سه شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۸
رعايت بهداشت به ارزان ترين روش
آلودگي ها را بزداييم
000717.jpg

دغدغه بسياري از خانم ها در پاكيزه نگه داشتن خانه به جاي جاي آن تسري مي يابد و تمام اسباب محل سكونت را در بر مي گيرد. آنها هر روز پس از آشنا شدن با يكي از مواد شوينده كه غالبا آنها را تنها از طريق تبليغات مي شناسند، نوعي جديد از پاك كننده ها يا براق كننده ها را ميآزمايند. حتي اگر استفاده از اين مواد شيميايي- كه ممكن است در دراز مدت به خرابي وسيله منجر شود- مثمرثمر واقع شود، تا زمان يافتن تركيب مطلوب و دلخواه، اعضاي خانواده ناچار به صرف ارقام زياد و آزمودن كالا هاي گوناگون هستند. در صورتي كه با به كاربستن مواد طبيعي، بدون اينكه ناچار باشيد رقم زيادي را صرف كنيد، به سادگي قادر خواهيد بود لك ها را پاك كنيد، بوهاي نامطبوع را از وسائل تان بزداييد و پاكي و آرامش را به محل زندگي- يا كارتان- باز گردانيد.
همواره نخستين نگاههاي افراد براي آغاز غبارروبي و تميز كردن محل سكونت به آشپزخانه دوخته مي شود كه پاكيزه ساختن اسباب آن خود بسيار دردسرساز است. براي نمونه زدودن لك هاي نشسته بر سطح داخلي فر يا اجاق هاي برقي بسيار دشوار است اما مي توان به سادگي با سودجستن از حربه اي كارا از شر آن آسوده شد.
كافي است كاسه شيشه اي كوچكي را با نيم فنجان آمونياك پر كنيد و آن را درون اجاق بگذاريد و درش را ببنديد. اگر آن را در طول شب به حال خود واگذاريد و صبح روز بعد به سراغش برويد در خواهيد يافت كه آلا يش ها به سادگي با دستمال كاغذي يا روزنامه پاك مي شوند.
000438.jpg

اگر لا زم بود با پارچه اي زبر روي آنها بكشيد تا محو شوند و سپس با آب گرم كف آلود درون اجاق را بشوييد و آب بكشيد. اين فرآيند را در صورت نياز تكرار كنيد تا وسيله تان برق بزند.
يخچال هم از ديگر وسائل گرانقيمت خانه است كه آراستن آن زمان بر و دشوار است. براي شستن جداره هاي داخلي يا خارجي آن كار سختي پيش روي نخواهيد داشت. كافي است دو قاشق جوش شيرين را در يك ليتر آب گرم حل كنيد و تمام سطح را با آن بساييد. براي لك هاي سمجي كه به اين روش پاك نمي شوند كمي خمير جوش شيرين تدارك ببينيد و روي آنها بكشيد تا پاك شوند. بعد با پارچه اي تميز و مرطوب تمام رويه را كاملا  پاك كنيد. بخش هاي جدا شونده داخلي يخچال نظير قفسه هاي آن را هم مي توانيد به سادگي با آب گرم كف آلود بشوييد، آب بكشيد و خشك كنيد تا حاصل كاراي آن را دريابيد.
گاهي اوقات برظروف آشپزخانه لك هايي مي نشيند كه ظاهرا آنها را نازيبا مي سازد و اعضاي خانواده را ناچار مي كند به خريد يك سرويس جديد اقدام كنند. در حالي كه اگر منظم و به شيوه اي صحيح به تميز كردن آنها اقدام شود ديگر چنين مشكلا تي پيش نخواهند آمد. براي نمونه كافي است هرگاه كه كوچك ترين اثري از اين لك ها بر سطح ليوان ها يا فنجان پديدار گشت- اين ناپاكي ها غالبا مربوط به چاي يا قهوه است- روي آنها را با خميري از جوش شيرين بماليد. لكه هاي سرسخت تر را با كلرين بماليد تا محو شوند اما به ياد داشته باشيد همواره پس از بهره جستن از اين حربه، به سرعت ظرف هايتان را بشوييد تا مبادا به آنها آسيبي برسد.
به هر روي اين راهها هر كدام مي توانند شما را در پاك كردن سريع تر وسائل خانه تان ياري برسانند تا از اين طريق با خيالي آسوده به دوام بيشتر اسباب تان اطمينان داشته باشيد. از منظري نو، استفاده از موادي كه در خانه ها به وفور يافت مي شود و خريد و يا نگه داشتن آنها چنين مفيد و كارساز است مي تواند در نهايت به بي نيازي از خريد خيلي از شوينده هاي شيميايي و صرفه جويي هاي مالي منتج شود.

با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
جديدترين نسل داروي پايين آورنده فشار خون با عوارض كم به توليد انبوه رسيد
000720.jpg
جديدترين نسل از داروهاي پايين آورنده فشار خون پوزاركس براي نخستين بار در كشور با مجوز رسمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به توليد انبوه رسيد.
دكتر عباس منتظر مسئول فني شركت داروسازي پورسينا با اعلا م اين خبر افزود: داروي مذكور حاصل تلا ش بيش از سه سال تحقيق و ارائه فرمولا سيون آن توسط محققان كشور است.
وي با اشاره به مزيت هاي اين دارو نسبت به داروهايي كه در گذشته براي مهار فشار خون به كار مي رفته است، خاطر نشان ساخت: آزمايش ها نشان مي دهد به دليل جديد بودن و طراحي نوين مولكولي اين دارو عوارضي از قبيل سرفه شديد كه در مواقعي منجر به قطع دارو توسط بيمار مي شد، در مورد اين دارو مشاهده نشده است.
دكتر منتظر يادآور شد: يافته ها همچنين نشان مي دهد اثر بخشي داروي پوزاركس براي مهار فشار خون نتايج بهتري نسبت به داروهاي قديمي دارد. اما از طرف ديگر اين دارو مانع از بروز ضايعات كليوي در بيماراني است كه مبتلا  به فشار خون و ديابت هستند. دكتر منتظر با اشاره به اينكه بر اساس آمارهاي موجود يك پنجم افراد بالغ در كشور مبتلا  به فشار خون بالا  هستند، تصريح كرد:با توجه به بالا بودن آمار مبتلا يان به فشار خون دركشوربخش تحقيق و توسعه(D R/) شركت پورسينا با مجوز رسمي از اداره نظارت بر امور داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موفق به توليد اين دارو شد كه طي يك ماه گذشته ۶ ميليون قرص آن در اختيار داروخانه هاي سراسر كشور قرار گرفته است.
عضو هيات مديره شركت داروسازي پورسينا همچنين گفت: مجوز عرضه اين دارو در كشور پس از آزمايش و مقايسه با مشابه خارجي آن كه به تأييد FDA (سازمان غذا و داروي آمريكا) نيز رسيده، توسط وزارت بهداشت داده شده است.
وي افزود: با احتساب مصرف ساليانه ۵۰ ميليون قرص پوزاركس ( با فرمول شيميايي لوزارتان پتاسيم) رقمي معادل ۲۵ ميليون دلا ر در سال صرفه جويي ارزي در كشور خواهيم داشت.
گفتني است؛ اين قرص در حال حاضر با قيمت ۲۱ هزار ريال بابت هر ۳ بسته ده تايي (در مجموع ۳۰ عدد) در اختيار مصرف كنندگان قرار مي گيرد.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه حمل و نقل
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |