دوشنبه ۲۹ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۸۷
بازگشت تاپ مولر
واپسين هشدار
001374.jpg
اشكان نعمت پور- بوندس ليگا به خوابي زمستاني فرو رفته و در شرايطي كه در ليگ هاي معتبر، بزرگان پرآوازه بار ديگر چالشي نو را آغاز كرده اند، مردمان ژرمن تا روزهاي پاياني ژانويه شاهد كشاكش در مستطيل سبز نخواهند بود.
اين امر به خودي خود مي تواند براي بسياري از مربيان دلنواز باشد، چه محملي نيك به كف آورده اند تا تيم هايشان را ساماني دوباره بخشند و روحيه ترك برداشته را ترميم ببخشند.
يكي از اين مردان، كه چند سالي است در عرصه قاره سبز نامي براي خود دست و پا كرده و شهرتي به كف آورده، كلاوس تاپ مولر است كه به اندازه كافي زمان دارد تا هامبورگ را چنان كه دوست دارد، چنان كه دلخواهش است بنا نهد و تيم را به سوي سالهاي پرفروغ گذشته سوق دهد.
فرصتي دوباره
پس از هشت ماه دوري از ميادين، لم دادن پيشاروي تلويزيون و تعقيب بازيها از اتاق نشيمن و تمام آن سيگار كشيدن ها و حرص خوردن ها، تاپ مولر، مردي كه لوركوزن را تا ديدار نهايي جام قهرمانان پيش برد. بار ديگر روي نيمكت نشست و اين بار كورت ياراي اتريشي بود كه مي بايست روزهاي دشوار پيشين تاپ مولر را تجربه مي كرد.
در جريان گذار پس از متاركه با لوركوزن، هر روز نام تاپي به يك باشگاه پرآوازه گره مي خورد، يك روز بارسلونا و ديگر روز فولهام و تاتنهام ادعاي مذاكره با او را داشتند اما سرانجام برندهافمن، رئيس هامبورگ بود كه قانع شد تاپ مولر مردي است كه تيمش به او نياز دارد: يك نستوه.
پس از ارائه پيشنهاد هافمن، تاپي بي درنگ به بخت پيش آمده چنگ انداخت و هدايت تيمي كه آخرين جام زرين را دو دهه پيش لمس كرده بود، برعهده گرفت.
با اين وجود، تاپي با خونسردي خاصي عنوان مي كند اين گزينش را از روي آگاهي انجام داده: «شش ماه ديگر خانه نشيني برايم چندان دشوار نبود. هميشه گفته ام مي توانم پيشنهاد سره را از ناسره بازشناسم. هنگامي كه با هافمن باير سدورفر (مدير باشگاه) به سخن نشستم احساس كردم پيشنهاد هامبورگ همان چيزي است كه در جست وجويش بوده ام. اينجا ورزشگاهي بزرگ بنا شده كه لبالب از هواداراني متعصب و فوق العاده است. شوري هم كه در بازيكنان موج مي زند وجد آور است.»
به هرروي، وراي تمام آنچه بر زبان تاپي رفت، هنوز يك پرسش مهم پا برجا مانده. او مي خواهد در هامبورگ چه چيزي را ثابت كند؟ اين كه به ميانه رقابت ها بازگشته تا ثابت كند چه نقش پررنگي در كامروايي هاي لوركوزن داشته؟ اين كه تمام آنچه لوركوزن بدان ها دست يافته، دو عنوان دومي در ليگ قهرمان و بوندس ليگا كمتر از قابليت هاي مجموعه اش بوده و اينك هامبورگ در صدد جبران مافات، گرفتن انتقامي سخت برآمده يا او تنها مربي بيكاري بوده كه در گريز از فراموشي بهترين- و شايد اولين- پيشنهاد را پذيرفته و به نيمكت هامبورگ دوخته شده؟
به هر جهت تاپي غايتي بس دشوار پيشاروي خود ترسيم كرده. پس از رسيدن به تنها يك برد در ۹ بازي آغازين فصل و كنار رفتن از ديدارهاي جام يوفا، در پي شكست برابر دنيپروي اوكراين در دوراول ديگر روحيه جنگندگي و شور مبارزه اي در بازيكنان باقي نگذارده بود تا به واسطه آن و به مدد تجارب تاپ مولر، خود را از ورطه اي كه در آن غوطه مي خوردند، رهايي بخشند، حتي توماس اوجفالوسي، مدافع چك، مهدوي كيا، هافبك توانمند و برناردو رومئو، مهاجم آرژانتيني تيم هم ديگر آن روزهاي رويايي فصل پيش را تجربه نمي كردند تا با دلگرمي از درخشش چنين ستارگاني، زهره اي نو بنياد كند. از رويكردي نو، تصميم باشگاه مبني بر كاهش دستمزدها آخرين بارقه هاي اميد براي بازگشت به اوج را نيز از ميان برداشت تا تاپ مولر تنها قادر باشد به شرايط موجود لبخند بزند. در قياس با دوران دلپذير مربيگري لوركوزن او هيچ بازيكن زبده اي در اختيار ندارد و با وجود بدهي چهارده و نيم ميليون پوندي باشگاه، حتي رمق جذب يكي دو چهره اتكابخش را هم براي دميدن روحي تازه در كالبد هامبورگ ندارد. بنابر اين آنچه مي ماند، تاپ مولر است با تعدادي بازيكن روحيه از كف داده اما اين هنر او است كه موفقيت را بر چنين روزهاي تيره اي بنا كند. هواداران هامبورگ براي جستن از بحران به تاپي دل بسته اند.
001371.jpg

يك آشنا
هانزا روستوك ديگر تيمي است كه به مانند هامبورگ، در پي لمس روزهاي تازه، مربي اش را بركنار كرد. پس از تنها يك برد در هشت ديدار، آرمين وه استعفا داد تا دستيارش دسته بازمانده از سلف اش را قوام بخشد. شلونز با نجوايي هشدار دهنده اما مالامال از خوشبيني مي گويد: «به يكپارچگي صرف، به بهره جستن از تمام توانمان براي باقي ماندن در بوندس ليگا نياز داريم اما فقط با ارائه فوتبال زيبا به امتياز نمي رسيم.
... و اين هدفي است كه نه تاپي، بلكه مربيان تمام تيم هاي پاييني جدول رده بندي، بايد به خاطر داشته باشند. سخنان انذارگونه شلونز، حديث نفس هامبورگي است كه بايد براي وارهيدن از مصايب پيش روي، تنها كسب امتيازات را مدنظر قرار دهد، اگرچه- با وجود سابقه بازي هاي زيباي لوركوزن در دوران تاپ مولر- جز اين از فوتبال آلمان، فوتبال ماشيني ولي منسجم و با صلابت ژرمن ها، انتظار نمي رود.

سايه روشن ورزش
بي مهري به مادر ورزش ها در خراسان
دو و ميداني  به  عنوان  مادر ورزش ها ،  سابقه اي همپاي تاريخ  بشري  دارد. زماني  كه  نه  توپ  وجود داشت  و نه  ساير امكانات  ورزشي ، دو و ميداني  اگرچه  شايد به  نام  فعلي  وجود نداشت ، اما  پرداختن  به آن  بسيار رايج  بود.
خراسان  در اين  رشته  ورزشي  داراي  سابقه  زيادي  است  و استعدادهاي  خوبي  را نيز مطرح كرده  است ، به طوري  كه  در حال  حاضر ۱۲ نفر از ورزشكاران  خراساني  اين  رشته  در رده هاي  مختلف  تيم  ملي  قرار دارند و بارها توانسته اند ركورددار كشور باشند و اين  ركوردها را جا به  جا كنند. ولي  اين  رشته  ورزشي  در خراسان  از جايگاه  مشخصي  برخوردار نيست  و مورد بي  مهري  تماشاگران  و مسئولان  قرار گرفته  است  و  بايد براي  اين  معضل  فكر اساسي  صورت  گيرد. از بي مهري  به  اين  رشته  ورزشي  در خراسان  همين  بس  كه  از حدود دو سال  گذشته  قرار بود سالن  اختصاصي  كه  حدود ۹۰ درصد از كار آن  به  اتمام  رسيده  با نصب  پيست دو و ميداني  به  بهره  برداري  برسد كه چنين نشده و پيست  موجود در ورزشگاه   تختي  نيز سالهاست  كه  مرمت  نشده  و قولهاي  مسئولان  تراز اول  نيز به  نتيجه  نرسيده  است .
دبير هيأت  دو و ميداني  خراسان  كه  سالها قبل  خود از ركوردداران  در اين  رشته  ورزشي  بود، مي گويد:
دو و ميداني  كه  مادر ورزشها نام  دارد، مورد بي مهري  مسئولان  تربيت  بدني  و سايرين  است .«رسول  ميري » مي گويد: ورزش  در كشور صرفا در دو رشته  خلاصه  شده  و سرمايه گذاري  نيز در اين  دو رشته  مي شود و ساير رشته ها صدقه  خور آنها هستند.
وي  افزود : اين  در حاليست  كه  سرمايه گذاري  در ساير رشته هاي  ورزشي  نيز مي تواند براي  كشور مدال  آور باشد. «ميري » گفت : دو و ميداني  ورزشي  است  كه  به  هزينه  زيادي  نياز ندارد و ورزشكاران  اين  رشته  نيز توقع  زيادي  ندارند. وي  ادامه  داد: در خراسان  ۱۲ ورزشكار اين  رشته  در تيم  ملي  حضور دارند كه  برخي  از آنها ركورددار كشور نيز هستند ولي  توجه  زيادي  به  اين  افــراد نمي شود.
رييس  هيات  دو و ميداني  خراسان  نيز گفت  : ما در خراسان  با اندك  امكانات  و سرمايه گذاري  كه  به  سختي  از جاهاي  مختلف  دريافت  كرديم  اين  رشته  را احياء كرديم .
«حسن  نوري » مي گويد: حدود دو سال  است  كه  پيست  دو و ميداني  در ورزشگاه  تختي  از بين  رفته  و نياز به  بازسازي  و نوسازي  دارد كه  به رغم  قول هاي  مسئولان  هنوز هيچ  اقدام  عملي  صورت  نگرفته  است .
وي  تصريح  كرد: نوسازي  و بازسازي  پيست  دو و ميداني  نياز به  ۵/۱ ميليارد ريال  اعتبار دارد كه  مسئولان  قول  آن  را دادند، ولي  پرداخت  نكردند. وي  ادامه  داد: همچنين  سالن  تمرين  ما نيز حدود ۹۰ درصد از كارش  تمام  شده  و صرفاً بايد پيست  آن  نصب  شود تا مورد استفاده  قرار گيرد، كه  اين  كار نيز انجام  نشده  است .

خبرها ونگاهها
قوانين سخت تر براي مبارزه با دوپينگ
معراج مژده- آدريانو گالياني، رئيس ليگ ايتاليا اميدوار است با قوانين جديد ديگر استفاده از مواد نيروزا ميان بازيكنان حرفه اي اين ليگ كاملاً متوقف شود.
از اين پس آزمايش خون براي آزمايشات دوپينگ اجباري است. گالياني در اين باره گفت: «من از تمام ابزار براي از بين بردن دوپينگ استفاده مي كنم. در قرارداد جديد خود با اتحاديه بازيكنان فوتبال ايتاليا آزمايش اجباري خون را مد نظر خواهيم داشت.»
در حال حاضر آزمايشات دوپينگ در ايتاليا تنها شامل آزمايش اوره از بازيكنان است. آزمايش خون براي بازيكنان اجباري نبود.
001368.jpg

برنامه ديدارهاي  دوستانه  تيم هاي  حاضر در جام  ملتهاي  اروپا اعلام  شد
برنامه  ديدارهاي  دوستانه  تيم هاي  حاضر در مرحله  پاياني  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا در سال  ۲۰۰۴ ميلادي  اعلام  شد. برنامه  ديدارهاي  فوق  به  شرح  زير است  :
* بلغارستان  با تيم هاي  ملي  فوتبال  يونان ، روسيه  و كامرون
 * كرواسي  با تيم هاي  ملي  فوتبال  آلمان ، تركيه  و دانمارك
 * جمهوري  چك  با تيم هاي  ملي  فوتبال  ايتاليا، ايرلند، ژاپن ، ليختن  اشتاين  و استوني
 * دانمارك  با تيم هاي  ملي  فوتبال  آمريكا، گواتمالا، تركيه ، اسپانيا، اسكاتلند، يونان  و كرواسي
 * انگليس  با تيم هاي  ملي  فوتبال  پرتغال  و سوئد
* فرانسه  با تيم هاي  ملي  فوتبال  بلژيك ، هلند، برزيل ، آندورا و اوكراين 
* آلمان  با تيم هاي  ملي  فوتبال  كرواسي ، بلژيك ، روماني  و سوييس 
* يونان  با تيم هاي  ملي  فوتبال  بلغارستان ، سوييس ، هلند و دانمارك 
* ايتاليا با تيم هاي  ملي  فوتبال  جمهوري  چك ، پرتغال  و اسپانيا
* لتوني  هنوز برنامه  ديدارهاي  تداركاتي  خود را اعلام  نكرده  است 
* هلند با تيم هاي  ملي  فوتبال  آمريكا، فرانسه ، يونان ، بلــــــژيك  وآفريقاي  جنوبي
 * پرتغال  با تيم هاي  ملي  فوتبال  انگليس ، ايتاليا و سوئد
* روسيه  با تيم هاي  ملي  فوتبال  ژاپن ، بلغارستان ، نروژ و اتريش 
* اسپانيا با تيم هاي  ملي  فوتبال  پرو، دانمارك  و ايتاليا
* سوئد با تيم هاي  ملي  فوتبال  نروژ، هنگ  كنگ  يا هندوراس ، انگليس ، پرتغال  و فنلاند
* سوييس  با تيم هاي  ملي  فوتبال  مراكش ، يونان ، اسلووني  و آلمان

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |