سه شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۸
در حاشيه خبرها
مردم خواهان افزايش بازارهاي روز هستند
يكي از روش هايي كه در حال حاضر در بسياري از كشورها متداول و رايج شده است تاسيس و شكل گيري بازارهايي است كه در آن بتوان همه نيازهاي مردم و مصرف كنندگان را تأمين كرد.
مصرف كنندگان و خريداران نيز هميشه به دنبال جايي براي تامين تمامي نيازهاي اوليه و ضروري خود هستند، كه در اين زمينه بازارهاي روز نقش بسيار مهمي را ايفا مي كنند.
در اين بازارها كالا  و اجناس عرضه شده، شامل مايحتاج عمومي و ضروري، از جمله كالا هاي اساسي مثل شكر، روغن، برنج با مواد غذايي و ميوه و تره بار است.
يكي از ويژگيهاي مطلوب چنين بازارهايي اين است كه در وقت و هزينه مردم صرفه جويي صورت مي گيرد و از بار ترافيكي شهر كه معضل بسيار بزرگي براي تهران است مي كاهد.
شايد بتوان بازار ستارخان را نمونه بارز و موفق اين گونه بازارها دانست كه هر روز شاهد ورود و خروج بسياري از خريداران است.
معتمدي يكي از خريداران كالا  از اين بازار مي گويد: قيمت و كيفيت مواد و كالا هاي عرضه شده در اين گونه بازارها نسبت به ساير فروشگاهها و مراكز خريد متعادل تر است.
وي مي گويد: نكته قابل توجهي كه در اين بازارها بايد مورد توجه قرار گيرد قيمت و نحوه عرضه مواد و اجناس در آنهاست. قيمت ها به دليل حذف واسطه  و دلا لا ن به قيمت توليد محصولا ت نزديك تر است، ضمن اينكه قدرت انتخاب در اين بازارها بسيار حائز اهميت است.
معتمدي مي گويد: در اين بازارها اجناس به وفور در معرض ديد خريداران قرار مي گيرد و مشتري در انتخاب و خريد كالا ي مورد نظر خود مي تواند دست به انتخاب بزند.
صالحي زاده يك كارمند زن خانه دار نيز در اين باره مي گويد: اين بازارها براي خانواده هايي كه دچار مشغله كاري هستند، بسيار مفيد و كارآمد است زيرا خانواده هايي كه دچار مشكلا تي از اين دست هستند مي توانند با مراجعه به يكي از اين بازارها تمامي نيازهاي خود را يكجا تأمين كنند.
وي مي گويد: در كنار قيمت متعادل و مناسب اجناس ارائه شده در اين گونه بازارها، كيفيت آنها نيز در جايگاه مناسبي قرار دارد.
نكته ديگري كه در اين بازارها مي توان شاهد آن بود، تنوع اقشار مراجعه كننده است. در اين بازارها از تمامي اقشار جامعه - كم درآمد و پردرآمد - حضور دارند. اين مساله خود نشان دهنده موفقيت بازارهاي روز به شمار مي رود. بازار روز منيريه نيز كه از افتتاح آن مدت زيادي نمي گذرد با استقبال مناسبي روبرو شده است.
نيك ضمير، يكي از خريداران كه براي خريد به اين بازار روز مراجعه كرده، مي گويد: اكثر اقشار جامعه از هر گروهي تمايل دارند كه براي تامين مايحتاج عمومي و ضروري خود به اين گونه بازارها كه داراي اجناس با كيفيت و قيمت مناسب هستند مراجعه كنند.
وي مي گويد: البته نبايد فراموش كرد كه فروشندگان در اين بازارها نيز بايد به مقوله مشتري مداري و توجه به سليقه ها و نيازهاي آنها توجه كافي داشته باشند و سعي كنند كه كالا هاي با كيفيت و با قيمت مناسب را براي فروش در اين بازارها عرضه كنند.
خسرو شاهي يك كارمند بازنشسته در اين باره مي گويد: دولت بايد فضاي مناسبي را براي توسعه و گسترش اين گونه بازارها با كمك نهادهاي مسئول و ذيربط فراهم كند.
وي مي گويد: در حالي كه مردم از تورم و گراني كالا  شكايت و گله دارند وجود اين چنين بازارها كه سعي در عرضه و فروش مواد و اجناس با قيمت و كيفيت مناسب دارند مي تواند عامل موثري در مهار گراني و تورم باشد. ساير فروشندگان نيز سعي خواهند كرد كه قيمت هاي خود را در اين فضاي رقابتي با قيمت اين گونه بازارها يكسان كنند.
وي در ادامه مي گويد: هر چه به تعداد بازارهاي روز در مناطق مختلف كشور افزوده شود ميزان استقبال مردم براي خريد از اين بازارها نيز افزوده خواهد شد. ضمن اينكه وجود بازارهاي روز براي كنترل قيمت ها در بازار بسيار مهم به نظر مي رسد.
البته آن طرف سكه را هم بايد ديد. يك خانم خانه دار كه در منطقه اميرآباد تهران زندگي مي كند معتقد است گاهي اوقات قيمت گذاري در اين ميادين به ضرر مردم تمام شده و باعث مي شود ميوه هاي باكيفيت و مرغوب روانه ميوه فروشي هاي متفرقه شود.

بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه حمل و نقل
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |