سه شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۴
در مناطق زلزله خيز، يك ساختمان بايد چگونه ساخته شود
ظهور و سقوط برج ها
000882.jpg

هر وقت زلزله اي زمين را مي لرزاند، هر جاي جهان كه باشد، جدا از فاجعه وابعاد آن كه تا روزها بعد تيتر روزنامه ها و خبرهاي اول تلويزيون ها و راديو ها را به خود اختصاص مي دهد، آخرين يافته ها در رابطه با زلزله توسط كارشناسان مطرح مي شود. مطالب علمي متعددي درباره اين فاجعه طبيعي چاپ و مطرح مي شود و پيش بيني هايي راجع به زلزله هاي آينده از سوي مراكز مختلف زلزله شناسي صورت مي گيرد.
تهران از جمله شهرهايي است كه هر وقت هر جاي جهان زلزله اي اتفاق افتاده، درباره اين شهر، بي دفاع بودن آن در برابر حوادث طبيعي غير مترقبه به ويژه زلزله و مصيبت هايي كه به بار خواهد آمد، لزوم پيش بيني و پيشگيري و مسائلي از اين قبيل سخن رفته است، بادا كه سرانجام چاره جويي اساسي صورت گيرد.
آنچه در پي مي آيد، نحوه طراحي ساختمان ها و چگونگي مقاومت آنها در برابر زلزله است.
ساختمان سازي صحيح، اولين گام در مقابله با زلزله
بعضي از طراحي هاي ساختمان اساسا در برابر زلزله خطر آفرين است. وقتي زمين لرزه در ناحيه اي شهري اتفاق افتد، نوعي انتخاب طبيعي نشان مي دهد كدام ساختمان بلند پابرجا خواهد ماند و كدام فرو خواهد ريخت. در ساختمان اسكلت بندي مهمترين نقش را دارد. ساختماني كه محور بلند آن موازي با جنبش زمين باشد(۱) موج كمتري نسبت به ساختماني كه محور آن عمود بر جنبش زمين است، خواهد داشت. محل اتصال چنين ساختمان هايي (۲) يك جبهه موج و نوسان بيشتري نسبت به جبهه ديگر دارد و شكست پيش مي آيد. همين طور برجي كه از يك ساختار كوتاهتر سر بر آورده(۳) ممكن است از نقطه اتصال بشكند.
پايه هاي ضعيف، مثل ساختماني كه طبقه اول آن فقط از ستون هاي بلند تشكيل شده مي تواند در معرض خرابي باشد(۴). در اينجا هر دو ساختمان به يك اندازه نوسان دارند، اماA دست نخورده مي ماند چون به عنوان يك مجموعه واحد انعطاف پيدا مي كند. در ساختمانB بيشترين انعطاف در طبقه اول، با ساختار سست اتفاق مي افتد و كل ساختمان فرو مي ريزد.
يك ساختمان ممكن است در اثر فركانس امواج زمين ارتعاش و طنين پيدا كند، مثل بچه اي روي تاب كه با فشار بيشتر، بيشتر و بلندتر تاب مي خورد.
نيروي وارد آمده بر كف ممكن است وقتي به بالاي ساختمان مي رسد تا پنج برابر افزايش پيدا كند و در نتيجه خرابي از بالا صورت گيرد (۵).
ساختمان هاي نزديك به هم كه شروع به نوسان مي كنند ممكن است فرو ريزند، پديده اي كه آن را كوبش مي نامند(Pounding) علت اين امر انبوهي بيش از حد آنهاست كه باعث مي شود يك تماس جزيي، مخاطره آميز باشد.
در طراحي ساختمان در مناطق زلزله خيز، آرشيتكت ها توجه بيشتري به زمين شناسي محلي مبذول مي دارند. فونداسيون يكپارچه سخت(۷) امواج زلزله را به صورت تكان هاي كوتاه و سخت منتقل مي كند، زيرسازي و زمينه هاي غير فشرده(۸)، مثل بعضي نقاط كه قبلا بستر درياچه بوده امواج زلزله را مثل امواج اقيانوس منتقل مي كند. در اين صورت ساختمان روي اين زمينه ها مي تواند با امواج تطابق بيشتري پيدا كرده و دستخوش ارتعاش نشود و فرو نريزد.
000888.jpg

ساختمان هاي نسبتا بلند ساخته شده روي صخره و سنگ (۹) در محل اتصال ها قدرت تزايدي نيز دارند، يعني در جايي كه يك عضو ساختاري ساختمان (تيرآهن ها) با ديگري اتصال مي يابد يك نيروي اضافي توليد مي شود. اين ساختمان مي تواند انعطاف داشته و زير فشار زلزله مثل يك درخت يا بال هواپيما بازي كند. روي زمين نرم، يك ساختمان محكم كوتاه (۱۰) در برابر امواج بلندزمين ارتعاش پيدا نمي كند. تيرآهن هاي ضربدري به استحكام بنا در برابر زلزله مي افزايد.
اگرچه يك ساختمان (۱۱) به قدر كافي محكم است كه مي تواند نوسانات زمين (فلش ها، پايين سمت راست تصوير) را به هنگام زلزله تاب آورد، عناصر و اجزاي دروني آن و نيز اسباب و اثاثيه موجود، مي تواند مرگ آفرين باشد. در طبقه بالا پانل هاي بدون اتصال كافي كه لوله هاي گرمايش و سرمايش را نگه مي دارند در اثر زلزله فرو مي ريزند. يك طبقه پايين تر، سيستم  آب پاش روكار كه براي آتش نشاني تعبيه شده، خراب مي شود و ممكن است صدماتي به بار آورد؛ ضمنا پارتيشن فرو مي افتد.
در طبقه دوم طبقات و ساختار نامستحكم كامپيوترها مي افتد و بدين سو و آن سو پرت مي شود. قفسه هاي كتابخانه و فايل ها در طبقه اول مي افتند و خطرآفرين هستند. زلزله باعث پيچيدن ساختمان مي شود و ممكن است درها را ببندد و افراد در اتاق ها زنداني شوند.
در زير زمين تانكر آب جوشان شوفاژ و ژنراتور در اثر زلزله از محل اتصال خود جدا مي شوند و مثل توپي عظيم شليك خواهند شد. با در هم شكستن لوله هاي گاز و سوخت، دومين خطر بزرگ پس از زلزله به وقوع خواهد پيوست، انفجار و آتش سوزي.
علاوه بر ساختار اساسي و ضد زلزله ساختمان ها، بايد به بسياري نكات جزيي در نازك كاري، تزيينات، لوله كشي گاز و آب، سيم كشي، تاسيسات و ... توجه كرد و با نظارت هاي كامل فني و كارشناسي، خطرات حاصل از زلزله را به حداقل رساند.
منبع: اينترنت 
ترجمه: رضا غفاريان طوسي

گزارشي از مجموعه عامري و آرشام در بم
آيا اين بناهاي ۲۰۰ ساله ويران شده اند؟
وجود چنين مجموعه تاريخي در شهر بم كه گردشگران را با زندگي سنتي و بومي مردم اين منطقه آشنا مي كند تاثير قابل توجهي در سامان دهي و توسعه گردشگري فرهنگي در منطقه خواهد داشت
000885.jpg
۲۰۰ سال پيش وقتي خانواده حاج اسدالله خان سيستاني از ارگ بم به خانه اي كه خود ساخته بودند نقل مكان كردند شايد هرگز به گمانشان خطور نمي كرد كه اين خانه روزي به عنوان مامني براي گردشگران به كار آيد و روزي ديگر با زلزله اي مهيب ويران شود. اما تاريخ ايران سرشار است از چنين قصه هايي و تاريخ معماري سنتي ما لبالب از چنين خانه هايي. هنوز به درستي مشخص نيست كه زلزله بم چقدر اين بناي تاريخي را تخريب كرده است اما گزارش و عكس ها قدمت، زيبايي و اصالت معماري ايراني را نمايان مي سازند.
خانه تاريخي حاج اسدالله خان سيستاني، مشتمل بر دو خانه تاريخي آرشام و عامري در مجاورت يكديگر در شهر بم، خيابان ۲۲ بهمن، كوچه سرهنگ يا زورخانه تختي قراردارد. مجموعه اين خانه تاريخي توسط حاج يعقوب خان عامري (پسر حاج اسحاق خان عامري آخرين حاكم مقيم در ارگ تاريخي بم) و داماد وي، حاج اسدالله خان سيستاني (نوه حاج حسين خان سيستاني حاكم بم در زمان آقامحمدخان قاجار) در دوره فتحعلي خان قاجار ساخته شده است. چنين به نظر مي رسد كه خانه موسوم به آرشام در ابتدا و خانه موسوم به عامري پس از آن ساخته شده است.
خانواده عامري در سده هاي پيش همگي راهدار بوده اند و دستي نيز در امر تجارت داشته اند، اشتغال به راهداري باعث شده كه اين خانواده در اكثر شهرهاي كويري ايران خانه اي تاريخي داشته باشد. علاوه بر بم خانه عامري ها در كاشان و يزد نيز شهرت زيادي دارد.
در سال هاي قبل از انقلاب، بنياد آرشام خانه اول (موسوم به بيروني) را از آخرين وارث مجموعه با نام شمس الملوك سيف الديني خريداري مي كند. پس از انقلاب اين خانه وقف آموزش و پرورش بم بوده و در سال ۱۳۷۴ توسط سازمان ميراث فرهنگي خريداري مي شود.
خانه دوم (موسوم به اندروني و خدمه) در سال ۱۳۸۰ توسط دفتر تبصره ۳۶ قانون بودجه از آخرين وارث مجموعه با نام كريمخان عامري خريداري مي شود.
موقعيت مكاني 
خانه تاريخي حاج اسدالله خان سيستاني تقريبا همزمان با خروج حاكمان شهر بم از ارگ تاريخي، خارج از بافت تاريخي و در داخل باغات شهر ساخته شده و به همراه چندين خانه تاريخي همجوار، همگي متعلق به خانواده حاكم، محله اعيان نشين شهر را در دوره خود و حتي در دوره تاريخي بعد شكل مي دهد. اين محله درحال حاضر جزو محله هاي نسبتا خوب شهر داراي بافت پراكنده، باغ هاي وسيع نخل و كوچه باغ هاي نسبتا عريض است. درعين حال درحال حاضر به جز مجموعه خانه تاريخي حاج اسدالله خان سيستاني و دو خانه تاريخي همجوار با نام خانه هاي اسد عامري و موسي عامري و يك حمام تاريخي (كه بخشي از آن درحال حاضر به زورخانه تبديل شده است)،  كليه مجموعه ها و خانه هاي تاريخي همجوار راسته اصلي محله (به نام كوچه سرهنگ) ازجمله بزرگترين و زيباترين خانه هاي تاريخي اين محله (كه توسط شخص حاج يعقوب خان عامري ساخته شده بود) به كلي تخريب شده و از بين رفته است.در هر صورت به دليل قرارگرفتن مجموعه هاي نوساز در داخل باغ هاي وسيع نخل منظر كلي محله كمتر مخدوش شده و ديوارهاي كاهگلي و يا آجري و باغ هاي نخل و بقاياي سردر خانه هاي تاريخي منظر غالب اين محله را تشكيل مي دهند.
به لحاظ اجتماعي، اين محله مجموعه اي است از خانواده هاي مختلف با سطوح مختلف اقتصادي و فرهنگي. به طور مثال خانواده اسد عامري (به عنوان ساكنان اصلي وارث خانه تاريخي غلامحسين خان عامري) مالكين جديد و مستاجرين خانه هاي نوساز حتي خانواده هاي مهاجر با سطح اقتصادي و فرهنگي بسيار نازل و حتي منحرف در اين محله در كنار يكديگر زندگي مي كنند.
تاريخچه عمارت و باغ عامري 
احتمالا در زمان فتحعلي  شاه قاجار، آخرين حاكمان ارگ بم اين بنا را ترك گفته و به محله فعلي خانه عامري ها كه در آن هنگام باغ خان ناميده مي شد نقل مكان كردند. در آن زمان حاج يعقوب خان عامري بناي شمالي (آرشام) باغ را احداث كرد و بناي جنوبي آن نيز براي دختر يعقوب خان و شوهر او به نام حاج اسدالله خان سيستاني بنا شدند. خانه حاج يعقوب خان عامري پس از آن به ترتيب به عليرضاخان سيف الديني، زهرا عامري، شمس الملوك سيف الديني و بنياد آرشام مي رسد و در نهايت به آموزش و پرورش اهدا مي شود.
خانه حاج  اسدالله خان سيستاني نيز به محمدخان رفعت السلطنه، بي بي شهربانو عامري، علي اكبر عامري و محمد كريمخان عامري مي رسد.
هر دو خانه فوق بعدا توسط سازمان ميراث فرهنگي خريداري شدند و توسط هياتي به سرپرستي دكتر حسين طياري مرمت و تجهيز شدند. هزينه مرمت اين بناها تاكنون مبلغي بالغ بر ۷۰۰ ميليون ريال برآورد مي شود.
مجموعه اقامتي و فرهنگي،  زندگي جديد خانه عامري ها در شهر بم 
خانه تاريخي عامري ها به عنوان يكي از يادگارهاي منحصربه فرد مجموعه هاي مسكوني اين شهر كه يادآور شيوه هاي اصيل زندگي ايراني در گذشته است، پس از اتمام مراحل مرمت،  بازسازي و احيا در راستاي طرح احياي ابنيه تاريخي (طرح پرديسان) پذيراي گردشگران ارگ تاريخي بم خواهد بود.
سه حياط تاريخي اين خانه با اجزاي متعدد كالبدي خود همانند حوضخانه با تزيينات مختلف هفت دري، سه دري و پنج دري هايي با ديد دوطرفه به سمت حياط هاي مركزي و باغ نخل و زيرزمين هايي كه با بادگيرهاي متعدد به خوبي خنك مي شوند، ضمن كنترل اقليم منطقه و پديدآوردن فضاهايي خنك،  آرام و راحت در دل كوير گرم و خشك بم، به خوبي منعكس كننده الگوهاي ساخت و ساز در معماري تاريخي مسكوني ايران و همچنين الگوهاي بومي مسكن تاريخي در شهر بم است.
طرح مرمت و احيا در خانه تاريخي عامري هاي بم، با بهره گيري از حياط هاي متعدد اين مجموعه و خصوصيات و ارزش هاي فضاهاي آن،  مجموعه متنوعي را مشتمل بر اتاق هاي اقامتي،  غذاخوري و چايخانه، فروشگاه صنايع دستي محلي، فضاهاي نمايشگاهي و اجراي مراسم جمعي پديد خواهد آورد. در شرايطي كه شهر بم به دليل حضور ارگ تاريخي بم گردشگران متعددي را به خود جلب مي كند، وجود چنين مجموعه تاريخي كه ضمن برآوردن نيازهاي عملكردي گردشگران در سطح مطلوب، آنها رابا اجزاي يك خانه تاريخي اصيل ايراني در شهر بم و زندگي سنتي و بومي مردم اين منطقه آشنا مي كند، تاثير قابل توجهي در سامان دهي و توسعه گردشگري فرهنگي در منطقه خواهد داشت.
پروژه مرمت عمارت عامري و آرشام، مراحل اصلي خود را پشت سر گذاشته بود كه زلزله آمد. «ناصر فكورپاس» مدير اداره كل ميراث فرهنگي استان كرمان مي گويد: «به نظر مي آيد اين بنا حدود ۶۰ درصد تخريب شده است. با اين حساب بازسازي مجدد آن چندين سال زمان و ميليون ها تومان هزينه دربر خواهد داشت. با قهر طبيعت چه مي توان كرد؟»
كيان مهراحمدي - خبرگزاري ميراث فرهنگي

پژوهشگاه زلزله
استقرار ايران زمين در ميان دو صفحه اروپا - آسيا و عربستان، تجربه زلزله هاي متعدد در طول تاريخ، وقوع ۱۳۰ زلزله شديد در نقاط لرزه خيز كشور در قرن بيستم، تلفات انساني، خسارات اقتصادي - اجتماعي و آثار طولاني مدت آن، بيانگر لرزه خيزي، آسيب پذيري شديد و بالطبع خطرپذيري بالاي كشور در برابر زلزله است.
با عنايت به اين مساله، ضرورت توجه به ايمني لرزه اي كشور از يك سو و وجود متخصصان ايراني در زمينه زلزله شناسي و مهندسي زلزله از سوي ديگر، موسسه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله براساس پيشنهاد سازمان يونسكو و تصويب هيات محترم وزيران، قطعنامه۰۵۲/DR در بيست و چهارمين مجمع عمومي يونسكو و با مجوز شوراي گسترش آموزش عالي در آذرماه سال ۱۳۶۸ به عنوان موسسه تحقيقاتي جامع در امر زلزله تاسيس شد و در پاييز ۱۳۷۸ بر اساس مصوبه چهارصد و هشتمين جلسه شوراي گسترش آموزش عالي به پژوهشگاه ارتقا يافت و در مردادماه۱۳۸۰، اساسنامه جديد پژوهشگاه تصويب شد.
پژوهشگاه از پژوهشكده هاي زلزله شناسي، مهندسي ژئوتكنيك، مهندسي سازه و بخش هاي مديريت خطرپذيري، تحصيلات تكميلي، فن آوري اطلاعات، دفتر روابط بين الملل و امور اجرايي تشكيل شده است.
از اوان تاسيس پژوهشگاه، برنامه ريزي هاي پژوهشي و آموزشي بر اساس اهداف و شرح وظايف پيش بيني شده در اساسنامه با توجه به ضرورت ها و اولويت ها در ابعاد مختلف تحت عناوين برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت صورت پذيرفت و از آن زمان تاكنون، مطالعه پوسته فلات ايران، شناخت گسل هاي فعال و پتانسيل لرزه خيزي آنها، تهيه نقشه هاي لرزه زمين ساختي، توسعه شبكه لرزه نگاري، پهنه بندي لرزه اي كشور، مطالعه خطرهاي ژئوتكنيكي در شهرهاي لرزه خيز و مهم كشور، توسعه روش هاي آزمايشگاهي در زمينه هاي مختلف زلزله شناسي، مهندسي ژئوتكنيك، برآورد آسيب پذيري مستحدثات و تاسيسات زيربنايي و مهم، بيمارستان ها، مراكز امدادرساني، ايجاد اشاعه فرهنگ ايمني با محفوظ كردن كليه قشرهاي جامعه، مد نظر قرار گرفت.
در اين راستا، از سال ۱۳۶۸ تاكنون فعاليت هاي پژوهشي - آموزشي و كاربردي متعددي در زمينه هاي سازه، ژئوتكنيك و زلزله شناسي توسط محققان پژوهشگاه و يا با همكاري سازمان ها و موسسات ذي ربط به اتمام رسيده و طرح هاي تحقيقاتي ديگري نيز متناسب با نيازهاي كشور در دست انجام است.
فعاليت هاي مشترك پژوهشي با دانشگاه ها و مراكز پژوهشي داخلي و بين المللي نيز آغاز و روز به روز گسترش يافت كه طرح هاي گسترده پژوهشي با موسسات و سازمان هاي بين المللي و برگزاري كارگاه هاي مشترك ايران - ژاپن، ايران - فرانسه و ... از جمله آنهاست.
برگزاري دوره كارشناسي ارشد مهندسي زلزله، دوره هاي دكتراي مهندسي عمران - زلزله و ژئوفيزيك - زلزله شناسي، كنفرانس هاي بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله، سمينارهاي متعدد علمي، كارگاه هاي تخصصي، دوره هاي كوتاه مدت ملي و منطقه اي، دوره هاي تخصصي و آموزشي كوتاه مدت، ايجاد مجهزترين آزمايشگاه ديناميك سازه و ميز لرزان، ايجاد آزمايشگاه تحقيقاتي مكانيك و ديناميك خاك با تجهيزات پيشرفته، ايجاد كتابخانه اي غني از منابع مربوط به زلزله شناسي و مهندسي زلزله، كتب، گزارش ها، ژورنال ها، اسلايدها، نوارهاي ويديويي، نقشه ها، عكس هاي هوايي و سيستم ارتباط با بانك هاي اطلاعاتي جهاني، انتشار بيش از ۱۷۰ جلد گزارش تحقيقاتي، ۴۵ جلد كتاب تخصصي و آموزشي، ارائه ۷۲۰ مقاله در ژورنال ها و كنفرانس هاي داخلي و خارجي، انتشار پژوهشنامه زلزله شناسي و مهندسي زلزله به زبان فارسي از سال ۷۱، ژورنال زلزله شناسي و مهندسي زلزله به زبان انگليسي از سال ۷۷ و ... فشرده اي از فعاليت هاي انجام شده است.
اهداف پژوهشگاه 
پژوهش، فن آوري، آموزش و ارائه خدمات مهندسي و مشاوره اي در كليه زمينه هاي مرتبط با زلزله شناسي، مهندسي زلزله، بحران هاي ناشي از زلزله، ارائه پيشنهادها و راهكارهاي عملي، كمك به اجراي آنها براي كاهش خطرپذيري و گسترش فرهنگ ايمني در برابر زلزله در كشور و منطقه از اهداف پژوهشگا است.ه

كيسه هاي شن  سيم هاي خاردار
از لس آنجلس خبر مي رسد كه يك معمار ايراني مقيم آمريكا كه درزمينه زلزله در منطقه زلزله خير كاليفرنيا فعاليت دارد به ايرانيان پيشنهادهايي براي مرمت ارگ تاريخي بم با استفاده از نوعي خشت ويژه(Superadobe) داده است. او پيشنهاد داده است براي بازسازي ارگ از اين روش پيشرفته استفاده شود. كه استفاده از كيسه هاي شن و سيم خاردار است!نادر خليلي كه اين روش را در موسسه تحقيقاتي خود به نام «كال ارث>cal-earth در هسپريا در كاليفرنيا توسعه داده است، در گفتگو با رويترز مي گويد كه بم را به خوبي مي شناسد.
اين بنا يكي از مهمترين بناهاي گلي جهان است كه قدمت آن به حدود ۲۵۰۰ سال قبل برمي گردد.
منبع: رويتر
ترجمه: رضا محدث

براي مرمت ارگ
نادر خليلي اين طرح پيشرفته را از بهترين راههاي بازسازي بم مي داند. زيرا اين طرح، تركيبي از بافت قديمي و سنتي شهر براي عمليات عمراني است اين تكنيك به طور زيادي در افزايش مقاومت سازه ها در برابر زلزله موثر است. او در ادامه گفتگوي خود مي گويد: اگر دوباره از خشت استفاده  شود، اين بنا به تكاني دوباره و يا شرايطي مشابه شرايط زلزله فرو خواهد ريخت. او در خصوص استفاده از روش هاي مدرن اظهار داشت: استفاده از سنگ ريزه و شن هم زمان زيادي را خواهد گرفت و هم نياز به هزينه بسيار بالايي دارد.
در هسپريا در ۸۰ كيلومتري شرق كاليفرنيا، مقامات ساختمان سازي اين شهر، پس تحقيقات بسيار دقيق و موشكافانه با استفاده از اين طرح در ساخت خانه ها در منطقه زلزله خيز كاليفرنيا موافقت كرده آنها اين طرح را براي بنادر اين منطقه به اندازه كافي مطمئن دانسته اند.

اين تكنيك پيشرفته چيست؟
در اين شيوه از كيسه هاي شني استفاده مي شود كه تشكيل شده است از مقدار كمي سيمان وخاك هايي كه در خاكبرداري خانه ها بدست مي آيد و از اين تركيب مانند بلوك هاي سيماني كه در خانه ها به كار برده مي شود استفاده مي شود. لايه هاي سيم خاردار در بين كيسه هاي ياد شده قرار مي گيرند تا اين كيسه ها را به هم گيردهند و باعث جدا نشدن آنها از يكديگر شوند. در اين طرح در قسمت انتهايي سطح، يك قوس به سمت داخل ايجاد مي شود كه اين كار باعث مي شود كه بنا به نوبه خود استحكام لازم را داشته باشد و نيازي به استفاده از الوارهاي چوبي و يا تيرهاي آهني ندارد. شهر هسپريا متاثر از ساخت يك موزه است كه با اين طرح خليلي ساخته شده است. همچنين اعضاي كميسيون سازمان ملل كه مسووليت آنها بررسي حوادث غير مترقبه در جهان است نيز اين طرح خليلي را مورد تمجيد و تحسين قرار داده اند.

موزه ملي سرخپوستان آمريكا
سرخپوستاني كه در سايه ساختمان كپيتول واشنگتن مشغول كار هستند، در واقع در حال ساخت موزه ملي سرخپوستان آمريكا هستند. نماي بيروني ساختمان موزه با گونه اي سنگ آهكي پوشانده مي شود تا ساختمان موزه حسي از ساييده شدن به وسيله باد و باران داشته باشد. قرار است اين موزه كار خود را از ۲۴ دسامبر سال ۲۰۰۴ آغاز كند. اشيايي كه قرار است در اين موزه جديد به نمايش درآيند مانند ساختمان موزه كه هنوز نيمه كاره است هنوز كاملا مشخص نشده اند. سوزت بوورز، سخنگوي موزه كه دفترش چند خيابان آن طرف تر از محل ساخت موزه است مي گويد آغاز ساخت اين موزه باعث ايجاد شور و هيجان ميان سرخپوستان شده است. از نظرگاه فرهنگي، اين بزرگترين رويدادي است كه در ۱۷۵ سال اخير براي سرخپوستان آمريكا به وقوع پيوسته است.

نماد ايستادگي تبريز فرو مي ريزد؟
شوراي شهر تبريز اين آمادگي را دارد تا در صورت تقاضاي رسمي اداره كل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي، بررسي در مورد ساخت و ساز در حريم ارگ عليشاهي را در دستور كار خود قرار دهد.
«كريم حسين زاده دلير» رئيس شوراي شهر تبريز با بيان اين خبر افزود:« با وجود اين كه وضعيت فعلي حريم ارگ عليشاهي مربوط به تصميم گيري هاي چند سال گذشته است و به شوراي شهر و شهرداري كنوني تبريز ارتباط چنداني ندارد، با اين حال معتقديم كه در صورت اعلام نياز، شهرداري مي تواند به گونه اي وارد اين مساله شود.»

ارگ عليشاهي
ارگ تبريز، يادگاري است به جاي مانده از مسجدي كه در نيمه نخست قرن هشتم هجري، به دست تاج الدين عليشاه جيلان تبريزي، وزير «الجايتو» و «بهادرخان» از ايلخانان مغول ساخته شد. در دوره قاجار، صحن، محل زاويه و مدرسه عليشاه، به انبار غلات و مخزن مهمان قشون تبديل شد و حصاري كه بر گرد آن كشيده شد، آن را به ارگ مشهور ساخت. اين بنا در دوران  مختلف به ويژه در زمان جنگ هاي ايران و روس در عهد«فتحعلي شاه قاجار» و نيز در دوره استبداد صغير كه مشروطه خواهان و آزادي خواهان تبريز عليه حكومت مركزي «محمد علي شاه قاجار» مبارزه مي كردند، مورد هجوم و تخريب قرار گرفت. ولي هيچ گاه فرو نريخت و به گونه اي نماد روحيه مقاوم مردم تبريز در برابر تجاوزات محسوب مي شد.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |