چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۶ - Jan 28, 2004
سياست انگليس در ايران با آمريكا تفاوت دارد
وزير امورخارجه  انگليس  ديروز در نشست  پرسش  و پاسخ  خود در مجلس عوام  از ايران  به  عنوان  يك  كشور بسيار با اهميت  از نظر استراتژيك  ياد و تصريح  كرد كه  انگليس  بحث  برنامه هاي  هسته اي  ايران  و توافقات  صورت  گرفته را نيز همچنان  پيگيري  مي كند.
به گزارش ايرنا، وي  كه  به  پرسش  نمايندگان  در خصوص  روابط با ايران  پاسخ  مي داد، همچنين خبر داد كه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي گزارش  خود در مورد ميزان  همكاري ايران  پس  از امضاي  پروتكل  الحاقي  را نيمه  ماه  مارس  (اواخر اسفند) تكميل  خواهد كرد.
در اين  نشست  تدي  تيلور يكي  از نمايندگان  حزب  مخالف  محافظه كار از استراو پرسيد:آيا بريتانيا قبول  دارد كه  ايران  از يك  دموكراسي  پايه اي  برخوردار است  و در زماني  كه  صدام  حسين  به  عنوان  متحد انگليس  و آمريكا محسوب  مي شد ايران  از جرات  لازم  براي  برخورد با صدام  حسين  برخوردار بود؟
وزير امور خارجه  انگليس  در پاسخ  به  اين  سئوال  گفت : من  كاملا تحت  تاثير ايران  هستم .
ايران  نقش  عظيم  استراتژيك  دارد و من  پنج  بار از تهران  ديداركرده ام  و مستقيما هم  با رئيس  جمهور ايران  مذاكره  كرده ام  و از جمله  چهارشنبه هفته  گذشته  نيز در راستاي  ادامه  گفت  و گوهايمان  با ايران  با رئيس  جمهور خاتمي  و خرازي  وزير امور خارجه  اين  كشور در محل  كنفرانس  داووس  ديدار داشتم .
استراو افزود: با اين  حال  مسايل  مهمي وجود دارند كه  ما انتظار داريم  در اين  رابطه  پيشرفتهايي  را ملاحظه  كنيم  كه  مهمتر از همه  براي  ما مساله برنامه هاي  هسته اي  است  كه  خواهان  اجراي  كامل  تعهدات  ايران  به  درخواستهاي آژانس  بين المللي  هسته اي  هستيم .
وي  ادامه  داد: دومين  مساله  اهميت  دار در ايران  از نظر ما اجراي دموكراسي  كامل  در اين  كشور مي باشد و اين  در راستاي  خواسته  اتحاديه اروپاست  كه  شوراي  وزيران  خارجه  كشورهاي  عضو اين  اتحاديه  نيز ديروز اعلام كردند، خواستار انتخاباتي  آزاد و منصفانه  بدون  محدود ساختن  نامزدها در انتخابات  آتي  ماه  آينده  مجلس  (شوراي  اسلامي ) در ايران  هستند.
استراو در پاسخ  به  سئوالي  ديگر گفت  كه  سياستهاي  ما در قبال  ايران  با سياستهاي  اعمال  شده  از سوي  آمريكا متفاوت  است. ما همواره  به  تلاشهايي  در اين  رابطه  ادامه  داده ايم  و انتظار داريم  كه  اين  كشور بطور كامل  با آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  همكاري كند.
استراو در پاسخ  به  سئوالي  در رابطه  با همكاري  احتمالي  ايران  با شيعيان جنوب  عراق  گفت : ايران  كشور پيچيده اي  است  و عقايد گوناگون  در آن حضور دارند.
تحليلهاي  ما تاكنون  نشان  داده اند كه  دولت  ايران  نقشي سازنده  در رابطه  با عراق  و همچنين  در رابطه  با افغانستان  داشته  است  و  بديهي  است  كه  ما پيوسته  اين  مساله  را زير نظر داريم .

استقبال بوش از اردوغان در كاخ سفيد
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه امروز ميهمان جورج بوش رئيس جمهور آمريكا در كاخ سفيد است. اين ديدار پيام احياي اتحاد و هم پيماني ميان واشنگتن و آنكارا را به همراه دارد.
پارلمان تركيه در ماه مارس گذشته در اوج جنگ عراق با رأي خود مانع عملي شدن طرحهاي پنتاگون براي حمله به عراق از جبهه شمال شد. چهارماه بعد وقتي سربازان آمريكايي نيروهاي ويژه تركيه را در شمال عراق در شهر سليمانيه دستگير كردند پخش تصاوير اين نيروها در حاليكه روي سرشان همچون اسيران جنگي پوشيده شده بود خشم مردم تركيه را برانگيخت اما تركيه در نيمه دوم سال ۲۰۰۳ در جايگاه هم پيمان نظامي قابل اعتماد آمريكا قرار گرفت و همين پارلمان با رأي خود اعزام ۱۰ هزار نيروي ترك به عراق را قانوني اعلام كرد.
ترك ها آماده بودند كه با اشاره آمريكا اين نيروها را اعزام كنند، اما عراقي ها اعتراض كردند و آمريكا هم تمايل و اصراري نشان نداد. تركيه همچنين در هفته هاي اخير پايگاه اينجرليك و يكي دو پايگاه ديگر را در اختيار دهها هزار نيروي آمريكايي قرار داده است. در نزديكي دوباره آمريكا و تركيه حضور ژنرال ها را نبايد ناديده گرفت.
ژنرال هاي ترك سابقه طولاني تماس و همكاري با نظاميان آمريكايي را دارند. در ماههاي اخير افسران بلندپايه از دو كشور با يكديگر ديدار كرده اند و نقش اساسي در رفع كدورت ها داشته اند.وضعيت كردها در آينده عراق از اصلي ترين موضوعاتي است كه در نشست بوش و اردوغان در كاخ سفيد مورد بحث قرار مي گيرد. تحليلگران ترك مي گويند اردوغان مي خواهد تنها رهبري سياسي باشد كه از او در كاخ سفيد به صورت ويژه استقبال مي شود.
عبدالله گل وزير خارجه تركيه ديروز براي مهيا كردن فضاي مذاكره اردوغان با مقام هاي آمريكايي به واشنگتن رفت. اردوغان از سه روز پيش در آمريكا به سر مي برد. وي روز دوشنبه در نيويورك با انجمن يهوديان آمريكا ديدار كرد. در اين ديدار انجمن يهوديان آمريكا به پاس آنچه خدمات رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در مبارزه با تروريسم و طرح جهاني شدن عنوان كرده است، به وي نشان «جسارت» اعطا كرد.
به گزارش خبرگزاري «آناتولي» از نيويورك، اردوغان اين نشان را طي مراسمي در محل بانك «اچ.اس.بي.سي» در نيويورك دريافت كرد.نخست وزير تركيه در اين مراسم، دريافت نشان از كميته يهوديان آمريكا را به عنوان يك پيام قوي در تابيد لزوم مبارزه عليه تروريسم ارزيابي كرد. اردوغان گفت:  تركيه براي خشكاندن ريشه تروريسم به همكاري خود با ديگر كشورهاي جهان ادامه خواهد داد.وي اضافه كرد: اعطاي اين نشان در محل بانك «اچ.اس.بي.سي» تصادفي نيست چرا كه مركز اين بانك در استانبول ماه دسامبر گذشته هدف حملات تروريستي قرار گرفت.

اردوغان: دولت فدرال در عراق براي تركيه، سوريه و ايران مزاحمت ايجاد مي كند
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه گفت: تشكيل دولت فدرال در عراق، به عنوان اقدامي ناسالم براي تركيه و سوريه و ايران مزاحمت ايجاد خواهد كرد. حكومت فدرال يك قوم يا مذهب خاص بر ساير قوم ها يا مذاهب، ناعادلانه است.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه حريت -چاپ تركيه، اردوغان پيش از سفر به آمريكا در گفت وگو با نيوزويك گفت: تشكيل يك دولت فدرال قومي يا ديني در عراق اقدام سالمي نخواهد بود.
اين موضوع براي تركيه، ايران و سوريه مزاحمت ايجاد خواهد كرد. وي همچنين به واشنگتن پست گفت: اقدامات ناسالم عراق، همسايگان اين كشور را  تحت تأثير قرار مي دهد.
وي افزود: اقدامات كردها در كركوك ناسالم است.
تشكيل حكومت يك گروه قومي بر قوميت ديگر، عادلانه به شمار نمي آيد.در مورد مذهب ها هم همين طور است.

حمله به نظاميان كانادا در كابل
در پي تهاجم افراد مسلح ناشناس به نيروهاي كانادايي در كابل پايتخت افغانستان يك عامل حمله انتحاري و يك نظامي كانادايي كشته و چهار نفر ديگر از جمله سه كانادايي زخمي شدند.
يك مسئول بخش اطلاعاتي فرماندهي امنيتي كابل در تماس ايرنا با تأييد اين حمله گفت: يك عامل حمله انتحاري بامداد ديروز با نزديك شدن به سربازان كانادايي در منطقه «علاالدين بالا» كابل، مواد انفجاري همراه خود را منفجر كرد كه در نتيجه خود و يك نظامي كانادايي كشته و سه سرباز ديگر نيز مجروح شدند.
يك شاهد عيني نيز به خبرنگار ايرنا در محل حادثه گفت: عامل انتحاري خود را پتوپيچ كرده و با نزديك شدن به سربازان كانادايي، مواد انفجاري همراهش را منفجر كرد و اين حادثه را بوجود آورد.
در اين حادثه همچنين به دو خودرو نظاميان كانادايي آسيب جدي وارد شد.
انفجار ديگري نيز صبح ديروز محله خيرخانه كابل را به لرزه در آورد.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل فرماندهي پليس كابل كه در محل وقوع انفجار قبلي در منطقه دارالعمان بود با فراخواني به محل انفجار دوم در محله خيرخانه كابل با اعلام اين خبر گفت: بر اثر اين انفجار يك زن و شوهر كشته شدند و هنوز علت اين انفجار مشخص نشده است.
در همين حال اعلام شد وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه از پيشنهاد كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد مبني بر برگزاري يك كنفرانس جديد بين المللي در مورد افغانستان حمايت كردند.
به گزارش ايرنا از كابل شوراي وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در نشست ماهانه خود در بروكسل همچنين با انتشار بيانيه اي از اعلام آمادگي آلمان براي ميزباني اين كنفرانس استقبال كرد.

كوتاه از سياست جهان
تلاش بي ثمر آمريكا براي جلب نظر مسلمانان جهان
شوراي روابط اسلامي آمريكا روز دوشنبه با انتشار گزارشي اعلام كرد: محبوبيت نداشتن آمريكا در بين كشورهاي دنيا به ويژه در كشورهاي عربي و ديگر كشورهاي مسلمان واقعيت مشهودي است.به گزارش ايرنا از واشنگتن، در اين گزارش آمده است: در اندونزي كه داراي بيشترين جمعيت مسلمان جهان است فقط ۱۵ درصد از مردم نظر مساعدي نسبت به آمريكا دارند و در تركيه كه يكي از كشورهاي هم پيمان آمريكا محسوب مي شود حمايت مردم در سه سال گذشته از ۵۲ درصد به ۱۵ درصد سقوط كرده است. همچنين در عربستان سعودي، قطرو بحرين اكثريت مردم خطر آمريكا را بزرگتر از خطر رژيم صدام مي دانند.
دليل اصلي عدم محبوبيت آمريكا در بين مردم كشورهاي مزبور، سياست هاي غيرمحبوبانه آمريكا در سراسر جهان از جمله حمله آمريكا به عراق، حمايت شديد آمريكا از اسرائيل و اتحاد و نزديكي آمريكا با رژيم هاي سركوبگر و مستبد عرب اعلام شده است.
حمله افراد مسلح در گرجستان شش كشته برجا گذاشت
يك  مقام  بلندپايه  پليس  گرجستان  گفت : شش  نفر بامداد ديروز در اثر حمله  يك  گروه  مسلح  به  روستايي  در نزديكي  مرز گرجستان  با منطقه  جدايي  طلب  آبخازيا كشته  شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از تفليس ، كاخا راپاوا يك  مقام  پليس  محلي گرجستان  به  تلويزيون « راستاوي  -۲ »گفت : در اين  حمله  چهار نفر از افرادپليس  گرجستان  و دو نفر از مهاجمان  كشته  و هفت  نفر ديگر نيز زخمي شدند.
برپايه  اين  گزارش ، مهاجمان  مسلح  متشكل  از شش  و يا هفت  مرد پس  از عبور از مرز داخلي  آبخازيا و گرجستان ، به  روستاي  ليا حمله  كردند.
پس  از برگزاري  مراسم  سوگند ميخاييل  ساكاشويلي  رئيس  جمهوري  گرجستان  در روز يكشنبه  هفته  جاري ، اين  حمله  اولين  حادثه  جدي  در اين  كشور بي ثبات  به  شمار مي آيد.
استقبال اتحاديه اروپا از توافق حزب الله و اسرائيل
وزيران خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه از توافق اخير بين حزب الله لبنان و اسرائيل براي تبادل زندانيان استقبال كردند.به گزارش ايرنا از بروكسل «برايان كوئن»  وزير خارجه ايرلند در يك كنفرانس مطبوعاتي كه پس از اين نشست برگزار شد، گفت: ما از شنيدن خبر توافق بين اسراييل و حزب الله براي تبادل زندانيان خشنود شديم. اميدوارم اين اقدام به تماس بيشتر بين دو طرف و حل ديگر موارد مهم حل نشده مربوط به زندانيان و افراد مفقودالاثر منجر شود.
انتقاد شديد پاول از وضعيت آزادي سياسي در روسيه
كالين پاول وزير خارجه آمريكا در اظهاراتي كه تندترين موضع علني يك مقام دولت بوش عليه روسيه و ولاديميرپوتين تلقي مي شود ودر عين حال خلاف آئين ديپلماسي و روش عدم دخالت در امور ديگران است، در گفتگو با پوتين و در يادداشتي در يك روزنامه  روسي، به شدت از «محدوديت بر سر راه انتخابات آزاد» و همچنين سختگيري به رسانه هاي خبري و عمليات نظامي روسيه در چچن انتقاد كرد.
پاول كه براي ديدار با رهبران روسيه به مسكو رفته است در يادداشتي در روزنامه «ايزوستيا» نوشت: بعضي تحولات در سياست داخلي و خارجي روسيه در ماههاي اخير باعث تعلل ما شده است. در هفت ساعت گفتگو با پوتين و ديگر مقامات روسيه در كرملين در اين باره صحبت كرديم.اعتراض احزاب روس به محدوديت هاي بسيار در انتخابات پارلماني اخير در اين كشور از جمله موضوعاتي است كه پاول درباره آن با پوتين گفتگو كرده است.
پاول در مقاله خود نوشت: تعادل ضروري ميان قوه مجريه و ديگر نهادهاي دولت هنوز بدست نيامده، قدرت سياسي هنوز در چارچوب قانون قرار نگرفته و جنبه هاي اصلي جامعه مدني همچون توسعه رسانه هاي آزاد و احزاب سياسي هنوز محقق نشده است.پاول ديروز هنگام ترك مسكو در يك كنفرانس خبري گفت، واشنگتن و مسكو همه اختلافات خود را درباره جنگ عراق كنار گذاشته اند و درباره عدم تكثير تسليحات هسته اي در كشورهايي چون ايران با يكديگر همكاري مي كنند.
با اين حال او به يكي از موارد مورد اختلاف دو طرف اشاره كرد و گفت، آمريكا به يقين قصد دارد پايگاههاي جديدي در كشورهاي شرق اروپا ايجاد كند. به نظر مي رسد مقاومت پوتين در مقابل برخي از خواسته هاي آمريكا بخصوص در مورد قفقاز و آسياي ميانه و مسئله تسليحات هسته اي و عدم توافق مسكو با سياستهاي واشنگتن در عراق و افغانستان و ايران از دلايل اصلي اين عكس العمل رئيس ديپلماسي آمريكا مي باشد.

براي بررسي امكان برگزاري انتخابات
هيأت سازمان ملل به عراق مي رود
001716.jpg
كوفي عنان دبير كل سازمان ملل با اعزام يك هيأت از كارشناسان اين سازمان براي بررسي امكان برگزاري انتخابات قبل از انتقال قدرت در پايان ژوئن، موافقت كرد.
شبكه تلويزيون سي.ان.ان ديروز به نقل از خبرگزاري رويتر گفت: كوفي عنان طي بيانيه اي در پاريس اعلام كرد: به محض اينكه مطمئن شوم مقامات ائتلاف شرايط امني را در كشور عراق برقرار مي كنند و در اين راه تمامي اقدامات لازم را به عمل مي آورند، تيمي از كارشناسان سازمان ملل را به عراق اعزام خواهم كرد.ائتلاف تحت رهبري آمريكا از تصميم كوفي عنان استقبال كرد.
آيت الله سيستاني در عراق دست برداشتن از درخواست براي برگزاري انتخابات سراسري در عراق را به نظر هيأت ويژه سازمان ملل موكول كرده و گفته بود اگر اين هيأت عدم وجود امكان برگزاري انتخابات را تأييد كند آن را مي پذيرد.
شايعه تازه درباره بازداشت عزت ابراهيم
«ابراهيم  الجعفري» عضو شوراي  حكومتي  عراق  گفت  كه  «عزت  ابراهيم  الدوري» معاون  رئيس  جمهوري  مخلوع  عراق  در بازداشت  نيروهاي  آمريكايي  است .
به گزارش ايرنا از بغداد روزنامه  عراقي  «الموتمر» ديروز به  نقل  از الجعفري  افزود: واشنگتن كه  در جريان  بازجويي  صدام  حسين  رئيس  رژيم  فروپاشيده  عراق  اطلاعات  محرمانه اي بدست  آورده  است ، تا زماني  كه  صحت  تمامي اين  اطلاعات  مشخص  نشود، تمايلي  به اعلام  خبر بازداشت  الدوري  ندارد.الجعفري  پيش  بيني  كرد كه خبر بازداشت
  الدوري  در آستانه  برگزاري  انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا و در چارچوب  فعاليت هاي  تبليغاتي  «جورج  بوش» اعلام  شود. پيش  از اين،  گفته  مي شد كه  الدوري  به  عربستان  سعودي  گريخته  است .
نظاميان آمريكا ۳ عراقي مسلح را
در شمال تكريت كشتند
سخنگوي لشكر چهارم پياده نظام آمريكا اعلام كرد كه ۳ عراقي مسلح ديروز در حمله ارتش آمريكا در شهر «بيجي» در شمال تكريت كشته شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از تكريت، سرگروهبان «رابرت كارجي» گفت: «در يكي از حملات چهارگانه ارتش آمريكا در محلات مختلف شهر بيجي كه پالايشگاه اصلي عراق در آنجا واقع شده است، ۳ فرد مسلح كشته شدند».
تظاهرات رهبران عشاير عرب
در كركوك در اعتراض به فدراليسم
حدود ۲۵۰ تن از رهبران و نمايندگان عشاير عرب كركوك ديروز عليه مطالبات كردها مبني بر فدراليسم در عراق و نيز الحاق شهر كركوك به نواحي تحت اختيار كردها تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كركوك، در اين تظاهرات كه حدود ساعت ۱۳ به وقت محلي انجام شد، رهبراني از عشاير بزرگ عرب همچون «الجبور»،«شمر»، «العبيد»، و «السعدون» حضور داشتند.
«جبار السوميدي»،  يكي از برگزاركنندگان اين تظاهرات و نماينده گروه هاي عرب در شوراي حكومتي عراق، اعلام كرد: «ما امروز در اين نقطه جمع شديم تا اعلام كنيم كه با مساله فدراليسم مخالف هستيم و شهر كركوك يك شهر عربي است. ما مي دانيم كه فدراليسم آتش جنگ را در شهر كركوك روشن مي كند».
صدها بي خانمان عراقي در بصره تظاهرات كردند
صدها عراقي بي خانمان كه از زمان سرنگوني رژيم صدام در ۹ آوريل (۲۰ فروردين)گذشته در ادارات و موسسات دولتي و پادگان هاي متروكه زندگي مي كنند ديروز در شهر بصره واقع در جنوب عراق تظاهرات كردند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از بصره، تظاهركنندگان با تجمع در برابر مقر نيروهاي ائتلاف،  با به اهتزاز در آوردن پرچم عراق، بيرون راندن خانواده هاي عراقي از اين ساختمان ها را جنايتي بزرگ عليه زنان و كودكان خواندند.
۳ نظامي آمريكايي ديگر در عراق
كشته شدند
در اثر انفجار بر سر راه كاروان نظاميان آمريكايي و حمله مهاجمان مسلح به يك پاسگاه پليس، سه نظامي آمريكايي و يك پليس عراقي كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه حمله اول در خالديه و حمله دوم در حديثه رخ داد.
ساير تحولات
* «ايهم السامرائي» وزير برق عراق در گفتگو با ايرنا، خبر شبكه تلويزيون ماهواره اي الجزيره درباره آمادگي اين كشور براي فروش برق به اسرائيل را تكذيب كرد.شبكه الجزيره دو روز پيش به نقل از السامرائي خبر داد كه عراق در صورت تأمين نيازهاي برقي خود در آينده آماده فروش برق به اسرائيل خواهد بود.
* يك مقام ارشد در پليس عراق به خبرگزاري فرانسه گفت: نيروهاي آمريكايي ۱۱ عراقي را به اتهام اقدام به عمليات عليه نيروهاي ائتلاف، پليس عراق و تأسيسات نفتي بازداشت كردند.
* شبكه ماهواره اي «كردستان تي وي» گفت: مسعود بارزاني در ديدار با سفير سوريه در عراق خواستار حمايت بيشتر اين كشور از كردها شد.به گزارش ايرنا از سنندج اين شبكه ماهواره اي افزود: اين ديدار روز دوشنبه در اقامتگاه مسعود بارزاني در بغداد انجام شد.
* وزارت كشور عراق با انتشار گزارشي درباره عملكرد پليس اين كشور اعلام كرد كه ۹ هزار افسر عراقي در مرزهاي عراق وظيفه مرزباني را برعهده دارند.
* وزارت دفاع اسپانيا از انهدام مقاديري سلاح و مهمات توسط نيروهاي نظامي مشترك كشورهاي اسپانيايي زبان در عراق خبر داد.
به گزارش ايرنا از مادريد براساس اطلاعيه اين وزارتخانه كه ديروز انتشار يافت، نيروهاي نظامي اسپانيا و چهار كشور آمريكاي مركزي موسوم به «پلوس اولترا» كه در شهرهاي نجف و ديوانيه عراق مستقر هستند، در روزهاي اخير ۸۳ گلوله توپ ۱۵۲ ميليمتري، ۶۵ مين ضدتانك و حدود ۵۰ نارنجك انداز ۸۲ ميليمتري را منهدم كرده اند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |