما پنجاه بازي نداريد، بهترين بازيكنان در فرصت يك دقيقه اي انتخاب مي شوند. من يك چنين اساسي را هم براي تيم فرانسه با چهره هاي تازه و درخشان مانند كاپو، گوو، گالاس و مكنز قائل هستم.
* آيا فرانسه مي تواند از عنوان اروپايي خود دفاع كند؟
- ما سعي خود را مي كنيم. اين مسئوليت من است. اما اگر ما بخواهيم از اين عنوان دفاع كنيم اول بايد لياقت آن را داشته باشيم. اعتماد به نفس ما بازگشته است. اما هيچ گاه ليون را از ياد نمي بريم و فرض نمي كنيم كه هميشه برنده مي شويم!

خبرها و نگاه ها
ريوالدو با اسپانيول به توافق رسيد
002560.jpg
مهره كنار گذاشته شده ميلان با تيم دوم منطقه كاتالان براي نيم فصل دوم رقابت هاي لاليگا به توافق رسيد.
ارزش قرارداد ريوالدو ۶۰۰ هزار پوند خواهد بود. ستاره پيشين بارسلونا رقيب همشهري اسپانيول، پيشنهادهاي ديگري از ميدلزبورو، سائوپائولو و چند باشگاه قطري داشت، اما اسپانيول انتخاب نهايي اين بازيكن بود. ريوالدو پس از تعطيلات كريسمس به گروه بحران زده لويي فرناندز منتقل مي شود، هدف نخست اسپانيول اين فصل، بقا در لاليگاست. به جز ريوالدو، سيريل رول، مدافع لانس و يك مهاجم ديگر در بازار نقل و انتقالات ژانويه به اسپانيول سفر خواهند كرد. بازگشت ريوالدو به اسپانيا و كاتالان براي هواداران بارسلونا عجيب و غيرمنتظره بود.
استانكوويچ به اينتر مي رود
دژان استانكوويچ مرد مياني ناراضي لاتزيو اعلام كرد، به زودي به اينتر منتقل خواهد شد.
استانكوويچ در مصاحبه با شبكه SKY ايتاليا در اين باره گفت: «اكنون در موقعيتي قرار گرفته ام كه حق انتخاب دارم. من تشنه پيروزي هستم و اطمينان دارم به زودي اينتر دوران سياه خود را پشت سر مي گذارد و جام هاي زيادي را از آن خود مي كند.»
جدايي بازيكن صرب لاتزيو از ابتداي اين فصل قابل پيش بيني بود. پس از آن كه مذاكرات استانكوويچ براي تمديد قرارداد با لاتزيو نتيجه نداد، اين بازيكن به فكر تغيير تيم خود افتاد. قرارداد استانكوويچ در پايان فصل تمام مي شود و او به عنوان بازيكن آزاد تابستان به هر تيمي كه بخواهد منتقل خواهد شد. اين هفته يوونتوس براي جذب استانكوويچ اقدام كرد، اما اين بازيكن تنها به اينتر مي انديشد.
استانكوويچ پيشتر با زاكه روني در لاتزيو كار كرده بود و اكنون آنها بار ديگر در سن سيرو كنار هم خواهند بود. اين هفته استانكوويچ با پيراهن لاتزيو برابر اينتر به ميلان مي رود. او در اين باره گفت: «خوشحالم كه محروميت سه جلسه اي من به دو جلسه كاهش يافت، اكنون مي توانم برابر اينتر بازي كنم، اين نشانه اي از بهشت بود!»

خبرها و نگاه ها
معاوضه ساويولا با آلبلدا
002566.jpg
باشگاههاي اسپانيا رقابتي فشرده در بازار نقل و انتقالات ميان فصل دارند.
براي رقابت در صدر جدول و نبرد با رئال مادريد به بارسلونا براي به خدمت گرفتن خاوير ساويولا پيشنهاد شده است.
ستاره آرژانتيني بارسلونا از زمان آمدن رايكارد به نيوكمپ نتوانسته گلهاي زيادي براي تيمش به ثمر برساند و اكنون حديث پيوستن او به والنسيا بر سر زبانها افتاده است. البته انتقال ساويولا با معاوضه ديويد آلبلدا به نيوكمپ همراه خواهد بود، رافا بنيتس سرمربي والنسيا، در اين باره گفت: «ديويد آلبلدا، مهره ارزشمندي براي ما محسوب مي شود، علاقه زيادي به ماندن او در والنسيا دارم. در مورد شايعاتي كه اين روزها در مورد ساويولا به گوش مي رسد بايد بگويم حرف اضافه اي ندارم و تنها به مهاجم جوان و توانا خوش آمد مي گويم! مديران باشگاه هنوز با من در اين مورد صحبت نكرده اند و تنها از پيشنهاد رسمي آنها آگاه شدم.»
آمبروسيني به طور قرضي در سامپدوريا
ميلان آماده است تا ماسيمو آمبروسيني، مرد مياني خود را به طور قرضي به سامپدوريا منتقل كند.
مقامات رسمي دو باشگاه پيش از ديدار هفته گذشته در جام حذفي يكديگر را ملاقات كردند و بر سر انتقال آمبروسيني به توافق رسيدند. البته تصميم نهايي با خود اين بازيكن است و مورنو روجي نماينده آمبروسيني حرف آخر را طي روزهاي آينده در مورد اين انتقال اعلام مي كند. آمبروسيني اين فصل جاي ثابتي در تركيب كارلو آنچلوتي ندارد و سرمربي روسونري به كلارنس سيدورف و گاتوسو بيشتر از اين بازيكن اطمينان مي كند. ماه پيش، مرد مياني ميلان به كادر مربيگري اين تيم هشدار داد كه مي خواهد در تركيب اصلي به ميدان برود چرا كه هدف اصلي او حضور در تيم ملي ايتاليا براي رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ است.
در ضمن ميلان در صورت انتقال آمبروسيني به سامپدوريا مي تواند فابيو باتزاني مهره ارزشمند اين تيم را به خدمت بگيرد. به هر حال اگر آمبروسيني با اين انتقال در ماه ژانويه مخالفت كند به طور يقين در انتهاي فصل در فهرست فروش ميلان قرار خواهد گرفت.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
جهان
سياست
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |