هشدار به مصرف كننده
بازار قطعات يدكي در هجوم قطعات تقلبي
مجتبي نظري كارشناس بازار قطعات خودرو
اخيراً وقتي مصرف كنندگان به درب فروشگاه هاي قطعات يدكي مراجعه مي كنند و سراغ قيمت قطعه اي را مي گيرند، ديگر از فروشنده يك قيمت را براي يك مارك نمي شنوند. بلكه با عنوانهايي مانند جعبه آبي، مارك قرمز، هالوگرام دار و قيمت هاي متفاوت روبه رو مي شوند. چرا اين گونه است؟ چرا بازار مورد هجوم قطعاتي است كه معلوم نيست قطعه اصل كدام است و اين موضوع باعث سردرگمي مصرف كنندگان مي شود؟ بالا خره قطعه خوب كدام است و قطعه تقلبي چيست؟توجه به بازار قطعات يدكي در كشورها و كنترل آن وظيفه كيست؟ آيا خودروسازان مسئول هستند يا مؤسسه استاندارد و سازمان هاي ديگر؟ هيچ كس نمي داند. اگر امروز برخي كشورهاي آسيايي براي تسخير بازار قطعات يدكي ايران تلا ش مي كنندكه اين امر به دليل عدم نظارت بر آن است، آيا صحيح است كه بهاي تجربهآموزي و ثروتمند شدن قطعه سازان اين كشورها را مصرف كنندگان مظلوم ايراني بدهند؟
نمونه اي از اين قطعات كه نوع تقلبي و كم ‡وام آن به بازار آمده چنين است:
سيم كلاچ، سيم گاز، ميل فرمان افقي، لنت ترمز جلو، لنت ترمز عقب كامل، اتوماتيك استارت، فشنگي دنده عقب، كاسه نمد ته ميل لنگ، كاسه نمد اويل پمپ، واشر سرسيلندر، واترپمپ و شيشه بالابر برقي. انواع تقلبي اين قطعات به مراتب بيشتر از ساير انواع اصل آن طي چند ماه اخير در بازار مشاهده شده است.
قطعات تقلبي مي تواند ماركهاي مشهور را بر روي خود داشته باشد اما اطمينان و عدم توجه به اصل بودن قطعه سبب ضرر و زيان مشتريان خواهد شد.
توصيه مي شود قطعات با مشورت يك فرد آگاه و ترجيحاً از فروشگاه هاي معتبر و نمايندگي هاي خدمات پس از فروش خريداري شود.
|