دوشنبه ۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۶ - Dec 29, 2003
دو كودك عراقي و يك سرباز آمريكايي كشته شدند
000142.jpg
براثر انفجار بمب كار گذاشته شده در خياباني در مركز بغداد دو كودك و يك سرباز آمريكايي كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بغداد، «جيسون بك» سخنگوي لشكر يكم زرهي ارتش آمريكا با اعلام اين خبر افزود، انفجار روز يكشنبه كه در مركز خريد شلوغي واقع در مركز بغداد روي داد ۱۴ زخمي نيز برجا گذاشت. زخمي هاي اين حادثه پنج سرباز آمريكايي، هشت نيروي دفاع غيرنظامي عراق و يك مترجم عراقي هستند.
سخنگوي لشكر يكم زرهي آمريكا در اين باره گفت: يك بمب كار گذاشته شده در جاده در هنگام عبور كاروان آمريكايي منفجر شد كه بر اثر آن يك سرباز از لشكر دوم زرهي و دو كودك عراقي كه در نزديكي وي ايستاده بودند، كشته شدند.
با مرگ اين سرباز آمريكايي آمار سربازان آمريكايي كشته شده در عراق از اول ماه مي  سال جاري تاكنون در عراق به ۲۱۱ نفر رسيد.
در همين حال ۵ عراقي كه در انفجار هاي روز شنبه بغداد مجروح شده بودند، ديروز فوت كردند.
از سوي ديگر ديروز در حمله غافلگيرانه اي معاون رئيس امنيتي حزب دموكرات كردستان عراق در نزديكي خانه خود در اربيل مجروح شد و سه محافظ وي نيز كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اربيل، «نريمان عبدالحميد» رئيس پليس اربيل گفت: «جوامبير عطيه كاكي» مرد شماره دو حزب دموكرات كردستان به بيمارستان منتقل شد.
ساير تحولات
* شوراي حكومتي عراق حمله انفجاري روز شنبه در كربلا را كه به كشته شدن شش نظامي از نيروهاي تحت امر آمريكا و هفت غيرنظامي عراقي منجر شد، محكوم و تاكيد كرد كه برخي از عوامل اين انفجار از خارج از عراق آمده اند.
«حميد الكفايي» سخنگوي شوراي ياد شده در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه در بغداد با بيان اين كه «تحقيقاتي براي شناسايي عاملان اين حملات انجام شده است»،افزود: برخي از اين افراد از داخل و شمار ديگري از آنها از خارج از كشور هستند، اما همه آنها دشمنان عراق و خواهان برهم زدن امنيت و ثبات در اين كشورند.
* نيروهاي اشغالگر در عراق با انتشار بيانيه اي كه ديروز نسخه اي از آن در اختيار دفتر ايرنا در بغداد قرار گرفت، اعلام كردند، هر كس اطلاعاتي از عزت ابراهيم ارائه كند كه به دستگيري يا قتل وي منجر شود، ۱۰ ميليون دلار جايزه نقدي دريافت مي كند.
اين بيانيه در ادامه آورده است كه براي ۱۲ مسئول ديگر سابق رژيم صدام نيز كه تحت تعقيب قرار دارند، يك ميليون دلار جايزه نقدي تعيين شده است.
* وزارت امور خارجه تركيه شنبه شب با صدور اطلاعيه اي به گروههاي كرد عراقي در مورد تهيه قانون اساسي جديد عراق هشدار داد.
به گزارش ايرنا در اين اطلاعيه با اشاره به اينكه قانون اساسي جديد عراق بايد با نظر تمامي گروهها و اقشار عراقي تدوين شود، آمده است: تدوين پيش نويس قانون اساسي عراق تنها با نظر گروههاي كرد و عرب قابل قبول نيست.
در همين حال مسعود بارزاني رهبر حزب دمكرات كردستان عراق اعلام كرد كه اعراب نبايد با احقاق حقوق كردها مخالفت كنند.

كوتاه از سياست جهان
آماده باش ارتش و نيروهاي امنيتي پاكستان
000140.jpg
در آستانه برگزاري كنفرانس سارك در اسلام آباد و در پي وقوع عمليات تروريستي در شهر راولپندي پاكستان، پليس و مأموران امنيتي همچنين نيروهاي نظامي اين كشور در مركز سياسي پاكستان به حال آماده باش درآمدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد به نقل از مطبوعات پاكستان، اين آماده باش براي پيشگيري از هرگونه اقدام خرابكارانه و تروريستي احتمالي در پاكستان بويژه اسلام آباد صورت گرفته است. به گفته منابع آگاه ارتش پاكستان در نظر دارد از ابتداي ورود مقامات خارجي به اسلام آباد براي شركت در اجلاس سازمان سارك تا پايان آن و خروج سران كشورهاي عضو از پاكستان نسبت به پوشش حفاظتي و امنيتي آنان اقدام گسترده اي انجام دهد و بزرگراه ها و مراكز سياسي را به دوربينهاي مخفي مجهز كند. به گفته منابع مطلع فراخواني ارتش براي برقراري امنيت در اسلام آباد با هدف اطمينان دهي به كشورهاي عضو مبني بر وجود امنيت در اين كشور صورت گرفته است.
سوءقصد به رئيس كميسيون اتحاديه اروپا
رومانو پرودي رئيس كميسيون اتحاديه اروپا روز شنبه از يك سوءقصد جان سالم به در برد.
به گزارش خبرگزاري آلمان يك بسته ارسالي حاوي مواد آتش زا روز شنبه در منزل رومانو پرودي، رئيس كميسيون اروپا منفجر شد اما آسيبي به وي وارد نيامد.
خبرگزاري ايتاليا به نقل از سخنگوي پرودي گفت: وي محتوي بسته ارسالي را كه به شكل كتاب بود در منزل مسكوني اش در منطقه «بولونيا» رم گشود كه بلافاصله پس از انفجار، آتش گرفت و به تعدادي از اثاثيه منزلش خسارت وارد آمد. براساس اين گزارش، پرودي و اعضاي خانواده اش در اين حادثه آسيبي نديدند.
پليس ايتاليا تحقيق در مورد اين حادثه را آغاز كرده است اما هنوز نوع مواد بكار رفته در اين بسته پستي و هويت ارسال كنندگان آن مشخص نشده است.
موافقتنامه امنيتي كويت با عراق
روزنامه كويتي «الانباء» ديروز نوشت: كويت و عراق يك توافقنامه كه بيشتر داراي جنبه امنيتي است، امضا مي كنند.
اين روزنامه به نقل از منابع ديپلماتيك و بلندپايه در كويت افزود: اين توافقنامه از سوي وزير خارجه عراق و وزير خارجه كويت در اين كشور امضا خواهد شد.
به گفته منابع مذكور، اين توافقنامه در زمينه تبادل نمايندگان سياسي و هماهنگي امنيتي، احترام به حاكميت و پذيرش مرزهاي مشترك و پذيرش قطعنامه هاي سازمان ملل درباره اختلاف دو كشور است.براساس اين گزارش، كويت در حال پايه ريزي روابط جديد با عراق جديد است.
قرار است پنجمين نشست وزيران خارجه كشورهاي همجوار عراق ۲۵ دي ماه در كويت برگزار شود.
نخست وزير سنگاپور از قدرت كناره گيري مي كند
گوچوك تونگ نخست وزير سنگاپور گفت: در چهارماه نخست سال آينده ميلادي از قدرت كناره گيري خواهد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از كوالالامپور، نخست وزير سنگاپور به خبرنگاران گفت: تصميم دارد در چهارماهه نخست سال آينده ميلادي قدرت را به معاون خود و گروهي جوانتر واگذار كند.وي گفت اميدوار است با روي كار آمدن افراد جديد در دولت اين كشور بسيار كوچك اقتصاد سنگاپور بهبود يابد.
در حال حاضر اقتصاد سنگاپور با ركود روبرو است و با كاهش سرمايه گذاري خارجي در اين كشور ميزان بيكاري نيز افزايش يافته است.

عمليات انتحاري در رياض خنثي شد
هفته نامه «ميل ان ساندي» ديروز به نقل از يك سياستمدار انگليسي نوشت، مقامات عربستان دو خلبان داوطلب حملات انتحاري را كه قصد داشتند دو فروند هواپيماي گردشگري را به يك فروند هواپيماي شركت هواپيمايي بريتيش ايرويز بكوبند دستگير كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، اين هفته نامه خاطرنشان كرد اين دو در هفته هاي اخير پس از آنكه هواپيماهاي كوچك را مملو از مواد منفجره كرده بودند نزديك فرودگاه اصلي رياض دستگير شدند به گفته منابع انگليسي مقامات عربستان تلاش كرده بودند اين ماجرا را پنهان نگه دارند و از اعلام اين خبر به مقامات خارجي خودداري مي كردند.
شركت هواپيمايي بريتيش ايرويز و وزارت امور خارجه انگليس اعلام كردند كه نمي توانند چنين خبري را تاييد يا تكذيب كنند. سخنگوي بريتيش ايرويز گفت: ما هرگز درباره امور امنيتي مداخله نمي كنيم.
در همين حال خبرگزاري عربستان ديروز به نقل از مقامات اين كشور از دستگيري بيش از ۴ هزار نفر خبر داد كه قصد داشتند از مرزهاي اين كشور با يمن وارد عربستان شوند. به گفته اين خبرگزاري همراه اين افراد مقداري سلاح و مهمات كشف شده است.
مطبوعات عربستاني پيش از اين نوشته بودند كه مقامات اين كشور در امتداد مرز ۱۸۰۰ كيلومتري عربستان و يمن دوربين هاي مادون قرمز و سيم هاي خاردار نصب كرده اند.

كشته شدن ۱۵ نظامي روس در چچن
۱۵ نظامي روسيه روز جمعه در درگيري با جدايي طلبان چچن در اين جمهوري جدايي طلب كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو در اين درگيري كه جمعه شب در روستاي اگويشباوتا در شرق چچن روي داد ۶ نظامي روس كشته و ۴ نفر نيز زخمي شدند اما جدايي طلبان موفق شدند فرار كنند. در گروزني نيز ۳ نظامي روسيه بر اثر انفجار خودرو جان خود را از دست دادند . افزون بر اين ۴ نظامي روسيه بامداد روز جمعه نزديك منطقه گالايتي نزديك مرز داغستان در درگيري با جدايي طلبان كشته شدند. ۲ سرباز ارتش روسيه نيز در همين روز در حمله اي در همين منطقه جان باختند.

يادداشت
صدام و سرنوشت محتوم خودكامگي
بشر از تجربيات گذشته كمتر آموخته و تمايل به تكرار آزمون و خطا دارد. ذات بسياري از افراد، به خودكامگي خو گرفته و در مسند قدرت فساد آفرين مي شوند. در سلسله مراتب قدرت هاي جهان، تجاوز از راس به طرف قاعده هرم به نسبت هاي مختلف، در زمان  هاي متفاوت براي تمامي كشورهاي جهان وجود داشته و هر آينه هر ملتي و هر كشوري بنيه اش به ناتواني كشيده شود، امكان اعمال زور از طرف متجاوزان را ، سهل تر خواهد كرد. از آنجا كه در سرشت قدرت، فسادنهفته است، هر كجا فرد خواست به جاي مجموع افراد جامعه عمل كند ، نتيجه اش فاجعه آفرين خواهد شد. حال خواه اعمال قدرت در سطح جهاني، ملي، ساختارهاي ديواني و يا حتي در داخل خانواده باشد.
در جريان تاريخ، حكومتهاي خود كامه مكرر ظهور كرده اند، در نهايت سرنگون شده اند و باز سر و كله نظام خود كامه ديگري پديدار گشته. مي توان نتيجه گرفت كه،  تاريخ تكرار مي شود. انگار كه اين اشرف مخلوقات از گذشته تاريخي اش تمايل به آموختن ندارد!صدام در حضيض متولد شد، به اوج قدرت رسيد، به قعر فرومايگي سقوط كرد، اما فراز او هم عين پستي بود.
ضد بشريت، بيگانه با اخلاق و صفات انساني. چشماني بازداشت، ولي هرگز روشنائي را نديد و در تاريكي مطلق فرو ماند. او به تشويق، تجويز و پشتيباني سياست هاي متجاوز و غالب جهاني به وسوسه قدرت دچار گشت. امر به او مشتبه شد، به ديگر كشورها حمله كرد. منابع مالي و انساني كشور خود وديگر ملل راتخريب كرد. تا توانست كشت و حتي از نزديكان،  وابستگان و خويشان خود هم نگذشت و قانون تنازع بقاءرا در نهايت خباثت و پستي اجراء كرد. او در نهايت درسوراخي طعمه شكار شد. هم پيمانان او كه خود مشوق، طراح و كارگردان نمايشنامه دوران حاكميتش بودند در اوج خودكامگي در نقش حريف ظاهر شدند، زير پايش را خالي كردند. صدام در خفت و بي حرمتي دستگير و همچون سرنوشت تمامي خودكامگان، نمايشنامه اي تاريخي را گرچه با كارگرداني و صحنه پردازي متفاوت، تكرار كرد و ايفاء نقش مخرب بازيگر بد پيشه آن را به پايان رسانيد.
درس تاريخ نشان مي دهد كه سرشت قدرت، فسادپذير است. قدرت مطلقه، فاجعه بار خواهد شد. اعمال بي حد آن، روزگار همگان را سياه خواهد كرد.
آرامش بشريت با پذيرش حكومت قانون قابل دستيابي است. اساس كار بايد بر اتكاء به آراء مردمي و تبيين زندگي بر پايه آراء عمومي باشد. در عصر جهاني شدن، خودكامگي در هيچ نقطه جهان و توسط هيچ قدرتي عملكرد مثبتي نخواهد داشت. يك جنگ جهاني ديگر، مي تواند به قيمت نابودي بشريت تمام شود. عصر پذيرش فلسفه حقوق بشر و برقراري دموكراسي است . دوران از ميان برداشتن نابرابري ها و برپايي عدالت اجتماعي است . قدرتهاي برتر جهاني هم بدون پذيرش حقوق ديگر كشورها، ثبات جهاني را نمي توانند تضمين كنند.
راه پيشرفت كشورهاي در جريان توسعه،  اتحاد، بهم پيوستگي و ايجاد نهادهاي مردمي، دموكراتيك ونيز اتخاذ تدابيري بر پايه آراء عمومي است. گذشته تاريخي مهر تاييد بر اين بينش مي گذارد. وگرنه خطا رفتن بدين معناست كه :
دكتر ناصر خادم آدم
هركه نامخت از گذشت روزگار
هيچ ناموزد زهيچ آموزگار

بيش از ۶۰۰ وكيل براي دفاع از صدام اعلام آمادگي كردند
«حسين  مجلي» رئيس  كانون  وكلاي  اردن  اعلام  كرد كه  بيش  از۶۰۰ وكيل  دفاع  از صدام  حسين  را پذيرفته اند .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، مجلي  با اعلام  اين  خبر به  روزنامه «جردن  تايمز» كه  در شماره  ديروز چاپ  شد، افزود: يك  كميته  عالي  متشكل از كارشناسان  حقوقي  از سراسر دنيا براي  دفاع  از صدام  تشكيل  خواهد شد.

اعلام تعويق انتخابات افغانستان همزمان با آغاز كار نشست عمومي لويه  جرگه
ديروز در حالي كه نشست عمومي لويه جرگه، پس از چند بار تعويق، براي تصويب قانون اساسي افغانستان آغاز به كار كرد، نماينده سازمان ملل متحد در افغانستان از به تأخير افتادن انتخابات اين كشور خبر داد.
به گزارش ايرنا، اخضر ابراهيمي نماينده ويژه كوفي عنان دبيركل سازمان ملل در امور افغانستان گفت: انتخابات رياست جمهوري و پارلماني افغانستان به دليل نبود امنيت كافي و كندي روند كار، در زمان تعيين شده برگزار نخواهد شد و دست كم سه تا چهار ماه به تأخير خواهد افتاد.
طبق توافقنامه «بن» انتخابات رياست جمهوري افغانستان خرداد ماه و انتخابات مجلس قانونگذاري (ولسي جرگه) بايد تابستان سال آينده برگزار شود.
اخضر ابراهيمي ديروز در آخرين كنفرانس خبري خود در اين سمت و در آستانه پايان مأموريتش در افغانستان در جمع خبرنگاران در كابل اظهار داشت: روند ثبت نام از افراد واجد شرايط شركت در انتخابات در افغانستان به كندي پيش مي رود و از مقامهاي افغانستان نيز سرعت عملي مشاهده نمي شود.
ابراهيمي افزود: به دليل اين وضعيت و نبود امنيت كافي، انتخابات رياست جمهوري احتمالاً به جاي خرداد ماه اواخر تابستان و يا اوايل پاييز سال آينده و انتخابات پارلماني شايد سال بعد از آن برگزار شود.
نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور افغانستان، مأموريت دوساله اش در افغانستان را بسيار مشكل و همراه با فراز و نشيب هايي دانست، اما از آن ابراز رضايت كرد.
ابراهيمي بهبود وضعيت امنيتي در افغانستان را نيازمند كار بيشتر دانست و گفت: سازمان ملل خود را متعهد مي داند كه در اين زمينه به افغانستان ياري رساند.
ديروز همچنين نشست عمومي و علني لويه جرگه قانون اساسي افغانستان پانزدهمين روز خود پس از يك هفته تأخير و تعويقهاي مكرر، كار رسمي تصويب قانون اساسي جديد عمومي اين كشور را آغاز كرد.
صبغت الله مجددي رئيس لويه  جرگه پس از آغاز تصويب قانون اساسي جديد افغانستان ابراز اميدواري كرد حداكثر تا امشب تمامي مفاد اين قانون تصويب شود و لويه جرگه به كار خود پايان دهد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |