دوشنبه ۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۶ - Dec 29, 2003
گزارش ۳ روز تلاش امدادگران در منطفه زلزله زده بم
نجات ۱۰ هزار نفر از زير آوار
000160.jpg

گروه اجتماعي:با گسترده شدن امكانات و استفاده از وسايل پيشرفته، امدادگران توانستند عده ديگري از اهالي شهر بم را كه در زير آوارها گرفتار شده بودند نجات دهند.
معاون وزير كشور در منطقه به ستاد زلزله زدگان بم گفت: بيش از ۱۰۰۰۰ نفر از گرفتارشدگان در زير آوار زنده نجات داده شدند. امدادگران براي رديابي افراد زنده در زير آوارها، علاوه بر سگ هاي تربيت شده از دوربين ها و تجهيزات فوق العاده پيشرفته استفاده مي كنند. علاوه بر امدادگران تجهيز شده ايران، از ۲۱ كشور در حال حاضر امدادگران در بم فعال هستند.
آواربرداري يك هفته طول مي كشد
فرماندهان گروه هاي امدادي در بم مي گويند كه پيش بيني مي كنند، آواربرداري از بناهاي ويران شده در زلزله بم، حداقل يك هفته بطول بيانجامد. آنها به ايرنا گفتند كه وسعت خرابيها بسيار زياد است و بافت قديمي شهر استفاده از وسايل مدرن را براي آواربرداري دشوار مي كند. بم دو بخش جديد و قديم داشت و در جريان زلزله بخش قديمي آن ۱۰۰ درصد و بخش جديد آن تا ۶۰درصد آسيب ديده است.
گزارش ديگري از فرودگاه كرمان نيز حاكي است كه كمك رساني به زلزله زدگان ادامه دارد و هواپيماهاي خارجي هر ساعت در اين فرودگاه فرود مي آيند.
000122.jpg

بامداد ديروز در فرودگاه كرمان، هواپيماهايي از كشورهاي بلژيك، عربستان، چين، آلمان و آمريكا كه حامل كمك هاي انسان دوستانه براي زلزله زدگان بم بودند به چشم مي خورد. با توجه به ترافيك بالاي فرودگاه بم، هواپيماها به محض تخليه بار خود و عمليات آماده سازي پرواز مجدد، اين فرودگاه را ترك مي كنند.
اسدالله ايران منش،مسئول روابط عمومي استانداري كرمان نيز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: در حال حاضر كمكهاي امدادي از زمين و هوا براي مناطق زلزله زده ارسال مي شود و ديگر نيازي به حضور نيروهاي امداد مردمي بيشتر در منطقه نيست. وي افزود: شبكه هاي برق در محل هايي كه تير برق سالم است وصل شده و مسئولان در بخشهاي ديگر نيز در حال ترميم تيرها هستند.وي تصريح كرد: در حال حاضر نياز شديد به ارزاق اوليه همچون حبوبات، لوبيا، نخود، برنج، روغن، قند و شكر و چاي در مناطق زلزله شده است. به گفته وي از امروز پخت ۲۰ هزار غذاي گرم براي زلزله زدگان آغاز شده است.
ايرانمنش در پايان همچنين تاكيد كرد: همچنان مشكل كمبود بيل مكانيكي در مناطق زلزله زده وجوددارد.
شمار جان باختگان بم
000120.jpg

به بيش از ۲۰ هزار نفر مي رسد
وزير كشور گفت كه احتمال دارد، شمار قربانيان زمين لرزه در بم، به بيش از ۲۰ هزار نفر بالغ شود.موسوي لاري عصر ديروز در بم گفت: زنده يابي زلزله زدگان از زير آوارها اولويت دارد.
وزير كشور گفت: منطقه زلزله زده به ۶ بخش كمك رساني تقسيم شده است كه به علت نابساماني اوليه در توزيع كمك ها ستاد بحران، سپاه پاسداران را موظف كرد بر توزيع كمك ها نظارت كند.
۹هزار جسد دفن شد
نماينده مردم كرمان در مجلس شوراي اسلامي گفت: بيش از ۹ هزار جسد تاكنون دفن شده است.
سيد حسين مرعشي افزود: كمك رساني بسيار مطلوب بوده، ليكن در ساعات اوليه سازماندهي و نظمي وجود نداشته است.او گفت : هم اكنون سازماندهي به مراتب بهتر شده است . دكتر فرزين افزود: طي دو روز گذشته سازماندهي مطلوبي به علت عمق فاجعه وجود نداشته و مجروحيني كه اعزام شده اند مشخصاتي از آنان وجود ندارد و تنها كساني كه همراه داشته اند از وضعيت بيماران خود آگاه مي باشند.
ستاد حوادث غيرمترقبه وزارت كشور از هموطنان نوع دوست درخواست كرده است از حركت و حضور بدون هماهنگي در منطقه زلزله زده بم خودداري كنند. در اين اطلاعيه از مردمي كه مايل به امداد و نجات هستند خواسته شده صرفا به پايگاه هاي هلال احمر يا بسيج كشور مراجعه كنند تا براساس نياز و هماهنگي به منطقه اعزام شوند.
انتقال ۱۰ هزار مجروح زلزله بم به بيمارستان ها
معاون وزير كشور گفت كه بيش از ۱۰ هزار نفر از مصدومين زمين لرزه بم تا عصر ديروز به بيمارستان هاي سطح كشور انتقال يافته اند كه بيشترين عده آنها در بيمارستان هاي استان كرمان بستري شده اند.
«احمدي» معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور عصر ديروز گفت كه ۵ هزار نفر از مصدومين سرپايي درمان شدند.
خبرنگار ايرنا در بم همراه
با خانواده اش در زلزله جان باخت
در جريان زمين لرزه دهشتناك بم، «نبي الله دهقان» خبرنگار ايرنا در اين شهر همراه با خانواده خود چشم از جهان فروبست.
يك آمريكايي در زلزله بم كشته
و يك تن ديگر مجروح شد
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از روزنامه گاردين، لوفينتور يكي از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريكا اظهار داشت: يك آمريكايي در زلزله شهر باستاني بم كشته شده و يك آمريكايي ديگر نيز مجروح شده است.
فينتور افزود: آمريكايي مجروح در تهران تحت مداوا قرار گرفته است و با اينكه جراحت وي شديد است اما به نظر نمي رسد كه مرگ زندگي وي را تهديد كند.
امكانات گورستان بم
پاسخگوي خيل جنازه ها نيست
با وجود تلاش  صدها نفر در گورستان  بم  و نيز فعاليت  دهها لودر، بيل مكانيكي  و بولدوزر، اين  امكانات  پاسخگوي  خيل  جنازه هايي  كه  هر لحظه  وارد گورستان  مي شود، نيست .
به  گزارش  خبرنگار اعزامي ايرنا به  منطقه  زلزله زده  بم ، دسته هاي  ۲۰ و۳۰ و ۴۰ تايي  از جنازه ها در كنار يكديگر قرار مي گيرند و دفن  مي شوند.
حدود هشتصد روحاني  از شهرهاي  قم ، يزد، اصفهان  و روحانيون  اهل  تسنن  سيستان  و بلوچستان  براي  دفن  اجساد و انجام  مراسم  در قبرستان  بهشت  زهرا بم  مشغول  هستند.
000118.jpg

احتمال شيوع طاعون در بم
كارشناسان هشدار مي دهند كه احتمال شيوع طاعون و بيماري هاي عفوني در بم با توجه به كمبود شديد امكانات امدادرساني به زلزله زدگان افزايش يافته است.
شدت زلزله بم بيش از
زلزله هاي رودبار و طبس
رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن گفت: براساس اطلاعات جديد دريافتي از دستگاه هاي شتابنگار اين مركز، زلزله بم از زلزله هاي رودبار و طبس شديدتر بوده است.
قاسم حيدري نژاد در يك گفت و گوي راديويي به خارج ساختن دستگاه شتابنگار مركز تحقيقات ساختمان و مسكن از زير آوار در شهر بم اشاره كرد و افزود:  جديدترين اطلاعاتي كه از اين دستگاه تخليه شده است نشان مي دهد كه شدت اين زمين لرزه بيشتر از زلزله هاي مهيبي بوده كه در نقاط مختلف كشور از جمله رودبار و طبس رخ داده است.
رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن به اطلاعات نخستين دستگاه هاي لرزه نگار در نقاط مختلف ايران و جهان اشاره كرد و گفت: همه اين اطلاعات از راه دور تهيه  شده كه قضاوت درباره آن نيز بسيار مشكل است اما با استخراج كامل اطلاعات دستگاه شتابنگار اين مركز كه در داخل شهر بم قرار داشت و دقت آن در مقايسه با دستگاه هاي لرزه نگار بسيار بالاتر است و شتاب زلزله را به سطح زمين و ساختمان منتقل مي كند، اطلاعات بسيار مهم و باارزشي در اختيار متخصصان ساختمان در كشور قرار خواهد گرفت.
يك فروند چرخبال در مسير
بم به بندرعباس سقوط كرد
يك فروند هلي كوپتر متعلق به نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران كه كمك هاي اهدايي به زلزله زدگان بم را حمل مي كرد در راه بازگشت به بندرعباس بنا به دلايلي كه هنوز معلوم نيست سقوط كرده است.
زنگ ياري امروز در مدارس سراسر كشور به صدا درمي آيد
ساعت ۱۰ صبح امروز در مدارس سراسر كشور «زنگ ياري» به صدا درمي آيد و دانش آموزان و خانواده هاي آنها هداياي خود را به زلزله زدگان بم، اهدا مي كنند. دانش آموزان در اجتماعات خود براي شفاي عاجل مصدومين و مجروحين زلزله بم دعا مي كنند و از خداوند براي درگذشتگان علو درجات و براي بازماندگان صبر مسالت خواهند نمود.اقلام فوري مورد نياز مناطق زلزله زده كه دانش آموزان وخانواده هاي محترم آنان مي توانند در تامين آنها مشاركت داشته باشند، پوشاك گرم، غذاي كنسروشده، دارو، فيلم راديولوژي، مواد شوينده و پاك كننده، وسايل سرگرمي براي كودكان بازمانده و اقلام غذايي خشك است.
اقلام مورد نياز زلزله زدگان
ستاد حوادث  غير مترقبه  استان  تهران  طي  اطلاعيه اي  اقلام  مورد نياز براي  خدمات  و كمك  رساني  به  مردم  زلزله  زده  شهرستان  بم  را اعلام  كرد.
به  گزارش روابط عمومي  استانداري  تهران ، انواع  وانت ، كاميون  و تريلي ، تانكر آب ، بيل  مكانيكي  لودر، بلدوزر، انواع  چادر گروهي  و موكت  و نايلون  اقلامي  هستند كه  مورد نياز ضروري  مردم  مصيبت  ديده  شهرستان  بم  مي باشد.
در اين  اطلاعيه  از شهروندان  استان  تهران  خواسته  شده  است  كه  از مراجعه  مستقيم  به  ستاد حوادث  غير مترقبه  و دستگاه هاي  اجرايي  خودداري  كنند و پايگاههاي  كميته  امداد امام  خميني ، بسيج  و هلال  احمر در سطح  شهر تهران  و شهرستانهاي  استان  تهران  آماده  دريافت  كمك هاي  مردمي  هستند.
ستاد حوادث  غير مترقبه  استان  تهران  از شهرونداني  كه  مي توانند اين  ستاد را در هر زمينه  كمك  به  زلزله زدگان  شهرستان  بم  ياري  كنند خواست  با شماره  تلفن هاي  ۸۵۰۵۹۲۴ و ۸۷۴۸۷۵۱ تماس  بگيرند.
احداث پنج بيمارستان صحرايي
توسط   سپاه
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: اين نهاد با مساعد شدن هوا ده فروند چرخ بال ديگر به شهرستان بم اعزام مي كند.
سردار رحيم صفوي گفت:سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ده فروند هواپيما و پنج فروند چرخ بال از تهران براي امداد به حادثه ديدگان به شهرستان بم اعزام كرده است.
سردار صفوي اظهار داشت بهداري نيروي زميني سپاه پنج بيمارستان صحرايي در شهرستان بم احداث خواهد كرد. كه هم اكنون يك بيمارستان آن تاسيس شده است.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج نيزبه اعزام تعداد ۲۲ گردان عاشورا كه بالغ بر ۵ هزار نفر مي شوند تا شب گذشته اشاره كرد و افزود: ۴۰ نفر پزشك متخصص روز جمعه توسط بسيج جامعه پزشكي به منطقه بم اعزام شدند. همچنين ۲۶ تيم پزشكي بسيج جامعه پزشكي از استانهاي فارس، اصفهان، يزد، سيستان و بلوچستان، هرمزگان و كرمان جزو اولين تيم هاي اضطراري بودند كه روز جمعه به محل حادثه اعزام شدند.
عكس ها از: سمانه احمدي

گزارشي از كمك هاي مردمي به منطقه زلزله زده بم
دست هاي گرم و پرعاطفه
000124.jpg
گروه اجتماعي: در دو روز گذشته استقبال بي نظير مردم براي كمك رساني به زلزله زدگان جلوه هاي ايثار و فداكاري  را به نمايش گذاشت.خبرنگاران ما از سطح شهر گزارش مي دهند علي رغم گذشت دو روز از زلزله هجوم مردم براي اهداي خون همچنان ادامه دارد و هر چند سازمان انتقال خون اعلام كرده است براي امدادرساني احتياجات اوليه برآورده شده است اما مردم همچنان در صفهاي طولاني اهداي خون ايستاده اند.
پايگاه هاي جمع آوري كمك هاي نقدي و غيرنقدي نيز باسيل جمعيت روبرو است بطوري كه در برخي از پايگاه هاي ميادين اصلي ماشين هاي حمل كمك ها به سرعت پر مي شود.گزارش يكي از خبرنگاران ما از ميدان انقلاب تهران حاكي است صندوق هاي جمع آوري كمك هاي نقدي نيز در ساعات اوليه پرمي شود.رئيس كميته امداد تهران اعلام كرده است: به حدي مواد غذايي در پايگاه هاي كميته امداد جمع آوري شده كه با كمبود محل نگهداري آنان مواجه هستيم.
رئيس كميته امداد امام خميني استان تهران، افزود: كميته امداد آمادگي كامل دارد تا هر مقدار مواد غذايي كه لازم است براي مردم زلزله زده شهرستان بم ارسال كند.شجاعيان گفت: تنها مشكلي كه در حال حاضر براي ارسال اين كمك ها وجود دارد، وسايل حمل و نقل براي انتقال كالاها به مناطق زلزله زده است.
مديركل پايگاه انتقال خون تهران اعلام كرده است در روز نخست ۴ هزار نفر از مردم تهران خون اهدا كرده اند اين در حالي است كه تهران گنجايش يكهزار واحد خونگيري در روز را دارد اما با افزايش ۵/۲ برابري اين ظرفيت در نصف روز همين ميزان خونگيري داشته اند.
گزارش خبرنگاران همشهري از شهرستانهاي ديگر نيز حاكي از حضور پرشور مردم در عرصه كمك رساني است.پزشكان و پرستاران نيز به صورت گسترده آمادگي خود را براي اعزام به مناطق زلزله زده اعلام كرده اند. گروهي از اين پزشكان در تماس با همشهري نسبت به تعلل در اعزام خود اعتراض كردند.
مسئولين نظام پزشكي اعلام كرده اند فعلاً لزومي به اعزام پزشكان نيست و در صورت لزوم با داوطلبان تماس گرفته مي شود.
هلال احمر نيز اعلام كرده تا روز يكشنبه بيش از ۴ هزار و ۲۰۰ تن مواد غذايي و دو هزار و ۴۳۴ پزشك و ۳۰۷ پرستار به منطقه اعزام كرده است.با توجه به كمك هاي مردمي در حال حاضر مهمترين نياز منطقه بيل و لودر براي آواربرداري اعلام شده است.با اين تعابير خبرگزاري كار گزارش  داد كمك هاي بي دريغ مردمي به پايگاه هاي جمع آوري سرازير شده اند اما گويي مسئولان قصد ندارند اين كمك ها را به دست مردم آسيب ديده بم برسانند.
گزارش هاي رسيده از سطح شهر تهران حاكي است، تمامي پايگاه هاي جمع آوري در تهران، كمك هاي مردمي را بدون چون و چرا قبول مي كنند ولي حاضر نيستند وانت بارهاي كوچكي را كه از شهرستانها و مناطق تهران ارسال شده است، بپذيرند.انبارهاي جمع آوري كمك ها در حد انفجار پر شده است و بسياري از اموال غيرنقدي نظير پتو، لباس و حتي برنج و خوراكي هاي ديگر در معرض خرابي و بعضاً نابودي قرار گرفته اند.اين پايگاه ها توسط خود مردم اداره مي شوند و هيچگونه اقدامي از سوي ارگانهاي دولتي در اين زمينه صورت نگرفته است.

بم از نگاه خبرنگاران
خبرنگاران خبرگزاريها با ارسال گزارشهاي مختلف و مفيد منطقه زلزله زده را تشريح كرده اند.
ايسنا در گزارش خود آورده است: صداي آژير آمبولانس ها همچنان در برخي از خيابان هاي شهر بم شنيده مي شود.
كار آواربرداري  از سوي  نيروي  امدادي  كه  خود را از اقصي  نقاط كشور و جهان  به   اين  شهر رسانده اند، با جديت  تمام  ادامه  دارد.هنوز شماري  از شهروندان  موفق  به  خارج  كردن  اجساد عزيزان  و اثاثيه  منزل خود كه  زير خروارها خاك  مدفون  شده ، نگرديده اند.هم  اكنون  بسياري  از شهروندان  بم  كه  بر اثر زلزله  خانه  و كاشانه  خود را از دست  داده اند در چادرهايي  كه  از سوي  هلال  احمر كرمان  برپا شده ، به  طورموقت  اسكان  يافته اند.صداي  شيون  و ضجه  كساني  كه  پدر و مادر، فرزند و يا بستگان  خود را از دست  داده اند، همچنان  به  هنگام  آوار برداري  شنيده  مي شود.خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران با نگاهي متفاوت در اين زمينه نوشته است با همه تلاشي كه امدادگران صورت داده اند، هنوز از بسياري بناهاي ويران شده در جريان زلزله بم  آوار برداري نشده است.
خانه هاي گلي، كوچه هاي تنگ، اميد را از امدادگران براي يافتن زنده شمار بيشتري از زلزله زدگان از زير آور مي گيرد.
زنان بسياري كه مرد و يا مردان خانواده خود را از دست داده اند، و نيز پيرمردان و پيرزنان قادر به دريافت كمكي نيستند.فراواني امدادگران خود به مشكل تبديل شده است و نيروهاي بسياري صرف تأمين نيازهاي آنها مي شود.
منطقه بيشتر به نيروهاي متخصص و كار آزموده نياز دارد و كمبود وسايل فني و مهندسي به چشم مي آيد.در گورستان شهر آنقدر مرده دفن شده است كه بتدريج مشكل جا پيش مي آيد. اجساد بسياري در گورستان شهر براي تدفين كنار هم قرار گرفته است. خبرنگار «بازتاب» در بم، طي گزارشي مي نويسد: شهر بم به ۶ منطقه تقسيم و مسئوليت هر منطقه به يكي از تيپ هاي سپاه پاسداران واگذار شده است.
همچنين بخش بروات ـ كه داراي جمعيت زياد و تلفات سنگيني بوده ـ به ارتش واگذار شده و نهادهايي همچون هلال احمر، كميته امداد و استانداري كرمان، نيروهاي مسلح را تقويت مي كنند.اين گزارش حاكي از آن است كه با رسيدن ماشين آلات و تجهيزات مهندسي ـ هرچند با تأخير ـ آوار برداري از ۳۰ درصد زمين هاي منطقه به پايان رسيده است و عمليات در ۷۰ درصد باقي مانده ادامه دارد.بنا بر اين گزارش، به دليل از ميان رفتن كوچه ها و خيابان ها، امكان اجراي سيستم توزيع منظم كمك ها وجود ندارد، اما با اين حال رفته رفته سيستم توزيع مردمي، با هماهنگي نهادهاي حاضر شكل  گرفته و كمك هاي مردمي را به اهالي و مصدومان حاضر در شهر مي رسانند.خبرگزاري فارس در گزارش خود آورده است با وجود امكانات فراوان و نيروهاي مردمي به ويژه نيروهاي مجهز خارجي، به دليل عدم برنامه ريزي و مديريت صحيح در ساعات اوليه ،عمليات امداد پس از گذشت ۴۸ ساعت به كندي صورت مي گيرد.آنچه بيش از هر چيز شهر و مردم را مورد آزار قرار مي دهد وجود خودروهاي فراوان در سطح شهر ويران شده بم است كه هيچ كارايي ندارند، علاوه بر اين  كه كمك هاي مردمي به بم هنوز به طور كامل تخليه و توزيع نشده است.مهر گزارش داد: با گذشت سه روز از حادثه وقوع زلزله در شهرستان بم، بازماندگان اين حادثه از عدم ساماندهي در امر امداد رساني و نجات حادثه ديدگان شكوه مي كنند.نه تنها مردم بي سرپناه در كوچه ها و خيابانهاي اين شهر بلاتكليف و سرگردانند، حتي نيروهاي امداد رساني سازمانهاي مختلف نيز از جمله نيروي امدادي كشورهاي خارجي و سازمانهاي داخلي نتوانسته اند از هماهنگي لازم در امر امداد رساني و نجات مصدومان برخوردار شوند.

بازتاب
واقعه بم در رسانه هاي جهان
فاجعه زمين لرزه بم بازتاب گسترده اي در رسانه هاي خبري جهان داشته است كه در خلال چند روز گذشته تازه ترين تحولات آن را بازتاب داده اند. در اين ميان شماري از مطبوعات اين واقعه تلخ را از منظر علمي، انساني، فرهنگي و حتي سياست داخلي و خارجي مورد بررسي قرار داده اند.
روزنامه اينديپندنت در شماره روز شنبه خود علاوه بر درج گزارشي در مورد زمين لرزه بم، در مطلبي به قلم خبرنگار باستانشناسي خود اهميت ارگ بم را تشريح و تاريخچه مختصري از آن ارائه كرده است.ديويدكيز مي نويسد: اين ارگ باستاني از اهميت معماري و بين المللي بالايي برخوردار بود. ارگ بم مجموعه اي بزرگ از خانه، مسجد و مغازه هاي متروكه بود كه در زمان صفويان ديوار به دور آن كشيده شده بود.
به نوشته اينديپندنت، ارگ بم در مسير جاده باستاني ابريشم بود كه در روزگاران قديم شرق آسيا را به اروپا متصل مي كرد. اين روزنامه مي افزايد: ارگ بم حدود ۱۵۰۰ سال پيش پايه گذاري شد اما بسياري از ابنيه داخل آن در عصر صفويان ساخته شد. كيز در پايان مي نويسد :مورخان باستان شناس و معماري بخش قديمي ارگ را كامل ترين نمونه باقي مانده از يك محيط شهري دوران ماقبل مدرن در جهان مي دانند.
روزنامه گاردين در كنار پوشش خبري اين حادثه در گزارشي علت علمي زلزله بم را توضيح داده است. تيم رادفورد دبير علمي اين روزنامه انگليسي حادثه بم را محصول جابجايي ناگهاني در زمين شناسي پيچيده ارتفاعات آسيا مي داند كه سه قطعه از پوسته زمين در آن به هم مي رسند و به هم ساييده مي شوند. صفحه عرب دائماً به صفحه آسيا به سمت شمال شرقي در منطقه زاگرس فشار مي آورد و باعث زلزله در حاشيه شمالي خليج فارس مي شود صفحه آسيايي نيز به قطعه موسوم به ايران مركزي فشار مي آورد. به طور ميانگين، حركات صفحات تكتونيك سالي چند سانتيمتر بيشتر نمي شود. اما عملاً اين صفحات در اعماق زمين به هم مي چسبند و از حركت باز مي مانند. آنگاه به ناگهان با سرعت ۹۰۰۰ كيلومتر در ساعت به اندازه حدود يك متر جابجا مي شوند. اين دقيقاً همان اتفاقي بود كه روز جمعه در بم افتاد.
اين روزنامه در ادامه مي نويسد زمين لرزه اجتناب ناپذير است، اما ازبروز تلفات عظيم مي توان جلوگيري كرد و اين در صورتي ممكن است كه مقامات شهرها مقررات ساختمان سازي را به طور جدي اعمال كنند. در چهار سال گذشته زمين لرزه به طور متوسط ساليانه ۵۰۰/۱۰ نفر را در جهان به كام مرگ فرستاده است.
رادفورد ادامه مي دهد از ميان ۲۰۰ شهر در جهان كه بالاي دو ميليون نفر جمعيت دارند، ۴۰ شهر در فاصله ۲۰۰ كيلومتري اصطكاك صفحه تكتونيك و در نتيجه حركت شديد زمين قرار دارد. به گفته راجر بيهام از دانشگاه كلرادو هر پنج سال يك بار يك زمين لرزه جان ۱۰ هزار نفر و هر قرن يك بار يك زمين لرزه جان ۳۰۰ هزار نفر را مي گيرد.
همين روزنامه در مطلب ديگري در همين روز به بررسي علل تلفات بالاي حادثه بم پرداخته است. نويسنده با اشاره به اينكه چند روز پيش از حادثه بم زمين لرزه اي با همين شدت در كاليفرنيا رخ داد و فقط سه نفر كشته شدند، علت تلفات زمين لرزه بم را روشهاي نادرست ساخت و ساز و نبود مقررات مناسب مي داند. محسن ابوترابي استاد دانشگاه بيرمنگام در اين ارتباط به گاردين گفت نيازمردم به خانه سبب شده تا مقامات بم از اعمال مقررات درست ساختمان سازي چشم پوشي كنند. به علاوه نيروي كار اين بخش ماهر نيست و مصالح به كار رفته هم استاندارد نيست. به گفته ابوترابي استفاده نادرست از آهن باعث سنگيني سقفها و ديوار شد كه با كمترين لرزه فروريختند.
خبرگزاري رويتر نيز در گزارشي مشابه به قلم بن وايزنر محقق مؤسسه مطالعات توسعه در لندن از عدم توجه به مقررات ساخت و ساز در كشوري كه در معرض زمين لرزه هاي مكرر است، ابراز تأسف مي كند ولي مي نويسد چگونه است كه دو بيمارستان در بم تخريب شدند. در سطح جهاني همه در اين مورد اتفاق نظر دارند كه زيرساختهاي اساسي شهرها مانند بيمارستانها بايد مستحكم ساخته شود.در اين حال، روزنامه ديلي تلگراف چاپ لندن موضوع پيامدهاي سياسي اين حادثه را به قلم جان سيمپسون بررسي كرده است. سردبير خارجي بي.بي.سي معتقد است آمريكايي ها مي كوشند واقعه بم را به نوعي امتياز مسالمت آميز براي خود تبديل كنند. به همين علت بود كه بوش لحن تهديدآميز خود را نسبت به ايران تغيير داد و ژست نگراني همراه با سخاوت به خود گرفت. برخلاف كمك قبلي آمريكا به قربانيان زمين لرزه ضعيفتر پارسال كه بي سر و صدا بود، اين بار بوش آشكارا از تمايل آمريكا براي كمك سخن گفت.
سيمپسون سپس با اشاره به زلزله رودبار مي نويسد در آن هنگام دولت تاچربا پيشنهاد ارائه كمك به ايران، نظر رئيس جمهوري وقت هاشمي رفسنجاني را نسبت به لندن مساعد كرد. وي خاطرنشان مي كند اين بار نيز كمك سريع و گشاده دستانه لندن و واشنگتن مي تواند فرصت جديدي را براي نزديكي به تهران پديد آورد. سيمپسون در پايان يادآور مي شود فرصت اين بار از اين جهت متفاوت است كه دولت ايران نسبت به ميراث تاريخي خود حساس است و غرب بايد از آنچه در توانشان است براي بازسازي بم به شكل باشكوه گذشته خود كوتاهي نكنند.
روزنامه ديلي استار چاپ لبنان نيز در مطلبي اين موضوع را از منظري ديگر نگريسته و مي نويسد آمريكا مي تواند بخشي از امكانات پشتيباني نظامي خود در عراق را از قبيل هلي كوپتر و امكانات آبرساني به طور موقت دراختيار ايران قرار دهد تا از آن براي عمليات اضطراري استفاده و جان صدهانفر در روزهاي آينده نجات داده شود. نويسنده معتقد است اين كار موجب آغاز فرايند آشتي دو كشور مي شود. وحيدرضا نعيمي

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |