سه شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۸
آيينه تصوير
000726.jpg

در حالي كه در بسياري از كشورهاي دنيا،خصوصاً در قاره سياه، مردم از گرسنگي جان مي سپارند و زندگي فلاكت باري را مي گذرانند، در بريتانيا، مالكان سگ ها سالانه به طور ميانگين نهصد و هشتاد و يك پوند صرف نگهداري هر سگ مي كنند كه اين رقم براي گربه ها بالغ بر چهار صد و هفتاد و پنج پوند مي شود. در مجموع، رقم صرف شده بابت خريد غذا، هديه يا وسايل تجملاتي براي حيوانات خانگي در بريتانيا سالانه به يازده ميليارد و دويست و سي ميليون پوند مي رسد كهآمار قابل تأملي ا ست.

000729.jpg

يك سرگرمي  جديد در مالزي. در كوالالامپور مسابقه مهيجي برگزار شده كه توجه علاقمندان بسياري را از سراسر جهان معطوف خود كرده. ورزشكاراني از آسيا، اروپا و آمريكا در پايتخت مالزي گردآمده اند و شهامت خود را با پرش از طبقه هفتاد و سوم يكي از برج هاي دوقلوي معروف اين شهر به نمايش مي گذارند. آنها پيش از باز كردن چتر نجات خود چهار يا پنج ثانيه را در حالت سقوطآزاد سپري مي كنند و بعد با گشودن چترشان سعي در فرود در منطقه مشخص شده مي كنند.

000732.jpg

نمايي بي بديل از گردهمايي بزرگ فيل ها در تايلند. اين حيوانات از اسباب مهم جذب جهانگردان در تايلند به شمار مي روند و سلامت شان براي ساكنان اين سرزمين حائز اهميت است، از اين رو اهتمام بسياري بر پايدار ماندن سلامت آنها به كار بسته مي شود. چندي پيش يك دامپزشك تايلندي اعلام كرد براي نخستين بار، يك دندان مصنوعي را در دهان فيلي كار گذاشته تا اين حيوان زندگي طبيعي اش را از سر گيرد.

000735.jpg

كره جنوبي تا چند دهه پيش در زمره كشورهاي كوچك دنيا، با اقتصادي فرسوده و بي رمق به شمار مي رفت. فقدان منابع طبيعي نظير نفت هم سبب شده بود تا بسياريآينده اي پر فروغ را در انتظار اين كشور ندانند. اما به يكباره اقتصاد كره، در پي اجراي برنامه هاي دقيق و نه پوشالين، دچار استحاله اي عميق شد و اكنون اين كشور به يكي از صادركنندگان بزرگ كالاهاي صنعتي، خصوصاً خودرو در دنيا تبديل شده است.تصوير چند اتومبيل دوو را كه براي صدور به ديگر كشورها در بندرگاه پارك شده اند نشان مي دهد

صداي مصرف كننده
قيمت بذر گل را هم بنويسيد
اگر ممكن است در بازارچه آخر هفته، كنار قيمت انواع گل هاي تزئيني وآپارتماني، قيمت بذر انواع گل و محل فروشآن را نيز درج كنيد. بدون شك اين امر مو رد استفاده بسياري از خانواده ها قرار خواهد گرفت.
مرادي - از ابهر
حق كميسيون محضرها
فكر مي كنم گنجاندن انواع حق كميسيون محضرها در معاملات خودرو در جداول بازارچه، جهت اطلاع رساني به مردم وآگاه سازيآنها از چند و چون حق محضرها خالي از لطف نباشد.
لشگري
مصائب باران 
ترافيك تهران و مقوله تردد مسافران درون شهري، به خودي خود گره هزار تويي است كه با يكي، دو طرح اجمالي حل نمي شود. در عين حال، باريدن چند قطره باران هم كافيست تا همان نيم ساعت معطلي براي يافتن تاكسي به يك ساعت تبديل شود. به راستي، چرا بارش باران كه هميشه و همه جا نعمت است، براي تهران، خيابانهاي شلوغ و البته جوي هاي انباشته از زبالهآن، مصيبتي بيش نيست؟ چرا چكيدن چند قطره باران روي سقف پيكان هاي مسافركش، بايد به اضافه شدن كرايهآنها بيانجامد؟
رمضاني 
اين همه موتو سيكلت 
واقعاً درمانده ايم چه كنيم؟ از روند فعلي جريمه و مصادره موقت (يا همان خواباندن) موتورسيكلت ها حمايت كنيم يا از روند توليد سودآور موتورسيكلت؟ چرا از يك طرف هر لحظه و هر ساعت، قانوني جديد و جريمه اي نو صادر مي شود تا از تردد موتورسيكلت در سطح شهر كاسته شود و از طرف ديگر، هر كس در زير زمين خانه اش كار گاهي علم كرده و به هر عنوان ممكن، موتورسيكلت مي سازد؟
عاطفه پور مقاني 
مزاحمت اتوبوس ها
اتوبوسهاي شركت واحد كه در ضلع شمالي ميدان صنعت واقع در شهرك غرب مي ايستند از ساعات اوليه صبح تا اواخر شب مشغول گاز دادن و ايجاد سر و صدا وآلودگي هستند، بدون اين كه به بافت مسكوني منطقه توجهي داشته باشند. سازمان اتوبوسراني اگر نمي تواند جلو اين گاز دادن هاي بي مورد را بگيرد حداقل محل توقف (ايستگاه) را به جاي ديگر منتقل كند.چند تن از ساكنين محل 
نصب تايمر كنار چراغ هاي راهنمايي 
اقدام اداره راهنمايي و رانندگي مبني بر نصب تايمر روي چراغهاي راهنمايي تقاطع ها بسيار ستودني است. خواهشمنديم كليه چراغ ها در سطح كشور به اين سيستم مجهز شوند تا از شر بوق هاي بي مورد بعضي شهروندان بي مبالات خلاص شويم.شرفي 
بيانداز تا برداريم 
حدود ۵ ماه پيش، يك دستگاهDVD پارس به قيمت ۱۸۵ هزار تومان خريدم كه خيلي زود خراب شد. وقتي به تعميرگاه مجاز مراجعه كردم و خواستار استفاده از گارانتي شدم، در جواب گفتند وسايل و قطعات اين مدل از محصولات ما يافت نمي شود. اگر مي خواهيد حاضريم آن را به قيمت ۵۰ هزار تومان از شما خريداري كنيم.
فرهاد بنايي
نرخ كرايه تاكسي ها
در خبرهاآمده بود از سالآينده نرخ كرايه تاكسي ها بر اساس نوع، مدل و رنگ تاكسي تغيير خواهد كرد. امروز كه هنوز اين طرح طلايي اجرا نشده، عملا ً با عدم ثبات كرايه ها و به عبارتي مطالبه دلخواهي كرايه توسط راننده ها روبرو هستيم، واي به حال روزي كه چنين طرحي پياده شود.نيك فال 
باجه هاي تلفن منطقه پنج
باجه هاي تلفن منطقه ۵ (شهران) تماماً جمعآوري شده و جايآنها تلفن كارتي نصب گرديده است. هر چند تلفن كارتي مزايايي دارد، ولي به هر حال در مكالمات درون شهري كوتاه و ضروري، هيچ چيز نمي تواند جاي تلفن سكه اي را بگيرد. ضمن اين كه تلفن سكه اي، به نحوي يك سرويس عمومي است كه با توجه به نرخ ارزانآن، هميشه جايگاه كاربردي خود را دارد. تقاضا منديم حداقل چند باجه تلفن سكه اي سر جاي خود باز گردد.
از ساكنان منطقه شهران 
درد سرهاي شركت گاز
امان از دست اين شركت گاز كه طبق مقررات و استانداردهايآن، لوله كشي كرده ايم، حالا براي مشترك شدن مي گويند مقررات تغيير كرده. خسارت مالي وارده به مردم را چه كسي بايد بدهد؟رضايي

نامه خوانندگان
شما مازاد مصرف داريد
احمد يزدي 
فكر نمي كنم واژه مازاد مصرف كه در قبوض مصرفي منازل درج گرديده و ديگر عبارات مثل آبونمان، تبصره ۳، تبصره ۲ ، عوارض شهرداري و مانده قبلي براي شهروندان غريب و به گوش ناآشنا باشد. اما يقين دارم هيچ يك از شهروندان، از چند و چون و ماهيت اين عبارات و نيز نحوه محاسبه ارقام و مبالغ آن اطلا عي ندارند. به عبارت ديگر، ما در رايج ترين شيوه پرداخت هزينه هاي جاري خود، پول چيزي را مي پردازيم كه نمي دانيم چيست. يادش بخير، روزگاري همه ما جوان هاي ديروز، با اندك حقوق دريافتي مثل ۴۵۰ تومان در ماه، پس از پرداخت كرايه خانه، هزينه خورد و خوراك، تفريح، پوشاك و دست آخر قبوض آب و برق و تلفن، مبلغي هم پس انداز مي كرديم. اما امروز هنر كرده ايم اگر تنها از پس اين قبوض دوست نداشتني برآئيم. هنوز قبض فعلي را پرداخت نكرده ايم، قبض ديگري مي رسد. عمده مطلبم در مورد قبوض آب است كه با وجود اين كه پشت آن درج شده صدور قبض هر ۲ ماه يكبار صورت مي پذيرد، ولي عملا  اين چنين نيست. چنانچه اين بار تنها ۴۵ روز و بار قبل فقط ۴۰ روز از صدور قبض قبلي نگذشته بود كه چشممان به جمال قبض جديد روشن شد. اين را اضافه كنيد به نكته اي كه ابتداي عرائضم ذكر كردم، خب طبيعي است از پرداخت مبلغ قبوض واهمه داشته باشيم. خود من، به شخصه، از ترس محاسبه تصاعدي آب بها و يا به دليل ارتقاء فرهنگ مصرف- هر چه مي خواهيد اسمش را بگذاريد- به تمام اعضاي خانواده ام توصيه و تاكيد كرده ام آب را قطره اي استفاده كنند! نتيجه نيز مطلوب بود، چرا كه طبق مبلغ مندرج در آخرين قبض، آب بهاي مصرفي مان، عليرغم جمعيت بالا ي خانواده، ۲۷۷۲۸ ريال بيشتر نشده. اما به اين حسن مصرف، عوارض و به عبارت بهتر حالگيري هايي چون ۲۷۷۲ ريال تبصره۲، ۸/۸۳ ريال تبصره۳۹۶۱۰، ريال مازاد مصرف!، ۱۱۶۱۶ ريال آبونمان۸۳۲، ريال عوارض شهرداري و ۸۲ ريال مانده قبلي تعلق گرفته كه اغلب نامفهوم و مبهم است. راستي، هيچ به اين فكر كرده ايد كه در اين قبوض بابت چه چيزي داريد پول مي پردازيد؟

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه حمل و نقل
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |