سه شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۴
يائسگي چيست؟
تحولي زنانه
000891.jpg
يائسگي نه مصيبت است و نه جشن، فقط يك اتفاق محتوم كه به وقت خود رخ مي دهد و تكه اي جديد از واقعيت زندگي بشر مي شود. اتفاقي كه با بحران نسبت دارد و مثل هر وقت ديگري براي هيجان، تكان دهنده است و سازنده، در صورتي كه به نحوي كه بايد،اداره شود.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي - كارشناس علوم و صنايع غذايي 
با آغاز دوران «يائسگي»؛ ترشح انواع هورمون ها، خصوصاً هورمون هاي زنانگي قطع يا مختل مي شود. در حقيقت تغييرات ايجادشده در اين دوران، وسيع و مختلف بوده و تحول هاي شديدي در خانم ها ايجاد مي شود. بنابراين بررسي اين تغييرات و شناسايي راه هاي كنترل آنها مهم و ضروري است.
يائسگي يعني قطع عادت ماهيانه. زماني يائسگي آغاز مي شود كه عادت ماهيانه كه يكي از وقايع منظم ماهيانه در خانم ها است، متوقف شده و به دنبال آن تغييرات و تحولات جديدي بروز مي كند. يائسگي اغلب در سنين مياني عمر بين ۴۰تا۵۰ سالگي اتفاق مي افتد. بارزترين تحول در اين دوران، قطع ترشح هورمون هاي زنانگي است. بنابراين مي توان گفت با بروز اين واقعه، دوره جديدي از زندگي خانم ها آغاز مي شود.
اما گاهي يائسگي به طور طبيعي اتفاق نمي افتد كه در اصطلاح پزشكي به آن «يائسگي زودرس» مي گويند. اين نوع يائسگي در خانم هاي جوان به علت عمل هاي جراحي خصوصاً پس از تولد نوزاد يا نوزدان اتفاق مي افتد. گاهي نيز به علت بيماري هاي مختلف و جراحي هاي داخلي مثل برداشتن رحم و تخمدان ها اتفاق مي افتد. پرتودرماني يا شيمي درماني نيز متاسفانه يكي ديگر از عوامل بروز يائسگي زودرس است. در اين قبيل يائسگي ها عوارض جانبي شديدتر و بارزتر است.
عوارض جانبي يائسگي اگرچه در تمام خانم ها بروز مي كند اما شدت وضعف آن در افراد مختلف متفاوت است. اما يكي از مهمترين و اصلي ترين تغييرات اين دوره همانطور كه گفتيم: «توقف ترشح هورمون هاي زنانگي» است. اما چه هورمون هايي؟
تخمدان ها سه نوع هورمون به نام هاي استروژن،  پروژسترون و تسترون ترشح مي كنند. زماني كه يائسگي اتفاق مي افتد ترشح اين سه هورمون كه به هورمون هاي «حيات بخش» در خانم ها معروفند، قطع مي شود. اين سه هورمون باعث عادت ماهيانه، تخمك گذاري و بارداري مي شوند.
با اينكه در دوران يائسگي، ترشح اين سه هورمون متوقف مي شود اما «استروژن» تنها هورموني است كه به ميزان كم از غده فوق كليوي و سلول هاي سازنده چربي ترشح مي شود. اما ميزان آن به قدري كم است كه اثر خاصي ايجاد نمي كند.
يائسگي به تدريج و آهسته اتفاق مي افتد و داراي مراحل مختلفي است. عوارض جانبي آن هم در افراد مختلف به اين صورت است:
۱ ) ۲۵ درصد از خانم ها مشكلي با يائسگي نداشته و اين مرحله را بدون مشكل سپري مي كنند.
۲) ۵۰ درصد از خانم ها با مشكل مواجه بوده و عوارض جانبي ايجادشده در ايشان از متوسط تا حاد است.
۳) ۲۵درصد از خانم ها با مشكلات فراواني مواجه هستند.
بنابراين لازم است تا با مسائل و مشكلات اين دوران خاص قدري بيشتر آشنا شويم تا گذر از اين دوران سهل تر شود.
عوارض جانبي ناشي از يائسگي 
۱- تعرق شبانه و گاه در طول روز و برافروختگي صورت:
تعرق شبانه (و گاه در طول روز) يكي از شايع ترين حالات اين دوران است. تعرق، در ناحيه سينه، پشت، صورت و گاه در تمام بدن بروز مي كند و به دنبال آن حالت تهوع،  سرگيجه، افزايش ضربان قلب و برافروختگي صورت اتفاق مي افتد. با بروز اين حالت، احساس گرماي شديد در ناحيه صورت و سپس سرتاسر بدن آزاردهنده و كلافه كننده است و شخص احساس خفگي كرده و حالت بي قراري به دنبال آن بروز مي كند.
متاسفانه بعضي مسائل اين حالت ها را تشديد مي كند. مثل: هيجان هاي مختلف، ناراحتي ها و نگراني هاي عصبي، كم خوابي و بي خوابي، مصرف غذاهاي تند و ادويه دار، پوشيدن لباس بيش از حد لزوم و گرماي هوا. بنابراين در اين دوران خاص، به اعصاب و رفتارهاي فردي خود بيشتر مسلط باشيد.
۲- بي نظمي در عادت ماهيانه:
اولين علامت بروز قطعي يائسگي، «بي نظمي در قاعدگي» است. اين مساله ابتدا به صورت بي نظمي هاي پراكنده، سپس بي نظمي هاي شديدتر بروز كرده و در پايان، عادت ماهيانه كاملاً متوقف مي شود. گاهي نيز بي نظمي ها به صورت قاعدگي هاي طولاني با خونريزي شديد همراه است. البته در اين مورد، يعني خونريزي هاي شديد و طولاني، بهتر است به پزشك مراجعه كنيد چون گاهي مقدمه اي براي بروز «سرطان دستگاه تناسلي» است، - نگران نباشيد،  مراجعه به پزشك براي اطمينان خاطر از سلامتي است.
۳- اختلال در خواب:
اين اختلال، با تعرق، بي قراري و كلافگي همراه است و معمولا استفاده از لباس نامناسب خواب آنرا تشديد مي كند. پس از بروز حالت هاي فوق (تعرق، بي قراري و كلافگي) شخص از خواب بيدار شده و قادر به خواب مجدد نيست.
بنابراين، خستگي فردا صبح همراه او خواهد بود. گاهي نيز شخص دوباره به خواب مي رود اما كابوس هاي شبانه بروز كرده و به دنبال آن مسائل قبلي مجددا بروز مي كند. براي رفع اين حالت ها، كمك گرفتن از پزشك مفيد است.
۴ -خشكي دستگاه تناسلي.
۵- مشكلات ادراري:
به علت كاهش ترشح هورمون استروژن، دفع ادرار با مشكل انجام مي شود. بنابراين با ازدياد مصرف مايعات شايد بتوان قدري مساله را حل كرد.
۶ - مشكلات ديگر:
علاوه بر مشكلاتي كه نام برديم،  اختلالاتي مثل استرس و هيجان بيش از حد، بي قراري،  فراموشي لحظه اي، تحريك پذيري عصبي وافزايش وزن بدن نيز ايجاد مي شود. منشا اين مشكلات، علاوه بر تغييرات هورموني كاهش متابوليسم بدن نيز مي باشد. «چاقي» در خانم هاي يائسه، اكثراً به صورت چاقي موضعي ديده مي شود. اين تغييرات موضعي بيشتر در ناحيه باسن بزرگ، شكم و بازوها ديده مي شود.
۷- پوكي استخوان:
از مهمترين مشكلات دوران يائسگي، پوكي استخوان است. متاسفانه با آغاز دوران يائسگي، پوكي استخوان شتاب بيشتري يافته و مشكل ساز مي شود. جذب كلسيم در استخوان ها تا سن ۳۰ سالگي شتاب فراواني دارد كه البته ميزان جذب بستگي به ميزان دريافت كلسيم، تغذيه مناسب، ورزش و جذب ويتامينD دارد بنابراين تا سن ۳۰ سالگي بايد به اين مساله اهميت فراوان داده و با تغذيه مناسب، تراكم استخواني را بالا برد. پس از سن حدود ۳۵ سالگي، جذب كلسيم كاهش يافته و متاسفانه بدن كلسيم موردنياز خود را نيز از طريق ذخيره كلسيم استخواني تامين مي كند و با شروع دروان يائسگي اين امر تشديد شده و به تدريج تراكم استخواني كاهش مي يابد. حداكثر شتاب در كاهش تراكم استخوان بين ۵ تا ۱۰ سال اول يائسگي است.
بنابراين باتوجه به اين مساله، تغذيه مناسب براي افزايش «جذب و ذخيره كلسيم در استخوان ها»، بسيار مهم و ضروري است. در نتيجه تغذيه مناسب، جذب ويتامينD ، ورزش و مصرف كلسيم به وفور از طريق غذا، چهار فاكتور مهم براي سلامتي است پس آنها را فراموش نكنيد. با شروع دوران يائسگي اگرچه رعايت اين ۴ نكته مهم و ضروري است اما مانند گذشته ثمربخش نيست.
۸- بيماريهاي قلبي:
هورمون «استروژن» در خانمها، محافظ قلب است و اين اثر مفيد به دليل افزايش ميزان HDL (كلسترول خوب) و كاهش LDL (كلسترول بد) در خون به وسيله استروژن است. با كاهش ترشح استروژن در دوران يائسگي، قلب حامي خود را از دست مي دهد. بنابراين وجود عوامل ديگر مثل افزايش وزن، سيگار، بي تحركي، افزايش فشارخون، هيجان هاي مختلف، ديابت نوع دوم (ديابت اكتسابي كه به دليل مصرف خوراكي هاي شيرين بروز مي كند)، مصرف چربي، نمك و تغذيه نامناسب، قلب را بيش از پيش در معرض ابتلا به انواع نارسايي ها و بيماريها قرار مي دهد. در اين ميان «سكته قلبي» شايع ترين آنهاست. بنابراين به جاي استروژن، خودتان حامي خوبي براي قلبتان باشيد...!
۹- عوامل محيطي:
به دليل تغييرات هورموني، حالتهاي عاطفي - رواني خانمها نيز متحول مي شود. بنابراين توجه به اين نكته از طرف همسر، فرزندان و اطرافيان شخص، مهم و ضروري است.
زودرنجي، تغييرات عصبي مثل خنده ها و گريه هاي بي جا و عصبي، نگراني بيش از حد، بالا رفتن توقع، عدم تعادل در كنترل احساسات، عصبانيت شديد، احساس بي پناهي، نياز به جلب توجه و محبت، مرور خاطره هاي گذشته، احساس بي حوصلگي، بطالت، دلزدگي از زندگي روزمره، احساس پيري و... از رفتارهاي شايع اين دوران است. بنابراين فراموش نكنيد، همسر شما دوران جديدي به نام «يائسگي» را آغاز كرده است و براي گذر از اين بحران به كمك شما نياز دارد، او را تنها نگذاريد... .
اما، چگونه خود را ياري دهيم؟
مسلما براي گذر از اين بحران، مانند هر بحران ديگري راه حل هايي وجود دارد. بنابراين بهترين راه، يافتن «بهترين راه» براي گذر از اين بحران است!
۱-رعايت رژيم غذايي مناسب:
رژيم غذايي اي مناسب است كه، چربي بسيار كمي داشته، «غني از فيبر» باشد (مصرف انواع ميوه و سبزي ضروري است)، «غني از كلسيم» و «فيتواستروژن» باشد. فيتواستروژن به طور طبيعي در انواع سبزي، ميوه و سويا وجود دارد. ساختار فيتواستروژن به هورمون استروژن بسيار نزديك است. بنابراين با مصرف خوراكي هاي حاوي فيتواستروژن به خود كمك كنيد. مصرف كلسيم را فراموش نكنيد. تا سن ۵۴ سالگي، ميزان كلسيم مورد نياز روزانه به طور متوسط ۸۰۰ ميلي گرم و از سن ۵۴ سالگي به بعد، متوسط نياز روزانه ۱۰۰۰ ميلي گرم است. براي جذب بهتر و كامل كلسيم، ويتامينD ضروري است. بنابراين پياده روي، حداقل روزي ۲۰ دقيقه فراموش نشود.
۲- ورزش منظم و دائمي:
منظور از ورزش، ورزشي است كه ضربان قلب را بالا برده و باعث تعرق شما بشود. اين ورزش، مفيد است چرا كه باعث تقويت قلب، سوزاندن چربيهاي اضافي و كاهش روند روبه رشد پوكي استخوان مي شود. ورزش هايي مثل: پياده روي، شنا، دوچرخه سواري، رقص و كلاسهاي ايروبيك مناسب است. البته افرادي كه بيماري قلبي دارند، قبل از هر ورزشي با پزشك مشورت كنند.
۳- ورزشهاي تقويت اعصاب:
اگرچه از نظر اكثر افراد خصوصا آقايان، اينگونه ورزشها بي فايده، تجملي و غيرضروري است اما محققان، اثرات ثمربخش آن را تاييد كرده اند. اگر اين قبيل ورزشها (يوگا، تاي چي و...) تحت نظر مربيان آزموده و مراكز معتبر انجام شود، مشكلي ايجاد نمي شود. علاوه بر جنبه  ورزشي قضيه، حضور در بين همسالان، صحبت و تبادل نظر درمورد مشكلات اين دوران، باعث تقويت روحيه و كاهش تنشها مي شود. بنابراين بد نيست كمي پول براي اين مسأله به هدر برود...!
۴- تغيير عادتهاي قبلي:
با ايجاد بعضي تغييرها مثل: تغيير زمان خواب و استراحت، تغيير عادتهاي پوشاكي، ايجاد سرگرمي هاي جديد. تغيير عادتهاي غذايي (مثل حذف غذاهاي تند و ادويه دار، چرب، شور، شيرين و...)، مسافرت حتي اگر يك روزه و كوتاه باشد، كاهش حساسيت و نگراني ها در مورد مسايل مختلف، بي توجهي به علائم يائسگي، كاهش هيجان هاي در طول روز و...، راه گشا است. اگرچه اين تغييرها يك روزه انجام نمي شود اما تمرين و تمركز دو اصل مهم براي دستيابي به هدف است.
۵- حذف تمامي قرص هاي هورموني:
اگرچه پزشكان معتقدند استفاده از قرص هاي هورموني مفيد بوده و باعث كاهش تنشهاي دوران يائسگي مي شود، اما مصرف قرص هاي هورموني، اثرات جانبي فراواني دارد كه مهمترين آن بروز «سرطان سينه» در خانمها است. بنابراين اگر كمي تحمل كنيد، اعصاب خود را كنترل كنيد، ورزش، تغذيه مناسب، مصرف كلسيم و ويتامينD را فراموش نكنيد، مشكلي پيش نخواهد آمد... .
اما، اگرچه خانمها در دوران زندگي خود، شاهد بروز تحولات مختلفي در سيستم فيزيولوژيكي خود بوده و هستند اما براي غلبه بر اين تغييرات، هميشه راه مناسبي وجود داشته و دارد. يائسگي نيز يكي از همين تحولات است. بنابراين، اگرچه گذر از اين تحول نيز مانند تحولات ديگر سخت است اما شدني است. با رعايت نكات ساده اما مفيد و كمي صبر و حوصله، به اين دوران نيز غلبه خواهيد كرد. سلامت باشيد...

خاموشي عقل و گاوهاي ديوانه
اسماعيل عباسي 
يك ضرب المثل فارسي مي گويد: «استخوان را جلوي گوسفند گذاشته اند، علف را جلوي سگ...!» يعني (كاري را وارونه انجام دادن). ظاهرا در عصر ما كه بايد روشنايي بيشتري از دانش و معرفت بر زندگي آدمي تابيدن بگيرد و دستاوردهاي گرانقدر بشر در طول هزاره ها، جلوه هاي اميدبخشي را به نمايش بگذارد، شاهد يك انحطاط واقعي در برخي مناسبات اقتصادي هستيم.
شتاب ديوانه وار بعضي از كمپاني هاي توليد كننده گوشت در اروپا و ايالات متحده آمريكا و استفاده نابجا از پروتئين حيواني در توليد غذاي دام و طيور، يك بيماري نوظهور و خطرناك موسوم به «جنون گاوي» را به جهان تحميل كرده است. به گفته صريح، دست اندركاران توليد اينگونه تركيبات غذايي، آنها براي آنكه پرورش گاوها از لحاظ اقتصادي به حداكثر بازدهي برسد و شير و گوشت بيشتري به دست آيد، بر غذاي اين حيوان پودر استخوان يا پودر لاشه گوسفند مي افزايند. اين كار نادرست كه مصداق همان ضرب المثل فارسي پيش گفته است، در عمل به فربهي دام و توليد شير بيشتر مي انجامد، اما موجب بروز و شيوع بيماري جنون گاوي هم مي شود.
بيماري جنون گاوي در سال ۹۹ ميلادي براي نخستين بار در انگلستان شيوع پيدا كرد. چون براي اولين بار توليدكنندگان فراورده هاي دامي در اين كشور، براي دستيابي به توليد و سود بيشتر به افزودن پودر استخوان و پودر گوشت به خوراك دام و طيور روي آوردند كه نتيجه آن برآمدن بيماري نوظهور جنون گاوي و وارد شدن ميلياردها دلار خسارت به اقتصاد انگلستان بود. اين زيان به علت سرايت بيماري به فرانسه و بلژيك نيز دامن كشيد و خسارات سنگيني به بار آورد. اما دور جديد بيماري جنون گاوي در آمريكا براي اقتصاد اين كشور به شكل يك كابوس درآمده است. چون شماري از كشورها از جمله ژاپن و چين، واردات فرآورده هاي گوشتي از آمريكا را متوقف كرده اند و اقتصاد اين كشور را با يك بحران كم سابقه روبرو ساخته اند.
طبق نظر كارشناسان ريشه ها و علت شيوع بيماري جنون گاوي در آمريكا نيز، استفاده نابجا از پودر استخوان و گوشت براي توليد خوراك دام است. به همين دليل مقامات آمريكايي تصميم گرفته اند، استفاده از اين مواد را ممنوع كنند. اين خطرپذيري و خسارات سنگين كه بيشتر، اقتصاد غرب را زير ضربه گرفته است، ريشه در آزمندي سرمايه داراني دارد كه به هر قيمت مي خواهند نمودار سود خود را بالا ببرند. استفاده از انواع هورمون ها، براي توليد ميوه هاي حجيم، دام و طيور فربه اما بي خاصيت و حتي زيانبار، روشي است كه از دو دهه پيش در اغلب كشورهاي صنعتي توسعه يافته رواج يافته اما به قيمت به خطر افتادن محيط زيست و سلامتي بشر، تمام شده است. گاوهاي ديوانه محصول عملكرد آدمياني هستند كه بدون توجه به محيط زيست و قانونمندي هاي آن، عقل را به خاموشي مي خوانند و سوار بر «آز» با هدف كسب سود بيشتر سلامتي و بهداشت مردم جهان را با خطر جدي روبرو مي كنند.
آيا روش و كاركرد اينان در چارچوبي جز اتهاماتي همچون «جنايت عليه بشريت» قابل تعريف است؟

علت فشار خون  در اطفال چيست؟
دكتر لاله ميراسكندري 
يكي از خوانندگان روزنامه در شهريار درباره علل ايجاد مشكل فشار خون در كودكان پرسيده بودنددر پاسخ به اين پرسش را در پي بخوانيد. پرسش هاي پزشكي خود را به نشاني روزنامه ارسال كنيد يا با شماره فكس چاپ شده در روزنامه مسائل پزشكي خود را با ما درميان بگذاريد.
حتي كودكان بسيار كوچك هم مي توانند مبتلا به افزايش فشار خون باشند به همين علت انجمن قلب آمريكا پيشنهاد مي كند كه فشار خون كودكان به صورت ساليانه كنترل شود. اگر اين بيماري، زود شناسايي شود، قابل كنترل است. افزايش فشار خون در اين سنين، اصلي ترين عامل بروز بيماري هاي قلبي در بزرگسالي است. بعضي اوقات افزايش فشار خون در اطفال، ناشي از بيماريهاي ديگري مثل بيماري قلبي و كليوي است. در اين صورت به اين نوع افزايش فشار خون، فشار خون ثانويه اطلاق مي شود و اگر بيماري اصلي به خوبي درمان شود، فشار خون هم به حد طبيعي خود بازمي گردد. مصرف بعضي داروها هم مي تواند منجر به افزايش فشار خون شود.
تعداد كمي از اطفال هم دچار افزايش فشار خون با منشاء ناشناخته مي شوند.
معمولاً فشار خون كودكان چاق از بقيه كودكان بيشتر است. رژيم غذايي مناسب و حركات بدني معمولي براي اين نوع كودكان مفيد است و اگر لازم باشد، زيرنظر پزشك مي توانند دارو هم مصرف كنند.
افزايش فشار خون در بعضي كودكان علل ارثي دارد و البته عواملي از قبيل جنسيت، سن و قد نيز در تعيين فشار خون طبيعي كودكان بسيار موثر اند.

مادران آينده بدانند
غذاي دوران بارداري
دوران بارداري يكي از مهمترين دوران زندگي مادران است. فرزند سالم و نيرومند از مادري سالم و نيرومند متولد مي شود، اما چه نكاتي بايد در اين دوران رعايت شود:
۱ - رعايت يك رژيم غذايي متعادل و مناسب ضروري است. خوراكي هايي مفيدند كه انرژي زا و كم حجم بوده و غني از ويتامين ها و مواد معدني باشند. نيازي نيست براي تغذيه مناسب جنين، خوراكي هاي عجيب و غيرمعمول استفاده كنيد.
۲- دريافت آهن يكي ديگر از نكات مهم است. گوشت قرمز، خرما و بسياري از خوراكي هاي ديگر به وفور اين ماده معدني را دارا هستند،اما فراموش نكنيد مصرف «جگر» اصلاً توصيه نمي شود، چراكه جگر حاوي ويتامينA است كه ازدياد اين ويتامين براي جنين مضر است.
۳ - مصرف روزانه ۴۰۰ ميلي گرم «اسيد فوليك» تا «هفته دوازدهم» بارداري ضروري است. علاوه بر قرص هاي اسيد فوليكي كه پزشك تجويز مي كند، مصرف خوراكي هايي مثل: برنج قهوه اي، نان جو، صبحانه غني از غلات و حبوبات نيز مفيد است. (البته در ارتباط با غلات و حبوبات، مواظب نفخ شكم باشيد. اين مساله براي خانم هاي باردار بايد موردتوجه قرار بگيرد.)
۴- نوشيدني هاي مفيد را فراموش نكنيد. شير، آبميوه  طبيعي، آب (غير از آب معدني و آب چاه)و...
۵- مصرف خوراكي هاي انرژي زا مثل: خرما، كشمش، عسل طبيعي، گردو و... را فراموش نكنيد.
۶- ميوه ها و سبزي ها، پادشاه رژيم غذايي شما در دوران بارداري هستند. از آنها به وفور مصرف كنيد.
اما بعضي خوراكي ها نيز براي شما در اين دوران مضر است:
۱- انواع پنيرها و مواد غذايي فرآيندشده (سوسيس و كالباس) اين خوراكي ها به جهت «افزودني هايي» كه دارند، مضرند.
۲ - غذاهاي كنسروي. باز به دليل افزودني ها و احتمال ايجاد بيماري.
۳- گوشت مرغ و يا گوشت قرمزي كه از پخت كامل آن اطمينان نداريد. تخم مرغ عسلي و يا هر غذاي نيم پز ديگر، مضر است. اگرچه شما ممكن است چندان بيمار نشويد اما جنين شما را حتماً بيمار مي كند.
۴- انواع غذاهاي دريايي اگرچه مفيدند اما قبل از مصرف حتماً بايد از سلامتي آنها اطمينان داشته باشيد.
۵- غذاهاي محرك، شامل غذاهاي تند، ادويه دار، چرب و ... مصرف اين غذاها را به بعد از زايمان موكول كنيد.
اما كلام آخر-؛ نيازي نيست عادت غذايي خود را تغيير دهيد، فقط لازم است كمي تامل كرده و سپس خوراكي ها را نوش جان كنيد. كس ديگري  بيش از شما نيازمند سلامتي است... سلامت باشيد.
سميه محمديان 
كارشناس تغذيه

سنجد و تسكين بيمار ي ها
000900.jpg
ميوه گياه سنجد به همراه آردهسته آن، براي درمان بيماري هاي روماتولوژيك مفيد است. براساس نتايج يك تحقيق، گياه سنجد داراي تركيباتي چون فلاوونوييدها، گليكوزيدهاي قلبي، تانن ها، آلكالوييدها، مواد فنلي و ... است كه هر كدام از اين تركيبات ، خواص دارويي خاص و چشمگيري دارند. اثرات ا فارماكوژيك اين گياه اثرات ضد درد، ضد فشارخون، آنتي آريتمي، ضد سرطان، ضد ديابت و... است.
قابل ذكراست كه سنجد از گياهان درختچه اي خار دار است كه در كشور ما به صورت خود رو رشد مي كند . تا به حال تلاش هاي متعددي براي شناسايي تركيبات شيميايي اين گياه صورت گرفته است.

جديدترين  داروي فشارخون
000894.jpg
به تازگي دارويي براي پايين آوردن فشارخون با كمترين عوارض براي نخستين بار در كشور ساخته شده است. اين دارو كه «پوزاركس» نام دارد، پس از سال ها تحقيق و ارائه فرمولاسيون آن، توسط محققان كشور، با مجوز رسمي وزارت بهداشت به توليد انبوه مي رسد. اثربخشي اين دارو نسبت به داروهاي قديمي بيشتر و عوارض جانبي آن كمتر است و از طرفي هم مانع بروز ضايعات كليوي در بيماراني كه مبتلا به ديابت هستند مي شود. وي افزود: «مجوز عرضه اين دارو در كشور پس از آزمايش و مقايسه با مشابه خارجي آن كه به تاييد سازمان غذا و داروي آمريكا نيز رسيده، توسط وزارت بهداشت داده شده است و با احتساب مصرف ساليانه ۵۰ ميليون قرص پوزاركس، رقمي معادل ۲۵ ميليون دلار در سال، صرفه جويي ارزي در كشور خواهيم داشت.»

پيشگيري از سوء مصرف موادمخدر
000897.jpg
كارگاه آموزشي و پيشگيري از سوء مصرف موادمخدر ويژه روحانيون برگزار مي شود. قرار است بخشي از رسالت مبارزه با موادمخدر از طريق روحانيون و آموزش به آنها انجام شود. لذا از سوي سازمان تبليغات اسلامي در شيراز، دومين كارگاه آموزشي پيشگيري از سوء مصرف موادمخدر ويژه روحانيون برگزار شد كه در اين جلسات اساتيد مجرب دانشگاه، مطالب اصولي و علمي را در اين زمينه به روحانيون ساكن اين شهر آموزش دادند.
به گزارش مهر، اولين دوره اين كارگاه روزهاي اول و دوم دي ماه جاري با همكاري وزارت بهداشت، بهزيستي و ستاد مبارزه با موادمخدر در مشهد برگزار شد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |