پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۰ - Jan 22, 2004
شهري
Front Page

با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
بزرگترين بوستان شهري خاورميانه در شمال شرق تهران گشايش يافت
هاشمي رفسنجاني:تهران شهر فقيري نيست و مردم مي توانند هزينه هاي ارتقاء سرانه هاي خدماتي خود را بپردازند
001389.jpg
گروه شهري: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز از چند پروژه بزرگ عمراني شهرداري تهران بازديد كرد و به همراه سردار قاليباف فرمانده كل نيروهاي انتظامي، احمدي نژاد شهردار تهران و چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در مراسم افتتاح بوستان ۴۲ هكتاري پليس حاضر شد.
به گزارش خبرنگار ما آيت الله رفسنجاني، در مراسم افتتاحيه اين بوستان كه بزرگتري بوستان شهري در خاورميانه است و با هزينه اي معادل ۱۰۳ ميليارد ريال در منطقه شمال شرق تهران (فلكه چهارم تهران پارس) از طرف سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران احداث شده، طي سخناني وضعيت شهر تهران را از لحاظ ترافيك، شبكه حمل و نقل درون شهري، محيط زيست و وجود بافتهاي فرسوده بحراني توصيف كرد و گفت: اين معضلات از بعد از جنگ تحميلي تاكنون جزء اولويتهاي كاري دولت قرار داشته است. وي در اين باره به اجراي طرح نواب اشاره كرد و از آن به عنوان راهي براي نجات شهر تهران از شر بافت فرسوده و ترافيك نام برد.
هاشمي رفسنجاني رفع اين معضلات را نيازمند سرعت، همت عالي و پشتوانه قوي مادي و معنوي دانست و افزود: امروز خوشبختانه شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران با پرهيز از هرگونه مشاجره و درگيري و به جاي بحثهاي سياسي و تبليغاتي به دنبال خدمت صميمانه و فراهم كردن زمينه توسعه و سازندگي هستند.وي اظهار اميدواري كرد: با انجام پروژه هاي نيمه تمام شهري و توجه و رسيدگي به نيازهاي مردم موجبات احساس رضايتمندي را در آنان به وجود آورد.
رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام با اشاره به اينكه تهران شهر فقيري نيست و مردم مي توانند هزينه هاي ارتقاء سرانه هاي خدماتي خود را بپردازند تاكيد كرد: در اين مسير بايد مديريت شهري از هماهنگي و پشتيباني همه ارگانها برخوردار باشد، نه اينكه تحت تاثير برخي اختلاف سليقه ها ، بازيهاي جناحي و خط و خطوطها مسائل شهر معطل بماند كه در اين صورت همه ما قرباني و متضرر خواهيم شد.
وي با تاكيد بر اينكه به نوبه خود در رفع اين تعارضها خواهد كوشيد گفت: مردم منتظر اين رفتارها نمي مانند، آنها معتقدند مسئولين در قبال پستهايي كه پذيرفتند تعهد دارند و به حق هم توقع دارند مسئولين به وظايف خود به شكل بهينه عمل كنند.
هاشمي رفسنجاني تهران را به لحاظ امنيتي حسا س ترين نقطه حتي در مقايسه با مرزهاي كشور دانست و گفت: به همين دليل ۴۴ درصد ظرفيت و توان پليس و نيروهاي انتظامي مصروف انواع مسائل اخلاقي، تربيتي، اجتماعي و ... شهر تهران مي شود.
وي احداث بوستان پليس را به نوعي وسيله توجه و قدرداني مديريت شهري نسبت به رشادتها و پايمردي هاي نيروي انتظامي دانست و گفت: امروزه بدون هماهنگي و همكاري نيروهاي انتظامي با مديريت شهري اداره تهران ميسر نيست.
001392.jpg

وي افزود: براي من كاملا روشن است كه در صورت شجاعت، همت، تدبير، مجاهدت و استفاده درست از همه استعدادها و ظرفيتهاي مادي و انساني در يك مدت معقول به بهترين استانداردهاي جهاني در پيشرفت تهران دست خواهيم يافت و در تاريخ كشور ايران كه به نام اهل بيت ثبت شده الگوي مملكت داري درستي را ارائه كنيم.
سردار قاليباف فرمانده نيروي انتظامي نيز در اين مراسم نام گذاري بوستاني بزرگ را به نام پليس نشانه حسن نيت شوراي شهر و شهرداري تهران نسبت به نيروهاي زحمت كش پليس دانست و گفت: از آنجايي كه كلان شهري چون تهران با يك ششم جمعيت كشور در مواجهه با انواع آسيب هاي اجتماعي قرار دارد لذا وجود يك ارتباط نزديك و تنگاتنگ ميان مديريت شهري و نيروهاي انتظامي در يك قالب تعريف شده و منطقي مي تواند خطراتي را كه شهر تهران را تهديد مي كند به حداقل برساند.
وي احداث بوستان هايي از اين دست را موجب سلامت روان و تامين بهينه اوقات فراغت،  آسايش و آرامش شهروندان دانست و گفت: چندي پيش نيروهاي انتظامي محله خاك سفيد را در يك اقدام تاكتيكي و پليسي از انواع جرايم و آلودگي هاي آن پاك كردند و امروز در فاصله كمي از اين نقطه شهرداري تهران با احداث يك بوستان در جهت سالم سازي فضاي منطقه دست به يك اقدام ماندگار زد.
احمدي نژاد شهردار تهران نيز در مراسمي كه به مناسبت بازديد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از پروژه هاي عمراني شهرداري تهران برپا شده بود طي سخناني تهران را انعكاس دهنده همه مشكلات سطح كشور دانست و گفت: ظرفيت تحول آفريني در شهري كه دستكم ۷ ميليون نفر را در محدوده ۷۰۷ كيلومتري خود جاي داده و درگير انواع معضلات حمل و نقلي، فضاي سبز محيط زيستي، ساخت و ساز و بافتهاي فرسوده است به دليل وجود ساز و كارهاي فرسوده خيلي كم است. وي گفت: بايد تحولي در مديريت شهري بوجود آيد چرا كه وجود اين ساز و كارهاي مديريتي فرسوده در مسير حركت مديريت شهري همانند ترمز عمل مي كند و ما را از سرعت تحولات شهري عقب مي اندازد.
احمدي نژاد در اين باره به تعداد سازمانهاي تصميم گيرنده و تبعات منفي آن در حوزه مديريت شهري اشاره كرد و گفت: وسعت و جمعيت شهر تهران به اندازه برخي كشورهاي دنيا است بنابراين ضروري است مديريت شهري مثل يك دولت تهران را اداره كند.
احمدي نژاد از رئيس مجمع تشخص مصحلت نظام خواست با انديشيدن تمهيداتي موجبات فراهم شدن ساز وكار جديدي را براي اداره كلان شهر تهران تدارك ببيند.

استفاده ازسرمايه گذاري داخلي و خارجي براي نوسازي تهران
بافت هاي قديمي تهران را مي توان در ۱۰ سال نوسازي كرد
001386.jpg
گروه شهري: مجري طرح نوسازي بافت هاي فرسوده كلان شهرهاي كشور گفت: با يك برنامه ريزي ۱۰ ساله مي توان بافت هاي فرسوده و قديمي تهران را نوسازي كرد.
جواد شعرباف ديروز در گفت و گو با ايرنا افزود: سالانه حدود ۱۰ تا ۲۰ ميليون متر مربع بنا در تهران احداث مي شود كه اگر ۵۰ درصد اين مقدار براي نوسازي بافت هاي فرسوده تهران اختصاص يابد، در يك زمان ۱۰ساله،  كار نوسازي اين بافت ها به پايان مي رسد.
وي بر ضرورت نوسازي اين بافتهاي قديمي و فرسوده تاكيد كرد و استفاده از سرمايه گذاران داخلي براي نوسازي اين گونه بافت ها را از مهمترين راهكارهاي لازم براي انجام اين امر دانست. وي به مشكلات موجود براي استفاده از سرمايه هاي خارجي اشاره و اظهار داشت: نوسازي اين گونه بافت ها با استفاده از سرمايه هاي داخلي نيز امكان پذير است.

نگاه
در حاشيه طرح انتقال پايتخت
001383.jpg
افشين سبوكي

بررسي جنگل هاي شمال
« جنگل هاي شمال كشور تاسال ۸۴ به لحاظ كمي و كيفي و مسائل اقتصادي ـ اجتماعي مورد بررسي قرار مي گيرند.»
مديركل دفتر جنگل هاي شمال كشور در گفت وگو با ايسنا افزود:«در دهه هاي ۳۰ ۴۰، و ۵۰ آمار دقيقي از جنگل ها در دست است ولي در دهه ۶۰ به دليل وجود جنگل تحميلي آمار و اطلاعات دقيقي از كميت و كيفيت جنگل هاي شمال در دست نيست؛ در سال ۷۳ يك سري عكس هاي هوايي از اين جنگل ها تهيه شد، در اين پروژه وسعت جنگل هاي شمال يك ميليون و ۸۵۰ هزار هكتار برآورد شد.»
وي گفت:«در سال ۸۳ بايد آمار جديدي از جنگل هاي شمال تهيه شود كه از ابتداي امسال اين كار با همكاري دانشگاه تهران آغاز شده است.»

شهرداري برگزار مي كند
انتخاب شهروندان نمونه منطقه۸ تهران
همزمان با نكوداشت بيست وپنجمين سالگشت انقلاب اسلامي، طرح انتخاب ۲۵ شهروند نمونه منطقه ۸ تهران اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه هشت، مجري طرح انتخاب شهروندان نمونه، ديروز با اظهار مطلب فوق افزود: به منظور گسترش فرهنگ شهرنشيني و تكريم شهروندان مشاركت جو، طرح انتخاب شهروندان نمونه با همكاري شوراي معتمدين محلات و اعضاي انجمن شورا ياري محلات منطقه ۸ تهران اجرا مي شود.
وي گفت: شهروندان، نهادها و ارگانهايي كه در ايجاد و توسعه فضاي سبز آپارتماني و عمومي و شيوه آبياري آنها داراي ابتكار عمل مي باشند، به عنوان همگامان سبز برگزيده مي شوند. همچنين آن دسته از شهرونداني كه ساختمان خود را مقاوم و مطابق استانداردهاي پذيرفته شده ساخته و در عين حال از بناي زيبايي برخوردار باشند، به عنوان شهروند نمونه برگزيده مي شوند.
نيكومنش افزود: توجه و عمل به توصيه شهرداري از سوي شهروندان مبني بر به خارج از خانه و محل كارگذاردن زباله در زمان اعلام شده و كمك به پاكسازي و زيباسازي محيط زندگي از ديگر مواردي است كه در انتخاب شهروند نمونه مد نظر مي باشد.
وي تصريح كرد: همچنين آن دسته از مراكز آموزشي، علمي، مذهبي، صنفي و صنعتي كه در امر گسترش فضاي سبز و زيبا سازي محيط تلاش كرده باشند، به عنوان مراكز هميار شهردار برگزيده خواهند شد.
انتخاب پزشك، كاسب، مسجد،  مدرسه، اداره و... نمونه نيز انجام مي شود. مجري طرح انتخاب ۲۵ شهروند نمونه گفت: شهروندان نمونه در كنار اعضاي انجمن هاي شورا ياري و معتمدين محلات در زمينه نياز سازي و نيازشناسي و ارائه راهكارها به مديريت شهرداري، فعاليت خواهند كرد. وي از آن دسته شهروندان و مراكزي كه داراي ابتكار عمل در زمينه هاي ياد شده هستند، خواست با روابط عمومي شهرداري منطقه ۸ تماس بگيرد.

آمار ۶ ماهه فعاليت امداد بزرگراهي در تهران
گروه شهري: آمار شش  ماهه  نخست  سال  جاري  نشان  مي دهد ۱۴ هزار و ۱۲۷ خودرو از امدادبزرگراهي در تهران  امداد گرفته اند و در هر شبانه روز ۱۸۶ خودرو درشهر تهران از امداد بزرگراهي  امداد مي گيرند.
خرابي  و نقص  خودروها از جمله  عوامل  اثرگذار بر افزايش  و ايجاد گره هاي ترافيكي  و انسداد معبر در پايتخت  هستند كه  با بر هم  زدن  رواني  تردد موجب ايجاد بارترافيكي  سنگين  در شريان هاي  اصلي  شهر مي شوند.
در حال  حاضر امداد بزرگراهي  با ۵۰ دستگاه  خودرو به  صورت  شبانه روزي  به امدادرساني  وسايل  نقليه اي  كه  با هر بهانه اي  دچار نقص  و مشكل  شده اند وامكان  ادامه  تردد را ندارند مشغول  هستند.
نتايج  بررسي ها بيانگر آنست  كه اكثراين  خودروهايي  كه  درمعابر دچار نقص و يا خرابي  مي شوند فرسوده  و داراي  عمري  ۲۰ ساله  هستند كه  بايستي  هرچه زودتر از رده  و ناوگان  حمل  و نقل  شهري  خارج  شوند.

عضو شوراي شهر تهران:
روزانه ۳۰۰ اتوبوس به علت نبود جايگاه سوخت بدون استفاده مي ماند
گروه شهري: عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : هم  اكنون  روزانه  ۳۰۰ ۳ اتوبوس  گازسوزبه  علت  نبود جايگاه  سوخت  بدون  استفاده  مي ماند.
واعظي  آشتياني  در مصاحبه  با برنامه  رويكرد شبكه  خبر سيما با انتقاداز سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  افزود: هم  اكنون  به  رغم  خريداري  زمينهاي  محل  احداث  جايگاه  سوخت ، اين  جايگاهها داير نشده  است .
وي  با تأكيد بر تعامل  همه  دستگاههاي  مربوط براي  مقابله  با آلودگي محيط زيست  و ترافيك  شهر تهران  خاطرنشان  كرد: اكنون  متوسط سرعت  خودرودر پايتخت  ايران  ۲۵ كيلومتر است  و اضافه  شدن  هر كيلومتر به  اين  ميزان نيازمند سرمايه گذاري  بسيار گسترده  است .
عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  به  افزايش  توليد خودروهاي  جديد و مسكوت ماندن  طرح  خروج  خودروهاي  فرسوده  اشاره  و تصريح  كرد: با ادامه  اين روند در سال  آينده  بحران  ترافيك  بسيار خطرناكتر از وضع  كنوني  خواهدشد.
واعظي  آشتياني  از تصويب  اعتبار ۲۷۷ ميليون  دلاري  براي  خريد واگن  و ۲۸ميليون  دلاري  براي  تجهيز قطعات  يدكي  در متروي  تهران  خبر داد وافزود: با تصويب  اين  بودجه  در شوراي  شهر تهران  كه  به  صورت  فاينانس مي باشد، سرعت  تكميل  خطوط قطار شهري  تهران  بسيار افزايش  مي يابد.

يك عضو شوراي شهر تهران:
راهكارهاي طرح تجميع شوراي عالي معماري و شهرسازي مناسب نيست
گروه شهري: يك عضو شوراي شهر، گفت: راهكارهاي طرح تجميع شوراي عالي معماري و شهرسازي مناسب نيست.
«نادر شريعتمداري» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: ضوابط موجود براي احيا و بازسازي بافت هاي فرسوده كه توسط شوراي عالي معماري و شهرسازي تصويب شده، متكي بر تجميع است.
وي اظهار داشت: براي تجميع زمين هاي كوچك در كنار هم بايد اين كار يا از طريق صاحبان زمين يا از طريق سرمايه گذاري عامل سوم يا سرمايه گذاري بخش خصوصي و يا از طريق اعتبار فاينانسي كه در بودجه ديده شده، صورت گيرد.
معاون شهرسازي و معماري وزير مسكن و شهرسازي نيز در هفته جاري از مصوبه خير شوراي اسلامي شهر تهران در مورد اعمال سياست هاي تشويقي جهت نوسازي و بازسازي ساختمان هاي فرسوده تهران، انتقاد كرد.
دكتر «پيروز حناچي» مرجع تصويب طرح ها و سياست هاي تشويقي را شوراهاي تخصصي از جمله كميسيون ماده پنج و شوراي عالي شهرسازي دانست.
رئيس كميسيون اقتصادي برنامه و بودجه شوراي شهر در ادامه «هيچ كدام از راهكارهاي ارائه شده براي تجميع» را مناسب ندانست و گفت: در طول يك سال گذشته بحث هايي مطرح شده و نشان داده كه مردم استقبالي از اين طرح نمي كنند.
شريعتمداري خاطرنشان كرد: فاينانس ۳۰۰ ميليون دلاري براي نوسازي بافتهاي فرسوده شهرهاي بزرگ ايران در نظر گرفته شده كه ۲۰۰ ميليون دلار آن براي شهر تهران پيش بيني شده است.
وي ادامه داد: اما راهكار اجرايي كه توسط وزارت كشور در نظر گرفته شده براي اين فاينانس به راحتي قابل استفاده نيست.
به عقيده وي براي اجراي اين آيين نامه و اختصاص اين وام خارجي مراحلي پيش بيني شده كه بسيار پيچيده است و علاوه بر داشتن تأييديه طرح ها توسط كميسيون ماده ۵ شوراي اسلامي شهر تهران، بايد از كانال شوراي عالي معماري و شهرسازي عبور كرده و به تأييد وزارت كشور و شوراي اقتصاد نيز برسد.
شريعتمداري تأكيد كرد: به دليل اين سلسله مراتب طولاني كه هر كدام مراحل خاص خود را دارد، به نتيجه رسيدن اين طرح كار ساده اي نيست و در آينده اي نزديك به ثمر نمي رسد.وي ضوابط شوراي عالي معماري و شهرسازي را يكي از موارد از بين بردن انگيزه شهروندان براي نوسازي ذكر كرد و افزود: مردم بيشترين خسارات را خواهند ديد و بايد انگيزه لازم را در آنان ايجاد كرد.

شهرداري تهران در كابل شهربازي مي سازد
گروه شهري: شهردار تهران  گفت : بدون  شك  افغانستان  بيش  از هر زمان ، نيازمند عمران و توسعه  است .
به  گزارش  روابط عمومي  شهرداري ، محمود احمدي نژاد در ديدار شهردار كابل  افزود: شهرداري  تهران  به  دليل  برخورداري  از توان  و تخصص  لازم  مي تواند كمك هاي  موثري  به  همكاران  افغاني  ارائه  كند.وي  با تأكيد بر لزوم  آموزش  نيروهاي  شهرداري  كابل ، از آمادگي  شهرداري تهران  براي  انتقال  تخصص  و تجربيات  اين  نهاد در بخش هاي  مختلف  ازجمله  امداد،نجات  و حريق ، فضاي  سبز، زيباسازي ، حمل  و نقل  و مسائل  درآمدي  خبر داد.
شهردار تهران  براي  تجهيز شهرداري  كابل  به  تجهيزات  و ماشين  آلات  خدماتي ، عمراني  و آتش  نشاني  اعلام  آمادگي  كرد.
احمدي  نژاد خاطرنشان  كرد: شهرداري  تهران  در اين  زمينه  در پي  كسب  منافع  نيست  و براي  انتقال  خدمات  شايسته  و انتقال  توان  و تجربيات  خود به  برادران  ديني  كشور همسايه  از هيچ  تلاشي  فروگذار نمي كند.
همچنين مهندس محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران در اين ديدار از اعزام يك تيم كارشناسي به كابل براي انجام مطالعات و تحقيقات لازم در چند روز آينده خبر داد و افزود: شهرداري تهران در نخستين اقدام با همكاري بخش خصوصي، يك شهربازي در كابل احداث مي كند.
مهندس  «محمد انوار جگدلك » شهردار كابل  براي  بازديد از بخش هاي  مختلف  شهرداري  پايتخت ، در تهران  به  سر مي برد.

تجهيز، مرمت و بازسازي مدارس جنوب تهران
شهردار تهران با اختصاص يك ميليارد ريال براي مرمت و بازسازي ۲۰ باب مدرسه در منطقه ۱۶ موافقت كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران اسفنديار رحيم مشايي معاون امور اجتماعي و فرهنگي با اعلام اين خبر گفت: منطقه ۱۶ شهرداري تهران داراي بافت فرسوده و قديمي است كه بسياري از مدارس منطقه نيز از اين قاعده مستثني نيست.وي افزود: با توجه به اين كه معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري رسيدگي به مدارس و مراكز آموزشي را در اولويت فعاليتهاي خدماتي خود قرار داده است با درخواست شهردار منطقه ۱۶ و موافقت دكتر احمدي نژاد مقرر شد ۲۰ باب مدرسه اين منطقه مرمت و بازسازي شود.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |