يكشنبه ۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۵
نكته هاي كوچك اما مهم اقتصادي
مواد درون يخچال را بهتر نگاه داريم
000038.jpg
يخچال يكي از پربهاترين وسائل آشپزخانه است كه نگاه داشتن صحيح آن مي تواند براي اقتصاد خانه شما حائز اهميت بسيار باشد. كافي است به خوبي با آن برخورد نكنيد و در نگهداري اش دقت به عمل نياوريد تا خرابي اش برايتان دردسر بزرگي ايجاد كند. با خراب شدن يخچال (و يا فريزرتان) نه تنها تمام آنچه درون آنها نگه داشته ايد در آستانه فساد قرار مي گيرند كه اين خود مي تواند ضرر هنگفتي به شما وارد آورد كه بازسازي و تعمير آن هم بسيار گران است. در شرايطي كه يخچال ها معمولا  دويست تا سيصدهزار تومان قيمت دارند و گاه مي توان برخي دستگاههاي آن را با قيمتي افزون تر از يك ميليون تومان يافت، نگهداري و تعامل بهينه با آن بسيار مهم است.
گاه شاهد برفك زدن يا جاري شدن بوي بد در يخچال هستيد كه اگر به آن اهميتي ندهيد از يك سو موجبات تباهي خوراكي هايي را كه در يخچال (يا فريزر) انبار كرده ايد فراهم ميآورد و از سوي ديگر ممكن است به خرابي يخچال در دراز مدت منجر شود. وراي تمام اين مسائل، بهداشت مهم ترين مساله اي است كه يك بانوي خانه دار به آن مي پردازد و قطعا آلودگي مهم ترين وسيله يك آشپزخانه با سليقه خانم هاي خانه دار در يك راستا قرار نمي گيرد. بنابراين آنان اقدام به پاكيزه سازي يخچال (يا فريزر) خود مي كنند اما به راستي ساده ترين و ارزان ترين راه زدودن آلا يش هاي يخچال چيست؟ چگونه مي توان از طريقي آسان و در عين حال كم خرج و سريع بوي بد را از يخچال خود( كه يكي از شايع ترين دردسرهاي روي داده پيرامون يخچال است) راند.
همواره به ياد داشته باشيد اگر يخچال تان زياد برفك مي زند، آب درون آن به راه مي افتد و يا دائما بوي بد در آن جريان مي يابد، موضوع را با يك تكنسين ماهر در ميان بگذاريد و هيچ گاه خودسرانه اقدام به بررسي موتور آن نكنيد. سپس درجه آن را يكبار ديگر وارسي كنيد تا از تنظيم خارج نشده باشد.
در نهايت هميشه غذاهايي را كه در فريزر گذاشته ايد و يخ شان آب شده و ديگر از سرماي آن خبري نيست و ياخوراكي هايي را كه ظاهري مشكوك و شبهه برانگيز دارند دور بريزيد. در دور ريختن آنها هيچ گاه درنگ نكنيد ، چون قطعا مسموميت و هزينه هاي ناشي از آن بسيار گران تر از بهاي يك خوراكي فاسد است. گاه به گاه قفسه ها و سيني جاي يخ و ديگر قطعات متحرك يخچال را خارج كنيد و آنها را با آب گرم و شوينده اي متعادل نظير مايع ظرفشويي بشوييد. در نهايت آنها را با محلول ضدعفوني كننده ويژه اي كه با آميزش يك قاشق چايخوري كلرين (ماده اي كه براي سفيد كردن كاربرد دارد) و چهار ليتر آب فراهم كرده ايد آب بكشيد. درون يخچال را هم شستشو دهيد. براي اين كار با آب گرم و جوش شيرين تمامي نقاط آن، حتي درزهاي آن را بشوييد تا تمامي آلودگي ها برطرف شوند. با همان محلول ضدعفوني كننده درون يخچال را آب بكشيد تا كاملا  گندزدايي كرده باشيد. در نهايت در يخچال را حدود پانزده دقيقه باز بگذاريد تا هوا در آن جريان پيدا كند. اگر بعد از تمامي اين اعمال بوي بد در يخچال يا فريزرتان باقي مانده بود، چاره به استفاده از زغال روشن باز مي گردد. مقداري زغال را درون ظرف فلزي روبازي بريزيد و درون يخچال بگذاريد يا دست آخر از خوشبوكننده هاي يخچالي كه در بازار وجود دارند بهره بگيريد.
در وهله بعد بيرون يخچال را هم با آب گرم و شوينده معتدلي كه به سطح آن آسيب نرساند، پاك كنيد.اگر لك هاي روي جداره خارجي يخچال هنوز پا برجا بودند از شوينده هاي سايا(تراشنده) معتدل استفاده كنيد ولي مراقب باشيد به رنگ يخچال آسيبي وارد نشود.
پيش از هر عملي به ياد داشته باشيد يخچال را از برق بكشيد و مدتي بعد اقدام به اين اعمال كنيد تا مبادا به شما آسيبي برسد. در پايان تمامي اين اعمال مي تواند عمر افزون تري براي دستگاه شما و موادي كه در آنها ذخيره  كرده ايد به دنبال داشته باشد و شما را از پرداخت هزينه هاي بيهوده و گزاف وارهاند.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |