دوشنبه ۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۶ - Dec 29, 2003
افْعَلُوا الْخَيْرَ وَ لا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً، فَإِنَّ صَغِيرَهُ كَبِير، وَ قَلِيلَهُ كَثِير.
كار نيك را به جاي آريد و چيزي از آن را خرد مشماريد كه خرد آن بزرگ مقدار است و اندك آن بسيار.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
جانم بسوختي و به دل دوست دارمت
اي غايب از نظر به خدا مي سپارمت
باور مكن كه دست ز دامن بدارمت
تا دامن كفن نكشم زير پاي خاك
فروش يك روز سينماهاي كشور براي زلزله زدگان
عوايد حاصل  از فروش  بليت در روز سه شنبه  سينماهاي  سراسر كشور به  زلزله زدگان  شهرستان  بم  اختصاص  مي يابد.
ستاد كمك رساني  سينماي  ايران  به  زلزله  زدگان  بم  مستقر در خانه  سينما اعلام  كرد: طبق  هماهنگي هاي  انجام  شده  اين  ستاد با انجمن  سينماداران ، مديران  و صاحبان  سينماهاي  كشور، مقرر شد تمامي عوايد يك  روز از فروش  بليت سينماهاي  سراسر كشور به  زلزله زدگان  بم  اهدا  شود.
برهمين  اساس  سينماهاي  آفريقا، فلسطين ، قدس ، صحرا، فرهنگ ، آستارا، مركزي ، نور و پيروزي  درتهران  به  همراه  تعدادي  از سينماهاي  شهرستان ها روز سه شنبه  هفته  جاري  از ساعت  ۱۶ تا ۲۲ پذيراي  مردم  و هنرمندان  خواهد بود و كمك هاي  نقدي  سينما دوستان  به  بازماندگان  فاجعه  بم  را جمع آوري  مي كنند.
ستاد كمك  رساني  سينماي  ايران  همچنين  اعلام  كرد: حساب  جاري  شماره  ۴۱۱۱ بانك  ملت  شعبه  بهار جنوبي  كد ۶۸۱۰ به  نام  ستاد كمك رساني  به  زلزله  زدگان  بم  (خانه  سينما) قابل  پرداخت  در تمامي  شعبه هاي  بانك  ملت ، آماده  دريافت  كمك هاي  مردمي  است .

جشنواره تئاتر منطقه شش كشور گشايش يافت
به گزارش ايرنا، جشنواره  تئاتر منطقه  شش  كشور ديروز در تالار ابوريحان  شيراز گشايش يافت .
در اين  جشنواره  كه به  مدت  سه  روز برگزار مي شود، آثار برتر از استانهاي مختلف  كشور به  منظور داوري  به  نمايش  در مي آيد.
در آيين  افتتاح  اين  جشنواره  كه  در تالار ابوريحان  شيرازبرگزار شد، جمعي از مسئولان  فرهنگي  و هنرمندان  استان  فارس  حضور داشتند.
مسئول  روابط عمومي ارشاد فارس  به  ايرنا گفت : در اين  جشنواره  از استان خوزستان  سه  كار تئاتري  با عنوان «جايي  مثل  قيامت»، «تازاده» و «مقيب» به ترتيب  از شهرهاي  ماهشهر، آبادان  و سوسنگرد به  اين  مرحله  راه  يافته اند.
«سيد علي  اصغر محدث» افزود: تئاتر «فراموش  شده ها» و «خودكشي  احمقانه يك  سرباز» نيز از يزد در اين  جشنواره  حضور دارد و از هرمزگان  نيز تئاتر «چگونه  يك  كولي  كر مرغ  دريايي  را روي  آب  خورد» و «صفر درجه زير صفردرگرما» بر روي  صحنه  خواهد رفت .
از استان  اصفهان  نيز «سرخاب» و «گاوميش  پير» كه  به  ترتيب  نمايندگي  تئاتراصفهان  و شاهين  شهر را به  عهده  دارند، بر روي  صحنه  مي رود.
شهرستانهاي  سيرجان  و جيرفت  از استان  كرمان  با دو كار تئاتري «اتاقي  به رنگ  صورتي» و «گورستان  هردمبيل» در اين  جشنواره  حضور دارند.
محدث  گفت :به  منظور همدردي  با مردم  مصيبت  زده  در شهرستان  بم ، اين  جشنواره بدون  هر نوع  برنامه  جانبي  هنري  و موسيقي  انجام  مي شود.
كارهاي  نمايشي  درتالار ابوريحان  و مجموعه  فرهنگي  هنري  «حافظ» اجرا مي شود.
آيين  پاياني  كه  همراه  با معرفي  آثار برتر خواهد بود، سه  شنبه  شب  برگزار مي شود.

مدير عامل جديد مؤسسه توسعه سياحتي كيش منصوب شد
طي حكمي از سوي سازمان منطقه آزاد كيش، مهندس مهدي سليمي به عنوان مديرعامل و عضو هيات مديره موسسه توسعه سياحتي كيش منصوب شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران در اين حكم ضمن اشاره به تخصص، سوابق و تجربيات سليمي، اظهار اميدواري شده است كه وي در مسئوليت جديد موفق و مويد باشد.
مهدي سليمي در حال حاضر مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  بوده و از طريق آن وزارتخانه ماموريت دارد تا نسبت به ايجاد بستري مناسب جهت احداث شهرك سينمايي، مركز آموزش عالي سينما، تمركز بازار جهاني فيلم ايران و همچنين برپايي جشنواره هاي بين المللي فيلم در جزيره  كيش اقدام كند.

آخرين زيستگاهها و شگفتي هاي طبيعت در سيما
با پخش دو مجموعه مستند به نام هاي «آخرين زيستگاهها» و «شگفتي هاي طبيعت» از شبكه هاي يك و سه سيما،  علاقمندان به محيط زيست و حيات بخش با جاذبه هاي كم نظير مناطق بكر در نقاط مختلف جهان آشنا خواهند شد.
اين مجموعه ها كه اكنون مراحل دوبله را مي گذرانند براساس صحنه  هاي مستند از سرزمين  ببرها، دان، جنگل هاي مديترانه، جزاير قناري، آمازون و... ساخته شده است.
آخرين زيستگاهها در قالب ۲۶ قسمت ۲۶ دقيقه اي و شگفتيهاي طبيعت در قالب شش قسمت سي دقيقه اي از شبكه هاي سه و يك سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش خواهد شد.

جشنواره سراسري تئاتر ماه در تهران
نخستين  جشنواره  سراسري  تئاتر ماه  با عنوان  معنويت ، انديشه  و هنر ۱۳دي  ماه  در تهران  برگزار مي شود.به گزارش ايرنا، اين  جشنواره  را حوزه  هنري  در تالارهاي  انديشه ، مهر و مولوي  برپا مي كند.
مهرداد راياني  مخصوص  دبيراين  جشنواره  ديروز در جمع  خبرنگاران  گفت: پس  ازاعلام  فراخوان  درپنجم  تيرماه  سال  جاري ، حدود۵۹۵ نمايشنامه  از گروه هاي  مختلف  نمايشي  در كشور به  دبيرخانه  جشنواره تئاتر ماه  ارسال  شد.راياني  گفت : هيأت  انتخاب  پس  از بازبيني  نمايشنامه هاي  ارسالي ، ۳۴ متن به  همراه  شش  اجرا از برگزيده هاي  جشنواره هاي  استاني  سوره  را براي  بازبيني برگزيد.
راياني  مخصوص  افزود: از ميان  ۴۰ متن  انتخابي ، ۱۶ متن  در بخش  مسابقه و يك  متن  در بخش  جنبي  جشنواره  شركت  خواهند كرد.
وي  همچنين  برپايي  همايش  آسيب  شناسي  تئاترامروز ايران را در خانه هنرمندان  از جمله  بخش هاي  جنبي  جشنواره  تئاتر ماه  عنوان  كرد.جشنواره  سراسري  تئاتر ماه ، ۱۹ دي  ماه  با معرفي  آثار برتر پايان خواهد يافت .
دبير جشنواره  سراسري  تئاتر ماه همچنين گفته است درآمد اجراي  نمايش  هاي   اين جشنواره  براي  كمك  به  زلزله زدگان  شهرستان  بم  اختصاص  مي يابد. وي در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر افزود:هنر نمايش  به  عنوان  هنري  معنوي  و انساني  با مشخصه  ويژه  مردمي بودن ، همواره  رسالت  بيان  دردها و مشكلات  جامعه  را برعهده  دارد و همياري  مالي  با هموطنان  زلزله زده  كمترين  كاري  است  كه  هنرمندان  اين  حوزه  درصدد انجام  آن هستند.

نگارستان
000116.jpg
شام دراموس
۱. وينچنزو كاتنا «Vincenzo Catena»
۲. تولد: ونيز ۱۴۸۰ وفات: ونيز ۱۵۳۱
۳. سبك نقاش: از نقاشان دوره رنسانس پيشرفته است.
۴. زندگينامه نقاش: نقاشهاي ونيزي در آن دوران (رنسانس)، علاقه خاصي به رنگ و نور در تابلو داشتند. بازي با رنگ و نور از مشخصه كار نقاشان ونيزي در قرن پانزدهم بود. «كاتنا» در اين اثر؛ براي اولين باردست به ايجاد تناسب بين سه رنگ، زرد؛ بنفش و آبي زده است و اين امر؛ ابداعي جديد در تركيب رنگها بود. كارهاي «كاتنا» تحت تأثير «جورجينو» قرار گرفت و پس از او؛ تحت تأثير «تيتيان» و «پالما»؛  دست به خلق آثار زيبايي زد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: شام دراموس / ۱۵۳۰ - ۱۵۲۰ (طراحي تابلو ۱۰ سال به طول انجاميده) / رنگ روغن روي بوم / ۲۴۱*۱۳۰ سانتي متر منظور اصلي نقاش به تصوير كشيدن شام ساده مسيح(ع)؛ آشاميدنيهاي ساده و حداقل امكانات مسيح(ع) بوده است.تنها وسيله تجملي اطراف مسيح(ع): «تابلوي پشت سر او» است. لباس حضرت مسيح نيز نمونه خوبي از لباسها و طرز پوشش مردم دوران رنسانس ونيز است.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري دگلي اوفزي/ فلورانس.

بهارستان
و حال درختان پير گواهي مي دهند
كه زمستان خفته
در روياي بهاري از شكوفه هاي هلو سنگين شده است.
سيروس شميسا

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
بلا
گيج و منگ بود، شوكه شده بود و زبانش بند آمده بود. از بالش و پتوي هر شب كه با خواهر و برادرهايش مشتركا از آن استفاده مي كرد خبري نبود حتي خواهرها و برادرهايش هم نبودند. مادر نبود و پدر هم. سرماي سخت عمق وجودش را مي سوزاند و قطره هاي اشك خشك  شده بر روي صورت خاكيش راه كشيده بودند.
از سرما كز كرده بود با درد بي كسي، نمي دانست. شب بود و آسمان پرستاره پتوي او و آجر شكسته خانه بالش او بود.
تنها بود، تنهاي تنها ديگر هيچ كس را نداشت. اما نه آنها آنجا بودند همگي در زير آوار خوابيده بودند و او هم سرش را به همان زميني گذاشت كه از آن شب به بعد مدفن عزيزانش بود.
مرجان كاشانيان

روزنگار
قانون اساسي
وضع سلامت مظفرالدين شاه قاجار روز به روز رو به  وخامت گذاشته بود و او نگران از به هم ريختن اوضاع پس از مرگش، محمدعلي ميرزا (وليعهد) را از تبريز به تهران فراخوانده بود. از سوي ديگر با گشايش دارالشورا، كار نگارش نظامنامه داخلي مجلس و قانون اساسي (يا نظامنامه اساسي) به انجام رسيده بود. قانون اساسي كه گويا توسط مشيرالملك و مؤتمن الملك از نمونه هاي اروپايي ترجمه شد، براي اينكه به امضاي شاه برسد به دربار فرستاده شده بود اما كارشكني درباريان مخالف مشروطه، مانع از انجام كار و امضاي قانون به دست شاه مي شد. روز ۲۵ آذر وليعهد به تهران رسيد و آزاديخواهان و مشروطه طلبان كه او را همراه خود مي پنداشتند از او استقبال كردند. علت خوشبيني ايشان ياري ها و همدلي هايي بود كه محمدعلي ميرزا پيش از آن با جنبش مشروطه نشان داده بود. اما آزاديخواهان غافل بودند كه كمك هاي وليعهد، به دليل نيازي است كه او به حمايت آنان در نشستن بر تخت شاهي - پس از مرگ پدرش - دارد. از آنجا كه نياز محمدعلي ميرزا به پشتيباني مشروطه خواهان - به ويژه آقايان طباطبايي و بهبهاني - هنوز وجود داشت، او در تسريع امضاي قانون اساسي هم با ايشان همراهي كرد و سرانجام روز هشتم دي ماه ۱۲۸۵ (روزي چون امروز)، مظفرالدين شاه نظامنامه يا قانون اساسي ايران را امضاء كرد. با امضاي اين قانون، شادي تهران را فراگرفت و مردم تا چند روز جشن گرفتند و به يكديگر تبريك گفتند. در آن زمان تصور مي شد داشتن قانون، خود به خود بسياري از مشكلات را حل مي كند و كسي از دشواري هاي پيش رو براي نيل به پيشرفت اطلاع درستي نداشت.
استعفاء
جلسه هيأت دولت وقت، در روز هشتم دي سال ۱۳۲۹ صحنه مشاجره تند ميان وزيران بود. علي رزم آرا، نخست وزير و غلامحسين فروهر، وزير دارايي در روزهاي پيش از آن به مجلس رفته و عليه پيشنهاد كميسيون نفت براي ملي كردن اين صنعت سخنراني كرده بودند. سخنان فروهر، به ويژه از آنجا كه كميسيون را متهم به خروج از اختيار قانوني مي كرد، به نمايندگان بسيار گران آمد و با مخالفت شديد اقليت مجلس روبرو شد. در جلسه ۸ دي، وزراي اقتصاد ملي، راه و كشاورزي به نطق فروهر در مجلس اعتراض كردند و استعفا دادند. هر چند دو روز بعد، با استعفاي فروهر، آن ها به كار خود بازگشتند. درخواست فروهر در نطقش در مجلس، تصويب قرارداد الحاقي نفت، معروف به قرارداد گس - گلشائيان بود.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
۵ ماه زندگي با جنين مرده
توكيو: يك سال قبل يك مرد ۳۷ ساله ژاپني تصميم گرفت با خانمي ۳۴ ساله ازدواج كند اما والدين هر دو نفر با اين ازدواج مخالف بودند. به همين دليل اين زوج پنهاني ازدواج كردند و پا به فرار گذاشتند.آنها براي اينكه والدينشان موفق به شناسايي آنان نشوند، هر روز محل اسكان خود را تغيير مي دادند.
ازقضا ۵ ماه قبل اين زوج صاحب فرزند شدند كه متاسفانه جنين زودتر از موعد مقرر و مرده به دنيا آمد.اما اين زوج حاضر نشدند جنين مرده را رها كنند و به مدت ۵ ماه با آن سفر كردند.سرانجام روز گذشته پليس آنها را به دليل پرداخت  نكردن هزينه اقامت در هتل دستگير كرد كه در جريان بازجويي مشخص شد كه آنها جنين مرده حمل مي كردند.
زلزله ۳/۶ ريشتري در اندونزي
جاكارتا: يك زلزله قوي ۳/۶ ريشتري ديروز بخش شمالي جزيره سولاوزي اندونزي را لرزاند اما اين زلزله شديد خساراتي در بر نداشت.اين زلزله در ساعت ۳۶/۱۳ دقيقه به وقت محلي رخ داد كه تا زمان تنظيم اين خبر خسارات و تلفاتي گزارش نشده است.مركز اين زلزله ۲۹ كيلومتر زير سطح دريا اعلام شده است.
انتقال رئيس مافيا
رم: رئيس سابق باند مافياي سيسيل ايتاليا كه به ۱۵ بار حبس ابد محكوم شده از زندان فوق امنيتي واقع در مركز ايتاليا به زندان ميلان انتقال داده شد.
وي دو ماه قبل دچار حمله قلبي شد و به همين دليل تحت عمل جراحي قرار گرفت. به همين دليل اين جنايتكار ۷۴ ساله را به زنداني انتقال داده اند كه از امكانات مناسب براي بيماران قلبي برخوردار است.اين زنداني طراح ترور دو قاضي ضد مافيا، جيوواني فالكونه و پابلو بورسلينو بود كه در سال ۱۹۹۳ به تحمل ۱۵ بار حبس ابد محكوم شد.
جمجمه در انباري
كاليفرنيا:  در سال ۱۹۹۰، مردي كه مبتلا به سرطان روده بود در آخرين روزهاي زندگي اش وصيت كرد پس از مرگ اعضاي بدنش را براي انجام تحقيقات به يك مركز پزشكي اهدا كنند.
اما چند روز پيش مشخص شد كه صاحب اين مركز پزشكي،  جمجمه اين مرد را از ۱۱ سال پيش تاكنون در انبارهاي خانه اش نگهداري مي كرد و در حقيقت استفاده درستي از آن در مركز پزشكي صورت نگرفته است.به همين دليل فرزندان اين مرد از مركز پزشكي و رييس آن شكايت و درخواست غرامت كرده اند.
خريد بدون يورو
ليسبون: در سال ۲۰۰۱ واحد پول كشور پرتغال و ۱۱ كشور عضو اتحاديه اروپا به يورو تبديل شد.با اين حال هنوز هم مردم پرتغال اسكناس و سكه هاي واحد پول قديمي اين كشور، اسكودو (Scudo) را در اختيار دارند.به همين دليل يكي از بزرگترين فروشگاه هاي زنجيره اي اين كشور اعلام كرد، از شهروندان به جاي دريافت يورو، اسكودو نيز قبول خواهد كرد كه طي يك ماه اخير مقدار زيادي پول قديمي پرتغال به ارزش (۲/۱ ميليون يورو) به صندوق هاي ۲۰۰ شعبه اين فروشگاه واريز شده است.
البته بانك هاي پرتغال تا سال ۲۰۲۲، آمادگي دارند اسكناس هاي اسكودو را با يورو عوض كنند البته از سال ۲۰۰۲، چنين تبديلي براي سكه هاي اسكودو صورت نمي گيرد.به گفته مقامات پرتغال، ۹۷ درصد اسكناس ها و سكه هاي واحد پول قديمي پرتغال جمع آوري شده است.
نصب فرستنده روي چرخ دستي
ژوهانسبورگ: يكي از بزرگترين فروشگاه هاي آفريقاي جنوبي دستگاه فرستنده روي چرخ دستي هاي خود نصب خواهد كرد.
به گفته مسوولان اين فروشگاه هر ۶ ماه بالغ بر ۲ هزار چرخ دستي اين فروشگاه به سرقت مي رود.
به عبارت ديگر ارزش چرخ دستي هاي سرقت شده در حدود ۱۲۰ هزار يورو مي شود كه هزينه نصب فرستنده روي چرخ دستي ها بسيار كمتر از اين خواهد شد.
با نصب اين دستگاه به راحتي مي توان چرخ دستي هاي سرقتي را رديابي كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نيازي: نمايشگاه آثار نقاشي فرزانه نورزاد / تا ۱۸ دي / بلوار ميرداماد، نرسيده به ميدان محسني، جنب مبل ونيز، ساختمان ۷۷ / تلفن:  ۲۲۲۵۴۰۷
* گالري باران: نمايشگاه آثار نقش برجسته سفالي مريم شريفي / ۶ تا ۱۲ دي / دركه،  خيابان احمدپور، پلاك ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه نقاشي گروهي به نفع مصدومين شيميايي / تا ۱۳ دي / انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه آثار هنرهاي دستي و تجسمي اشرف آهنگر / تا ۱۳ دي / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، ضلع شمالي پارك فدك / تلفن: ۷۸۱۴۴۴۷
* گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي مرجان عباسي / تا ۱۱ دي / ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاك ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي كلاژ / تا دهم دي / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارستان شاهد: نمايشگاه نقاشي مرتضي افشاري / تا ۱۴ دي / خيابان جمهوري، با بي ساندز، شماره ۳۴ / تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه آثار هنري به منظور همدردي با زلزله زدگان بم / تا ۱۰ دي / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، ضلع شمالي پارك فدك / تلفن: ۸۷۱۴۴۴۷

گل و گياه
برونرا
000114.jpg
نام علمي: Brunnera macrophylla
خانواده: BORAGINACEAE
گياهي بوته اي و دايمي كه گلهاي ستاره اي و آبي رنگ آن شبيه گل فراموشم مكن بوده و اوايل بهار ظاهر مي شوند. برگهاي گياه قلبي شكل بوده و در حاشيه دندانه دار و مواج هستند. حداكثر بلندي ۴۵ و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد. بعنوان گياه پوششي استفاده مي شود.
نيازها: مكان سايه - آفتاب، خاك مرطوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار يا پاييز و يا كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |