يكشنبه ۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۵
ازگيل
000008.jpg
ليلا  آرمان 
اين ميوه اولين بار در نواحي معتدل آسيا و اروپا ديده شده است. خواص آن بسيار شبيه به زالزالك بوده، داراي ويتامين آ- ب و ث، مي باشد. رسيده اين ميوه داراي قند و جوهرليمو است.
ازگيل در رفع التهاب امعاء تاثير دارد و اگر براي صبحانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم آن بدون پوست مصرف شود بر روي اسهال خوني موثر است.
هسته ازگيل خوراكي است و اگر آن را كوبيده و به صورت پودر درآوريد و به مقدار يك قاشق چايخوري با چاي يا شربت ريشه جعفري استفاده كنيد بر روي سنگ كليه و مثانه تاثير به سزايي دارد.
از چوب درخت ازگيل مي توان چوبدستي و همچنين از ميوه آن مي توان شربت تهيه كرد.
در هر ۱۰۰ گرم از اين ميوه حدود ۱۰۰ كيلوكالري انرژي موجود است.
هم اكنون اين ميوه در ميادين ميوه و تره بار با قيمت هر كيلو ۳۰۰۰ ريال ممتاز، ۲۵۰۰ درجه يك و ۲۰۰۰ ريال درجه دو عرضه مي شود. ازگيل در مغازه هاي سطح شهر هر كيلو ۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰ ريال قيمت دارد.

يد و كمبود آن
000036.jpg
يد يكي از مواد مغذي مورد نياز بدن است كه براي ساختن هورمون هاي غده تيروئيد ضروري است.
مهم ترين منبع طبيعي يد، مواد غذايي دريايي مانند ماهي آب شور، صدف و جلبك دريايي است. ميزان يد غذاهاي گياهي بستگي به ميزان يد موجود در خاك منطقه دارد.
در كشور ايران آب و خاك يد ندارند، بنابراين مواد غذايي گياهي و حيواني قادر به تامين نياز بدن نيستند.
يد بايد به طور روزانه مصرف شود چرا كه كمبود يد باعث بزرگي غده تيروئيد مي شود. به اين عارضه >گواتر< مي گويند.
كمبود يد علا وه بر گواتر، موجب اختلا ل هاي ديگري مانند عقب ماندگي ذهني ، كري و لا لي، لوچي چشم، اختلا ل در ايستادن، راه رفتن و رشد جسمي كودكان مي شود.
در زنان باردار مبتلا  به كمبود يد، مرده زايي و سقط جنين نيز مشاهده مي شود. اگر مادر كمبود يد شديد داشته باشد، نوزاد او دچار عقب ماندگي رشد مغزي و جسمي شديد مي شود و قادر به راه رفتن، صحبت كردن، فكر كردن و كار كردن به طور طبيعي نخواهد بود.
كمبود خفيف يد بر روي يادگيري كودكان تاثير مي گذارد، به گونه اي كه ممكن است كودك قادر به انجام فعاليت هاي روزانه خود نيز نباشد.
اختلا ل هايي كه در اثر كمبود يد به ويژه در كودكان به وجود ميآيند، دائمي و غيرقابل برگشت هستند و مهم ترين كار در برابر آنها پيشگيري است. بهترين روش پيشگيري از عوارض ناشي از كمبود يد، استفاده از نمك هاي يددار است. نمك هاي يددار در بسته بندي هاي زرد رنگ در دسترس است و روي آنها عبارت نمك يددار نوشته شده. هم اكنون يك بسته نمك يددار در بازار ۲۵۰ ريال قيمت دارد و هزينه عمل بيماري گواتر به صورت آزاد ۳۰۰ هزار تومان و با بيمه ۵۰ هزار تومان است. خودتان مقايسه كنيد، كدام يك را مي پسنديد؟

بازارچه خوراك
000020.jpg
000022.jpg
000012.jpg
000014.jpg
000016.jpg
000018.jpg
000024.jpg
000026.jpg
000028.jpg
000030.jpg
000032.jpg
000034.jpg

نوسان قيمت در بازارهاي ميوه و تره بار سنتي تهران
000010.jpg
ايرج خرقاني 
هفته قبل پيش بيني شده بود كه به علت فرا رسيدن شب يلدا قيمت اقلا م كليشه اي و مخصوص اين شب بالا  برود. ولي بررسي وضعيت موجود در بازارهاي ميوه و تره بار سنتي تهران نشان داد كه نوسان بر نرخ هاي موجود قابل پيش بيني دقيق نيست.
با اين وجود با استعلام و نظارت بر بازار تهران اقلام مصرفي مانند مرغ كه در هفته قبل به ۱۳ هزار و ۵۰۰ ريال رسيده بود با كاهش قيمت به ۱۲۵۰۰ ريال تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ ريال در بازار شهرستاني رسيد و همين طور قيمت بعضي اقلا م مانند كيوي، پرتقال تامسون جنوب و شمال، لوبيا سبز و بادنجان با نوسان قيمت روبرو بود.
گفتني است؛ هفته گذشته قيمت هندوانه به صورت ناگهاني افزايش داشت و هر كيلو بين ۲ هزار تا ۳ هزار ريال به فروش رسيد. علت اين افزايش را مي توان فرا رسيدن شب چله و مراسم مخصوص شب يلدا برشمرد.
يادآوري اين مسئله حائز اهميت است كه در طول هفته جاري امكان هرگونه نوسان و بالا  و پايين شدن قيمت ها در بازارهاي سنتي تهران قابل پيش بيني و محتمل است.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |