پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۰ - Jan 22, 2004
خاتمي در داووس:
توصيه هاي سياسي و تحريم هاي اقتصادي دموكراسي نمي آورد
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ديروز در مراسم افتتاحيه اجلاس مجمع جهاني اقتصاد طي سخناني درباره معرفت انساني و ضرورت گفت و گو توضيح داد. رئيس جمهوري در سخنان خود با اشاره به اينكه مجمع جهاني اقتصاد را يك هيات مديره شش نفره باتخصص هاي مختلف اداره مي كند گفت: امروز بر خلاف روزهاي آغاز دوره جديد، در صدر احكام جزمي و به ظاهر روشن در باب ريشه  هاي فكري و معرفت انسان بسيار احتياط مي كنيم .
خاتمي در ادامه گفت:ديگر به سادگي نمي توانيم همه دستاوردهاي مهندسي، پزشكي، فيزيكي و رياضي يونان، هند، مصر، ايران و چين و روم باستان را «غلط» و «بي ارزش»، « اساطيري» و از همه عجيب تر «پيش مدرن»! بدانيم؛ چنان كه نمي توانيم با تكيه بر اقوال بعضي از فيلسوف هاي افراطي پست مدرن بر همه صفحات دفتر دانش دوره مدرن خط بطلان بكشيم و از آن جا كه تنها در دوره مدرن فجايع بزرگ انساني و طبيعي و جنگ هاي جهاني و تخريب گسترده دامن طبيعت، صورت گرفته است، دوره روشنگري را «عهد ظلمت» بخوانيم و دوره مدرن را محكوم همان حكمي بكنيم كه بعضي از مدرنيست هاي خام افراطي، دوره باستان و قرون وسطي را محكوم به آن مي كردند.
در ادامه  سخنراني رئيس جمهور آمده است: يكي ديگر از وجوه اساسي نظر امروز در باب معرفت انساني، كوشش براي برقراري گفت وگو ميان حوزه هاي مختلف علوم مي باشد.
اين كوشش پس از گذر از دوره اي كه بر تخصص گرايي تأكيد مي كرد با هدف هماهنگ كردن نتايج علوم آغاز شد.
اين كوشش وسيع كه مي توان آن را كوششي خستگي ناپذير براي جمع و تنظيم و نه ادغام و درهم آميختگي علوم دانست، آرزومند است با گفت وگو ميان اصحاب علوم طبيعي و علوم انساني و فيلسوفان و هنرمندان، حيات انساني كه ممكن است از تخصص گرايي افراطي دچار آسيب هاي دهشتناك شود از اين مسير خطرناك به سلامت عبور كند.
رئيس جمهوري در بخش ديگري ازسخنانش گفت: اگر قدرت هاي بزرگ سياسي و اقتصادي جهان اصل را بر گفت وگو قرار دهند، اميد بهبود زندگي محرومان چندان اميدي واهي نيست.
امروز به خوبي مي دانيم كه اگر در روابط سياسي و اقتصادي جهان، اصل را بر گفت وگو قرار دهيم، بخش بزرگي از نگراني مخالفان جهاني شدن كه عبارت است از ترس از ادغام فرهنگ هاي متنوع و گوناگون در يك لوياتان فرهنگي عظيم، از ميان مي رود؛ زيرا به خوبي معلوم است كه گفت وگو تنها به شرط بقاي طرف گفت وگو ممكن مي شود.
در اين صورت ما نه دچار جدايي افراطي خواهيم شد و نه ادغام فرهنگي صورت مي گيرد معجزه گفت وگو، همزيستي و همكاري را ممكن مي كند؛ زيرا در گفت وگو است كه مسير زندگي با هم پيموده مي شود و پيمايش مسير مشترك موجب با هم رفتن و نهايتا با هم بودن خواهد بود.
خاتمي افزود: در ضمن گفت وگو به جاي صادر كردن نسخه هاي عجيب و غريب و به جاي احساس خود به مثابه كدخداي دهكده جهاني، سعي مي كنيم مشكلات ريز و درشت مخاطب خود را بشناسيم.در اين صورت مثلا متوجه مي شويم كه استقرار دموكراسي يك جريان است، نه يك اقدام انقلابي و دموكراسي بدون استقرار هنجارهاي دموكراتيك، مستقر نخواهد شد و هنجارهاي دمكراتيك، اشياء بسته بندي شده واحدي نيستند كه بتوان آنها را صادر كرد؛ چنان كه استقرار دموكراسي در دمكراسي هاي موفق غربي نيز نتيجه مبارزات طولاني بوده است. اين دمكراسي ها با توصيه هاي سياسي يا با تحريم هاي اقتصادي به وجود نيامده اند؛ بلكه نخست طي سال هاي طولاني نهادهاي مدني و احزاب سياسي به وجود آمدند.
بسط احزاب و سنديكاها و ساير نهادهاي مدني، موجب پيدايش تفكر اجتماعي و رواج اين تفكر در ميان افراد جامعه شدند و تازه بعد از تحقق همه اين مقدمات بود كه دمكراسي هاي غربي مستقر و مستحكم شدند.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش گفت: اگر قبول كنيم كه سياست عبارتست از هنر ايجاد آشتي ميان امر مطلوب (ايده آل) و امر ممكن؛ در اين صورت به تعارض آشكار ميان امر مطلوب و امر ممكن، اقرار كرده ايم.
هنگامي كه سخن از تعارض پيش مي آيد به خوبي معلوم مي شود كه راه حل گذشت از تعارض نيازمند عقلانيت و اخلاق است و هيچ راهي جز گفت وگو براي اعمال قواعد عقلي و اخلاقي وجود ندارد.

نطق سالانه بوش در كنگره آمريكا
001413.jpg
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا سه شنبه شب در سخنراني سالانه خود در كنگره آمريكا ضمن اظهار خوش بيني نسبت به اوضاع فعلي و آينده كشورش، بزرگترين مسئوليت خود و ديگر مقام هاي آمريكا را دفاع از مردم اين كشور دانست.
به گزارش ايرنا به نقل از شبكه خبري سي ان ان، بوش كه سخنراني خود در كنگره را با موضوع مبارزه با تروريسم آغاز كرد، ضمن اشاره به حادثه ۱۱ سپتامبر گفت: از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به بعد كه بيش از دو سال از آن مي گذرد، حتي يك حمله هم در خاك آمريكا صورت نگرفته و البته اين بدان معنا نيست كه ديگر خطري ما را تهديد نمي كند.
رئيس جمهوري آمريكا با اشاره به حملات عمده اي كه پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در گوشه و كنار جهان از جمله جزيره بالي، جاكارتا، كازابلانكا، رياض، مومباسا، بيت المقدس، استانبول و بغداد صورت گرفته است، گفت: تروريست ها همچنان در تلاش براي توطئه بر ضد آمريكا و جهان متمدن هستند كه البته با شهامت و اراده ما اين گونه توطئه ها با شكست مواجه خواهد شد.
بوش در اين سخنراني كه بسياري آن را آغاز تبليغات انتخاباتي براي انتخابات رياست جمهوري توصيف كردند با اشاره به وضعيت عراق بار ديگر بر ادعاي وجود سلاح هاي كشتار جمعي و تهديد آن از سوي عراق تأكيد كرد. او مدعي شد كه آمريكا مأموريت دارد «صلح دمكراتيك» در جهان ايجاد كند.
بوش در ادامه اين مطلب همچنين مدعي شد كشورش هيچ گونه تمايلي نسبت به تحت سلطه درآوردن جهان و تشكيل يك امپراطوري بزرگ ندارد و تنها هدفش ايجاد صلح در جهان است.
بوش با اشاره به حضور نيروهاي آمريكايي و كشورهاي هم پيمان آمريكا در عراق و افغانستان گفت كه كشورش سعي دارد در كنار هم پيمانانش صلح را براي جهان به ارمغان آورد و تلاش و مبارزه براي رسيدن به اين هدف توسط آمريكا رهبري و هدايت مي شود.
بخش اصلي و عمده نطق بوش درباره مسائل اقتصادي آمريكا بود.
سكوت درباره فلسطين
بي بي سي درباره نطق بوش اين گونه گزارش داد: رئيس جمهور آمريكا در سخنراني ساليانه خود از همه چيز سخن گفت اما گويا موضوع صلح در خاورميانه را فراموش كرده بود.
وي حتي نامي از اسرائيل و فلسطين به زبان نياورد و تنها هنگامي كه درخصوص مقوله تروريسم و مبارزه جهاني با آن صحبت مي كرد با اشاره به نام بيت المقدس، خاطرنشان كرد كه اين شهر نيز از جمله شهرهايي است كه به دفعات مورد اهداف تروريستي قرار گرفته است. بوش از بن لادن هم نامي نبرد.
فشار به ايران و كره شمالي
رئيس جمهور آمريكا از جمهوري اسلامي ايران خواست به تعهدات خود در قبال برنامه هاي هسته اي پايبند باشد.
بوش در بخشي از سخنراني سالانه خود افزود: آمريكا و جامعه بين المللي از ايران مي خواهند كه به تعهد خود پايبند باشد و سلاح هسته اي توليد نكند.
او درباره كره شمالي گفت: آمريكا به همراه كشورهاي منطقه اصرار دارد كه كره شمالي برنامه هسته اي خود را از ميان بردارد.بوش تصريح كرد: ايالات متحده متعهد است كه خطرناك ترين تسليحات در جهان را از دستان خطرناك ترين رژيم ها دورنگاه دارد.او تصميم ليبي به از ميان برداشتن داوطلبانه تسليحات كشتار جمعي را ناشي از عزم آمريكا دانست.
انتقاد دمكرات ها
ستايش جمهوريخواهان
سخنراني بوش موجب بروز واكنش هاي گوناگوني در بين احزاب دمكرات و جمهوريخواه شد.
اعضاي حزب دمكرات كه حزب رقيب بوش هستند وي را متهم به ادامه سياست هاي افراطي پيشين كردند.
آنها نطق بوش را «توخالي» توصيف كردند و گفتند بوش كوشيده است از نطق سالانه براي تبليغات انتخاباتي استفاده كند.
اما جمهوريخواهان از سخنراني بوش تمجيد كرده و اقدامات او را طي سه سال گذشته موفقيت آميز خواندند.

ديويد كلي تهديد صدام وسلاح هايش را باور داشت
001419.jpg
ديويد كلي دانشمند هسته اي انگليس كه در پي دعواي ميان دولت لندن و بي بي سي بر سر جزئيات پرونده تسليحاتي صدام حسين خودكشي كرد، در يك گفتگوي منتشر نشده به بي بي سي گفته بود، عراق سلاح ممنوعه دارد و تهديد آني هم به حساب مي آيد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، او در اين گفت و گو تاكيد كرده بود اما استقرار و استفاده از اين سلاح ها چند روز به طول مي انجامد نه ۴۵ دقيقه.
توني بلر نخست وزير انگليس در پرونده تسليحاتي صدام حسين گفته بود اين سلاح ها طي ۴۵ دقيقه مستقر و قابل استفاده است. همين موضوع باعث بحث و جدل در ميان محافل مختلف در داخل اين كشور شده بود. عده اي با جعلي خواندن اين ادعا دولت را به بزرگ نمايي تهديد صدام براي حمله به اين كشور متهم كرده اند.
خبرنگار بي بي سي در گزارشي كه در اوج اين بحث ها پخش شده به نقل از منابع خبري خود كه نامشان را فاش نكرد بر جعلي بودن اين ادعا تاكيد كرد.
دولت و وزارت دفاع انگليس ديويد كلي را منبع خبري اين خبرنگار عنوان كرد و بعد از بالاگرفتن اين موضوع كلي خودكشي كرد.
بي بي سي همچنين خبر داد كه در اين گفت و گو صدام را تهديد فوري دانسته و گفته بود: حتي اگر سلاح هاي صدام همين امروز هم مستقر و استفاده نشوند، اين قابليت وجود دارد و خطرناك است.

لبنان از اسرائيل به خاطر حمله به آن كشور به سازمان ملل شكايت مي كند
001416.jpg
به  دنبال  حمله هاي  هوايي  جنگنده هاي  رژيم  صهيونيستي  به  چند منطقه  در جنوب  لبنان  اين  كشور از اين  رژيم  به  شوراي  امنيت  شكايت  مي كند.
به  گزارش  واحدمركزي  خبر از بيروت ، منابع  وزارت  امور خارجه  لبنان  گفتند: اين  وزارتخانه  از نماينده  اين  كشور در سازمان  ملل  خواسته  است  كه  شكايت  عليه  اسرائيل  را به  شوراي  امنيت  بدهد.
جنگنده هاي  رژيم  صهيونيستي  سه شنبه شب  مناطق  زبقين ، علمان  و غنجر در جنوب  لبنان  را بمباران  كردند كه  تنها زيانهاي  مادي  در برداشت .
اين حمله هاي  هوايي  به  جنوب  لبنان  كه  در ماههاي  اخير بي  سابقه  است  در پي  حمله  موشكي  دو روز پيش  مقاومت  اسلامي  لبنان  صورت  گرفت  كه  به  انهدام  يك  دستگاه  بلدوزر نظامي  اسرائيلي  و كشته  شدن  راننده  آن منجر شد.
براساس  تحقيقات  پاسداران  صلح  سازمان  ملل  متحد در جنوب  لبنان  بلدوزرهاي  اسرائيلي  با نقض  خط آبي  اين  سازمان  در داخل  خاك  لبنان  سرگرم  عمليات  مهندسي  بود كه  هدف  موشك  حزب  ا... قرارگرفت .
از سوي ديگر ارتش  رژيم  صهيونيستي  در ادامه  تجاوز خود به  لبنان  ديروز شهرك  «بركه  النقار» در نزديكي  كشتزارهاي  اشغالي  شبعا در جنوب  اين  كشور را با دو خمپاره  هدف  گرفت .

تأكيد فراكسيون حزب حاكم فرانسه بر تصويب قانون منع حجاب
ژاك  بارو رئيس  گروه  حزب  حاكم  فرانسه  در مجلس  ملي  اين  كشور گفت :تظاهرات  اخير مسلمانان  نشان  داد كه  بايد هرچه  سريعتر قانون  منع  حجاب اسلامي در مدارس  اين  كشور به  تصويب  برسد.
به گزارش ايرنا از پاريس وي  سه  شنبه  شب  در جمع  خبرنگاران  در پاريس  افزود: بعد از  اين  تظاهرات  ديگر نبايد در خصوص  تصويب   اين  قانون  ترديد كرد.
رئيس  فراكسيون  حزب  اتحاد براي  حركت  مردمي  در مجلس  ملي  فرانسه  گفت :تظاهرات  مسلمانان  در روز شنبه  گذشته  نشان  داد كه  نبايد خطر بعضي  ازاقليتهاي  افراطي  كه  درصدد تحت  فشار قراردادن  فرانسه  هستند ناديده  گرفت .
وي  افزود: در زمان  حاضر راي  مثبت  به  تصويب  چنين  قانوني  براي  نمايندگان به  يك  وظيفه  تبديل  شده  است .
بارو گفت : اكثريت  نمايندگان  گروه  حزب  يو.ام .پ  در مجلس  ملي  فرانسه  موافق  تصويب   اين  قانون  هستند و زمان  آن فرارسيده  است  كه  با توجه  به سخنان  تحريك  آميز عليه  يهوديان  يك  پاسخ  جمهوري  پسند به  افراطيون  مذهبي داد.
اين  مقام  فرانسوي  افزود: طرح  پيشنهادي  وزير آموزش  ملي  فرانسه  در خصوص منع  حجاب  در مدارس  در سوم  فوريه  ۲۰۰۴ (۱۴ بهمن) ، در صحن  مجلس  به  بحث  گذاشته  خواهد شد. هزاران  تن  ازمسلمانان  فرانسه  روز شنبه  گذشته  در اعتراض  به  طرح  منع حجاب  اسلامي در مدارس  در پاريس  و ديگر شهرهاي  بزرگ  فرانسه  تظاهرات  كردند.

اعتراض حقوقدانان پاكستان به دستگيري دانشمندان هسته اي
وزير اطلاعات و نشريات پاكستان از آزادي چند تن از دانشمندان هسته اي اين كشور خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد شيخ رشيد احمد، با بيان اينكه هنوز تعداد و اسامي آزادشدگان مشخص نيست گفت: اين افراد به زودي آزاد خواهند شد.
از سوي ديگر معاون رئيس كانون وكلاي دادگاه عالي پاكستان بر ضرورت اجازه دفاع به دانشمندان هسته اي اين كشور تأكيد كرد.
اكرام چودري با متهم كردن دولت پاكستان به پيروي از دستورات مقام هاي آمريكايي مبني بر دستگيري دانشمندان هسته اي پاكستان گفت: با اين اقدام امنيت كشور كاملاً به خطر افتاده است.
وي خاطرنشان كرد: اگر اتهامي برضد دانشمندان هسته اي وجود دارد، بايد در دادگاه و براساس قانون با آنها رفتار شود.
وي با محكوم كردن شيوه بازپرسي توام با آزار و اذيت از دكتر قديرخان پدر هسته اي پاكستان افزود: حقوقدانان در روز جمعه برضد اين اقدام و براي ابراز همدردي در محل كار خود حاضر نخواهند شد و به اعتراض خود نيز ادامه خواهند داد.

در كاخ سفيد انجام شد
ديدار اعضاي شوراي حكومتي عراق با بوش
عدنان  پاچه چي رئيس  شوراي  حكومتي  عراق ، روز سه شنبه  در واشنگتن  اظهارداشت  كه ، راههاي  مختلفي  براي  انتقال  صلح  آميز قدرت  سياسي  در عراق  تحت بررسي  است .
به گزارش ايرنا از واشنگتن پاچه چي  كه به  همراه  اعضاي  ديگر شوراي  حكومتي  عراق  با بوش  دركاخ  سفيد ديدار كرده بود، پس از اين ديدار خطاب  به  خبرنگاران  گفت، به  مدت  چهل  دقيقه  با بوش  در زمينه  يافتن راهي  كه  بتواند انتقال  قدرت  سياسي  در تاريخ  اول  ژوئيه  را امكان پذير كند، مذاكره  كرديم.وي  افزود: ما اميدواريم  كه  با تغييرات  ويژه اي  در برنامه  آمريكا براي انتقال  قدرت  سياسي  در عراق  بتوانيم  آن را شفاف  تر و كامل  تر كنيم .
پاچه چي  گفت : ما خواهان  مجلسي  هستيم  كه  بتواند منعكس كننده  خواست  واراده  مردم  عراق  و نماينده  تمامي مردم  اين  كشور باشد.
پاچه چي  ملاقات  شوراي  حكومتي  عراق  با كوفي  عنان  در روز دوشنبه  را موفقيت  آميز خواند و اظهار داشت  كه ، بزودي  تيمي از سازمان  ملل  براي  ارزيابي شرايط عراق  براي  انجام  انتخابات  به  اين  كشور اعزام  خواهد شد. وي  گفت  كه ، به  نظر من  تيم  مزبور بعد از انجام  ماموريت  خود در عراق  تااواخر فوريه  گزارش  خود را در اين  زمينه  ارائه  خواهد داد.
عبدالعزيز حكيم، يكي  ديگر از اعضاي  شوراي  حكومتي  عراق  نيز كه  همراه پاچه چي  بود، اظهار داشت : در تظاهرات  روز دوشنبه ، مردم  عراق  نظر خود رااعلام  كردند و ما نيز گفتيم  كه ، بايد انتخابات  در عراق  برگزار شود و دركنار آن برنامه  انتقال  قدرت  سياسي  نيز بر طبق  زمان  تعيين  شده  اجرا شود.به گفته  وي ، به  همين  دليل  مااز سازمان  ملل  خواستيم  كه  تيمي از كارشناسان خود را براي  ارزيابي  شرايط برقراري  انتخابات  به  عراق  اعزام  كند.
ساير تحولات
* پايگاه اينترنتي روزنامه الوفد چاپ مصر به نقل از منابع عراقي نوشت: سازمان اطلاعات اسرائيل (موساد) مشغول آموزش عناصري در ميان كردها در شمال عراق است.الوفد اعلام كرد: اين مزدوران اسرائيلي براي انجام عمليات سري و محرمانه در مناطق مرزهاي مشترك عراق با ايران، سوريه و تركيه به كار گرفته خواهند شد.
* روزنامه الوطن از تشكيل يك گروه نظامي در عراق، متشكل از پنج گروه شبه  نظامي جهت انجام عمليات سري در اين كشور خبر داد.
به گزارش ايسنا اين روزنامه چاپ عربستان، به نقل از منابع مسئول نوشت، اين گروه نظامي از گروه هاي شبه نظامي وابسته به احزاب اصلي عراق چون حزب دموكرات كردستان، حزب مجلس اسلامي، ائتلاف اسلامي عراق، اتحاديه ميهني كردستان عراق، حزب كنگره هاي عراق و حزب دعوه اسلامي عراق، تشكيل شده اند.
* روزنامه «الوطن» چاپ سعودي به نقل از گزارشي كه «آنتوني كوتسمن»، يكي از كارشناسان برجسته آمريكا در امور منطقه خليج فارس آن را تهيه كرده است، نوشت: فرماندهان نظامي آمريكايي اعتقاد دارند، نمي توانند بطور كامل به عمليات مقاومت در عراق پايان دهند.
* يكي از اعضاي كرد شوراي حكومتي عراق ديروز گفت: نمايندگان كرد در شوراي حكومتي عراق با خواسته آيت الله سيستاني مبني بر برگزاري انتخابات زودهنگام مخالفند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از سليمانيه، محمود عثمان يكي از پنج كرد عضو شوراي حكومتي عراق گفت: تشكل كرد از اصل انتخابات حمايت مي كند، اما در شرايط كنوني و به دليل وجود شماري از موانع و مشكلات مخالف برگزاري آن است.
* يك سخنگوي نظامي آمريكا سه شنبه شب اعلام كرد كه يك سرباز آمريكايي در اثر شليك يك راكت به اطراف هتل الرشيد بغداد در منطقه سبز كه نيروهاي ائتلاف مستقرند، زخمي شد.همچنين يكي از افسران پليس عراق ديروز چهارشنبه گفت كه در نتيجه برخورد خودروي گشتي نيروهاي عراقي و آمريكايي با مواد منفجره كار گذاشته شده در مسير حركت آنان در شهر موصل، ۶ سرباز عراقي مجروح شدند.
* عزالدين سليم عضو شوراي حكومتي عراق گفت كه اين شورا در صدد تشديد كنترل مرزهاي اين كشور است.به گزارش ايرنا از بغداد وي در گفت وگوي مطبوعاتي كه ديروز منتشر شد گفت: كنترل مرزها با كشورهاي همجوار مهمترين موضوع در حال بررسي در شوراي حكومتي است.

جيمز بيكر در خليج فارس
جيمز بيكر فرستاده ويژه امريكا در امور بدهي هاي عراق در ادامه سفر خود به كشورهاي حاشيه خليج فارس براي بخشش طلب ۱۲۰ ميليارد دلاري اين كشورها از عراق ديروز وارد كويت شد و بلافاصله گفت وگوهاي خود را با نخست وزير اين كشور درباره بدهي هاي عراق به كويت آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كويت، سخنگوي سفارت امريكا در كويت به اين خبرگزاري گفت بيكر بامداد ديروز به منظور گفت وگو با مسئولان كويت وارد كويت شد و بلافاصله با شيخ صباح الاحمد الصباح نخست وزير ديدار كرد.
براساس برآوردهاي غيررسمي بدهي هاي عراق به كويت حدود ۱۶ ميليارد دلار است كه همه آن طي جنگ عراق و ايران از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ به عراق اعطا شده است.
قرار است بيكر به همين منظور به عربستان سعودي نيز عزيمت كند. عراق ۲۸ ميليارد دلار به عربستان بدهكار است. بخش بزرگي از بدهي هاي عراق به عربستان به كمك اين كشور به عراق در جنگ عليه ايران مربوط مي شود.
بيكر پيش از سفر به كويت در دوحه و ابوظبي موافقت  مقام هاي قطري و اماراتي براي بخشش بدهي هاي عراق را بدست آورده است.وي ديروز در سفارت امريكا در كويت با سنان الشبيبي، رئيس بانك مركزي و كامل الكيلاني وزير دارايي عراق ديدار و گفت وگو كرد.

پرونده بمب هاي خوشه اي انگليس در لاهه
يك  گروه  از وكلاي  بين  المللي  روز سه شنبه  اعلام  كردند بمبهاي  خوشه اي  كه انگليس  در جنگ  عراق  بكار گرفت  مي تواند جنايت  جنگي  محسوب  شود. بنابراين ، تحقيقات  گسترده  دادستان  كل  دادگاه  كيفري  بين المللي  را در لاهه  مي طلبد.
به  گزارش  رويتر از لندن ،  اين  گروه  كه  تحقيقاتي  در اين  زمينه  انجام  داده است ، اعلام  كرد ۷ كارشناس  از انگليس،   ايرلند، فرانسه  و كانادا گفتگوهايي  با شاهدان  و تحقيقاتي  بر اساس  مدارك  موجود انجام  دادند تا امكان  ارجاع  اين  پرونده  را به  دادگاه  بين المللي  فراهم  كنند.
پروفسور بيل  باورنگ  يكي  از وكلا از دانشگاه  متروپوليتن  لندن  در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  گفت:  هم اكنون  مداركي  كه  نشان  دهنده  اقدام  نيروهاي  انگليسي  در بكارگيري  نامناسب  از زور و كشتن  غير نظاميان  در عراق  منجرشده  است ، وجود دارد.وي  گفت  :محاكمه  آمريكا در اين  دادگاه  غير ممكن  است  چون   اين  كشور از پيوستن  به  آن خودداري  كرده  است .سازمان  ديده بان  حقوق  بشر كه  مقر آن در آمريكا است  ماه  گذشته  اعلام  كرد، بر اثر انفجار ۱۳ هزار بمب  خوشه اي  آمريكا و انگليس  در جنگ  عراق  بيش  از ۱۰۰۰ غير نظامي كشته  يا زخمي شدند.

بيستمين هواپيمارباي ۱۱ سپتامبر در گوانتانامو
هفته  نامه  نيوزويك  آمريكا نوشت،  آمريكا يك  تبعه  عربستان  را كه  بيستمين  مظنون  در حملات  يازدهم  سپتامبر ۲۰۰۱ به شمار مي روددر گوانتانامو زنداني  كرده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن  هنوز هيچ  منبع  رسمي  در آمريكا اين خبر را تأييد نكرده  است .
به  نوشته  نيوزويك  ماموران  اداره  مهاجرت  آمريكا اين  تبعه  عربستان  را كه  «القحطاني»  نام دارد در اوت  ۲۰۰۱ هنگامي  كه  قصد داشت  وارد شهر اورلاندو در ايالت فلوريداي  آمريكا شود بازگرداندند.وي  گفته  بود،  براي  ديدن  دوستش  به  اورلاندو آمده  است  اما مامور گمرك از ورود او به  خاك  آمريكا جلوگيري  كرده  بود.به  نوشته  نيوزويك  نيروهاي  آمريكايي  چند ماه  بعد اين  فرد رادر افغانستان دستگير كردند و او اكنون در گوانتانامو زنداني  است .
پليس  فدرال  آمريكا معتقد است  اين  فرد بيستمين  هواپيمارباست  كه  احتمالاً ماموريت  داشته  است  خود را به  پرواز شماره  ۹۳ يونايتد ايرلاينز برساند.اين  هواپيما در ايالت  پنسيلوانيا در شرق  آمريكا سقوط كرد.در همين حال كميته  بين المللي  صليب  سرخ  از مقامهاي  آمريكا خواست ، سرنوشت  صدها زنداني زندان  خليج  گوانتانامو را روشن  كند و به  وضعيت  مبهم  كنوني  آنان  پايان  دهد.

نظاميان  اسرائيلي  ۱۳ مبارز فلسطيني  را به  اسارت  گرفتند
نظاميان  صهيونيست  سه شنبه  شب  و بامداد ديروز ۱۳ مبارز فلسطيني  را در نقاط مختلف  كرانه  باختري  رود اردن  به  اسارت  گرفتند.
خبرنگار ايرنا به نقل  از منابع  فلسطيني  گزارش  داد: ارتش  رژيم  صهيونيستي ديروز نيز با مبادرت  به  تيراندازي  به  سوي  خانه هاي  فلسطينيان  در طول  نقاط مرزي  مصر با نوار غزه ، دست  كم  ۳۰ باب  خانه  و مسجد را در رفح  منهدم  كرد كه  به  آوارگي  ساكنان  اين  خانه ها منجر شد.
يك  سخنگوي  دبيركل  سازمان  ملل  اعلام  كرد كه  نظاميان  اسراييلي روز سه شنبه  ۳۶ خانه  فلسطينيان  را در شهر رفح  با بولدوزر تخريب  كردند.
استفن  دوجاريچ  كه  در جمع  خبرنگاران  مستقر در سازمان  ملل  سخن  مي گفت افزود: در حملات  نيروهاي  اسراييلي  كه  سحرگاه  سه شنبه  صورت  گرفت  خانه هاي فلسطينيان  كه  در آن ۸۱ خانوار و با جمعيتي  حدود ۴۰۰ نفر زندگي  مي كردند بابولدوزر و خودروهاي  نظامي تخريب  شد.

محمد محقق رقيب كرزاي شد
«محمد محقق» وزير برنامه ريزي افغانستان و رئيس كميته سياسي حزب وحدت اسلامي (شاخه  محمدكريم  خليلي ) تمايل  خــود را بــه  نـامزدي  انتخابات  آينده رياست  جمهوري  اين  كشور اعلام  كرد.
محقق  اولين  عضـو كابينه  «حامد كرزاي » رئيس  دولت  انتقالي  افغانستان  است كه  به  رقابت  با كرزاي  در انتخابات  رياست  جمهوري  آينده  اين  كشور كه  احتمالاخرداد ماه  آتي  برگزار خواهد شد، تمايل  نشان  داده  است .
وزير برنامه ريزي  افغانستان  بعدازظهر سه شنبه  در هنگام  حضور در حوزه  ثبت نام  شركت  در راي دهي  انتخابات  و دريافت  كارت  آن در دبيرستان  «حبيبيه » كابل  به  خبرنگاران  گفت : تقاضاهاي  زيادي  از سوي  روشنفكران ، علما، مجاهدان  و مردم از من  براي  اعلام  نامزدي  خود شده  است .وي  افزود: هنوز در اين باره  به  تصميم  قطعي  نرسيده  است  و در حال  مطالعه و بررسي  اين  پيشنهادها است .
محقق  كه  شيعي  و از قوم  «هزاره » افغانستان  است ، گفت : قانون  اسـاسي  جديدافغانستان  راه  را براي  رقابت  سالم  انتخاباتي  هموار ساخته  است  و قوم  هزاره نيز حــق  دارد نامزد معرفي  كند و از مردم  سراسر اين  كشور تقاضاي  راي  براي آن  داشته  باشد.
كــرزاي  نيز هفتـه  گـذشته  در يك  كنفرانس  مطبوعـاتي  نامزدي  خود را براي احراز پست  رياست  جمهوري  آينده  اين  كشور اعلام  كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |