پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۰ - Jan 22, 2004
مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان قضايي :
قوه قضائيه معيار سلامت جامعه است
محيط قضايي را محيطي امن و آسان و روان بسازيد
تهران - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي:  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي صبح  ديروز در ديدار رئيس  قوه  قضائيه ، معاونين  دستگاه  قضائي  و روساي  كل  دادگستريهاي  استانهاي  مختلف  كشور، قوه  قضائيه  را معيار سلامت  جامعه  خواندند و بر لزوم  تلاش  بيش  از پيش  براي  سلامت ، اقتدار و هوشمندي  دستگاه  قضايي  تأكيد كردند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  خاطرنشان  كردند: وجود يك  دستگاه  قضايي  سالم ، قدرتمند و هوشمند، سلامت  جامعه  را تضمين  خواهد كرد، اما اگر بهر علتي  قوه قضائيه  ضعيف  و ناسالم  شد و چشمان  بينا و پنجه  مستحكم  عدالت  در جامعه  وجود نداشت  جامعه  سالم  نيز به  سقوط و نزول  كشيده  خواهد شد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي ، اقتدار علمي و دارا بودن  دانش  لازم  را همراه با پاكدامني  و شجاعت ، عوامل  اصلي  اقتدار دروني  قوه  قضائيه  دانستند و افزودند: بايد همه  اجزاء دستگاه  قضائي  را از لحاظ علمي و تقوا و شجاعت كاملا تقويت  كرد و قوت  دروني  دستگاه  قضايي  را افزايش  داد.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  قوت  دروني  دستگاه  قضايي  را موجب  ايستادگي  در مقابل  فشارهاي  بيروني  برشمردند و افزودند: قوه  قضائيه  بايد با پرهيز كامل  از هرگونه  انفعال  در مقابل  هر فشاري  پايداري  كند.
ايشان  در همين  زمينه  خاطرنشان  كردند دستگاه  قضايي  از دو سو تحت  فشار است ، از سوي  كساني  كه  با اين  دستگاه  و جهت گيري  هاي  كلي  آن دشمني  و مخالفت  دارند و نيز از سوي  عناصر افراطي  كه  مخالف  دستگاه  قضائي  نيستند اما تلاش  مي كنند با تبليغات  در مورد برخي  پرونده ها و سنگين تر كردن  آنها، قاضي  را براي  صدور حكمي خارج  از حق  و عدالت ، تحت  فشار قراردهند كه  دستگاه قضايي  بايد در مقابل  همه  اين  فشارها ايستادگي  كند.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي فشار به  دستگاه  قضائي  و شكستن  حرمت  قضا را، شكستن  حرمت  قانون  دانستند و افزودند: كساني  كه  با گردن كشي  در مقابل  قانون ، حرمت  آن را از بين  مي برند يا داراي  نيت  سوء و عناد هستند و يا در بي مبادلاتي  و غفلت  بسر مي برند اين  افراد در واقع  مقدمه  و زمينه  بروز ديكتاتوري  را فراهم  مي كنند چرا كه  شكستن  حرمت  قانون  به  هرج  و مرج  منجر مي شود و هرج  و مرج  نيز مردم  را آماده  پذيرش  عناصر مستبد مي سازد.
ايشان  با قدرداني  از تلاشهاي  آيت  الله   هاشمي شاهرودي  و ديگر مسئولان قضايي  در اداي  وظايف  بسيار سنگين  دستگاه قضايي ، سلامت  قوه  قضاييه  را در گرو مقابله  صحيح  و دقيق  و قاطع  با هرگونه  تخلف  و انحراف  در مجموعه  قضايي برشمردند.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  مجاهدت  و مبارزه  با مشكلات  را راه  حقيقي  رشد انسان  و پيشرفت  و تعالي  مجموعه هاي  انساني  برشمردند و افزودند: فشارها و مخالفتها با قوه  قضاييه  تنها روزي  پايان  مي يابد كه  دستگاه  قضائي  بي اثر و بي خاصيت  شود بنابراين  بايد با اين  فشارها و ديگر مشكلات  موجود مبارزه كرد.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي پاسخگويي  در برابر وجدان  علمي و اسلامي را معيار حقيقي  قانونگرايي  در دستگاه  قضايي  خواندند و افزودند: در رسيدگي به  پرونده ها نبايد تنها به  ظواهر قانوني  بسنده  كرد بلكه  بايد با استفاده از انعطاف  پذيري  اسلامي و عقلاني ، به  نكته  اصلي  و جوهره  و روح  قانون  توجه كرد و همه  ابعاد پرونده  را مورد توجه  قرارداد.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي ، كوتاه  شدن  زمان  رسيدگي  به  پرونده ها را از خواستهاي  اصلي  مردم  برشمردند و افزودند: محيط قضايي  را محيطي  امن  و آسان و روان  بسازيد تا مردم  با آرامش ، اطمينان  خاطر و اعتماد به  رعايت  حق  و عدالت  به  دستگاه  قضايي  مراجعه  كنند و از خدمت  رساني  سهل  و آسان  دست اندركاران  قضا، حقيقتا لذت  ببرند. در ابتداي  اين  ديدار آيت الله   هاشمي شاهرودي  رئيس  قوه  قضاييه  در گزارشي  از طرحها و جهت  گيريهاي  دستگاه  قضايي ، احياي  دادسراها، احياي شوراهاي  حل  اختلاف ، تخصصي  كردن  محاكم ، تشكيل  ستادهاي  مبارزه  با جرائم اجتماعي ، و ملاقات  حضوري  مسئولان  دستگاه  قضايي  سراسر كشور با مردم  را ازجمله  تلاشهاي  قوه  قضايي  براي  افزايش  امنيت  اجتماعي  - قضايي ، در سال  خدمت رساني  به  مردم  برشمردند.
آقايان  عليزاده  رئيس  كل  دادگستري  استان  تهران ، يساقي ، رئيس  كل دادگستري  استان  خراسان  و آوايي  رئيس  كل  دادگستري  استان  اصفهان  هم  دراين ديدار گزارشي  از مشكلات  و تلاشهاي  قوه  قضاييه  بيان  كردند.
افزايش  پرونده هاي  قضايي ، تلاش  براي  كاهش  زمان  رسيدگي  به  پرونده ها، كمبود قاضي ، مشكلات  مادي  قضات  و كارمندان  دستگاه  قضايي ، تلاش  براي  جذب نخبگان  حوزه  و دانشگاه ، تشكيل  معاونت  آموزش  و تحقيقات  و ايجاد نهاد مشاوره  قضايي ، افزايش  بازرسي  در درون  قوه  قضاييه  بمنظور سلامت  بيشتر دستگاه  قضايي  از جمله  نكاتي  بود كه  در سخنان  روساي  كل  دادگستريهاي  استانهاي  تهران ، خراسان  و اصفهان  مورد اشاره  قرار گرفت .

در ديدار رئيس پارلمان سوئيس:
خاتمي: مجلس در پيشرفت دمكراسي در ايران نقش اساسي دارد
رئيس  پارلمان  سوئيس  و روساي  كميسيونهاي  امور خارجه  مجلس  شورا و سناي اين  كشور ديروز  در ديدار با سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  با ابراز خرسندي  از سفر وي  به  سوئيــس ،  اين  سفر را در گسترش  روابط دو جانبه  و همكاري هاي  بين المللي  دو كشور مؤثر خواندند.
به  گزارش  ايرنا، خاتمي  در  اين  ديدار با اشاره  به جايگاه  مجلس  شوراي  اسلامي ، مجلس  را ركن  مهم  دموكراسي  در جمهوري  اسلامي خواند و افزود: اگر ماهيت  دموكراسي  مهار قدرت  و پاسخگو كردن  قدرت  باشد، مجلس  مهمترين  محل  براي  نظارت  است  و در پيشبرد دموكراسي  نقش  اساسي  و مهم دارد.
رئيس  جمهوري  با اشاره  به  روند رو به  رشد اقتصاد داخلي  و مقايسه  با نرخ  رشد متوسط جهاني ، آمادگي   ايران  را براي  جذب  سرمايه گذاري  خارجي  در اقتصاد و صنعت  اعلام  كرد و گفت : در سالهاي  اخير قوانين  و برنامه هاي  اصلاحات  اقتصادي  بسياري  براي  رشد بخش  خصوصي  ايجاد شده  است .
خاتمي  همكاري هاي   ايران  با همسايگان  خود بر اساس  سياست  اصولي تنش  زدايي  را مورد اشاره  قرار داد و روابط خارجي  جمهوري  اسلامي و روند گسترش  همكاري هاي   ايران  با اتحاديه  اروپا و كشورهاي  جنوب  شرق  آسيا را بسيار موفق  خواند.
در  اين  ديدار  شيسر رئيس  مجلس  سنا، يوت ست  رئيس  كميسيون خارجي  مجلس  سنا و برينر رئيس  كميسيون  خارجي  مجلس  شوراي  سوئيس  با اشاره به  اهميت  انتخابات  آزاد براي  تشكيل  مجلس  كارآمد و مردمي ، روابط تهران  - برن  را خوب  دانستند و بر لزوم  تلاش  مجالس  دو كشور براي  گسترش  و تعميق  بيش  از پيش  مناسبات   ايران  و سوئيس  تأكيد كردند.
ديدار با ايرانيان
رئيس جمهوري  همچنين سه شنبه  شب  با ايرانيان  مقيم  سوئيس  و خانواده هاي  اعضاي  سفارت  جمهوري  اسلامي  ايران  در شهر برن  و نيز رهبران مذهبي سوئيس ديداركرد.
به  گزارش   ايرنا، در  ديدار نخست، رئيس جمهوري با اشاره  به  فراز و نشيب هايي  كه  ملت   ايران  در طول  تاريخ  از آن عبور كرده  اظهار داشت : ملت   ايران  از ميان  همه  طوفانها سرفراز بيرون  آمده  است .وي  افزود: ملت   ايران  همواره  حق  و منطق  را پذيرفته  اما اصالت   ايراني خويش  را نيز حفظ كرده  است .
خاتمي در بخش  ديگري  از سخنانش  به  اسلام  خواهي  ملت   ايران  اشاره  كرد و افزود: با پيدايش  اسلام  ملت   ايران  با آغوش  باز اسلام  را پذيرفتند.
رئيس  جمهوري  اظهار داشت : ملت   ايران  طي  يك  قرن  اخير پيشتاز استقرار جامعه  مدني و مخالفت  با سلطه  بيگانه  و مهار كردن  قدرت استبدادي  و وادار كردن  او به  پاسخگويي  در برابر ملت  بوده  است .رئيس  جمهوري  با تأكيد بر لزوم  صبر و شكيبايي  براي  دستيابي  به  نظام مردم  سالار اضافه  كرد: خوشبختانه  كارهاي  بسيار بزرگي  در ايران  صورت  گرفته است  هرچند موانع  و مشكلاتي  هم  وجود دارد.
گفت وگو با رهبران مذهبي
رهبران  مذهبي  جوامع  پروتستان  كاتوليك  و يهودي  سوييس  نيز سه شنبه  شب  در محل  اقامت  سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  اسلامي  با وي  ديدار و گفتگو كردند.
خاتمي در اين  ديدار با اشاره  به  جدي  بودن  خطراتي  كه  دنياي  امروز را تهديد مي كند، گفت : معتقدم  كه  اديان  مختلف  به رغم  اختلافات  ظاهري  با تكيه  بر مشتركات  مي توانند با جنگ ، كينه ، ترور، فقر و تبعيض  مقابله  كنند و دنياي  صلح  آميزي  را بسازند.وي  با بيان   اينكه  ما راهي  جز در كنار هم  بودن  و تفاهم  نداريم ، توصيه قرآن  مجيد مبني  بر لزوم  متحد شدن  اهل  كتاب  حول  محور كلمه  الهي  را مهم  و آموزنده  دانست  و افزود: هيچكدام  از ما در اين  كلمه  واحد اختلاف  نداريم  و به  طور يقين  ريشه  نابساماني  ها، ناامني  ها، جنگ ها و گرفتاريها غفلت  از خدا در عرصه  جان  و جهان  انسان  است .
خاتمي هدف  مهم  الهي  در فرستادن  كتاب  و وحي  و ارسال  پيامبران  را دعوت مردم  به  برپا داشتن  قسط و عدل  ارزيابي  كرد و گفت : منظور از قيام  مردم  به عدل  و قسط اين  نيست  كه  پيامبران  به  زور مردم  را به  قيام  وادار كنند، بلكه انسان  خود بايد بفهمد، بخواهد و براساس  آن قيام  كند و قسط را در جامعه برپا دارد.

وزير تعاون:
رئيس جمهور استعفاي وزيران را نپذيرفت
وزير تعاون بااعلام اينكه چند تن از وزرا و معاونين رئيس جمهور از جمله خودش استعفا داده اند گفت: رئيس جمهوري با هيچ استعفايي موافقت نكرده است. به گزارش خبرگزاري فارس علي صوفي كه ديروز در پايان نشست هيات وزيران با خبرنگاران سخن مي گفت، افزود: مسئولان بايد براي ايجاد يك انتخابات سالم تلاش كنند وگرنه بايد كنار بروند.
وزير تعاون در خصوص تحصن نمايندگان گفت: اين نوعي اعتراض است. حادثه اي به اين بزرگي در كجاي تاريخ وجود دارد.
از سوي ديگر محسن امين زاده معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرگزاري ايلنا مبني بر اينكه آيا وي جزو معاونان استعفا داده است، گفت: اگر معاونان خاتمي ليست جمعي براي استعفا ارائه دهند، قطعا آن را امضا خواهم كرد.
ايلنا همچنين از قول يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياسي خارجي مجلس خبر داد كه يكصد نفر از معاونان كابينه شامل معاونان وزرا و معاونان رئيس جمهوري در اعتراض به رد صلاحيت ها استعفاي خود را تقديم كرده اند.

مقام معظم رهبري درگذشت آيت الله شبستري را تسليت گفتند
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: در پي درگذشت عالم جليل القدر و روحاني پارسا و پرهيزكار مرحوم آيت الله آقاي حاج ميرزا نصرالله شبستري، حضرت  آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام تسليتي صادر كردند.متن پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت عالم جليل القدر و روحاني پارسا و پرهيزكار مرحوم آيت الله آقاي حاج ميرزا نصرالله شبستري اعلي الله مقامه را به عموم اهالي مومن و غيور آذربايجان مخصوصا مردم عزيز تبريز، و نيز به حوزه علميه و روحانيون معظم بويژه امام جمعه محترم تبريز و بالاخص به فرزندان و بازماندگان گرامي و ارادتمندان ايشان بويژه اهالي محترم شبستر و خامنه تسليت مي گويم و علو درجات آن روحاني فرزانه و خدمتگزار را از خداوند متعال مسئلت مي كنم. پيوند مودت و صميميت ديرپاي اينجانب با آن عالم باصفا و دوست صادق موجب آن است كه خود را، همدل و همدرد بازماندگان و علاقمندان ايشان بدانم.
رحمت خدا بر او و بر همه بندگان صالح و صادق.
والسلام علي عبادالله الصالحين
سيد علي خامنه اي

ديك چني:
اروپا نقش محوري در ايران ايفا كرد
ديك چني در گفت وگو اختصاصي با روزنامه  برلينر مورگن پست اظهار داشت: به مشكلاتي كه در حال حاضر وجود دارد نبايد به گونه اي كه در موضوع عراق پيش رفت، نگاه كرد.
به گزارش ايسنا، ديك چني، معاون رئيس جمهور آمريكا در اين گفت وگو در پاسخ به اين سئوال كه چرا وقتي صحبت از ايجاد دموكراسي در جهان مي شود، در نهايت به سوريه، ايران و كره  شمالي مي رسيد اظهار داشت: مشكلاتي كه از آنها صحبت مي شود، نبايد با همان راه حلي كه در عراق اعمال شد، رفع شوند.
وي افزود: البته به نظر مي رسد ليبي تغييراتي را داشته است؛ اين امر مستقيما به عملكرد بوش در افغانستان و عراق مربوط مي شود. با اين حال چني ادامه داد: در خصوص كره  شمالي هنوز راه هاي ديپلماتيك جريان مورد استفاده قرار مي گيرد و درباره  ايران نيز اروپا نقش محوري را ايفا كرد.

ايران چريكهاي پ.ك.ك را به تركيه تحويل داد
عباس خورشيدي، معاون استاندار آذربايجان غربي در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت:تردد و حضور نيروهاي پ.ك.ك در ايران و استان غيرقانوني است و با اقتدار با اين مساله برخورد مي كنيم. وي اضافه كرد: نيروهاي ما در حاشيه مرزها نوار مرزي استان اين نيروها را كه درصدد تردد باشند، طرد يا دستگير مي كنند.
خورشيدي گفت كه تعدادي از نيروهاي پ.ك.ك طي ماه هاي اخير دستگير و به تركيه تحويل داده شده اند كه آخرين مورد دستگير شده، هفته گذشته بوده است.

كوتاه از سياست ايران
مبارك: مصر مشتاق رابطه با ايران است
حسني مبارك، رئيس جمهوري مصر، بر موضع اين كشور مبني بر روابط حسنه با ايران تاكيد كرد.به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري مصري منا حسني مبارك در گفت وگو با تعدادي از متفكران و روشنفكران مصري درخصوص روابط قاهره با تهران، تاكيد كرد: مصر براي ايجاد رابطه حسنه با همه كشورهاي اسلامي از جمله ايران مشتاق است و روابط بين دو كشور از طريق تماس هاي فيمابين در حال پيشرفت مي باشد.منا افزود: مبارك درخصوص ملاقات خود با سيدمحمد خاتمي در ژنو، گفته است دو كشور به درك متقابلي رسيده اند و يك گام در جهت تقويت روابط دوجانبه برداشته اند.از سوي ديگر نماينده مصر در اجلاس كاري گروه «دي-  هشت» گفت: جمهوري اسلامي ايران و مصر در راستاي اهداف اين گروه،  روابط ديپلماتيك خود را گسترش مي دهند.
به گزارش ايرنا ستار اشرع ديروز در نشست اولين اجلاس كاري دومين مجمع تجاري گروه «دي - هشت»، افزود: بسيار مهم است كه روساي جمهوري دو كشور با هم در كشورهاي يكديگر ملاقات كنند.
گفتگوي وزراي خارجه انگليس، آلمان و فرانسه درباره ايران
وزير خارجه انگليس با همتايان آلماني و فرانسوي خود ديدار و درباره ايران گفت وگو و تبادل نظر كرد.به گزارش ايلنا به نقل از رويتر سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس اعلام كرد: جك استراو در منطقه اي در خارج شهر لندن به نام چونينگ ميزبان دومينك دوويلپن وزير امور خارجه فرانسه و يوشكا فيشر، وزير امور خارجه آلمان بود.وي افزود: وزيران خارجه سه كشور، در ديدار غيررسمي و خصوصي خود در مورد ايران و مسائل ديگري كه سه كشور درباره آنها با يكديگر فعالانه مشاركت داشتند، گفت وگو و مذاكره كردند.
وي در ادامه اعلام كرد: آنها قصد دارند به همكاري خود در خصوص مسائل جاري با ديگر همتايان اروپايي خود ادامه دهند.
بازرسان اتمي به ايران مي آيند
يك منبع آگاه در آژانس بين المللي انرژي اتمي از اعزام يك تيم بازرسي ديگر از اين آژانس به ايران در هفته آينده خبر داد و افزود: «اين تيم بازرسي موظف است تا نيمه فوريه (اواخر بهمن ماه) گزارش خود را به شوراي حكام آژانس بدهد اما فعلا نمي توانم يافته هاي آنان را فاش كنم.»
منبع مذكور در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: «ما مقررات سختي در آژانس داريم و متاسفانه نمي توانيم در مورد نتايج بازرسي هايمان در ايران و هر كشور ديگر به طور علني صحبت  كنيم.»وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا كشورهاي اروپايي در مورد تعهدات خود نسبت به ايران با آژانس صحبت كرده اند، گفت: «من در اين مورد نظري ندارم و بايد در اين مورد با اروپايي ها صحبت كنيد.»
منبع آگاه آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد اتهام مشاركت دانشمندان پاكستاني در برنامه هاي هسته اي ايران نيز گفت: «ما در اين مورد تحقيق كرده و گزارش خود را در فوريه به شوراي حكام آژانس ارائه مي دهيم.»
اعتراض ايران به بمباران جنوب لبنان
سخنگوي  وزارت  امورخارجه  با اشاره  به  بمباران  مناطقي  درجنوب  لبنان  وتجاوزات  مكرر جنگنده هاي  رژيم  صهيونيستي  به قلمرو هوايي  اين  كشور طي  چندروز گذشته  ضمن  محكوميت  شديداين اقدام  كه  نقض  حاكميت  و تماميت  ارضي  لبنان بشمارمي رود، برحق  مردم  و مقاومت  لبنان  در دفاع  از خود و مقابله  با متجاوز بر اساس  موازين  بين المللي  تأكيد كرد.به گزارش ايرنا وي  با اظهارنگراني  ازاقدامات  تحريك  آميز اسراييل  هشدارداد كه  ادامه اين گونه  تجاوزات  رژيم  صهيونيستي  امنيت  وثبات  واستقرارمنطقه حساس  خاورميانه را بيش  از پيش  برهم  خواهد ريخت .
رئيس جمهوري اتريش به تهران مي آيد
«توماس  كلستيل» رئيس  جمهوري  اتريش  بنا به  دعوت  رسمي  سيدمحمد خاتمي رئيس  جمهوري  ، از چهارم  بهمن  ماه  جاري  بمدت  چهار روز در راس يك  هيات  عاليرتبه  سياسي  و اقتصادي  از جمهوري  اسلامي ايران  ديدار خواهدكرد.
به  گزارش  دفتر امور رسانه رياست  جمهوري ، معاون  صدراعظم  و وزير راه  - وزير امنيت  اجتماعي  و نسلها - وزير مشاور در امور بهداشت  و رئيس اطاق  بازرگاني  اتريش  و اروپا در اين  سفر رسمي رئيس  جمهوري  اتريش  را همراهي خواهند كرد.

تا انتخابات
۱۰۰۰ نفر تأييد خواهند شد
يك منبع آگاه در شوراي نگهبان در گفت وگو با «بازتاب»، از اقدامات شوراي نگهبان براي عملي كردن رهنمودهاي مهم رهبري در ديدار هفته گذشته ايشان با اين شورا خبر داد.
اين منبع با تأكيد بر اين كه سخنان تاريخي رهبري، سرلوحه عملكرد شوراي نگهبان در انتخابات مجلس هفتم و آينده خواهد بود، افزود: براساس بررسي هاي انجام شده در هفته اخير، دست كم صلاحيت هزار نفر از داوطلبان تأييد صلاحيت نشده، به تأييد خواهد رسيد كه تا صبح روز سه شنبه تأييد ۲۰۰ نفر از آنان به وزارت كشور اعلام شده است.وي در پايان با انتقاد از انتشار مطالبي مبني بر عدم عمل به رهنمودهاي رهبري توسط شوراي نگهبان، اين مطالب و اظهارات را به دور از واقعيت ارزيابي كرده و تصريح كرد: جوسازي ها و اعمال فشارها، هيچ گونه اثر مثبت و منفي در عملكرد شوراي نگهبان نداشته و اين شورا برمبناي معيارهاي قانوني و شرعي به وظايف خود عمل خواهد كرد.
كميته ويژه دولت پيگيري مي كند
كميته ويژه اي از طرف دولت، براي رسيدگي به موضوع رد صلاحيت ها تعيين شد.وزير نيرو بعد از جلسه هيأت وزيران در پاسخ به سئوال خبرگزاري فارس گفت: وظيفه اين هيأت آن است كه با مذاكره با مراجع مختلف، نسبت به تعديل موضوع رد صلاحيت شدگان اقدام كنند.وي حاضر نشد اعضاي اين هيأت را معرفي كند اما خاطرنشان كرد: دولت رد صلاحيت گسترده كانديداها را، چالشي براي نظام جمهوري اسلامي مي داند و براي رفع اين چالش اقدامات مختلفي را انجام مي دهد.
موضع رهبري در جهت حل بحران بود
رئيس دوره اي شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد گفت: رهبري براي حل بحران و خروج از بن بست موضع اخير را گرفتند تا با اين راهكار هم حيثيت شوراي نگهبان حفظ شود و هم مساله حل شود، اما گروهي با مقاومت، حل مساله را دنبال نمي كنند.
به گزارش ايسنا دكتر علي محمد حاضري گفت: اگر به سوابق و عملكرد گذشته اكثر رد صلاحيت شدگان و نمايندگان رد صلاحيت شده مجلس ششم نگاه كنيم - كه به اتهام عدم التزام به ولايت فقيه صلاحيتشان تأييد نشده - التزام عملي آنها به مواضع رهبري از مخاطبان فرمايش اخير رهبري بيشتر است.وي توضيح داد: يكي از اعضاي شوراي نگهبان گفته است كه اصل احراز صلاحيت، از سفارشات قبلي رهبري است كه ما آن را دنبال مي كنيم.
هم چنين سخنگوي اين شورا گفته كه ما بر اساس معيار عرفي و عقلي عمل مي كرده ايم. اين اظهارات نشان دهنده اين است كه ممكن است شوراي نگهبان نيز رويه هيأت نظارت را دنبال كند. البته به نظرم همه اعضاي شوراي نگهبان چنين ديدگاهي ندارند.
شوراي  نگهبان حسن نيت نشان دهد
به گزارش ايرنا سيد عبدالواحدموسوي  لاري وزير كشور ديروز  پس  از پايان  جلسه  هيأت دولت  در جمع  خبرنگاران  با مهم  دانستن  برگزاري  انتخابات  در فضايي  رقابتي ، سالم  و با حفظ حقوق  همه  صاحبان  حق  گفت : از آنچه  كه  تا كنون  اتفاق  افتاده است  راضي  نيستيم .وي  ادامه  داد: در جلسه  خصوصي  پريشب  به  آقاي  جنتي  گفتم  كه  بر اساس  نظرمقام  معظم  رهبري  كساني  كه  در مراحل  قبلي  به  تائيد شوراي  نگهبان  رسيده اند مورد تائيد هستند، مگر اينكه  مسئله  جديدي  براي  آنها به  وجود آمده  باشد.موسوي  لاري  خاطر نشان  كرد: ليست  اين  افراد كه  شامل  ۶۱۸ نفر است ، تهيه شده  و در اختيار شوراي  نگهبان  قرار گرفته  است . اگر شوراي  نگهبان  مي خواهدحسن  نيت  و توجه  خود به  بيانات  رهبري  را نشان  دهد اعلام  كند اين  افراد موردتائيد هستند.
قانون اساسي كامل است، تفسير جناحي نشود
دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران گفت: اگر مي خواهيم در سال هاي آينده بحراني كه اكنون ايجاد شده تكرار نشود، بايد هيات ها و تشكل هاي نظارتي بي طرف و بدون دغدغه ي جناحي باشند.
محمد سلامتي ابراز عقيده كرد: با اين كه مقام معظم رهبري سفارش هايي به اعضاي شوراي نگهبان فرمودند، آنها تاكنون به اين فرمايشات توجهي نكرده اند و در حال ضايع كردن وقت هستند كه اين امر، خود حضور پرشكوه احزاب و گروههاي دوم خردادي و توده ي مردم را در انتخابات دچار ابهام كرده است .وي ادامه داد : شوراي نگهبان بايد با توجه به قانون و فرمايشات رهبري در رد صلاحيت ها تجديدنظر كند. قانون اساسي كامل است و نبايد از آن تفسير جناحي بشود.
مشكل كشور با كنار رفتن افراطيون و تندروها حل مي شود
دبيركل مجمع اسلامي بانوان گفت: تا زماني كه افراطيون و تندروها از هر جناحي كنار گذاشته نشوند، مشكل كشور حل نمي شود.
فاطمه كروبي در گفت و گو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه افراطي گري در جامعه ما ديگر معني ندارد گفت: تا زماني كه اعتدال در كشور برقرار نشود كشور هميشه دچار معضل و بحران است. وي به حركات تندرو از سوي برخي گروه هاي خاص اشاره كرد و افزود : چنانچه اين عده انتظار داشته باشند كه همه، پياده نظام آنها باشند مورد قبول رئيس مجلس، مجمع اسلامي بانوان و جامعه نمي باشد. كروبي با بيان اينكه مبناي فكري در مجمع اسلامي بانوان گفتگو است گفت: ما بحث گفتگو را تنها براي جهان مطرح مي كنيم اما خودمان بر اساس اين محور صحبت نمي كنيم، ما نه حركتهاي افراطي شوراي نگهبان و نه حركتهاي تندرو جناح خودمان را قبول داريم. وي با ذكر اين مطلب كه مجمع اسلامي بانوان به شدت تحريم انتخابات را رد مي كند گفت: با تحريم، مشكلي را نمي توان حل كرد بلكه بايد با هم گفتمان كرد و مشكلات جامعه را برطرف كنيم.
التهاب، خير ندارد
سخنگوي جبهه وفاق ايران اسلامي گفت: ايجاد التهاب در جامعه خير و ثوابي را براي مردم به دنبال ندارد.حبيب الله بوربور ديروز در گفت وگو با ايرنا در مورد تحصن نمايندگان مجلس افزود: نمايندگان ردصلاحيت شده از شوراي نگهبان درخواست كنند تا مدارك و اسناد رد صلاحيت آنها رسما اعلام شود .شوراي نگهبان اجازه ندارد بدون درخواست رد صلاحيت شدگان مدارك و اسناد را منتشر كند.سخنگوي جبهه وفاق ايران اسلامي يادآور شد: جامعه در انتظار انتشار واقعيات است تا بتواند قضاوت درستي را انجام دهد.
بوربور با بيان اينكه تحصن نمايندگان مجلس بر انتخاب درست و مناسب مردم تاثير خواهد گذاشت، گفت: جامعه بايد پويايي لازم را داشته باشد تا در انتخابات آينده مجلس هوشيارانه و آگاهانه گزينش كنند. وي يادآوري كرد: تحصن رد صلاحيت شدگان در مجلس وفاداري به انقلاب اسلامي نيست.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |