پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۷ - Jan 29, 2004
وزير نفت:
محصول فاز يك پارس جنوبي وارد شبكه سراسري گاز شد
گروه اقتصادي: وزير نفت ديروز در پايان جلسه هيأت دولت در گفتگو با خبرنگاران گفت: گاز استحصالي از فاز يك پارس جنوبي سه شنبه هفته جاري وارد شبكه سراسري گاز شده است ولي بهره برداري رسمي از اين طرح هنوز مشخص نيست.
فاز يك پارس جنوبي با تأخير به بهره برداري مي رسد و اين تأخير از جمله عوامل كمبود گاز برخي مناطق كشور در ماه گذشته اعلام شده است.
بيژن نامدار زنگنه با اشاره به اينكه وضعيت پيچيده و مغشوش بازار نفت دلايل سياسي دارد، افزود: قيمت خريد بنزين در منطقه به شدت بالا رفته و به بشكه اي ۴۰۰ دلار رسيده است كه ما بايد به هر حال آن را خريداري كنيم و هزينه حمل و انتقال و توزيع آن را نيز بپردازيم.
وي به تخلف اعضاي اوپك از سهميه هاي تعيين شده اشاره كرد و تأكيد كرد: ايران از ميزان سهميه توليد خود تخلف نكرده و نزديك به سهميه تعيين شده توليد مي كند.
وزير نفت كاهش توليد نفت اوپك را در نشست الجزيره بعيد دانست و گفت: در باره اين موضوع شايد در اجلاس ماه مارس اوپك تصميم گيري شود.
زنگنه در مورد صدور گاز به اروپا با كمك اتريش يادآور شد: اين مسئله در حد مطالعه امكان پذيري فني و اقتصادي در حال انجام است و ما نيز با آنها در ارتباط نزديكي هستيم.
وي افزود: ايران هيچ برنامه اي براي احداث پالايشگاه در اندونزي ندارد.

تصويب نهائي لايحه بودجه ۸۳ به پس از انتخابات موكول شد
مجيد انصاري رئيس كميسيون تلفيق براي بررسي لايحه بودجه سال ۸۳ كل كشور ديروز تاكيد كرد كه »رسيدگي به لايحه بودجه سال آينده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به بعد از انتخابات موكول شد. به گزارش ايرنا وي در گفت و گو با خبرنگاران و در تشريح روند رسيدگي به لايحه بودجه سال آينده و نقاط قوت لايحه گفت: مصوبه كميسيون تلفيق تغييرات زيادي نسبت به لايحه تقديمي دولت ندارد و تغييرات صورت گرفته با توافق دولت و با هدف تقويت دستگاههاي بودجه گير بوده است. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: توجه ويژه به اخذ ماليات با هدف كاستن از اتكاي بودجه به درآمدهاي نفتي، عمده ترين تغيير صورت گرفته  در لايحه بودجه بوده است. انصاري افزود: ۳/ ۳۲ درصد از منابع تامين بودجه سال آينده كل كشور از محل اخذ ماليات ميباشد كه از رشد قابل قبولي نسبت به سال گذشته برخوردار است. رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: سهم ماليات ها در تامين منابع عمومي بودجه نسبت به سال ۸۲ به ۶/ ۳۵ درصد افزايش يافته است. وي گفت: كميسيون تلفيق لايحه بودجه حدود پنج هزار ميليارد ريال را از مالياتهاي پيشنهادي لايحه دولت كه بر بازار بورس فشار وارد ميساخت، حذف كرد. انصاري تصريح كرد: صيانت از حساب ذخيره ارزي از دغدغه هاي مجلس شوراي اسلامي است تا اجازه داده نشود از اين حساب براي هزينه ها مصرف شود.

براي جلوگيري از افزايش نقدينگي
بانك مركزي در بازار آزاد ارز مي فروشد
گروه اقتصادي: طهماسب مظاهري وزير امور اقتصادي و دارايي ديروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد: بانك مركزي مي تواند مقداري از يك ميليارد دلار ارزي كه از دولت خريداري مي كند را در بازار آزاد به فروش برساند و به اين ترتيب از افزايش نقدينگي در پايان سال تا حدودي جلوگيري كند.وي اين سخنان را با اشاره به اظهارنگراني رئيس جمهوري درباره افزايش تورم كه عمدتاً ناشي از افزايش نقدينگي در كشور است بيان كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس مظاهري گفت: براي كاهش تورم در دو ماه آينده قرار است سياست هاي پولي به صورت منظم تري اجرا شود. بايد در تخصيص اعتبارات، هزينه ها و بودجه حداكثر دقت را داشته باشيم و هزينه هاي غيرضروري را كاهش دهيم.
وي تأكيد كرد كه متأسفانه تبديل يك ميليارد دلار ارز در ماه هاي پاياني سال مي تواند تشديدكننده نقدينگي باشد اما اميدواريم مجموعه سياست هاي پولي از رشد نقدينگي در پي فروش ارز جلوگيري كند.
وي اظهار اميدواري كرد كه رشد نقدينگي به بالاتر از ۱۷ درصد نرسد.
وي در مورد احتمال عدم تحقق درآمدهاي بودجه سال ۸۳ گفت: اين عدم تحقق ها از محل كاهش اعتبار بودجه هاي عمراني و جاري جبران مي شود.
وي همچنين در مورد فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه تأكيد كرد كه فعاليت بانكي اين صندوق بايد با بانك مركزي هماهنگ شود و صندوق هايي كه فعاليت غيربانكي انجام مي دهند مورد حمايت دولت هستند و منعي براي آنان نيست.

گفتگوي امروز
اختصاص بودجه براي بم استخدام معلمان حق التدريس
گروه اقتصادي: پس از ارائه لايحه بودجه سال ۸۳ به مجلس شوراي اسلامي كار بررسي اين لايحه در كميسيون تلفيق به پايان رسيد و اين لايحه آماده بررسي و تصويب در صحن علني مجلس شوراي اسلامي است.با حسن رمضانيانپور مخبر كميسيون برنامه و بودجه پيرامون مصوبات اين كميسيون و تغييرات لايحه بودجه گفت وگو كرده ايم.
***
* مهمترين مصوبات اخير كميسيون تلفيق چيست؟
- از مهمترين مصوبات اخير كميسيون تلفيق مصوبه اي بود كه درخصوص بازسازي بم پس از زلزله داشتيم و قرار شد كه نيم درصد از سرجمع بودجه كه حدود ۲ هزار ميليارد ريال مي شود به اضافه ۴۵۰ ميليون دلار از محل جدول بندي تبصره ۲۱ كه اجازه داده مبلغ ۹ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار براي طرح هاي مختلف هزينه شود به اين امر اختصاص يابد كه اين مبالغ هم براي انجام كارهاي زيربنايي مثل برق، آب، مخابرات، راه و... و امور خدماتي، بهداشتي، آموزش و پرورش و ... هزينه خواهد شد.مصوبه ديگر درخصوص جوانان بود كه مبلغ ۱۲۱ ميليارد ريال با هماهنگي سازمان ملي جوانان به طرح هايي در زمينه اشتغال، كارآفريني،  اوقات فراغت، سازمان هاي غيردولتي و فعاليت هاي فرهنگي و تبليغاتي مربوط به جوانان اختصاص داده شد.همچنين مصوبه ديگري مربوط به مشاركت زنان داشتيم كه به موجب آن رقمي در حدود ۵۰ ميليارد ريال براي ساماندهي بخش زنان در توسعه كشور و تقويت نهاد خانواده اختصاص خواهد يافت.براساس مصوبه ديگري به آموزش و پرورش اجازه داده شد كه در سال ۸۳ بتواند به اندازه نيمي از كاركنان خروجي خود كه بازنشسته مي شوند را از طريق معلمان حق التدريس بومي كه ۳ سال سابقه كار آموزشي داشته باشند جبران كند. اين مصوبه براي رفع مشكلات معلمان حق التدريس درنظر گرفته شده است.
* لايحه بودجه پس از بررسي در كميسيون تلفيق چه تغييراتي داشته است؟
- بخشي از تغييرات مربوط به بندها و احكام جديدي است كه در كميسيون تلفيق تصويب شده است و طبعا بعضي از احكام مانند آنچه كه دولت در لايحه براي دريافت ماليات از نقل و انتقال و داد و ستد سهام در بورس و مسكن درنظر گرفته بود، نقض شد.اما جهت گيري كلي بودجه پس از مصوبات كميسيون تلفيق نيز به همان سمتي است كه درجهت گيري كلي سياست هاي برنامه سوم بوده و موضوعاتي مانند اشتغال، اتمام طرح هاي نيمه تمام، جوانان و... را دربر مي گيرد كه اين جهت گيري در لايحه بودجه سال ۸۳ نيز لحاظ شده بود و تفاوت چنداني نداشته است و جهت گيري كلي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق نيز رعايت شده است.
* بررسي لايحه بودجه سال ۸۳ چه زماني در صحن علني مجلس آغاز خواهد شد؟
- زمان دقيق بررسي لايحه بودجه در صحن مجلس به درستي مشخص نبوده و بستگي به نظر و تشخيص هيأت رييسه مجلس دارد كه اين بررسي از چه زماني آغاز شود.

همه پروازهاي خارجي تا سه ماه ديگر به فرودگاه امام(ره) منتقل مي شود
گروه اقتصادي: احمد خرم وزير راه و ترابري ديروز بعد از جلسه هيأت دولت از قطعي بودن افتتاح فرودگاه امام خميني(ره) در ۱۲ بهمن ماه و انتقال تدريجي پروازها به اين فرودگاه خبر داد.
وي تأكيد كرد: همه پروازهاي خارجي تا سه ماه ديگر به اين فرودگاه انتقال داده مي شود و تا خرداد ماه سال آينده بخشي از پروازهاي داخلي نيز به فرودگاه امام(ره) انتقال داده مي شود.

سازمان مديريت و برنامه  ريزي پيشنهاد كرده است:
۱۰۰ هزار تومان براي پاداش آخر سال كاركنان دولت
معاون پارلماني سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: اين سازمان براي پاداش آخر سال (عيدي) كاركنان دولت پرداخت حداقل يكصد هزار تومان را پيشنهاد كرده است.
به گزارش ايسنا غلامرضا تاجگردون در پايان جلسه كميسيون تلفيق بودجه سال ۸۳ اظهارداشت: دولت مكلف است پرداختي دريافتي كاركنان دولت را معادل تورم پرداخت كند.وي خاطرنشان كرد: به رغم اينكه ضريب حقوق كاركنان دولت از ۳۲۰ به ۳۴۰ افزايش يافته اما دولت موظف شده سر جمع فصل اول يعني پرداختي دولت به صورت مستقيم را ۱۶ درصد افزايش دهد.
معاون امور استان هاي سازمان مديريت و برنامه ريزي يادآور شد: ۴ هزارميليارد ريال براي افزايش حداقل حقوق كاركنان دولت كه كمتر از ۹۵ هزارتومان حقوق دريافت مي كنند اختصاص يافته تا از ۹۵ به ۱۰۰ هزار تومان افزايش يابد.
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي درخصوص مطالبات بازنشستگان قبل از سال ۷۸ گفت: بخشي از بدهي دولت قبل از ۷۸ تا پيش از عيد سال ۸۲ به كاركنان دولت پرداخت مي شود.وي همچنين گفت: ۳۲۰ ميليارد تومان از مطالبات معوق ۷۴۰ ميليارد توماني فرهنگيان نيز تا ۱۱ بهمن سال جاري پرداخت مي شود.

يادداشت
منافع صنفي نمايندگان و تأخير در تصويب بودجه ۸۳
بررسي و اصلاح لايحه بودجه سال ۱۳۸۳ اين هفته در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي به پايان رسيد و به اين ترتيب اين لايحه آماده ارسال به صحن علني مجلس براي بررسي و تصويب نهايي است.جداي از كيفيت بررسي لايحه در كميسيون تلفيق كه برخلاف سالهاي گذشته در موعد زماني كوتاه تر و در شرايط پرالتهاب سياسي صورت گرفت، آنچه در اين زمينه قابل توجه و نگراني است،اين است كه در حال حاضر هم دغدغه اصلي نمايندگان تاييد صلاحيت شده حضور در حوزه هاي انتخابيه است كه اين مهم براي نمايندگان تاييد صلاحيت نشده دوچندان است.بنابر اين چنانكه برخي از نمايندگان هم اعلام كرده اند تصويب نهايي لايحه به پس از انتخابات موكول مي شود و مجلس به ناچار بايد تكليف بودجه را تا پايان سال مشخص كند.شرايط پس از انتخابات نيز ويژگي هاي خاص خود را دارد كه به طور طبيعي بر كيفيت و زمان تصويب لايحه بودجه تاثيرات منفي خواهد داشت ، از يك طرف تكليف بسياري از حوزه ها به دور دوم كشيده مي شود و از طرف ديگر بسياري از نمايندگان مشغول شكايت يا بررسي انتخابات مي باشند.ضمن اينكه اين لايحه بايد در شوراي نگهبان نيز تاييد شود كه اين نيز نيازمند در نظرگرفتن زمان است. در چنين شرايطي نگراني نسبت به كيفيت لايحه بودجه امري طبيعي است و اين سئوال قابل طرح است كه اولا چرا آن دسته از نمايندگان مجلس كه فعلا اصلي ترين مسئله خود را قضيه انتخابات ورد و تأييد صلاحيت ها قرارداده اند از موضوع لايحه بودجه كه بدون اغراق حساس ترين و كاربرترين وظيفه نمايندگي است غفلت كرده اند. آيا براي ايشان مهم نيست كه در سال ۸۳ سرنوشت اقتصادي كشور و وضع معيشت ملت كه در اقتصاد دولتي ما به شدت وابسته به لايحه بودجه است در اثر اين سهل انگاري ايشان نسبت به اولويت هاي ملي دچار لطمه شود و نارضايي هاي مردم بيش از اين افزايش يابد. آيا نمايندگان به صرف اين كه گمان مي كنند وضعيت سال آينده ايشان در مجلس روشن نيست حق دارند كه وضعيت اقتصادي كشور در سال آينده را در ابهام نگاه دارند. در سالهاي گذشته بودجه هاي سالانه معمولاً قبل از آغاز دهه فجر نهايي مي شد و به اين ترتيب دولت زمان لازم براي برنامه ريزي در اختيار داشت.البته در اين رابطه نبايد لايحه برنامه چهارم توسعه را نيز فراموش كرد كه به طور قطع بررسي آن به سال آينده موكول خواهد شد و اين به گفته مقامهاي سازمان مديريت و برنامه ريزي مشكلاتي را براي دولت به وجود مي آورد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱۳۲
۲,778
۱۹,000
كاشي پارس
۱۹۷
۴,165
۶۵,526
سرمايه گذاري توكا فولاد
۶۹
۱,554
۲۱۲,000
راديوالكتريك
۱۸۸
۷,780
۱,159,670
حق تقدم سايپا ديزل
۳۳۹
۱۹,373
۲۱,000
سيمان بجنورد
۳۲
۲,062
۵,760
فنرسازي خاور
۴۰۵
۲۷,435
۲۰۴,628
خدمات انفورماتيك
۱۱۸
۸,528
۳۳۰,787
چادرملو
۱۲۷
۹,337
۲۰۹,066
سايپا ديزل
۵۳۴
۴۷,680
۳۴,662
سيمان خزر
۲۴۲
۲۷,719
۴,242
سيمان غرب
۴۷
۶,344
۱۰۱,947
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۱۵
۲,057
۱۸,103
ماشين سازي نيرومحركه
۴۲
۵,972
۱۱۲,121
لوله وماشين سازي
۷۹
۱۲,678
۱۰,510
سايپاآذين
۳۱۰
۶۷,030
۱,340
سيمان صوفيان
۱۲
۲,751
۸۵,506
كف
۲۱
۵,182
۳۲,358
ساسان
۱۷
۴,922
۱,310
معادن منگنز ايران
۵۱
۱۷,502
۴,141
سيمان ايلام
۳۴
۱۱,739
۱,695
آلومتك
۱۷۰
۶۴,188
۲۳,286
سيمان كرمان
۵
۲,571
۳۷۹,333
سرمايه گذاري پتروشيمي
۴
۲,093
۱,010
بلبرينگ ايران
۶
۵,639
۳۱,925
صنعتي بهشهر
۵۴
۸۹,133
۲,220
سيمان شمال
۵
۹,234
۴۹,827,121
پتروشيمي خارك
۴
۹,906
۱۶,973
پتروشيمي ابادان
۱
۲,676
۲,010
لاستيك كرمان
۵
۱۴,437
۱۲,555
سيمان كارون
۳
۹,852
۳,675,658
دارو اكسير
۲
۵۰,994
۷,697
سيمان اصفهان
۴۱-
۵۴,483
۱۵۶,726
سيمان سپاهان
۹-
۵,770
۱۸۸,603
سرمايه گذاري رنا
۹-
۴,511
۳۱۵,201
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۷۳-
۳۶۴۶۶
۳۹۶,811
سيمان شرق
۲۱-
۸,165
۱۸,516
فولادكاويان
۱۶-
۵,670
۱۱۲,151
توسعه صنايع بهشهر
۱۹-
۶,625
۱۱۶,092
پتروشيمي اراك
۲۳-
۶,407
۱۲,396
ايران گچ
۱۷۶-
۳۶,631
۲۴۳,110
سيمان فارس وخوزستان
۱۹-
۳,763
۷۶,000
ماشين سازي اراك
۴۳-
۸,319
۲۵,692
لاستيك سهند
۷-
۱,304
۲۸۶,200
معادن روي ايران
۲۰-
۲,924
۲۲,660
محورسازان
۳۰۲-
۴۳,072
۲۴۸,241
سيمان تهران
۳۰-
۴,169
۱۰,010
مس باهنر
۱۹-
۲,296
۱۵,922
سر. سامان گستراصف
۱۸۹-
۲۱,902
۱۱۶,524
سيمان هگمتان
۴۹۸-
۵۷,033
۳۱,553
سيمان بهبهان
۱۱۷-
۱۲,709
۱,134,264
تراكتورسازي
۱۶۸-
۱۷,005
۳۴,392
كربن ايران
۴۵۵-
۴۵,817
۲,711,525
سيمان شاهرود
۱۲۵-
۱۲,378
۳۶,947
حق تقدم سايپا
۸۱-
۷,621
۱,515,215
سرمايه گذاري بانك ملي
۶۰-
۵,551
۶۶۴,171
سرمايه گذاري غدير
۲۳-
۲,070
۱۴۵,271
سرمايه گذاري سپه
۳۲-
۲,692
۳۳۳,356
سرمايه گذاري بوعلي
۸۵-
۶,256
۹۸,939
گروه بهمن (وانت )
۱۴۴-
۷,200
۹۹۳,000
بانك كارآفرين
۱۲۳-
۵,480
۱,983,053
ايران خودرو
۸۹-
۳,266
۳۲,466
نوردالومينيوم
۶۳۵-
۲۱,030
۱۷۵,662
صنعتي دريايي
۸۴-
۲,299
۹۶,607
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۶۹۸-
۱۶,898
۱۸,962
زامياد
۳۶۳-
۷,930
۲۵,200
دارو كوثر
۲۴۳-
۲,037
۱۴۹,984
سرماآفرين

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۶۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۵۴۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |