چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۶ - Jan 28, 2004
لِكُلِّ امْرِي عَاقِبه حُلْوَه اَوْمُرَّه.
هر كس را سرانجامي است، شيرين يا تلخ.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
صد لطف چشم داشتم و يك نظر نكرد
رو بر رهش نهادم و بر من گذر نكرد
او خود گذر به ما چو نسيم سحر نكرد
مي خواستم كه ميرمش اندر قدم چو شمع
پرسش و پاسخ هاي جشنواره مستند كيش
جلسه پرسش و پاسخ هيأت داوران و هيأت انتخاب با فيلمسازان و تماشاگران پنجمين جشنواره مستند كيش برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين جلسه فرهاد ورهرام، احمد ضابطي جهرمي، فرزاد موتمن، كامران شيردل، پيروز كلانتري و مسعود شفيق به سئوالات پاسخ دادند.
كامران شيردل، دبير جشنواره در پاسخ به اينكه از ۲۵ فيلم بخش مسابقه تعدادي مي توانست در اين بخش حاضر نباشد، گفت: سينماي مستند هيچ فرصت نمايشي ندارد، پس چرا بايد به آن فرصت نداد بنابراين ۲۵ فيلم رقم زيادي نيست و همچنان معتقد هستيم كه ما كمتر فيلمي در ايران داريم كه به راحتي نشود نيم يا دوسوم آن را در سطل آشغال ريخت بنابراين خيلي از اين فيلم ها مي توانست كوتاه شود.
وي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه چرا فيلم ها در موضوعات متنوعي مانند ورزشي، سياسي و... انتخاب نشد، گفت: مگر اينجا تلويزيون است كه بخواهيم انواع فيلم ها را حتما داشته باشيم و درعين حال ما در اين جشنواره موضوعي عمل نمي كنيم و شايد در بين فيلم هاي رسيده يك فيلم ورزشي خوب نبود كه آن را انتخاب بكنيم.
وي در ادامه تصريح كرد: در اين جشنواره سه فيلم نمايش داده شده كه در تهران و جشنواره هاي ديگر مجوز نمايش نداشت و به دليل موقعيت خريد، اين فرصت فراهم شد كه اين فيلم ها در اينجا نمايش داده شوند، درعين حال بايد از حس نيت اداره نظارت و ارزشيابي تشكر كرد.
مسعود شفيق يكي از اعضاي هيأت انتخاب گفت:  اين ۲۵ فيلمي كه در اينجا انتخاب شدند همه به نوعي سياسي بودند اما سياست زده نبودند چون نسل حاضر به گونه اي از مسائل سطحي سياست فاصله گرفته و به عمق رفته است.
احمد ضابطي جهرمي نيز در اين جلسه گفت: مستندهاي شبكه بي.بي.سي، به مراتب گرانتر از سريال هاي تلويزيوني است و ما در تلويزيون مستندها را خيلي گران مي خريم اما در ايران فيلم مستند اين جايگاه را ندارد، همين طور در عرصه بين المللي به اين موقعيت نرسيده است.
در ادامه اين جلسه هيأت داوران نظر خود را نسبت به فيلم هاي موجود و اشكالاتي كه در اين فيلم ها وجود داشت مطرح كرد.
فرزاد موتمن و اغلب داوران بر اين موضوع تاكيد داشتند كه براي اكثر فيلم ها تحقيق و پژوهش كافي انجام نشده بود. بحث ديگر تدوين بود كه به عقيده اعضاي هيأت داوران بسياري از فيلم ها از ضعف آن لطمه خورده بود.
موتمن در ادامه تصريح كرد: كار با دوربين هاي ديجيتال و ويدئويي به همان صورت بود كه با دوربين هاي ۳۵ ميليمتري كار مي كرديم و بالاخره اغلب فيلم ها مشكل فني داشتند.

نامزدهاي اسكار معرفي شدند
001680.jpg
قسمت سوم سه گانه «ارباب حلقه ها» در يازده رشته نامزد دريافت جوايز اسكار شد.
به گزارش بي بي سي اين فيلم كه «بازگشت پادشاه» نام دارد، از جمله براي دريافت اسكار بهترين فيلم، نامزد شده است در حالي كه دو فيلم نخست اين سه گانه براي جايزه بهترين فيلم نامزد نشده بودند.
نام شهره آغداشلو، بازيگر ايراني فيلم «خانه ماسه و مه» براي دريافت جايزه بهترين بازيگر زن نقش مكمل در ميان نامزدهاست.فيلم هاي «رودخانه مرموز» ساخته كلينت ايست وود و «گمشده در ترجمه» ساخته سوفيا كاپولا نيز از فيلم هاي پربخت اسكار امسال هستند.
نام رنه زلوه گر، ديان كيتون، شون پن، جاني دپ و جودلا در ميان بازيگران نامزد دريافت جايزه ديده مي شود. زلوه گر كه براي بازي در «كوهستان سرد» برنده جايزه گلدن گلاب شده است، براي همين نقش نامزد دريافت اسكار هم شد.
پيتر جكسون كارگردان «بازگشت پادشاه» و سوفيا كاپولا كارگردان «گمشده در ترجمه» نامزد جايزه كارگرداني هستند.
مراسم اعطاي جوايز اسكار روز ۲۹ فوريه در هاليوود برگزار خواهد شد.

رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي:
هنوز در مورد «زرشك طلايي» تصميم قطعي گرفته نشده است
محمد گبرلو، رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران گفت: موضوع جايزه زرشك طلايي در حد يك بحث درون  گروهي در شوراي مركزي انجمن مطرح بود و هنوز به نتيجه قطعي نرسيده ايم.
به گزارش ايسنا، گبرلو در پاسخ به نامه انتقاد آميز جهانگير كوثري، رئيس شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران، اعضاي اين اتحاديه را به انديشيدن تدبير اساسي براي سينماي مظلوم و رو به سقوط ايران فراخواند.
كوثري روز دوشنبه در نامه اي به انجمن منتقدان از تصميم اين انجمن به اعطاي جايزه زرشك طلايي به بدترين هاي سينماي ايران گلايه كرده بود.
گبرلو در اين باره گفته است: متاسفانه رئيس شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان با پخش يك خبر غير موثق كه به شايعه نزديك بود بيانيه اي مفصل در زمينه نقدنويسي صادر كرد كه هم مغاير با اصول حرفه اي است و هم اينكه دغدغه اصلي آن اتحاديه بايد توجه به وضعيت اسفبار سينما باشد.وي افزود: شخصا معتقدم در شرايط امروز سينماي ايران، مسايل بسيار مهم و اساسي وجود دارد كه بايد به آن توجه كرد بنابراين اهداي زرشك طلايي در اين موقعيت كمكي براي نجات سينما نيست اما اگر مجموع اعضاي انجمن به اين نتيجه برسند طبيعي است كه به آن عمل خواهد شد.
رئيس اتحاديه تهيه كنندگان نيز در نامه خود نوشته بود: سينماي شريف و نجيب ما به حمايت و راهبري بيشتر نياز دارد تا «زرشك طلايي».

پيش فروش تك سانس بليت هاي جشنواره
روابط عمومي جشنواره فيلم فجر اعلام كرد با پايان يافتن مهلت پيش فروش بليت هاي جشنواره فيلم فجر به شكل مجموعه اي در تاريخ نهم بهمن ماه، از روز جمعه دهم تا بيستم بهمن ماه بليت هاي جشنواره به صورت تك سانس براي عموم علاقه مندان به سينما پيش فروش مي شود. به گزارش ايسنا، پيش فروش تك سانس بليت ها، روزهاي جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ و ديگر روزهاي هفته از ساعت ۹ تا ۱۴ (سانس هاي صبح ۷۰۰ تومان و سانس هاي سوم به بعد ۱۲۰۰ تومان) در سينما فلسطين انجام خواهد شد.

نظارت بر جشنواره ها تقويت مي شود
به  دنبال  افزايش  اختيارات  رئيس  مركز مطالعات  معاونت  سينمايي ، نظارت  برجشنواره ها و مجامع  سينمايي  تقويت  شد.
تقويت  نظارت  بر جشنواره ها و مجامع  سينمايي  پس  از آن ايجاد شد كه  باحكم  «محمدمهدي  حيدريان » معاون  سينمايي  وزارت  ارشاد، «محمدحسن  طهماسبي » جاي  خود را به  «علي  كربلايي » داد.
به  گزارش   روابط عمومي معاونت  سينمايي ، در اين  حكم  علاوه  بر مسئوليت  حوزه  مطالعاتي  و تحقيقاتي  سينما، ساماندهي  و نظارت  بر جشنواره ها و مجامع  سينمايي  را رئيس  جديد مركز مطالعات  معاونت  سينمايي  عهده دار خواهد بود.
كربلايي  كه  دانش  آموخته  مقطع  كارشناسي  ارشد رشته  آموزش  دانشگاه  تهران است ، پيشتر عضويت  در شوراي  برنامه ريزي  آموزشي  وزارت  جهاد كشاورزي ، مديريت  امور بين الملل  و مشاور مركز هنرهاي  نمايشي  و كميته  بين المللي  چهار دوره  جشنواره  تئاتر فجر و تهيه كنندگي  برنامه هاي  مستند را در كارنامه  خود دارد.

جشنواره فيلم ايراني در كپنهاك
۱۶ فيلم مطرح ايران در كپنهاك دانمارك به نمايش درمي آيد.
به گزارش ايسنا اين آثار در يك جشنواره فيلم ايراني كه موسسه فيلم دانمارك آن را از ۱۲ بهمن تا ۹ اسفند برگزار مي كند، به نمايش گذاشته مي شود.
فيلم هاي اين جشنواره عبارتند از: «ده» ساخته عباس كيارستمي، «بماني» ساخته داريوش مهرجويي، «سگ كشي» ساخته بهرام بيضايي، «زندان زنان» ساخته منيژه حكمت، «كاغذ بي خط» ساخته ناصر تقوايي، «ارتفاع پست» ساخته ابراهيم حاتمي كيا، «روزگار ما» و «زير پوست شهر» دو ساخته رخشان بني اعتماد، «سلام سينما» ساخته محسن مخملباف، «نيمه پنهان» ساخته تهمينه ميلاني، «بوي كافور، عطرياس» ساخته بهمن فرمان آرا، «دايره» ساخته جعفر پناهي، «پنج عصر» و «تخته سياه» ساخته هاي سميرا مخملباف، «لذت ديوانگي» ساخته حنا مخملباف و «چگونه سميرا تخته سياه را ساخت» ساخته ميثم مخملباف.

مجموعه مقالاتي درباره زندگي و آثار مولانا منتشر شد
تحفه هاي آن جهاني
«تحفه هاي آن جهاني» مجموعه اي از مقالات درباره زندگي و آثار مولانا جلال الدين بلخي است كه به كوشش علي دهباشي و از سوي انتشارات سخن به بازار نشر آمده است.
دهباشي در گفت وگويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر به پيشينه تهيه اين كتاب اشاره كرد و گفت: انديشه انتشار اين اثر در زمان حيات مرحوم عبدالحسين زرين كوب شكل گرفت كه من از ايشان خواستم باتوجه به آن كه فهم دو كتاب «سرني» و «بحر در كوزه» نيازمند مقدماتي است، اثري در اين زمينه به مبتديان علاقه مند به مولانا ارائه شود كه ايشان پذيرفتند و مقالاتي از مرحوم بديع الزمان فروزانفر، عبدالباقي گولپينارلي (كه آن زمان هنوز ترجمه نشده بود و بعدها توسط دكتر توفيق سبحاني ترجمه شد)، بخش هايي از كتاب آن ماري شيمل و مقدمه نيكلسن بر تفسير مثنوي (كه هر دو در سال هاي اخير توسط دكتر حسن لاهوتي ترجمه شد) و بخشي از كتاب خليفه عبدالحكيم كه احمد ميرعلايي آن را ترجمه كرده بود را معرفي كردند. اين مقالات به انتخاب ايشان بود، اما پس از فوت ايشان من نيز از ميان ۳۸۰ مقاله درباره مولوي بيش از ۳۰ مقاله را انتخاب كردم كه در ميان آنها، مقالاتي از دكتر عبدالكريم سروش، دكتر محمدعلي موحد، دكتر شفيعي كدكني، دكتر تقي پور نامداريان و مرحوم غلامحسين يوسفي هم آمده است.
كتاب «تحفه هاي آن جهاني» در ۸۵۴ صفحه منتشر شده است.

نگارستان
خواب
001683.jpg
۱. سالوادور دالي Salvador Dali
۲. تولد: فيگوراس ۱۹۰۴ /وفات: بارسلونا ۱۹۸۹
۳. سبك نقاش: سوررئاليسم (اين سبك در سال ۱۹۲۰ از فرانسه آغاز شد. در اين سبك روياها و عقايد عالم ناهشياري به تصوير در مي آيد. در واقع پيروان اين سبك؛ با يك «تصادف كور» تصاوير و روياهايشان را بر پرده نقاشي خلق مي كردند)
۴. زندگينامه نقاش: «دالي» وسواسي عجيب در خلق فضاهاي «توصيفي» داشت. او يكي از بنيانگذاران مكتب «سوررئال» بود. او تفكرات عالم ناهشياري و عقايد ذهني اش را به زيبايي بر كاغذ منعكس مي كرد. «دالي» پس از مدتي شريك يكي از فيلم سازان معروف هم دروه خود يعني «لوييس نوبل» شد كه با همكاري هم دو فيلم؛ «سگ اندلسي» و «عصرطلايي» را ساختند. اين دو فيلم مورد توجه و احترام اهل هنر و سينما است. دالي گاهي براي تحريك شعور مردم و بيدار كردن دولت؛ براي هنرمندان «اعانه» جمع مي كرد و كار خود را اعتراضي آشكار به وضع نابسامان هنرمندان مي دانست. «دالي» در «پاريس» و «نيويورك» آثار فراواني خلق كرد؛ اما دوباره به زادگاهش «اسپانيا» بازگشت و با همكاري همسرش «گالا» كه هنرمندي چيره دست بود؛ آثاري خلق و نمايشگاههايي برپا كردند.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: «خواب»/ ۱۹۳۷/ رنگ روغن روي بوم/ ۲/۷۸ *۸/۵۰ سانتي متر. در اين تعبير رويايي و عجيب از « خواب» فقط «سر» انسان در موقع خواب به عنوان شاخص درنظر گرفته شده. در اين تعبير فانتزي اگر يكي از «چوبهاي زير صورت» بيفتد، شخص بيدار مي شود و اين نشان دهنده شكنندگي خواب و روياهاي انسانها است...
۶.محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي

بهارستان
آزادي تنها دليل عشق
و عشق تنها دليل
زندگي است
اردشير رستمي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
سرطان
آقام خيلي مرد بود. اون خيلي هواي ما رو داشت. وقتي غذاي سرخ كرده مي خورديم، مي گفت بچه ها غذاي سرخ كرده نخورين. وقتي زير آفتاب بازي مي كرديم، مي گفت بچه ها زير نور خورشيد بازي نكنين، سرطان مي گيرين. وقتي پابرهنه مي دويديم مي  گفت سرطان مي گيرين ،وقتي بلند مي خنديديم، مي گفت سرطان مي گيرين. وقتي با هم كشتي مي گرفتيم، مي گفت سرطان مي گيرين. وقتي دوتركه سوار دوچرخه مي شديم مي گفت سرطان مي گيرين. وقتي در مورد يك موضوع مهم صحبت مي كرديم مي گفت سرطان مي گيرين. آقام خيلي مرد بود. اما پارسال سرطان گرفت و مرد.
تورج حسيني منجزي

روزنگار
واي به حالت بختيار!
«واي به حالت بختيار، اگر امام فردا نياد!» اين شعار مردمي بود كه روز هشتم بهمن ۱۳۵۷، در اطراف فرودگاه مهرآباد تهران جمع شده بودند. فرودگاه بسته بود و رهبر انقلاب به اعضاي كميته استقبال در تهران اطلاع داده بود كه بختيار را پيش از استعفا از نخست وزيري در پاريس نخواهد پذيرفت و در اولين فرصت به تهران خواهد آمد. حوالي ظهر پيام امام خميني خطاب به روحانيوني كه در مسجد دانشگاه تهران متحصن شده بودند، رسيد. در اين پيام آمده بود: «آنچه ذكر شده است كه شاپور را با سمت نخست وزيري من مي پذيرم، دروغ است، بلكه تا استعفا ندهد او را نمي پذيرم؛ چون او را قانوني نمي دانم. حضرات آقايان به ملت ايران ابلاغ و اعلام فرمايند كه توطئه اي در اجراست و از اين امور جاريه گول نخوريد. من با بختيار تفاهم نكرده ام و آنچه سابق گفته است كه گفت وگو بين من و او بوده، دروغ محض است. ملت بايد موضع خود را حفظ كنند و مراقب توطئه ها باشند.»
باپخش مضمون اين پيام در ميان مردم، تظاهرات و درگيري هاي خياباني دوباره اوج گرفت. روبه روي دانشگاه حوادثي روي داد و دامنه آن به ميدان ۲۴ اسفند (انقلاب) كشيد. مردم براي خلع سلاح يك ساختمان ژاندارمري هجوم بردند كه در جريان درگيري پيش آمده، تعدادي از مهاجمان كشته شدند و يك افسر ارشد نيز به دست مردم افتاد. اين حوادث اميد بختيار را در آرام كردن اوضاع و پيشبرد اهدافش از طريق مسالمت آميز، نقش برآب كرد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
دستگيري به جرم گازگرفتن گوش
لارناكا: يك سرباز انگليسي در قبرس به جرم گازگرفتن گوش يك مرد توسط پليس دستگير شد. هنگامي كه اين سرباز در داخل يك رستوران مشغول صرف غذا بود، ناگهان با يكي از مشتريان درگير شد كه در حين درگيري با دندان گوش طرف مقابل را گاز گرفت و در واقع گوش مرد نگون بخت را كند.
سارق ناشي
فلوريدا: يك سارق آمريكايي در حين سرقت انگشت كوچك دست چپ خود را بريد. هنگامي كه اين سارق، شهروندي را در خيابان با چاقو تهديد كرد، درگيري فيزيكي ميان  آنها بوجود آمد كه در جريان اين درگيري، سارق به جاي چاقوزدن به طرف مقابل، به اشتباه انگشت كوچكش را بريد.
هدف سارق از حمله به شهروند مورد نظر، سرقت كيف پول وي بود.
غرامت براي مسافران هواپيما
بروكسل:  اتحاديه اروپا مبلغ غرامت پرداختي از سوي شركتهاي هواپيمايي به مسافران را افزايش داد. براساس آمار منتشرشده هر سال به طور متوسط ۲۵۰ هزار مسافر به دليل تاخير و يا لغو پروازها در فرودگاه هاي كشورهاي عضو اين اتحاديه سرگردان مي شوند. براساس قانون جديد اتحاديه، مسافران پروازهايي كه مسافت پرواز كمتر از ۱۵۰۰ كيلومتر دارند مبلغ ۲۵۰ دلار، و براي پروازهاي بيش از ۱۵۰۰ كيلومتر در محدوده اتحاديه اروپا مبلغ ۴۰۰ دلار و براي ساير پروازها مبلغ ۶۰۰ دلار غرامت دريافت خواهند كرد. شركتهاي هواپيمايي موظف هستند كه بلافاصله پس از لغو و يا تاخير پرواز، مبلغ غرامت را در قالب حواله، چك و يا پول نقد به مسافر پرداخت كنند.
مبارزه با چاقي كودكان
استكهلم: تعداد دانش آموزان چاق مدارس سوئد طي ۱۴ سال اخير سه برابر شده است در حالي كه شهروندان كشور سوئد جزو سالم ترين مردم جهان به شمار مي آيند. براساس آمار منتشرشده، دانش آموزان سوئدي در حال حاضر ۵درصد كمتر نسبت به دو سال قبل ورزش مي كنند. به همين دليل پروژه اي جديد به صورت آزمايشي در ۵ مدرسه اين كشور به مرحله اجرا گذاشته شده است تا با تغيير منوي غذا و افزايش تحرك دانش آموزان، از چاق شدن آنها جلوگيري شود. تاكنون نتيجه اجراي اين پروژه مثبت بوده است.
افزايش حملات دزدان دريايي
كوالالامپور: حمله دزدان دريايي به كشتي ها در سراسر جهان نسبت به سالهاي گذشته افزايش يافت. در سال گذشته ميلادي ۴۴۵ حمله به كشتي ها گزارش شد كه در جريان اين حملات ۲۱ نفر كشته و ۷۱ نفر ناپديد شده اند.در ميان كشورهاي جهان، اندونزي با ۱۲۱ مورد حمله بيشترين آسيب را از دزدان دريايي ديد و كشورهاي بنگلادش و نيجريه به ترتيب ۵۸ و ۳۹ مورد حمله در مكانهاي دوم و سوم قرار گرفتند.
كلاهبرداري از بيمه
سنگاپور: ۱۶ سال پيش يك مرد سنگاپوري كه به سريلانكا سفر كرده بود ديگر به خانه بازنگشت و خانواده او مدعي شدند كه وي در جريان درگيري مسلحانه ارتش سريلانكا و جدايي طلبان كشته شده است.
به همين دليل اين خانواده با استخدام يك وكيل كوشيدند بيمه عمر اين مرد را از شركت بيمه دريافت كنند. وكيل آنان نيز با پيگيريهاي مداوم سرانجام موفق شد ۴۰۰ هزار دلار سنگاپور از شركت بيمه دريافت كند. اما روز گذشته پس از گذشت ۱۶ سال از ماجرا وكيل به پليس مراجعه كرد و مدعي شد مردي كه وي وكالت خانواده اش را بر عهده داشت، زنده است. به گفته وي، مرد سنگاپوري پس از اينكه خانواده اش بيمه عمر را دريافت كردند، تغيير قيافه داد و مجددا با همسر خود ازدواج كرد. در حال حاضر، پليس مشغول بررسي اين پرونده است.
انسانهاي نخستين
واشنگتن: محققان آمريكايي مي گويند انسانهاي امروزي كاملا متفاوت با انسانهاي نخستين هستند. تحليل كامپيوتري جمجمه انسانهاي امروزي و انسانهاي نخستين نشان مي دهد انسانهاي نخستين از نظر فيزيكي تفاوت هاي آشكاري با انسانهاي امروزي داشته اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۸ دقيقه

گل و گياه
سيكلامن مقاوم
001677.jpg
نام علمي: Cyclamen coum
خانواده: PRIMULACEAE
گياهي است با ريشه غده اي به بلندي ۱۰ و گستردگي ۱۰-۵ سانتي متر، داراي برگهاي سبز تيره گاهي با لكه هاي نقره اي رنگ است و گلهاي ارغواني يا سفيد رنگ كه در قاعده گلبرگها به رنگ قرمز تيره اند و در زمستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر تابستان يا پاييز امكان پذير مي باشد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |