پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۰ - Jan 22, 2004
از سوي دبير ستاد مبارزه با موادمخدر
اهداف و برنامه هاي پيشگيري از رشد اعتياد در كشور اعلام شد
گروه اجتماعي: وضعيت موجود و راهبردهاي آينده پيشگيري و مبارزه با موادمخدر از سوي دكتر علي هاشمي مشاور رئيس جمهور و دبير ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام شد.
بنابراين گزارش دكتر هاشمي كه در نشستي با مديران و دبيران مطبوعات سخن مي گفت: با اعلام تغيير هدف و راهبردهاي مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در دو دهه گذشته هدف ريشه كني موادمخدر و استراتژي تحقق اين هدف نيز مقابله و مبارزه فيزيكي بود كه عليرغم هزينه هاي هنگفت به دليل غيرواقع بينانه بودن دستاوردي چشمگير نداشت.وي افزود: استراتژي مقابله، به كشف ۲۴۰۰ تن موادمخدر و دستگيري ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تن منجر شده و در مجموع مي توان گفت حداكثر به ميزان ۸درصد موفقيت داشته است. اين در حالي است كه بر تعداد معتادان اضافه شده و برخي آمارها آن را ۷/۳ ميليون نفر ذكر مي كنند.
دبير ستاد مبارزه با موادمخدر همچنين اعلام كرد تعداد زندانيان مربوط به موادمخدر در اوايل انقلاب ۲۱ در هر ۱۰۰ هزار نفر بود اما پس از گذشت بيش از دو دهه و عليرغم پيگيري استراتژي مقابله به ۲۳۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر رسيده است.
وي اضافه كرد ميزان بيماران ايدزي ناشي از مصرف موادمخدر نيز از ۵/۲ درصد در سال ۷۷ به ۶۶ درصد در سال ۸۱ رسيده كه حاكي از عدم موفقيت استراتژي مقابله است. اين عدم موفقيت عليرغم آن است كه ۹۰ درصد بودجه و اعتبارات به مقابله و فقط ۱۰ درصد به پيشگيري اختصاص يافته بود. دكتر هاشمي، راهبرد مقابله با توليد ،  توزيع و عرضه را به دليل اينكه بخش عمده آن به خارج از مرزها مربوط مي شود و خارج از حوزه سياستگذاري است در مجموع ناموفق خواند و اعلام كرد: ستاد مبارزه با موادمخدر با جمع بندي از وضعيت گذشته و تغيير و تحولات خطرناكي كه با تغيير الگوي مصرف از موادمخدر طبيعي به مخدرات صنعتي و شيميايي در حال وقوع است برنامه جامع ملي مبارزه با موادمخدر را با راهبرد پيشگيري تدوين كرد و بر همين مبنا ۶۰ درصد بودجه و اعتبارات به پيشگيري و ۴۰ درصد به مقابله اختصاص يافته است.
وي افزود: در اين برنامه تأكيد اصلي بر كاهش تقاضا و جلوگيري از افزايش معتادان و آلودگي افراد سالم است. براي اين منظور گروههاي مختلف در معرض آسيب  شناسايي و برنامه هاي مختلفي را براي مصون سازي آنها به كمك دستگاهها و نهادهاي مختلف تدارك ديده ايم.
هاشمي ادامه داد تأكيد بر آموزش و اطلاع رساني به كودكان و نوجوان از طريق برنامه درسي مهارتهاي زندگي و نيز گسترش و توسعه مدارس مروج سلامت از جمله اين برنامه هاست.
دبير ستاد مبارزه با موادمخدر جلوگيري از تزريقي شدن معتادان معمولي و نيز پيشگيري از آلودگي به ايدز معتادان تزريقي با تأمين سرنگ بهداشتي و نيز مقابله با مخدرات خطرناك صنعتي و شيميايي را از جمله ديگر برنامه هاي ستاد مبارزه با موادمخدر ذكر كرد.
وي در خاتمه عنوان كرد كه اين برنامه ۱۰ ساله واقع بينانه است و ما اميدواريم در پايان برنامه بتوانيم ۱۰ درصد پيشگيري فعلي را به ۳۰ تا ۴۰ درصد افزايش دهيم.

سختي كار پرستاران امسال پرداخت مي شود
001407.jpg
گروه اجتماعي: كارشناس دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت گفت: با موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور سختي كار پرستاران افزايش يافته كه در صورت وجود اعتبار در سال جاري پرداخت مي شود.
حاتم احمدوند در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به فرسودگي شغلي پرستاران و وجود كليه عوامل سختي كار براي اين رده شغلي يادآور شد: با بازبيني انجام شده توسط كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ۱۰ تا ۱۵ درصد به سختي كار پرسنل پرستاري كليه بخشها اضافه شد.
وي ادامه داد: بر اين اساس سختي كار پرستاران بخش جنرال (عمومي) از ۳۵ به ۴۵ درصد، بخش N I C U و نوزادان و اورژانس اطفال و بخش سوانح و تروما از ۳۵ به ۵۰ درصد، انكولوژي و اورژانس جنرال از ۳۵ به ۵۵ درصد و منشي بخشها از ۳۵ به ۴۵ درصد افزايش يافت.
احمدوند افزود: سختي كار پرستاران در بخشهاي شيمي درماني ۴۰ درصد، شيمي درماني ويژه كودكان كمتر از ۱۴ سال به ۵۰ درصد، بهيار و كمك بهيار مركز استريل اتاق عمل به ۲۵ درصد و تكنسين و كاركنان اتاق عمل به ۵۵ درصد و بيماربر به ۳۵ درصد افزايش يافت.
وي با بيان اين كه سختي كار درصدي از حقوق مبناي مندرج در حكم است كه به حقوق اضافه مي شود، گفت: از آنجا كه محيط كار پرستاران با انواع آلودگيها همراه است ۲۰ تا ۳۰ درصد پرستاران پس از چند سال كار دچار فرسودگي مي شوند.
وي در خصوص افزايش حقوق كاركنان بهداشت و درمان از جمله پرستاري، اظهار داشت: طبق آخرين مكاتبات انجام شده از سوي وزير بهداشت با هيأت دولت هم ترازي حقوق پرسنل بهداشت و درمان با حقوق معلمين درخواست شده كه براي كادر پرستاري علاوه بر اين هم ترازي ۲۵ درصد افزايش نيز تقاضا شده است كه در صورت توافق سازمان مديريت و برنامه ريزي در سال جاري اجرايي خواهد شد.

پالايش افراد بومي از جمعيت غيربومي بم ادامه دارد
مديرعامل جمعيت هلال احمر كرمان روند اجراي طرح پالايش جمعيت بومي از غير بومي در منطقه زلزله زده بم با مشاركت بسيج را خوب ارزيابي كرد.
مهدي ابنا ديروز به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: علاوه بر بكارگيري اطلاعات مربوط به ثبت احوال و املاك در اين فرآيند، مركز آمار ايران نيز اجراي طرح سرشماري جمعيت بم را آغاز كرده است.
وي همكاري جمعيت هلال احمر و ناحيه مقاومت بسيج سپاه كرمان را در بهبود روند امدادرساني به مردم بم خوب ارزيابي كرد و گفت: براساس آخرين تصميم گيريها پالايش كل جمعيت بم دو هفته به طول مي انجامد.وي نحوه برخورد با آسيب ديدگان مناطق اطراف شهر بم را با ساير گروههاي مهاجر متمايز دانست و گفت: نيروي انتظامي از ورود گروههاي غيربومي به ساير شهرهاي استان كرمان جلوگيري خواهد كرد.
وي با اشاره به اين كه نياز منطقه زلزله زده بم به كمكهاي جنسي تقريبا مرتفع شده از مردم خواست تا كمكهاي خود را به صورت نقدي به حساب شماره ۱۱۱۱۱ بانك ملي در سراسر كشور واريز نمايند.
۴۶ مدرسه در بم قابل استفاده است
رئيس سازمان توسعه، تجهيز و نوسازي مدارس گفت: به رغم شدت زلزله بم ۴۶ مدرسه با ۲۵۰ كلاس درس در اين شهر هنوز قابل استفاده است.
سيد محمدعلي افشاني ديروز در زاهدان به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: مدارس نوساز در بم از جمله مستحكم ترين ساختمانهايي بودند كه در جريان زلزله تخريب نشدند.
وي افزود: در اين حادثه ۱۳ مدرسه بم با ۷۰ كلاس درس بين ۱۰ تا ۳۰ درصد آسيب ديد اما مدارس خشت و گلي و قديمي به كلي ويران شد.
يك سوم آموزگاران كشته شدند
صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل (يونيسف) اعلام كرد: يك سوم از آموزگاران و ۱۰ هزار دانش آموز در جريان فاجعه زلزله اخير بم كشته شده اند.
يونيسف در اين اطلاعيه كه در مقر سازمان ملل در نيويورك منتشر شد تأكيد كرد: در ميان بسياري از چالشهايي كه مقامهاي آموزشي با آن روبه رو هستند دشواريها در زمينه يافتن معلماني است كه قادر به بازگشت به مدارس باشند.
۵۰۰ معلول با ضايعات نخاعي زلزله  بم
رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: زلزله پنجم دي ماه شهرستان بم، ۵۰۰ معلول ضايعات نخاعي برجاي گذاشت كه اين سازمان خدمات لازم را به آنان ارايه مي كند.
دكتر «محمدرضا راه چمني» ديروز در حاشيه بازديد از دومين نمايشگاه بين المللي معلولين و تجهيزات توانبخشي در تهران در گفت وگو با ايرنا، افزود: اين تعداد، به غير از معلولان جسمي و حركتي ديگري است كه بر اثر زلزله بم، معلول شده اند.
بزرگترين محموله كمك ايرانيان مقيم آمريكا به زلزله زدگان
حدود ۱۴۰ تن كمكهاي ايرانيان مقيم آمريكا جهت آسيب ديدگان زلزله بم توسط دو هواپيما روز سه شنبه به ايران ارسال شد.
به دنبال بروز حادثه دلخراش زلزله بم بنياد درماني رازي طي يك بسيج عمومي موفق شد دو هواپيما با ظرفيت ۱۴۰ تن شامل كمكهاي اضطراري، دارو، غذا، پوشاك، چادر جهت اسكان، مواد بهداشتي و آب آشاميدني تهيه و به ايران ارسال نمايد.
پس از كمكهاي دولت آمريكا اين حجم از هدايا بزرگترين حجمي است كه از طرف يك كشور و توسط ايرانيان مقيم آن براي زلزله زدگان بم ارسال مي گردد كه اين خود نشانه اي از همبستگي هموطنان خارج در مواقع بروز حوادث ناگوار در كشور مي باشد.
اين كمكها توسط يك فروند هواپيماي ۷۰۷ از مبدأ باكو و يك فروند هواپيماي ۷۴۷ از مبدأ لس آنجلس به ايران حمل گرديد.
بنياد درماني رازي در سال ۱۹۸۵ به همت تني چند از پزشكان و متخصصين ايراني مقيم آمريكا جهت ياري و مساعدت هموطنان ايراني در نيويورك تأسيس گرديده است. در اين بسيج همگاني براي كمك به هموطنان زلزله زده بم بيش از ۲۵ مؤسسه و سازمان خدماتي خيريه و غيرانتفاعي در سراسر آمريكا صميمانه شركت نموده اند.
بنياد رازي اعلام داشت كه با حمايت همه جانبه دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در واشنگتن و همچنين توجه نمايندگي ايران در سازمان ملل موفق به انجام اين امر خير گرديده است.

سعيدي كيا مسئول اجراي بازسازي شهر بم شد
001446.jpg
طي حكمي از سوي محمد خاتمي رئيس جمهوري، محمد سعيدي  كيا رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي به سمت رئيس اجراي بازسازي شهر بم منصوب شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، همچنين طي اين حكم رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي، نماينده رئيس جمهوري در ستاد بازسازي شهر بم اعلام شد.
مهندس سعيدي كيا ،در گذشته مسئوليت هاي متعدد از جمله وزير راه و ترابري و وزير جهاد سازندگي را داشته است.

۱۶ كودك آزاري حاد ثبت شد
طي دي ماه سال جاري، ۱۶ مورد كودك آزاري حاد در انجمن حمايت از حقوق كودكان به ثبت رسيد.
به گزارش ايسنا در اين مدت ۶ مورد حاد به اشكال مختلف توسط نزديكان و وابستگان اطفال به انجمن حمايت از حقوق مددكاري آن اعلام و گزارش شد.
منصور فتحي، سرپرست صداي يارا در اين زمينه تأكيد كرد كه نگرش نامناسب به اطفال و نبود حمايت هاي قانوني لازم، اين معضل را گسترده تر و تشديد مي كند.

نخستين جشنواره كارآفريني دانش آموزان و فارغ التحصيلان
نخستين  جشنواره  يك  روزه  كارآفريني  دانش آموزان  و فارغ التحصيلان  شاخه  كاردانش  با هدف  كاريابي  براي  نسل  جوان  چهارشنبه  در دانشگاه  اميركيبربرگزار شد.
مديركل  دفتر آموزش  و پرورش  كاردانش  و دبير اين  جشنواره  در اين  مراسم  گفت : سازماندهي ، طراحي  و سمت گيري  آموزشهاي  متوسطه  براي  ورود فارغ التحصيلان  به  بازار كار و اشتغال  مولد از برنامه هاي  مهم  اين  دفتر است .

اعضاي بدن جوان اصفهاني به چهار بيمار زندگي بخشيد
«قلب»، «كبد» و «كليه هاي» يك جوان ۱۸ ساله اصفهاني كه دچار مرگ مغزي شده بود، روز چهارشنبه به چهار بيمار نيازمند عضو، پيوند زده شد.
هماهنگ كننده پيوند اعضاي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در گفتگو با ايرنا اعلام كرد: اعضاي «اسماعيل - ق» ۱۸ ساله كه به سبب برخورد ضربه در حين انجام يك مسابقه ورزشي دچار مرگ مغزي شده بود پس از كسب رضايت خانواده او به چهار بيمار پيوند زده شد.
«جعفر اسفندياري» اضافه كرد: قلب و كليه هاي اين جوان در بيمارستانهاي اصفهان به سه بيمار پيوند زده شد و كبد او نيز براي پيوند چهارم به شيراز ارسال گرديد.

واژگوني بونكر گاز در شاهرود وحشت آفريد
واژگون  شدن  يك  دستگاه  بونكر ۴۰ تني  حامل  گاز مايع  دربلوار آزادي  شاهرودسه شنبه  شب  ساكنان  اين  منطقه  را دچار ترس  و وحشت  كرد.
وقوع  اين  حادثه  تا حدود يك  ساعت  بيم  انفجار اين  بونكر مملو از گاز را بين  مردم  ايجاد كرده  بود.مدير آتش  نشاني  و خدمات  ايمني  شاهرود گفت : خوشبختانه  درختان  و جدول هاي سيماني  كنار خيابان  مـانع  از برخورد بونكربا ساختمان هاي  مسكوني  مقابل  محل حادثه  شد و از انفجار اين  بونكر جلوگيري  كرد.
«سيد محمد حسيني» افزود: اين  حادثه  خوشبختانه  تلفات  جاني  نداشت  و تنهاراننده  و كمك  راننده  مجروح  شدند.

توضيح و تصحيح
در گفت وگو با خانم دكتر طوبي كرماني با عنوان «هويت فرهنگي ايرانيان خارج از كشور» كه روز شنبه ۲۷ دي ماه در صفحات ۵ و ۶ همشهري به چاپ رسيد ، اداره كل امور اجتماعي ايرانيان خارج از كشور كه وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي است سهوا به عنوان زيرمجموعه وزارت خارجه معرفي شده بود كه بدينوسيله ضمن پوزش تصحيح مي شود.

۶۵ درصد بچه هاي طلاق بزهكار مي شوند
خانواده به عنوان نخستين كانون تجربه زندگي مشترك و جامعه پذيري كودكان نقش موثري را در كنترل انحرافات اجتماعي بر عهده دارد، به طوري كه طبق آمار از هر ۸۰۰ كودك بزهكار ۶۵ درصد متعلق به خانواده هاي طلاق هستند.
دكتر سيد حسن علم الهدايي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با بيان اين خبر گفت: فرار كودكان، بيماريهاي اخلاقي، اعتياد، تعارض شخصيتي و افت تحصيلي همگي معلول ناتواني و ضعف روابط صحيح خانوادگي هستند و از اين رو نقش مادران و به ويژه زنان سرپرست خانوار كه مسئوليت و نگراني دوچنداني نسبت به ساير زنان دارند، به عنوان محور كانون خانواده بسيار موثر است.
وي افزود: فقر، بي سرپرستي دايم، بيكاري، اعتياد، طلاق، ناكافي بودن مهارتهاي زندگي و عدم آگاهي خانواده ها براي مقابله با آسيبهاي اجتماعي از جمله تهديداتي هستند كه خانواده ايراني را در جامعه امروز نشانه گرفته اند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |